Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

AMD heeft de Radeon HD 6300M- en 6500M-serie op zijn site gepubliceerd. Het gaat om niet nader aangeduide gpu's voor het midrange- en performance-segment en betreft waarschijnlijk nieuwe namen voor de HD 5400- en 5600/5700-serie.

AMD heeft nog niet officieel bekendgemaakt welke gpu's deel gaan uitmaken van de Radeon HD 6300M- en 6500M-series, maar de fabrikant schetst wel details van de series, en die komen nagenoeg overeen met die van de HD 5400- en HD 5600/5700-series. Wel duidelijk is dat AMD de aanduiding Mobility nu definitief laat varen. De Radeon HD 6500M is voor gamingnotebooks en deze gpu's hebben 400 streamprocessors, 20 texture-eenheden en 40 rop-units, opgebouwd uit 32 z/stencil-rop's en 8 kleuren-rop's. De coreklok bedraagt 500 tot 650MHz en AMD claimt een rekenkracht van 520 gigaflops. Notebookfabrikanten kunnen twee gpu's in CrossfireX-opstelling in hun gamingproducten plaatsen voor extra prestaties. Ook kunnen ze kiezen voor ddr3- of gddr5-geheugen.

De HD 6300M-serie van gpu's is voor het mainstreamsegment en AMD vermeldt in de specificatielijst de aanwezigheid van 80 streamprocessors, 8 texture-units, 16 z/stencil-rop's en 4 color-rop's. De kloksnelheid van de cores bedraagt 500 tot 750MHz en de hoeveelheid gigaflops zou 120 bedragen. Deze videochips ondersteunen geen CrossfireX.

Beide series van de HD 6000M-generatie ondersteunen AMD's 3d-technologie HD3D en OpenGL 4, in tegenstelling tot de huidige generatie, maar deze ondersteuning kan via driver-updates verlopen. De nieuwe series moeten het doen met uvd 2.0 in plaats van uvd 3.0, zoals de desktop HD 6000-gpu's, wat het vermoeden versterkt dat het om rebrands gaat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Zit dus wel echt een megagroot gat tussen desktopgraphics en notebook. Nou was dat natuurlijk altijd al zo, maar ik vind dit verschil toch wel groter dan ik altijd dacht dat het was. De snelste 6990 heeft 6000gflops(6tflop) tegenover 512 gflops voor deze mobile gpu's.
;(

zit je nu serieus een HD6500m te vergelijken met de HD6990 te vergelijken?

dat slaat gewoon helemaal nergens op, de 6500m is een midrange gpu die je tegen gaat komen in notebooks rond de 700-800 euro.
het slaat idd nergens op om die 2 te vergelijken. alle factoren liggen te ver van elkaar.
maar ik ben het met alexvkan eens dat het gat steeds groter wordt. tenminste, zo merk ik het. je betaald steeds meer voor een notebook om een goed spel te spelen.

dit was na een lange tijd toch de doorslag dat ik voor een Playstation heb gekozen. (2weken geleden)

op een laptop (fatsoenlijk, ja met hogere instellingen) gamen is echt extreem duur.

het is natuurlijk wel wederom goed nieuws dat er weer iets beters aan komt

[Reactie gewijzigd door Steven6249 op 29 november 2010 16:56]

je betaald steeds meer voor een notebook om een goed spel te spelen.
Daar ben ik het niet mee eens. Je krijgt gewoon steeds krachtigere GPU's voor een steeds lagere prijs, en tegenwoordig vallen games prima te spelen op een beetje notebook. Voor 700 euro zie ik al notebooks in de pricewatch staan met een HD5650, en dan zijn notebooks in dat segment nog niet eens ontworpen voor gaming. Voor desktops gaat dit nog veel harder, voor ~170 euro heb je al een videokaart die tegen high-end aan zit waar dit een paar jaar geleden minstens drie keer zoveel was. En een mid-range videokaart is dan nog eens veel goedkoper en is tegenwoordig ook goed genoeg om de nieuwste games op minstens redelijke settings te kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 29 november 2010 19:58]

Dit heeft niet zozeer te maken met de voortschrijding van de GPU techniek, maar eerder met het feit dat spelcomputers nog altijd de standaard zijn wat betreft grafische prestaties. Dit is natuurlijk aan de ene kant erg jammer, aan de andere kant wordt men nu wel gepushed om extreem goed te programmeren zodat met het maximale kan halen uit de hardware.
Op de console, ja. Waarvan dan vervolgens een brakke poort op de PC gedumpt wordt die aan alle kanten afgeraffeld wordt - want de PC is toch veel krachtiger, dus waarom efficiŽnt programmeren?
M'n HD5650 kan alle recente games aan met mid tot high options enabled, en dit in een notebook die nog geen €850 kostte.

Je kan ook games spelen op notebooks die NIET van Alienware zijn en meer dan €2500 kosten...
Ja nou laat de snelste high end mobile gpu dan 1tflop halen , dan is het verschil nog 6x zo groot.
HD6500m: 400 shaders (4D5D)
mobility HD5870: 800 shaders (5D)
HD6990: 1920*2 shaders (4D)

lekker eerlijke vergelijking

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 29 november 2010 17:16]

Ik neem aan dat de HD6500M niet gebaseerd is op 4D als het (bijna) een rebrand is van de vorige generatie, dus een vergelijking met de mobility HD5870 vind ik dan niet zo vreemd.
Een vergelijking met de HD6990 daarentegen wordt dan wel weer apart, sowieso omdat een dual-gpu voor desktops niet te vergelijken is met een single-gpu door de schaling en soms gewijzigde kloksnelheden. Vergelijk het dan met de HD6970 of stel een vergelijking op tussen de HD6990 en twee HD6500M in CrossFire.
Ja ben ik met je eens, 6970 was beter geweest omdat die single gpu is. Eerlijk is de vergelijking sowieso niet natuurlijk met het verschil in shaders maar het ging mij meer om het verschil te laten zien wat de snelste mobiele oplossing is vs de snelste desktop. Maar je ziet wel dat het gat groter wordt, en dat is denk ik niet goed voor pc gaming want dan moeten ontwikkelaars zich of in gaan houden of alles extreem schaalbaar maken.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 29 november 2010 17:23]

dan nog, de HD6970m zal eenzelfde aantal shaders hebben als de desktop HD6870, enkel iets lager geclockt.
mits de huidige trend word doorgezet.
Volgens mij was de 5780 mobility echt een stuk trager als zijn desktop broer
En dat lag niet alleen aan lagere clocks
Je kon hem volgens mij ongeveer vergelijken met een 5770

Edit: ik ben scheel je hebt het over 69xx vs 68xx

[Reactie gewijzigd door Sinester op 29 november 2010 20:05]

De 5870 mobility is ook een desktop 5770 met lagere clocksnelheden.
En is met 800 shaders ook niet te vergelijken met de desktop 5870 die 1600 heeft.

Maar toch is het voor een laptop al voldoende om goed te gamen, mijn laptop heeft ook een mobility 5870 en draait de meeste dingen goed op 1080p op high settings.
Dat klopt ook niet helemaal, je kan ook crossfire of SLI draaien in een laptop. Nee, als je niet compleet gestoord bent wil je dit niet, maar het kŗn. :P Quad-SLI/CF zou in theorie ook gewoon kunnen met laptops, maar dit is in de praktijk nog nooit gebeurt natuurlijk (ik heb dit niet gecheckt maar lijkt me wel aannemelijk).

[Reactie gewijzigd door bwerg op 29 november 2010 20:00]

Dit is ook wel te verwachten, je kan de warmte die gepaard gaat met zoveel grafische kracht nooit kwijt in een notebook. Om maar niet te spreken over het stroomverbruik.
er zijn snellere modellen kijk naar de GeForce GTX 480M bijvoorbeeld of de Mobility Radeon HD 5870.
Deze zitten wel in de wat duurdere notebooks.
Ik denk al gouw aan boven de 1500 euro.
de 6500M zal bedoelt zijn als een mid-range model en dan vind ik 512 gflops in eens heel erg snel voor een dergelijk notebook.
Daar zul je nog vrij fatsoenlijk op kunnen gamen.

Daarbij verwacht ik zelf dat het gat in preformence tussen notebooks en desktops de komende 2 jaar kleiner zal worden of tenminste minder belangrijk.
Met de die shrinks naar 28nm en 32nm voor gpu's en cpu's en de nieuwere architecturen die nu al in de ontwikkeling zitten worden er aanzienlijke vooruitgangen geboekt in energie verbruik hitte productie en preformence.
Er is niet veel extra preformence meer nodig om fatsoenlijk te kunnen multi tasken of internetten eigenlijk zal iedere notebook van rond de 500 euro al voldoende bieden omdat goed te kunnen doen op het moment.

Voor een spelletje wil je natuurlijk al wel gouw iets met minimaal een radeon 4570,4650 of beter. Met een dergelijke budget of mid-range kaart kom je een heel eind.
Notebooks hebben meestal geen 1080P resolutie nodig. met een 1440x900 of 1366 x 768minder zul je vaak genoegen nemen.
Ja maar die 6990 zijn 2 gpu's!
Dat is waar inderdaad. Maar een dual gpu kan waarschijnlijk sowieso al niet in een laptop of je moet ze hele lage tdp's gaan geven, en in de toekomst gaan gpus misschien ook wel multicore, dan krijgt mobiel gamen al helemaal een achterstand.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 29 november 2010 16:59]

Er zijn genoeg laptops met 2 high-end gpu's erin. Alienware m17x kan 2x een 5870 erin hebben, vrijwel elk merk heeft zo ook wel een uitvoering waarin dual gpu erin kan. Dus de stelling het kan niet of het is waarschijnlijk niet zo is helemaal fout. Ik kan me zelfs een artikel herinneren dat een fabrikant een dual nvidia 480 wilde maken.
Die laptops die SLI daaien ( en dat zijn er in verhouding maar heel weinig ) kun je nauwelijks nog een laptop noemen. Die zijn allemaal hardstikke dik, groot en zwaar.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 29 november 2010 21:19]

De clevo x7100 kan sli 480m. verder zijn er misschien nog een paar maar dan houd het ook echt op.
Ik dacht juist dat gpu's puur een multicore (muliti betekend " zeer veel" in het latijn) ontwerp waren. Cpu's zelfs een hexacore is niet echt multicore te noemen, 6 is niet "zeer veel", 80+ lijkt me meer in die categorie te vallen.
Als je bedoelt dualchip dan lijkt me dat in de meeste gevallen onwenselijk omdat de schaling vrij slecht is, althans niet zo goed als een singlechip ontwerp. Dan kan je beter een veel grotere chip maken, want die verbruikt waarschijnlijk ook nog minder dan 2 chips die zelfs in theorie even snel zijn.
Neem maar als voorbeeld: 2 hd5770 presteren minder dan 1 hd5870, maar verbruiken net iets meer.
muliti betekend " zeer veel" in het latijn
Nee, gewoon "meerdere"*. Een dual-core is dan ook gewoon multicore. Verder is het nadeel van ťťn grote chip t.o.v. meerdere kleine chips dat grote chips duurder zijn om te produceren en ontwerpen.

*ik spreek nauwelijks latijn, maar zo wordt het in als Nederlands of Engels voorvoegsel in de praktijk wel altijd gebruikt.
En een heel stuk groter dan de Mobility versies. Ze verbruiken veel en veel meer, en produceren ook meer warmte dus moet de fan en koelelement groter, dus als je een passive gekoelde gpu wil, moet hij langzamer zijn.

Maar als deze mobility versies sneller zijn dan de 5xxx versies dan is dat wel handig. Een M6970 zou behoorlijk handig zijn voor gaming. Vooral omdat de 6970 in theorie krachtiger zou moeten zijn dan de 580.
De mobiele hd6970 zal zo rond de helft of iets meer presteren dan de desktop variant verwacht ik zo, is ook ruim genoeg voor een laptop met hd resolutie denk ik.
Ze zullen vast sneller zijn dan de vorige mobile gpu's, zeker amd kennende.

En of de desktop hd6970 sneller is dan een geforce gtx580 is nog te bezien, men zit nog steeds op 40nm waardoor een verdubbeling kwa prestaties zoals bij de hd4870 512mb -> hd5870 er denkelijk niet inzit. Hij zal wel een betere prestatie/watt verhouding hebben, maar zal ietjes onder de 580 uitkomen kwa prestaties, maar dat denk ik dan ;).
Zal natuurlijk minimaal zijn zoals de gtx480 vs hd5870, de prijs zal wel weer heel goed zijn voor wat je krijgt.
de mobiele 6970 zal, als hij komt, overeenkomen met de desktop 6870, net zoals bij de huidige 5xxx lijn.

de mobility HD5870 is namelijk exact hetzelfde als een desktop HD5770: enkel de kloksnelheid is ~20% lager (700 vs 850 mhz), al kan je deze er zelf nog bijklokken ;)

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 29 november 2010 17:25]

de 5600m ziet eruit als een exacte rebrand van de mobility 56xx/57xx lijn, de specs komen exact overeen behalve:

openGL 3.2 vs 4.1

thats is, zelfs de kloksnelheid is hetzelfde, memory bandwidth, gigaflops, enz. enz.

de HD5xxx serie is trouwens 40mn, klopt het dat de nieuwe lijn op 32mn word gebakken?
Het lijkt inderdaad verdacht veel op 56xx/57xx lijn heb even nagekeken alleen op geheugen gebied verschillen ze want 6500M heeft GDDR5 ondersteuning met hogere kloksnelheid 900mhz (hd6500M) vs 800 (hd5770) en er zit in 56xx/57xx serie niet ťťn kaart die ddr3 en GDDR5 ondersteuning heeft.
En OpenGL verschil kan gewoon aan software liggen. Het is dus waarschijnlijk dus gewoon een 56xx/57xx chip

EDIT: het wordt op 40nm lijn gebakken en de 7xxx serie wordt pas verkleint naar 28nm (correct me if wrong)

[Reactie gewijzigd door jonathande2 op 29 november 2010 17:47]

Nadeel is is dat je bij een notebook moet denken aan ruimte, stroom en warmteafvoer. En dat laatste is namelijk een vrij groot probleem. Niet elke laptop staat 'vrij' en niet iedereen doet onderhoudt aan z'n lucht in & uittakes.
Jammer dat de TDP waarde niet gegeven is.
Vaak leveren die notebookchips zeer veel performance per watt.
Mijn HD5850 levert 2.5 Tflops bij 200watt.
Deze mobile levert 0.5 Tflops. Als dit bij zo'n 40 watt zou zijn is dat wel heel mooi
Ik snap niet dat iedereen zo moeilijk doet .
Laptops kan je nu gewoon goed mee gamen .
Het ligt er alleen aan wat jouw eisen zijn en wat je verwacht.

Goei desktop vervangers zijn er ook alleen zit er een dure prijs aan .
Maar de ouw versies met de nvidia 7900sli laptop zijn nu te vergelijken met de goedkoper vga kaarten die er nu in worden gebouwt
Op die kaart kun je waarschijnlijk alle moderne spellen speelbaar draaien, ookal is het misschien niet op de allerhoogste resolutie... wel iets voor de casual gamer die toch niet te veel geld wil uitgeven voor een gaming-notebook :)
Een laptop is gewoon niet gemaakt voor gamen , het scherm is vaak te klein ,
accu is snel leeg als je even aan het gamen ben en qua prijs kan het nooit tegen een desktop op.
je hebt gelijk, laten wel allemaal desktops mee gaan slepen naar de lan party van de studievereniging :Y)
je moet niet gamen, maar studeren! anders gaat je collegegeld straks 3000ui omhoog!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True