Vodafone voert datalimieten in voor smartphones

Vodafone voert datalimieten in voor zijn internetabonnementen voor smartphones. Klanten met het goedkoopste abonnement krijgen een limiet van 250MB per maand, duurdere abonnementen krijgen een maandlimiet van 1GB, laat de provider weten.

De wijzigingen gaan in per 6 september en gelden alleen voor nieuwe klanten, aldus Vodafone. Voor bestaande klanten verandert er niets, zo heeft Vodafone vrijdag bekendgemaakt. De wijzigingen gaan ook gelden voor de zakelijke markt, maar pas vanaf oktober. De voorwaarden voor zakelijke abonnementen worden pas later bekendgemaakt.

Klanten die een 'Bel+SMS+Web'-abonnement voor 26,50 euro per maand afsluiten, krijgen een datalimiet van 250MB. Bij alle duurdere abonnementen geldt een datalimiet van 1GB. De prijs verandert niet. Bovenop het abonnement kunnen klanten voor 10 euro per maand 1GB aan data bijkopen.

Volgens Vodafone zijn de datalimieten nodig, omdat klanten de huidige fair use policy niet begrijpen. Daarbij mogen klanten tien keer het gemiddelde verbruik aan data verstoken, waarna Vodafone coulant omgaat met mensen die daarover heen gaan. Voor klanten is dit echter niet heel duidelijk omdat zij geen inzicht hebben in wat hun eigen verbruik en het gemiddelde verbruik is. Nieuwe klanten zullen boven de datalimiet 3 eurocent per extra verstookte megabyte moeten gaan betalen.

Daarnaast komen nog twee wijzigingen: gesprekken worden afgerekend per hele minuut en klanten kunnen kiezen voor twee verschillende klantenservicenummers: de een is gratis, waarbij de klant door een computer wordt geholpen. Voor persoonlijke hulp moet worden betaald.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

13-08-2010 • 16:30

552

Reacties (552)

552
549
228
5
0
197
Wijzig sortering
Wel echt een slap excuus om te zeggen dat de gebruikers de FUP niet snappen. Ik zelf heb ruim een jaar geleden een xperia X1 + abbo bij vodafone gekocht. Dat apparaat houd niet bij hoeveel data ik verstook (geen teller ofzo). Vodafone heeft echter ook nergens online een teller of wat dan ook, om dan in te zien wat het vebruik is. Alleen krijg ik iedere maand een factuur met ongeveer 400 sessies. Als ik met heel wat bewerkingen in word en excel ga kijken, kan ik ongeveer achterhalen wat mijn maandelijks gebruik is geweest.

Erg raar dat klanten dus niet snappen hoe de FUP in elkaar zit, als ze amper in kunnen zien wat ze dan verbruiken. Ik heb de FUP altijd gesnapt, en ben dus zuinig geweest met filmpjes kijken en streaming muziek, wat in principe wel had gemogen. Maar als ik bij het verlengen straks "achteruit" ga, vraag ik me af of ik vodafone na lang tevreden gebruik toch niet moet achterlaten.
Een paar jaar geleden had Vodafone een vergelijkbare grap, toen wilden ze de snelheid van mobiel internet van 3,6 Mb verlagen naar 256 kb. Zie nieuws: Vodafone draait snelheidsverlaging mobiel internet terug
Na de vele negatieve reacties hebben ze dat toen teruggedraaid, dus ik zou zeggen, ga massaal klagen, op GoT bijvoorbeeld!

Ik denk dat ik nog maar even snel voor 6 september verleng voor 2 jaar, dan val ik sowieso nog onder de FUP de komende 2 jaar.
Wat ik me afvraag, is of de nieuwe users het gemiddelde of de FUP naar beneden gaan halen.
Anoniem: 367738 14 augustus 2010 02:25
Dit is een rare, in mijn ogen vrij arrogante conservatieve actie van Vodafone. 8)7

Vodafone is namelijk totaal niet transparant in zijn verhaal over hoeveel kosten ze maken om mobiel internet te faciliteren. Sure, mobiel internet gebruik is explosief gestegen maar door de voortschrijdende techniek is de benodigde hardware/infrastructuur vandaag de dag voor ISP's juist goedkoper/beter/sneller geworden met lagere overall kosten tot gevolg.

Juist nu iedere l*l en z'n broer een smartphone heeft zit je als klant vast aan het gebruik van mobiel internet.

In tijden waar men verwacht dat "gratis i.c.m een vast abbo" cq. "flatfee" het business model van de toekomst is voor mobiele internet providers wordt er nu weer door o.a Vodafone een poging gedaan om op een in mijn ogen zeer zelfingenomen wijze over de rug van de klant, door een vendor lock-in, snel geld (terug) te verdienen door het extra belasten van data verkeer. De miljoenen die enkele jaren (teveel) betaald zijn voor de 3G licenties probeert Vodafone nu kennelijk kosten wat het kost, zo snel mogelijk terug te vorderen. :(

Terwijl ADSL providers, kabelmaatschappijen etc. op een gezonde wijze met elkaar concurreren in de vorm van "meer voor minder" lijkt het alsof de Vodafone's en de KPN's van deze wereld gewoon de markt onderling hebben verdeeld. Prijzen worden kunstmatig hoog gehouden, dit keer onderbouwd door een marketing huilverhaal over het feit dat "de klant niets van een FUP begrijpt" en daardoor misbruik op de loer ligt waardoor o.a Vodafone zicht genoodzaakt voelt om de prijzen flink te verhogen.
Dankzij deze kartelvorming is mobiel internet de nieuwe cashcow en krijg je als trouwe klant fijn een sigaar uit eigen doos gepresenteerd. :(

"It takes 20 years to build up a reputation and just five minutes to ruin it."

Ik hoop dat dit soort acties Vodafone veel klanten doet verliezen, want dat is de enige manier om dergelijke grote en logge bedrijven scherp te houden en ze tot innovatie te dwingen. Het wordt tijd dat ze bij Vodafone wakker worden en beseffen dat hun misplaatste arrogantie leidt tot roofbouw op hun klantenbestand.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 367738 op 23 juli 2024 16:46]

Ik hoop dat dit soort acties Vodafone veel klanten doet verliezen
Misschien is het ook de bedoeling dat de die-hard downloaders en internetters die structureel boven het gemiddelde zitten eruit te wippen. Die kosten tenslotte meer en leveren minder op ?!

Ik snap trouwens het doel niet van onbeperkt downloaden, fijn om met een internet verbinding van tussen de 0 en 7mbps te downloaden en naar youtube filmpjes te kijken. Als je daarvoor een mobieltje neemt moet je toch eens nadenken waarmee je bezig bent.
Anoniem: 218636 14 augustus 2010 04:40
Zorgeloos internet voor mij is:

- Onbeperkt internetten zonder te denken aan limieten.
Ik begrijp dat er zware en lichte gebruikers zijn, maar 250Mb en 1000Mb van Vodafone is toch wel enigszins laag. T-Mobile heeft al jaren 2Gb als limiet....

- Geen verrassingen in kosten
Ik heb geen zin om achteraf veel geld te moeten betalen omdat blijkt dat ik de limiet heb overschreven. Dan weet ik nu al dat ik continu me zorgen maak over of ik al niet de limiet heb bereikt. Een waarschuwings-smsje vind ik niet afdoende. Ik wil gewoon geen extra kosten zonder mijn expliciete toestemming.

Al met al. Ik vind dat Vodafone best wel wat meer mag rekenen als het verbruik bij bepaalde mensen de spuigaten uit loopt. Om toch te kunnen beperken zie ik de volgende opties:

- Na de limiet de snelheid verlagen (zoals T-Mobile doet)

- Na (of voor) de limiet de mogelijkheid hebben om voor max. 5 euro per gigabyte data bij te kopen op de originele snelheid. Dan wordt het een soort prepay waarbij ik in control blijf over de kosten...

Gelukkig heb ik nu net een paar maanden een Vodafone abonnement voor 2 jaar, dus ik heb nog even geen problemen. Maar als na die periode de abonnementen een veels te lage harde limiet hebben en er risico is dat zonder mijn expliciete toestemming extra kosten worden gegenereerd voor data, dan ben ik weg...
dan mogen ze ook de namen veranderen van beperkt internet ipv onbeperkt internet, want 250mb doe je redelijk rap als je veel op je telefoon zit te surfen etc...en 1 gig ook vooral als je audio streaming doet!
Ze geven trouwens in hun eigen persbericht aan dat 250MB per maand ruim boven de huidige FUP ligt. Dat zou dus neerkomen op een gemiddeld verbruik van minder dan 25MB per gebruiker. Wat volgens mij toch erg laag is.

Maar aan de andere kant geef ik ze gelijk, want iedereen die dacht dat ze voor 10 euro je 24/7 youtube etc laten streamen die was natuurlijk niet goed wijs. Al helemaal omdat ik met mijn Desire nu toch ook naar HD filmpjes kan/wil kijken.
Dus aan de ene kant snap ik dat ze het beperken, maar 250M is toch aan de lage kant met het oog op de toekomst.
Youtube filmpje van 4 minuten op 480p is +- 40M...
Als je vergelijkt wat je voor een vast internet abbo betaald vind ik dat helemaal niet raar. Ik kan me ook niet voorstellen dat een mobiele provider meer per MB kwijt is dan een vaste provider bij de inkoop van bandbreedte.

En 10 euro voor 1GB, dat is toch echt te gek als je het mij vraagt.

Telefoons worden steeds meer internet gericht. En de telefoon bedrijven maken daar gewoon handig gebruik van door nog steeds te doen alsof het 5 jaar geleden is met het verbruik.

Dit is gewoon uitmelken.
Het 'probleem' is ook niet de GB's die over het netwerk gaan, maar de investeringen die gedaan moeten worden in de capaciteit van de zendmasten die een beperkte capaciteit hebben. :)
Anoniem: 171689 @LOTG16 augustus 2010 10:05
Dus jij kan vertellen wat het kost om een 3G netwerk op te zetten en in stand te houden? Die ''10 euro voor 1 GB, is te gek'' gedachte is gewoon gebaseerd op wat je gevoel zegt wat duur is, maar misschien is het dat wel helemaal niet. Er zit genoeg concurrentie in de mobiele internetmarkt.
de FUP is 10 x het gemiddelde van 3 maand geleden (laatst eens ergens gelezen)
oftwel als iedereen zo'n beetje 9 x de fup gaat halen(dan weet je nog zeker dat je er niet overheen gaat) dan is de FUP over 3 maand een stuk hoger en kun je dus meer data gebruiken ;)
al moet ik wel zeggen dat ik nog nooit ergens goed heb zien staat hoeveel de fup van een provider nou daadwerkelijk op dat moment is...
Ik heb er ooit wel eens naar gezocht bij Vodafone. Daar kwam uit dat er, vanuit Vodafone zelf, werd aangegeven dat het inderdaad 10x het gemiddelde was van 3 maanden daarvoor. Ze wilden echter nergens aangeven hoeveel dat dan precies was. Je had er dus feitelijk helemaal geen drol aan dat ze die eerste uitspraak deden.

Verder is er op je rekening ook geen totaaloverzicht hoeveel data je hebt verbruikt (tenminste, ik heb het er niet op zien staan). Het wordt alleen aangegeven per moment (!) dat je actief bent op internet. Daar kan dus meerdere keren per dag een x-aantal kB of MB staan. Heb je nog geen idee hoeveel je daadwerkelijk verstookt. Gelukkig dat ik op m'n Desire dan een app heb geinstalleerd (Netcounter) die dat wel netjes voor me bijhoudt.
Toen ik tijdens het afsluiten van mijn contract vroeg hoeveel die FUP inhield, kreef ik als antwoord.
Daarmee kun je een hele videotheek downloaden, en dan pas krijg je een waarschuwing....
Tsja, klantenservice medewerkers ... Die bepalen het beleid niet, weten alleen maar wat het bedrijf wil dat ze weten en voor de rest krijgen ze alleen marketing-technisch bewerkte informatie. ;)

[Reactie gewijzigd door Pogostokje op 23 juli 2024 16:46]

.oisyn Moderator Devschuur® @Balachmar13 augustus 2010 17:46
Dat zou dus neerkomen op een gemiddeld verbruik van minder dan 25MB per gebruiker. Wat volgens mij toch erg laag is.
Mwoa, dat zou ik niet zo willen stellen. Ik denk dat er erg veel klanten zijn met een internet abo maar daar maar erg weinig mee doen. Dat haalt het gemiddelde natuurlijk enorm naar beneden.
Dat denk ik ook. 25 MB gemiddeld voor een actieve gebruiker is echt enorm weinig.
Na ja ik zie wel wat ik doe over 2 jaar. Tot dan leuk de data van vodafone opstoken met mijn desire :9 O-)
Ik lees alleen mail internet wat en speel pocket empires de heledag door maar ik kom niet vaak over die 25 mb heen. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik thuis altijd wifi gebuik.
Ik wil niet zeggen dat ik een fanatiek gebruiker ben maar ik maak zeker meerdere malen per dag gebruik van mijn data verbinding.
25 mb per maand hè, niet per dag.
Het achterlijke is benoeming van het gemiddelde in de fair use policy.

Als er duizend gebruikers zijn die meer dan het gemiddelde downloaden, dan halen zij toch automatisch het gemiddelde omhoog? En dan zou daarmee een groot aantal % van die "powerusers" weer rondom het gemiddelde vallen?

Of hanteert Vodafone een gemiddelde van 2001?

Als we het dataverbruik van de t-mobile iphones per maand zouden mogen inzien, dan ben ik er heilig van overtuigd dat dit boven de 1gb per maand ligt! Oftewel, vodafone hanteert een antiek gemiddelde.
Absoluut niet. Ik internet toch vrij veel op mijn iPhone en haal daarmee zo'n 150-200 MB per maand. YouTube e.d. gebruik ik echter vrijwel nooit, want is toch baggerkwaliteit. :)
Dat komt omdat hoge kwaliteit over 3G blijkbaar wordt geblokkeerd. Als ik een video via 3G kijk, zie ik baggerkwaliteit. Kijk ik dezelfde video over WiFi, dan is het ineens praktisch HD.

Of de schuld van Google, omdat ze denken dat de telco het niet aankan, of de schuld van Apple en T-mobile die hoge kwaliteit niet willen hebben, omdat het te veel data verstookt en hun dus geld kost. Guess which one I think...

[Reactie gewijzigd door Psycho-18 op 23 juli 2024 16:46]

Een combinatie van de drie? ;)
Google zendt op lagere kwaliteit uit, omdat Apple stelde dat het teveel data verbruikt voor - in Nederland - T-Mobile. Apple en T-Mobile alleen kunnen van een 2mbps stream geen 200kbps stream maken ;) Daar heb je de hulp van Apple bij nodig - die het afdwingt - en een T-Mobile die daarmee gebaad is.
Qua snelheid kan ik makkelijk HD content afspelen via youtube op mijn galaxy S op 3G of HSDPA.
Gewoon ff opties>hoge kwaliteit :)
Gelukkig heb ik net een nieuwe abonnement. Zit ik toch nog met de FUP.
Ik gebruik internet echt heel veel via me mobiel. Foto's uploaden en internet, filmpjes kijken. Noem het maar op.
Die halen inderdaad het gemiddelde omhoog, maar denk ook eens aan de duizenden, dan niet tienduizenden die veel minder dan het gemiddelde verzetten en het gemiddelde onderuit halen?

Er zijn volgens mij veel meer mensen die eens in de week email bekijken dan mensen die 24/7 youtube filmpjes kijken
Sterker nog: Ik heb een HTC Desire die ik los heb gekocht (dus niet Vodafone branded). Voor de 2.2 update verstookte ik grofweg 250-300 MB aan data per maand, maar nu zit ik al op 430MB, terwijl ik mijn telefoon op dezelfde manier en frequentie gebruik als voor de Froyo update en de maand nog niet eens half om is.
De enige conclusie die ik daaruit kan trekken is dat de Android/Sense combo zelf flink wat onzorgvuldiger met dataverbruik omspringt.

Overigens ben ik van mening dat als de telco's denken dat ze het verbruik op deze manier in kunnen dammen, ze het contact met de realiteit verloren hebben: het telco collectief zal binnen een jaar of 7 een aantal aardig dekkende 4G/LTS netwerken op hebben gezet, met snelheden significant hoger dan de huidige 3.6Mbit/s die Vodafone aanbiedt. Hoe hoger de snelheden, hoe sneller je aan je limiet zit, op welk niveau die ook zijn ingesteld.

@Liewe: Nee want die heb ik via mn wifi thuisnetwerk gedownload.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 23 juli 2024 16:46]

En dat heeft niets te maken met de update zelf van bijna 100 MB?
Leuk, wordt je tel geupdate, en dan kan je de rest van de maand niet meer internettten.
misschien verstandig die dan via je wifi thuis binnen te halen?
Inderdaad, slaat nergens op om een update van 100 mb via 3G te doen.

Maar toch 250 MB, ik heb een Blackberry met KPN zakelijk en ik heb een 5 mb per maand gratis internet en daarna ga ik mezelf blauw betalen lol.

Het enige wat ik doe is een beetje tweakers, nu.nl mobile etc. en ik zit aan de 8 a 9 mb per maand.
slaat nergens want? De maximum snelheid is 3,6 mbit in theorie, helemaal niet zo gek om dus te verwachten dat je met je web abo dat kan doen. Zeker niet omdat er altijd zorgeloos, onbeperkt etc etc als marketing werd gebruikt...
Vind ook ook. De aansluiting thuis hier is 4mbit... Als je onderweg bent en er een update is, gewoon binnenhalen.

Hoop dat T-Mobile nog even wat met dit soort gevallen. Stream nogal veel over 3G. Ben wel benieuwd wanneer ik een waarschuwing ga krijgen. Is nog niet gebeurd.
Providers pushen zelf die updates OTA. Dus ik weet niet waar je op doelt?

Heeft de eindgebruiker geen invloed op.
Ik heb hetzelfde probleem. Ook HTC Desire, ook geupdate, en nu ik net m'n dataverbruik controleer zie ik dat die nog nooit zo hoog is geweest. Apart, en in het licht van deze wijziging ook niet echt iets waar ik blij mee ben. Ik blijf hetzelfde betalen, maar als er in het algemeen zoveel kan veranderen met een ogenschijnlijk simpele software update...
Wacht even af of het volgende maand ook zo is?! Mogelijk komt het door de update zelf?
Volgens Vodafone zijn de datalimieten nodig, omdat klanten de huidige fair use policy niet begrijpen. Voor klanten is dit echter niet heel duidelijk omdat zij geen inzicht hebben in wat hun eigen verbruik en het gemiddelde verbruik is
De logica zegt dan: geef mensen dat inzicht.

Vodafone marketing zegt dan: zet er een limiet op.

:O

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 23 juli 2024 16:46]

De consument zegt dan, ga naar de concurrent waar er geen limieten zijn :) Dat zal ze leren ons terug in de tijd te sturen...
Met effecten zoals men al jaren merkt bij T-Mobile dat het netwerk dit niet aan kon c.q. aan kan want er zijn nog steeds plekken waar het beroerd is. KPN hanteert eveneens een FUP en is niet zo door de vingers kijkend als Vodafone.

Dus welke concurrent bedoel je dan nog?
Is nu dus een stuk meer door de vingers kijkend als vodafone :p

even voor de duidelijkheid bij KPN en Hi: 10 euro = 384 kbps down na ~250 mb (= voorlopig het 10x gemiddelde wordt dat 128 kbps (geen 3ct per mb)
voor 15 euro echter heb je 1mbps down en na 10x het gemiddelde van dat specifieke abo (dus niet 10x gemiddelde van alle gebruikers, maar alleen die van het 1mbps abo, waar we dus vanuit kunnen gaan dat er wat fanatiekere gebruikers tussen zitten) wordt de snelheid verlaagd naar 384 down (dus originele snelheid van het 10 euro abo).

Ik verstook meerdere gigs per maand en ik heb nog geen een keer gemerkt dat mn snelheid omlaag werd geschroefd, en ik haal ook bijna overal max speed met desire.
als je nu dan ook nog eens kijkt naar acties zoals dat ze 75% korting geven op de databundels zolang je je abo niet opzegt of verlengt, is dat best nice t.o.v. concurrentie (met dekking in gedachten als tegenargument voor 2mbps T-Mobile)
Mijn gemiddelde bij KPN is 1,3GB per maand over de laatste 15 maanden, bij 384kbps heb nog nooit iets van KPN gehoord. Tot vorige maand. Toen was mijn rekening €35,- hoger, hadden ze de streaming wel in rekening gebracht. Maar het gewone internet twv. €1472,77 keurig verrekend met mijn abbo.

Trouwens bij KPN kun je precies zien hoeveel data je gebruikt en wanneer. Gewoon inloggen op je rekening. Kan ook via de Smartphone.
Met "streaming" bedoel je zeker specifiek een of andere mobiele IPTV dienst van KPN? (duidelijk niet DVB-T). Of zijn ze daar bij KPN echt aan het mierenziften en stellen je Skype, Last.fm, YouTube en RealMedia streams apart in rekening?
Het waren 0 sessies van 350MB over een een periode van 10:49 minuten. Denk dat er ergens wat fout is gegaan. als het goed is, is het gewoon een onderdeel van mijn abbo. KPN medewerker was ook zeer verbaast.
streamingdiensten *waren* expliciet geen onderdeel van de internetbundels, aldus de aanvullende voorwaarden van die internetbundels. Dus ja youtube, internetradio etc. Nu, voor de duidelijk, is dat niet meer zo.
Dan heb je idd een abo waarbij streaming NOG niet is inbegrepen, dat strookt idd met je 15 maanden verhaal. Ik vermoed dat ze destijds keken naar grootverbruikers om te zien of er niets om de fair use heen werd gebruikt, zoals voip of stream. tegenwoordig mag je wel streamen. voip is nog steeds niet toegestaan (daarvoor moet je een laptop internet abo nemen, al dan niet in combinatie met een spraakabonnement, wat mogelijk is).

Je zou kunnen vragen of je kan upgraden naar 1mbps internet, dan krijg je ook de nieuwe voorwaarden voor dat internet waar streaming wel in zit.
Tring had volgens mij fup en 7.2 Mb? Of niet? (Stond toen zo'n vergelijking op Tweakers)
Anoniem: 325725 @MrHarry13 augustus 2010 16:46
dat doen ze dan ook. het heet tegenwoordig al 'Bel+SMS+Web'-abonnement en niet meer de "onbeperk internet" blox van vroeger.

Die zullen naar alle waarschijnlijkheid wel komen te vervallen (de onbeperkt internet blox dan hea) of een ander naampje gaan krijgen

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 325725 op 23 juli 2024 16:46]

Ik heb Zorgeloos* Internet BloX gekocht.

En ga regelmatig over mijn 'limiet' heen. Soms word je gewaarschuwd met de sms: Matig je internetgebruik. Je hebt bijna de grens voor deze BloX bereikt. Maar soms krijg je deze sms ook niet.

Zo ben ik in 1 week 4 keer over mijn blox heen gegaan. 1 keer ben ik zelfs binnen 1 uur over het 'limiet' heen gegaan. En het vreemde is dat de fair use zegt dat je niet 10x zoveel (of meer) per maand dan het gemiddelde datagebruik van alle gebruikers mag verbruiken. Hoe kun je daar in 1 uur nu al overheen gaan dan?
Ik neem aan dat als je nieuwe blox koopt dit 'datagebruik limiet' weer word gereset.

Ik snap de logica niet van deze nieuwe regel.Ik neem aan dat dit nieuwe datalimiet BIJ de oude regel komt (niet 10x meer verbruiken) en niet in plaats van. Als dat zo is ga ik overstappen.

Edit: Verduidelijkt

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 304782 op 23 juli 2024 16:46]

"Voor bestaande klanten verandert er niets"
En wat gebeurd er als ik mijn contract wil verlengen? Dan moet ik hier zeker wel mee akkoord gaan?

Heb net eens mijn factuur er op nagekeken en ik ga dus gemiddeld elke maand over die 1 Gb heen en ben niet van plan extra te gaan betalen. Maar ik wil ook mijn contract binnenkort verlengen i.v.m. een nieuwe telefoon.

Als ik hier dan dus ook mee akkoord moet gaan, dan is Vodafone een trouwe klant (+10 jaar ondertussen) kwijt. Bij KPN krijg ik voor 3,75 euro onbeperkt (fair-use) internet. Dat is 6,25 euro goedkoper dan Vodafone! KPN gaat omlaag met de prijs en Vodafone juist omhoog... kromme wereld!

Kanttekening hierbij is wel dat Vodafone 3,6 Mbps biedt en KPN (bij 3,75 euro abo) maar 1 Mbps.

edit: typo & extra alinea

[Reactie gewijzigd door WeBBaN op 23 juli 2024 16:46]

Maar, wie zegt dat de concurenten niet gaan volgen?
KPN heeft sinds een paar weken zijn abo's in prijs verlaagd. Drastisch!

Van 10 euro naar 2,50 euro (voor 368 Kbps)
Van 15 euro naar 3,75 euro (voor 1 Mbps)
Beiden met een fair use policy.

Kan mij niet voorstellen dat ze op korte termijn de prijzen weer gaan verhogen...
T-Mobile wil ik sowieso niet, ontvangst is vaak slecht bij mij in de regio (resultaat: langzame verbinding).
Bedenk wel dat de 'fair use policy' van KPN (Hi) zo rond de 250MB per maand per gebruiker ligt. Dat schijnt ongeveer 10x het gemiddelde te zijn volgens diverse gebruikers lees ook hier en hier.

Ik zou voor geen goud mijn echt onbeperkte internet van tot 2MB download bij mijn iPhone 3GS met T-mobile 150 abo kwijt willen zijn. Tuurlijk T-mobile heeft niet het beste telefoon/3G bereik overal maar in randstad waar ik voornamelijk zit heb ik amper problemen en dan is de kosten besparing voor 150 bel+sms en tot 2MB onbeperkt internet met streaming diensten als Spotify, Grooveshark, Sonio wekkerradio app toch wel erg prettig.
Je maakt wel leuke typfouten! ''onbeperkte internet van tot 2MB download''
en even later ''2MB onbeperkt internet met streaming diensten''
True, T-mobile heeft in veel buitengebieden alleen gprs en vaak dorpjes ook (oa in neede waar ik vandaan kom). Maar het wordt per dag beter en heb zelfs hier in Neede nu soms UMTS (via 3G mode altijd via dual mode soms :S).

Maar ik neem het allemaal met een korretje zout, aangezien je bij t-mobile geen restricties hebt in principe. Ik maak regelmatig gebruik va Tethering, doe veel aan audio-streams/videostreams en zelfs voip is toegestaan... Iets wat bijv bij Vodafone niet kan :P. Mss is bereik wel beter, maar als ik niet kan wat ik wil doen met internet maakt het me weinig uit. Btw intussen woon ik ook Arnhem, waar overal 3,5G bereik is :D.
Anoniem: 224933 @WeBBaN14 augustus 2010 14:42
Dus voor Sepember verlengen.
Je bent dus al klant en als je je contractvorm niet verlengt, verandert er niets.
Behalve dat ik mijn lopende abonnementen opzeg en naar een aanbieder ga die wel gewoon FUP bied,,,,,

en wat verbindingen betreft, ik heb liever T-Mobile als de gare en trage verbindingen van vodafone

[Reactie gewijzigd door herbalx op 23 juli 2024 16:46]

Dat laatste ligt waarschijnlijk echt aan je locatie of telefoon; de verbinding van Vodafone is wel snel te noemen in vergelijking met andere aanbieders. Echer, de veranderingen bij de servicenummers en het internet abbonement zijn voor mij een reden om eens goed naar de concurrenten te kijken die gelukkig ook steeds sneller worden. Vooral het feit dat ik zelf nog niets van Vodafone heb gehoord over de servicenummers is kwalijk (hier moet je achterkomen doormiddel van een brief, niet doormiddel van een artikel op T.net).
Dus bij verlengen val je ook onder de nieuwe regeling.
Dit lijkt mij echt een foutje bij Vodafone.. Binnen 1 uur over je limiet lijkt me vrijwel onmogelijk zelfs, hoewel dit natuurlijk van de fair use afhangt.

Zelf heb ik onlangs in een paar uur 4gb via het Vodafone netwerk gedownload, met pieken richting de 600+ kpbs, en ik heb tot op heden nog nooit zo'n sms gezien, ook niet bij hoger verbruik..

Verder loopt mijn abonnement nog een jaar (gelukkig), en mocht deze regel volgend jaar hetzelfde zijn gebleven, stap ik sowieso over..
Anoniem: 215005 @Phyc13 augustus 2010 20:33
dus door mensen zoals jij worden deze regels nu aangescherpt.. waarom download je in godsnaam 4gb in een paar uur??

gebruik gewoon je normale internet man..
Juist niet, bij een fair-use zorgen de mensen die expres weinig downloaden om te besparen ervoor dat niemand echt 'zorgeloos' kan downloaden. De mensen die veel downloaden rekken juist de limiet en dat is voor iedereen positief.
Het feit dat vodafone blijkbaar normaal internet gebruik teveel vindt kosten en er geld extra voor gaat vragen pleit alleen tegen vodafone.
Hun excuus is overigens vrij flauw, als het onduidelijk is, maak je toch gewoon 2 metertjes: 1 gemiddeld algemeen verbruik in de huidige maand en 2 het persoonlijke verbruik van de gebruiker. Duidelijker kan niet, dit lijkt mij pure jacht op geld, ben ik even blij dat ik sinds kort 2 jarig vodafone abbo heb afgesloten wat dus niet binnen de nieuwe regels valt =).
De mensen die veel downloaden rekken juist de limiet en dat is voor iedereen positief.
Dat is helemaal niet positief. Het transport van internet is hier het probleem, niet het dataverkeer zelf wat naar internet gaat. Een mobiel netwerk heeft gewoon een bepaalde radio-capaciteit die je niet zomaar even uitbreidt.

De komst van smartphones en het explosieve gebruik van internet de laatste 2-3 jaar heeft de netwerk techniek ingehaald. Gebruikers houden daar geen rekening mee, die zijn trots dat ze 24x7 streaming radio kunnen luisteren. Maar ondertussen kraakt het mobiele netwerk in al zijn voegen.

Investeren in het netwerk, capaciteit uitbreiden, ja dat kan maar dat is niet een weekje werk of een kwestie van ergens een routertje plaatsen in een datacentrum. Nee, het gaat om fysieke antenne lokaties in het land en dan overal in het land om de dekking overal uit te breiden. Dat kost jaren. Denk aan zoeken van lokaties, vergunningen aanvragen, boze omwonenden klachtenprocedures uitzitten, etc.

Drie jaar geleden leek fair-use nog een goeie methode om rare pieken te kunnen aanpakken. Maar nu gebruikt iedereen zoveel meer internet dat er snel iets moet gebeuren, fair use gaat niet meer op. Het excuus is inderdaad een beetje krom en ook heus niet (alleen) maar de reden van deze wijziging. Dit is geen jacht op geld, dit is een wilde jacht om te zorgen dat het netwerk niet overbelast raakt en uiteindelijk iedereen, elke klant, de dupe is.
"Drie jaar geleden leek fair-use nog een goeie methode om rare pieken te kunnen aanpakken. Maar nu gebruikt iedereen zoveel meer internet dat er snel iets moet gebeuren, fair use gaat niet meer op. Het excuus is inderdaad een beetje krom en ook heus niet (alleen) maar de reden van deze wijziging. Dit is geen jacht op geld, dit is een wilde jacht om te zorgen dat het netwerk niet overbelast raakt en uiteindelijk iedereen, elke klant, de dupe is."

Dus ze hebben gewoon het verbruik verkeerd ingeschat en mensen veel te snelle verbindingen verkocht.
En nu mensen er werkelijk gebruik van gaan maken blijkt dat de koek op is.
Zo kan ik ook cake verkopen..
Ja, nee, sorry, u moet gewoon niet zoveel snoepen van die cake, want anderen willen ook een stukje. Ja, nee, we weten dat we u een hele cake verkocht hebben, maar de koek is nu toch echt op.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 23 juli 2024 16:46]

En omdat ze het verkeerd ingeschat hebben houden ze nu op met het te verkopen. Zoals er al staat, degenen aan wie ze dit wel verkocht hebben, houden het ook gewoon.
ze hebben gewoon het verbruik verkeerd ingeschat
Ja, precies.
En niet alleen bij Vodafone NL, overal over de wereld.

Je doet in je posting net alsof je denkt dat Vodafone als uitzondering het expres gedaan heeft. Die kans lijkt mij niet zo groot hoor, en jou vast ook niet.

Het is niet leuk, maar er is gewoon wereldwijd geen GSM/3G provider die een jaar of 3 terug al heeft voorzien wat voor een enorme vlucht smartphones gingen nemen met internetverbruik en hoe mensen anders omgingen met hun mobiele internet.
Fair use is altijd al een vaag concept geweest.
10 keer meer dan het gemiddelde.
20 users checken even hun mailbox, pak veel 1MB verkeer.
ik download even een pdf manual van 15MB => zit je al ver over 10 x het gemiddelde
Terwijl het feitelijk niets is.

Nee heb ik liever een echt limiet dan zo'n vaag concept wat je trouwens als klant nauwelijks kan controleren.
Tevens stel bij FUP steeds dat er mensen teveel verbruiken, soms staat er niet 10 x meer , maar gewoon meer dan het gemiddelde.
Het afrekenen per minuut is wel een jacht op geld en "10 jaar terug in de tijd". Ook de limiet van 250MB is wel erg weinig; voor een abbo van 26,50 euro had ik wel verwacht dat je toch minstens gewoon onbezorgd je e-mail kan lezen ...

Ook het fysieke antenne-verhaal vind ik twijfelachtig; is het niet zo dat veel GSM masten tegenwoordig door providers gedeeld worden ("site sharing") en dus alle telco's hier ongeveer evenveel last van hebben ?
Je kan het zo uitbreiden hoor, gewoon extra zendmasten erbij en je kan meer doorsturen naar de centrale en dan naar het internet. T-mobile is haar netwerk capaciteit ook aan het verdubbelen. ;)

http://www.iphoneclub.nl/...t-3g-netwerk-verdubbelen/
omdat het bij hun al te laat was en iedereen in NL problemen had.. dus beetje mosterd na de maaltijd..

en 60 miljoen is geen zakgeld he?...
30 euro per maand voor een beetje internetten is wel zakgeld? Mobiel internet is al stervensduur Als je nu ook nog een datalimiet krijgt van 250MB ( :') ) heb je min of meer niets aan je internet verbinding op je huidige smartphone.
Je kan het zo uitbreiden hoor, gewoon extra zendmasten erbij en je kan meer doorsturen naar de centrale en dan naar het internet. T-mobile is haar netwerk capaciteit ook aan het verdubbelen. ;)
'gewoon' zendmasten erbij? Zo makkelijk is dat niet hoor. Je moet opstelplaatsen hebben, vergunningen, beschikbare frequentieruimte, etc.
'tuurlijk, "gewoon" even extra zendmasten erbij plaatsen, een uitbreiding doe je "zo".

Je hebt duidelijk geen idee hoe dingen in elkaar steken.
Met alle respect, maar bij het ingaan van deze abonnementen hadden ze dit al kunnen voorspellen. Nu iedereen lekker snel en 24x7 internet heeft op zijn mobiel schroeven ze opeens alles terug om 'Het mobiel internet in stand te houden'. Ga toch weg, hier ligt voor de telecom aanbieders nog gewoon veel geld voor het oprapen. Dat geeft niet maar zeg het dan gewoon.
exact :(
hoezo? waarom zou die? fair use zou alleen maar omhoog moeten gaan erdoor :)
ze moeten niet zeuren die providers, het heet toch geen Belgacom zeker!
Je begrijpt het niet. Je hebt de "alles is gratis" mentaliteit, maar zo is de praktijk niet. De capaciteit op het netwerk is niet onbeperkt.
Je kunt met z'n allen gemiddeld meer gaan gebruiken, maar op een gegeven moment is de koek gewoon op. En extra capaciteit rol je over een GSM netwerk niet eventjes zomaar uit, het is veel werk en het kost veel geld. Dat geld moet ergens vandaan komen.
En waarom kan t-mobile wel dit jaar nog hun capaciteit van 3g netwerk verdubbelen nu er meer vraag is naar bandbreedte en toch gratis bij een 2 jarig abbo geven dat totaal 19.95 kost en leuke n97 mini gratis erbij bijvoorbeeld? Ik zou wel eens willen weten hoeveel er aan de strijkstok van vodafoon blijft hangen voor deze wijziging en nu eraan. Denk dat je dan al het antwoord hebt op de vraag waarom vodafoon dit doet. :P En hoeveel extra klanten ze nu erbij kunnen proppen in het netwerk wat eigenlijk aan een upgrade toe is. T-mobile weet dat er steeds meer vraag is naar bandbreedte en zal met de dag toenemen, vodafoon knijpt liever hun klanten dan dat ze investeert

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 23 juli 2024 16:46]

haha jij snapt echt niet waar je hebt over hebt he mad_max...

T-mobile heeft er juist niet over nagedacht.. ze hebben hun netwerk zo vol gepropt met gebruikers dat bijna iedereen problemen had en nooit 3G.. dus ze moesten wel!!!

en voda bied daadwerkelijk 7,2 mbit aan ofzo.. en T-mobile niet dus.. oh t-mobile knijpt al heel heel snel als je in hun ogen teveel data verbruikt...

zij doen beleid op een andere manier.. maar ik zit toch 100x liever op Vodafone netwerk dan op dat gare T-mobile netwerk.. uitbreiding of niet..

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 215005 op 23 juli 2024 16:46]

Ik ken twee a drie mensen die nog steeds problemen hebben met t-mobile. Tevens is een n97 mini bij een 2-jarig abonnement van 19,95 (ex BTW bij t-mo) niet zo'n heel goeie deal.

P.S. De reden dat t-mo hun netwerk heeft uitgebreid (ze moesten verplicht de capaciteit van het overgenomen orange-netwerk gaan gebruiken) is omdat iedereen die in een redelijke stad woonde niet meer kon bellen door hun crappy netwerk.
Nou dat verdubbelen merk je dus ook niets van, ik heb in de afgelopen 2 jaar nog geen 30 mb via T-mobile verstookt om de doodsimpele reden dat ik nergens bereik heb.

En je krijgt een toestel niet gratis! Een abonnement met toestel kost je ruim 400 euro meer dan een sim only.
Zo ken ik er nog een paar.

Providers die eerst mobiel internet pushed onberpt verkopen terwijl het dat niet is (oplichting c.q. misleiding) dan krijgen ze gebruikers en dat zou het netwerk ineens volzitten.

Lijkt me dat jij en iedereen zou moeten weten dat dataverbruik mobiel en vast alleen maar toeneemt. mobiel staat daarbij nog aan het begin. Kies je er dan voor om te weinig capaciteit te hebben dat ben je dus verkeerd bezig als provider.

Nu kan de nma weer eens ingrijpen want schijnbaar maken provider hier afspraken eerst klanten lokken om daarna weer te gaan uitmelken.
Ik zal je uitleggen waar je denkfout zit.

Doorlooptijd van netwerkuitbreidingen ligt in de orde van 12-18 maanden per antenne lokatie, niet dagen of een paar weken wat men hier soms lijkt te denken. Je moet dus erg ver vooruit kijken in je netwerkplanning, zeker in verhouding tot de snelheid waarmee smartphones opeens meer internet zijn gaan verbruiken.

Natuurlijk weten we allemaal dat het dataverbruik explosief zal gaan toenemen. Dat is ook makkelijk zeggen, nu achteraf. Maar 2-3 jaar geleden had niemand ingeschat dat het zo snel zou gaan toenemen.
Vodafone is heus niet de enige met deze problemen. Dit gebeurt over de hele wereld momenteel. AT&T is in de US onderuit geklapt door de iPhone 3G bijvoorbeeld, en zo zijn er echt veel meer voorbeelden.
Niet bepaald fair use, nee (in mijn ogen)
Heb de livestream van 't wk vaak genoeg aangehad op m'n telefoon. Jaagde zo 1~4gb in een week erdoorheen. Beetje u-tuben e.d. op je telefoon en je zit al gouw over de 500mb heen.

in 2 jaar tijd nu, NOOIT een sms gehad dat ik te veel gebruik. Dus laten ze die SMS nou maarés fixen, want ik zou mij zeker wel "inhouden" met live-streams e.d. kijken op m'n telefoon als ik waarschuwingen krijg.
Blij dat ik bij t-mobile zit. Daar is geen limiet maar gewoon een snelheidsvermindering. Dat werkt beter i.m.h.o.
en de helft van de keren heb je uberhaupt geen 3G dus dat helpt ook :P
idd 3g is bagger, t-mobile begint aardig af te doen voor mij.
exact: liever een gelimiteerde lekkere verbinding, dan dat je 'automatisch' gelimiteerd wordt door het brakke bereik. Ik ben een kleinverbruiker, dus ik baal al enorm als het die ene keer dat ik iets wil streamen onderweg, prut gaat.
(*stapt over 2 weken over van t-mob naar Vf)
idd, voor streamen is het meestal waardeloos...
maar voor beetje manga lezen gaat het wel :)
Ik zit ook bij T-Mobile met mijn HTC HD2.
Internet is niet voorruit te branden :r

Dus.... (omdat idd de 3G dekking slecht is)
Niet vooruit te branden? Maar je T-mobile HD2 is toch branded? (Flauw.)
En dat komt dan op € 30,- per GB. Dat kan flink aantikken, zeker als je straks op je 720p phone wat HD YouTube films zit te kijken.
Je kunt voor €10,- één GB aan data bijkopen, zoals ook in het artikel staat vermeld.
... Bovenop het abonnement kunnen klanten voor 10 euro per maand 1GB aan data bijkopen.
Maar dat is vooraf, achteraf betaal je je het schompes voor je extra verbruik. Het lijkt bijna wel internetten in het buitenland zo :(

* StarLite is blij met zijn onberperkte t-mobile abbo (voor zolang het duurt iig)
Nou ja, nog altijd beter dan de meerdere euro's per MB zoals in het verleden als je geen data-abbonement had. Alsnog duur inderdaad, maar het hangt wel af van waarmee het vergeleken wordt.
Ik neem aan dat je intijds een sms krijgt, als je bv op 800mb zit, zodat je weet dat de limiet nadert. En dat je op het laatst een sms krijgt met het verzoek die ene GB bij te kopen. En als ze het helemaal netjes doen, geven ze je de optie om bij 1GB af te kappen, zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan. Of ben ik nou veel te optimistisch?

Ik zit bij Telfort, was eigenlijk van plan volgend jaar naar Vodafone over te stappen, maar met zo'n abbo weet ik het nog niet.
Nee, als je alleen surft op internet kom je niet aan de 250MB. Als je gaat streamen/apps download etc. ga je er wel overheen.
come again ? Ik kom makkelijk aan de 250mb per maand. Ik krijg vrij veel mail per dag om al te beginnen, google maps om ergens naartoe te navigeren, wat nu.nl lezen en ik zit er al overheen. Youtube heb ik zelfs maar 1 keer opgestart om het eens te bekijken :P

250MB is niet van deze tijd en haalt het smartfoon concept volledig onderuit. Veel dataverbruik komt ook gewoon door het in sync houden van android (of iphone os met mobileme), maw. de telefoon doet gewoon wat de telefoon moet doen.
Online navigatie is ook niet echt zuinig natuurlijk, daar heeft men offline navigatie voor uitgevonden, en apps downloaden doe ik nooit met m'n telefoon maar ik haal een installer binnen op de PC. Als er geen losse installer te vinden is wil ik het zowiezo niet draaien. Met wat surfen, email, heel af en toe het journaal streamen en een enkele keer een mp3 downloaden via SymTorrent haal ik dat verbruik bij lange na niet.
maar dan kom je op het punt uit of je dan het hele androidconcept (of het iphoneconcept for that matter) niet aan het tackelen bent.

Het zijn telefoons waarbij hun applicaties zich net heel erg richten op "off phone" content gebruiken, social networks, elke informatie waar dan ook voor het grijpen wanneer je het nodig hebt.

Zaken als google maps bv. rennen voor mijn vorm van gebruik rondjes om andere navigatiepakketten heen, dus waarom zou ik iets anders willen ? Omdat vodaphone geen zin meer heeft te investeren en liever wil cashen ? Of omdat ze te lui zijn om een duidelijke use policy te schrijven en zaken als dataverbruik duidelijk aan te geven bij klanten (wat toch echt niet moeilijk is, want je kunt het wel degelijk, getuigen ook het punt dat ze me straks per mb over mijn limiet heen willen laten betalen, HA hoezo dat niet kunnen bijhouden ?)

(apps install ik ook gewoon via wireless, al is het maar omdat het via 3g stervenstraag werkt :P ).
Dus krijg je abonnementen die wel werken met het android concept maar waar meer voor moet worden betaald. Het is een "nieuw" concept en daarbij horen nieuwe abonnementen.

250MB is meer dan zat voor de manier waarop ik al jaren een smartphone gebruik. Android gebruikers kunnen dan mooi zo'n 1GB versie nemen.
Eh google ziet het online moeten gaan van google maps en vooral google navigation als een feature, niet als een limitatie, en ze stellen het in hippe termen als verbonden zijn met de cloud:

http://www.youtube.com/watch?v=tGXK4jKN_jY

Ze hebben hierin een best punt, en het bevestigd maar weer eens de always-on filosofie achter Android.

Aan de andere kant, gegeven hoe de technologische kaarten nu liggen, wel enigzinds begrijpelijk van Vodafone dat ze datagebruik willen indammen maar je moet als telecombedrijf vooruit willen, niet 10 jaar terug in de tijd. Ook als vodafone gebruiker zeg ik, "dit moeten we niet willen", want eenmaal een datalimiet ingevoerd kom je er niet zomaar meer vanaf, zelfs al is de techniek voortgeschreden. Zie onze vrienden bezuiden ons die maar niet onder het juk van de datalimiet uit lijken te kunnen komen. Dus boycotten die handel en neem eens een jaartje KPN. Ik overweeg dit zeker als er volgend jaar wanneer m'n contract afloopt nog zo'n datalimiet bestaat.

Nog een noot over het FUP verhaal. Er zijn hier in nederland tientallen vaste lijn ISP's die al jaren een FUP gebruiken, en ik heb nog NOOIT hen, of hun gebruikers, horen klagen over de verwarring die een FUP zaait. Dus dit gezever over de FUP is gewoon FUD.
alleen zetten ze er standaard alleen google maps etc op.
Dan moeten ze er maar een degelijke offline gps op installeren (standaard!).
Anoniem: 352635 @MrHarry13 augustus 2010 23:40
Precies, mag hopen dat ze dit flink klanten kost en dat ze een hoop nieuwe klanten mislopen zo. Dit gaat natuurlijk nergens over en ze horen gewoon met hun tijd mee te gaan door hun mobiele netwerk van fatsoenlijke capaciteit te voorzien. Ik snap echt niet dat er nog steeds providers zijn die datalimieten als een 'oplossing' zien.

Eerst mensen over halen om dergelijke abonnementen af te sluiten en van mobiel internet gebruik te gaan maken voor een relatief lage prijs. En het dan gek vinden dat mensen er daadwerkelijk gebruik van maken en er datalimieten opgooien.

Gewoon de prijzen van onbeperkte abonnementen iets verhogen en een fatsoenlijk netwerk uitrollen.
Anoniem: 222963 @MrHarry13 augustus 2010 22:14
Offtopic: "We doen een stapje naar voren en een stapje terug.... we doen een stapje naar voren en een stapje terug.....

Ongelofelijk, de mobiele markt doet ook nooit een stap voorwaarts!
Volgens Vodafone zijn de datalimieten nodig, omdat klanten de huidige fair use policy niet begrijpen. Daarbij mogen klanten tien keer het gemiddelde verbruik aan data verstoken, waarna Vodafone coulant omgaat met mensen die daarover heen gaan. Voor klanten is dit echter niet heel duidelijk omdat zij geen inzicht hebben in wat hun eigen verbruik en het gemiddelde verbruik is. Nieuwe klanten zullen boven de datalimiet 3 eurocent per extra verstookte megabyte moeten gaan betalen.
Klinkt als een hele slechte redenering. Hier staat eigenlijk: omdat Vodafone weet dat klanten geen inzicht hebben in hun verbruik wordt er 3 eurocent per mb boven de limiet betaald, zodat klanten er snel achter komen hoeveel ze wel niet verbruiken.

Als dat het werkelijke probleem was moet er gewoon online een meter komen waar je ziet op hoeveel mb je zit (net als al jaren het geval is bij de belminuten).

Overigens moet ik direct aan onze banken denken. In de tijden dat digitaal voor de bank nog echt duur was was het gratis (mensen trekken). In tijden dat bedrijven niet meer zonder kunnen vragen we voor werkelijk alles geld. Elke transactie (geld krijgen,storten, sturen) en hier en daar ook al per keer dat je inlogt online (Rabobank is daar gelukkig (tijdelijk?) weer mee gestopt). Die tarieven worden met het jaar hoger, omdat bedrijven met het jaar afhankelijker worden van een bankrekening.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 23 juli 2024 16:46]

Anoniem: 325725 @Malarky13 augustus 2010 16:37
Naar mijn idee ook. Je kan er ook voor kiezen om klanten inzicht te geven, maar daar valt niets op te verdienen. Dit is gewoon een goed staaltje marketingstermen gebruiken om het verslechteren van je voorwaarden te maskeren.

Ik weet niet hoe het voor de rest is, maar ik ben al sinds libertel klant en dit zal toch echt ervoor zorgen dat ik mijn heil elders ga zoeken.
Waar dan? Hi heeft ook een datalimiet. Ze noemen het een FUP, maar het is een datalimiet.
Je ken een hoop slagroom op een drol spuiten, maar een moorkop zal het nooit worden.
Scheelt wel dat je na overschrijding van de FUP op een lagere snelheid, maar gratis, verder kunt surfen, zodat je
1) nooooit extra betaald (de belangrijkste reden van een onbeperkt abo) en
2) wel altijd overal internet hebt.

met deze nieuwe Vodafone constructie komt inderdaad terug waar we net vanaf waren: niet op het internet-icoontje klikken, want dat kost geld! Slaat internet en smartphones net echt massaal aan, schrikken de netwerken weer en gaan ze cashen...

* een datalimiet met daarna een snelheidsverlaging lijkt mij een stuk handiger. zit je niet meer met een vage FUP, en kun je wel nog lekker mailen, allen youtube etc. niet zo... mij lijkt het handigst: 500MB included. 5 euro per extra GB, na overschrijding snelheidsverlaging, NOOIT extra betalen. maarja, dat ben ik..
Of een eenvoudige SMS op aanvraag... zoveel moeite kost het niet, maarja ze moeten toch een reden bedenken...
Vertaling: Omdat klanten toch geen inzicht hebben in hun verbruik verhogen we de prijzen.

Zeker gezien de betrouwbaarheidsproblemen met Vodafone 3G afgelopen tijd vind ik dit een zeer slechte zet. Zou mij zomaar 'over the edge' kunnen duwen om naar KPN te gaan.
Als KPN kun je wel heel mooi zien wat jij verbruikt.
Vodafone doet er bewust alles aan om de fair use limiet ondoorzichtig te houden. Een tijdje terug was er nog een nieuwsbericht waarin stond dat het bewust geheim gehouden werd. Hoe moet je dan als klant weten waar de grens ligt? Ik vind het ook nogal een uitspraak om te beweren dat je klanten (vrij vertaald) te dom zijn om een fair use policy te snappen |:( Vind je het gek als je dat zelf veroorzaakt?

En onbeperkt internetten suggereert dat er geen beperking (limiet) is. Ik vind het maar een misleidende naam.
LOL.... inderdaad.

"Weet je wat? We bouwen een GPS-meter in elke nieuwe auto, en we halen de kilometerteller eruit, zodat klanten geen inzicht hebben in hun snelheid. Nu gaat we 5 eurocent rekenen voor elke minuut waarin een klant de 100 km/u heeft overschreden."

KASSA!!!
Voor een prepaid status kan je al sinds het begin der tijden een of andere *whatever# code gebruiken (bv. voor m'n Duitse prepaid status is dat *100#). Kan je daar niet simpelweg je resterende datasaldo in MB's onder zetten als je zo'n abo hebt?!!
Het is zelfs zo dat Vodafone bewust het gemiddelde en persoonlijke dataverbruik niet bekend maakt aan gebruikers. Gedachte hierachter was dat als mensen wisten wat 10 x het gemiddelde was, ze met hun eigen verbruik die grens elke maand zouden opzoeken, waardoor die grens dus steeds blijft verschuiven (kan het artikel ff niet meer vinden waarin ik dit gelezen heb). |:(

Blijkbaar verdienen ze dus alsnog niet genoeg aan het dataverbruik, en gebruiken ze hun oude beleid nu dus als argument om hun nieuwe (duurdere) beleid te verdedigen... Valt me vies tegen van ze! :(

Ik zou bijna blij zijn dat ik paar maanden geleden nog een abonnement voor 2 jaar heb afgesloten (zelfs al wil ik wel weer een nieuwe telefoon uitkiezen ondertussen)...
voor klanten is het inderdaad niet duidelijk hoeveel ze mogen gebruiken.
10 keer het gemiddelde, maar als Vodafone dit niet WIL zeggen, dan blijft dat onduidelijk.
Heb toevallig 2 weken terug vodafone gebeld met de vraag wat mijn limiet is, maar daar had ze geen inzicht in, zei ze
In tijden dat bedrijven niet meer zonder kunnen vragen we voor werkelijk alles geld. Elke transactie (geld krijgen,storten, sturen) en hier en daar ook al per keer dat je inlogt online (Rabobank is daar gelukkig (tijdelijk?) weer mee gestopt).
// offtopic
Bedoel je nu dat bedrijven bij de Rabobank nergens voor betalen, niet voor transacties, niet voor het 'notabene' bekijken van je rekening via rabo internetbankieren?

Ik kreeg anders van de week weer een nette rekening, dus hier is nooit verandering in geweest (zie ook; http://www.rabobank.nl/im...sverkeer_2010_2967290.pdf) Consumenten hebben overigens nog nooit transactiekosten, geld krijgen, storten, versturen e.d. betaald dat is bij geen enkele bank.
// end offtopic
Anoniem: 246771 13 augustus 2010 16:38
Het is heel simpel. De nieuwe klanten hebben pech, de ouden nu nog even mazzel.
Zodra je abo af zal je verlengen of overstappen, kortom over 2 jaar zijn de onbeperkte users uitgefaseerd.

Maak me meer druk om afrekenen per minuut ! Je kent het wel, je belt iemand en je krijgt voice mail en je hangt op. Hopla weer 1 minuut weg.
Daarom snap ik ook niet dat mensen uberhaupt voicemail aanhebben. Eigenlijk vind ik het asociaal. Je laat mensen die je bellen betalen terwijl ze je niet aan de lijn krijgen. Er zou een soort van pauze moeten zitten tussen een stem die zegt: "u wordt nu doorgeschakeld naar de voicemail" en het daadwerkelijk moeten gaan betalen voor het 'gesprek'.
Voicemail is handig mits eigen welkomtekst ingesproken en afgeluisterd. Mits afluisteren van je eigen voicemail gratis is. Dit laatste was bij Telfort altijd (nu weet ik niet meer). En bij T-Mobile heb ik visual voicemail.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 23 juli 2024 16:46]

Klopt, ik heb voicemail dan ook uit staan... als ik niet bereikbaar was, krijg ik toch wel een (gratis) SMS met de mededeling dat <nummer> me gebeld heeft. Dus als m'n telefoon aan gaat of weer bereik heeft, piep piep SMS, terugbellen, contact.
De meeste voicemailberichten zijn toch in de trant van "hee als je dit hoort, bel me even terug.. <naam>", dus ik heb op die manier dezelfde informatie :P
M.u.v. als iemands toestel uitstaat, kun je dit altijd horen aan de lijn. Er is een overgang hoorbaar in de wachttoon.
Anoniem: 145435 @lohost13 augustus 2010 17:35
Ja maar dan schakelt de voicemail al aan, het duurt gewoon nog even voor je iets hoort maar de verbinding is er al.
Is dit dan ergens in te stellen :?
Gewoonna drie keer over laten gaan ophangen, dan wordt je gratis teruggebekd :P
Dit is altijd al het geval, 1e minuut zijn verkapte verbindingskosten en betaal je altijd.

dit is meer een geval van, voicemail inspreken, 1:01 minuut aan de lijn en 2 minuten kwijt.
Bij vodafone betaal je sowieso al de eerste minuut helemaal. Pas na een minuut wordt er per seconde gerekend. Dus dat probleem met die voicemail bestaat ook al..
Daarnaast komen nog twee wijzigingen: gesprekken worden afgerekend per hele minuut en...
Waren we daar nou niet net vanaf? Dat je alleen maar betaald wat je ook gebruikt (per seconde dus?)
Anoniem: 325725 @Tyoi13 augustus 2010 16:40
niet helemaal. Bij Hi hebben ze dit op de reeks goedkope abbo's alweer een jaartje of anderhalf ingevoerd. Om te compenseren voor de (opgelegde) lage buitenlandse tarieven. Typisch een gevalletje "Als het niet uit de lengte komt, moet het uit de breedte".
Bij alle KPN merken is dit het geval. Ook bij de hoogste bundels.

Voorheen had je bij Hi online afrekene p/m. Bij winkel abbo was het p/s. Dit is in maart allemaal gelijk getrokken, jammer genoeg doet Vodafone dat nu ook..
Ach, die paar minuutjes lig ik niet wakker van.... Vodafone heeft mij pas laten stikken als prepaid klant! Net 20 euro beltegoed gekocht, zit ik op een oud tarief (Telefoon was al vrij oud, incl. SIM) en ben ik binnen 45 min 15 euro's kwijt. En een SMS kostte ook nog eens belachelijk veel geld, 20 cent ofzo...
Ik heb sinds een paar maanden een vodafone abbo(sim only) en daar stond toen ook al dat er per minuut afgerekend wordt.
Waren we daar nou niet net vanaf?
Eigenlijk wel. Dat was gebeurt onder zachte dwang van de EU (netjes vragen), schijnbaar moet ook dit onder harde dwang (regelgeving) gedaan worden.
Anoniem: 328493 13 augustus 2010 16:34
onbeperkt internet was toch altijd al onderhevig aan de fair use policy van 1-3GB?
Niks nieuws onder de zon dus, alleen even de al-bestaande-grens wat beter onderstreept.
mwah, 250MB is nog geen 10% van 3GB, scheelt wel een slok op een borrel... ik blijf toch maar lekker bij tmobile
Anoniem: 328493 @borft13 augustus 2010 16:45
gelukkig is mijn bereik bij Vodafone beter :D
maar ja, elke provider heeft wel weer een nadeel. Dat blijkt ook nu weer.
250 Mb ligt anders ver weg van 1 - 3 Gb.... Mijn inziens veranderd er een hoop. Genoeg voor mij om geen zaken te doen met Vodafone iig.
Ik ben blij dat ondanks dat internet voor mij redelijk belangrijk is, ik nog altijd mijn telefoon als hoofdprioriteit voor telefonie heb iets wat bij Tmobile alleen al vaak onmogelijk wordt gemaakt.
Een fair-use-policy is heel wat anders dan een harde limiet waarbij het geld kost als je er overheen gaat.

Overigens ben ik benieuwd of met "nieuwe klanten" ook oude klanten die hun abo verlengen worden bedoeld.
Ja want "verlengen"is een nieuw abonnement/overeenkomst met je provider ...

Snel nog een 2 jaar sim-only verlenging scoren dus voor 7 september!
Ehm.... als je niets doet, blijkt je abonnement gewoon doorlopen op maandbasis op oude contractuele voorwaarden. Dus aan het eind van je contract verlengen is dom na September, gewoon stilzwijgend door laten lopen met maandelijks opzegbaar is beter en met de huidige voorwaarden. Vodafone mag n.l. niet plots de nieuwe voorwaarden gaan toepassen aangezien je daarvoor niet getekend hebt. Een stilzwijgende verlenging van één (1) jaar extra is eveneens niet toegestaan (c.q. bij wet verboden).

Probleem dus opgelost!
Krijg je wel geen nieuwe telefoon. Vraag is of je daar op zit te wachten.
Anoniem: 145867 @wiskid14 augustus 2010 14:15
Ja want die zit meestal in dat grote maandbedrag verscholen als een lening op het toestel. Waarom zijn sim-only's anders goedkoper??
Alsof de gemiddelde consument nu echt continue (jaarlijks of iedere twee jaar) een andere telefoon wilt ? Niet iedereen is tweaker en wilt (zoals tweakers) de laatste state of the art mobile phone. De gemiddelde consument vind bellen en sms'en c.q. het bereikbaar zijn, nog altijd het belangrijkste gevolgd door de maandelijkse kosten, pas daarna komt de mogelijkheid internet om de hoek kijken.

Wist jij al dat je niets 'krijgt' bij het verlengen van abonnementen noch het aangaan? Ze verdienen die telefoon dubbel en dwars terug. Men gaat uit van het volgende bij de providers;

- Of je verbruikt je gehele bundel en moet bijbetalen (en dat is kassa).
- Of je houdt steeds over en ze verdienen door de verlopen en niet verbelde minuten.

Nu weet ik dat de meeste klanten bij T-Mobile en destijds eveneens bij Orange. Hun bundel onbeperkt meenamen. Aan het eind van het contract had men zoveel minuten over dat het niet langer op te bellen was, maar ze lieten wel hun nummer porteren naar bijvoorbeeld Telfort, Vodafone of KPN.... en dat was dus kassa! Ditzelfde geldt ook weer voor Vodafone, jij krijgt een x-bedrag per maand en kan dit naar de volgende maand meenemen. Je verbeld eerst de huidige maand daarna de vorige. Tegen de tijd dat je de vorige opgebeld had, zit je alweer aan je nieuwe bundel. Resultaat? Vodafone heeft weer verdiend!

Of te wel, het verdienmodel is dermate mooi voor de providers dat ze nooit een mobiele telefoon gratis weggeven, ze verdienen er meer op. Zelfs een losse telefoon kopen en een sim-only pakken is nog goedkoper en je zit zelfs met een unbranded telefoon zonder simlock.
hoe kom je aan 1 - 3 GB? ben hier zelf wel eens naar aan het zoeken geweest, maar niks kunnen vinden
Waarschijnlijk uit de praktijk. Ik heb ooit in een maand 4GB verstookt en niks gehoord, dus misschien is het wel meer.
Anoniem: 209607 13 augustus 2010 16:34
Voorheen was Vodafone de go-to provider voor mobiel internet. Misschien iets duurder dan de concurrenten, maar in de meeste gevallen verreweg de snelste. Met dit soort praktijken komt daar toch wel verandering in. 250MB is écht heel erg weinig voor een smartphone, en 1GB zal voor de fanatieke tweaker wellicht ook niet genoeg zijn.
een gewone android smartphone gebruikt al snel 50mb per dag verbruikt, naast dat je ook kan internetten en videootjes kunt kijken, dat betekend dat je in een week aan je limiet zit....
Het spijt me zeer hoor, maar ik heb al 4 maanden een HTC Desire met HI15+internet, en ik zit aan het eind van elke maand rond de 200mb dataverbruik. Ik bezoek dagelijks mijn vaste nieuws sites, bekijk het weer, stuur en ontvang me emails en ik kijk af en toe een filmpje.. Ik heb werkelijk geen idee waar mensen altijd die enorme dataverbruiken vandaan halen.
50mb per dag?

Zit hier met mijn mobiel die overigens continue mailtjes van de zaak moet verstoken via 3G op nog geen 8mb... dat op een aantal mailtjes van al gauw 100-150 stuks van 8:00 tot 20:00 uur. Wordt overigens wel netjes verwerkt via Google Apps, hoewel ook deze traffic wordt meegerekend maar het bespaart al veel ellende met pop3.
Ik heb sinds dit bericht netcounter eens geinstalleerd op mijn phone en kom toch zeker wel op 50mb per dag.

Mail vraagt inderdaad niet zoveel, maar voor mij is mijn smartphone ook nog een verlengde van mijn autoradio met alle extra radiostations die gemiddeld 2 a 3 uur streamend muziek aanlevert.
Ben jij het dan ook met mij eens dat ik NOOIT ga geloven dat iedereen nog op de 20MB per maand zit? Dat getal komt uit 2004.
Dat is maar één fanatieke tweaker op de honderden "gewone" gebruikers van smartphones.

Het is grappig hoe iedereen zich meteen druk maakt om de 250MB limiet, terwijl deze eigenlijk alleen voor de goedkoopste abbo geld van Vodafone. Alle andere hebben 1GB wat meer dan genoeg is voor het gros van de klanten.
Denk ij dat alleen fanatieke tweakers data verbruiken?
Wat dacht jij van al die Hyves mutsen met hun Samsung Galaxy geval. En maar foto's uploaden naar Hyves, Facebook, Twitter, Noem maar op... Geloof me.. Het gemiddelde ligt echt hoog.
Nou dat percentage is nogal gigantisch heel erg klein, want de meesten van die mutsen uploaden vanaf thuis of heeft helemaal geen smartphone. Het gebruik van al die features ligt bedroevend laag. In de groepen die bezig zijn met hyves en facebook zijn goedkopere ladyphones héél erg in. Net als de simpelere nokia's, waarbij de functies wel bestaan, maar niet gevonden worden door de eigenaren van de toestellen.

Het gemiddelde ligt rond de 25MB als je van smartphone gebruikers uit gaat met een databundel, maar rond de 2.5MB als je alle mobiele gebruikers meerekent. Veel datagebruik is nog steeds veelal aan tweakers en de zakelijke wereld voorbehouden. Dingen gaan echt niet zo snel als jij ze schetst. Ook bij de iphone liggen al die cijfers veel lager. Velen iphone gebruikers doen praktisch niets met het internet en hebben 't toestel om andere redenen.
vergis je niet, veel hedendaagse telefoons (nog niet eens smartphones!) hebben al apps voor het connecten naar sociale netwerksites zoals facebook, myspace ed.
En jij denkt dat die apps niet de images zelf al verkleinen? Heb ooit een foto geschoten met een normale digitale fototoestel, deze op mijn mobiel gedumpt en geupload naar hyves met een Android app.... beleive me, die afbeelding was dus al minimaal 50% verkleind en gecomprimeerd. Van de ca. 4Mb bleef minder dan 1Mb resterend.
Met mijn 'telefoon' sms ik niet zo veel (<70 per maand) en bel ik nog veel minder, maar ik gebruik dagelijks en constant internet voor maps, msn, email, facebook, t.net, 9292... eigenlijk alles. Ik heb dan ook een heel goedkoop abbo met zorgeloos internet, voor mij heel geschikt. Het feit dat ik nu voor onnodig veel belminuten moet gaan betalen om aan mn internetlimiet te komen is wel heel storend.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.