Bulletstorm

Fun

Er is al veel gezegd en geschreven over de soap rond Infinity Ward, Respawn, Activision en EA. Voordat er ooit een game uit de studio van Respawn zal komen, zijn er echter al tal van andere partijen in en rond Electronic Arts die prima shooters afleveren. Daar hoort Epic Games uiteraard ook bij, dat meewerkt aan Bulletstorm, een game die primair wordt ontwikkeld door People Can Fly. Deze Poolse studio heeft ooit indruk gemaakt met de duistere shooter Painkiller. Niet voor niets spreekt Cliff Bleszinsky van Epic in een videoboodschap tijdens de EA Showcase over "de zeer getalenteerde mensen van People Can Fly".

Verschijnt voor: Xbox 360, PlayStation 3, pc

"Bulletstorm is een shooter die de fun in shooters moet terugbrengen", legt Cliffy B zijn toehoorders vervolgens uit. Niet dat andere shooters niet leuk zijn, maar bij Bulletstorm moet de 'fun-factor' hoger in het vaandel staan dan bij andere schietspellen. "Time to break out the 'awesome'!" is in elk geval een hoopgevend credo. Voordat er ook maar een enkele kogel is verschoten, toont Bulletstorm iets dat bij veel andere shooters achterwege blijft: kleur! De natuurlijke omgeving van de verlaten planeet waarop het spel zich afspeelt, oogt alsof iemand de kleurverzadiging en het contrast net een tikje te hoog heeft gezet, maar Bulletstorm vaart er wel bij.

*Schoppen

Dat heeft vooral te maken met het feit dat het spel zichzelf niet al te serieus neemt. Het verhaal van Bulletstorm zet hoofdpersonage Grayson Hunt samen met zijn vrouwelijke sidekick Ishi Sato neer op een verlaten planeet in de 26e eeuw. Een verlaten paradijs kunnen we beter zeggen, want de planeet oogt prachtig, met veel natuur en statige gebouwen. Toch is er geen kip op straat, en al snel wordt duidelijk waarom: de planeet is overwoekerd door vleesetende planten en door andere problematische flora en fauna. Ook de mutanten die zich binnen no-time melden, vormen geen goed nieuws. Al geldt dat laatste niet voor Hunt, want die houdt er wel van om een een mutant of twee in de rondte te schoppen. Letterlijk.

Bulletstorm Review van 23 februari 2011
Bulletstorm Video van 18 februari 2011
Bulletstorm Video van 15 februari 2011