Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

AMD brengt zijn nieuwe snelste videokaart, de Radeon HD 6990, niet in december uit, zoals op eerdere roadmaps stond, maar in het eerste kwartaal van 2011. De prijs van het huidige snelste model, de HD 5970, zou verlaagd zijn.

Op een roadmap van augustus stond AMD's videokaart met codenaam Antilles op begin december. Antilles is de codenaam voor de Radeon HD 6990: de nieuwe snelste videokaart van AMD met twee gpu's, die de HD 5970 moet vervangen. Op de bijgewerkte roadmap staat de HD 6990 echter voor een release in het eerste kwartaal van 2011 gepland. De videokaarten met Barts-gpu's, de HD 6850 en HD 6870, zijn wel verschenen zoals de roadmap van augustus beloofde.

De vraag is nu of de grafische kaarten met Cayman-gpu's, de Radeon HD 6950 en HD 6970, wel nog in november verschijnen of naar een release in december zijn doorgeschoven. Op de nieuwe roadmap staat alleen dat ze in het vierde kwartaal van 2010 moeten uitkomen. Nu Nvidia de goed presterende GTX 580 heeft uitgebracht, is AMD weer aan zet.

De Radeon-fabrikant reageert mogelijk op de release van de GTX 580 met een prijsverlaging van de HD 5970 naar ongeveer 400 euro, zo merken verschillende sites op. In de Pricewatch is een dergelijke prijsverlaging nog niet waar te nemen. De HD 5970 presteert over het geheel genomen iets beter dan de GTX 580, die een adviesprijs van 479 euro heeft, maar maakt ook meer geluid en verbruikt ook meer. De Radeon HD 6950 en HD 6970 moeten vervolgens later dit jaar de druk op Nvidia opvoeren. Het lijkt niet waarschijnlijk dat deze modellen de GTX 580 op prestaties verslaan; ze zullen het moeten hebben van hun prijs-prestatieverhouding.

Ook de roadmap voor mobiele gpu's heeft een update gekregen. De komende gpu-lijn zal in de Vancouver-serie vallen. De Mobility Radeon HD 5850 en 5870 worden afgelost door gpu's met de codenaam Blackcomb. Dit zijn nog steeds op 40nm geproduceerde chips die DirectX 11 ondersteunen, maar die hogere prestaties moeten bieden. De Mobility HD 5700-gpu's worden opgevolgd door Granville-videochips, terwijl het performance-segment Whistler en Capilano tegemoet kan zien. Voor de mainstream heeft AMD Seymour en Robson in petto. Alle nieuwe mobiele gpu's zullen DirectX 11 ondersteunen, waar de huidige HD 560v- en 540v-modellen het nog met DirectX 10,1-ondersteuning moeten doen.

AMD gpu roadmap november 2010 AMD mobiele gpu roadmap november 2010
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Het lijkt niet waarschijnlijk dat deze modellen de GTX 580 op prestaties verslaan; ze zullen het moeten hebben van hun prijs-prestatieverhouding.
Ik denk dat de 6970 minstens even snel gaat zijn als de 580, zoniet sneller. De verwachtingen zijn 30 tot 40% sneller dan de GTX 480, en aangezien de GTX 580 20% sneller is..... Zou Olaf van Miltenburg dit even kunnen motiveren?
De plaatsing van de HD 6970 op de roadmap onder de HD 5970, het prestatieverschil tussen de 5770 en 6870 en de (vage) berichten over de verbeteringen die AMD heeft doorgevoerd lijken hier op te duiden. Toegegeven de HD 5870 kwam bij verschijning dicht bij de 4870 X2 en soms zelfs erover, maar toen nam AMD de architectuur veel meer op de schop dan nu het geval lijkt te zijn (denk alleen al aan overstap op 40nm-procedé) Het *lijkt* dus waarschijnlijk dat de HD 6970 toch wel aardig wat onder de HD 5970 gaat presteren en dan eerder in de richting van de GTX 480 dan van de GTX 580 uitkomt, maar wie weet. Het zou een aardig huzarenstukje zijn.
de 580 is trager dan de 5970, dus als de 6970 in de buurt komt van de 5970 komt ie ook in de richting van de 580 en niet nog eens 15% daaronder.
Als de HD6970 de opvolger is van de HD5870 denk ik niet dat ie sneller is als een GTX580, wel een stuk goedkoper (300/350 euro), en de performance zal er wel in de buurt gaan komen... Prijs/Prestaties zijn dan bij AMD zoals altijd erg goed in het high-end segment :)

Ik geloof niet dat ATI nu een singlechip uit kan brengen die hun laatste dual-chip al kan verslaan! De HD6990 gaat uiteraard wel kneiterhard mits het 2 HD69(5/7)0's zijn ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 november 2010 13:19]

Voor de 6970/50 lijkt de kans dat die in 2010 nog uitkomen vrij klein. de roadmap laat mainstream en performance in 2011 zien. Met de huidige lijn hebben ze die kaarten ook nog even niet nodig, de 68xx kaarten met de 5870 en 5970 als topkaarten verslaan de competitie van de nvidia nog steeds, zonder dat nvidia op korte termijn een geheel nieuwe generatie zal ontwikkelen/op de markt brengen. (naast de 580 uiteraard)
Kans lijkt klein? Gisteren is er bij AMD nog bevestigd dat ze in q4 '10 uitkomen. Of het niet ipv eind november,december wordt is nog niet duidelijk. Echt hoe sommige mensen hun conclusies trekken :'(
niet iedereen heeft de PR topman van AMD op twitter staan (heb niet eens twitter want dat is voor wannabe coole mensen) dus ik ging uit van de informatie van deze roadmap welke toch echt suggereert dat ze in begin 2011 zouden uitkomen.
Dat lijkt me ook niet geheel onlogisch gezien de ontwikkeling, of eigenlijk het gebrek ervan, bij nvidia. Ook dat de huidige gpu's van AMD op vrijwel elk punt beter zijn dan nvidia heeft hierbij mijn mening gevormd.
Dus doe niet zo denigrerend, ik ben niet de gehele dag bezig om te checken of deze informatie wel 100% correct is...
De hd5870 verslaat de competitie niet, de gtx470 komt heel goed mee en kost een stuk minder atm, 220 euro vs 300 euro, en de gtx580 is een heel stuk sneller en komt zelfs bij de hd5970 in de buurt, de beste kaart sinds een lange tijd.

Het klopt inderdaad dat amd de nieuwe kaarten nog niet zo snel nodig heeft, de hd6850/70 gaan al goed over de toonbank, en de hd5870 en hd5970 zijn nog steeds een goede keus. Zal ook nog wel even duren voordat nvidia de geforce 5xx serie uitbreidt, al ben ik zelf wel benieuwt naar de gtx560/70.
Houd je er wel even rekening mee dat de 58xx serie al vanaf eind vorig jaar meedraait en de gtx460/70/80 pas rond april/mei? Dat scheelde ongeveer een kwartaal wat in gpu land erg veel kan uitmaken.
Daarbij blijft performancewijs gezien de 5870 de competitie wél voor en ook de 5970 doet dat nog steeds, zelfs een kaart die net is uitgebracht door nvidia!
Daarnaast zijn de 68xx series kaarten enorm scherp geprijst richting de 460 en 470.
ik ben geenzins fanboy, wat ik volgens mij enigszins wel proef bij jou voor nvidia maar als je kijkt naar de resultaten klopt je verhaal gewoon niet helemaal.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 11 november 2010 09:32]

30% a 40% sneller dan een GTX 480.... Dat is meer dan het dubbele van een 5870. Dan wil ik wel eens weten van wie die verwachtingen zijn.
Nee hoor een gtx 480 is hooguit 10 tot 20% sneller dan de 5870. De 6970 wordt 60 tot 70% sneller dan de 5870.

linkje

[Reactie gewijzigd door 140398 op 10 november 2010 13:32]

"1GB".... fail/neppe rumour dus.
waar haal jij die 30-40% sneller als de gtx480 van dan?... en helemaal die dubbele van de hd5870. dat heb ik echt nergens gezien.
Misschien maakt het niet eens uit omdat de HD6970 al sneller blijkt dan de GTX580. De 6990 zal toch maar een klein deel van de verkoop zijn, belangrijkste is dat de 6970 wel op tijd is.
Ik denk niet dat een nieuwe GPU als opvolger van een vorige generatie meer dan 30% sneller is. Ergo als single GPU verwacht ik niet dat de 6970 sneller zal zijn dan de 580.
ik denk het ook niet. maar ik verwacht wel dat hij er dicht in de beurt gaat komen.

de nieuwe hd6950/70 chip is een kleine 50% groter als de vorige.
en met het nieuwe ontwerp(hd6870) weet ATI bijna even veel prestaties te leveren met een chip die 25% kleiner is.

dat bij elkaar opgeteld, min wat schalingsverlies en dat zou deze nieuwe chip heel dicht bij de gtx580 moeten komen, en opnieuw, net als de afgelopen 3 generaties van ATI, goedkoper zijn om te maken.
en mocht ATI de kloksnelheid hoger krijgen als verwacht dan zou hij de gtx580 nog wel eens voorbij kunnen gaan.

edit.. ATI haalt al 3 generaties meer prestaties per transistor als Nvidia.
met de hd6 serie heeft ATI die voorsprong opnieuw vergroot.
en nu krijgt hd69xx serie ongeveer even veel transistors als die nieuwe gtx580 (tenminste nvidia zegt dat er ~3 miljard in zitten)
zolang de kloksnelheid hoog genoeg is zou de hd6970 dus best wel eens over de gtx580 heen kunnen gaan.
maar als het meer richten de 3.4+miljard gaat voor de gtx580 dan denk ik weer net niet er overheen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 10 november 2010 13:48]

Nou ik weet het niet. De 6870 is toch de opvolger van de 5770 (nummerverandering bij AMD)? Dan is die 6870 rond de 50–60% sneller dan z'n voorganger volgens de review op anandtech. Als je die lijn kan doortrekken naar 5870 -->6970 en als dat ook 50% performancewinst is, komt de 6970 gemiddeld net iets boven de GTX580 uit.

Aan de andere kant, in die roadmap staat de 6979 ruim onder de 5990. Maar dat kan ook een rookgordijn zijn. Het is op het moment nog grof giswerk helaas.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 10 november 2010 19:20]

Inderdaad, de allersnelste kaarten als deze worden relatief weinig verkocht, het middensegment is vele malen groter, dus het is als fabrikant veel interessanter om te zorgen dat je die op tijd klaar hebt liggen. Niet iedereen geeft 500+ euro uit aan een videokaart, maar gaan liever voor een kaartje die een heel stuk minder kost daarvan.
Daarbij is het niet eens nodig nog een nóg snellere kaart uit te brengen als de 5970 al sneller is dan de snelste nét uitgebrachte gpu van nvidia... Beter dan nog even wat langer er aan werken en in eerste kwartaal van 2011 een topper uit brengen. De midrange domineren ze toch al met de 58xx en 68xx series.
Als ze deze keuze zo hadden gemaakt zou me dat niets verbazen. Alle aankopen van sinterklaas en kerst enz. ruimen mooi de voorraden op van de 5970 kaarten die dan een tijdje erna word geintroduceerd. Mensen die die kaart graag willen ipv de 5970 wachten wel even en kopen de kaart in 2011 wel.
De Radeon HD 6950 en HD 6970 moeten vervolgens later dit jaar de druk op Nvidia opvoeren. Het lijkt niet waarschijnlijk dat deze modellen de GTX 580 op prestaties verslaan; ze zullen het moeten hebben van hun prijs-prestatieverhouding.
Jammer, je hebt het dus niet gelezen.
De 6970 is nog niet eens uit, laat staan dat hij sneller is. Die kans is er wel natuurlijk maar ik zie het zelf niet zo snel gebeuren, verschil zal wel aardig klein zijn.
de HD 5970 presteert vergelijkbaar met de GTX 580,
Waarom vermeld tweakers dit, als in hun eigen review de 5970 in elke game beter presteert.
Omdat de 5970 meer herrie maakt, meer verbruikt, voorlopig nog duurder is en de verschillen klein zijn? Ik noem maar wat....
ik heb het over presteren, wat heeft herrie en verbruik daar mee te maken?
dus de 580 presteert niet vergelijkbaar met de 5970 want de laatste is sneller

BTW de 5970 is onder load zuiniger, en na de pricedrop is hij nu ook goedkoper
Hij presteert juist wel vergelijkbaar, de prestaties liggen aardig kort bij elkaar, niet zo gek voor een single-gpu vs dual-gpu.

Ook op verbruiksvlak zijn de verschillen klein, onder idle verliest de hd5970 dan weer met een flinkere marge van de gtx580, netjes voor zo'n monster gpu als de gf110.

En die pricedrop is speculatie, ik vind het zelf niet zo voor de hand liggen, enkel om de voorraad weg te werken heeft het wel nut, maar de meeste personen die nu een nieuwe high-end videokaart willen kopen uit de amd-stal wachten nog wel even op de 6990.
Heeft niks met monster GPU te maken, maar alles met downclocken van de cores, als de gpu minder te doen heeft. Iets, waar Nvidia en Ati al veel eerder mee hadden kunnen beginnen. Op de desktop heb je nml. lang niet al die gpu power nodig.
Voorlopig duurder? Juist goedkoper, de prijzen zijn zojuist zo'n 100 euro omlaag gedonderd. Oude voorraden weg, ruimte maken voor de nieuwe generatie. En nVidia in een moeilijker vaarwater brengen meteen.

http://www.fudzilla.com/h...970-drops-to-%E2%82%AC389
De HD 5970 verbruikt juist onder load nog steeds minder dan de langzamere GTX 580
Of de 5970 langzamer of sneller is dan de GTX 580 hangt puur van de applicatie af. Zie het uiterst informatie review van techreport ( http://techreport.com/articles.x/19934 )

Uit de datzelfde komt ook naar voren dat de combo's 2x460 en 2x6870 veelal een goedkoper en sneller (doch luidruchtiger en stroomverslindererder) alternatief bieden.
hAI heeft gewoon gelijk hoor, kijk maar naar pas geplaatste review van de 580 hier op tweakers..

Energie verbruik
10 watt minder onder verbruik.

Game benchmarks
De 5970 is in álle geteste benchmarks/games sneller behalve in de Unigine Heaven 2.0.

;)
Omdat als je de diverse reviews van verschillende sites raadpleegt, dit ook zo is een enkel geval daargelaten maar dat is waarschijnlijk nog een driver issue.

De 262.99 driver is ook pas uit met alweer verbeteringen. Met een paar maanden en drivers die dan geoptimaliseerd zijn zal er nog wel een paar % verbetering in zitten.

De 5870 loopt zo ver achter dat het ook niet te verwachten is dat men met een 6970 opeens de 580 voorbij zal streven want een dergelijke % jump is in de geschiedenis van de GPU markt nog nooit voorgekomen. Het zal dan wel weer de 6990 moeten zijn om de 580 het hoofd te bieden.

Een ander belangrijk nadeel van de 5970 is dat op hogere resoluties 1920x1200 en hoger in diverse games bij de 5970 microstuttering optreedt waardoor een game eigenlijk niet meer speelbaar is. Drivers van AMD zijn nu eenmaal altijd een slecht punt.
De 6850/70 zijn wat dat betreft beter.
Ik vind het allemaal prachtig en heb altijd goed kunnen genieten van een nieuwe videokaart, vooral als je niet te vaak koopt en dan echt sprongen voorwaarts maakt. (Voodoo 1, Riva TNT2, Geforce 3,Radeon 3870, Radeon 5770)

Ik ben nu op het punt aangekomen dat een mid-end kaart van een jaar geleden (5770 Vapor-X, redelijk overclockt) praktisch alle games op maximaal kan draaien op 1900x1200 tegen een gezonde framerate. Ik vermoed dat er zelfs niet veel tweakers zijn die op hogere resoluties gamen omdat die monitoren veel te duur zijn.

Ondanks dat mijn hardwarehart sneller gaat kloppen van het nieuwe geweld uit het rode & groene kamp en de bijbehorende prijsdalingen, ik kan de uitgave aan een nieuwe videokaart niet meer rationeel voor mezelf verantwoorden. Het is simpelweg niet nodig.

[Reactie gewijzigd door EvaluationCopy op 10 november 2010 13:15]

Daar zeg je wat, maar je hebt max settings en max sttings ;)

Alles in het ATI CCC paneel op auto dan kan ik elke game op ze max spelen ongeveer met een HD5870, echter forceer ik daar in games 16xSSAA en 16x AF dat krijg me kaartje het toch wel moeilijk...

En ja je kan je afvragen of iedereen het verschil kan zien, maar het feit blijft dat de max van een game lang niet de max is en ik zeker weet dat er genoeg games zijn die ik niet op die setting wil spelen door te lage FPS :) Dus er is zeker nog ruimte voor verbetering, voor de 'fanaten'.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 november 2010 13:37]

een game kan zo simpel zo zwaar worden gemaakt dat geen enkele kaart het zelf maar op 800 x600 zou kunnen spelen. Dat doen ze echter niet logischerwijze ;)
Sommige games gebruiken SSAA of een hoge AF niet eens. De ontwikkeling van de software staat nu praktisch stil waarbij vroeger de games zo hard de hardware pushten dat je wel moest upgraden wil je de nieuwste games uberhaupt kunnen spelen. Kijk maar naar cod, al jaren niets aan verbeterd, alle games moeten tegenwoordig ook op een console kunnen draaien dus wanneer die upgraden naar nieuwe generatie, dan ook zal de software significant zwaarder worden in de minimale systeemeisen.
Mijn pc van drie jaar oud, geupgrade met 6850 kan praktish alles op max draaien op 1050 x 1680.
Ik wacht nog even af:) Draai zelf op 3 keer 22 inch, dus dat is rond de 5 megapixels. redelijk veel dus. Daarom heb ik ook wel wat meer dan een 5770 nodig die ik nu heb. Werkt allemaal wel met gemak, maar niet op high.
Ben heel benieuwd naar prestaties. Als de 6990 daadwerkelijk twee volle 6870's zijn zal deze kaart de 5970 er met gemak uit rennen. Als je benchmarks kijkt zie je dat de 6870x2 al ver boven de 5970 ligt en dat het nu dan gelijk aan prijs ligt ongeveer, maar eerst toch bijna 100 euro goedkoper was.
AMD wilt natuurlijk ook niet dat nvidia van de markt verdwijnt, AMD heeft dit besloten na dat de benchmark van Nvidia uitkwam.

amd heeft het wel in hun macht om nvidia nu totaal uit de markt te zetten, ze kunnen altijd ver onder nvidia's prijzen gaan zitten (vanwege de kleinere die)
Dit vind ik toch wel een beetje een rare opmerking."amd heeft het wel in hun macht om nvidia nu totaal uit de markt te zetten"
Dit is natuurlijk niet waar, mede door Cuda en PHYSX, zijn er gewoon gebieden waar AMD nog niet aan kan tippen, zet daar tegen over dat Nvidia een Single kaart uit brengt die op veel vlakken kan tippen aan de snelste Dual kaart van AMD. Nvidia is gewoon weer goed op weg om terug te komen in de markt.

EN, Geforce is niet het enige waar Nvidia aan denkt..
(Nvidia Quadro FX vs. ATI/AMD FirePro is al tijden een verloren strijd voor AMD..)

Ik denk dat alle AMDfanboys eens wat realistischer moeten kijken, naar de mogelijkheden die Nvidia toch biedt. JA gamen op dit moment is sneller/beter op een AMD kaart, maar wil je een Physx based game, dan kom je gewoon niet onder Nvidia uit.
En blijkbaar vinden er toch wel een aantal gamemakers Physx belangrijk (http://www.geforce.com/#/GamesandApps klik daarna op Physx)! En er zullen er alleen maar meer komen!

(Totaal geen Nvidia fanboy: Thuis: Game pc Ati/ Laptop Nvidia. Werk: Nvidia Quadro)

Ontopic:
Het is wel jammer dat AMD de Radeon HD 6990 niet nog dit jaar uit brengt met kerst. Dit is vaak een goede tijd om een leuk"kerstkado"te kopen voor je pc. Daar tegenover staat wel dat een "6990 als kerstkado" toch wel erg veel geld is. Dan hoop ik toch dat ze midden Januari ongeveer de kaart alsnog uitbrengen, en niet pas in maart.
Ik ben trouwens erg benieuwd naar de prestaties(wie niet..?). Ook mooi dat alle Mobiele kaarten Dx11 zullen ondersteunen. Nu nog ff wat meer spellen in Dx11 en dan zijn we helemaal tevreden op de Laptop!

Weet iemand trouwens wanneer deze mobiele varianten uitgebracht worden?(op de roadmap staat 2010, maar weet iemand of dat nog deze maand is, of volgende maand?)
Of zullen we pas deze kaarten volgend jaar in de laptops zien, omdat laptop fabrikanten ze dit jaar nog niet gaan aanbieden in nieuwe laptops?

[Reactie gewijzigd door VincentZijlstra op 10 november 2010 14:10]

Ik vind dat je iets beter moet uitzoeken wat je zegt of dat klopt. FirPro kaarten zijn heel populair voor mensen die goedkoop een professionele grafische kaart willen. Het heeft dan wel geen CUDA, maar voor veel mensen die dat niet nodig hebben is een firepro vaak een beter oplossing. Als CUDA nodig is, dan is er inderdaad geen andere optie.

Er is onderzoek gedaan naar Physx. Voor physx heb je geen Nvidia kaart nodig. De taal is zo gemaakt dat het daar alleen op kan draaien. Het is zelfs zo gedaan dat het juist slechter werkt op cpu's zodat mensen denken dat er geen andere optie is. Bewijs hiervan staat in Hardware.info magazine nummer 5.
De alternatieven die er zijn zoals Havok en OpenCL zijn daarom verwacht ik in optocht, omdat niet alle game makers gesponsord worden door Nvidia en dus ook niet allemaal Physx implanteren. Waarschijnlijk zal het dus gaan afnemen, als ze merken dat de alternatieven een breder publiek aanspreken en net zo goed werken.

Nvidia heeft inderdaad veel geld uitgegeven aan andere zaken buiten GeForce, maar daar halen ze wel het geld vandaan. Dus als ze daar minder geld binnen krijgen hebben ze ook minder voor de andere zaken. Nu zal AMD Nvidia er nooit uitketsen en ik verwacht ook niet dat ze dat kunnen, maar ze kunnen Nvidia het wel heel moeilijk maken.
Ik denk dat beide fabrikanten er niet gauw uit zullen ketsen, amd zelf zit als bedrijf nog steeds met schulden. Ze kunnen op de cpu-divisie niet veel marge draaien omdat de intel cpu's op dit moment de high-end markt beslaan, dus moeten ze concurreren in de mid-end markt waar intel ook goede zaken doet.

Nvidia heeft de afgelopen periode minder gedraaid op gamekaarten, maar ze hebben buiten de gamevideokaarten ook genoeg andere divisies waar het prima gaat. Daarbij komt ook nog de winst die ze hebben gedraaid met de geforce 8/9 serie. En deze high-end kaarten beslaan trouwens maar een klein deel van de markt, de low-end en mid-end zijn veel belangrijker, daar wordt flink geld verdient. Ga maar eens kijken in de winkel, in bijna alles pc's zitten kaarten zoals hd5450 gt430 enz. ,een high-end kaart zul je niet tegenkomen in een doorsnee oem-pc.

Vind het raar dat stewie zo hoog gemodereerd wordt, het is niet zo dat als je kaarten bijna voor niks gaat verkopen dat je zelf sterker in de markt komt. "ik geef mijn aardappelen voor 10 cent per stuk weg, de concurrent verkoopt ze voor 30 cent per stuk" leuk als je ze inkoopt voor 50 cent per stuk. Die kleinere die is inderdaad goedkoper om te produceren, maar het is niet zo dat een die 500 euro kost, dat zal nog geen 20 euro kosten voor de fabrikant. De kaarten worden juist zo duur door de ontwikkelingskosten, de marketing en al het andere wat er bij komt kijken. Amd kan natuurlijk beslissen de kaarten absurd goedkoop in de markt te zetten, maar dan zou amd hun eigen graf graven wat de videokaartdevisie aangaat. Lijkt mij persoonlijk gezien erg vervelend, of wil je 700 euro betalen voor een geforce 680 die 30 procent beter presteert dan de 580 maar wel 350 watt TDP heeft? lijkt me niet ;)
mensen kiezen gewoon altijd voor de goedkopere/snellere kaart (cuda is een non-issue, als amd meer marktaandeel heeft)

AMD kan morgen besluiten om de GPU's van 2011 nu op de markt te zetten voor een fractie van nVidia's prijs, en waar is Nvidia dan? (nvidia heeft niets op de plank liggen).
fanboy, wat een ben je ook een eikel als je zo'n opmerking maakt.
maar wil je een Physx based game, dan kom je gewoon niet onder Nvidia uit.
Dat ben ik totaal niet met je eens. Bij games met physx merk je vaak het verschil niet eens met CPU-physx, en het aantal games waarin GPU-physx echt wat toevoegt is veel kleiner dan het aantal games dat gewoon een andere physics-implementatie dan physx hebben. Ik game nu al een hele lange tijd op een radeon en de enige keer dat ik iets van mijn gebrek aan physx gemerkt heb moest ik even een pakketje van NVidia installeren en werkte het vlekkeloos over de CPU (trine).
En blijkbaar vinden er toch wel een aantal gamemakers Physx belangrijk (http://www.geforce.com/#/GamesandApps klik daarna op Physx)! En er zullen er alleen maar meer komen!
1. Bij de meeste physx-games voegt het niet veel toe, is het een wapperend vlaggetje of wat vallende steentjes of zo. Tevens is het maar de vraag of gamemakers dat, of de zak geld van NVidia belangrijk vinden. Lijkt een beetje flauwe opmerking maar als je ziet dat bijvoorbeeld bij Batman: arkham asylum de AA op radeons doelmatig gedisabled was terwijl dat out-of-the-box gewoon werkte, dan kan ik niet anders concluderen dat NVidia dit soort dingen gewoon betaalt (want game-ontwikkelaars willen hun spel ook voor radeons zo goed mogelijk maken natuurlijk), en waarom dan geen physx-implementatie betalen?
2. Hoe weet je dat er alleen maar meer komen? Tenzij NVidia ervoor betaalt zou ik liever een open-source alternatief hebben als gamemaker, die op àlle videokaarten werkt, en laat dat nou ook in ontwikkeling zijn.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 10 november 2010 19:34]

Als de 5970 in prijs wordt verlaagd is er eigenlijk geen reden meer om voor de GTX 580 te gaan, aangezien de 5970 de 580 in elke game de baas is. Nvidia zal toch beter zijn best moeten doen.
Het enige verschil is, is dat de 5970 een Dual GPU kaart is en de 580 een enkele.

En in principe zou een enkel GPU bij sommige games nog altijd beter presteren.

Daarnaast is het idd nu de "snellere" kaart. Maardan zou het pas echt een vergelijking zijn als Nvidia ook bv 2x gtx 580 of 570 aan elkaar plakt.
al stoppen ze 10 GPUs op een enkele kaart, who cares? Uiteindelijk betaal je per kaart en niet per chip die er op zit.
Onwaar!
Lees eens een paar andere reviews.
Ja , die reviews waar ze spellen testen, die zwaar door "nivdia" gesponsored zijn bedoel je ? "the way it's meant to be played". Spellen, speciaal getuned voor Nvidia's architectuur en als het even kan; zo lastig mogelijk gemaakt voor de Radeon's. Dat valt bij mij onder de noemer "oneerlijke concurrentie".

[Reactie gewijzigd door Madrox op 11 november 2010 09:44]

Nope, dan zou de kaart maar over 512 CUDA cores beschikken... Die mem bandwith is wel insane
Een dual gpu heeft twee tabbladen, bij mijn gtx295 staat ook 240 shaders, op de andere page de 240 van de andere gpu. Zou natuurlijk wel een mooie kaart zijn maar de meeste waarden zijn geblaat, de 28nm en de kleine 6000M transistors zetten me echter wel aan het denken, al lijkt het me sterk dat nvidia op korte termijn een kaart op 28nm kan uitbrengen, amd is meestal eerder met een processverkleining, en hun nieuwe serie zit zover het bekend is nog op 40nm.
Dan zullen ze daar toch een goede reden moeten voor hebben want nu missen ze wellicht veel potentiële klanten tijdens de eindejaarsfeesten.
Hmmm, zouden er echt veel mensen zijn die zo veel geld voor eindejaarfeesten uitgeven?
Gezien alle marketingstrategieën en aanbiedingen rond deze tijd mag je dat wel concluderen ja.
Gezien de review van Nvidia's nieuwe topmodel hoeft AMD niet direct te reageren.
Wellicht dat ze hem uitstellen zodat ze het huidige model nog wat kunnen rekken (lees niet te veel in prijs hoeven te verlagen).
de 5970 is en blijft de snelste, dus waarom meteen hun troef uitspelen, slim van AMD gewoon even wachten en dan de HD 6950 en HD 6970 uitbrengen.