Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Een ontwikkelaar heeft via Twitter de eerste foto's gepubliceerd van een onbekende Samsung-smartphone met Windows Phone 7. Het toestel lijkt in elk geval niet de Cetus te zijn, waarvan de afgelopen maanden enkele details opdoken.

De foto's zijn gepubliceerd door de Sloveense ontwikkelaar Andrej Tozon. Een scherpere foto stuurde hij naar de Windows Phone-fansite Pocketnow. Hij kreeg het toestel in handen bij een Sloveense vestiging van Microsoft, die Windows Phone 7 ontwikkelt. Het toestel heeft een groot touchscreen, vermoedelijk met een diameter van rond 4 inch, en een resolutie van 800x480 pixels. Op de foto's is te zien dat de telefoon een fysieke Windows-toets en twee aanraakgevoelige knoppen voor 'terug' en 'zoeken' heeft.

Samsung behoort tot de eerste lichting fabrikanten die Windows Phone 7-toestellen op de markt gaan brengen. Een daarvan dook al enkele keren op: de Cetus. Dit toestel beschikt over afgeronde hoeken en zal zowel in de Verenigde Staten als in Europa uitkomen. Het model op de nieuwe foto's lijkt een ander toestel te zijn.

Microsoft zelf heeft de afgelopen maanden de Samsung Taylor gebruikt als ontwikkelaarstoestel met Windows Phone 7.  De Taylor is een aangepaste versie van de Samsung i8910 HD, een Symbian-toestel met 3,7"-scherm dat een jaar geleden in de winkel kwam. De Taylor is echter nooit bedoeld om daadwerkelijk op de markt te komen.

Onbekende Samsung met Windows Phone 7 Onbekende Samsung met Windows Phone 7
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Wat ziet het er ook vreselijk uit dat WM7 ....
Ze wilden het weer simpel maken, maar je kan het ook overdrijven.

MS is de weg echt kwijt en kan zich beter blijven focussen op PC OS'en, netwerken en de Xbox.

[Reactie gewijzigd door The-Geek op 13 augustus 2010 16:15]

Er zijn héél erg veel mensen die het hier niet mee eens zijn, waaronder ik.

Nu snap ik dat smaak iets erg persoonlijks is, dus echt 'overtuigen' is onmogelijk, maar laat mij toch proberen te verduidelijken wat veel mensen er wél mooi aan vinden:

Ten eerste doen screenshots het OS geen recht. Erg veel tegels zijn dynamisch op het homescreen, waardoor het er 'levend' uit ziet. Het is niet druk of chaotisch, maar wekt toch een bepaald soort sfeer. Hoewel de (statische) screenshots een tikje té minimalistisch lijken, zul je zien dat een daadwerkelijk toestel er stijlvol uit ziet.

Ten tweede is het ontzettend overzichtelijk, wat voor velen ook erg belangrijk is. Het huidige WinMo is lelijk én onoverzichtelijk zonder gebruik van bijvoorbeeld HTC Sense, maar dat is bij WP7 niet het geval: De overzichtelijkheid heerst, met soepele animaties, overgangen, enzovoorts die bijdragen aan de eyecandy.

Natuurlijk kan het zo zijn dat dit niet voor jou weggelegd is - Maar ik ben ervan overtuigt dat als je een daadwerkelijk toestel ziet, je een stuk minder negatief zal zijn.

Wat verder (naast het designpunt, meer in zn algemeenheid) een groot voordeel is van MS ten opzichte van Android/iOS is dat ze simpelweg het grootste aantal developers hebben vanwege .NET / C# / SilverLight. Verder zijn hun voorzieningen - zowel trainingsmateriaal als Visual Studio - ongeëvenaard. Daar komt nog eens bij dat er al geruime tijd voor launch al dev-tools uitgekomen zijn, en dat er al developer-phones uitgedeeld worden (momenteel 6000+) Hierdoor zal een tekort aan apps op launch waarschijnlijk geen probleem zijn.

Al met al staat alles er goed voor:
- De grote meerderheid van alle previews die nu uitgebracht zijn (onder meer Engadget, Gizmodo, Gartenberg, etc.) zijn ontzettend positief
- De uitstekende Zune-media software is onderdeel van WP7. Ik weet dat de Zune HD nooit een groot succes geworden is, maar dat lag volgens mij aan de marketing. Kijk naar de Zune Pass of de review op ABi en je ziet dat Zune-software de mediataak op de telefoon goed zal kunnen vervullen.
-Het idee van de hubs wordt ook al goed toegepast door developers. Zo is er bijvoorbeeld een plugin voor de pictureshub: de failmaker. Open je foto, start de failmaker, en caption je plaatje om hem vervolgens op failblog te dumpen. Ook andere plugins voor de Zune (zoals Youtube) zijn al verschenen, en zo zijn er nog plenty meer voorbeelden.
-XBox LIVE is gewoon een goede game-dienst met alles wat je zou willen hebben: achievements, friends-systeem, etc. Hier is nog weinig over bekend hoe dit in WP7 zou moeten werken, maar als ze dit net zo goed aanpakken als de rest zal dit zeker concurerend zijn met andere platformen.
en, naar mijn mening de belangrijkste:
-Er zijn al duizenden(!) developers bezig om te werken aan hun apps en games. Bovendien zijn SilverLight en XNA ontzettend makkelijk toepasbaar, zijn bestaande applicaties in SL en XNA makkelijk te porten, enzovoorts. Dit kan dus leiden tot veel GOEDE apps, al vanaf het begin af aan. Daar komt nog eens bij dat alle 90,000 microsoft werknemers ook een WP7 toestel krijgen en daarbij aangemoedigd worden om ook apps te maken. Iets zegt me dat dit voor een hele snelle start van de marketplace kan zorgen, waardoor het 'wp7 heeft zo weinig apps' argument niet meer geldig is om niet naar wp7 toestellen te kijken.

En zo kan ik nog wel even door blijven ratelen, bijvoorbeeld dat Engadget erg positief verrast was door onder andere de browser en dat de office apps en uitstekende exchange-support erg gunstig is voor bedrijven. Niet te vergeten dat er al een grote variatie zit in de gelekte designs van de eerste lading WP7 toestellen - Persoonlijk vind ik HTC's Schubert erg sexy (die achterkant! :D), terwijl anderen liever het ASUS toestel hebben of misschien deze Samsung of de Dell Lightning (mag er ook zeker zijn).

tl;dr: Kijk eens wat filmpjes in plaats van enkel screenshots - Dan ziet het plotseling veel intressanter uit. WP7 in het algemeen ziet er, vanwege plenty redenen, ook erg rooskleurig uit.

[Reactie gewijzigd door cPT.cAPSLOCK op 13 augustus 2010 18:33]

Interessante post. Jouw verhaal heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik het idee heb gekregen dat het best nog wat zou kunnen worden als WP7 uiteindelijk uit komt, terwijl ik eerst (zie mijn post boven) dacht dat het een soort iPhone clone was waar niemand op zat te wachten.
Alleen wil ik er wel even bij zeggen dat die Zune software, die jij zo ophemelt, helemaal niet zo geweldig is. Ik ken iemand die het op z'n xbox heeft geïnstalleerd en die wil het eigenlijk weer weg hebben, want bij afspelen van video's is er traag door geworden en een aantal dingen lopen nu ineens via die software, wat m helemaal niet bevalt. Helaas weten we beiden niet hoe je het weer van een xbox af krijgt na installatie, dus heeft ie pech en zit ie aan die trage meuk vast xD
Verder beschouw ik de Zune als apparaat als een fail en verwacht dat ze er over een tijdje helemaal mee kappen...
Wat ziet het er ook vreselijk uit dat WM7 ....
Ze wilden het weer simpel maken, maar je kan het ook overdrijven.

MS is de weg echt kwijt en kan zich beter blijven focussen op PC OS'en, netwerken en de Xbox.
Omdat jij de looks lelijk vind van Windows Mobile 7 maakt het voor Microsoft nog geen flop natuurlijk. En wie weet wat HTC strakjes gaat doen met hun TouchFLO schil, dan merk je weinig nog denk ik aangezien (volgens mij) de Windows Mobile markt gedomineerd word door HTC. Of dit met Windows Phone ook zo wordt is nog even afwachten natuurlijk, eerst maar eens zien wat Windows Phone an sich gaat doen... ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 13 augustus 2010 18:01]

En wie weet wat HTC strakjes gaat doen met hun TouchFLO schil
Dat mag dus niet. HTC gaat een Sense hub maken, maar ze mogen de standaard interface niet wijzigen. De homepagina met tiles zul je altijd blijven houden. Dus geen TouchFlo zoals op WM toestellen.

En, granted, ik vond het er eerst ook niet uitzien. Maar als je de filmpjes bekijkt op Youtube dan is het in de werkelijkheid toch een stuk gelikter dan die screenshots doen vermoeden. Het is zo dynamisch als wat, en in feite kun je alles als een tile op de home page zetten (apps, contacst, albums, whatever), waarbij het echt niet zo is dat alles standaard zo'n blauw (of welke kleur je dan ook hebt ingesteld) blokje wordt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 augustus 2010 19:47]

Heb je uberhaupt wel video's gezien van de interface? Ik als trotse iPhone 4 bezitter vind het erg jammer dat de iPhone niet een vergelijkbaar OS gebruikt. Ik was na het zien van de video's erg onder de indruk. Ook de volledige facebook integratie is geweldig, iets wat bij de iPhone niet het geval is. Android vergelijk ik niet eens.
absoluut mee eens, kudos voor MS en toch blijf ik bij mn iphone, best gek dat je loyaal wordt omdat je dingen gewend bent en zit met aankopen in de appstore etc. Daarnaast is de iphone nu al een sterk gameplatform en heel handig met muziek (docks etc).
Ik denk eerlijk gezegd dat iphone zwaar zal moeten onderdoen voor het aantal games dat op WP7 beschikbaar zal zijn. Als je niet weet waarom moet je eens wat research doen naar de XBOX community.
Facebook integratie is prima bij Android. :|
Waarom geen vergelijk met Android? Is dat uit negatief of positief oogpunt?
Ik heb tot nu toe nog niks in windows phone 7 preview en demonstratie filmpjes gezien dat niet op een vergelijkbare manier in Android zit.

Mooie onder android is dat iedere ontwikkelaar die integratie zoals met facebook kan maken met z'n eigen app, zo is er bijvoorbeeld ook al last.fm integratie in je contactlijst :)
De interface ziet er echt heel gestyled uit. Je moet maar eens de filmpjes bekijken, dat ziet er echt heel goed uit. Het homescreen met de hubs is wel redelijk basic gehouden.
WM7 heeft een andere filosofie dan de andere merken. De knoppen hebben als centraal kenmerk dat ze erg duidelijk zijn. Geen fratsen. Een beetje zoals de borden op een vliegveld.

Het gelikte zit hem meer in de 3D overgangen en parrallax bewegingen. Opzich vind ik het wel een verdedigbaar uitgangspunt. Eerst zorgen dat het zo duidelijk mogelijk is en daarna pas opleuken.

Ik heb zelf een android telefoon en een iPad en ik moet zeggen dat deze interface wel eens een schot in de roos zou kunnen zijn. Die eindeloze rijen met apps is gewoon een zooitje. Bij android heb je dan nog widgets, maar toch is een applicatie starten meestal een kwestie van veel zoeken.
ik denk dat het wel nog kan aanslaan mij de simpele consument.
maar ik vrees dat de iGeneratie teveel gebrainwasht is. Op school werd ons teveel vertelt dat Appels gezond zijn, en dat je elke dag een stuk fruit/appel moet eten.
Dat is complete onzin, want juist Phone 7 moet het 'i' gevoel naar de Windows telefoons brengen. Ik vind het ook absoluut niet mooi om te zien, maar heb nu diverse vid's gezien over het gebruik e.d. en dan ben ik toch wel enigszins onder de indruk. Het is echt radicaal anders dan andere os-en, maar lijkt mij heel erg intuïtief te werken.

Ennuh... Hollandse appels zijn helemaal niet zo gezond... die zijn zo zoet daar kunnen je tanden van rotten!
Maar ik vraag me af of het aan gaat slaan. De naam Windows Mobile is toch wel geassocieerd met dat OS wat nooit bedoeld is voor vingers maar wel zo geadverteerd werd. Met dito interface. De mensen die juist hielden van Windows Mobile om bepaalde features zullen deze versie juist haten, omdat het daarvan alles weer mist. Ik mis het bestaansrecht een beetje van deze Windows Mobile.
Daarom heet het ook niet meer Windows Mobile maar Windows Phone denk ik ;)
Ja, ik mis de point ook een beetje... die paar mensen die WM goed vonden, vonden dat meestal om de flexibiliteit. Het had een beetje iets weg van pc-windows. Net zo traag, net zo instabiel, net zo'n debiele interface die op de pc nog net kan maar op telefoons niet, *maar* je kunt er zelf op installeren wat je wilt en voelt daarom een stuk vrijer aan dan een iPhone.
WP7 mikt op de iPhone generatie, met vergelijkbare beperkingen die mensen op deze site altijd zo haten, en een vergelijkbare prijs, dus waarom zo'n ding kopen als je ook gewoon een iPhone kan kopen? Als al de beperkingen aan iOS je niet tegen staan heb je er toch al een, en ga je toch niet een alternatief apparaat kopen dat hetzelfde doet?
Overigens denk ik dat de WM crowd al massaal over is gestapt op Android, een OS wat (itt WM) wel goed werkt, en waar je ook applicaties van het internet op kunt installeren zonder verplichte weg langs de appstore.
Volgens mij is de enige doelgroep van apparaten met dit OS: verknochte windows gebruikers die na vista nog steeds geen zure nasmaak bij de merknaam "windows" hebben en het daarom kopen door het logo dat er op staat. Of denken dat het wel goed samen zal gaan werken met hun pc, alhoewel iedere andere telefoon dat ook wel doet...

Maargoed, dat is alleen het idee wat ik er bij krijg, en een persoonlijke mening. Ik zal proberen er niet al te veel oordeel over te vellen voordat ik zo'n ding zelf in handen heb gehad.
Hahaha. Hangt ervan af hoe je de appel vasthoudt, natuurlijk... :)
nvm

[Reactie gewijzigd door Doc Quixotic op 13 augustus 2010 17:40]

Als je iets vindt mag je er ook wel bij vermelden dat je iets vindt, en niet dat het er gewoon vreselijk uitziet en het zo plaatsen. Persoonlijk vindt ik dit heel erg mooi omdat de huidige WM er t.o.v. dit er toch een stuk slechter uitzien vooral met de plaatsing van bepaalde functies. Maargoed, WP7S gaat de goede kant op en deze telefoon van Samsung mag er heel erg wezen! Wacht maar tot WP7S echt in de markt staat, ik denk dat je verbaast zult zijn. :)
Erg veel slechter dan WM kan het imho nooit worden. WM is de grootste fail op telefoon gebied ooit. Ik vind het zo gek niet dat ze helemaal overnieuw zijn begonnen voor WP. Als ze een WM7 hadden gemaakt, voortbordurend op WM 6.x, zou dat het einde zijn geweest van de telefoonavonturen van MS. Wie wil er nou nog zo'n lelijk, instabiel, traag, ongebruiksvriendelijk platform als WM in 2010?

Maar zeggen dat WP mooi is omdat het beter is dan WM vind ik een beetje raar. *Alles* is mooier dan WM. Als je een echte vergelijking wilt maken vergelijk je het met iOS of Android.
Verder is mooi niet de enige eigenschap waaraan telefoons moeten voldoen. Voor mij is het zelfs ondergeschikt aan functionaliteit. Niet dat ik wil suggereren dat het met de functionaliteit in WP niet goed zit, daar heb ik geen ervaring mee, dus zal ik niks over zeggen, maar ik probeer meer te zeggen dat je post een beetje kortzichtig is en teveel focust op een eigenschap die niet op de eerste plek komt. Het kan er nog zo mooi uit zien, maar als het niet doet wat het moet doen heb je er niks aan.
Telefoontje ziet er leuk uit maar MS mag zich eerst bewijzen na al zijn voorgaande mobile flops. Ik ben best in staat het uit te proberen maar eerst zien en dan geloven.
Doet mij denken aan een HTC Diamond.
Inderdaad, die knop lijkt erop (met touch knoppen eromheen) en die stalen rand eromheen. Ik zou die achterkant wel eens willen zien :)
Dat was ook het eerste wat in me op kwam idd
is dat een verplichting dat de win7 mobiele telefoons allemaal heel erg hoekig zijn?.. want ik heb er al een paar gezien die zo vierkant zijn! en dat zit echt niet prettig in je broekzak.. mijn voorkeur gaat toch uit naar de rondingen van een Nexus one ofzo..

maar wel leuk die blokjes puzzel..

[Reactie gewijzigd door 215005 op 13 augustus 2010 20:38]

Blokjes puzzel...
Hoekige telefoon...
Vierkant....

Zie je een overeenkomst? :P

Waarschijnlijk zullen, zoals je nu al ziet, de telefoons hoekig zijn om met de interface te matchen. Dit is een hele goede combinatie en laat het OS nog meer naar voren komen.

Als ze begonnen met ronde vormen en een heel strak hoekig OS dan ziet het er al veel onaantrekkelijker uit (ook al besef je dat soms niet)

Naarmate WM7 al is verschenen op een aantal van dit soort telefoons en zich gevestigd heeft als een waardig Mobile OS zullen er allemaal verschillende telefoons uitkomen (waaronder dus niet minder hoekige ;) )

Nu doen ze er idd verstandig aan om alles zo goed mogelijk bij elkaar te laten matchen.

Edit: Als voorbeeld kun je de iphone nemen. een telefoon met ronde hoeken, evenals de buttons in het OS. ;)

[Reactie gewijzigd door maximus1 op 13 augustus 2010 17:11]

ik heb een hoekige Zune HD maar dat hoekige merk je niet echt in je broekzak hoor.
is dat een verplichting dat de win7 mobo's allemaal heel erg hoekig zijn?
Nee, maar als je je aan de ATX/ITX standaarden wil houden is het wel het makkelijkste/ Overigens heb ik nog geen enkel moederbord gezien dat in je broekzak past.
Mobile-ITX (60*60) past anders makkelijk in je broekzak. Zelfs pico-ITX (100*72) past nog wel, hoewel die al wat breed wordt (lengte is wel minder als de gemiddelde smartphone).

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 13 augustus 2010 16:48]

haha aangepast voor jou duidelijkheid..

je snapt wel wat ik bedoel..
van alle gelekte windows 7 toestellen heb ik nog geen een mooie gezien.
offtopic:
Dat komt misschien eerder door het feit dat je ze al lelijk gaat vinden, voor je ze gezien hebt.

[Reactie gewijzigd door anchises op 14 augustus 2010 15:09]

"Op de foto's is te zien dat de telefoon een fysieke Windows-toets en twee aanraakgevoelige knoppen voor 'terug' en 'zoeken' heeft."
Die 3 knoppen zijn een vereiste voor elk WP7 toestel, dus dat is niet zo bijzonder om te vermelden lijkt me. :)
Wat ik dan weer nooit teruglees, maar wat wel een vereiste is, is een dedicated camera knop. Op normale telefoons zie je ze wel maar bij smartphones blijven ze in mijn optiek verassend vaak afwezig. En als je even snel een kiekje wilt nemen is het natuurlijk ruk als je je eerst door een hele lijst aan apps oid heen moet browsen om de camerafunctie te activeren. Het verplichten van een camera knop lijkt me een goede zaak.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 augustus 2010 19:38]

Toch vind ik al die nieuwe windows Phone's (uit het geruchtencircuit) wel erg veel op elkaar lijken! En dan vooral de specificaties... allemaal de zelfde processesoren, evenveel pixels op een even groot beeldscherm en hoeveelheid RAM.

Dat zal wel veranderen, maar tot nu toe nog niet echt een keuze dus...
Dat neemt niet weg dat de minimum specs voor Windows Phone 7 prima zijn, dat er niet veel keuze maakt naar mijn idee niet veel uit. Pak het design wat je het meeste bevalt zonder je druk te hoeven maken of de specs goed zijn. Verschil komt er later wel. :)
En dat is dus expres gedaan. Op deze manier hoeft men maar voor één hardwareplatform drivers te maken, waardoor men sneller kan lanceren. Andere platformen zullen zeker komen zodra er drivers voor geschreven zijn.
Mooi strak design. Waarom doet HTC dit nou niet?
MS moet zelf een telefoon uitbrengen met hetzelfde design als de Zune HD, man wat een prachtig apparaatje is dat.
Lijkt deze niet heel erg op de Smartphone van Acer? deze zag ik laatst voorbij flitsen hier op tweakers maar is ook al een week of 2/3 geleden volgens mij!

Correct me if i am wrong!
ik hou wel van dit design, lekker strak en vierkant,.
heb het niet zo met ronde bolle randen alla iphone3

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True