Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 136 reacties

De afgelopen dagen zijn op het PCinlife-forum verschillende vermoedelijke benchmarkresultaten van een HD 6800-kaart opgedoken. Het zou gaan om een HD 6870, die volgens weer andere geruchten in november het levenslicht zal zien.

De opvolger van de HD 5000-serie zou nog dit jaar gelanceerd worden. Anders dan bij de HD 5000-serie zijn de eerste benchmarkresultaten deze keer al uitgelekt, hoewel het nog de vraag is of de resultaten echt zijn. Op het Chinese forum PCinlife werd al een HD 6870 getest met behulp van Crysis, 3DMark Vantage en de Heaven 2.1-benchmark. De Heaven 2.1-benchmark springt het meest in het oog, omdat AMD daarin een aanzienlijke winst zou hebben geboekt met de HD 6870. De HD 6870 behaalde een score van 922 punten, terwijl een HD 5870 niet eens de 600-puntengrens doorbreekt. Ook de GTX 480 moet het in die benchmark tegen de HD 6870 afleggen.

HD 6870 benchmarks

In 3DMark Vantage behaalde de HD 6870 in de Performance- en Extreme-setting een score van respectievelijk 24.499 en 12.092 punten. Het is onduidelijk welke cpu werd gebruikt, wat gevolgen heeft voor de betekenis van de totale score. Ter vergelijking: een HD 5870 scoort bij ons 18.300 punten met een Core i7 920 die op 3,8GHz is geklokt, terwijl een HD 5970 ruim 25.000 punten scoort. Als laatste werd getest met Crysis, waarbij een gemiddelde van 43,55fps werd behaald.

HD 6870 benchmarks HD 6870 benchmarks HD 6870 benchmarks

Opvallend detail is dat het geheugen van de HD 6870 volgens de gpu-z-screenshots een kloksnelheid zou hebben van 1600MHz, oftewel 6400MHz effectief. De gpu zelf zou op 850MHz zijn geklokt. Ondanks de benchmarks van de HD 6870 zou de HD 67x0-lijn als eerste in oktober verschijnen, waarna de HD 68x0-serie in november moet volgen. De HD 6970, de opvolger van de HD 5970, zou vervolgens in december verschijnen. Laatstgenoemde zou beschikken over twee volwaardige Cayman-chips, de chips die voor de HD 6870 gebruikt gaan worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (136)

Mag ik trouwens heel even lachten om Crysis die zelfs met deze kaart, die zo snel is dat ie bijna opstijgt, nog steeds geen 60FPS haalt? Dat moet echt het meest inefficient geprogrammeerde spel allertijden zijn.
Heeft niks te maken met inefficiŽnt programmeren. Het is echt niet moeilijk om zelfs de zwaarste kaart op z'n knieŽn te krijgen. Op allerhoogste settings rendert Crysis een gigantisch groot deel van de spelwereld met hoog detail.

Crysis is zelfs een van de meest efficiŽnt geprogrammeerde spellen die ik ken. Bewijs daarvan is dat het met SwiftShader 2.0 nog circa 5 FPS haalt.

[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op 31 augustus 2010 10:19]

Ik dacht precies hetzelfde, er zijn spellen die er beter uitzien dan Crysis (bijv. CoDMW2) en nog heerlijk op mijn hd4870 draaien op 1920x1200, AA vol en al dat soort meuk. Als ik dat probeer met Crysis staat mn gpu in de fik en heb ik nog maar 10fps ofzo...
Nu ga je echt een stuk te kort door de bocht. Crysis is volledig open world, cod is gewoon lineair. bij Crysis zit je vaak op maps van 4x4km of groter, alles met dezelfde nauwkeurigheid afgewerkt. Bij cod heb je je pad en daarbuiten is er niets. Je mag de performance van Crysis enkel vergelijken met andere openworld games. En vergeet bij die vergelijking niet dat je in crysis op elk moment je binocs kan opzetten en zo spullen die kilometers verderop staan in detail zien.

De engine is echt goed in wat hij doet, maar er zit gewoon zo veel detail in het spel dat het op de hoogste settings inderdaad moeilijk gaat worden.

(btw: als je op high speelt ipv very high moet je niet heel veel inboeten op detail, maar krijg je wel een performance boost om u tegen te zeggen
Ik snap echt niet dat mensen nog steeds Modern Warfare 2 aanhalen. Dat spel is echt zwaar fugly. Ontzettend lage hoeveelheid polygonen, weinig detail in de textures, grauwe, bleke, donkere wereld (want dan valt niet zo snel op hoe weinig detail er in de modellen en textures zit) en flink wat flashy effecten om te speler af te leiden, maar de basis van het spel vergelijken met Crysis is gewoon beledigend voor de Crysis devs.
Cod 6 is echt lelijk als je die vergelijkt met crysis. Bij Crysis zijn veel gebouwen kapot te maken en het heeft inderdaad zoals hieronder word gezegt veeel grotere maps.
Sorry maar nee. COD is gewoon wat post processing erovheen gegooid. Crysis is veel geometrie, hoge resolutie textures.

COD is een hamburger met een lekker sausje, Crysis is Rib eye.
Maak daar maar ossehaas van! CoD is idd niet te vergelijken met Crysis. Ja het zijn alletwee First person shooters maar daar is qua engines en rendering alles mee gezegd..
CryEngine is net een van de beste engines die er bestaan. 3jaar na introductie nog steeds hardware lam kunnen leggen zonder dat je engine de bottleneck vormt, is gewoon mooi gedaan. Maar bij CryTech weten ze hoe dat moet want Far Cry is ook jarenlang een benchmark gebleven (toen er dan ook nog eens Oblivion was om een gpu op te blazen).

Voor jou hebben ze de opties low en medium uitgevonden zodat je het ook kan spelen, maar dan wel lagere kwaliteit. Liever zo'n engine die volledig kan schalen. UE doet het ook nog goed, Source is eerder teleurstelling dat het in 2005 blijft hangen.
Tenzij dit een kompleet nieuwe architectuur is kan de 6xxx serie die gewoon wat kleiner gemaakt is dan de 5850/5870 nooit zoveel sneller dan de 5870 zijn met unigene.

[Reactie gewijzigd door 1337LutZ op 31 augustus 2010 09:34]

Wie zegt dat de 6xxx-serie 'kleiner' is gemaakt? Voor zover ik weet zullen de gpu's met behulp van TSMC's 40nm-procedť gebakken worden. Niet kleiner dus dan de 5xxx-serie. Wel sneller, wat zou komen door optimalisaties. Er wordt al gespeculeerd over 4-delige streamprocessors, in plaats van 5 per unit zoals nu het geval is. De reden dat Unigine zoveel beter draait, hint natuurlijk naar een veel sterkere tesselation unit.
Daarnaast was het volgens mij ook niet de bedoeling om de kaart op een kleinere procedť te bakken, maar was het juist de bedoeling om beter gebruik van Tesselation te kunnen maken. Ik kan het artikel niet meer terugvinden maar ik ben er vrij zeker van dat ik had gelezen dat dit de doelstelling was van de nieuwe reeks
En waar baseer jij dit dan op? Waar haal je dan vandaan dat de 6xxx series 'alleen' wat kleiner zijn? Beetje meer onderbouwing zou fijn zijn :-)
het is inderdaad een compleet nieuwe architectuur dus dit zou hele goede waarheid kunnen zijn.
Dat is pas bij de HD7xxx serie zo.
Nee de architectuur is veranderd. in de 7 serie stappen ze over naar 28nm zover nu de planning is.
ok dan is het dus nep ?
Duh.

NVIDIA heeft op dit moment het voordeel, en om wat wind uit hun zeilen te halen tot de kerstperiode laten ze wat scores van toekomstige kaarten uitlekken. Door ze heel hoog te maken lijken NVIDIA's kaarten nu inferieur, ookal is het allemaal fake.

Wie een beetje oplet ziet echter dat ook NVIDIA bezig is aan een die shrink. Een 28 nm versie van de GF100 kan waarschijnlijk veel hoger geklokt worden zonder heet te worden, en samen met 512 ingeschakelde cores zullen de scores significant hoger zijn. CUDA 3 biedt ook ongekende mogelijkheden waar AMD nog geen antwoord op heeft.

Al bij al zijn ze nog steeds zeer aan elkaar gewaagd en moet je niet afgaan op uigelekte scores maar wat er momenteel in de winkel ligt.
Laat NV eerst maar eens knappe yields krijgen en kaarten met 512 SP's uitbrengen die niet voor een complete meltdown zorgen. Een die shrink zie ik voorlopig nog niet gebeuren aangezien de GF100 problemen heeft met clocks en memcontrollers die niet omhoog kunnen zonder extra vermogen. De eerste 40nm kaart was ook een veilige GT240.

Daarnaast blijft eenzelfde chip met slechts een die shrink hooguit efficienter wat veelal gecompenseerd wordt door hogere clocks. Nee de verassing moet gaan komen van de opvolger of in mindere mate een full enabled 2x384SP GF104 X2 kaart.
Voor iemand die zegt dat je moet kijken naar wat er in de winkel ligt, kijk je wel heel ver in de toekomst. 28nm is immers niet op korte termijn beschikbaar.
Volgens mij hebben we hier met een Nvidia fanboy te maken of met iemand die lang op vakantie is geweest. AMD heeft zelf ook gekozen om nog even te wachten met het 28nm procude. Dit omdat er aan het begin van het 40nm tijdperk ook veel problemen waren. Reken er maar niet op dat Nvidia hier opnieuw op gat riskeren en zo misschien een fermi de tweede in yields gaat krijgen.
Het 28nm procude zal waarschijnlijk pas 2012 ofzo komen.
xD
Nvidia is net zo afhankelijk als AMD van de foundries. En de track record van Nvidia als het om die shrinks gaat is echt niet zo goed als die van AMD. ( GT200 was 65 RV770 op 55) ( GF100 is op 40 nm en is een redelijke faal, Cypress is op 40 nm en was een groot succes)
Wie een beetje oplet ziet echter dat ook NVIDIA bezig is aan een die shrink. Een 28 nm versie van de GF100 kan waarschijnlijk veel hoger geklokt worden zonder heet te worden
Ik meen me te herinderen dat Intel zoiets ook riep over de P4.
iets van 10ghz oid ?
Heb ik net de hd5770 gekocht. komen er binnekort naturlijk weer VEEL betere kaarten uit! :P

Och ja.. zo kan ik door blijven gaan met kopen
LOLz dude, er is weinig zeker in dit leven maar ťťn ding is wel zeker er komt altijd een betere videokaart!

[Reactie gewijzigd door Domino-NL op 31 augustus 2010 09:12]

Als je die zekerheid wilt hebben zou ik nVidia maar vermijden. Voor je het weet heb je een 4 jaar oude chip met een nieuw stickertje :+
Ja want jij kent alles van die chip en hebt uigezocht dat deze EXACT hetzelfde zijn :')

Nee, zo zit het ook niet in elkaar, dit zijn andere revisies en ze bouwen verder...
Als de concurrentie het niet bijhoudt, waarom niet? Maar wat je zegt is echt ouwe koek, de g92 chip is met de dx11 generatie uitgefaseerd, er komen nu enkel nieuwe chips, die in de basis afgeleiden zijn van de gf100.

Maar als jij zo'n kuddedier bent die alles napraat wat iedereen zegt, moet je dat zelf maar weten, ik prefereer een eigen maning ;)
Het klopt dat de 400 kaarten EINDELIJK een nieuwe chip hebben, maar wees eerlijk - het was wel heel schandalig hoe lang ze aan hebben zitten kutten met het rebranden. En al helemaal toen de 5000 serie kwam hadden ze daar alles behalve een antwoord op: Het heeft ze 6 maand gekost voordat hun antwoord op de markt stond, dat naar mijn mening op de 460 na erg teleur stelt, en na een vergelijkbare periode komt het antwoord van AMD al weer.

Nu is er nog niet veel zinnigs te zeggen over hoe succesvol de 6000 serie gaat worden, maar je kan moeilijk ontkennen dat AMD vanaf de 4000 serie al wel weer redelijk back in the game was.

Persoonlijk hoop ik dat de 6000 serie kond schopt - Des te meer stimulans voor de concurrentie om elkaar te blijven overtreffen. Hoewel mijn voorkeur dan ook bij AMD ligt koop ik niet blind hun kaarten (had hiervoor een 7800 GT, daarna een tijdelijke 8600 GT en zit nu op HD5850): Als NVidia met iets beters komt (zodra ik aan een nieuwe toe ben) zal ik die niet vermijden. Ik zie het alleen nog niet zo snel gebeuren.
Ja, dat heb je altijd ja, Als je echt met de ''trends'' mee wilt gaan in computer wereld moet je elk jaar wel een nieuwe PC komen.. of althans een aantal nieuwe onderdelen.
Als je het niet nodig hebt zou ik het niet doen.

Wat je vandaag koop is morgen ''oud'' net zoals je met het kopen van een auto. je rijdt er 1 meter mee en hij is gelijk een x aantal procent minder waard!
je moet er rekening mee houden dat rond september de nieuwe generatie wordt aangekondigd (bij AMD/Intel tenminsten).
en hou ook altijd de roadmaps in de gaten (je bent een geek of je bent het niet)

[Reactie gewijzigd door stewie op 31 augustus 2010 12:33]

@JoeySchrama:

En dan te bedenken: de 7xxx serie ligt al op de tekentafel... die zien misschien in 2011 het levenslicht, en dan ligt de 8xxx al weer op de tekentafel... etc.. etc. etc.

[Reactie gewijzigd door qbig1970 op 31 augustus 2010 13:38]

de generatie na de 68xx zal totaal anders zijn, daar hoor je nog wel ooit iets over ;)
het zit zelfs anders. de 7xxx serie was eerst de 6xxx serie, maar omdat de komende 7xxx op 28nm word hebben ze deze uitgesteld om niet dezelfde problemen als met het 40nm proces te krijgen. Hele lage yields
de 7xxx zal waarschijnlijk gebruik maken van Graphene dankzij IBM: http://www.pcworld.com/ar..._graphene_transistor.html
IBM en AMD werken al een tijdje samen vooral voor dit soort dingen.

het is een gerucht maar er zit wel wat in voor de toekomst, Nvidia gaat het zeer moeilijk krijgen.

[Reactie gewijzigd door stewie op 1 september 2010 18:25]

Dat zal naar mijn vermoeden eerder de 8 of 9xxx serie worden.
de 28nm is pas net klaar voor eerste testen, dus de graphene zal nog wel iets langer duren
door de economie zullen ze veel sneller kosten besparende maatregelen toepassen, IBM moet wel (het komt dus eerder)
Welkom in de ICT wereldje.

Vroeg of laat stap je van de trends af en sla je een jaartje over, reken je op prijs verlagingen, december/januari augustus/september en juni/juli. etc...

Met wat er volgend jaar allemaal uit gaat komen qua cpu/chipsets/APU/GPU kun je zowieso dit jaar beter niets kopen, als was het maar dat het nieuwste van vandaag volgend jaar een stuk goedkoper zal zijn.

Verder is dollar sinds begin van het jaar ongunstig ook een reden om even te wachten.

Ik denk dat de meeste bezoekers hier nog wel een kamer vol hebben met ouwe rommel die vroeger veel waard was, desondanks vind ik mijn Wintendo nog steeds te traag.
1 Euro = 1.2692 U.S. dollars(Google)
Valt heel goed mee hoor.
true, maar als je het vergelijkt met hoe de dollar voorheen stond..
hij bedoeld de €1 = $1.40-$1.50 die het de jaren hiervoor was.

[Reactie gewijzigd door Countess op 31 augustus 2010 13:44]

Dat was aan het begin, toen de euro geintroduceerd werd.

ik heb ook net een 5770...
maakt me eigenlijk ook bar weinig uit. 500 euro heb ik niet (over) voor een videokaart, ik vindt het belachelijk veel geld en ik koop liever een 5770 erbij voor crossfire. komt je al in de buurt van een 5850/5870 en nog steeds prachtige prestaties. maar echt belasten doe ik hem sowieso niet (behalve tijdens het benchen/overclocken, wat ik regelmatig doe)

btw, er staat in het verhaal een geheugenclock van 1600MHz, wat dus 6200MHz effectief betekend. hoe kan dat, kan iemand dat uitleggen?
het zal wel weer GDDR5 geheugen zijn... 1600x4 = 6400mhz
Ha ik heb net een 5870 gekocht :)

Ach such is life, als je hier op blijft letten koop je nooit nieuwe spullen.
Gunstig is nu om gewoon 2 4890s in crossfire te draaien. Die hele kaart word niet meer verkocht omdat ie vergeleken met de meeste kaarten in de 5xxx serie veel te krachtig is voor z'n geld. Voor 100 euro die die kaart tegenwoordig kost krijg je een hoop vuurwerk! DX11 kan wel wachten :)
Achja, twee kaarten in je PC die allebei bijna net zoveel stoken als 1x 5870, inclusief de extra onnodige ruimte die 2 kaarten innemen, en niet te vergeten de extra koeling die weer nodig is..
mijn 4870's in crossfire komenn ook nog aardig mdee, alleen heb ik de 512mb versies :(
En waar koop je nog een HD4890 dan? Die is al lang nergens meer verkrijgbaar, en staat zelfs niet eens meer in Pricewatch vermeld.

De HD4870 nog wel, maar die is verkrijgbaar van 110 euro tot 250 euro
Kijk eens in de 2e hands afdeling, bijvoorbeeld marktplaats of tweakers' "vraag en aanbod".

EDIT:

http://tweakers.net/aanbo...laats=&maxPrice=0&x=0&y=0

De lijst zoekresultaten voor 4890.
109 euro is de goeiekoopste.

[Reactie gewijzigd door ZebeDeuS op 31 augustus 2010 17:19]

Beste manier om deze irritatie te voorkomen: Gewoon niet hele tijd tweakers checken over nieuwe hardware tot het moment dat je echt nieuwe nodig hebt, als je niet op de hoogte bent kun je ook niet geÔrriteerd raken dat er weer betere videokaarten zijn :p.
er waren al betere kaarten van ati, de 5870 en 4870x2 zijn sneller
2x zo snel voor 2x zoveel geld :+
Opvallend vind ik dat er nog bij deze HD6xxx ATI staat :/ terwijl er gisteren dit in het nieuws stond: http://tweakers.net/nieuw...erknaam-met-pensioen.html
Die wijziging is natuurlijk niet van de ene op de andere dag doorgevoerd, en deze kaarten zullen al even uitgeleverd zijn :)
Nvm, ik las het verkeerd.

Misschien is de chip nog van voor ze de bedachten om de nieuwe kaarten AMD te noemen. Het is ook nog maar een ES.

[Reactie gewijzigd door Moortn op 31 augustus 2010 09:16]

Uiteraard kan je 'tegen elkaar opbieden' niet tegenhouden. De GTX480 wordt overtroeft door deze HD6xxx... nu weer wachten op Nvidia.

Wat mij absoluut irriteert is dat AMD/ATI niet in staat is behoorlijke drivers op te leveren.
Hoe vaak het al niet voorkomt dat ze bij een nieuwe driver-release een aantal oudere games stuk maken (zelfs als deze gefixed waren in de vorige release).
en een programma als Flightsimulator X draait gewoonweg niet op ATI

Vervolgens Installatie issues, BSOD, CTD, een release die binnen 2 dagen door een 'a' release wordt opgevolgd, geen profielen ala nvidia (dus extra tools nodig), problemen met grote cursor onder windows7, 'hangende' klokfrequenties van de 2e GPU op X2 kaarten .... (ga eens kijken op het AMD userforum).

Ze zijn dus niet eens in staat om de huidige kaarten te ondersteunen en dan komen ze alweer met een nieuwe range..... dus nog meer compatibiliteits-issues? Vraag me dan ook af wanneer ze de HD3xxx en HD4xxx uit support gaan gooien.
Ga op een willekeurig userforum kijken en je vind problemen die besproken worden. Daar is immers het forum voor bedoeld.

Ga op een nvidia forum kijken en je vind nvidia problemen. |:(

De realiteit is dat AMD/ATI op het gebied van drivers al jarenlang net zo goed/slecht is als NVidia.

Als ik naar jouw problemen kijk, dan denk ik eerder aan user-error en/of brakke hardware dan aan driver issues.
Natuurlijk zijn forums over het algemeen 'klaagmuren' en gelukkig zijn het niet mijn problemen, maar ik blijf voorlopig op 10.3 met mijn 4870x2 zitten.

Die 4870x2 die ik overigens zonder die handige manual fancontrol van Rivatuner niet lekker stil krijg in 2D mode (dat-ie in 3D mode raast als een vliegtuig vind ik niet eens zo erg) ... oh ja en 3DOverrider om Vsync te forceren omdat die optie in CCC helemaal niets doet.... of al die Filter-settings in CCC die in games niets lijken uit te halen.
Of die handige profielen per game die je zelf niet kan instellen.

Ik weet dat het gras niet altijd groener is aan de andere kant maar qua functionaliteit zijn ATI drivers echt minder dan die van Nvidia.
Zullen er geheid andere (technische) issues bestaan bij Nvidia.

In ieder geval zal ik bij mijn volgende desktop niet automatisch ATI kiezen (nu dus wel gedaan) maar wordt het echt weer een gedegen vergelijk tussen beide merken... ach over 2 jaar is de wereld weer helemaal anders.
Maar had je in diezelfde tijd van je 4870x2 een 8800GTX gekocht, dan was de kans groot dat je kaart een jaar geleden al kapot was door NVIDIA die enkele centjes wou besparen.
AMD drivers niet updaten als je geen problemen hebt of geen nieuwe features nodig hebt uit nieuwe drivers. Dat geldt voor elke driver van je systeem.
sorry hoor, maar die problemen zijn niet algemeen voor de 4000 reeks.
Bij mij gaat de fan wel zachtjes draaien in 2D mode.
De Vsync werkt ook gewoon en de filterinstellingen werken ook gewoon.

Het lijkt toch echt een probleem te zijn van jouw systeem.
Dat worden dus al de AMD HD 6xxxx serie en geen ATI meer, of was dit pas later van toepassing :+

Ik hoop iig op een dikke prijverlaging :D van de 5xxxx series, het word tyd voor een nieuw systeem.
Ja dat is pas van toepassing op de serie erna. De AMD 7870.
Foutje :D

De 5xxx serie zal niet heel erg in prijs omlaag gaan, nu de productie ervan omlaag gaat. Bovendien kan je dan waarschijnlijk voor iets meer geld een betere 6xxx kopen.

[Reactie gewijzigd door Moortn op 31 augustus 2010 09:17]

de productie ervan omlaag?? die dingen zijn al bijna niet te krijgen, tenminste, de 58xx niet, de 57xx en lager wel.
Volgens mij loop jij een half jaartje achter. ze zijn al lang heel goed verkrijgbaar.
Ja, maar bij introductie was een 5850 rond de 230 euro. Het hele kanaal heeft daarna wat marge gepakt, wat kon omdat het aanbod niet overweldigend was. Vorige generatie zagen we dat er een keiharde oorlog was om marktaandeel, wat voor iedereen in de business de marges heeft verkleind. Een paar maanden voor de introductie van de 5xxx serie kostte een 4870 nog maar 140 euro en een 4850 110.
Ik denk niet dat de prijzen zo hard zullen zakken omdat ik de indruk heb dat er niet ziekelijk veel aanbod is. Kijk bijvoorbeeld naar hoe de Q9550 van intel eruit is gegaan. Die is in de laatste maanden voor de i5 750 kwam rustig van 225 naar 175 gezakt en toen EOL gegaan. Ze werden niet gedumpt.
Als het je niet uitmaakt welk merk of welk model, dan zijn er genoeg te krijgen ja. Als je echter kieskeurig bent zoals ik, dan zijn ze nog steeds erg schaars. Ik heb sinds gisteren eindelijk een 5850 binnen na 3 maanden wachten bij vier verschilende winkels (achtereenvolgens, niet tegelijk). De winkels willen wel, maar de leveranciers werken niet mee heb ik het idee. Het komt veel voor dat op de site van een webshop 1-5 dagen levertijd staat en je een maand na het bestellen nog niks binnen hebt (uiteindelijk heeft de vierde webshop waar ik het probeerde (Afuture) z'n belofte wel waar gemaakt).

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 1 september 2010 16:34]

Ziet er heel goed uit (voor zover de resultaten mogen geloven).
Zou er nog veel gesleuteld worden aan de chips om de prestaties te verbeteren?
En in hoeverre kunnen de drivers een boost in performance geven?
Ik denk dat dat best meevalt met driver updates. Wellicht is de Hd6*** een versnelde directx11 kaart die goedkoper is om te produceren dan de HD5*** en sneller presteert dan de nieuwe reeks van Nvidia

[Reactie gewijzigd door guidonno op 31 augustus 2010 09:08]

Ik denk ook dat de 6xxx serie veel weg zal hebben van de 5xxx serie.
Gewoon verbeterd en nu hebben ze wss goede yields.
Als het productie proces niet omlaag is gegaan(dus nog kleiner) hebben ze nu eindelijk goede yields, en hoef je niet 30 % meer te betalen, wat nu nog niet op voorraad is!
Ben benieuwd naar de zet van Nvidia, heb het gevoel dat ze vorig jaar(dit jaar de gtx 4xx serie) maar gewoon onzin aan het doen zijn :p .
Okť de kaart is de snelste single-gpu maar dat weegt nou niet helemaal op tegen de prijs/energie. als je gelimiteerd bent met pci-e slots dan kan een snelle single gpu goed zijn ja. maar dan lijkt me de 5970 nog steeds beter :p .
Er word over en weer overal op forums getwijfeld over de wel/niet een hoax zijn van deze zogeheten 6XXX daar alles van een bron schijnt te komen. Ik had al uitgebreid gelezen op tomshardware over deze zogezegd komende videokaart.

Veel lijkt wel overeen te komen wat AMD heeft aangegeven te zullen worden gemaakt, en inderdaad de productie maatschappij van AMD heeft ook aangegeven nog niet klaar te zijn voor 28nm productie, de opvolger word een 40nm product.

De verbeteringen zouden zijn in tesselation en een betere architectuur waardoor hogere performance word gerealiseerd.
En aangezien er al ram chips zijn die 7 Ghz aan kunnen is het heel wel mogelijk dat men het geheugen heeft opgekrikt naar deze nieuwe chips, uiteraard blijft men onder de maximaal aangeven snelheden.

Ik verwacht niet dat als deze serie uitkomt de prijzen zullen dalen, men zal gewoon de oude modellen uit faseren, en de minder verkopende modellen niet meer leveren.
Net zoals men nu doet met de hele 4xxx series welk nog amper te krijgen zijn.

Maar om eerlijk te zijn moet ik bekennen dat amd een super produkt op de markt heeft gezet, de 5XXX kaarten zijn stil, zuinig en zeer krachtig.

Om gelijk maar weer even de boel te stangen men geeft op vele forums ook al aan dat de huidige videokaarten niet hun volledige power kunnen geven doordat andere onderdelen deze afremmen zoals cpu/hard disk enzovoorts.

Ik heb nooit naar crysis gekeken en als ik eerlijk ben trekt mij deze game ook helemaal niet.
De echte spellen die ik speel draaien allemaal met idioot hoge frames en als een raket op mijn huidige kaart.
Daarbij geloof ik er helemaal niets van dat iemand verschil kan zien in gameplay boven 60 fps, ik betwijfel zelfs of je dit kan zien als het boven 45 fps komt.
Zoals ook word geschreven op zowat alle spellen forums.
Daarbij geloof ik er helemaal niets van dat iemand verschil kan zien in gameplay boven 60 fps, ik betwijfel zelfs of je dit kan zien als het boven 45 fps komt.