Gamescom: Homefront

De Koreanen komen!

Stel dat je eigen land, in dit geval de Verenigde Staten, wordt binnengevallen door de Koreanen en dat de samenleving zoals je die nu kent, wordt weggevaagd. Wat zou je doen? Natuurlijk, als het over een game gaat, komt er waarschijnlijk een aardig potje knokken bij kijken. Knokken is zeker een basiselement van de THQ-game Homefront, maar niet het onderdeel dat ons op de Gamescom het meest aansprak. Toch blijft het geweld imposant; dat viel ons al op tijdens de E3 van 2009, toen we Homefront voor het eerst zagen en het een van dé games van de show werd.

Homefront draait om 'Home is where the war is', oftewel, de VS zijn in eigen land in oorlog met Korea. Voorafgaand aan de demonstratie schotelt THQ de aanwezigen echter eerst een filmpje voor met belangrijke momenten in de fictieve voorgeschiedenis van de Koraanse aanval op de Verenigde Staten. Zo 'weten' we dat de Noord-Koreaanse leider Kim-Jong Il is komen te overlijden en dat zijn zoon de leiding heeft overgenomen. Zoonlief annexeerde al snel Zuid-Korea en formeerde de Greater Korean Republic. In 2022 viel deze Koreaanse republiek Japan binnen en daarna waren de Verenigde Staten aan de beurt. De aanval kwam als een donderslag bij heldere hemel, letterlijk; een zogenaamd onschuldige satelliet van de Koreanen blijkt een gigantische emp en legt in de nacht van de Koreaanse aanval heel Noord-Amerika plat.

* Nederzetting

De overrompelde Amerikanen verliezen de strijd snel, maar daar gaat Homefront niet over. Homefront heeft niet van doen met tactische beslissingen of het uitvechten van een oorlog. De game vertelt het verhaal van John Millias, een piloot. Na de inval wordt John wakker in een kleine nederzetting. Een groepje Amerikanen heeft van wat huizen en schuurtjes een dorpje gemaakt en voorziet zich van de eerste levensbehoeften. Camouflage moet ervoor zorgen dat de Koreanen de nederzetting niet ontdekken. In het dorpje verbouwen de bewoners wat gewassen, zuiveren ze hun eigen water en is er een technicus die wat handige apparaatjes in elkaar heeft geflanst.

Het is juist dit element dat ons in Homefront zo weet te pakken. Natuurlijk, Homefront is een game en dus ontkom je er niet aan dat de nodige Koreanen naar het hiernamaals moeten worden geholpen, maar dat is niet de meest natuurlijke reactie van de samenleving. In een noodsituatie grijpen mensen vooral terug naar vastigheid. In de nederzetting hebben de mensen een plek om te slapen en te wonen. Het is zo normaal als de situatie toelaat; alle mensen in het dorp stralen dat ook uit. Ze zijn zich ervan bewust dat de situatie instabiel is, maar koesteren het kleine beetje beschaving dat ze hebben weten te behouden. Het komt angstaanjagend in de buurt van hoe je je zo'n situatie in het echt voorstelt.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True