Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 381 reacties

Apple heeft op zijn hoofdkantoor in Cupertino iPhone OS 4 aangekondigd. De belangrijkste nieuwe feature is Apples implementatie van multitasking. Switchen tussen applicaties kan via een dock onderin het scherm van iPhone OS.

Het multitaskingmenu wordt geopend als de gebruiker twee keer op de homebutton klikt. Vervolgens komt een menu naar boven aan de onderkant van het scherm. Via dat menu, waar dezelfde iconen op staan als op het springboard, kan een gebruiker makkelijk wisselen tussen openstaande applicaties.

Daarnaast is nog een aantal nieuwe features aan iPhone OS 4 toegevoegd, aldus het bedrijf. Zo is er ondersteuning voor toetsenborden die via bluetooth aan de iPhone OS-apparaten verbonden kunnen worden. Dat was overigens ook al mogelijk met de iPad, die werd uitgebracht met versie 3.2 van het OS.

Er zijn meerdere soorten applicaties die gebruik kunnen maken van de api's in iPhone OS 4 om te multitasken: muziek, voip, locatie, pushnotificaties, lokale notificaties, het afmaken van taken in de achtergrond - waardoor de upload van foto's bijvoorbeeld gewoon kan worden afgerond als de gebruiker alweer wat anders gaat doen - en 'fast app switching'. 'Fast app switching' is een api waarmee de applicatie haar staat opslaat als deze wordt afgesloten en later doorgaat waar ze is gebleven.

Daarnaast heeft Apple de mogelijkheid ingebouwd om te synchroniseren met meerdere Exchange-accounts. Daarnaast kunnen mails van diverse accounts binnenkomen in een universele inbox. Bovendien kunnen e-mails, net als in Gmail, als gesprekken worden weergeven.

Ook nieuw is de mogelijkheid om applicaties op het springboard in te delen in mappen. Tevens kan de wallpaper van het homescreen worden veranderd, zoals bij de iPad met versie 3.2 ook al kon.

Apple kondigde iPhone OS 4 donderdag aan tijdens een bijeenkomst op zijn eigen hoofdkantoor in Cupertino. De aankondiging van de nieuwe versie van iPhone OS kwam niet uit te lucht vallen. Een jaar geleden kondigde Apple rond deze tijd iPhone OS 3 aan, waarin onder meer copy/paste en turn-by-turn navigatie waren toegevoegd.

De mulitaskingmogelijkheden van iPhone OS kunnen alleen gebruikt worden op de iPhone 3GS en de nieuwste generatie iPod touch. De iPhone 3G en tweede generatie iPod touch kunnen wel van een update worden voorzien, maar zullen niet alle functies ondersteunen.

Dat heeft vermoedelijk te maken met het feit dat die apparaten minder werkgeheugen en een minder krachtige processor aan boord hebben. De iPhone 3G heeft een ARM11-processor die geklokt is op 400MHz en een werkgeheugen ter grootte van 128MB, terwijl de 3GS een Cortex A8-processor heeft met een kloksnelheid van 600MHz en een RAM met een grootte van 256MB.

De iPad krijgt in de herfst een update naar iPhone OS 4, maar sommige van de nieuwe features, zoals de ondersteuning voor iBooks, zitten al in versie 3.2 die momenteel op de iPad staat.

iPhone OS 4 iPhone OS 4 iPhone OS 4
Foto's © Engadget.com
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (381)

1 2 3 ... 7
Volgens mij was het niet-multitasken juist de kracht van de iPhone (ik heb er zelf geen); dat was de reden waarom het een van de meest soepel werkende telefoons op de markt was... vraag me af in hoe verre dat nu gaat veranderen, maar dat er wat aan gaat veranderen is vrij zeker (en makkelijk te beredeneren)
Ze hebben een soort van hibernating ontwikkeld voor Apps, en slechte een deel van de App blijft werken. Zoals bv het geluid waardoor niet alles op hoeft blijven staan maar op hold kan en geen CPU verbruikt en geen RAM.

Tenminste, als ik het goed begrijp :) .
Klopt, dat is hoe het gaat werken. Het is wat minder flexibel als hoe het op Android werkt, maar het heeft zeker zo zijn voordelen.
noem ze eens op die voordelen? En zeg er dan ineens bij wat niet zou mogelijk zijn met de aankomende multitasking. Men had perfect de 2 technieken kunnen combineren van in het begin.
Het voordeel is dat je de ontwikkelaar van een applicatie niet eens de mogelijkheid geeft om het te verknallen. Bij Android daarentegen krijgt de ontwikkelaar alle vrijheid die hij zich maar kan wensen, maar niet iedere ontwikkelaar gaat daar altijd zo zuinig mee om.

Persoonlijk vind ik de methode zoals de iPhone en WP7 multitasking gaan doen beter voor de gemiddelde consument. Er kunnen gewoon geen applicaties zijn die een grootte impact hebben op de batterijduur van je telefoon. Op Android kunnen dat soort applicaties er wel zijn, maar de ontwikkelaar krijgt in ruil daarvoor alle vrijheid die hij zich kan wensen. Voor de tweaker, die wel weet dat het een applicatie(s) is die zorgt dat zijn telefoon snel leeg is en wat trager werkt is Android niet zo erg. De gemiddelde consument zal in zo'n geval echter het besturingssysteem de schuld geven en niet een bepaald applicatie dat op de achtergrond blijft draaien.
Op het liveblog van Ars Technica blijkt dat Apple's implementatie heel conservatief is met het stroomverbruik - dit was volgens Steve de belangrijkste reden dat er nu pas multitasking mogelijkheden toegevoegd zijn voor developers.

Aan een applicatie moet enkele 10-tallen extra regels code toegevoegd worden om deze 'multitasking-aware' te maken. Dit is (zeer waarschijnlijk) al anders als Google en Microsoft gedaan hebben (out-of-the-box multitasking - geen wijzigingen nodig in applicaties).
Op WP7 zal een applicatie, zonder dat de ontwikkelaar daar iets voor hoeft te doen, altijd opslaan waar het gebleven was, tenzij een ontwikkelaar die functionaliteit niet wil natuurlijk. Om in WP7 op de achtergrond te blijven draaien zal het echter op dezelfde manier gaan zoals de iPhone nu gaat doen. Hoe WP7 en de iPhone dus gaan multitasken lijkt dus bijna als twee druppels water op elkaar, voor de ontwikkelaar in ieder geval.
Hij zegt "hebben gedaan", dus verleden tijd, Windows 7 Phone Series is nog niet uit, en tis logisch natuurlijk dat de nieuwe Windows Phone series dit ook zo gaat implementeren, omdat het gewoon beter is voor je batterij tov de oude multitasking ("laat maar draaien")
Wm7 hoeft nog niet persen uit te zijn.. mischien hadden ze het er al in....
Klopt, het zit al in WP7. Voor meer details moet je bijvoorbeeld maar de presentaties op deze site bekijken: http://live.visitmix.com/
Op WP7 zal een applicatie, zonder dat de ontwikkelaar daar iets voor hoeft te doen, altijd opslaan waar het gebleven was
maw exact dezelfde methode als v4.0.
Ja, of dacht jij dat Apple gewoon hibernate.exe kon downloaden en installeren? Een bepaalde vorm van ontwikkelen slash programmeren zal toch echt wel nodig zijn geweest lijkt me.
Scheelt niet veel, de kernel die ze gebruiken ondersteunt het al sinds jaar en dag. Ze hoeven het alleen nog maar in de UI in te bouwen.
Je applicatie draait niet volledige 'in de multitask' er zijn specifieke taken die je door het OS kan laten afhandelen wanneer je applicatie op de achtergrond draait, bijvoorbeeld het opvragen van gps-coordinaten, het afspelen van muziek e.d.
"Ze hebben een soort van hibernating ontwikkeld voor Apps,..... klinkt als windows 3.1 hoor
idd, je hoefde je je niet druk te maken over hoeveel een app aan geheugen gebruikte maar als je nu verschillende apps gaat draaien zul je toch ergens tegen plafond aan komen.
Dat is bij deze implementatie dus niet zo. Op het moment dat jij een ander programmaatje opent blijft het vorige programmaatje wel in het RAM geheugen ja, maar op het moment dat er RAM geheugen vrij gemaakt moet worden omdat het open programmaatje meer RAM nodig heeft wordt een gesloten programma uit het RAM geknikkerd. De 'State' waarin dat programmaatje verkeerde word dan in het flash geheugen opgeslagen, op het moment dat jij weer terug gaat naar dat gesloten programmaatje gaat dat programmaatje gewoon weer verder waar je gebleven was. Op deze manier lijkt het net alsof jij dat programmaatje nooit hebt verlaten, maar in werkelijkheid is het programmaatje wel afgesloten geweest.
Oke dus in pricipe word de HD dus als swap memory gebruikt? Benieuwd of dit beetje snel loopt dan.
het is geen HD maar een SSD. + Het gaat altijd sneller zijn dan de app van 0 op te starten.
Het is niet het RAM wat een probleem is; althans ik laat niet 200 applicaties openstaan op mijn WM6.5 telefoon...
Het is met name de CPU time die die programmas verbruiken tijdens het nietsdoen, en met WM6.5 zijn ze zo geniaal geweest om er ook nog voor te zorgen dat het programma niet gekilld wordt maar altijd in de achtergrond gezet wordt..
Hoe dan ook, ik begrijp dat hier wel over na is gedacht bij de iPhone, maar blijft nog steeds dat ik het 'wel eens wil zien'. Er wordt altijd veel beloofd, maar de werkelijkheid blijkt altijd iets minder glansrijk te zijn
Je hoeft niet te multi-tasken. Er wordt niet voor niets gezegd als je 2 keer op de home knop drukt. Ik zie niet het probleem ervan als dit wordt toegevoegd. Iemand die het niet wil gebruiken drukt 1 x op de home knop en een ander die het wel wil 2x. Waarom zou deze funcite dan afdoen aan de eenvoud van het OS?


Ik vind het een handige toevoeging. Ik heb nu nog wel eens als ik in bed muziek luister en iets anders wil doen dat de muziek dan uit moet. Bijvoorbeeld bij radio is dat, bij ipod weet ik het niet die gebruik ik niet vaak. Daarom is multi-tasken juist een heel grote toevoeging, dan kan dat eindelijk wel. Helaas nog een jaar voor mijn abonnement voorbij is.
Ik vind het een handige toevoeging. Ik heb nu nog wel eens als ik in bed muziek luister en iets anders wil doen dat de muziek dan uit moet. Bijvoorbeeld bij radio is dat, bij ipod weet ik het niet die gebruik ik niet vaak. Daarom is multi-tasken juist een heel grote toevoeging, dan kan dat eindelijk wel. Helaas nog een jaar voor mijn abonnement voorbij is.
Je kon allang muziek luisteren onder het surfen etc op de iPod/iPhone.
Niet internet radio, Pandora of Spotify bijvoorbeeld. Dat is wat er nu wel mogelijk gemaakt wordt. Nu kunnen andere app ontwikkelaars ook muziek op de achtergrond af blijven spelen :D.
*Kuch*
http://www.pandora.com/restricted
We are deeply, deeply sorry to say that due to licensing constraints, we can no longer allow access to Pandora for listeners located outside of the U.S.

*Kuch*
What countries is Spotify available in?
Spotify is currently available in Sweden, Norway, Finland, the UK, France and Spain.
Want nederland = de wereld...
De lokale radiostations hier zullen er ook gebruik van kunnen maken. Op die manier kun je dan gewoon radio 3FM, 538 of wat dan ook op je iPhone luisteren terwijl je aan't internetten bent, spelletje spelen of navigatie gebruikt ofzo. Ik neem aan dat je wel begreep dat ik gewoon wat voorbeelden noemde om je een idee te geven wat er mee kan.
Inderdaad, als je mijn comment goed had doorgelezen dan kon je uitvinden dat ik niet weet hoe het zit met de ipod functie van de iphone omdat ik die nauwlijks gebruik. Als ik incar radio gebruik op de iphone, en ik wil surfen op een browser dan gaat het geluid weer af. Dat is het enige waar ik tegenaan loop bij een telefoon zonder multi-tasken. Verder kan het misschien extra handigheidjes meebrengen, maar ik vind het eigenlijk voor de rest goed werken zo.

@watercoolertje.

Windows mobile 5 is helemaal niet te vergelijken met het iphone OS, aangezien dit een verouderd OS is, waar toch op de een of andere manier niet alle functionaliteit in zit. Nee ik vind dat je aan settings moet zitten helemaal niet erg, maar de indeling van een OS is juist extra belangrijk. Het gaat om eenvoud en het vinden van wat je wil vinden.
Gast ik geloof echt niet dat je een iphone of iets hebt zoals je praat. En je kan al lang radio luisteren en iets anders doen op de iphone. kijk maar naar de skyradio app daar staat gewoon een knop draaien op background en de standaard apps zoals de ipod kunnen al vanaf het begin op de achtergrond.
En apple zorgt er voor bij deze achtergrond dat je de gui niet doordraait want dat is niet nodig aangezien je het niet ziet. dus wordt er weer slim omgegaan met de processen hier kan op het moment geen ander bedrijf tegen op.
Dus volgens jouw is windows mobile 5 ook een simpel OS want je HOEFT niet diep in de settings/register enzo te knutselen, als je dat niet kan doe je het gewoon niet :D (jaja beetje overdreven maar dit is wel wat je zegt)
Ik heb nu OS 4.0, en alles draait (met 10 Apps op de achtergrond) nog even soepel!
da's logisch als ze hibernated zijn....dan doen ze nl niets...
Hoi Emile! :o OS 4.0? :o

Kun je niet beter je zakgeld aan iets anders besteden dan Developers' passes a 99 dollar?

En heb je 'm al op je nieuwe iPad? :+
Even voor de duidelijkheid, multitasken op de iPhone is nogsteeds zeer beperkt. Er zijn drie varianten:

1) een applicatie kan aangeven dat hij nog een taak wilt afmaken voordat het definitief wordt afgesloten. (bijvoorbeeld, een blogposting versturen met wordpress client kan dan alsnog afgemaakt worden ookal sluit ik de applicatie)

2) Een applicatie kan aangeven dat het op de achtergrond om de zoveel tijd wat wilt kunnen doen.

3) Een applicatie kan zijn state bewaren voor snel opstarten.

Wat dus niet kan is dat je twee applicaties volledig op de voorgrond kan draaien, als je applicatie A gestart hebt en je opent via twee keer de home knop applicatie B dan zal applicatie A zijn state moeten wegschrijven voor het geval hij weer naar voren moet komen. Applicatie A zal daarna ook gewoon afgesloten worden.

Het grote nadeel hiervan is dat alle bestaande applicaties hier niets mee kunnen want die hebben deze services niet in gebruik (want die waren er nog niet).

Even voor de onderbouwing van mijn verhaal, ik heb een ontwikkel licentie en heb net OS 4 Beta gedownload en geinstalleerd en dit getest op mijn 3GS. Waarbij ik een applicatie heb die google analytics data ophaald, zodra ik switch dan is de analytics app compleet gereset en is alle state die ik heb gecreerd verdwenen.
En het voordeel is van wat jij voorsteld? Dat je accu opgegeten word door monsters dat cycles heet?

Zolang het syteem van apple hetzelfde bereikt als wat Android en andere toestellen doen, is het toch goed? Wat is dan het probleem. Jouw use-case.

Denk dat gebruikers toch liever voor de apple way gaan. Zoals het er naar uit gaat zien zal dat batterijen beter sparen dan het spartaanse systeem wat jij voorsteld.

Multitasken beperkt. Nou, alles wat een gemiddelde consument WILT kan nu. Dus helaas pindakaas voor die 1 % tweakers die overigens toch liever een Android kopen....
Doe me een lol, pak een iphone jailbreak die en instaleer pro switcher . test eens hoeveel batterijleven dit je kost als je effectief multitasked. Ik zal je een hint geven:verdomd weinig scherm, BT wifi 3g gsm verbuiken allemaal een stuk meer dan je CPU. Laat staan 5-10% extra CPU door multitasking.
Waarbij ik een applicatie heb die google analytics data ophaald, zodra ik switch dan is de analytics app compleet gereset en is alle state die ik heb gecreerd verdwenen.
Waarschijnlijk omdat die App nog niet tegen de nieuwe SDK/API is aangebouwd?

Zoals tijdens het event ook duidelijk geillustreerd werd hebben Pandora ( internet Radio ) en Skype (geen verdere uitleg nodig) in een dag ofzo hun bestaande Apps aangepast aan de nieuwe 4.0 situatie. Het is niet zo dat bestaande apps automagisch al werken met de nieuwe API's, daar moet eerst wat energie in gestoken worden.

Nou geef je dat zelf ook al een beetje aan, dus ik vraag me af wat je punt/argument is :)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 8 april 2010 23:10]

Dat is zo gek niet natuurlijk. Start maar eens Navigon of TomTom op, die multitasken ook nog niet... omdat developers nog moeten aangeven dat die apps dat moeten kunnen! Beetje beter lezen als developer he. ;)
Het grote nadeel hiervan is dat alle bestaande applicaties hier niets mee kunnen want die hebben deze services niet in gebruik (want die waren er nog niet).
Alle bestaande applicaties kun je suspenden onder 4.0, daarvoor hoeft de developer niets te doen.
Waarbij ik een applicatie heb die google analytics data ophaald, zodra ik switch dan is de analytics app compleet gereset en is alle state die ik heb gecreerd verdwenen.
Ik niet te snel conclusies trekken als iets niet (goed) werkt want de beta versie is nog erg buggy.

Terug naar jouw probleem.

Een suspended applicatie kan gepurged worden onder bepaalde omstandigheden, (zie dev doc), Apple adviseert niet voor niets om altijd een save-state te doen voor het stoppen!

[Reactie gewijzigd door Carbon op 8 april 2010 23:45]

En daarom heb jij nu al die dev preview. Zo werkt software. Blijven vernieuwen ;)
Je hebt gelijk dat bestaande applicaties de nieuwe services niet standaard ondersteunen. Dat zie je bijvoorbeeld in de keynote aan het voorbeeld van 'taptap revenge'. Bij terugkomen naar deze app telt hij af en gaat weer verder. Die functionaliteit zat er eerst natuurlijk nog niet in. Er is dus een of ander system-event 'terug naar voorgrond' en daar moet de app op reageren. Kortom, ja, je moet dus deze functionaliteit in je app implementeren. Maar heel lastig hoeft dat niet te zijn.

Voor apps die dit nog niet doen: die kunnen gebruik maken van de api's die er al wél waren. Jouw voorbeeld van Analytics: bij het verliezen van focus kan deze app gewoon zijn staat opslaan en wanneer hij weer gestart wordt deze informatie ophalen. Er zijn talloze apps die dit gewoon doen, ook in de bestaande versie van het OS.
Maar dit is toch helemaal geen multitasking?

Wat Apple hier noemt is een soort van session store, met een API voor bepaalde diensten om het te laten lijken dat de app gewoon doorgaat. Het zal nog steeds niet mogelijk zijn een app op de achtergrond echte taken uit te laten voeren, lijkt me? Want als dat wél zou zijn, dan klopt de claim van Apple niet dat hun implementatie niet zorgt voor minder batterijduur.

Tom
Welke taken zou je willen uitvoeren op de achtergrond dan? Denk dat ze 99% van de multitask behoefte oplossen nu.

torrents download jullie maar op je pctje, tweakers!
Haha, ik ben ook zeker tevreden met de nieuwe multitasking hoor ;)

@Carbon:
seti@home heeft wel taken die op de achtergrond kunnen draaien, maar ik vrees dat Apple dat soort projecten niet goed gaat keuren omdat het een te grote impact heeft op de iPod/iPhone, en dit multitaskingmodel is juist gekozen om te zorgen dat dat niet gebeurt ;)

Er zullen vast erg strenge regels komen op wat er in de task queue gezet kan worden en wat niet. En daar ben ik blij mee, want ik wil natuurlijk dat kleine beetje snelheid en soepelheid wel houden :)
seti@home heeft wel taken die op de achtergrond kunnen draaien
Dat schrijf ik toch, toepassingen als set@home in de achtergrond zijn gewoon mogelijk.
en dit multitaskingmodel is juist gekozen om te zorgen dat dat niet gebeurt
Technische gezien is er geen beperking, of Apple applicaties met zware background taken toelaat tot de store is een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 9 april 2010 11:58]

Precies. IM dingen enzo werken beter met push: binnen twee tellen start je meebo op...
LOL. Twee tellen, bij mij kost het ff kijken: 20 seconden :)
Maar met session restore gaat dat een stuk sneller. :)
Ik bedoel op een iPhone 3GS, niet op een Windows Mobile telefoon! :+
En ik bedoelde een iPhone 3GS met OS 4.0 :+
Wat Apple hier noemt is een soort van session store, met een API voor bepaalde diensten om het te laten lijken dat de app gewoon doorgaat. Het zal nog steeds niet mogelijk zijn een app op de achtergrond echte taken uit te laten voeren, lijkt me?
De presentatie was erg vaag, maar gelukkig staat het wel duidelijk in de dev. documentatie.

Als een achtergrond taak van bepaalde diensten (voip, audio, location of een combinatie daarvan) gebruik maakt dan moet deze dat kenbaar maken aan de scheduler.

Achtergrondtaken zijn niet beperkt tot die diensten, seti@home is dus geen probleem op de iPhone :)

[Reactie gewijzigd door Carbon op 8 april 2010 23:16]

Too little, too late.

Mijn volgende telefoon is een N900.

Ongelovelijk knap wel van apple dat ze iets kunnen hypen wat anderen al kunnen. Een telefoon konden hypen die veel dingen niet kon die iedere gratis telefoon bij een pak melk al kon.

Apple maakt mooie producten en is erg goed in marketing. Maar legt verder restricties op gebruik van producten (die je nota bene gekocht hebt) die ik alleen maar verwerpelijk kan noemen. En het erge is als de massa met de hype mee gaat hebben we straks een hele generatie die het normaal vindt dat je tot het eind der tijden aan restricties en grillen gebonden bent van de verkoper van een product.

Er gaat dan ook geen cent meer van mij naar Cupertino.

(Overigens gezien het andere nieuws vandaag, Sony doet met de PS3 al hetzelfde en EA en Steam kennen het kunstje ook. Enige verschil is dat Valve er vanaf het begin duidelijk en open over is geweest.)
Apple maakt mooie producten en is erg goed in marketing. Maar legt verder restricties op gebruik van producten (die je nota bene gekocht hebt) die ik alleen maar verwerpelijk kan noemen.
Dat argument hebben we al zo vaak gehoord. Welke restricties? Dat je niet mag tetheren omdat providers dat niet willen, of dat je er geen eigen OS op mag zetten, of zijn die ondertussen 185.000 Apps niet voldoende?

Ik zie het probleem niet. Ik zie ook niet het probleem in het ontbreken van multi tasking omdat Apple (en tientallen miljoenen klanten) van mening is dat multi tasking niet van essentieel belang is op een telefoon dus hebben ze gewacht op een implementatie die wel naar tevredenheid werkt.

WM mag dan wel eerder multi tasking hebben gehad, echter dit OS bestond 7 jaar langer dan het iPhone OS dus Apple doet het niet zo slecht (gezien het feit dat iedere telefoonboer de iPhone als referentie-telefoon beschouwt).
hype, massa,restricties allemaal van die tweaker-toverwoorden, kap er nou eens mee.

is het misschien bij je opgekomen dat het apple draait om hoe een consumer hun produkt ervaart ipv van allerlei specs en troep op te gooien - in de hoop dat het werkt ?

het draait om de gebruikers ervaring - die maakt of kraakt je produkt, waarom rij je in een fiat panda als je ook in een mooie bmw/vul-in kan rijden voor iets meer geld ?

De "marketing" word vooral gedaan door de gebruikers/blog/nieuwssites, apple doet niet veel bijzonders anders dan een persconferentie/keynotes.

Als het allemaal zo'n "hype" had geweest dan had niet de hele internetwereld op z'n kop gestaan door de produkten/announcements van Apple - dan word het nl gewoon een produkt van htc/ms/rim, daar waar je des te minder over hoort.

wake up.
Het grappige is dat ALLE andere telefoons op de markt ook maar gemaakt zijn om geld te verdienen. Er is GEEN enkele fabrikant die iets maakt om tweakers te pleasen en er geen winst op hoeft te maken. ALLE fabrikanten hebben ook een marketingafdeling en die levert overal gewoon baggerwerk af...

PS Marketing is niet alleen reclame maken voor je product. Apple zie ik ook niet als een bedrijf dat goede producten maakt maar als een bedrijf dat een goede organisatie heeft weten te creëren die weet WAT en HOE ze (het) allemaal voor mekaar moeten krijgen...

[Reactie gewijzigd door Trat op 9 april 2010 10:30]

(Overigens gezien het andere nieuws vandaag, Sony doet met de PS3 al hetzelfde en EA en Steam kennen het kunstje ook. Enige verschil is dat Valve er vanaf het begin duidelijk en open over is geweest.)
Kun je dit even nader toelichten, want dit vind ik nogal een serieuze beschuldiging.

Dat Sony achteraf de ene na de andere feature uit de PS3 sloopt (bc, sacd en nu otheros) ben ik met je eens, en ik vraag me af of ze daar mee wegkomen, maar waar beschuldig je EA, Valve en Apple nu van? Volgens mij hebben alle drie een duidelijk businessmodel.

Dat dat je niet aanstaat, is duidelijk. Maar waarin zijn ze niet "duidelijk en open"? Je weet bij allemaal toch waar je aan toe bent?
Too little, too late.

Mijn volgende telefoon is een N900.
Dat kun je nauwelijks een telefoon noemen. Ik kom er wel een keer op landen met mijn vader's helikopter! :+
straks zullen we zien dat er weer een jailbreak plaatsvindt waarbij gebruikers met een zogenaamde 2g of een 3g gewoon gebruik kunnen maken van multitasking. Zo was de 2g eerst ook niet geschikt voor het opnemen van video, dit bleek achteraf ook simpelweg een softwarematige keuze.
Ja leuk allemaal, maar hooguit 10% jailbreakt zijn iphone :)
Dan ondersteund de hardware het toch al sinds de 1e gen iTouch? En niet zoals door Apple wordt gesteld, pas vanaf de laatste versie.
Je moet er alleen niet bij vertellen wat de performance is als je via een JB gaat multitasken op een 3G. Of wat de kwaliteit is van de video die je na een JB kunt opnemen.

De hardware van een iPhone orig. of 3G kàn dat soort dingen wel, uiteraard - het is een redelijk generiek computertje. Maar als performance / gebruikerservaring niet goed genoeg zijn zul je het Apple niet zien vrijgeven. En dat legt ze geen windeieren.

[Reactie gewijzigd door Zpottr op 8 april 2010 21:17]

Ik heb een iPod Touch 1G en kan prima multitasken met backgrounder. Veelvuldig gedaan tussen ICQ en Email.
exact.Ik heb bijna twee 2jaar een 3G ,en kan video's opnemen met Cycorder(met de jailbreak) en kan deels al multitasken met Backgrounder. Tot slot heb ik ook bluetooth. Ik kan zowel ontvangen als verzenden met iBlueNova.

[Reactie gewijzigd door Yash100 op 8 april 2010 20:25]

Voel je je dan bedrogen of niet? No offi relax dat je het kan fixen natuurlijk ;) Maar heb zelf een telefoon die extra goed beveiligd in tegenstelling tot de versie die in de US is uitgebracht, en ik voel me wel aardig genaaid ;)
Ik heb een 3G, en ik voel me niet bedrogen.
Hardwarematig kan de 3G en lager het gewoon niet zo goed aan als een 3GS..Het kan wel, maar loopt lang zo soepel dan niet.
Vind het logisch en ga straks voor de nieuwe Iphone of desnoods 3GS.

Zou me eerder bedrogen voelen als je toestel hardware matig makkelijk een update aankan (ik noem maar een HD2) en dat Windows zegt, dat doen we niet omdat er 3 knopjes meer op zitten of zoiets..dat is pas bedriegen.

Voor de rest gaat iedereen met de update mee (meesten gratis) en krijgen ze nieuwe features..mooi toch.
er zijn wel veel handige functies toegevoegd in OS4. hiermee concurreert de Apple toestellen wel met android en WM denk ik. Nu nog de Flash ondersteuning! :D

[Reactie gewijzigd door THEMAN!! op 8 april 2010 20:01]

zal niet gaan gebeuren, Apple kies duidelijk voor HTML5
Vind ik niet zo slim van ze. Voor de iPhone is het gebrek aan Flash niet zo'n ramp. Voor de iPad daarentegen vind ik het gebrek aan Flash wel erg, want daar is het veel normaler dat je het hele internet mag verwachten en niet enkel alles zonder Flash.

Je kunt zeggen wat je wilt over Flash, maar het zal voorlopig toch echt nodig blijven want een hoop dingen die je niet met JavaScript, HTML5 en nog wat van die standaarden kan, kun je wel met Flash doen. Het zal nog wel een jaar of 5 minstens duren voordat je met open standaarden die door alle gangbare browsers ondersteunt worden alles kunt doen wat nu mogelijk is met Flash.
Geef eens een voorbeeld dan van iets dat alleen met Flash kan en niet met javascript, HTML 5, AJAX etc (ook nog veel beter voor resources)? Een banner maken? Oh nee dat kan ook al kijk maar naar iAd :P

[Reactie gewijzigd door Cubidotnl op 8 april 2010 21:06]

Ik heb het niet over dat soort simpele dingen, meer over sites zoals deze: http://www.firstelse.com/#/Touch/ThesPlay
http://moodstream.gettyimages.com/
http://waterlife.nfb.ca/
http://www.speakvisual.com/#/spotlight
Daarnaast kun je met Flash video's multicasten en p2p streamen en dat soort dingen.
Ze zullen uiteindelijk al die dingen zonder Flash kunnen doen. Sommige van die dingen moeten nu ook wel mogelijk zijn zonder Flash, maar dat is veel meer werk en daarnaast krijg je beter performance met Flash. Ik denk dat we het over (veel) meer dan 5 jaar hebben voordat Flash overbodig gaat worden.

Het is zelfs zo dat Adobe gewoon meewerkt aan de ontwikkeling van HTML 5, hier is een lijst met mensen van de "HTML Working group" waar gewoon netjes bij staat voor welk bedrijf ze werken (en door wie ze dus betaald krijgen): http://www.w3.org/2000/09...ails?group=40318&public=1
Gewoon even wat cijfers: Microsoft heeft 17 mensen aan de ontwikkeling van HTML werken, Adobe 13, Apple 11, Google 11 en Mozilla heeft 15 mensen daar werken.
Buiten het feit dat ik bij dergelijke sites altijd meteen de SKIP knop zoek (loading, loading, loading, loading), kun je dit soort dingen ook makkelijk in het <video> element kwijt. Teksten kun je in SVG en/of op een Canvas zetten, transities doe je met JavaScript enz.
Performance is nog niet top-notch, true, maar dat is een kwestie van tijd voordat de browserbouwers die stukken in de codebase gaan optimaliseren (bekijk de vooruitgang sinds Googles V8 JS engine eens de laatste jaren). De performance van Flash is daarentegen als jaren slecht. Als ik een Youtube filmpje in Flash kijk trek ik mijn (64b) proc dicht met 60% load, de HTML5 h.264 variant gebruikt slechts 20% (en dan gebruik ik al Flash 10.1 met hardware acceleratie! Is overigens niks meer dan het verschuiven van het probleem, maar dat terzijde).
Verder blijft Flash mbt. tot interactie erg slecht. De laatste jaren is dit al verbeterd met o.a. copy/paste functionaliteit, Flashvars (swfobject) e.d., maar dat is allemaal patchwerk. Search engines kunnen er niet bij, screenreaders snappen er geen bal van, en bij gebruik van swfobject krijgen non-JS (maar wel enabled Flash) users ook geen beeld. Allemaal mitsen en maren..
En verder kun je inderdaad geen DRM toepassen op HTML5, hè toch, wat jammer. DRM is niets meer dan een manier om consumenten/gebruikers te pesten, dus dat mogen ze lekker houden.
Gewoon even wat cijfers: Microsoft heeft 17 mensen aan de ontwikkeling van HTML werken, Adobe 13, Apple 11, Google 11 en Mozilla heeft 15 mensen daar werken.
Meewerken of betaald tegenwerken? Zou me niks verbazen als Adobe daarbinnen puur de kont tegen de krib aangooit, om er maar voor te zorgen dat HTML5 zo lang mogelijk in draft blijft.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 9 april 2010 11:29]

Het is geen antwoord op je vraag, maar ik kan geen flash games spelen op de iPad. Je kan erover discussiëren of die dingen wel voor touch zijngeoptimaliseerd, maar het is wel jammer.

[Reactie gewijzigd door Soepster op 8 april 2010 21:04]

Met canvas en svg (plus JS 1.5/1.6 en CSS3) kun je helemaal los gaan wat betreft games. Voorbeeldje. Men heeft destijds ooit voor Flash gekozen omdat het populair was, nu is de populariteit tanende, nou dan kies je een andere technologie, lijkt me vrij simpel.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 8 april 2010 21:19]

Flash is gewoon een "oude" techniek en word nu ingehaald door nieuwe technieken zoals HTML 5, CSS 3 en AJAX. Naast beter voor resources, ook veel gemakkelijker en goedkoper om te ontwikkelen. Dus is logische stap dat flash vervangen gaat worden, alleen bedrijven hebben al te veel geld gestopt in hun Flash applicaties waardoor deze nu ff moeilijk doen om over te stappen (moeten ze dubbel betalen). Maar over aantal jaren is het onvermijdelijk dat flash vervangen gaat worden, ook al wil Adobe ons doen geloven van niet.
Hoezo is Flash 'oude' techniek? ... volgens mij is het een zeer actuele techniek die al jaren bestaat. Wat dat betreft is HTML.JS ouder en nu wordt er EINDELIJk gewerkt aan een nieuwe versie die een deel van de features die Flash al jaren geleden bood ook lijkt te gaan bieden.

Als bedrijf kun je de komende jaren echt nog niet volledig overgaan op alleen HTML5. De geschiedneis leert dat een groot deel van de internetgebruikers niet kan/mag/wil upgraden naar een actuele browserversie. Zolang dat niet gebeurt en men wil een site/app die meer features nodig heeft dan HTML4/JS nu leveren kan, zal men nog heel wat jaren voor Flash kiezen. De grotere bedrijven zullen uiteraard voor de iPhone/iPad óók HTML5 versies uitberengen. Maar die dubbel kosten zullen de meeste bedrijven niet kunne/willen opbrengen.

Naar mijn meninn zijn we het beste af als er keuze is en beide technologieën elkaar stimuleren tot innovatie.
Flash is veel beter voor de resources en een stuk makkelijker te ontwikkelen dan HTML5, CSS, JS, AJAX, Canvas en dergelijke. Het enige waar Flash op dit moment meer resources voor nodig heeft is video, maar dat wordt gefixt met Flash 10.1 en de daarop volgende versies zullen daar waarschijnlijk nog verder in gaan.

Ik denk dat Flash uiteindelijk wel zal verdwijnen, maar voorlopig echt nog niet. Daar zijn de standaarden zoals HTML5, CSS, AJAX en JS enzo nu echt nog niet klaar voor. De vraag is gewoon, hoelang zal het nog duren voordat Flash echt overbodig is. 5 jaar?
Ik ben serieus benieuwd hoeveel mensen nu zoveel Flash-games spelen dat ze niet zonder kunnen op hun mobiel... als dat echt het enige is en Flash wordt nauwelijks gebruikt voor interessante apps, zie ik het probleem niet echt.
@cubidotnl:
Ik heb hierboven al een aantal argumenten gegeven. Het heeft met name met de development-tijd en adoptie te maken, maar ook bied AS3 erg veel mogelijkheden, je mag het zien als een volwassen taal die zich met offline talen kan meten en bied veel mogelijkheden m.b.t. aangesloten apparaten, netwerkprotocollen en je filesystem.

Eigenlijk zegt het filmpje van Adobe al genoeg:
http://www.adobe.com/products/flashplayer/
Al deze beschreven onderdelen zijn met enkele regels code voor elkaar te krijgen in Flash, dat is heel wat anders dan kutten met CSS en JS in verschillende browsers.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 8 april 2010 22:44]

En voor de 1254 keer : HTML5 is geen flash vervanger. Ja HTML5 ondersteunt video, maar flash is meer dan een videospeler. Daarnaast moet men toch eerst echt ook eens komen tot een standaard voor de codec (en liefst 1 die gratis is).
Flash op de iPhone zal sowieso niet gebeuren totdat Adobe een stabiele versie van 64 bit Flash uitbrengt, iets wat nu nog gewoon niet goed werkt. Zelfs op W7-64bit moet je nog een 32bit browser draaien voor flash. De iPhone is 100% 64bit.
Wow puur 64bit OS die kan draaien op een 32bit ARM core, magie! Je zal zeker OSX bedoelen? De iPhone is gewoon een 32 bit ARM systeem zoals alle PDA/smartphones van de afgelopen 10 jaar...
Er is echt echt heel lang een Fash64 'alpha' voor Linux. die gewoon naar behoren werkt.

Er is dus blijkbaar geen fundamenteel probleem. Het ziet er voor mij uit alsof Adobe gewoon met de duimen zit te draaien. Waarom ze niet al lang Win64 en diverse full-feature ARM versies zijn gekomen om hun 95% install-base te beschermen snap ik gewoon niet.
So? HTML5 is veel meer dan video. Er zit gewoon een canvas in waarop je met vector data overweg kan. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit: http://9elements.com/io/projects/html5/canvas/

Flash is echt overbodig!
Als je echt complexe dingen wilt doen is Flash in dat geval makkelijker. Voornamelijk omdat het met Flash makkelijker is om interactieve sites (/site onderdelen) te maken dan met Canvas enzo. Een tweede reden is dat je met Flash een stuk betere performance krijgt in dat soort gevallen, wat het mogelijk maakt om nog complexere dingen te maken die anders teveel rekenkracht vereisen.

Uiteindelijk zal Flash wel vervangen worden ja, maar dat duurt echt nog wel even voordat het zo ver is.
Flash is echt overbodig!
Bekijk de bron eens, bedenk je eens dat de maker daar 50x zo lang mee bezig is geweest dan als hij het in AS geschreven had en dat je een programmeur nodig hebt die met js, html en css erg goed en up-to-date is.

Weet je met hetzelfde geld een leuk team van html-ers, php-ers, actionscripter, ontwerper en projectmanager kan neerzetten?
Programmeurs moeten sowieso zorgen dat ze up-to-date zijn, dus dat vind ik een nonsense-argument. Daarnaast komen er binnen de korste keren libraries, waardoor het implementeren van dergelijke websites veel minder tijd gaat kosten. Ook zie je de voordelen van deze nieuwe techniek over het hoofd: geen plugin, wel zoekmachinevriendelijk en waarschijnlijk ook minder resources die nodig zijn (want Flash hoeft niet geladen te worden). Zo zullen er waarschijnlijk ook nog voordelen zijn die ik vergeten ben te noemen...
Dat minder resources is op dit moment dus nogal een illusie. Flash levert voor de echt complexere dingen op dit moment een stuk betere performance. Dat zal in de toekomst wel veranderen, maar daar gaat denk ik wel nogal wat tijd overheen voordat we zover zijn.
Ja hoor me i7 (25% load over 4 cores) begint er bijna van te zweten, nee dan is flash nog minder zwaarheb ik het idee :)

Buiten dat de code voor die site ongeveer even lang is als de bijbel :) En als je het in flash doet je misschien even veel code heeft als de Donald Duck...

Dus nee ben het er mee eens dat het flash kan vervangen maar niet op dit moment met zulke lappen code en zo slechte performance!
Of je support ze beide. Nog niet zo lang geleden hadden we tientallen codecs nodig om filmpjes te kijken, en nu struikelen we al over 2...
HTML5 is geen flash vervanger
Voor mij wel, gebruikte Flash alleen maar voor video, en zelfs dat trok veel meer cpu dan html5 nu.
In samenhang van CSS3 en Javascript maakt HTML5 toch zeker kans op het vervangen van Flash.

In mijn woordenschat betekent vervangen dat één ding weg gaat en dan een ander ding ervoor in de plaats komt. Het zal misschien even duren voordat Flash helemaal weg is. Maar naar mijn voorspellingen gaat dat wel gebeuren. Zelfs de nieuwe Adobe CS5 bundel gaat zich meer richten op HTML5 dingen.

Maar juist omdat Apple geen Flash ondersteunt is de kans dat het weg gaat groter, en om eerlijk te zijn vind ik Flash niet het fijnste programma om mee te werken.
Ja maar als je het op die manier gaat bekijken, kun je ook een stelling roepen in de zin van: Het zal misschien even duren voordat PHP helemaal weg is. Misschien een rare vergelijking, maar alles vergaat.

Ik denk zeker niet dat HTML 5 Flash gaat vervangen, puur omdat Flash gewoon veel mogelijkheden heeft.
De grote duivel die schijt heeft aan Javascript, Css en zeker HTML 5 is er ook nog. Als wij een product afleveren in css3/html5 dan zal mijn klant zeggen 'Het werkt niet en ziet er lelijk uit', terwijl de klant niet zal huilen wanneer het niet op een iPhone werkt. Flash is gewoon crossbrowser, 1 taal, geen uitzonderingen nodig voor kutbrowsers uit 1999 en 99% bereik.

Gaan we dan nog even kijken naar de Copyright kant: Hoeveel content aanbieders zullen zitten te wachten op mp3's en video's die met een klik op de rechtermuisknop opgeslagen kunnen worden? Niet dat ik dat erg vind, maar vraag je maar eens af of dat echt gaat gebeuren.

En echt Whazor, verdiep je in de stof als je denkt de toekomst te kunnen voorspellen. Javascript is echt een paupertaal in vergelijking met AS3, AS3 kan zich meten met de betere programmeertalen, zoek is voor de gein op wat je allemaal in Flex kunt maken. Flash is bovendien een hele fijne werkomgeving in vergelijking met html-klop-programma's. Html 5 gaat het de komende 5 jaar gewoon niet worden, hoe treurig het ook is.

side note: als AS-developer heb ik ook helemaal geen zin om voor mobieltjes en aparte schermresoluties te ontwikkelen (en de bezoeker zit er ook niet op te wachten), die krijgen gewoon een mooie alt-content die ook werkt op de simpelere toestellen, html4 voldoet daarvoor.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 8 april 2010 22:13]

En waneer heb jij het laatst naar Javascript gekeken? En ben je wel zeker dat je weet wat er kan met HTML5? Zelfs Microsoft laat duidelijk zien met hun IE9 project dat HTML5 duidelijk de toekomst is.

Ook iets dat jij niet lijkt te beseffen is dat Adobe Labs al technologieen heeft gedemonstreerd waarbij men vanuit Shockwave een export deed naar HTML5 javascript + SVG gebruik makende van een canvas-element. Adobe verkoopt content-creation tools. Ik denk niet dat flash zal verdwijnen, maar wat zal gebeuren is Adobe die de keuze gaat aanbieden in Flash om .swf bestanden OF HTML5-code te genereren.

Nu dat is nog toekomstmuziek, HTML5 is zelfs nog niet eens een finale standaard, en de performance van de render-engines kan zich momenteel nog niet meten met de Flash-runtime, maar dankzij de grote concurrentie tussen het Webkit/Chrome, Webkit/Safari, Opera, Firefox en nu ook het IE9 project, heb je dat de laatste jaren en zelfs maanden met reuze-stappen vooruit zien gaan.

Ook, als jij geen goed-oogend product kan maken in CSS3+HTML5 dan ligt dat aan u, uw beperkte kennis en bereidheid nieuwe dingen te leren, en niet aan de tools. En nieuwe dingen leren is in de informatica nu eenmaal een must. Zelfs als C-programmeur, moet je constant nieuwe dingen leren - en die taal bestaat al bijna 40 jaar... Of geloof je nu echt dat je je tot aan je pensioen met die ActionScript-kennis gaat kunnen rechthouden?
Inderdaad flash gaat zeker dood... Ooit :) net als jij of ik, maar serieus denk je nou echt dat op de dag dat HTML5 officieel is Flash direct verdwijnt? Dat gaat jaren duren, en tot die tijd wil ik er gebruik van kunnen maken of het nou slecht of goed geprogrammeerd is of een rottaal of wat dan ook interesseert mij als website bezoeker niet echt!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 april 2010 23:33]

Dat gaat jaren duren, en tot die tijd wil ik er gebruik van kunnen maken
Dus koop je geen iPhone. Prima, maar waarom wil je dat elke dag zo graag duidelijk komen maken?

Je kunt het ook zo bekijken: Als iPhone Flash zou hebben, weet je zeker dat geen enkele webdeveloper ook maar de geringste drang zou hebben om andere technieken te gebruiken.

Bovendien, als het écht is wat iedereen wil, dan zou je blij moeten zijn want dan is het snel afgelopen met iPhone en gaan we eindelijk allemaal genieten van Flash enabled Android. toch?

[Reactie gewijzigd door edwingr op 9 april 2010 00:49]

Dat is totale onzin: als er een betere techniek is die goed ondersteund wordt dan omarmen developers die waarschijnlijk. Nieuwe methoden zijn altijd welkom, maar IE (boven gerefereerd als 'de grote duivel') loopt nog jaren achter met het implementeren van alle mogelijkheden en het updaten van de browsers (hoewel dat deels de taak is van de gebruiker, mag IE6 van mij toch echt automatisch verwijderd / update worden bij 'non-corporate' edities. Bedrijven kunnen indien nodig twee browsers draaien (die hebben de know-how in huis)). Ik kan dus heel goed begrijpen dat het ontbreken van Flash op de iPhone een doorn in het oog is van veel mensen.
als er een betere techniek is die goed ondersteund wordt dan omarmen developers die waarschijnlijk
In jouw ideale wereld misschien. In de dagelijkse praktijk zie je vooral dat er gekozen wordt voor de makkelijkste en voordeligste weg.

Overigens, als een telefoon een bepaalde techniek niet ondersteunt en consumenten vinden dat belangrijk, dan laten ze het ding toch vanzelf links liggen? Kortom, het lost zichzelf op.

Net zo goed als er legitieme redenen zijn vóór flash op je mobiele platform, zijn er ook genoeg tegen argumenten te vinden. Zo zijn er bijvoorbeeld zat websites waarvan de banners alleen al 5% van je accutijd kosten. En natuurlijk kun je kiezen om dan geen flash te installeren maar uiteindelijk zal de gemiddelde gebruiker zodra er een keer om flash gevraagd wordt, dit meteen installeren en ook niet zomaar meer verwijderen. Apple kiest er domweg voor om de mogelijkheid niet te geven. Rigoreus maar wel effectief.
Ik kan dus heel goed begrijpen dat het ontbreken van Flash op de iPhone een doorn in het oog is van veel mensen.
Een 'doorn' is het vooral voor de niet-iphone gebruikers. Vreemd, want die kunnen toch eindeloos genieten van flash op hun wimo, android of bb, zou je zeggen. De meeste gebruikers zullen het eerder een 'jammer' noemen.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 9 april 2010 10:37]

Ja en so what, de meeste Flash wordt gebruikt voor...video. Flash-based games e.d. ga ik echt niet op een mobieltjes spelen.
Om deze reden denk ik ook dat Flash veel belangrijker is voor de iPad. Dan kun je tenminste Farmville spelen op je iPad :P.
Farmville.... of Facebook komt met een native Farmville app?

Dat werkt vele malen beter dan Flash versie. Je kan de UI van de iPhone gebruiken en de zojuist aangekondigde dingen. Met flash moet je moeilijk doen om de ervaring te evenaren (touchlibs aanspreken, multitouch implementeren, menu's maken, enzovoort)

Dus, facebook, maak farmville voor de iPhone en Flash is echt overbodig voor het overgrote deel internetkoeien die dat soort domme spellen speelt :P
Is taskswitching niet een betere naam dan multitasking?

Dit doet me denken aan macos 8 & 9 en windows 1, 2 en 3
Is taskswitching niet een betere naam dan multitasking?
V4.0 ondersteunt beide.

Taskswitching icm met automatisch hibernaten van niet active processen is het default gedrag, maw processen in de achtergrond gebruiken geen cpu tijd en geen RAM geheugen.

Bij multitasking zoals we dat kennen van desktop systemen (en de Android) is dat niet het geval, daar blijft een programma in de achtergrond een volwaardig proces.

Multitasking (lees background processing) is ook mogelijk met v4.0 maar daarvoor moet de programmeur expliciet code schrijven.

Interessant is dat met v4.0 Grand Central Dispatch ook z'n entree maakt op de iPhone!
Is wel een beetje zo, maar zie jij het gebeuren dat mensen op dezelfde manier gaan multitasken op een telefoon zoals hoe ze dat doen op een PC? Ikke niet. Je zult hooguit willen dat bepaalde dingen in de achtergrond door blijven draaien en daar zijn die 7 APIs voor. Een programma dat daar niet gebruik van maakt zal gewoon afgesloten worden op het moment dat je een andere programma opent.

Persoonlijk vind ik deze aanpak beter geschikt voor de huidige generatie smartphones. In de toekomst zal dat wel anders worden, maar dan hebben we het over een jaar of 3 tot 5.
Nee. Dit is multitasking, namelijk.
Nee is time-share/time-slice technologie met een extra achtergrond threadje.
Apple gaat de aanval frontaal in op Google met I Ads. Ik denk dat adverteerders hier best blij mee zijn.. Developers ook!! Apple weet van zoiets simpels en irritants als reclames toch weer iets moois te maken.
Ook Android krijgt geen vrij spel en probeert Apple ze voor te blijven.
Ik heb een week met een Android toestel mogen spelen, maar vond mn Iphone een stuk fijner werken.. Op naar OS5!!!
Toch grappig dat sommigen van alles van apple iets goed willen maken. Nee meer adds op een toestel waar ik al voor betaalde lijkt me helemaal niet de goede manier van doen.
Alsof je verplicht bent om apps met Ads te installeren...
Ook grappig hoe er zoveel mensen altijd overal meteen iets negatiefs in zien.
Meer reclame is moeilijk als iets anders te zien hoor. Ik ben benieuwd maar er direct van uitgaan dat reclame in de apps plots een feature is voor gebruikers lijkt me echt de PR van apple blindeling geloven.
Nee dat zeg ik ook niet, maar vooralsnog moeten we eerst afwachten of dit ook echt zo erg wordt. Ik denk dat het alleen in gratis apps terecht komt en zodra developers overdreven te werk gaan, krijg je een slechte score als developer... beetje zelfregulatie hoop ik dan op.
Is reclame negatief als je daardoor meer kwaliteits app voor niets kan downloaden?
Als ze multitasking toevoegen, ben ik benieuwd hoelang het gaat duren voordat er een multicore in een iPhone of iPad gaan doen. ( ik weet, miss iets te snel gezegd.)

fast app switching lijkt me wel handig, hoef je niet als eerst op te zoeken.
Als ze multitasking toevoegen, ben ik benieuwd hoelang het gaat duren voordat er een multicore in een iPhone of iPad gaan doen. ( ik weet, miss iets te snel gezegd.)
Iedereen verwacht dat Apple dit jaar nog een nieuwe telefoon gaat uitgeven, je hebt kans dat daar een dualcore in zit, maar eerlijk gezegt betwijfel ik 't. (eerder in een iPad dan in een iPhone denk ik)
fast app switching lijkt me wel handig, hoef je niet als eerst op te zoeken.
yep, het is een soort van hibernate, best een effectieve methode.
Zat ik ook aan te denken.

Het is namelijk (lijkt mij) makkelijker om een dual core in een iPad te doen dan in een iPhone.

Ik denk sowieso (leuk woord) eerst maar te kijken hoe goed multitasking werkt, daarna zien we wek verder. (ik heb geen twijfels over multitasking, hoor :P ).

Wanneer word OS 4.0 eigenlijk uitgebracht?
Iemand een idee?
Wanneer word OS 4.0 eigenlijk uitgebracht?
Iemand een idee?
volgens het event daarnet deze zomer, en in de herfst voor de iPad.
Steve Jobs geeft ook nog een mooie klap in het gezicht van de Jailbreak Multitasking programma's.

."Now we weren't the first to this party, but we're gonna be the best. Just like cut and paste"
Klap? Als ik het goed voorheb is de jailbreak multitask een echte vorm van multitasking terwijl apple via api's een kreupele vorm van taskswitching aanbied. Een 3rd party app constant naast een andere draaien kan nog steeds niet . je krijgt nu een uitgebreidere save state functie.

Eerder dus een blamage dus voor apple dat een hobbyist het al jaren voor hen en beter had.

[Reactie gewijzigd door k995 op 8 april 2010 23:06]

Backgrounder kan anders meer dan Apples toekomstige implementatie.
Backgrounder zorgt er voor dat elke app die ik background gequit wordt omdat er niet genoeg geheugen beschikbaar is. Omdat de iphone nou eenmaal geen desktop pc is maar een telefoon en ook niet aan dingen als virtueel geheugen kan doen zonder schade te brengen aan de snelle gebruikerservaring.

Wat dat betreft kan deze vorm van multitasking voor mij veel meer dan 'echte' multitasking.
Mooie klap?

Ik weet niet of je blij moet zijn met dat apple het copy pasten het beste beheerst :S
Euh, volgens mij heeft dat niet zozeer met de jailbreakers te maken, maar eerder met andere toestellen die al Multitasken hadden.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True