Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Er zijn een aantal presentatie-slides opgedoken van AMD's Northern Island-generatie, oftewel de HD 6000-serie. De slides maken niet alleen melding van de Barts-gpu, maar ook van de Cayman-gpu, die in november zou verschijnen.

De slides, waar Chiphell de hand op wist te leggen, laten onder andere zien welke video-outputs  de Northern Islands-gpu's krijgen. Twee displayports voldoen aan de 1.2-specificatie en kunnen dus zes schermen aansturen. De hdmi-poort voldoet aan de 1.4-specificatie en zowel de hdmi-poort als de displayports ondersteunen dan ook 3d-weergave van films en games. De uvd 3.0-engine maakt hardwarematige versnelling van het decoderen van divx-, mpeg-2- en blu-ray-content mogelijk.

AMD Northern Islands slides AMD Northern Islands slides

Volgens de slides worden de Barts XT- en Pro-gpu's tussen de huidige HD 5700-serie en de HD 5800-serie gepositioneerd. De Cayman XT- en de Cayman Pro-gpu's zouden marginaal sneller zijn dan de HD 5850 en de HD 5870, en in november gelanceerd worden. De dual-gpu-videokaart, met codenaam Antilles, zou iets sneller zijn dan de HD 5970 en moet in december verschijnen. De Juniper-gpu blijft voortbestaan; het is nog niet duidelijk of videokaarten op basis van deze chip in de HD 5700- of HD 6700-serie zullen vallen.

AMD Northern Islands slides AMD Northern Islands slides

Over de Barts-gpu's doen al de nodige geruchten de ronde. Over Cayman is nog vrij weinig bekend, maar de slides maken in ieder geval duidelijk dat deze gpu's over een 256bit-geheugenbus beschikken, waarmee 1GB gddr5-geheugen met een kloksnelheid van tussen de 5000MHz en 6000MHz wordt aangestuurd. Het verbruik van de Cayman XT- en Cayman Pro-gpu's zou respectievelijk onder de 300W en 225W liggen.

De hoge tdp's doen vermoeden dat de Cayman-gpu's niet op basis van prestaties, maar van prijs naast de HD 5800-serie gepositioneerd worden. Met zulke hoge tdp's zouden de gpu's immers meer prestaties moeten kunnen leveren dan de HD 5850 en HD 5870, die een tdp hebben van respectievelijk 151W en 188W.

AMD Northern Islands slides AMD Northern Islands slides
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Ik snap niet zoveel van dit artikel:
-Cayman XT marginaal sneller dan HD5870 maar wel een TDP van 300 watt versus 188?
-Op prijs concurrerend omdat het TDP veel hoger is? Dat suggereert toch juist wel op basis van prestatie? Anders gaat er wel iets heel erg fout..
Ik denk dat je het anders moet zien:

Een HD5870 heeft een TDP <225: max 75 Watt uit pci-e en max 150 Watt vanwege 2x 6 pins stekkers

Een Cayman heeft een TDP <300: max 75 Watt uit pci-e en max 75 Watt uit 1x 6 pins stekker en max 150 Watt uit 1x 8 pins stekker.

In theorie zou de cayman dus zelfs iets minder dan 225 Watt kunnen verstoken maar heeft ati voor een 8 pins stekker gekozen om marge op bijv het overklokken te behouden.

Daarnaast zou in theorie een Cayman beter moeten presteren dan een 5850/5870 en zou de Barts ongeveer dezelfde prestatie leveren (ondanks de 'gekke' naamgeving)

[Reactie gewijzigd door pc_pulsar op 14 oktober 2010 17:00]

Ja, sinds wanneer kan extra TDP voor Euro's worden omgewisseld? Met ~50% meer TDP voor de Cayman XT en een verbeterde architectuur verwacht ik eerder ~40% meer prestatie.

Tevens staat er in ťťn van die slides dat de Cayman XT boven de GTX480 uit komt. Hoe is dat dan marginaal sneller dan een 5870? Dat is dan toch minimaal 25% verschil met een 5870. Niet echt marginaal te noemen naar mijn mening.(Al is 25% niet genoeg als je naar de TDP kijkt.)

Ik denk dat we nog even geduld moeten hebben om achter het volledige verhaal te komen.
Jullie lezen t verkeerd. In de slides staat cayman naast de hd 5850 en hd 5870. Dat is vermoedelijk om aan te geven dat ze hetzelfde gaan kosten, en niet dat ze hetzelfde presteren, aangezien de tdp's zoveel hoger liggen...
OK, nu begrijp ik wat je daarmee bedoelt. Maar er staat nog wel in het artikel dat Cayman XT marginaal sneller zal zijn de de HD5870, maar op basis van dat TDP lijkt me dat de performanceverbetering niet marginaal zal zijn maar juist vrij groot.
Inderdaad, daar klopt allemaal niet zo veel van. Die 300W zal waarschijnlijk voor het 2-koppige model zijn. De HD 5970 verbruikt namelijk ook 294W. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat AMD nu ineens de Nvidia strategie volgt.
Het lijkt niet echt een prestatiewinst te worden, ik vind het eigenlijk wel tegenvallen, als je al de geruchten moet geloven. Eigenlijk wel begrijpelijk, ze hebben zo'n grote voorsprong op Nvidia dat hard werken niet echt nodig is.
Grote voorsprong? op single GPU heeft nvidia echt de leiding.
Ja, maar tegen welke kosten..? Het verbruik is T.O.V de prestaties echt veel te hoog, net als elke andere Nvidia kaart..
Kwa ruwe performance wel maar prijs/prestatie niet, watt/prestatie ook niet, net waar je naar kijkt en wat je belangrijk vind, voor mij is ATI dus echt wel de koning ;)

HD5870 vs GTX480... 10% minder performance maar wel bijna 40% minder stroom (op een complete machine dus het percentage van de kaart is eigenlijk hoger) nodig en ruim 15% goedkoper.

Nu gouw me HD5870 te koop zetten voordat die over een maand nog maar 200 euro waard is :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 oktober 2010 15:13]

Meer zou ik je er iig niet voor geven ;)

Maar idd valt dit wel wat tegen van AMD, lijkt eerder een zoethoudertje dan een serie die fors vooruitgaat zoals hd3->hd4->hd5
Heb nu geen exact beeld op de performance verschillen ertussen, maar zou je die HD5870 dan niet beter vergelijken met de nieuwere GTX460? Die is zuiniger en kost minder, terwijl de prestatis nog altijd in, of tegen, de high-end liggen...
Een leiding die weinig voorsteld en voor een hogere prijs.
niet echt interessant dus
Maar wel tegenover super scherpe prijzen. Kijk bijvoorbeeld op Informatique. 189 voor de 6850.
heb net gekeken maar kan de hele 6000 serie nog niet vinden op informatique ;)
Kijk ff daar deze post van mij bij de buren.

189 voor de 6850 en 255 voor de 6870.

n.a.v. Domino-NL gevonden, waarvoor dank.
de 2 links in dat bericht werken wel en leiden je naar de 2 kaarten toe http://www.informatique.n...n/iqshop.cgi?M=I&A=124852
http://www.informatique.n...n/iqshop.cgi?M=I&A=124853

echter is het ook zo dat zoals in dat bericht staat dat ze inmiddels al weer van de site zijn afgehaald

Domino-NL had dus gelijk dat ze er op stonden (op het moment dat hij keek)
toen ik keek waren ze er inmiddels al weer vanaf gehaald

maar ligt het aan mij of zijn deze 2 kaarten van de 6000 serie heel erg goed geprijsd :)

aangezien ik de 5870 voor een prijs vanaf ~350 euro vind bij informatique zoniet al boven de 400 euro
Je maakt hier dus de fout dat de HD6870 niet de opvolger is van de HD5870, dus qua prijs kan je ze niet vergelijken. Zoals het er nu uitziet zal de HD6870 ook niet sneller zijn als de HD5870.
De HD6870 is de 'opvolger' van de HD5770, dus hoewel de prestaties t.o.v. deze kaart natuurlijk veel beter is (logisch met een opvolger...) is de prijs ook een stuk hoger (~100,- voor de XT). Dus qua prijs ben ik nog niet overtuigd eerlijk gezegd....
Maarja, we weten de prestaties ook nog niet helemaal, dus een definitief oordeel kunnen we nog niet geven.
die prijzen zagen er niet verkeerd uit dat beloofd wat te worden :)
Hoop wel dat dit keer de leverbaarheid goed is vanaf begin af aan dan zit het goed met deze nieuwe generatie.
Ik zie het wel zitten 5870 prestaties voor minder geld.
Dat cayman de nieuwe high-end wordt vindt ik niet zo erg.
Vind het erger als 6870 langzamer en duurder zou zijn dan de vorige generatie.
net zo als in het begin van het jaar een 5830 ingevoerd kreeg die vervolgens langzamer is en duurder dan de 5850 toen deze geÔntroduceerd werd.

Ben trouwens ook benieuwd of de tesselation/DX11 preformence op deze kaarten beter is dan bij de vorige generatie.

[Reactie gewijzigd door Mietex op 15 oktober 2010 02:57]

gek prijsverschil, 66 euro terwijl ze allebei in de 68XX serie zitten

[Reactie gewijzigd door sabir96 op 14 oktober 2010 16:36]

Reken jij eerst het verschil maar uit tussen de 5850 en de 5870. Daar zit ook 70-80€ tussen.
Hhm.. zal wel een foutje geweest zijn dan? }:O
Als AMD maar niet in een positie komt waar Nvidia en Intel in hebben gezeten, toen zij ze even om de oren sloegen..... Intel is dan weer terug, maar ik verwacht dat Nvidia ook nog wel terug komt.
Enige onduidelijkheid in het artikel, in de derde paragraaf staat: "... De Cayman XT- en de Cayman Pro-gpu's zouden marginaal sneller zijn dan de HD 5850 en de HD 5870..." en in de laatste paragraaf wordt de conclusie getrokken dat op basis van het TDP de kaarten wel flink sneller zullen zijn?

Incrementele verbetering van 6000-serie over de 5000-serie, dat zet de deur voor Nvidia weer op een kier om de marktaandeel in het enthusiast-segment terug te winnen...!?
De hoge tdp's doen vermoeden dat de Cayman-gpu's niet op basis van prestaties, maar van prijs naast de HD 5800-serie gepositioneerd worden. Met zulke hoge tdp's zouden de gpu's immers meer prestaties moeten kunnen leveren dan de HD 5850 en HD 5870, die een tdp hebben van respectievelijk 151W en 188W.

Het staat er wat krom ze bedoelen dat ie qua prestatie dus evensnel is, maar dat men het raar vind dat de consumtie zo hoog ligt, omdat je daardoor zou verwachten dat ie daardoor sneller is. Waarschijnlijk is de chip goed koper om te maken maar vreet ie meer voor dezelfde prestatie
Ik vraag me af waar de conclusie van T.net vandaan komt dat het om incrementele verbeteringen gaat.

Ik zie in de slides namelijk nergens iets staan over daadwerkelijke prestaties. Alleen maar tegenover welke Nvidia gpu hun producten geplaatst worden.
Als je dat op basis van prijs doet, dan kan het prima zijn dat ze een stuk sneller zijn.

Wat dan een mokerslag tegen Nvidia zou zijn.., maar als je bedenkt dat de prijs van de huidige kaarten al een tijdje kunstmatig hoog zijn door een gebrek aan concurrentie niet ondenkbaar.

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 14 oktober 2010 17:04]

Hmmm ik had toch een mooie prestatiewinst verwacht. Ik was dan ook aan het wachten op de release om mijn HD4850 te vervangen. Maar het ziet er naar uit dat je dan beter nog een generatie wacht.
Tja ligt er aan wil je een kaart die 4x sneller is of 5x sneller is ;) Heb zelf een HD5870 en in de HTPC zit dezelfde kaart als jouw, en terwijl games op de HTPC op 1366*768 draaien en ik 1920*1200 met 2x zo hoge AA nog 2x zo soepel speelt ;)

Wil je kaartje niet als flutkaart afschilderen maar doen alsof de huidige beste ati kaart maar 'iets' beter is slaat nergens op, laat staan de nieuwe 6 serie die echt WEL sneller gaat worden, wat de geruchten ook mogen zeggen ;)

Ik weet 100% zeker dat de HD6870 sneller zal zijn als de HD5870, Ati is terug gekomen door de fout van nvidia dan ga je mij niet vertellen dat ze die fout het jaar er op dan zelf gaan maken :)
Ligt er een beetje aan wat je wilt, je hebt gelijk maar ik snap zijn punt ook.

Ik heb nu een 4890 en ik vind de huidige generatie kaarten ook niet echt de moeite, tuurlijk een 5870 is sneller, maar ik kan op 1920*1200 (love my ACD :D) de meeste games ook prima spelen. Als ik een nieuwe kaart koop wil ik dat die echt VEEL sneller is of mij in staat stelt games te spelen die op de oude niet eens werkten.

Nu is het kopen van een nieuwe kaart meer een stap van goed naar beter in plaats van van slecht naar goed. Als je nog hogere resoluties gebruikt of meerdere schermen kan je wel echt baat hebben bij een nieuwe kaart natuurlijk.
Tja wees blij dat je niet ieder jaar verplicht bent een nieuwe kaart te kopen. Je hebt altijd zotten die ieder jaar een nieuwe kaart willen, maar ik vind het leuker om de 3 jaar fzo. Dit zou een prima upgrade voor een 8800 gt zijn.
Onderschat de wet van de remmende voorsprong niet. Met dit tag-'n-go spelletje wordt door concurrenten constant van elkaar afgekeken. Het is stil in het kamp van nVidia maar ik kan me moeilijk voorstellen dat enige vorm van antwoord uitblijft. Als het niet in de vorm van nieuwe GPUs van nVidia is, dan tenminste met een forse prijsverlaging *hoop hoop*
begint AMD nu nvidia na te doen? Kaarten rebrande en ze opnieuw verkopen, ik hoop het niet. Eerst waren de geruchten nog dat de 6770 net zo snel zou zijn als de 5850, dat is een leuke winst. Maar als een 6870 niet eens sneller is als een 5870 dan is het gewoon een achteruitgang.
Hoezo is het rebranden? Het zijn compleet nieuwe kaarten.

De HD 6870 is misschien niet zo snel (in pure GFLOPs en bandbreedte) als de HD 5870, maar hij presteert wel beter in bepaalde games geloof ik.
Je vergeet dat de 6870 de 5870 niet moet vervangen maar de 5770
de 5870 word vervangen door een 6970.

Dus het is zoiezo geen achteruitgang
Dat is niet logisch. De 5770 was de dx11 vervanger van de 4870/4890. De 6870 zou, puur op de naamgeving afgaand dus de vervanger moeten worden van de 5850/5870.
Puur op naamgeving wel ja, maar dat is in dit geval dus niet zo.
en je moet natuurlijk nooit puur op naam dingen gaan vergelijken.

Zoals ik al zij is de 68xx serie de vervanger van de 57xx serie en de 69xx serie de vervanger van de 58xx serie
waarschijnlijk zal de prijs daar ook wel naar zijn

en de 5770 was volgens mij gewoon de vervanger van de 4770 hoor

[Reactie gewijzigd door Sinester op 14 oktober 2010 16:21]

Maar het is dus wel nvidia na doen met wazige naamgeving.
Als het een vervanger is voor de 5770, noem het dan 6770.
De mensen hier raken al in verwarring, laat staan de gemiddelde consument.
x870 was altijd de top kaart en de x970 een dualchip versie.
Maar dat gaat binnenkort dus niet meer op...
Het lijkt wat op nVidia practijken ja, met het verschil dat dit toch wel een nieuwe chip is met genoeg verbeteringen.

Bij nVidia was het letterlijk de zelfde kaart (8800 = 9800)

Als AMD de 5770 gaat rebranden naar 6770 dan zouden ze net zo diep zinken als nVidia.
Ik hoop ook van harte dat ze dit niet gaan doen!
iets zegt me dat er "teveel" informatie wordt gelekt, veel detail foto's van PCB's, uitgelekte specs, presentaties en prestaties die tussen de 5850 en 5870 zouden moeten liggen voor de 6870.

Als dat al zo is, dan snap ik AMD niet, waarom een kaart met een opvolgnummer 6xxx minder goed laten presteren dan het equivalent van de 5-serie.

Stiekem (hoop) ik dat AMD zo iedereen een poets bakt, het zou mij iig niet verbazen als blijkt dat de 6870 de GTX480 gaat verslaan.

aanvulling: als AMD niet die prestatie kan leveren zie ik een tweede HD2xxx debakel.
Veel vermogen op papier, stroom slurpen, maar nagenoeg geen prestatie winst tegenover de concurrentie, zelfs verlies van prestatie, dat kan toch niet waar zijn...

[Reactie gewijzigd door TheTeek op 14 oktober 2010 14:54]

Haha inderdaad, maar dan weet je ook dat de opvolgende serie(s) weer formidabel worden... de 3/4/5 waren stuk voor stuk heel leuk kwa prijs/prestatie en watt/prestatie...

Wat ik wel erg jammer vind is dat de 5-serie sinds de launch eigenlijk niet is gedaald in prijs, enkel de laatste maand ofso is die ~50 euro goedkoper geworden...

Ben dan ook sinds de 7-serie van nvidia een ati-fan geworden, hoewel ik met alle plezier weer nvidia-fan wordt als die weer wat overtuigend beters hebben en niet meteen een extra stop in me stoppenkast voor me videokaart moet aanschaffen :P (vind de GTX480 dus niks)
ja dat is wel te hopen, of ze moeten nu opvolgend een 6950 en 6970 gaan uitbrengen in November als ik de roadmap moet geloven.
Maar snappen doe ik het niet.

Ben zelf na jaren ATI gebruiker (fan/aanhanger wil ik het niet noemen) overgestapt op de GTX465 van Nvidia mede door een leuke aanbieding.... O-)
Een extra stop... je kan ook overdrijven zeg, je hebt zeker een stoppenkast uit het jaar 1870 ofzo, wasmachine, droger en vaatwasser heb je zeker bij de buurtjes staan :+

Ik zou niet zo snel aannemen, als de 6 serie al slecht wordt, dat het daarna opeens weer rozenkleur en zonneschijn wordt. Kan natuurlijk ook afhangen van nvidia, die zitten nu toch al sinds een baanbrekende 8800 serie flink op hun gat wat vooruitgang betreft, niet dat de huidige kaarten erbarmelijk slecht zijn, maar ze weten niet direct potten te breken :)
http://content.hwigroup.net/images/news/xfx-hd6870.jpg

Het is in ieder geval duidelijk dat er sprake is van twee zespins stroomaansluitingen voor de AMD Radeon HD 6870.
Die koeler ziet er eigenlijk nog niet eens zo slecht uit, dat hoekige vind ik persoonlijk wel mooi, en natuurlijk netjes dat de PEG connectors aan de zijkant zitten, zo past de kaart ook in wat krappere cases :)

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 14 oktober 2010 16:27]

Helemaal niet mee eens :O

Smaak is natuurlijk subjectief, maar het gestroomlijnde van de 58xx vond ik juist veel moderner en mooier.
Gelukkig maakt het niet heel veel uit - de prijs/verbruik/prestaties enzo doen er wat mij betreft veel meer toe.

Uit de gelekte informatie, waarvan de echtheid nog in twijfel getrokken kan worden, is niet zoveel op te maken.

Gewoon afwachten op wat AMD zelf te zeggen heeft.
Bacon, or it's not real...

De Cayman zou dus volgens deze sheets wel weer de top-lijn worden (meer dan 300W in 1 kaart? Dat kan zelfs NVDA niet), waarmee Barts voor 6870 / 6850 mag spelen, en aangezien de geruchten zeggen dat Bartje ruwweg de 5850 gaat bijhouden, vermoed ik dat er iets niet klopt...
de Cayman xt is <300 wat. Dat betekent waarschijnlijk vergelijkbaar met de gtx 480 qua tdp, maar sneller.
300 watt dat is bijna een verdubbeling! Ik betwijfel of veel mensen dat als een vooruitgang zien. Misschien nVidia die nu opeens "zuinig" lijken. Snelheid is leuk maar als je daarvoor opeens je verbruik moet verdubbelen is er in mijn ogen toch iets mis.
Zie post hierboven!
Ik ben ook een beetje teleurgesteld.

In feite lijken de nieuwe 6850 kaarten gewoon lichtelijk gecastreerde 58xx kaarten.

Puur in de markt gezet om nvidia een beetje in de weg te zitten.

Ze hadden net zo goed de huidige 58xx serie in prijs kunnen verlagen, dan bereik je hetzelfde, want het lijkt er op dat er weinig vernieuwing komt met deze 68xx serie.
Ze hadden net zo goed de huidige 58xx serie in prijs kunnen verlagen, dan bereik je hetzelfde
Nee want buiten tweakers denken veel mensen dat een hoger cijfer beter is, dat stimuleert de verkopen nu eenmaal ;)
De mensen buiten tweakers kopen kopen een videokaart bij de mediamarkt, daar is de geforce9600 nog steeds een top kaart :D
Ja en helaas ook qua prijs inderdaad :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True