Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 259 reacties
Submitter: Erwinvz1

Apple heeft de nieuwe versie van zijn mobiele besturingssysteem voor de iPhone uitgebracht. Gebruikers van een iPhone 3GS en iPhone 3G kunnen de update binnenhalen. De update bevat onder andere multitasking-functionaliteit.

Apple iPhone 3GS floatDe update verscheen op de site van Apple en kan via iTunes op de iPhone worden geladen. Hiervoor is versie 9.2 van iTunes nodig. De update kan ook voor de iPod touch worden gedownload. Met iOS 4 is het mogelijk om verschillende applicaties die uit de App Store zijn gedownload naast elkaar te draaien. Met Apples eigen applicaties was het al mogelijk om te multitasken.

Naast multitasking heeft iOS 4 een e-mailinbox die mail van verschillende accounts kan samenvoegen. Ook is de bluetooth-ondersteuning verbeterd, waardoor bluetooth-toetsenborden op de iPhone kunnen worden aangesloten. Ook de iBooks-applicatie die Apple voor de iPad uitbracht, zit in iOS 4. Een changelog voor de software-update werd op Daily Mobile gepost.

Tweakers.net heeft voor zijn iPhone-app vorige week een fix bij Apple ingediend. Na goedkeuring zou de software in staat moeten zijn om te werken met iOS 4. De nieuwe versie van het besturingssysteem is op de iPhone 4 voorgeïnstalleerd. Deze nieuwe iPhone wordt zeer binnenkort in de Verenigde Staten uitgebracht. In Nederland en België komt de iPhone 4 later.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (259)

1 2 3 ... 6
Erg mooi van Apple dat ze jaarlijks stipt updaten en op voorhand vermelden wie (=oudere modellen) wat zal krijgen/kunnen. Persoonlijk vind ik 1 stevige update per jaar voldoende, hoewel andere merken / OS'en op sommige punten waarschijnlijk wel voorsprong hebben. Ik heb het nog niet geïnstalleerd op mijn 3GS, ik wacht een dag of 2 omdat er altijd wel een foutje bekend kan gemaakt worden, ondanks het vele testen ...


Wat ik jammer vind is dat sommige hardware onbenut blijft, hoewel de software het volgens mij wel zou kunnen, ik verduidelijk mezelf even:

1) Als ik bij ons op school lessen geef over smartphones, dan wil ik een kabel om hetgeen op mijn scherm staat via de beamer te kunnen projecteren. Steve Jobs heeft dit op zijn voorstellingen, maar voor zover ik weet is dit niet (Officieel) te verkrijgen. Ik zou gerust willen betalen voor zo'n kabel. Op die manier kan ik alles van beeld en geluid doorsturen naar externe hardware ... dus niet enkel muziek of filmpjes.

2) Het zou leuk zijn om een externe camera aan te sluiten op de iPhone. Als ik bijvoorbeeld op de moto rijd, dan wil ik wel eens een filmpje maken. Een klein cameraatje zou ik via de gepaste kabel willen aansluiten op de iPhone die veilig in mijn binnenzak zit ...

3) In de iPhone zit er een soort FM chip, die op dit moment enkel gebruikt wordt door de Nike sensor. Waarom geen FM receiver zodat we lekker naar de radio kunnen luisteren? Zijn er misschien verschillende soorten FM receivers? Ook met JB niet mogelijk volgens mij ...

Ik hoop dat alle apps snel worden aangepast voor multitasking. Ik luister veel naar webradio via de iPhone (met VisuaRadio) en hoop dat ik de muziek op de achtergrond kan ontleden met Shazam op de voorgrond.

PS: ik lees in bovenstaande posts nogal veel dat de iPhone 4 slechts 256MB RAM zou hebben maar dit is in werkelijkheid 512MB.
Ondersteund de Iphone nou eindelijk het Bluetooth rSAP protocol?
(nodig voor VW / Skoda carcits)

Bijna alle andere telefoons ondersteunen het namelijk wel......

[Reactie gewijzigd door procyon op 22 juni 2010 11:01]

Niet alleen VW/Skoda, zo goed als alle automerken en autoradio's ondersteunen het. Apple is om 1 of andere reden heel voorzichtig/terughoudend/traag/incompetent* met het ondersteunen van Bluetooth protocollen. AVRCP werkt maar half, geen PBA, geen Object Push, geen DUN (maar een proprietary variant), geen Basic Printing Profile, geen File Transfer, geen Sync (ook hier: proprietary variant)...

* vul in naargelang je mening over Apple

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juni 2010 17:07]

Ik zou er niet op hopen. Android ondersteunt het overigens ook niet.
Voor zulke dingen zoals rSAP moet je bij nokia zijn.
Dit komt ook omdat Nokia patenten heeft in het rSAP protocol. Dus bij andere mobieltjes zul je het niet zo gauw vinden omdat ze dan licentie kosten moeten betalen. En misschien omdat rSAP alleen in europa veel gebruikt wordt stoppen andere mobiele makers het er gewoon niet in.

Je kan gewoon wel bluetooth a2dp gebruiken voor veel auto radio's.
Dit zou ook wel als handsfree gebruikt kunnen worden.
Alleen rSap is wat uitgebreider..
Ik heb geupdate met mijn iphone 3g en er is niks veranderd voor de 3g alleen mappen zijn toegevoegd echt heel jammer :(
Er is wel degelijk veel veranderd, maar dat je dat niet gelijk ziet is een tweede. Een beetje zoeken op Google levert een review op waar precies in staat wat er allemaal veranderd is.
Waardeloos van Apple dat ze de update niet beschikbaar maken voor iPod Touch 1G, ik snap wel dat multitasking etc. niet ondersteunt worden, maar alle andere kleine updates zijn ook voor mij interessant. Volgens mij zei Jobs nog specifiek in zijn keynote dat de update gratis was voor alle iPhones en iPods.
Waardeloos dat windows 7 niet werkt op mijn 486 computer van 10 kjaar geleden

waardeloos dat de helft van de Androids nog op 1.x draait, en een deel zelfs nooit geupdate gaat worden. Waardeloos dat mijn nokia 6510 nooit en te never een update heeft gehad. Waardeloos dat de HTC HD2 geen Windows Phone 7 krijgt.

Het is jammer dat mijn iPhone 2G geen update meer krijgt, maar ik denk dat Apple nog wel een van de minst slechte update policy heeft. Wat is dat toch met die anti-Apple posts hier.

[Reactie gewijzigd door Edwin88 op 22 juni 2010 11:05]

De vergelijkingen slaan wel ergens op. Ik denk namelijk niet dat je multitasking lekker aan de praat krijgt in 128MB geheugen (lees bruikbaar), hoe efficient het systeem ook is. Het iOS is heel efficient en licht ja, maar draait toch ook niet op 1 MB? Meer functionaliteit kost altijd meer resources als deze functionaliteit ook echt complexer is, wat je juist veel ziet op andere platforms is... uitgebreide functionaliteit, wat eigenlijk gewoon hetzelfde doet, kost veel meer resources. of... het werkt gewoon laggy.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 juni 2010 12:52]

De eerste 2 iPod touch modellen en iPhone 3G hebben maar 128MB RAM, hun opvolgers 256
Juist, de eerste twee modellen. Het eerste model wordt echter niet ondersteund.
Idd, ik liep al blij naar beneden om mijn moeder te vertellen dat ze een update kon downloaden... Had toch wel leuk geweest, achtergrondjes enzo.
Volgens mij zei Jobs nog specifiek in zijn keynote dat de update gratis was voor alle iPhones en iPods.
Alle ondersteunde iPhones en iPods, heeft ie gezegt.
Alle iPhones en iPods die ondersteund worden inderdaad, er komt gewoon een tijd wanneer je de 'oude apparaten' moet laten vallen om vooruit te kunnen gaan. De 2G en iPod touch 1G komen uit 2007 en hebben ondertussen twee major updates ontvangen, zijn maar weinig apparaten die 'zoveel' major updates krijgen.

Dus ja jammer, maar je telefoon/ipod doet nog evenveel als toen je hem kocht, het is niet dat ze 'functionaliteit weghalen' je krijgt enkel niet 'de nieuwe functionaliteit' maar daar heb je indertijd ook niet voor betaald en toen vond je het apparaat met zijn mogelijkheden ook het geld waard.
In diezelfde keynote heeft hij prima aangegeven wie welke updates krijgt en wie niet, ik weet niet waar je nu overvalt. Bekijk de keynote nog maar eens.
Dan had Steve Jobs dat niet moeten zeggen in z'n keynote.
Dat klopt niet, dat heeft hij niet gezegd (kijk maar na)
[quote]
En je argument over geld waard zijn raakt ook kant noch wal, want nogmaals, 2G iPod Touch krijgt wél die update, terwijl die ook origineel die functionaliteiten niet hadden. Bovendien zou ik het geen probleem vinden om 10 euro neer te leggen voor de update.
[quote]
Dan kost het nog steeds bakken vol geld om zo'n update voor twee extra apparaten te schrijven, te testen en te ondersteunen. En wat dan volgend jaar? Mogen ze dan nog altijd niets laten vallen?

Apple is bijzonder soepel in het updaten van iPod touches en iPhones, er is vrijwel geen enkele andere fabrikant waar je na een jaar nog aan hoeft te komen voor meer dan een bug fix.
Maar nee, Steve Jobs heeft gezegd dat alle iPods gratis de update zouden krijgen.
Klopt niet dus.
Een aantal fijne verbeteringen, zoals folders. Ik heb nu alles op één homescreen netjes ingedeeld per categorie. Ik merk dat dat een stuk sneller werkt als de juiste pagina opzoeken.

Ik vind het jammer dat het niet mogelijk is om een applicatie normaal te sluiten, zodat deze niet blijft staan in de App Switcher (dubbelklik op de Home knop). Het is wel mogelijk om ze achteraf uit de App Switcher weg te halen, maar als de applicatie weer start is hij weer terug. Hierdoor wordt de lijst met applicaties die er instaat groot, en zal ik het dus niet gebruiken om snel van applicatie te wisselen. Het is een functie die ik niet miste, en nu dus ook niet ga gebruiken.
Ik vind de app switcher ook een beetje apart. Het is immers niet écht een lijst van 'draaiende programma's' want ze zijn allemaal 'bevroren'.

Maar als je over die lijst denkt als 'laatst gebruikte programma's' dan is het op zich toch wel handig.
Applicaties moet aangepast worden om het multitasken te ondersteunen, de ontwikkelaars moeten aangeven welk gedeelte van hun applicatie (indien nodig) in de achtergrond gaat draaien, in de loop van deze week zullen veel applicaties (als nodig) wel upgedated worden.
Dat weet ik. Mijn opmerking is ook niet dat apps niet door zouden kunnen draaien. Mijn opmerking is dat élke app die je opstart in dit rijtje komt te staan. Onafhankelijk van de vraag of die nog iets in de achtergrond doet of niet.

Op zich snap ik het wel, want Apple redeneert dat een gebruiker uberhaupt niet hoeft te weten of een app wel of niet iets in de achtergrond doet. Het behandelt alle apps gelijk, omdat dat consequent is naar de user. Uiteindelijk betekent dit dus dat de switcher geen 'overzicht van lopende taken' is, maar een 'overzicht van laatst gebruikte programma's, of die nu nog doordraaien of niet'.
Gek genoeg heeft het wel de functie van een taakbeheer, als je bijvoobeeld de iPod app ingedrukt houd en dan op het minnetje drukt dan stopt de muziek toch echt met spelen en sluit hij hem dus af.
Exact hetzelfde als in Android dus? Echter blijft het daar wel overzichtelijk doordat ze maar 8 apps showen (of met mods/add-ons 15 of 20 als je wilt)...

Die 2 groeien met de dag dichter naar elkaar :D (zowel Android die kant op als andersom)...
Wat ik jammer vind is dat het dubbelklikken van het knopje een soort 'hoer' is.. Zowat bij elke major update krijgt het knopje een nieuwe functie.. Als je je iPhone veel gebruikt om muziek te luisteren moet je nu een extra handeling uitvoeren om nummers te skippen..
Dubbelklik, naar links scrollen en daar kan je skippen e.d.

Zo en zo als je muziek luistert heb je hem denk ik vaak op 'standby' en via de standby modus en dubbelklik op home heb je ook de muziek controls.
Dat had ik ook al door genius ;) Ik geef alleen aan dat het knopje nu voor de tweede keer voor iets anders wordt gebruikt en wie weet komt er volgende keer iets anders... Het blijft een handeling extra..
wat is er mis met dubbel klikken op het 'microfoon' knopje? als ik muziek luister steekt de iPhone gewoonlijk weg en kan ik zelfs niet aan de 'home' knop....
Wat doe je dan als je een normale headset gebruikt? Daar heb je niet zo'n fancy knopje..
Mischien dat hij dopjes zonder mic knopje gebruikt, heb ik zelf ook een tijdje gedaan maar ik mistje die knopjes te erg :P
Niet als het scherm in de lock stand staat toch?
Als je je iPhone veel gebruikt om muziek te luisteren moet je nu een extra handeling uitvoeren om nummers te skippen..
Ik denk dat Apple denkt: "die functionaliteit zit al in de remote op de bijgeleverde headphone".
Dat denk ik ook.. Het is ook verder geen probleem, het product is namelijk niet volledig zonder een bijbehorende headset.
Ik vind het niet byzonder spannend, deze update.
Wel leuk die background achter je icoontjes...

Verder vind ik het multitasken ook niet echt multitasken, applicaties lijken opnieuw te starten op het moment dat je schakelt tussen applicaties. (of is het misschien zo dat apps daar voor geschikt moeten zijn?)
Een app hoeft alleen maar opnieuw gecompiled te worden voor iOS 4 om dit te laten werken, heel veel apps zullen dus binnenkort wel geupdate worden.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 22 juni 2010 10:29]

Alleen opnieuw gecompiled? Nee hoor, de apps moeten aangepast worden aan de hand van de 7-api's. Alleen applicaties die aan deze 7 api's voldoen zullen in de achtergrond gedeeltelijk kunnen werken.
Dat is niet waar, er moeten ook specifieke api's aangeroepen worden voor de 7 verschillende "multitask" mogelijkheden.
Apps moeten daar inderdaad geschikt voor zijn :)
applicaties lijken opnieuw te starten op het moment dat je schakelt tussen applicaties. (of is het misschien zo dat apps daar voor geschikt moeten zijn?)
Dat laatste is correct.
Alleen apps gecompileerd met de iOS4 SDK ondersteunen fast taskswitching.

Waarom is dat niet standaard voor oude apps?

Heel eenvoudig, een niet active app krijgt in de suspended mode geen cpu tijd meer, een app die b.v. timers gebruikt krijgt gegarandeerd problemen zodra deze weer actief wordt, met als uiteindelijk gevolg klagende gebruikers.

Om die ellende te voorkomen worden oude apps als vanouds gestopt.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 22 juni 2010 12:39]

Ook werkt Gmail via exchange niet meer ( Agenda, Contacts, Email ) :'(
zoals op internet te lezen is hebben meer mensen hier ook last van.
Werkt prima, helaas alleen met een omweg voor mij: ik moest een clean install doen op m'n telefoon wou het werken, dit stond ook ergens op 't internet. Heb nu nergens meer last van, heb overigens de GM versie met JB maar ik denk niet dat dat uiteindelijk een groot verschil is.
De GM is precies dezelfde versie als de versie die de gebruikers gisteren konden downloaden. Het maakt als het goed is dus geen verschil. Het kan natuurlijk de JB zijn, aangezien die nog in bèta zit.
Nee dus. Niet PRECIES dezelfde versie aangezien Apple Game Center er niet meer inzit. Dit was een developer preview app.

Ik heb de GM gewoon nog effe geupdate naar de final build. Wellicht dat Apple nog wat debug spul eruit gehaald heeft.
Neem aan dat dat een foutje is (en dat dat nog gefixed gaat worden), en anders een heel domme beslissing in de strijd tegen Google/Android...

Edit: volgens Methincx werkt het wel alleen retetraag ;) Maar ik geloof niet dat de servers bij Google overbelast zijn :P Heeft Google niet ondertussen het grootste serverpark ooit?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juni 2010 10:22]

Het multitasken werkt niet eens, als ik een app draai van 3fm, slamfm of youtube en vervolgens safari open via multitasking dan sluit hij vrolijk de andere app af waardoor ik zonder muziek moet internetten. Thanks Apple :(!
De apps moeten ook eerst geupdate worden, lijkt me ook wel logisch want elke app gaat er nu van uit dat ie uit het geheugen wordt gehaald bij het switchen ;)

Misschien handig om een lijst samen te stellen welke al geupdate is... Exact hetzelfde 'probleem' bij Android Apps moeten een update om op de SD-kaart geinstalleerd te worden ipv op de telefoon zelf, dat kan ook enkel als er wat geupdate is ;)
De youtube 'app', de standaard app van Apple zelf zou toch meteen geupdate hiermee moeten zijn. Ik kan geen liedje draaien van youtube en tegelijk internetten met safari en ik denk niet dat dit gaat gebeuren... Toch een groot gemis vind ik.
De vraag is hoe nuttig (en performant) het is om op de achtergrond een video door te laten spelen.

Misschien gewoon geen YouTube gebruiken als audio-player. Er zijn echt betere alternatieven voor ;)

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 22 juni 2010 11:57]

youtube is dan ook een video app.
niet logisch om die door te laten draaien als je switched.. je ziet dan namelijk de video toch niet meer
Toch zijn er veel mensen die het gebruiken om muziek te luisteren, of bijv. voor tutorials van iphone apps...
Kan de youtube app in iOS 4 nu ook eindelijk youtube in HD aanbieden? Of nog steeds niet.
Op android telefoons heb je altijd haarfijn beeld bij youtube.
Ik zie niet in waarom een OS door zou spelen, Android ook niet hoewel het technisch gene probleem is is het in de praktijk vrij nutteloos en verspilling van bandbreedte (voor video ipv muziek als muziek te gebruiken)...
Heel simpel: als de app geen focus heeft, stream dan alleen het audio spoor.
Tweakers.net vermeldt dit niet, maar op bijna alle andere sites is vermeld dat multitasking alleen werkt op de iPhone 4 en 3GS, en alleen met applicaties die dat specifiek ondersteunen.
iPhone/iPod touch 3G? (niet 3GS dus)
Dat multitasken werkt volgens mij ook niet 100% want als je 2 apps opent en je doet dan via de multitask bar de andere weer openen dan start hij hem gewoon weer opnieuw op.
Ik dacht dat je dan gewoon gelijk er weer in zat waar je gebleven was.
Dat is ook het idee, maar applicaties moeten op dit punt wel samenwerken met het OS. Dit schijnt voor ontwikkelaars eenvoudig in te bouwen te zijn. Het is dus te verwachten dat binnenkort een hoop applicaties een update krijgen.
De applicaties moeten door de ontwikkelaar opnieuw gecompileerd worden met iPhone SDK4 en daarna opnieuw worden ingediend bij Apple voordat deze functie gaat werken. Het is dus even wachten op alle updates.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True