Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Vodafone zag het dataverkeer op zijn netwerk in het afgelopen jaar verdrievoudigen. Het aantal klanten met een internetabonnement verdubbelde, zo zegt de provider tegen Tweakers.net. Exacte cijfers wil de provider echter niet vrijgeven.

Het is onduidelijk hoeveel data de klanten van Vodafone verstoken, maar marktexperts vermoeden dat het om ongeveer 30 à 50TB per week gaat. Concurrent T-Mobile heeft een drukker netwerk en pompt daar op verzoek van gebruikers 77TB aan data over. KPN-klanten gebruiken, net als die van Vodafone, veel minder data dan die van T-Mobile

Het gebruik van data per klant is ongeveer anderhalf keer zo hoog geworden. Bij de verdrievoudiging van het gebruik verdubbelde het aantal klanten met een abonnement met mobiel internet. Internationaal gezien gaat de stijging minder hard. Wereldwijd zag Vodafone het datagebruik over zijn netwerken verdubbelen, zo wordt duidelijk uit data die Vodafone aan Tweakers.net gaf.

De provider kreeg er in het afgelopen jaar ongeveer 144.000 klanten bij, waarmee het totale aantal klanten in Nederland op 4.851.206 komt. De omzet steeg met 6,2 procent naar 944 miljoen, zo blijkt uit de halfjaarcijfers die Vodafone deze week publiceerde.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Simpel: steeds meer mensen nemen idd mobiel internet erbij. Dus het totale verkeer is niet zo interessant: ik zie liever cijfers over het individuele datagebruik van users met mobiel internet, maar ja:
Exacte cijfers wil de provider echter niet vrijgegeven.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 10 november 2010 12:13]

Uit het artikel:
Het gebruik van data per klant is ongeveer anderhalf keer zo hoog geworden.
1,5x wat? 1,5x 10kb? 15 koeien? schapen?...


dus jou Quote zegt niks.
1.5 x te opzichte van de meting die ervoor gedaan is.... Zo moeilijk is dat toch niet.
Ik leg het even voor je uit ;)

De gemiddelde gebruiker had vorig jaar een verbruik van bijvoorbeeld 100Mb/Maand.
Dan is dit nu gestegen naar 150MB/Maand.

[Reactie gewijzigd door Armageddon_2k op 10 november 2010 12:21]

maar wat was die meting daarvoor?. je kan niet zeggen 1.5x A terwijl je A niet weet.. daar hebben wij niks aan zeg maar.. (bijdehandje)

[Reactie gewijzigd door 215005 op 10 november 2010 12:21]

30 à 50TB per week. Vroeger was dat dus met zijn allen 10 à 17TB per week. Dat is dus een hele grote verandering. Als je de hoeveelheid Nederlandse klanten van Vodafone aan de vergelijking toevoegt. Het aantal klanten is 4.8 miljoen.
4.8mjln/30 of 50:
50000000/(4.8*1000000) = 10 MB per week per gebruiker nu
30000000/(4.8*1000000) = 6.3 MB per week per gebruiker nu

Hiervoor was dat: geen idee. Je weet niet hoeveel gebruikers er waren.

Bron: http://mobiel.nu.nl/pda/t...nten-Vodafone-stijgt.html
NB: De cijfers kunnen wat afwijken, ik heb niet veel zin om na de decimalen te delen en te keren ;)

[Reactie gewijzigd door ikt op 10 november 2010 12:34]

Het dataverkeer is verdrievoudigd, het aantal klanten met internet is verdubbeld. Er zijn 144.000 nieuwe klanten en een totaal van 4.8 miljoen. Afgaande op deze gegevens is niet bekend hoeveel van de 4.8 miljoen klanten, 'klanten met internet' zijn. Er wordt ook niet gezegd dat de 144.000 nieuwe klanten, 'klanten met internet' zijn. Dus kun je ook geen dataverkeer per gebruiker berekenen.
Het enige wat afgeleid kan worden is dat 2x zoveel klanten voor 3x zoveel dataverkeer zorgen en dus gemiddeld elke gebruiker dus 1.5x zoveel traffic genereert tov vorig jaar, in Nederland.
Internationaal werd het dataverkeer verdubbelt maar daar wordt niets gezegd over een stijging per gebruiker of een stijging qua gebruikers aantallen dus kunnen we daar ook niets mee. Het artikel wekt de suggestie dat er in Nederland een grotere toename in traffic per gebruiker is tov de rest vd wereld maar daar valt op basis van deze gegevens helemaal niets over te zeggen. Als er internationaal gezien nauwelijks tot geen nieuwe gebruikers zijn bijgekomen (wat niet realistisch is natuurlijk) zou dat betekenen dat er per gebruiker 2x zoveel traffic wordt gegenereerd en dan valt de 1.5x in NL dus best mee.
Heb zojuist even contact gehad met vodafone, Ik wilde namelijk mijn abonnement beëindigen na aanleiding van de ingevoerde data limiet.

Mevrouw gaf mij aan dat ik nergens voor hoefde te vrezen ik zou echter ruimschoots onder het limiet zitten. Zij gaf daarbij aan dat max. FUP 10x het gemiddelde is van haar gebruikers, deze was vastgesteld op 800 MB, wat inhoud dat elke gebruiker gemiddeld 80 MB verstookt.

4.851.206 x 80MB = 388096480 MB verbruik door vodafone (388,10 TB) per hoeveel weet ik niet maar ik denk per maand.

Echter denk ik tevens dat het registratie systeem van vodafone niet helemaal klopt. De mevrouw die ik aan de lijn had vertelde mij dat ik afgelopen maand 3,5 MB verbruikt had. Dit klopt nooit ik weet namelijk cker dat ik deze week als over de 1GB aan bestanden heb binnengehaald.
A = De meting van vorig jaar.
Maar wat dat is, dat zeggen ze niet. Maar daar gaat het ze ook niet om, ze willen gewoon graag melden dat ze 1,5x zoveel data verstoken per gebruiker.
Wat heb je in dit geval aan de exacte cijfers?
Dan ga je opvragen dat je vorig jaar 200MB/maand verstookte, en dit jaar 300MB/maand.
Nou dan kan je voor jezelf uitrekenen dat je 1,5x zoveel als vorig jaar verbruikt hebt :Y)

Absolute getallen zijn niet belangrijk in dit geval.

[Reactie gewijzigd door Armageddon_2k op 10 november 2010 12:29]

Eerlijk gezegd ben ik benieuwd wat het gemiddelde dataverbruik nou eigenlijk is.
Zelf zit ik makkelijk op 90MByte de maand, af en toe een uitschieter naar over de 150 zelfs.
Maw: Zijn de Fair-use-policies nog echt wat ze zijn (Zijn ze waarschijnlijk wel, maar zou het niet fijn zijn om te weten hoe de trend t.o.v. dit soort dingen loopt?)

Stel, vodafone geeft de komende 10 jaar rapporten uit met enkel de volgende info: "Het gemiddelde gebruik is met 20% gestegen", het F-U-P blijft op zo'n 200 Mbyte hangen en je krijgt wel op je flikker. Dan ben je misschien niet de enige als het gemiddelde dataverbruik nu op bijv. 50 mByte ligt. Want dan zou ondertussen het gemiddelde gebruik over de 300 MByte/mnd liggen (1.2^10 is immers ca. 6.2 )

En waarom de cijfers blootgeven waaruit het te berekenen is, maar niet de resultantcijfers? is dat moeite of achterbaks?

No offence, maar waar openheid mist op dat soort punten ontstaat ruimte voor gesjoemel, en daar worden de meeste telecombedrijven al wat bedrijviger in (a la, claims dat hun 3g netwerk er klaar voor is... vandaar dat we tig storingen hebben ervaren.)
Openheid van cijfers vehaal ben ik best met je eens.

Maar als het gemiddelde dataverbruik met 50% stijgt, dan moet het FUP ook met 50% stijgen. Daar heb je de absolute cijfers niet voor nodig.
Momenteel zit ik aan meer dan 800MB per maand (ik zit gigantisch veel in de trein, dus ik heb ook meer dan 80 uur om dat er door te krijgen). Nu heb ik nog wel een 'oud' abonnement met fup ipv een datalimiet, maar ik heb er nog niet over gehoord, ook niet toen ik om een overzicht per maand vroeg (die hebben ze niet, en op de factuur staat per sessie. Dat zijn meer dan 4 A4tjes vol...).
Ik kreeg elke keer dat ik over de 800MB ging (ook nog op oud abo) een brief van vodafone dat ik mijn datagebruik moest minderen!
Die brief heb ik ook gehad, 800 MB, dat zou 10x het gemiddelde verbruik moeten zijn volgens de regeltjes. 80MB per maand zou dus gemiddeld moeten zijn. Het lijkt er echter op dat ze deze regel niet echt hanteren, of jaarlijks het gemiddelde verbruik vaststellen oid, anders zou de limiet nu 1200MB moeten zijn...
nou k zit ook bij vodafone en ik kan je eerlijk zeggen dat ze met mijn verbruik van rond de 10GB (ik download torrents op me n97) nog nooit moeilijk hebben gedaan.
Trouwens is dat de grootste rede dat ik destijds weer terug van kpn naar vodafone ben gegaan.
k werd namelijk afgesloten door kpn na 1 brief te hebben gehad dat ik max maar 200MB mocht hebben En dat het gemiddelde verbruik dus 20MB was.
Echt een achterbakse streek als je nagaat dat ik dat "limiet" nooit te horen kreeg na veelvuldig vragen. Nee ze vertellen het dan pas nadat je klant bent geworden in een dreigbrief dat je er overheen zit met 2GB.
Echt ik heb zo veel problemen gehad met alles dat kpn aanbied, ik hoef nooit meer iets van dat bedrijf.

Overigens heeft vodafone ook laten weten dat het fup niet deugt en dat ze hun klanten (mits ze hun telefoon niet als modem gebruiken) ook niet zullen afsluiten. Dat is ook waarom ze nu een vast data limiet hebben ingevoerd.
Sorry hoor, maar 10GB? Als ik mijn gemiddelde van afgelopen jaar bekijk op mijn vaste internetlijn (26GB per maand) waarbij het overgrote deel films en series uit de USA zijn, vraag ik me af wat jij in godsnaam allemaal met torrents binnenhaalt op je foon 8)7
Ik gebruik ongeveer 150-250mb per maand en heb nog nooit iets gehoord van ze.
Dat hoor je dan ook pas bij > 250MB per maand...
Hoe moeilijk is het?

Waarom moet je de 1e meting weten als je weet dat iedere gebruiker in 1 jaar anderhalf keer zoveel dataverkeer is gaan gebruiken? Het bericht zegt iets over de groei, niet de absolute waarden, dus daar heb je dan ook geen absolute waarden voor nodig lijkt me.
Hoe moeilijk is het?
Waarom moet je de 1e meting weten als je weet dat iedere gebruiker in 1 jaar anderhalf keer zoveel dataverkeer is gaan gebruiken?
Omdat de starter van de thread dat vroeg:
ik zie liever cijfers over het individuele datagebruik van users met mobiel internet
Nee, staat niet in het artikel nee, dat weten wij ook wel. Beetje suf om dan maar te beweren dat je dat niet hoeft te weten. De quote van Koppensneller beantwoord de vraag van bobwarley niet, zoals Vaizard heel terecht opmerkt.

Gelukkig dat iemand als ikt de start van de discussie niet uit het oog verloor. Bedankt voor de cijfers :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 10 november 2010 12:52]

Daar gaat het juist om, hij is geinteresseerd in de absolute waarden.
Waarom zou je niets aan relatieve getallen hebben?

Zonder de exacte getallen te weten wil ik graag 1,5x meer loon ontvangen volgend jaar en zit niemend te wachten op een verhoging van 50% van de inkomensbelasting

In veel gevallen zijn relatieve getallen juist van belang omdat absolute getallen er niet toe doen.
Stel dat Vadofone hag geplubliceerd dat het verkeer was gegroeid met 50 TB per week.
Dan had ik gedacht, "goh, da's veel!" en wist dan nog niets eigenlijk.
Als dat getal een stijging van 10% was geweest had ik geen problemen voorzien, maar bij een stijging van 500% zou ik vrezen voor problemen op het netwerk omdat een dergelijke groei vast niet voorspeld zou zijn geweest.
En als ze dan zeiden, het is met 50% gestegen tot 50Tb per week, dat samen verbruikt word door 4 miljoen data-abonnee's, weet je bijna alles wat er te weten is.
... en als je moeite hebt met het bedenken in welke eenheid hoeveelheden data wordt gemeten (ik zie opeens schapen en koeien voorbij vliegen :? ): meestal wordt dat gedaan in (K/M/G/T)Bytes.
EN zoals hiervoor gezegd: hoe moeilijk is het nou ja.. relatieve groei :'(
Dan een jaar geleden, lees het artikel.

Hoewel ik moet toegeven dat het huiveren is om nog maar eens artikel zonder bron of verduidelijking moet zien.
"zegt de provider tegen Tweakers.net" kan hier gelijk staan aan een press release exclusief voor T.net maar evengoed een helpdeskmedewerker van Vodafone die iets terzijde vermeldde op GoT.
"zegt de provider tegen Tweakers.net" kan hier gelijk staan aan een press release exclusief voor T.net maar evengoed een helpdeskmedewerker van Vodafone die iets terzijde vermeldde op GoT
Info opgevraagd via woordvoering. Mail ging alleen naar ons toe. Vandaar :)
dataverbruik is toch altijd in kb/s of iets dergelijks?

als iemand zegt 'mijn auto verbruikt nu 1,5 x zoveel als vroeger' bedoelt ie toch brandstof?
Dat is momentopname datagebruik (bijv. 1024 Kbit/s) Kbit/S is een andere hoeveelheid dan KB(yte), ook omdat 1024Kbit/s inhoudt dat elke seconde het totaal met 128 KByte toeneemt ;)
Je kunt in ieder geval de hoeveelheid verkeer per tijdseenheid uitrekenen als je weet hoeveel verkeer per week er door heen gestookt word.

Met een kleine berekening kwam ik uit op een gemiddelde belasting van 80mbit/sec. Dat is een verwaarloosbare hoeveelheid verkeer. De 50TB per week klinkt dan ook veel meer dan het daadwerkelijk is.

Helaas weten we niet hoeveel van die 4.851.206 klanten ook daadwerkelijk data-services gebruiken op het mobiele netwerk. Maar zelfs als dat 50% is dan is de gemiddelde continue belasting per klant extreem minimaal.
Waarmee T-mobile dus veel succesvoller is dan Vodafone en KPN. De kosten van het dataverbruik nu zijn veel minder belangrijk dan het binden van een klantengroep die gebruikt maakt van de faciliteiten van het netwerk.
Ja, alleen Vodafone doet die binding om een verkeerde manier: ik haat Vodafone 360. Wat een crap software is dat. Gelukkig doet T-Mobile/KPN een stuk minder aan telefoonbranding tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 10 november 2010 12:21]

Komt door de Iphone communicity.
Bij Vodafone merk ik zo nu en dan ook dat het umts-netwerk moeilijker doet en trager reageert trouwens. Met name in grote steden moet ik soms een paar keer een link aantikken als ik niet lang wil wachten. Heb van anderen al gehoord dat dat bij KPN ook gebeurt. Dan ga je je toch langzaam afvragen hoe schaalbaar UMTS nou eigenlijk is...

Ik denk dat capaciteit echt één van de grote bedreigingen/uitdagingen voor de mobiele telco's zal worden de komende tijd. Ik hoop dat UMTS900 snel mogelijk wordt want dat lost veel gedoe op als het er eenmaal is: door een betere ontvangst kan er optimaler worden gemoduleerd (hogere HSPA-snelheid) en daardoor kunnen er meerdere clients tegelijk verzorgd worden, mits de backend er is. Ook betere indoordekking zou wel welkom zijn.

Misschien een leuke gelegenheid voor mensen om hier aan te geven of ook nog capaciteitsproblemen hebben ondervonden met 1 van de 3 grote providers (geef even aan via welke provider je internet en waar je problemen memaakt).

-edit-
Zelf heb ik het gemerkt in Amsterdam (kon in de RAI bijna niets met UMTS met volle ontvangst), in binnenstad Arnhem (duidelijk merkbaar, maar was verder wel te doen, alleen Google Maps laadde wat langzaam), in binnenstad Utrecht in Hoog Catharijne (was ook goed werkbaar, leek met vlagen minder responsive). Elders in Utrecht en in minder dichtbevolkte gebieden helemaal nergens last van trouwens.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 10 november 2010 13:19]

Ik denk dat UMTS en ook HSDPA nooit gemaakt is om full internet op je telefoon te krijgen (voor honderduizenden mensen). In Japan zitten ze voornamelijk op imode en daar werd het hier in eerste instantie ook voor gebruikt (whtml gebruikt niet zoveel data). Nu zijn ook de telefoons veel sneller en renden ze full webpages, en iedereen met een android/iphone kan dat tegenwoordig met gemak weergeven.

Ik denk niet dat het daar op berekend is, daarom komt gelukkig 4G eraan, alhoewel het vast ook wel weer een tijdje gaat duren eer dat het gemeengoed is. Maar vooruitgang zit er zeker in.

[Reactie gewijzigd door netblade op 10 november 2010 13:03]

Dat klopt. Ben net weg bij Vodafone, heb daar een jaar gezeten.
Wat een grafnetwerk is dat zeg. Echt waardeloze 3G/HSPA snelheid en dekking in o.a. Den Haag.

Ik internet niet veel maar ik verwacht voor E10 per maand dat het gewoon werkt.

Het erge is dat Vodafone dit ook prima weet, maar wel lekker abo's blijven verkopen waarvan ze weten dat ze een kat in de zak verkopen.... :/ :(
Ze zijn niet de enige maar toch, het blijft verwerpelijk.

Ben nu bij andere telco en hier werkt het wel naar behoren. :)

Iedereen wil onbeperkt internet voor E10. Helaas is dat technisch niet mogelijk, die capaciteit is er gewoon niet.
Het is pure noodzaak dat er tariefdifferentiatie komt, zodat je tenminste krijgt waar je voor betaald.

[Reactie gewijzigd door Help!!!! op 10 november 2010 13:22]

Voda doet nu ook aan tariefdifferentiatie: na je limiet van 250 MB of 1 GB ga je een (weliswaar laag) bedrag per MB betalen. Iets van 2 ct/MB ofzo. Helaas is het voor kleinverbruikers niet goedkoper geworden, hoewel ze dat wel beloofden eigenlijk, net als KPN...

Wat betreft dekking: da's overal waar ik kom wel prima eigenlijk, vergelijkbaar met KPN. Capaciteit is weer een ander verhaal, ik kan niet meer meepraten over KPN wat dat betreft :P
Heb er hier in mijn woonomgeving helemaal geen last van. Woon in de randstad van Amsterdam. Heb hier en in de buurt altijd volledig en snel 3G internet.
Wel had ik hier laatst in Haarlem last van. Had vol 3G bereik maar totaal geen snelheid. Daar leek het dus wel degelijk op een capaciteits probleem.
Welke data heeft Tweakers dan gekregen van VF? Is hier niets uit te halen?
Jawel, dat staat toch in het bericht... Dit berich is dus aan de hand van die data geschreven..
Vodafone zag het dataverkeer op zijn netwerk in het afgelopen jaar verdrievoudigen. Het aantal klanten met een internetabonnement verdubbelde, zo zegt de provider tegen Tweakers.net. Exacte cijfers wil de provider echter niet vrijgegeven.
Maar ondertussen wel datalimieten opstellen aan je internetbundels. Staat een beetje haaks op elkaar. Juist onder het mom van de stijgende dataverkeer zou je daarmee verwachten dat er een plateau bereikt wordt, of in ieder geval stagneert.
Wat heeft het aantal klanten en het totaal aan dataverkeer met datalimieten te maken?

De gemiddelde klant haalt bij lange na niet de datalimiet, dus die kunnen perfect groeien zonder dat er een plateau wordt bereikt.
En hoeveel procent van het geclaimde 'dataverbruik' bestaat alleen administratief, door het naar boven afronden van sessies?
Ze ronden de datahoeveelheden niet af, alleen de uiteindelijke tarieven (iig op mijn factuur). In het buitenland valt het trouwens nog mee met afronding per 20 kB (mail ophalen via SSL kost mij circa 5 kB, dus op zich wel jammer, maar beter dan de 100 kB die het een tijdje terug was).
Wat een verassing als je telefoons gaat verkopen met een Appstore en allerlei goede browserfunctionaliteiten.

Ik vind persoonlijk dat alle providers maar vreemd reageren de nieuwe "smartphones" en Appstores. Er worden limieten ingesteld, prijzen gaan omhoog.. en eigenlijk wordt het er allemaal minder toegankelijk op.

Ik heb door m'n huidige contract nog een "Zorgeloos Internet" abbo, maar zo zorgeloos is dat ook niet. Als je teveel apps probeert van de market krijg je een brief dat je over de FUP heen bent gegaan.... lekker zorgeloos dus.