Door , , 90 reacties

'Home is where the war is', luidt de veelzeggende slogan die THQ heeft verbonden aan het schietspel Homefront. De uitgever liet geen mogelijkheid onbenut om uit te pakken met het spel. Zo lag de straat voor het beursgebouw van de E3 vol met pro-Koreaanse flyers en werd een parkeerplaats omgebouwd tot Noord-Koreaans gevangenenkamp. Wie ervan houdt, kan zich dan ook helemaal inleven in de situatie die ontwikkelaar KaoS Studios heeft neergezet in Homefront. Maar ook wie daar niet zo van houdt, wordt vroeg of laat gegrepen door deze shooter van Amerikaanse makelij.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: pc, PlayStation 3

Homefront neemt de speler nu eens niet mee naar Irak, Afghanistan, een 'fictief' daarop gebaseerd gebied of een van de oorlogen uit het verleden. KaoS bedacht een scenario dat waarschijnlijk in diep weggeborgen archieven in het Pentagon is te vinden onder de noemer 'doemscenario'. Een voorgeschiedenis laat zien hoe allerlei gebeurtenissen hebben geleid tot een Noord-Koreaanse invasie in Amerika, onder leiding van de zoon van de op dat moment al overleden Koreaanse leider Kim-Jong Il. We nemen hier alvast ons petje af voor Homefront; de manier waarop het verhaal wordt geïntroduceerd met realistisch ogende journaals en fictieve verklaringen van hooggeplaatste politici als Hillary Clinton, is erg leuk uitgevoerd.

Tijdens het spelen valt op dat KaoS zich ook niet heeft laten leiden door een bepaalde oorlog. De gameplay en het verhaal bevatten elementen uit diverse oorlogssituaties, al wordt al snel keihard duidelijk dat de Noord-Koreanen er nazistische trekjes op na houden. Hoe de bezetter omgaat met Amerikaanse burgers krijg je te zien in wat de meest shockerende openingsscène is die we ooit in een game zijn tegengekomen. Wie de beelden heeft gezien, weet ongetwijfeld waar we aan refereren als we zeggen dat 'hard' in de opening van Homefront grenst aan 'smakeloos'. De ernst van de situatie wordt zo echter wel snel duidelijk gemaakt.