Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Er zijn foto's opgedoken van een Radeon HD 6870 zonder koeler. Opvallend is met name de locatie van het vrm-gedeelte. Ook de snelheden en de eerste winkelprijzen voor zowel de HD 6850- als de HD 6870-kaarten zijn inmiddels bekend.

Op de door de Chinese website it168.com gepubliceerde foto's van de HD 6870 is een zwart pcb te zien, wat erop wijst dat het om een retailexemplaar gaat. De vrm's bevinden zich links op de videokaart; voor de Barts-gpu zijn vier fasen beschikbaar terwijl het geheugen het met een enkele fase moet doen. Een forumbezoeker van Chiphell heeft geprobeerd de grootte van de gpu te meten en kwam uit op een die size van 230mm².

De kloksnelheden van de HD 6870 liggen inmiddels ook vast: de gpu en het gddr5-geheugen zullen  op respectievelijk 900MHz en 4200MHz draaien. Ook meldt de site dat er, zoals al langer werd vermoed, 960 streamprocessors op de chip zitten. Met een kloksnelheid van 4200MHz zullen de Barts-gpu's veel meer geheugenbandbreedte tot hun beschikking hebben dan de HD 5700-kaarten, die een 128bit-geheugenbus hebben.

AMD Radeon HD 6870 AMD Radeon HD 6870 AMD Radeon HD 6870

Net als de HD 6870 verschijnt ook de HD 6850 op 22 oktober. Deze kaart krijgt een gpu-kloksnelheid van 725MHz en een geheugenklok van 4GHz. Volgens webshop Informatique gaat de Sapphire HD 6850 189 euro kosten, terwijl de HD 6870 van dezelfde fabrikant 255 euro moet opbrengen. De webshop noemt deze prijzen 'met een slag om de arm representatief'.

De prijs van de HD 6870 is vergelijkbaar met die van de HD 5850; de HD 6850 kost ruwweg evenveel als de HD 5830. Daarmee lijkt AMD het gat te willen dichten tussen de HD 5850 en de HD 5770, dat de HD 5830 nooit goed heeft kunnen opvullen. Naar alle waarschijnlijkheid zullen de HD 5850 en de HD 5870 worden opgevolgd  door twee videokaarten met Cayman XT- en Cayman Pro-gpu's.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Is al bekend hoelang deze nieuwe kaarten (ongeveer) worden? Ik heb in mijn htpc maar beperkt de ruimte. Daarom kon ik maximaal een HD5770 plaatsen. Als een HD6870 gaat passen, overweeg ik de HD5770 in mijn andere pc te stoppen en de HD6870 aan te schaffen.

edit:

Als ik plaatjes van de 6870, 5770 en 5850 allemaal op ongeveer dezelfde relatieve grootte schaal dan is de 6870 iets kleiner dan de 5850 en groter dan de 5770. Zou voor mijn htpc een goede kandidaat kunnen zijn. Ik wacht de definitieve lancering af.

http://i56.tinypic.com/2gsfkwn.jpg

[Reactie gewijzigd door -Moondust- op 15 oktober 2010 14:01]

Ik zit zelf veel meer aan de 6850 te denken voor mijn HTPC als vervanging van mijn twee passieve 4770.
Want de 6870 gaat meer dan 150W verstoken en dat is in een HTPC behuizing toch behoorlijk veel, en vooral in een HTPC behuizing staat warmt gelijk aan geluid.

Een Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus is een oplosing maar nog steeds blijft de warmte in je kast

HIS heeft wel steeds leuke modellen die stil zijn en hun warmte naar buiten blazen ben benieuwd wat ze bedenken voor de 68x0 kaarten

[Reactie gewijzigd door player-x op 15 oktober 2010 22:02]

Zijn dus de zelfde inkoopprijzen als van de hd5000 serie toen die werd geintroduceerd rond de 189 ex btw inkoop voor een 5850
Wat is nu precies het bijzondere aan de vrm's dan? Voor een leek als ik maakt het mij geen bal uit of ze links of rechts zitten.
Het is opvallend omdat ze standaard linksrechts zitten, daar waar de PCI-e stroom connectors ook op de kaart zitten. Dit betekent dus dat er stroombanen dwars over de kaart getrokken moeten zijn van de connectors naar de VRM's.

Overigens is deze keuze van AMD niet zo heel vreemd imho. Door deze opzet kunnen ze hun referentie-heatsink gemakkelijker ůůk contact laten maken met de VRM's.

[edit]
links => rechts 8)7

[Reactie gewijzigd door houseparty op 15 oktober 2010 14:40]

Een high-end kaart verbruikt meer stroom dan het PCI-E slot alleen kan leveren. Vandaar dat er extra stroomaansluitingen op de kaart zitten. Deze kaart trekt stroom uit drie bronnen: het PCI-E slot en twee extra PCI-E stroomaansluitingen. Deze laatste twee zitten rechtsboven op de kaart, en kunnen ook het meeste vermogen leveren.

Je zou dan verwachten dat de VRM's zo dicht mogelijk bij deze twee aansluitingen zitten. Op die manier moet al die stroom niet door heel de kaart, om dan omgezet te worden naar een lagere spanning. Vandaar dat je op high-end kaarten de VRM's meestal aan de rechterkant, dicht bij de PCI-E aansluitingen, ziet.
Gooi de naamgeving van de afgelopen series maar de prullenbak in...

Een 6870 en 6850 die langzamer zijn dan de 5870 en de 5850 :S ben dan wel benieuwd naar de naamgeving van het horgere segment 6000 serie.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 15 oktober 2010 12:25]

Als het klopt wat er in de newspost staat, dan gaat men weer terug vallen op de Pro en XT naamgeving.
Erg vreemd aangezien deze namen sinds de HD3### niet meer werden gebruikt.

Mocht er een deftige prestatiewinst neergezet worden door een HD6870 XT dan zal dit echter wel een leuke opvolger worden voor mijn HD5870. :)
Een snellere GPU is nooit weg, als je graag de nieuwste spellen speelt op 1080P of WUXGA resoluties. :)

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 15 oktober 2010 12:30]

Erg vreemd aangezien deze namen sinds de HD3### niet meer werden gebruikt.
Intern bij AMD wel. Sterker nog: ze zijn er nooit mee opgehouden. Ze worden gebruikt als interne code namen om modellen videokaarten mee aan te duiden.

Bij de Radeon HD5xx0 serie was het bijvoorbeeld: HD5830 = Cypress LE, HD5850 = Cypress PRO, HD5870 = Cypress XT.
En bij de Radeon HD4xx0 bijvoorbeeld: HD4830 = RV770 LE, HD4850 = RV770 PRO, HD4870 = RV770 XT.


[edit]
Dit staat zelfs op wikipedia. ;)

[Reactie gewijzigd door houseparty op 15 oktober 2010 12:43]

klopt, je ziet het ook in de driver config file als je die in Notepad of zo opent
Klopt niet wat je zegt. ze gebruiken deze namen altijd nog bij ati voor de GPU's om duidelijkheid te scheppen voor zichzelf. De namen worden echter niet meer gebruikt voor de kaarten.
De naamgeving schuift een klein stukje op. Het slaat natuurlijk nergens op, maar taiwanezen staan zowieso al niet bekend om hun vermogen om begrijpelijk te communiceren met de gemiddelde europeaan 8)7

opvolger van 57xx zou moeten heten 67xx en gaat heten 68xx
opvolger van 58xx zou moeten heten 68xx en gaat heten 69xx
opvolger van 5970 zou moeten heten 6970 en gaat heten 6990

[Reactie gewijzigd door Xtrafris op 15 oktober 2010 13:01]

dat klopt, maar het gaat om de XT en PRO. die gebruiken ze als namen voor de GPU's

Die naamgeving is nog steeds niet zeker.
Nou da's niet zo gek moeilijk... de xx50 is de Pro, de xx70 is de XT... Daarvoor de chipnaam (Barts), en de architectuurnaam staat daar weer boven / los van (Northern Islands dit keer). De Antilles-serie kan hier wat van afwijken (maar dat doet ie toch al, da's de 2-chips-op-1-kaart-serie). De xx30 is vaak de vanilla-versie, met ook weer minder shaders.
Dat zeg ik ook niet lees nou is eerst even wat hieboven staat voordat je gaat antwoorden over niks. Die jongen vraagt zich af of de xt en pro weer terug komt. nou ik leg uit dat dat niet zo is want dat zijn de namen die gebruikt worden voor de GPU's
Ach... het is maar net hoe je er naar kijkt.

Het basismodel met een 265bit memory bus krijgt al jaren de naam HDx8xx mee ;)

Laten we zeggen dat HDx9xx gereserveerd is voor "zeer exotisch materiaal". Hoewel er nog niet zoveel bekend is over de Cayman chips, lijkt het er op dat het wel degelijk een chip betreft van epische proporties, die niet echt in de traditie staat van ATi. De vraag is dus of HD68x0 wel op de plaats zou zijn geweest voor die chip.

Verder laat het gat in de HD67x0, een lijn die sowieso pas twee generaties oud is, ruimte voor speculaties over een die-shrink van Barts naar 28mm, a lŠ HD4770. Hoewel niet echt een verkoopsucces, heeft die kaart ATi (/AMD) een behoorlijke voorsprong gegeven op het 40nm procťdť.

[Reactie gewijzigd door Helixes op 15 oktober 2010 13:47]

Nee hoor de 230mm2 barts hadden op op 32nm gemaakt moeten worden, dan was Barts zelfs nog kleiner geweest dan Juniper met zijn 166mm2.

HDx9xx iets bijzonder?
En de HD19x0XT was gewoon een refresh van de HD1800XT, en was er by de 2900 nooit een 2800 lijn en visa versa bij de 3800 en 4800 lijn.

Een ding over de jaren heb ik geleerd, marketing boys zijn idioten die nooit lange termijn kijken, zelfde geld voor de i7 van Intel, i7 zegt me niks totdat ik me er in ga verdiepen.

[Reactie gewijzigd door player-x op 15 oktober 2010 20:58]

Ik snap het inderdaad ook niet, tot nu toe hadden een hele duidelijke naamgeving. Deze kaarten zouden gewoon HD6750 en HD6770 moeten worden. Want nu krijg je inderdaad een HD6850 en HD6870 die net iets langzamer zijn dan de HD5850 / HD 5870.

En waarschijnlijk een HD6970 (Cayman XT) die net iets langzamer is als een HD5970.
Met een kloksnelheid van 4200MHz zullen de Barts-gpu's veel meer geheugenbandbreedte tot hun beschikking hebben dan de HD 5700-kaarten, die een 128bit-geheugenbus hebben.
In de sheets van gister stond nog 5Gbps (wat waarschijnlijk 5GHz moest zijn).

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 15 oktober 2010 12:44]

De naamgeving is in mijn ogen wat ongelukkig, maar desondanks vind ik het een puike prestatie van AMD als de huidige verwachtingen blijken te kloppen. Als je het vergelijkt met Cypress, wordt er op hetzelfde procedť (40 nm) met een ongeveer 30% (230 mm2 versus 334 mm2) minder die size en minder energieverbruik nagenoeg dezelfde prestaties neergezet.
Ik denk dat ze de dual-gpu topkaart wat meer bij de rest van de op dezelfde gpu gebaseerde kaarten willen betrekken, als je het zo bekijkt is het niet zo gek.
De 5830,5850,5870 en 5970 zijn immers ook op dezelfde rv870 gebaseerd, ze verschillen enkel op kloksnelheden, aantal shaders en de daarbij behorende delen van de chip uiteraard.
waarom noemen ze het idd niet gewoon 6830 en 6850??
Ziet er netjes uit en de prijzen zijn ook leuk :)
ik ben benieuwd wat er dan nu nog met de prijzen van de 5850 en de 5870 gaat gebeuren
Dit vroeg ik me meteen ook al af..
Dan wordt het misschien wel interresant om een 5870 Crossfire setup je temaken..

Als ik de prijzen moet geloven zijn is de 6xxx serie niet een opgewaardeerde 5xxx serie?

Want de prijzen zijn niet zo hoog als je mij vraagt..
Maarja, ik moet even de benches afwachten, dat is nu alleen maar speculeren
Nee, het is redelijk verwarrend tot dat je alleen maar naar de nieuwe product Nr's kijkt en niet de oude, dat maakt het weer aardig overzichtelijk, hier onder stond een prima lijstje.
quote: Xtrafris
opvolger van 57x0 zou moeten heten 67x0 en gaat heten 68x0
opvolger van 58x0 zou moeten heten 68x0 en gaat heten 69x0
opvolger van 5970 zou moeten heten 6970 en gaat heten 6990 of misschien 6970 X2
En de 57x0 word hernoemt tot 67x0

De 6970 is de sorta de concurrent van de GTX 480 niet de 6870. (had eigenlijk de GTX 580 moeten zijn)

De 68x0 code naam Barts was eigenlijk bedoelt om als 67x0 op de markt te komen, maar daar nVidia en TSCM de bal meerdere malen heeft laten vallen is Barts omgedoopt tot 68x0 en is de 57x0 omgedoopt tot 67x0 om een betere elegaale lijn van product stappen te hebben.

En als je, je af vraagt waarom Barts dan is zo groot is, als hij eigenlijk de 57x0 had moeten vervangen, dat is omdat men 3 jaar geleden aan de 6000 lijn was begonnen en dacht dat nVidia nu ook ongeveer met een refresh zou komen en op 32nm gemaakt zou worden

Want Barts zijn met 230 mm2 tegen over Cypress 58x0 met 334 mm2, een derde kleiner en had dan ook nog eens op het kleinere 32nm TSCM proces gemaakt moeten worden ipv 40nm dan was Barts waarschijnlijk meer dan de helft kleiner geweest dan de 58x0 Cypress met zijn 334 mm2 en was het daardoor wel een geschikt 57x0 vervanger geweest.

Het is wel knap hoor, om met een 32% kleinere die, bijna de zelfde resultaten te halen als de vorige top GPU

Wat nog veel interessanter is, ''als'' we de Nr's door kunnen trekken en Cayman redelijk lineair schaalt, is dat als de geruchten waar zijn dat Cayman iets groter die heeft dan Cypress, dan zal de 6970 +/- 50% sneller zijn dan de 5870

Als dit alles waar is, hoedje af voor het ''Northern Island'' ontwikkeling's team, om met zo een snelle GPU te komen op een groter procedť dan gepland en +40% hoger rendement te halen uit de toch all redelijk snelle ''Evergreen'' lijn.

nVidia kan als het klopt, deze ronde de handdoek wel in de ring gooien, als het op gaming GPU's aan komt, en zich puur richten op GPGPU en de fanboys als ze die nog hebben.

Het lijkt er op of ATi's overwinning op nVidia totaal is deze ronde, en de GF200 niet snel genoeg kan komen, hoop alleen dat die wel een stuk beter in elkaar zit als de GF100, er zijn trouwens wel geruchten dat er een GF100b aankomt die alle 512 shaders moet activeren, en voor een hogere klok moet zorgen.

[Reactie gewijzigd door player-x op 15 oktober 2010 19:02]

Die gaan flink omlaag en zeker op het V&A staan er straks vast een boel voor een mooie prijs dus ik sla deze serie over en ga gewoon voor een 5850 crossfire:D.
Ik snap het niet meer... Het lijkt er nu op dat de 67xx serie de 68xx serie heel erg in de weg gaat zitten!

Het was toch zo dat de 67xx serie 'Barts' gpu's waren en de 68xx serie de 'Cayman'? Of zeg ik dan iets heel doms :P

Ik dacht dat de 67xx serie op de positie zou komen waar, volgens dit nieuwsbericht, de 68xx serie blijkt komen te staan. Namelijk: tussen de 5770 en 5850 in!

Welke modellen komen er eigenlijk in de 69xx serie? En wat voor positie moet de 67xx nu nog innemen?

[Reactie gewijzigd door RJBanthum op 15 oktober 2010 12:41]

De opvolgers van de de 5750/5770 zijn 6850/6870 genoemd (waarschijnlijk omdat ze anders te weinig namen hadden?)
de 6950/6970 zullen dus de cayman GPU's worden.

het is gewoon min of meer hetzelfde als voorgaande jaren alleen zijn de series een stukje opgeschoven om plaats te maken voor meerdere kaarten.
Dat dachten de meesten (ik ook) inderdaad, maar ja, ze klooien altijd heel veel met die getallen, de chipfabrikanten. Ze blijven op hetzelfde productieproces, dus schokkende vooruitgang zal er wel niet zijn. Maar meer kleine verbeteringen en optimalisaties (zoals tesselation en geheugenbandbreedte).
Misschien tussen 5670 en 5750 dan ofzo? Zullen het wel zien.

189 euro voor een kaart tussen de 5770 en 5850 in? mm.. had toch wat beter verwacht :(
Waarschijnlijk 189 euro voor een kaart die zeer dicht tegen (onder of boven, afhankelijk van applicatie/test/game) de HD5850 aan ligt.
198 euro? 225 euro? Dat is behoorlijk weinig geld voor zo'n kaart. Nu maar eens echte benchmarks zien, dan weten we of het het geld waard is :)

@johnkessels87
Waar lees jij dat ze trager zijn? Dat de prijs ruwweg gelijk is betekent niet dat de kaarten trager zijn, maar dat ze scherper zullen worden geprijsd..

[Reactie gewijzigd door HotFix op 15 oktober 2010 12:28]

Sorry maar ik vind dit aan de hoge kant! een 5770 is net iets minder snel dan de bovengenoemde kaarten... beetje richting 5830... Echter zijn deze voor een stuk minder verkrijgbaar met tevens de zelfde functionaliteit.

Was prijs/performance verhouding niet een van de PRO's van AMD/ATI?

@Hotfix.

Dat is een aanname: aangezien ze de dezelfde architectuur gebruiken kun je cores en snelheden bijna lineair doorrekenen (geheugen bus niet meegenomen)

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 15 oktober 2010 12:41]

Nee, de uitgelekte 3Dmark scores duiden op prestaties net iets minder als de 5870 in het geval van de HD6870.

http://www.kitguru.net/co...50-benchmarks-get-leaked/
3D mark is slechts 1 benchmark.... Real life zal deze waarschijnlijk minder presteren dat dat.
plus het feit dat dit nog geen officiele benchmark is. (leaked)

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 15 oktober 2010 12:38]

helaas is dat geen dx11 benchmark. Maar goed, volgende week weten we meer. AMD zegt zelf dat de tesselation drastisch verbeterd is bij deze serie.
Maar de drivers moeten toch ook nog geoptimaliseerd worden? Dit scheelt vaak ook een berg!
Ik denk dat het nog te vroeg is om blind te kijken naar vroege benchmarks.

[Reactie gewijzigd door sbmuc op 15 oktober 2010 12:40]

zoals iemand al een keer operede.

het zou best kunnen dat 3Dmark gewoon heel goed om kan aan met 5D shaders.
Nu ze over zijn gegaan op 4D, kan dat verklaren dat de 3Dmark score niet geweldig is.

Bij games is het een ander verhaal, die konden vaak juist niet goed omgaan met 5D, en zullen waarschijnlijk een boost krijgen van de 4D shaders.

Dit is uiteraard speculatie
Zou die zover boven de gtx460 uitkomen? Ik denk het niet.
Ik verwacht een performance die ongeveer de GTX460 evenaard (1024MB versie)
Ik denk dat de goedkoopste 6850 174,95 zal zijn (maar gemiddeld 185 ofzo) en 6870 op z'n goedkoopst 234,95 en gemiddeld 245.

Het was trouwens 189 voor de hd6850 volgens informatique

http://i54.tinypic.com/aniq9l.jpg

Producten zijn inmiddels offline gehaald.

[Reactie gewijzigd door 140398 op 15 oktober 2010 12:35]

Ik hoor veel qua stroomverbruik...
Vinden jullie stroomverbruik echt belangrijk? Die paar extra euro's per jaar lijken me niets in ruil voor extra fun met een kaart.
Performance is wat telt voor mij! Als de performance exact gelijk is, kan je hier inderdaad naar kijken...
Stroomverbruik heeft niet alleen effect op je stroomrekening. Hieruit volgt ook direct de warmteproductie. En daaruit volgt weer indirect het geluid van de koeler. De meeste mensen (en ik ook) vinden dat wel ondergeschikt aan prijs/prestatie maar het is nou ook geen onbelangrijke factor. High-end kaarten van 300W gaan vaak minder lang mee dan een mid-range van van 100W (mits de koeler van de 100W-kaart niet belabberd is of zo) door de stroomslurpers vaak rond de 90 graden zitten.

Tuurlijk is temperatuur niet alleen afhankelijk van warmteproductie maar ook van de koeler. Maar als je als streeftemperatuur bijvoorbeeld 75 graden hebt, dan kan je dat bij een zuinige kaart vaak al halen met een goedkope stock-koeler en heb je bij de stroomslurper een mooie vapor-x koeler nodig of zo waardoor je weer 50 euro meer kwijt bent.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 16 oktober 2010 12:18]

Erg netjes. Btw: die Cayman-chips waren toch krachtiger of niet?
Er waren al eerdere berichten dat de Cayman-chip niet zou worden gebruikt. Tenminste, dit jaar nog niet.

Ik ben benieuwd wanneer de vids komen met die Cayman-chip, want dan wordt het voor mij wel interessant (nog steeds een 4870 xxx, welke overigens ook snel is).
spot niet, ik heb een nvidea 8400 gs 8-)
NV is altijd goed, ongeacht het type.
Lol. Klein beetje nuance mag wel. Je gaat me ook niet vertellen dat je de FX5800 goed vind. :P

Het is gewoon onzin om te zeggen dat een merk altijd goede of slechte kaarten maakt. Zowel ATI als NVidia heeft toppers en mislukkelingen gemaakt (al mag je van mij wel beweren dat intel tot voorkort alleen maar mislukte IGP's had :P)

[Reactie gewijzigd door bwerg op 15 oktober 2010 13:28]

*Wijst op bordje: Please do not feed the trolls...*

Ot: Erg netjes dat ze het toch al indrukwekkende energieverbruik nog verder terug hebben weten te dringen voor vergelijkbare of licht verbeterde resultaten. Als je kijkt naar de laatste generatie high-end videokaarten van NV mag je wel een extra groep in je meterkast aanleggen...
Toch blij om te horen dat ik niet te erg word ge back-raped met het recent aanschaffen van een 5850. Aan de andere is het weer jammer dat het niet echt een stap voorruit is deze 6xxx serie.

Voorlopig voldoening dus met een 5850 en 5750 die ik beide tot mijn beschikking heb :)

Het lijkt wel een beetje de stap vista - 7 want dat ik weet van mijn 5850 zijn hier echt ontzettend veel problemen mee kwa foutmeldingen/ bluescreens.
He al een hele tijd een 5770 en nog geen last gehad van Bsod's/fouten.