Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 171 reacties

Zowel KPN als Vodafone gaat eind deze maand de iPhone 4 leveren. Hoewel al eerder bekend was dat beide providers het Apple-toestel zouden gaan voeren in combinatie met een eigen abonnement, was een concrete datum nog niet bekend.

De twee telecomoperators hebben dinsdagochtend bekendgemaakt de iPhone 4 vanaf 29 november in hun assortiment op te nemen. Hierdoor zal de nieuwste smartphone van Apple bij alle grote providers verkrijgbaar zijn en komt er een definitief einde aan de hegemonie van T-Mobile op de Nederlandse iPhone-markt.

De iPhone zal bij KPN te koop zijn via KPN, Hi en Telfort, zo had de provider eerder al bekendgemaakt. De iPhone komt bij KPN in het 'reguliere assortiment'; tot nog toe verkocht de telco de iPhone alleen via een omweg en grotendeels aan zakelijke klanten. Zowel KPN als Vodafone komt met specifieke iPhone-abonnementen die bellen, sms en data in één bundel combineren.

KPN introduceert vier verschillende abonnementen met datalimiet, waarbij zowel de specificaties als de losse toestelprijzen voor alle dochtermerken gelijk zijn getrokken. Bij zowel KPN en Hi kunnen klanten bovendien voor 5 euro per maand een zogenoemde dataverdubbelaar kopen. Elk abonnement krijgt daarnaast standaard twee keer meer sms-jes dan belminuten. KPN biedt alleen 2-jarige abonnementen aan. Hi voorziet ook in jaarabonnementen. Telfort zegt overigens nog geen losse toestelprijzen te hebben bepaald. Wel is duidelijk dat Telfort de iPhone in combinatie met zijn huidige abonnementen zal gaan aanbieden.

Toestelprijzen iPhone 4 bij KPN/Hi
 abonnement
125/250 - 32,50*

250/500 - 45**

500/1000 - 65**1000/2000 - 110**
1 jaar/16GB 429,95
399,95
399,95 279,95
2 jaar/16GB 239,95
159,95 99,95 39,95
1 jaar/32GB 529,95
499,95
439,95 379,95
2 jaar/32GB 339,95
259,95
199,95 139,95

Afgelopen weekeinde lekten de details van het Vodafone-abonnement voor de iPhone al uit. Vodafone zal voor iPhone-klanten ook een datalimiet gaan hanteren; bij het goedkoopste abonnement is dat 500MB, bij duurdere abonnementen gaat het om een limiet van 1GB.

Vodafone gaat de iPhone verkopen bij vijf abonnementen, die op het oog gelijk zijn aan de huidige Bel+SMS+Web-abonnementen. De iPhone 4 is alleen gratis in de 16GB-variant bij het duurste abonnement. Vodafone verkoopt ook de iPhone 3GS, maar die is veel goedkoper. Vodafone verkoopt de iPhone 4 ook als prepaid: voor de 16GB-variant moet 649 euro worden neergelegd, voor de 32GB is dat 749 euro.

Toestelprijzen iPhone 4 bij Vodafone
 abonnement
150 - 29,50*

200 - 34,50**

275 - 39,50**450 - 55**1000 - 100**
1 jaar/16GB 429 399 349 319 249
2 jaar/16GB 199 149 99 69 0
1 jaar/32GB 529
499
449 419 349
2 jaar/32GB 299 249 199 169 99

Toestelprijzen iPhone 4 bij T-Mobile
 abonnement
i-150 - 29,95***i-300 - 44,95***i-500 - 64,95***i-1000 - 109,95***
1 jaar/16GB 399,95
359,95
329,95
299,95
2 jaar/16GB 229,95
149,95
89,95
29,95
1 jaar/32GB 499,95
459,95
429,95
399,95
2 jaar/32GB 329,95
249,95
199,95
139,95

*) abonnementskosten per maand, datalimiet 500MB

**) abonnementskosten per maand, datalimiet 1GB

***) abonnemenstskosten per maand, geen datalimiet

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (171)

1 2 3 ... 6
Ik heb het een en ander is naast elkaar gezet om de abonnementen eens te vergelijken. Bij deze vergelijking heb ik even de aanschafkosten van het type iPhone buitenbeschouwing gelaten, dit om alleen de abonnementen met elkaar te vergelijken.

Onderstaande schema heb ik samengesteld wanneer je de abonnementen aan elkaar (enigsinds) gelijk probeert te maken:

Provider...... Bundel.......Maandbedrag......Minuten.... SMS......Web......... Snelheid
T-Mobile....... i-300............45,-.....................300............300........Onbep.......2.0 mb/s
Vodafone......275/550.......40,-.....................200............150........1 GB..........7.2 mb/s
KPN...............250/500.......45,-.....................200............100........1 GB..........3.6 mb/s

T-Mobile...... i-500............ 65,- ................... 500........... 500....... Onbep. ..... 2.0 mb/s
Vodafone.... 450/900....... 55,- .................. 300............ 300....... 1 GB.......... 7.2 mb/s
KPN............. 500/1000..... 65,- .................. 300........... 400........ 1 GB.......... 3.6 mb/s


Bij de abonnementen van Vodafone en KPN zijn uiteraard de smsverdubbelaars meegenomen in de vergelijking.

Wanneer je kiest voor een T-Mobile i-300 en deze vergelijkt met de Vodafone 450/900 dan hebben ze allebei evenveel belminuten/smsjes (300). Het voordeel van T-Mobile in dit geval is dat deze onbeperkt internet heeft, maar Vodafone heeft dan weer een behoorlijk snellere verbinding van 7.2 mb/s.

Mijn mening na dit vergelijk is dat T-Mobile de goedkoopste is.

[Reactie gewijzigd door Xinram85 op 2 november 2010 16:11]

Ik ben het met je conclusie eens. En vraag me ook af hoe het komt dat de andere partijen zulke bezopen paketten aanbieden. Want zeg nou zelf, als je gaat concurreren zou je toch een voor de consument beter pakket moeten bieden dan jouw concurrent? 8)7
Goedkoper hoeft toch niet direct de reden te zijn waarom een pakket beter is dan een duurdere variant. Snelheid is ook wat, evenals bereik. Die laatste twee zijn bij tMobile nogal aan de maat (zeker hier in Noord Nederland).
Ik denk alleen niet dat T-Mobile echt uitmaakt in deze. De mensen die de iPhone 4 nog niet hebben, hebben daar waarschijnlijk als enige reden voor: T-Mobile. De belabberde kwaliteit die deze provider biedt (persoonlijke ervaring wat betreft GSM, van meerdere derden gehoord wat betreft 3G) is iig voor mij persoonlijk een reden geweest om nog geen iPhone aan te schaffen.

Als je vervolgens Vodafone en KPN gaat vergelijken, zie ik dat je bij de meeste abonnementsvormen van Vodafone minder betaalt per maand, voor meer belminuten/sms, sneller internet krijgt, tegen een lagere aanschafprijs en betere randvoorwaarden. Ik weet in ieder geval wat het voor mij wordt aan het einde van deze maand :Y)

Wat de tabel zelf betreft, de aanschafprijs weglaten begrijp ik niet helemaal aangezien deze sterk be´nvloed wordt door de abonnement prijzen, die je uiteindelijk met elkaar tracht te vergelijken. Verwerk ze dan op z'n minst in een totaalkosten-plaatje.

[Reactie gewijzigd door Snorro op 3 november 2010 00:26]

De enige andere randvoorwaarden die ik bij Vodafone en KPN zie, die anders zijn en van belang, zijn juist niet beter. Dus ik vraag me af welke randvoorwaarden je dan bedoelt?

Vodafone en KPN hebben allebei een datalimiet die echt om te huilen is (zie onder) en daarnaast ook nog afrekening per minuut ipv per seconde (iets waardoor je juist effectief minder belminuten hebt dan bij T-Mobile voor hetzelfde geld). Daarbij komt dus nog dat Vodafone en KPN de "x belminuten EN x smsjes-strategie" hanteren en niet zoals T-Mobile de "x belminuten OF 2x smsjes-strategie".
Als je dus 5 gesprekjes van 30seconden van je belminuten afbelt kost je dat dus 5minuten EN 10smsjes. Bij T-Mobile kost dat geen smsjes en 2,5belminuten.

Waarom de datalimiet om te huilen is:
T-Mobile heeft berekend in hun jaarverslag dat jaarlijks per gebruiker het dataverbruik met 261% stijgt (kun je extraheren aan de hand van de data die ze zelf geven). Dat het dataverbruik met 261% per jaar stijgt zorgt ervoor dat je als je nu rond de 250MB per maand verbruikt, je het laatste half jaar van je 2jarig abonnement, iedere maand structureel VER boven de limiet gaat.
In de praktijk zal het natuurlijk niet helemaal zo zwart/wit lopen, maar reken er iig op dat zo'n limiet echt een gigantisch issue gaat zijn voor velen, ook al kom je er nu op dit moment niet zo 1-2-3 iedere maand aan.

Daarbij ben ik het natuurlijk wel eens met beweegredenen als bereik, maar zelfs voor KPN en Vodafone zijn er plekken te vinden waar T-Mobile het beter voor elkaar heeft.

Het is in ieder geval mijns inziens zeker niet zo simpel als jij het stelt.
Mijn vergelijking waarin ik de randvoorwaarden betrok sloeg alleen op Vodafone en KPN. Het werd misschien niet helemaal duidelijk uit mijn eerste alinea, maar mijn punt was dat T-Mobile voor mij onacceptabele service levert en voor mij dus Vodafone of KPN als providers overblijven.

Om maar een randvoorwaarde te noemen die bij Vodafone beter is dan bij KPN, daar gaan je overgebleven belminuten mee naar de volgende maand (voor maar 1 maand helaas), bij KPN is hier geen sprake van.

Wat de datalimiet betreft, ik heb zelf nog geen ervaring met mobiel internet, dus ik weet niet hoe snel ik persoonlijk aan de 1GB per maand zal zitten, de tijd zal het mij leren.
Ik zou dan geen reden zien als ik een iphone fan was om bij t-mobile weg te gaan. Deze is nog steeds het goedkoopste bij het meest gebruikte abonnement. (30 euro per maand met aanschaf van 169 euro.)
Niet echt heel concurerende prijzen dus.
Nou, ik als iPhone "fan" en T-Mobile gebruiker kan niet wachten om weg te gaan bij T-Mobile. Laatste tijd alleen maar gezeik en ik woon in de randstad.

Of internet is traag, of sms berichten komen niet/later aan, of kan niet gebeld worden, of ik kan niet bellen.

Ik ben bereid om iets meer te betalen en dat ik dan wel fatsoenlijk kan internetten/smsen/bellen

[Reactie gewijzigd door magnifor op 2 november 2010 10:14]

Ik verwacht dat zo gauw de iPhone bij de andere providers geleverd gaat worden die tegen dezelfde problemen gaan aanlopen...

Opvallende in de USA is bijvoorbeeld dat iedereen, inclusief Verizon zelf, drie jaar geleden riep dat Verizon niet de problemen van AT&T zou hebben als de iPhone op het Verizon netwerk zou hebben, maar Verizon op dit moment verteld dat ze het netwerk aan het verzwaren zijn voor de (nog steeds een gerucht...) CDMA iPhone...

Het dataverbruik van mensen met een iPhone ligt factoren boven het gemiddelde.
Daar doet die ene tweaker met een Android telefoon niets aan, die valt weg in de groep mensen die nagenoeg niks gebruiken...
Ik verwacht eigenlijk dat dit niet het geval zal zijn. Ook vraag ik me af of het dataverbruik van een iPhone gebruiker zoveel hoger ligt dan die van een Android gebruiker.

Om Nederland even als voorbeeld te stellen. Ik denk dat T-Mobile in Nederland zoveel problemen kreeg omdat de iPhone het eerste (serieuze) populaire toestel was waarmee je gebruikersvriendelijk kon internetten. De iPhone werd ook nog een eens keer een hype, iedereen wilde er een en die kwamen vrijwel allemaal bij T-Mobile terecht (die enkeling die er een uit BelgiŰ haalt, te verwaarlozen natuurlijk). Nu de iPhone bij alle providers te krijgen zal zijn zal die belasting meer verspreid worden.

Dan over dataverbruik. Apple is juist de fabrikant die dataverkeer nog enigszins probeert te beperken. Ze wilden bijvoorbeeld geen hoge kwaliteit streams van Uitzending gemist toestaan (het is uiteindelijk T-Mobile die hiervoor toestemming verleend heeft). Ook mag je geen apps updaten (of downloaden) die groter zijn dan 20MB. Zaken die allemaal zonder meer mogelijk zijn met Android. En wat te denken van de over-the-air updates?

Komt nog eens bij dat er meer Android toestellen dan iPhones verkocht worden. Ook valt mij op in bijvoorbeeld het Hi datalimiet topic op GoT dat het vaak Android toestellen zijn die opmerkelijk veel data verbruiken zonder dat de gebruiker echt veel met het toestel doet (of in ieder geval beweert te doen ;)). Ik heb een iPhone 3GS en mijn pa een HTC Desire. Hij gebruikt zo 300MB per maand terwijl ik toch wel zeker intensiever gebruik maak van mijn toestel. Ik sync drie Exchange accounts, hij maar een.. ik download vaak apps, hij zelden. Overigens gebruik ik ook zo'n 350MB per maand :)

En als je die prijzen zo ziet denk ik niet dat de verkopen van de iPhone nog veel gaan toenemen. Ik als iPhone 3GS gebruiker pijns er echt niet over om zoveel geld neer te tellen voor een 4, ondanks dat ik behoorlijk wat apps gekocht heb, waaronder TomTom.
Het is wel zo dat KPN zakelijk gezien een veel groter zakelijk portfolio heeft, waar toch echt nog wel heel wat extra datagebruik bij komt kijken. Consumenten zijn nog lang niet zo intensief met mobiele data als zakelijke klanten. Simpel gezegd ligt er al meer capaciteit, dat marginale aantal iPhones wat er verkocht gaat worden heeft ook zijn marge op de bestaande capaciteit, hoe groter die capaciteit al is, hoe minder gezeik lijkt mij.
I Second that ! ... ben zo erg zat van hun praktijken ... zelfs als ik dubbele zou moeten betalen bij kpn ga ik het doen ... problemen met je netwerk hebben is ok ... kan ik nog eens begrijpen .. maar zeggen dat het opgelost is als dat niet het geval is ... c'mon ... hoe stom kan de consument zijn ... ze hebben die problemen naar eigen zeggen binnen 1.5 mndn gefikst - suure ... in randstad zijn die problemen nog steeds - ik heb elke dag daarmee te maken ... en NOOIT meer een 2 jaar abonnement - liever ff wat extra voor die toestel betalen dan bij een provider blijven die je geen service kan leveren .. maar wel geld daarvoor wil ...
Goed lezen. T-mobile verhoogd z'n prijzen. 169 euro is de oude prijs (is vanaf maandag 229).
Een echte iPhone fan is bereid om wat extra te betalen, voor extra kwaliteit, zoals magnifor al aangeeft. Bij een twee jaar abbo kan je beter bij Vodafone zitten, vooral omdat het ook nog sneller is.

Persoonlijk valt de iPhone nu echt buiten mijn budget voor een mobiele telefoon. Ben dan ook wel een student maar heb er toch wel redelijk wat voor over, om elke twee jaar bij te betalen voor dit toestel is het niet waard gezien de alternatieven.
Ik zou dan geen reden zien als ik een iphone fan was om bij t-mobile weg te gaan.
Als bellen en een goede dataverbinding voor een iPhone fan niet belangrijk is dan is er inderdaad geen reden om weg te gaan bij T-Mobile.

Voor de meeste mensen -incusief iPhone fans- is dat wel belangrijk en dus meer dan genoeg reden om zodra het mogelijk is weg te gaan bij T-Mobile.
Ik heb er (in Groningen) weinig problemen mee gehad, alleen in de probleemtijd en daar heb ik een compensatie voor ontvangen. Maar ik vind het prima als iedereen bij tmobile weg gaat, dan houd ik meer bandbreedte over.

En ik denk dat andere providers tegen dezelfde problemen aan zullen lopen. Vodafone heeft immers ook netwerk problemen gehad afgelopen jaar.
Goeie zet ! Kan het bedrijfsleven die meestal op KPN draait ook eindelijk de Iphone in hun telecom portfolio opnemen om zo de keuzevrijheid te vergroten.
Ik denk niet dat dergelijke toestellen intressant zijn voor de zakelijke markt.
Zeker niet gezien de prijs. Bij ons intern is dit overleg ook al geweest. En er zijn veel betere toestellen met betere zakelijke functionaliteiten voor een lagere prijs en lagere maandelijkse kosten.

Met zulke prijzen wordt je niet echt in een keuze gesteld, alleen het feit dat je niet dat geld uit gaat geven aan een telefoon abbonement.

Heeft iPhone 4 uberhaupt Exchange ondersteuning?
Ja. Werkt prima.
Je hebt Exchange ondersteuning en Exchange ondersteuning. Als je een groot park hebt aan mobile devices dan biedt Microsoft met Windows Phone daar veel uitgebreidere tools voor qua beheer en veiligheid dan Apple voor de iPhone.
Exchange ondersteuning is gewoon volgens een setje standaarden. Zoveel bijzonders is dat nou ook weer niet (naast standaard PIM, wat policies, remote wipen en toegang tot global adress book) en iPhone ondersteunt het allemaal.

http://www.apple.com/iphone/business/integration/

Noem eens 1 van die "uitgebreide" tools die zogenaamd niet ondersteund wordt?

De tijd dat je per se Blackberry Enterprise Server nodig had om je "mobiele telefoonpark" te beheren ligt intussen wel achter ons.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 2 november 2010 11:20]

Ik denk dat je daar dan wel 'Windows Phone Classic' mee bedoeld, het lijkt mij dat die WP7 nogal consument gericht zal zijn. En 'Windows Phone Classic' is een aflopende zaak...
Microsoft heeft al aangegeven dat WM6.5 gewoon voor de zakelijk markt beschikbaar en ondersteund blijft.
maar wat is de meerwaarde tov goedkopere toestellen die net zo goed zijn?
Niets, Een WM of WP telefoon heeft precies dezelfde functies en ondersteuningen.
Het zoals Keypunchie hieronder zegt niets meer dan een standaard en geeft niets weer.

Het is hetzelfde als zeggen dat een telefoon Gmail ondersteund.
Ja zeer zeker heeft Exchange ondersteuning. Heb het 2 weken geleden nog voor een klant ingeregeld. Was zo gepiept terwijl het de eerste keer was dat ik de Iphone 4 in handen had.
Je laatste vraag ontkracht je hele eerdere post. De iPhone is een prima toestel voor zakelijk gebruik. Wat is overigens zakelijk gebruik? Bellen, smsen, mailen, toch? Doet een iPhone dat slecht ofzo?

Steeds meer mensen stappen zakelijk over naar iPhones, omdat ze Blackberry's of Nokia's niet meer willen (want: geen touchscreens).

Daarnaast wordt er bij de iPhone een prima tool geleverd voor het bedrijfsleven, om de iPhone af te schermen voor oneigenlijk gebruik door de beheerder.
Dit zijn geen prijzen voor de zakelijke markt. No way dat ik als ondernemer dat ga betalen voor een iPhone.

Toen ik belde voor een Blackberry hoefde ik ook niks te betalen - dat verwacht ik toch ook wel bij deze.
Waar delen ze gratis Blackberry's uit dan? (zonder abbonement welteverstaan).
Sorry maar je post voegt niets aan het feit toe of het zakelijk is of niet. Jij vind het te duur en dat is je goed recht maar ik ken meerdere ondernemers(veilingen etc.) die er sterk aan zitten te denken om iPhones als bedrijfstelefoons te gaan gebruiken, zeker met de mogelijkheden tot het maken van een eigen bedreifsapplicatie en die automatisch over het bedrijf te verspreiden etc. is de iPhone toch erg intressant hoor.. Dat jij een iPhone te duur vind betekent niet dat de iPhone meteen niets is voor de zakelijke markt..
Waar delen ze gratis Blackberry's uit dan? (zonder abonnement welteverstaan).
Sorry maar je post voegt niets aan het feit toe of het zakelijk is of niet. Jij vind het te duur en dat is je goed recht maar ik ken meerdere ondernemers(veilingen etc.) die er sterk aan zitten te denken om iPhones als bedrijfstelefoons te gaan gebruiken, zeker met de mogelijkheden tot het maken van een eigen bedreifsapplicatie en die automatisch over het bedrijf te verspreiden etc. is de iPhone toch erg intressant hoor.. Dat jij een iPhone te duur vind betekent niet dat de iPhone meteen niets is voor de zakelijke markt..
zucht ja MET een abonnement natuurlijk.
Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat je als zakelijke klant weinig tot niks betaald voor abonnement en telefoon. In elk geval minder dan een consument.

Daarnaast heb ik nergens gezegd dat ik de iPhone niks vind voor de zakelijke markt - dat maak jij ervan. Waarom zou het niet voor de zakelijke markt zijn - je kan toch Exchange koppeling maken?
Grappig dat je dat vind, wat ik ook grappig vond was een meeting met een KPN sales manager b2b 2 jaar geleden die dus met een iPhone liep ;)
We hadden in ieder geval meten een leuk gespreksonderwerp waar hij meteen al liet doorschijnen dat ze wel heel erg hun best deden om "high rollers" wel van een iPhone te voorzien.
Mooi dat nu die markt open ligt, geen gedoe meer, al zal ik het de prijs nooit waard vinden, het lijkt me altijd goedkoper om gewoon de telefoon los te kopen.

Ben wel heel benieuwd of dit nog gevolgen heeft voor de netwerken aangezien het erop leek dat t-mobile moeite kreeg door het data verkeer van de iPhone gebruikers.
Ik ken een reclamebureau van 20 man dat helemaal over is gegaan op Apple's en pas ook op iPhone's. Alleen besteden ze al het grafische computerwerk altijd uit aan freelancers en zelf hebben ze de ballen verstand van computers. Ze hebben sinds de overstap onwijs gedoe met hun klanten dat die hun bestanden niet meer kunnen lezen. Hahaha. Echt goed om te zien hoe mensen altijd blind in een dure hype stappen.
echt onzinnig verhaal, veel reclamebureaus en designers werken met apple producten. Dat klanten geen bestanden kunnen lezen is de grootste onzin, ik zou niet weten welke bestanden. Alle apple producten zijn gewoon compatible met windows, zelfs producten als iworks. Foto's zijn verder gewoon normale standaarden (raw en jpeg) via aperture. Filmpjes sla je ook op als whatever jij wilt. Iworks kan je gewoon opslaan als doc, ppt, xls bestanden.
Jij kletst ook maar een eind, hŔ? Hoe heb jij in hemelsnaam je baan gekregen vraagt men zich dan af. Je weet niet eens de basis feiten. Je maakt zelfs de fout door MS Exchange ondersteuning te koppelen aan een toestel ipv het OS. Mijn vader zei altijd, als je ergens niks van weet moet je zwijgen. Aan jou de eer.
De vraag is in hoeverre ze dat gaan willen, als ik die prijzen zie dan zitten ze zo'n 200 euro boven de topmodellen van concurrenten zoals HTC.
Desire HD is voor €31,20 per maand te krijgen bij Hi waarbij er maar €59,95 bijbetaald hoeft te worden. Verdeel je die kosten over de 24 maanden van het contract dan betaal je €33,70 per maand. Voor de iPhone is dat omgerekend €42,49 per maand. Toch zo'n 9 euro per medewerker per maand extra. Met een paar honderd medewerkers kan dat aardig oplopen. En de niet iPhone bundels hebben dan nog meer belminuten ook.

Nu vergelijk ik het wel met slechts 1 telefoon maar bijna elk topmodel van de concurrent is niet duurder dan de HTC Desire HD, de Blackberry Bold 9700 is bijvoorbeeld goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 2 november 2010 10:19]

De Desire HD kan ook al veel goedkoper hoor... gratis bij Vodafone BSW 200 bijv... 1e jaar 20-22,50, 2e jaar 34,50. Gemiddeld zo'n 28 euro, toestel gratis, maar goed....

On-topic: dit is inderdaad vrij duur... en als ik zo even die prijzen scan, blijft T-Mobile de beste deal houden voor de iPhone, ondanks dat ze hun prijzen flink omhoog gooien. Al kom je bijna nooit aan die 1GB (bij normaal gebruik), toch is een abo zonder limiet wel zo fijn natuurlijk....

*De iPhone was in mijn ogen al overpriced in vergelijking met (minstens zo goede) androids als Desire (Z/HD/Gewoon), Galaxy S, etc, maar met deze verhogingen/'concurrentie' is het helemaal een beetje een niche product geworden imo
Datalimieten zijn toch niet meer van deze tijd?
Mogen het duidelijk zijn dat de datalimiet onvermijdelijk is, gezien Facetime over de 3G verbinding gaat werken en ook skype de telco providers anders keihard in hun eigen inkomsten zouden zitten te snijden.
Datalimieten zijn toch niet meer van deze tijd?
Klopt, maar dat weerhoudt Vodafone en KPN er niet van deze weer in te voeren voor mobiel internet. Het is van de zotten.
Het is beter dan een FUP die het onduidelijk maakt hoeveel je mag gebruiken. Het enige probleem wat ik zie is dat Vodafone en KPN wel erg elkaar volgen in de limieten en geen poging doen om elkaar te beconcurreren, bijv als KPN/Vodafone komt met 1.5 GB in plaats van 1 GB zal blijk zijn van concurrentie. Het lijken wel manke schapen.
Gezien de lage limieten (werkelijk belachelijk laag voor smartphones) doet me dit toch vermoeden dat er prijsafspraken zijn gemaakt om draadloos internet even te gaan uitmelken...zal wel weer niet bewezen kunnen worden maar hoge prijzen voor weinig is toch wel een teken aan de wand dat concurrentie ergens spaak loopt.

Ik erger me ook aan dat tethering excuus, dat klinkt net als de muziekindustrie als ze huilen over alle zgn "verliezen" door muziekdownloads..

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 2 november 2010 13:48]

Ik vraag me af, misschien dat iemand dat weet, of het van kpn/hi een harde limiet is? Nu heb je bij Eindeloos Online een FUP met een "zachte limiet" (die overigens vrij rap erin trapt, 250 Mb, en dat haal ik iedere maand wel met mijn android).
De toestelprijzen vallen me ook tegen.

DAarnaast, KPN handteert wel sneller internet (3Mb/s), maar hoe zit het bij Vodafone?
Vodafone heeft een snelheid van 3,6Mb/sec voor alle abonnementen, dus we kunnen er gemakshalve vanuit gaan dat dat ook voor dit abonnement zal gelden. Snelste internet van de providers (of het snelst door je datalimiet heen natuurlijk).

Algemeen:

Zelf zou ik denk ik toch voor Vodafone kiezen, ondanks dat T-Mobile veel voordeliger is. Heb de iPhone 3G gehad icm T-Mobile en heb een hele tijd alleen maar GPRS moeten kiezen om geen telefoontjes te missen vanwege het belabberde bereik. Tegenwoordig is het wel wat beter, maar heb nu een iPhone 4 waar ik mijn zakelijke abonnement in heb van Vodafone en ik merk toch dat het bereik beter is en ik nog steeds vaker 3G verbinding heb. Met het 1 GB datalimiet denk ik dat de meeste mensen het wel kunnen redden, moi inclusief.

Daarentegen is T-Mobile wel verreweg het voordeligst met ongelimiteerd internet, 150 belminuten EN 150 smsjes voor 29,50 per maand. Vodafone heeft voor hetzelfde bedrag 150 belminuten OF smsjes, wat dus in principe gewoon dubbele qua kosten is (50% erbovenop met 2 euro sms verdubbelaar) en KPN doet het met 125 minuten of 250 smsjes met 2,50 per maand zodoende het slechts. En dan hebben we het nog helemaal niet over datalimieten gehad. T-Mobile heeft hier gewoon het voordeel in mijn optiek en als er een groep iPhone klanten zal vertrekken zal het netwerk het ook weer beter aankunnen (denk ik zo) en komt T-Mobile toch uiteindelijk wel als beste uit de bus. Alhoewel dat natuurlijk ook afwachten blijft ...

[Reactie gewijzigd door ankhie op 2 november 2010 10:24]

hoe kom je erbij dat t-mobile lagere prijzen hanteert dan vodafone?
de prijzen van t-mobile gaan nog omhoog, en zoals ik kan zien zijn de prijzen bij vodafone aanzienlijk lager.

kijk maar naar de lagere bundels: i-300 2 jaar lang 44,95 betaal je nog 149.99 bij voor de 16GB versie.
bij vodafone zit je op BSW200 34,50 2 jaar lang en betaal je 149 euro bij.
ben je toch aanzienlijk goedkoper uit hoor.

tevens kost de sms verdubbelaar niks meer, dus die 2 euro vervalt ook ;)

[Reactie gewijzigd door MartijnAbel op 2 november 2010 10:44]

Ja, maar dan zit je wel twee jaar aan je abonnement vast. Ik vind het nogal pittig, voor een paar (KPN) belminuten betaal je al zo 65(!) euro per maand (500 minuten, kwartiertje per dag is dat) en dan moet er alsnog 400(!) euro bij voor het toestel. Dat is 1.180,- in een jaar tijd. Volgens mij loont het enorm om een los toestel te kopen in het buitenland.

EÚnjarig afsluiten is wel het voordeligst. Bij twee jaar betaal je dan wel minder voor je toestel bij, maar 500 minuten sim only met databundel kost je ook niet meer dan 25 euro per maand. Je bespaart dan dus (65-25)*12=480.- in het tweede jaar.

[Reactie gewijzigd door BeQuietAndDrive op 2 november 2010 13:07]

Vodafone zegt zelf 3.6Mbps/1.4Mbps te leveren. Ik heb sim only 400 in combi met een iPhone4 nu 2 maanden en ben erg tevreden. Heb dan ook geen datalimiet en betaal vele malen minder per maand ;)

Zit hier nu binnenshuis met vol 3G bereik en heb zojuist een snelheidstest gedaan via speedtest.net.
ping: 303ms
d/l: 2241 kbps
u/l: 1279 kbps

Best mooie waarden dacht ik zo!

<update>
Snelheid ligt nu zelfs nog iets hoger!

[Reactie gewijzigd door Scidd0w op 2 november 2010 11:54]

Ik dacht "ok nu de iphone ook bij andere providers te krijgen is zullen de prijzen op z'n minst wel iets dalen"
Dat heb ik dus even verkeerd ingeschat zeg, zelfs het abonnement is bij t-mobile nog het gunstigste.... ze zouden een onderzoek moeten doen naar prijsafspraken binnen de telecom sector.....
Ik ben het eens:
T-mobile had 'bepaalde' abonnementen.
Er komen twee concurrenten bij: T-mobile verhoogt! zijn prijzen.

Als er normale marktwerking zou zijn, had dit niet gebeurt. Dit kan alleen maar zijn ontstaan door afspraken onderling. Geen andere mogelijkheid, punt. De markt werkt gewoon niet zo.

Tijd voor een onderzoek!

[Reactie gewijzigd door supertheiz op 2 november 2010 10:20]

Dit heeft te maken met het feit dat de providers zelf hun toestelprijzen niet mogen bepalen bij de iPhone.

Apple beslist hoeveel er moet worden afgenomen, met welke abonnementen/voorwaarden en welke prijs ervoor betaald moet worden.

Dat is ook de reden geweest dat de vorige alleen bij T-mobile verkocht is, dat zijn de enigen die akkoord gingen met de belachelijke arrogante manier van onderhandelen van Apple.
Och kom op, dat is wat ze je in de winkels van KPN en vodafone doen geloven. Paar maanden terug stond ik nog met m'n vriendin bij de KPN, zo'n kereltje: "Neej, kpn WILT de iphone nog niet eens verkopen vanwege de regels van Apple, en daarbij, de *insert smartphone* kan alles beter dan de iphone"
Die zelfde winkel heeft nu twee A0 poster van de iPhone4 hangen. Als die eisen die apple stelt zo vreselijk waren dan zou t-mobile de iphone echt niet zijn gaan verkopen. Ik denk dat t-mobile heel veel geld heeft verdient aan de iphone de afgelopen jaren, en KPN en vodafone hadden heel graag die exclusiviteit deal gehad.
Zojuist bij de NMA een klacht ingevuld.
Dit kan gewoon niet:
- T-mobile verhoogt zijn prijzen zodat deze op het peil komen van KPN en Vodafone.
- T-mobile maakt zijn prijzen al bekend voordat de prijzen van de nieuwe concurrenten bekend zijn.

Dus na 2 jaar hanteren van ongeveer dezelfde prijzen verhoog je deze prijzen, toevallig zijn deze op het peil van nieuwe concurrenten waar je de prijzen niet van weet. Ja ja, we zijn als consument achtelijk! }:O (al is dat wel wat T-mobile verwacht van zijn klanten).
Niet al 2 jaar gelijke prijs bij de introductie was die ip4 toch ook al ~40 euro gestegen in prijs?
Marginaal dus tov de komende wijziging.
LOL:
T-mobile snapt het zelf ook niet meer.
De i-Phone is goedkoper bij het goedkopere Relax abo.
Dus je sluit een abbo af van 110! euro per maand en of je dan ook nog 280 euro voor de telefoon af wilt rekenen? En je hebt ook een datalimiet.

Ben ik nou gek of moet je compleet gestoord zijn een dergelijk abbonnement af te sluiten?
Als je een iPhone wilt, moet je gewoon je portemonnee open trekken.

-edit: Het is te vergelijken met rijden Ferrari: Met een Opel Corsa kom je ook van A naar B, maar met een Ferrari is het sexyer ;) En de abbo kosten kan je dan vergelijken met de brandstof kosten.

[Reactie gewijzigd door MM99 op 2 november 2010 10:12]

Onzin, kijk eens verder. In Belgie of Duitsland kopen en een sim only abo erbij en je zult zien dat het niet veel duurder is als een ander toestel.

(Enige wat je merkt na 2 jaar is dat je toestel op marktplaats meer waard is als andere toestellen = verkopen vor €200/250)
Die 2de opmerking slaat dan weer nergens op een corsa en ferrari liggen veel en veel verder uit elkaar dan een willekeurige smartphone van 400/500 euro tegenover de iPhone4...

Dat mag ieder voor zich indelen natuurlijk maar een vaste volgorde voor iedereen is er gewoon niet, dat bestaat niet... In jouw vergelijking vergelijk je de iPhone 4 eigenlijk met een Nokia 3210 :) Dan gaat die vergelijking inderdaad zo op...

Maar het is eerder een lambo voor 30k of een ferrari voor 60k, dan weet ik wel welke ik neem... (de lambo :D)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 november 2010 10:31]

Ik zou het eerder vergelijken met een Spijker, je moet ervan houden.

De vergelijking met een Ferrari vind ik niet echt logisch, een Ferrari zou ik willen rijden, een iPhone hoef ik niet, tevens is deze zeker niet "Sexyer"

Maar inderdaad, je moet flink je portomonee open trekken wil je gebruik maken van dit toestel.
Pleur toch op met die auto vergelijkingen.
Wel erg hoog die toestelprijzen. Je kan bijna beter naar Belgie rijden om een simlockvrije te halen en zelf een abo met internet samenstellen bij deze providers.
BIJNA???

Je Moet gewoon naar BelgiŰ rijden, of beter, rij naar Duitsland. Daar kost de 16GB €630.

Pak daar een 13 pm abo bij met bel/sms+web en je bent na 2 jaar €39,25 p.m. kwijt en je hebt je toestel dan 'gratis'.
Waarom naar Duitsland rijden als het in Nederland goedkoper is?

Duitsland: 24 x 39,25 = 942 euro

Nederland (Vodafone): 199 + 24 x 29,50 = 907 euro
Klopt in dit rekenvorbeeld. Maar jou abo van €29,95 is goed voor 150 belminuten.

In mijn rekenvoorbeeld kost het Vodafone simonly het volgende:
300 bel/sms+web €12,95
400 bel/sms+web €14,95

Uiteindelijk zal simonly goedkoper zijn want je hebt meestel nooit genoeg aan 150 min. De kosten die daarbij komen zijn meer.
Hoe kom je bij die prijzen?
want als ik het zo even opzoek (http://www.vodafone.nl/mo...ly_abonnement/bel_sms_web ; http://www.gsmweb.nl/simo...l+sms+web_270_simonly.htm ) zijn de abonnementskosten voor de door jou genoemde abonnementen ongeveer 10 euro per maand hoger, wat ervoor zorgt dat het naar Duitsland rijden helemaal niet zoveel goedkoper is....
Ik kan dergelijke lage tarieven ook nergens vinden voor Vodafone. Zelfs enkel Bel + SMS is nog duurder, en dan heb je ook nog eens geen web.

Zonder Web
Bel+Sms 170 Sim Only €13.95
Bel+Sms 270 Sim Only €18.95

Met Web
Bel+Sms+Web 170 Sim Only €18.00
Bel+Sms+Web 270 Sim Only €20.00

Overigens heb ik juist meer dan genoeg aan 150 minuten. Er blijven bij mij altijd minuten over.

[Reactie gewijzigd door Dlocks op 2 november 2010 11:38]

Wel even meenemen bij dit losse toestel kopen-scenario dat bij Tmobile en KPN/Hi de internetsnelheid bij simonly + snelst mogelijke mobile internet abbo de snelheden een stuk lager zijn dan web-speed van het Iphone-abbo bij een toestel.

Je krijgt bv dan maar 1 mb/s bij Hi eindeloosonlineXtrasnel terwijl de snelheid bij het Iphone abbo 3x zo snel is met 3 mb/s. De vraag is alleen: is dit ook echt merkbaar of is het slechts papieren tijgerwerk, want ik waag het te betwijfelen dat Tmobile echt 3 mb/s haalt.

Iemand misschien die bv van Tmobile even met dezelfde phone op dezelfde lokatie beide abbo's kan vergelijken qua webspeed?
Houd er rekening mee dat dat abo niet de voordelen heeft als een abo wat je bij je iphone afsluit.
Dat geld zeker niet voor mensen die denken dat sim only beter is (Dat bel tegoed is maar 1 maand geldig)
Niet bij t-mobile ;)

Ik heb ondertussen al 150 euro aan beltegoed opgebouwd namelijk, volgend jaar maar een wat lager abbo nemen ;)
Dit is best raar, er komen meer aanbieders op de markt en dus meer concurrentie. Je zou dan toch zeggen dat de prijzen dalen, maar deze stijgen. Heeft Aapple de prijs van de iPhone verhoogt, is er sprake van prijsafspraken of is dit gewoon toeval? Weet iemand hoe dit in andere landen is gegaan na het verliezen van exclusuviteit dooreen provider?
In Frankrijk zijn de prijzen omlaag gegaan en loopt nu bijna iedereen met een iPhone 4 rond. Hier zullen de prijzen uiteindelijk ook wel omlaag gaan, dat is standaard marktwerking. Dat T-mobile nu de prijzen verhoogt is een reactie op de andere prijzen, uiteindelijk zal er ÚÚn aanbieder iets zakken om een grote marktaandeel te verkrijgen en gaat de rest daarin mee.

Zo niet dan kan je een onderzoek verwachten van de mededingingsauthoriteit want dan is er waarschijnlijk sprake van illegale prijsafpsraken tussen de providers.
Maar waarom zou T-Mobile de prijzen dan verhogen? Juist dan dezelfde prijs houden levert je dus meer klanten op...
Vreemdere zaak blijft, T-mobile verhoogt zijn prijzen VOOR dat er uberhaupt al andere prijzen bekend zijn......dat is dus geen reactie op maar duidt mijns inziens op prijsafspraken tussen de providers.
Ik vermoed dat gezien de dubieuze wijze waarop men ineens datalimieten heeft ingevoerd er sprake is van prijsafspraken, kan bijna niet anders..
Weet iemand hoe accuraat die verbruiksindicatoren op de iPhone (3G) zijn. Ik heb mijn iPhone nu bijna 2 jaar en ben dagelijks online (push email, zo nu en dan www, whatsappje op wat per dag) en heb volgens mijn indicator 4GB gedowned en 400 MB geupped. Counters zijn nooit reset.

Voor mijn gevoel ben ik behoorlijk veel online, maar loopt ook een groot deel van het verkeer (thuis/werk) over wifi.

Ik ben altijd huiverig voor datalimieten, maar als ik dit zo zie kan ik met 1GB per maand gemakkelijk af.

Dus, de vraag is, kan ik varen op die verbruiksindicatoren. Ik wil namelijk van tmobile af gezien de dekking.
Helemaal onderaan de verbruiks pagina kan je zien vanaf wanneer die gereset is en dus beonnen is met tellen. Over het algemeen klopt die precies maar hij kan bijvoorbeeld gereset zijn bij een toestel herstel of software update.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True