Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Vodafone gaat binnen enkele weken de snelheid van zijn 3g-netwerk in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht verhogen tot 28,8Mbps. De provider waarschuwt dat de snelheidsverhoging gepaard kan gaan met tijdelijke overlast.

Vodafone verhoogt niet alleen de snelheid van mobiel internet op de umts-masten, maar investeert ook in glasvezelverbindingen tussen de antennelocaties. De uitrol van de snellere variant van hsdpa moet binnen enkele weken worden afgerond. De provider claimt daarmee veruit het snelste mobiele datanetwerk in Nederland te hebben. Andere providers bieden een maximale snelheid van 14,4Mbps.

Vodafone wil begin juli bekendmaken hoeveel de toegang tot het datanetwerk gaat kosten en hoe groot het gebied is dat wordt gedekt. In elk geval krijgen de steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag 28,8Mbps-hsdpa.

Later zullen ook andere steden buiten de Randstad sneller mobiel internet krijgen, zegt woordvoerder Joost Galema tegen Tweakers.net. "We weten echter nog niet of dat een verhoging tot 28,8Mbps is of een variant met lagere snelheid. We richten ons primair op gebieden waar veel mensen wonen en werken, dus voornamelijk steden."

Dat komt mede omdat de upgrade niet alleen een verhoging van de snelheid, maar ook van de capaciteit inhoudt. "Het is een forse investering, we moeten nieuwe software én nieuwe hardware installeren. Dat is mede nodig omdat de vraag naar data sneller stijgt en we zeker willen zijn dat ons netwerk goed blijft functioneren."

De stap naar de hogere snelheid betekent overigens niet dat de ontwikkeling van lte in de ijskast wordt gezet. "Op het gebied van snelheid is het een stap richting lte. Die nieuwe technologie is nog niet volgende maand beschikbaar, maar is voor de lange termijn. Wij wilden nu al een hogere snelheid bieden aan onze klanten."

De provider waarschuwt dat de werkzaamheden tot overlast kunnen leiden. "De uitrol is een ingrijpende en complexe operatie, die in enkele gevallen kan leiden tot tijdelijk verminderde dekking", zo meldt Vodafone in het bericht aan de pers. "Vodafone doet er alles aan om dit te voorkomen door bijvoorbeeld locaties waaraan gewerkt wordt te laten overnemen door aangrenzende of mobiele zendinstallaties. Tevens worden de werkzaamheden zoveel mogelijk in de minder drukke uren van de dag gepland."

Update 10:23: Er zijn citaten van woordvoerder Joost Galema aan het artikel toegevoegd.

Vodafone-dongle

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Volgens mij is het meer marketing dan echt in de praktijk haalbaar..multiple antennae's op je telefoon/laptop?

HSPA+ technology can offer higher throughput than HSPA through its use of multiple antennae on both base stations and handsets (Multiple Input Multiple Output) as well as the deployment of a complex modulation technique called 64-QAM HSDPA.
Je doet het klinken alsof je meerdere enorme antennes nodig hebt. Dat is met die hoge frequenties (ultra-korte golven) natuurlijk niet zo. De wifi-n-adapter in mijn notebook heeft ook 3 antennes maar dat zijn slechts 3 wat langere draadjes die onder het moederbord langslopen. Een HSPA+-USB-stick heeft natuurlijk ook gewoon interne antennes. Hoewel het voor de ontvangst wellicht fijn zou zijn als ze ook weer eens modellen met externe antennes zouden maken, zoals mobiele telefoons die destijds standaard hadden.
Die zijn er. Mijn stickie heeft er een connectortje voor om nog een extra externe antenne op aan te sluiten. Verder kan je natuurlijk ook gewoon een USB-verlengkabel gebruiken om je stick 1,5 meter buiten het raam te hangen ofzo. :+
De meeste Nederlander lopen toch gewoon massaal de marketing van de providers achterna. Ik ben blij dat een flink aantal tweakers hier gelukkig wel kanttekeningen plaatst ten opzichte van de betekenis in de praktijk. Ik heb een duur maximale snelheid Vodafone laptop bundel. Als ik echter mijn woonkamer in loop, dan heb ik nog slechts GPRS. Kortom: wat is de waarde van een flinke snelheidsverhoging als de binnenhuisdekking van 3G van alle providers nog redelijk wat te wensen over laat. (en ik woon niet in een afgelegen gebied).

Onderweg in de trein merkt je dat je vooral snelheid verliest doordat er toch nog af en toe van 3G naar GPRS geschakelt wordt. Je verbinding ligt dan compleet stil. De 3G dekking kan 15 seconden weg zijn, maar voor je dan weer terug bent op het 3G netwerk duurt vaak zeker een minuut of 10 aangezien je modem samen met het netwerk voor de veilige weg kiest en niet bij het eerste spoortje 3G weer terug schakelt. (ik heb mijn modem daarom onderweg meestal maar op 3G only staan, dan ben je na een minuut zeker weer snel online).

Snelheidsverhoging is leuk. Doe je dit als provider op 1 mast, dan claimt men op de website al "mobiel internet met snelheden tot 28,8 Mbps". Ga je je bundel afsluiten, dan zie je pas dat jouw bundel zwaar op snelheid en datavolume gecapped wordt en je flink bij moet betalen voor de maximale snelheid. Neem je dan die duurste bundel, dan blijkt het geleverde datamodem die snelheid niet eens aan te kunnen.

Enkele maanden na de introductie kan je vaak updates downloaden of een nieuw modem kopen. Wie let daar in de praktijk op? Het zijn maar een paar mensen (met name die hier lezen) die ook echt hun modem een update geven en dan nog is de snelle dekking vaak lang zeer beperkt.

Vodafone heeft ca. 2 jaar terug al aangegeven niet verder in de dekking van het 3G netwerk te willen investeren. Wat nu bedekt is blijft zo, maar in tegenstelling tot KPN plaatst Vodafone niets meer bij behalve als dit een capaciteitsprobleem oplost. Waarom dan nu flink investeren in snelheidsverhoging waar nieuwe apparatuur voor nodig is? Mijn verwachting is dat Vodafone weer actief wordt om 3 redenen:
-Vodafone dacht klaar te zijn, maar ziet opeens de hoeveelheden gebruikt dataverkeer boven verwachting toenemen. Ze hebben zelf het afgelopen jaar al veel storingen gehad in het datanetwerk en Blackberry verkeer en willen in de media niet T-Mobile achterna.
-In marketing is het Łbercool om de hoogste snelheid te kunnen claimen, ookal is dat maar op een paar masten, de klant denkt toch de snelste verbinding te hebben en dan is je internet ook voor je gevoel meteen sneller
-Het datanetwerk is op sommige punten afgeschreven en verouderd en moet toch al vervangen worden. Omdat er nu nog geen geschikte modems en toestellen zijn zal het nog relatief lang duren voor er veel klanten echt op die snelheid gaan werken.

UMTS is als eerste gestart in regio Rotterdam en de andere grote steden. Later zijn er 3G updates geladen op die bestaande masten. De netwerk infrastructuur in de grote steden is nu het oudst van heel Nederland. Het kan dus best zijn dat je ergens op het platte land een 2 jaar terug geplaatste mast hebt staan die met 1 muisklik te upgraden is, terwijl Vodafone in de grote stad het hele basisstation moet vervangen. Marketing technisch is het echter niet slim om die laatst bijgeplaatste basisstations als eerste voor de hogere snelheid actief te maken, dus dat zal nog wel even duren.

Kijk bijvoorbeeld maar eens op de website van KPN: http://145.7.218.175/covcheck/ je ziet daar de dekkingskaart van Nederland (die bij KPN wel aardig goed klopt) en daaronder kan je een PDF downloaden met de plaatsten waarop een snelheid van 14,4 Mbps geboden wordt. Je ziet dan dat het slechts een paar spotjes zijn. Als je bijvoorbeeld de PDF van alleen Amsterdam ophaat, dan zie je een onlogische verdeling van plaatsen waar wel en geen snelheidsverhoging in het netwerk is doorgevoerd. Ik denk dus dat deze plaatsen de plaatsen zijn waar basisstations onlangs toch al zij vervangen of waar deze toch al bijgeplaatst moetsten worden om een capaciteitsprobleem op te lossen. Bij Vodafone zal de introductie van de hogere snelheden vast ook zo verlopen. Edit: ter aanvulling ook de huidige dekkingskaart van Vodafone: http://umtscoveragetool.vodafone.nl/UMTSdekking.html . Ik heb net ook even de specs van alle Vodafone modems bekeken: de datakaarten komen tot max. 3,6 Mbps en de USB modems die nu verkocht worden komen tot maximaal 7,2 Mbps. Deze halen dus nog niet eens de tussenstap van 14,4 Mbps, laat staan 28,8 Mbps!

Alle providers adverteren met de hoogste snelheid en het wordt steeds moeilijker te vinden waar je echt die snelheid haalt.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 22 juni 2010 12:32]

Onderweg in de trein merkt je dat je vooral snelheid verliest doordat er toch nog af en toe van 3G naar GPRS geschakeld wordt.
GPRS is met Opera Mini (Turbo) nog wel enigszins te doen. Erger is dat er ook plekken zijn, waar je in het geheel geen bereik hebt. Probeer bijvoorbeeld de HSL van Rotterdam naar Schiphol eens. In de tunnels onder Rotterdam en onder het groene hart heb je in het geheel geen Vodafone bereik (ook niet van T-Mobile trouwens). Zo krijgen ze zakenlui nooit de HSL in.
Dat komt omdat KPN het alleenrecht heeft om in Nederland zogenaamde 'lekke' kabels te plaatsen in tunnels en ze die vanwege technische beperkingen niet verplicht zijn deze te delen. Overigens kost dat KPN wel een enorme sloot geld want die 'lekke' kabels raken vrij snel vervuilt en moeten gemiddeld ťťn keer in de 3 jaar compleet vervangen worden. En KPN is verplicht deze kabels voldoende te onderhouden vanwege de bereikbaar van de alarmdiensten.
Vodafone adverteerd niet met snelheden die ze niet op grote schaal kunnen aanbieden. Dat doet KPN wel zoals je zelf al hebt opgemerkt. Vodafone heeft op dit moment op meer plaatsen dan KPN 14,4 Mbps, maar dat wist je niet omdat Vodafone dit te weinig vind om mee te adverteren.

Daarnaast de nieuwe modems die 28,8 Mbps aankunnen staan al klaar om uitgeleverd te worden. Deze is bekend onder de naam Huawei K4505.
Hmmm, is die snelheidsverhoging ook voor bestaande klanten die een abonnement hebben van Vodafone op hun mobiele telefoon? Zou wel erg mooi zijn.
Hoewel ik nu nog niet altijd de volle snelheid haal waarmee ze bij Vodafone adverteren ondanks volle 3G bereik op m'n iphone.

[Reactie gewijzigd door dangerpaki op 22 juni 2010 09:53]

Komt omdat de huidige iPhone's (iphone/iphone3g/iphone3gs) de maximale snelheid niet aankunnen. De iPhone 4 die donderdag komt moet dit wel aan kunnen (hsdpa/hsupa tot 7,2mbit
Tot 7.2, das dus geen 14.4 laat staan 28.8 toch?

Ik heb dat usb stokje uit het plaatje hierboven, dus ik hoop dat ik binnenkort wel wat harder kan, ben alleen eerlijk gezegd vergeten of ik de 7.2 of 14.4 abbo had.
edit:
Nou vraag ik me ook af of je er in 99.9% van de gevallen op een smartphone iets merkt of je 7.2 of 28.8 hebt, beetje youtuben moet met beide wel kunnen lijkt me.

[Reactie gewijzigd door thegve op 22 juni 2010 10:41]

Daarbij is die snelheid ook nog is het theoretische maximum en de praktijktijk moet nog maar laten zien of die ook gehaald wordt!
't zal voornamelijk om de mobiele laptopgebruikers gaan. De meeste mobiele telefoons ondersteunen toch niet meer dan 3,6 tot 7,2 Mbs. 28Mbs gaat je flashkaartje toch ook niet trekken
Het voordeel van snellere verbindingen is (hopelijk toch) ook dat je een hogere gemiddelde snelheid weet te bereiken, ook met je smartphone. Hoewel ik daar tot nu toe nog maar weinig over te klagen heb, hopelijk blijft dat ook zo!
Weet niet wat voor traag kaartje jij hebt maar mijne trekt ook 100mbit wel.
Ik heb een kaartje naast me liggen dat 30MB/s oftewel 240Mb/s doet. Sneller bestaat ook al jaren :)
Dat komt ook omdat je iPhone maximaal 3G aankan, terwijl deze snelheden alleen voor 3,5G zijn (ook wel bekend als HSDPA/HSUPA) haalbaar zijn.

De iPhone 4G is pas in staat om van 3.5G netwerken gebruik te maken en daarvoor is het dan ook een mooie ontwikkeling. (Voor de HTC gebruikers onder ons een wat minder mooie ontwikkeling omdat het heel erg druk gaat worden met de nieuwe iPhones op het 3.5G netwerk)

OVerigens is het maximaal haalbare voor telefoons voor zover ik weet 7.2Mbps Down en 2Mbps up. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor de iPhone 4G.
De iPhone 4 zou 7.2 Mbit/s down, 5.8 Mbit/s up moeten kunnen: linkje
Dat lijkt me vrij sterk gezien het feit dat geen enkel mobiele internetbundel de huidige maximumsnelheid biedt van 14,4 Mbps.
Lijkt me dat ze voor mobiel gewoon 3.6Mbs blijven aanhouden voorlopig. Ten eerste omdat ze op dit moment de enige provider zijn die daadwerkelijk die 3.6Mbs aanbieden, ten tweede omdat de meeste telefoons op dit moment niet geschikt zijn voor snelheden boven de 3.6Mbs.
Geldt dit ook voor de GSM abbo (Web+SMS+Data)? en is deze snelheid enkel voor 3G? of HDSPA?
Je doet je naam eer aan, want je haalt nogal wat termen door elkaar. Nee, het geldt niet voor je GSM abo, want (a) mobiels kunnen nu tot zo'n max 7,2mbps aan (veel sneller wil het flash geheugen in je telefoon ook niet) en (b) voor die maximale snelheid zal je bij Vodafone wel flink moeten betalen.

Verder is 3G een generatieprotocol waar ook HSDPA (High Speed Downlink Packet Access) onder valt (net als UMTS), maar het wordt wel eens onofficieel 3.5G genoemd. Dus ja, de snelheid geldt dus voor "3G". Het 'oude' UMTS zonder HSDPA haalt alleen maar snelheden onder de 1mbps. Alleen je telefoon laat het type ontvangst zien met vaak 'H' of '3G' als icoontje, eigenlijk moet dat dus zijn '3G:H' bij HSDPA ontvangst, maar goed, dat is natuurlijk veels te ruimte-innemend.

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 22 juni 2010 10:31]

Eťn letter zou voldoende zijn:

[G] GPRS
[E] EDGE
[U] UMTS
[H] HSDPA
[L] LTE

De telefoonfabrikanten doen veel te ingewikkeld met hun indicatortjes.
Ja, maar deze 28.8Mbps snelheid noemen ze weer HSDPA+

En ik las dat 42Mbps (12Mbps upload) HDSPA++ heet...misschien iets voor KPN om mee terug te komen?

Overigens hoort bij deze 28.8Mbps (HSDPA+) een 5,8Mbps upload snelheid.

[Reactie gewijzigd door joo5ty op 22 juni 2010 11:36]

Mijn telefoon (HTC Legend) geeft standaard '3G' aan en schakelt over naar 'H' als ik data verbruik. Zal wel accu schelen.
Nee, dit is een truck van vodafone om de capiciteit op het H-netwerk te besparen.
Pas als je data verbruikt mag je op HSDPA.

In het buitenland staat er constant een H in mijn scherm.
@davidov2008
Je hoef niet gelijk zo beledigend te reageren.
Het had net zo goed kunnen zijn dat Vodafone dit doortrekt voor de mobiele abonnementen wat op zich erg logisch is.

Daarnaast doet het er niet toe of de door jouw gebruikte memory cards die nieuwe snelheden niet aan zouden kunnen, het gaat enkel om de draadloze transporttechniek wat los staat van een externe opslag. Dus wie is hier nou die persoon die zijn naam eer aan doet! overigens zijn er zat kaartjes die sneller zijn dan 7.2Mb/s (niet 7.2 mili bit per seconde zoals jij dat schrijft).

De andere vraag is ook legitiem, want als de snelheid voor 3G al 28.8Mb/sec zou halen dan betekent dat er ruimte is voor meer bandbreedte voor de HSDPA techniek.

Overigens hoef ik geen Wikilezing, dat weet iedereen... dus komt ook niet intelligent over ;)

[Reactie gewijzigd door n00bs op 22 juni 2010 12:27]

Ik vond het ook helemaal geen domme vraag.
davidov2008 zegt dus dat mobieltjes maar tot 7,2 Mbps kunnen, nou daar ben ik het wel mee eens :P, maar gaan ze dat dan nu ook?
Want het is me niet helemaal duidelijk of deze verhoging nou alleen maar bij laptops e.d. plaatsvind.

Overigens zou ik het niet erg gek vinden als Vodafone dit zou doen. Voor een redelijk normale prijs kunnen ze snel mobiel internet leveren, en dit zou voor mij iig doorslaggevend zijn om voor Vodafone te kiezen :)
Mijn Nokia geeft 3.5G aan onder de signaalsterkte indicator in zo'n geval.
Hoeveel klanten kunnen erop voordat de snelheid drastisch lager wordt?
Indien dit stabiel is, dan is LTE (4G) toch nog niet nodig? Met 28,8 mbs ben je al sneller dan ADSL wat de meeste al genoeg vinden.
28.8 is alleen haalbaar als je't niet hoeft te delen met anderen. De vergelijking is daarom veel meer met kabelinternet, wat je itt ADSL met anderen deelt. Alleen, kabelinternet (DOCSIS) heeft meer dan 28.8 Mbps om te verdelen.
Dit is niet helemaal waar, bij kabel heb je namelijk een volcontinu verbinding terwijl je bij HSDPA 'timeslots' heeft.

Als je het gaat vergelijken met een waterleiding dan ziet het er alsvolgt uit:

Bij kabelinternet zit iedereen op 1 dikke waterleiding en hoe meer mensen de kraan(gebruikers) open hebben hoe minder druk(snelheid) je hebt.

Bij ADSL heeft iedereen een dunne leiding naar de centrale, waarvandaan de druk verdeelt wordt. vanaf de centrale lopen vervolgens weer een aantal dikke leidingen die iedereen 'deelt' (welke vaak zo is uitgevoerd dat 80% van de gebruikers de kraan vol open kunnen hebben). Daarbij verlies je druk op die dunne leiding naarmate die langer wordt.

Bij HSDPA zit iedereen net zoals bij kabelinternet op 1 dikke waterleiding die in 15 losse stromen('kanalen') verdeelt is, alle kranen zijn op die al 15 kanalen aangesloten. in tegenstelling tot bij kabelinternet staat er alleen niet altijd druk op de kraan, maar slechts een bepaalde tijd('timeslot'). Wanneer welke kraan druk ontvangt wordt doorgegeven in een 16e kanaal.
ik heb zo'n hekel aan vergelijkingen. Water en stroom is nog wel te doen maar water en netwerk.. ik heb ooit een directeur gehad die computers en auto's vergeleek. maar wel meerdere keren zijn eigen desktop stuk maakte door onder de motorkap te kijken. gelukkig is hij beter met slechte verkiezingsvoorspellingen....
Ook ADSL kent het delen van snelheid alleen doorgaans met veel minder gebruikers. Men noemt het dan overboekingen. Kan tot enkele tientallen oplopen
LTE bied meerdere voordelen, latency en wss een lager stroomverbruik voor dezelfde snelheid :)
Goede zaak. Vodafone investeert tenminste voordat er problemen zijn in haar netwerk :P
Inderdaad. Ik heb vrijwel nooit dekkingsproblemen bij Vodafone. M.u.v. de landelijke storing van enkele maanden geleden.
Ook de service van Vodafone ligt ff een aantal malen hoger dan dat van T-Mobile. Wat dat betreft ben ik blij dat ik ben overgestapt. Ik kan het iedereen aanraden.
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ik ben klant bij beide providers en ervaar een mega groot verschil qua klantvriendelijkheid. Mijn ervaring met vodafone is om te janken. Onvriendelijke slecht nederlands sprekende medewerkers die je plichtmatig te woord staan. Heel wat anders dan bij T-mobile, waar ik tot nu toe altijd wel heel vriendelijk ben geholpen en ze met je mee denken. Toeval of niet maar ik heb bij vodafone altijd vrouwelijke medewerkers aan de lijn en bij T-mobile meneertjes.

Ontoppic:
Ik hoop dat vodafone haar netwerk ook in het algemeen verbetert.
Dan komt omdat het servicecenter van Vodafone in het buitenland (limbabwe) is gevestigd. Ben zelf een dolblije Vodafone klant maar trekt dat servicecenter ook niet.
Blijkbaar levert het Vodafone meer op door hun servicecenter te verplaatsen naar lage loon gebieden.
Die van T-Mobile zit gewoon in Den Haag waar ze wel normaal Nederlands spreken.
Het klinkt toch allemaal wel nostalgisch met die snelheden. Met de 14k4 en 28k8 modems, maar nu 24m4 en 28m8 :)
m = mili, M = mega. Nogal een verschil.
Ik hoop dan ook dat ze de bundels aanpassen 500MB is zo op als zijnde start pakket internet.
Edit: start pakket heeft lager snelheid nu dat zal wel zo blijven.
De fup zal voor de mensen met zo'n snelheids verhoging ook moeilijk worden, daar zouden ze rekening mee kunnen houden (overgangs periode) of gewoon alleen nieuw soort abonnement. Hmm welke modems/dongle's kunnen dit goed aan?

[Reactie gewijzigd door EnderQ op 22 juni 2010 10:25]

er komen nieuwe dongels, en ook de snelheid van het startpakket verandert ;)

in juli word er toch meer bekend gemaakt qua prijzen e.d. maar dat wat ik hierboven zei is een tipje van de sluier...
Zo op? Zit jij de hele dag radio en video te streamen met je mobiel of zo?
Wie zegt dat hij het over een mobiel heeft?
Daarbij als je op je mobiel 500MB gebruikt kom je toch wel verschrikkelijk dicht tegen de '10x het gemiddelde dataverbruikt' limiet die Vodafone voor hun GSM+SMS+WEB abonnementen hanteert.
Heel fijn natuurlijk dat ze bezig zijn met het upgraden van hun netwerk om zo een snelle verbinding te realiseren maar een dashboard aanbieden die geschikt is voor Windows 7 64bit dat gaat de eerst komende tijd niet gebeuren en lopen daarmee hopeloos achter en moeten we voor klanten die zo'n machine hebben over gaan op nokia sticks of KPN.

[Reactie gewijzigd door mario007 op 22 juni 2010 10:57]

Dan installeer je toch gewoon de software van de fabrikant zelf? Het is meestal een Huawei apparaat en de drivers voor x64 zijn gewoon te downloaden. Zelfde een beetje toen Vista net uit was en KPN en Vodafone het eerste jaar geen ondersteuning boden, maar de native driver gewoon perfect werkt.
er is gewoon een dashboard voor windows 7 hoor ;) en met de komst van nieuwe sticks zit het nieuwe dashboard er ook gewoon op ;)
Ze mogen zowiezo wel eens wat doen aan hun complete dekkiing, ik heb zelf een HTC Touch Pro met Vodafone Zorgeloos Internet Totaal maar mag blij zijn dat ik soms uberhoud ermee kan bellen, laatstaan op internet..
Dat probleem heb ik sinds een paar weken ook, slechte telefoonverbindingen (vast zomaar in een gesprek weg e.d.) en internet welke niet zo consistent is als dat in het verleden het geval was. Ik dacht zelf dat het misschien aan mijn telefoon/ROM lag, omdat ik laatst mijn ROM geupdate had.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True