Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 150 reacties

In een interview met Tom's Guide stelt John Carmack, programmeur van id Software, dat de iPad 2 half zo krachtig is als de Xbox 360 en PlayStation 3. Hij verwacht bovendien dat mobiele apparaten net zo krachtig worden als consoles.

In het interview laat Carmack, mede-oprichter en lead programmer van id Software, zich uit over hardware-onderdelen van toekomstige mobiele apparatuur, zoals quadcore-cpu's en quadcore-gpu's. Op basis van de plannen van met name Texas Instruments en Nvidia concludeert de programmeur dat volgend jaar al het punt bereikt wordt waarop mobiele apparaten krachtiger zijn dan de huidige generatie consoles. "We hebben een beschamende rijkdom als het aankomt op ontwikkelen voor mobiele apparatuur," stelt Carmack. "We kunnen het ons niet veroorloven om al die kracht te gebruiken. Bij de consolegames waar we aan werken kunnen we heel veel tijd steken in optimalisatie omdat we weten dat we er tientallen miljoenen dollars mee gaan verdienen. Er zijn maar heel weinig iOS-apps die daarin slagen, dus begin je niet aan de ontwikkeling van een app in de verwachting om dat soort bedragen te verdienen en daarom stop je ook niet zoveel tijd in optimalisatie."

"Maar mobiele apparaten zijn al zo krachtig dat je niet eens zo vreselijk veel tijd aan optimalisatie hoeft te besteden en het is duidelijk dat het alleen maar beter wordt zodra we quadcore-cpu's en al die gekke grafische hardware krijgen. Er heerst de onterechte mening dat mobiele apparaten even krachtig zijn als consoles. De iPad 2 is ongeveer half zo krachtig. Maar dat betekent wel dat de apparaten die nog uit gaan komen, zeker die van volgend jaar, simpelweg krachtiger zullen zijn en dat betekent tegelijk dat we dus helemaal niet zoveel tijd aan optimalisatie hoeven te besteden. Het betekent dat het weinig moeite zal kosten om onze technologie en assets over te zetten. Het grootste probleem zit hem in verspreiding van de games en vooral in de opslagruimte die er is op mobiele apparaten."

Het is niet de eerste keer dat Carmack een vergelijking maakt tussen de kracht van mobiele apparatuur en die van de huidige generatie consoles. In een vergelijkbaar interview in juni dacht de programmeur nog dat er twee jaar nodig zou zijn om de inhaalslag te maken. In het interview met Tom's Guide laat Carmack nog los dat id Software in ieder geval tijdelijk gestopt is met de ontwikkeling voor Android. De studio heeft een programmeur aangenomen om voor Google's mobiele besturingssysteem te programmeren, maar omdat één van de iOS-programmeurs het bedrijf verliet, is de Android-programmeur bij het iOS-team gevoegd.

Rage HD

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (150)

"Het grootste probleem zit hem in verspreiding van de games en vooral in de opslagruimte die er is op mobiele apparaten."

Hij vergeet de control method, want zonder muis of controller vind ik het niet lekker spelen.
dat is geen 'probleem' maar hooguit een 'ander' vorm van controls die zijn uitwerking zal hebben op de manier waarop games bestuurd worden... touchbesturing icm bewegingssensoren is inderdaad een andere besturingsvorm die ook andere games succesvol zal maken en het moeilijker maakt te denken dat een 1-op-1 port van een game die op consoles succesvol is altijd een even groot succes zal bieden...

maar zelfs bij de consoles is de besturing ook iets dat kan verandering, zie de opkomst van de Wii en Kinect..
ik denk dat voor ontwikkelaars dat eerder een 'uitdaging' is dan een 'probleem'..

Overigens, eigenlijk denk ik ook niet dat die 'andere' distributievorm die bij mobiele devices sterk opkotm vias 'app stores' niet zozeer een écht probleem is maar hooguit ook weer zn weerslag op de manier waarop het verdienmodel van games werkt...

het erg duur verkopen van een doosje met een schijfje erin voldoet niet voor mobiele devices, waar de App stores als paddestoelen uit de grond schieten zijn juist de handhelds met specifieke 'eigen' schijven duidelijk op de terugweg, UMD lijkt mislukt en ook Sony experimenteert sterk met het laden van spelen via een online store, alhoewel juist Sony sterk ingebet zit in het 'oude' distributiemodel en daarmee flink verdiende.

Ik denk dat uiteindelijk game-makers nog steeds wel degelijk vele miljoenen kúnnen verdienen met mobiele games, huidige toppers (Angry Birds e.d.) halen dat ook prima, maar Carmack zal het misschien moeilijk hebben zich daarmee te identificeren..
enkel zullen deze dan ook bv meer moeten verdienen met ingame payments en bonussen en minder met een eenmalige dure aanschaf voordat iemand de game kan spelen.
Bluetooth toetsenbord, kun je zowel typen als gamen.
Ja dan moet je de i/pad weer in een houder stoppen. => extra kosten
Als je dan toch een toetsenbord neemt , is een muis ook handig. => extra kosten

Dan lijk het toch al aardig op een laptop ±P - desktop. Met als voordeel dat de Pad wat makkelijker te hanteren is, maar hiertegenover staat wel het prijskaartje

[Reactie gewijzigd door mukkel op 24 augustus 2011 12:26]

Naast het feit dat je gaming 'monitor/tv' tegenwoordig toch wel minstens 20"+ is, en niet zo'n magere 9eneenbietje"..
Dat ligt naar mijn mening toch eerder aan de game die je graag speelt. Ja een shooter zou fijner zijn met een fysiek aparaat (toetsenbord/muis of controller) maar er zijn nu al een aantal games zoals Dead Space op de Iphone waar de besturing best fijn verloopt.

Maar er zijn genoeg scenario's te bedenken dat een touchscreen fijner is (drag/drop acties) of voldoende is (racers zoals Real Racing 2).

Verder zijn er toetsenbord add-ons voor b.v. de Ipad dus de stap naar een muis voor games ofzo zou zo gemaakt kunnen worden
Mee eens, besturing op touchscreen apparaten is nog niet echt te vergelijken met een muis of controller.

Ik snap daarom ook niet dat analysten zo'n positieve toekomst schetsen voor mobiele/tablet games. Is het niet gewoon zo dat omdat we nu redelijk massaal overstappen op dergelijke apparaten dat de verkopen voor dergelijke games even in de lift zit? Puur omdat men even wil proberen wat hun nieuwe apparaat allemaal kan? Vervolgens gamen ze bijna nooit meer op het apparaat behalve een potje Angry Birds omdat ze zich kapot vervelen in de bus oid.
Inderdaad. Hoewel ik prima games kan spelen op mijn iPod Touch/iPad, heb ik de moed opgegeven om nog te investeren in shooters (op Wolfenstein na dan).
Dat is wel fijn om te horen, dan kunnen we straks lekker battlefield spelen op de ipad
En hopelijk op android apparaten! Qua hardware liggen veel android apparaten al voor op iPhone/iPod. Dual cores, 1gb geheugen, etc. Waarom komen er dan nog steeds veels te simpele spellen uit voor android? Dat is juist jammer!

Terwijl iOS hele goede spellen met zelfs de Unreal Engine erin krijgt.
- Java (niet een omgeving die bekend staat om hoge performance) vs C/C++/Objective-C
- iOS devices zijn consequent in hardware en beeldformaten
- iOS is gesloten en piracy is daarom lastiger
- iOS gebruikers geven meer geld uit aan apps
Voor Android is er ook met C/C++ te ontwikkelen en dat kan de performance van je Game best verhogen.
- Beeldformaten maakt natuurlijk niets uit, dat is gewoon een kwestie van je App/Game goed ontwikkelen. Je hebt bij iOS ook meerdere formaten waarvoor je losse versies moet maken.
- Met de Market Licencing Service van Android is het vrij lastig om een game te piraten, en als dat is gelukt is dat meestal voor een kleine groep(root-gebruikers)

Dat laatste ben ik wel met je eens, maar daar komt vast nog wel verandering in met Direct Carrier Billing.
Dat Java niet performt, is al lang achterhaald. Vroeger was dit wellicht zo, maar dat is echt niet meer zo. Soms performt het zelfs beter dan C++. Dit komt omdat je in C++ zelf je pointers etc moet opruimen. Dit kost cpu tijd. In Java gebeurt dit door de garbage collector, die het doet wanneer het systeem 'idle' is.

Ik denk dat het voornaamste argument is dat op het IOS platform meer geld te halen valt.
- Java (niet een omgeving die bekend staat om hoge performance) vs C/C++/Objective-C
In 1995 zul je bedoelen? Java is lang niet meer zo slecht met performance, en is juist in een heleboel gevallen sneller dan bijvoorbeeld C of C++, onder andere door de JIT en on-the-fly optimalisaties van code.
- iOS devices zijn consequent in hardware en beeldformaten
Dat is inderdaad wel een zwak punt van Android, en een voordeel van Apple, maar toch weet ik niet of dit zo belangrijk is. Bijvoorbeeld, alle Apple computers hebben nagenoeg vergelijkbare hardware, terwijl PC's uit allerlei verschillende merken en dergelijke bestaan. Toch is de PC een populairder platform voor games dan de Mac.

Ook is er op de PC sprake van een groot aantal verschillende beeldformaten en resoluties, en dat zou totaal niets uit moeten maken. Als je een goede engine gebruikt (of maakt), dan kan die rekening houden met verschillende resoluties, en wordt het spel gewoon goed geschaald.
- iOS gebruikers geven meer geld uit aan apps
Dat is waar, maar het is ook gebleken dat reclame inkomsten op Android veel lucratiever zijn dan het verkopen van apps op iOS (ik zou een bron linken, maar ik ben de link even kwijt - was een bericht hier op Tweakers een paar maanden geleden).
Toch is de PC een populairder platform voor games dan de Mac.
windows bedoel je, want er zijn nauwelijks multiplatform games voor de pc tegenwoordig (alleen valve en blizzard/id, epic speelt niet meer mee na de "donatie" van microsoft), verder is dat logisch, via direct3d is een verregaande lock-in situatie voor games onstaan, gelukkig wordt dat iets minder nu er steeds meer multiplatform ontwikkeld wordt (zij het naar consoles/tablets maar dat is een flinke boost voor opengl).
Ehm de iPhone en iPad lagen behoorlijk voor op het gebied van hardware bij het uitkomen hiervan.

iPhone 4: resolutie die nog steeds ongeevenaard is + grafische kracht die op dat moment absoluut ongeevenaard was. nog steeds 1 van de dunste telefoons

iPad 2: Nog steeds hardware matig de snelste tablet en op het de galaxy tab 10.1 na, de dunste tablet.

De reden dat android op sommige vlakken nu voorligt is vanwege het feit dat er zo ongeveer elke maand weer nieuwe toestellen uitkomen. Verder kan men ook daadwerkerlijk optimaliseren voor iOS devices, aangezien er maar een x aantal modellen van zijn, terwijl er een gigantische wildgroei aan android devices zijn. Plus het feit dat volgens meerdere onderzoeken het voor een ontwikkelaar lovender is om voor iOS te ontwikkelen, aangezien de inkomsten een stuk hoger liggen.
iPhone 4: resolutie die nog steeds ongeevenaard is + grafische kracht die op dat moment absoluut ongeevenaard was. nog steeds 1 van de dunste telefoons
Onzin de SGS heeft een veel snellere GPU als de iPhone 4 (en was nog eerder uit ook) die gewoon dezelfe GPU heeft als de iPhone 3GS trouwens (ietswat opgevoerd) :)

Enige waar de iPhone 4 mee uitblonk was het merkje en de resolutie... Verder was elke high end telefoon kwa hardware net zo ver of zelfs verder (SGS GPU is toch echt veel sneller als die in de iPhone 4).

Dit is echt weer typesche Apple propoganda de wereld in helpen, ik had nog net niet het idee dat ik een telford reclame voor de iPhone aan het lezen was :) De rest van je post zit nog een kern van waarheid in, maar kom op die onzin die niet eens waar is kan toch wel achterwegen gelaten worden...

edit: wat heeft de dikte trouwens in hemelsnaam te maken met het feit of er wel/geen games voor gemaakt worden... Vondt John Carmack andere tablets te dik oid :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 augustus 2011 12:37]

Zoals altijd echter kan je de systemen niet zomaar 1-op-1 in specs vergelijken. Feit blijft dat de iPhone4 behoort tot de meest geavanceerde telefoons op de markt. Dat er een Android telefoon is die iets betere specs heeft doet daar weinig aan af, die behoort er ook toe. Wat ik echter zie in performance is vaak beter onder iOS dan Android. Nog steeds zie ik her en der lag in Android interfaces, spelletjes, whatever. Niet zoveel meer als eerdere versies, maar het is niet wat ik verwacht van al die snelle cpu's. Daar vind ik de iPhone 4 op zijn minst dus net zo goed in, al is de spec net een halve generatie minder.
Zoals altijd echter kan je de systemen niet zomaar 1-op-1 in specs vergelijken.
Ik? Degene waar ik op reageer, en die deed het fout dus verbeter ik dat :) Simpel toch?

Erg triest dit, ik wordt dus aangevallen omdat ik iets wat scheef staat, recht zet...
Niemand valt je aan, die indruk heb je vaker, dit is een discussie platform. ;)
[...]
Onzin de SGS heeft een veel snellere GPU als de iPhone 4 (en was nog eerder uit ook) die gewoon dezelfe GPU heeft als de iPhone 3GS trouwens (ietswat opgevoerd) :)

Enige waar de iPhone 4 mee uitblonk was het merkje en de resolutie... Verder was elke high end telefoon kwa hardware net zo ver of zelfs verder (SGS GPU is toch echt veel sneller als die in de iPhone 4).
watercoolertje in defense mode :)

De SGS heeft een PowerVR SGX 540, Apple's A5 die in de iPad 2 terug te vinden is de PowerVR SGX 543MP2 die op zijn beurt weer een stuk krachtiger is. Ondanks dat de SGS een meer krachtige GPU dan Apple's A4 heeft, zijn goede spelletjes voor het Android platform uitgebleven.

Probleem dat ontwikkelaars zoals id software hebben, is dat ze wel voor de PowerVR SGX 540 kunnen optimaliseren bij een bepaalde resolutie, echter hebben maar weinig Android telefoons dezelfde krachtige GPU of gebruiken een geheel andere soc.

Daarom en omdat Android gebruikers niet graag geld uitgeven, laten ontwikkelaars het Android platform links liggen en zijn er maar een beperkt aantal goede games te vinden die ook nog eens later uitkomen en ondermaats presteren omdat ze op een breed scala aan telefoons moeten werken.

Best wel jammer dat vrijheid ten koste van kwaliteit en keuze gaat. Microsoft pakt het met Windows Phone 7 dus een stuk slimmer aan door fabrikanten enige restricties op te leggen om zo enige vorm van consistentie te creëren.
Hoop bla bla, gefeliciteerd man met je bla bla verhaal :)

Anyways we (ik en mazewing) hebben het over de iPhone 4 en hoe geweldige hardware die wel niet heeft :) Niet over de opvolger maar over een reeds uitgebracht toestel. En ik had gewoon gelijk
Ondanks dat de SGS een meer krachtige GPU dan Apple's A4 heeft
That's all i had to say :) En hij beweerde het tegendeel, is dat nou zo verkeerd van me om recht te zetten?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 augustus 2011 13:26]

That's all i had to say :) En hij beweerde het tegendeel, is dat nou zo verkeerd van me om recht te zetten?
Het komt een beetje kinderachtig over, alsof je je aangevallen voelt, wat de discussie natuurlijk niet ten goede komt.

Het kan zo zijn dat de SGS een betere GPU dan de iPhone 4 heeft, echter wordt de iPhone als referentie gebruikt omdat iOS nu eenmaal interessanter is voor ontwikkelaars en zo zie je dat er zelfs voor een telefoon van 1,5 jaar oud betere en mooiere games te vinden zijn dan voor de snelste Android telefoon. Specs zijn dus niet zaligmakend.
En toch ben ik het met Watercoolertje eens... De zijn meer games te vinden voor iOS... Beter en mooier zijn ze zeker niet. Zoek in de Android market maar eens op THD en je zal zien dat je tientallen games (vrijwel al de populaire) kan downloaden / kopen die allemaal even soepel / mooi en goed zijn als op iOS

Ik ben het een beetje zat dat mensen blijven steken in de situatie van een aantal jaar geleden, de tijden veranderen en Android en iOS komen gewoon steeds dichter bij elkaar
Ik ben het een beetje zat dat mensen blijven steken in de situatie van een aantal jaar geleden, de tijden veranderen en Android en iOS komen gewoon steeds dichter bij elkaar
Het is natuurlijk niet zo dat er helemaal geen games voor Android te vinden zijn, echter zijn het meestal ports van iOS games en komen ze pas veel later uit (Angry Birds bijvoorbeeld).

En daarnaast kan een game voor Android mooi zijn, echter zal 90% van de Android device eigenaren er niet veel van terug zien omdat een game niet voor hun telefoon of tablet is geoptimaliseerd.

Logisch dus dat een iPhone en iPad als referentie gebruikt worden en de meeste, beste en mooiste spelletjes er als eerste voor uitkomen.
Ondanks dat de SGS een meer krachtige GPU dan Apple's A4 heeft, zijn goede spelletjes voor het Android platform uitgebleven.
http://www.nvidia.com/object/tegra-zone.html

Om maar een klein overzichtje te geven met Android apps die gewoon vergelijkbaar (en in veel gevallen zelfs beter) zijn dan op iOS... Waarom beter? Omdat het tegra geoptimaliseerd is. (Let op ik wil geen doelloze fragmentatie discussie oproepen... De games in de tegra zone werken ook op bijv de SGS2)

Nee dat gaat al eventjes niet meer op, 2 jaar geleden had je helemaal gelijk maar nu niet meer
Je kan prima 720p films afspelen met een Tegra tab... Snap je punt niet zo...
Je kan prima 720p films afspelen met een Tegra tab... Snap je punt niet zo...
Tegra 2 kan geen 720p High Profile aan terwijl de iPad 2 hier geen moeite mee heeft. Slechte zaak natuurlijk want tablets met de Tegra 2 zijn later uitgekomen dan de iPad 2.
De iPhone 4 heeft een A4 CPU/GPU. Dit is volgens mij exact dezelfde CPU/GPU als de hummingbird die in de Galaxy S zit.
+1 voor watercoolertje.

Er zijn android devices die veel beter zijn dan dan hun iOS concurrenten.
Helaas is de eco-market inderdaad meer verspreid.

Qua inkomsten, volgens Angry Birds hebben ze meer stabiele inkomsten dankzij ads, dus daar zal het niet volledig aan liggen, ook al is het een andere manier van inkomsten te verdienen.
En hopelijk op android apparaten! Qua hardware liggen veel android apparaten al voor op iPhone/iPod. Dual cores, 1gb geheugen, etc. Waarom komen er dan nog steeds veels te simpele spellen uit voor android? Dat is juist jammer!
Naar mijn idee is de grafische kracht de beperkende factor in verhouding met het geheugen en de CPU.
Dit werd min of meer in het artikel aangegeven. Voor de grotere softwarehuizen is het niet zo interessant voor Android te ontwikkelen omdat de gebruiker minder bereid is te betalen voor software. Bij Apple is het min of meer verplicht om je creditcard aan je account te koppelen (ik moest destijds een creditcardnummer invoeren om verder te kunnen met de installatie). Gevolg is wel dat je dan makkelijker de software aanschaft door de lagere drempel.
Op mijn android telefoon zou ik eerst nog iets moeten regelen en dus haak ik daar ook eerder af. In mijn optiek zou Google eigenlijk hetzelfde moeten doen met de Android Market. Alleen dan kan de market een commercieel succes worden en gaan softwarehuizen ook software uitbrengen die gebruik maakt van de hardware.

[Reactie gewijzigd door Erwin1967 op 24 augustus 2011 12:04]

Gezonder ecosysteem.
En zoals ieder jaar rond Q3, is de oude gen iPhone weer dik ingehaald.

Maar de iPhone 5 ligt bijna in de winkel.

Die makers van de Unreal Engine hebben ook duidelijk verteld waarom het al in iOS word gebruikt en nog niet op het Android platform.
Android heeft ook spellen die op de Unreal Eninge draaien hoor, tevens genoeg andere games met andere engine's die er net zo mooi uit kunnen zien :)

https://market.android.co...=com.southpeak.monsterapp
https://market.android.com/details?id=com.trendy.ddsw

Komt nog (iOS en Android):
http://www.youtube.com/wa...er_embedded&v=L5Chg1r5vUU

Daarbij beetje loze kreet om te zeggen dat een iPad 2 half zo krachtig is als 2 consoles die niet eens even krachtig zijn, is die nou de helft van de xbox 360? Of de helft van de PS3? Verder zijn ook nog is 5 jaar of ouder, geen verassing dat met een jaar de iPad (en andere consoles net zo goed/makkelijk) vergelijkbare power heeft...

Verschil is wel dat de xbox maar 720p uit poept een (toekomstige) iPad moet als ik de geruchten mag geloven een ruim 2x zo hoge resolutie als 720p = 4x zo veel pixels :) Dus dat wordt of gamen op 720p en dan nog maar 30FPS halen (meer heb ik de xbox nooit zien doen) Of gamen op 2x zo hoge resolutie met 7 a 8FPS?
Sterker nog, ik kreeg bij Gamescom een iPad met Battlefield 3 in mijn handen geduwd. Was niet echt geweldig, though. Twin-stick shooters werken voor geen meter op touchscreen.
De besturing is het grootste probleem vind ik.

Maar goed, de consoles hebben ondertussen 6 jaar lang stilgestaan. Het is tijd voor wat nieuws.
Opzich kan een bedrijf als Apple natuurlijk een console-like-controller op de markt brengen als blijkt dat er echt moderne games op gemaakt kunnen worden die dit vereisen. Een distributiemodel is er natuurlijk al.
het nut van de tablet is dan wel ver te zoeken, dan kun je net zo goed gewoon normaal op je tv/monitor spelen.. Tenzij je meer dan 2 handen hebt..
De tablet kan in deze ook een centrale rol spelen met andere apparatuur:
Output van tablet naar TV / monitor.
Aansluiten van controllers of andere apparatuur via bv. bluetooth

Je tablet kan dan voor verschillende doeleinden ingezet worden.
Ofwel het is het dashboard van de auto/tank die je bestuurt met allerlei informatie.
Ofwel het is een apart invoerscherm met toetsen voor speciale commando's.
Ofwel een combinatie van beide.
Ofwel .... (fantaseer zelf lekker verder)
En werd het renderen dan ook door de iPad gedaan, of was het eerder een srteam zoals OnLive. Lijkt me niet vanzelfsprekend dat ze eventjes een volledige engine en game gaan porten voor één toestel zonder grote plannen mee te hebben.
De unreal-engine is al omgezet voor de iPad en andere i-apparaten: http://www.epicgames.com/...pad-iphone-and-ipod-touch
Andere engines kunnen dan natuurlijk niet achterblijven, als ze daar ook winst op kunnen pakken.
Jongens... een ipad met krachtige hardware en een goede controller bestaat al. Dat noem je een LAPTOP.

Al dat gelummel met ipad-stands, externe controllers en hardware. Een ipad is niet zaligmakend.
als je er controllers op kan aansluiten, die on-screen keys die nu voornamelijk gebruikt worden kun je niet op een redelijke wijzen battlefield mee spelen.
Vanaf Android 3.1 kan je een Wii controller aansluiten op je tablet... Dit kon natuurlijk al maar nu kan het out of the box!
Zitten mensen serieus te wachten om met een controller op hun tablet te gaan gamen...? 8)7

koop dan een console, is minder duur, groter scherm en betere spellen
Ja lekker portable ook...
Uuuhm als je een beperkt budget hebt dan kan je de keuze maken of een tablet voor 400 euro die je kan gebruiken als tablet en console, of een console voor 400 euro...

(even de grafische kwaliteit en de voorkeur voor bepaalde games daar gelaten, kip en ei verhaal)

Dit is voor bepaalde mensen nog best wel eens iets om over na te denken

Let op: Hiermee bedoel ik, tablet via hdmi aansluiten op de TV en je controller draadloos gebruiken

(Qua prijzen heb ik even de nieuwe waarde van een Asus Transformer genomen en een schatting voor de prijs van een console na de lancering.... Dit omdat de prijzen van tablets 100% nog zullen zakken... De Transformer heeft op dit moment toch de beste prijs/kwaliteit verhouding)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 24 augustus 2011 13:47]

Voor die 400 euro heb jij nog geen controller bij die tablet. En als jij nog een console voor 400 euro koopt, dan lijkt het me dat jij de laatste tijd niet op de Pricewatch bent geweest. Zelfs de PS3 is onder de 250 euro gezakt.
Eerst lezen dan reageren, ik heb fictieve prijzen gepakt, voor de console een prijs gepakt die ik zie komen bij een lancering (bijv van de WiiU), voor de tablet de huidige prijs van de Asus Transformer 16GB.
Console is duurder want je hebt er ook nog een scherm nodig.
of op de galaxy tab hahahaah

verwacht dat de opvolgers grafischer een stuk krachtiger gaat worden als de komende ipads omdat apple laatste tijd een beetje achter de rest aan begint te lopen zullen ze ook op tablet gebied minder snel innoveren als de concurenten.
Thank you, captain obvious.

Als de opvolgers niet krachtiger worden zal het pas echt nieuws zijn. Verder heeft Apple niet veel om achteraan te lopen. Ze bezitten bijna de gehele tablet markt.

Innovatie is ook niet direct iets waar de meeste mensen direct voor warm lopen. Ze willen liever iets dat makkelijk werkt.
dat zou fijn zijn uiteraard, maar aangezien de iPad2 nu half zo krachtig is, wat zou het dan betekenen qua prijs voor de consument? aangezien het dadelijk net zo krachtig als een console zal worden.
Dat we straks Battlefield 3 kunnen spelen op de iPad 3 voor 79 cent. ;)
Ik hoop dat er dan wel een xbox/ps3 controller bij komt zodat je fatsoenlijk kan spelen, dat zou wel vet zijn.
Vooral met airplay erbij op de apple tv, dan heb je gewoon een volwaardige console. :D
Zoals te zien is in dit filmpje: http://www.youtube.com/wa...N7a2voWrw&feature=related , is het al prima mogelijk om te gamen met je telefoon. Gooi hier een bluetooth controller tegenaan ipv het toetsenbord zoals in dit filmpje, en je bent de originele N64 al aardig voorbij geloof ik!

In combinatie met de software van VMWare verwacht ik dat iedereen over een paar jaar de console van zijn keuze in de broekzak bij zich heeft!
Shooters icm touch screens zijn niet bepaald wat je noemt innoverend.
Alsof jij een verouderde Battlefield gaat spelen op een IPad als er weer een nieuwe console uit is waar een veel nieuwere, mooiere versie op uit is.

Je zou nu quake3 kunnen spelen op je ipad / iphone, doe je dat ook daadwerkelijk ?
Allemaal leuk en aardig dat gamen op je telefoon of tablet; maar wie gebruikt het nou echt? Het is leuk voor een paar minuten als je even wat tijd moet doden, maar om echt te gamen zijn de huidige apparaten toch echt niet geschikt.
Daarbij denk ik vooral aan de ergonomische kant; een iPad een uur lang vasthouden en dan ook nog met 2 handen besturen? Ik zie het niet gebeuren. Dan is er nog het probleem van tactile feedback; op een touchscreen mis je gewoon een hoop aan feedback; en echt lekker spelen doet het dan ook niet.

Ik kan me wel een iPad met externe controller voorstellen; maar als gaming device zie ik er niks in.

Sterker nog; zelfs de Nintendo DS/3DS of de Playstation Vita en PSP zijn een hel om mee te gamen voor langere tijd; dus een vervanger voor console/pc gaming zal het echt niet gaan worden.
Hij roept dat nu voor de zoveelste keer, maar enig detail over hoe hij de vergelijking maakt ontbreekt.

Consoles draaien 720p of soms 1080p met full surround sound. Ik denk dat hij het vergelijkt met de native resolutie waarop een tablet/phone draait, en dan is er aanzienelijk minder kracht nodig.
De iPad 3's native resolutie is 2048x1536 wat al een tik hoger is dan 1080p. Maar wat ik niet begrijp is dat hij zegt dat de ipad 2 nu half zo krachtig is, terwijl de Xbox 360 een video chip heeft uit 2007 welke behoorlijk (in hardware jaren) achter gesteld is. En als nog kan die chip bijna bij de pc van nu komen. Denk aan Battlefield 3, je ziet dat de computer nu grond aan het winnen is, maar het feit dat de Xbox 360 en Playstation nog steeds kunnen bijbenen heeft totaal niet te maken met kracht. Maar met optimalisatie. En je kan niet meten wat het verschil is tussen de optimalisatie van de consoles en dat van de iPad 2, dus vind ik het enorm misleidend door te zeggen dat de iPad 2, half zo krachtig is. Terwijl de iPad 2 veel minder goede graphics kan laten zien.
Een high-end Pc is 15 keer zo krachtig als een console, produceerd hij ook 15 keer zo goede graphics? Nee, je kan spellen niet voor een Pc optimaliseren zoals bij een console omdat pc's verschillen van elkaar. Met name op videokaart gebied.
Uuuhm vergelijk The Witcher 2 met de mooiste console game die je kan vinden... Dan zal je maar 1 conclusie kunnen maken en dat is dat de PC echt wel 15 x zo krachtig is als een console... Het verschil is niet optimalisatie maar de algemene ontwikkel methode, het is voor het grote deel van de ontwikkelaars voordeliger om een game in eerste instantie voor de consoles te ontwikkelen omdat ze daar de hoogte omzet behalen. Het nadeel daaraan is dat je de game overzet naar de PC... Bij The Witcher 2 laten ze zien dat wanneer je het omgekeerd doet je onwijs mooie GF uit de PC kan trekken... Het probleem daarbij is alleen dat ze weer wat moeite hebben met het porten naar de consoles
En als nog kan die chip bijna bij de pc van nu komen. Denk aan Battlefield 3, je ziet dat de computer nu grond aan het winnen is, maar het feit dat de Xbox 360 en Playstation nog steeds kunnen bijbenen heeft totaal niet te maken met kracht. Maar met optimalisatie. En je kan niet meten wat het verschil is tussen de optimalisatie van de consoles en dat van de iPad 2, dus vind ik het enorm misleidend door te zeggen dat de iPad 2, half zo krachtig is.
Een high-end Pc is 15 keer zo krachtig als een console, produceerd hij ook 15 keer zo goede graphics? Nee, je kan spellen niet voor een Pc optimaliseren zoals bij een console omdat pc's verschillen van elkaar. Met name op videokaart gebied.
De reden dat veel console-eigenaars in de waan zijn dat hun consolehardware nog meekan met die van recente pc's is omdat de ontwikkelaars de grafische instellingen zorgvuldig kiezen zodat het spel nog als aangenaam vlot kan worden ervaren. Als een dwaas een spel op de pc zal spelen, dan zal die direct naar de videosettings stuiven en daar alles op max gooien om uiteindelijk teleurgesteld te zijn in de prestaties. Natuurlijk is dat de slechtste manier en voor mensen die er niet genoeg van afweten een reden om te stellen dat een console veel beter is en ondanks de ouderdom nog steeds goed mee kan met de pc.

Niet waar dus. Als je op de pc je settings even zorgvuldig kiest, dan kan je een veel hogere grafische kwaliteit bereiken zonder dat je moet afdoen van de vlotheid van de spelervaring.

Bij een console is de resolutie lager dan op de pc, resolutie van textures zijn lager, view distance is lager, veel minder gebruik van AA en AF, etc. Maar omdat het daarom niet direct lelijk is, en tevens nog steeds mooi en vlot speelbaar is, is het voor console-eigenaars makkelijk om de conclusie te trekken dat hun hardwareplatform nog kweet ni hoe fameus is. Maar dat is eigenlijk dus niet zo.
Sorry, maar de consoles kunnen toch al een paar jaar niet meer meekomen met de PC. Lang niet alle xbox360/ps3 spellen worden op 1080p gerendered, wat op de PC gewoon perfect gaat.

Het grote probleem is echter dat veel PC spellen ports zijn van de console variant waar er geen aandacht word besteed om de PC versie beter te maken. Als ze dit andersom doen, en de console varianten baseren op het PC spel (met wat downgrades in graphics) dan zie je toch aanzienlijke verschillen in textures, modellen en lighting.


Daarnaast, heb jij al een iPad3 dat je weet wat de resolutie is? Tot nu toe is die 2048x1536 gewoon nog een gerucht.

Het overgrote probleem bij mobiele apparaten als tablets en smartphones is volgens mij om alle ruwe rekenkracht die beschikbaar is ook daadwerkelijk te gebruiken. Mobiele apparaten zijn gewoon heel erg beperkt in bandbreedte tussen CPU, GPU en geheugen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 24 augustus 2011 12:29]

Bijna nooit op 1080p en de 720p telefoons komen dr aan...
De iPad2 heeft 1024x768, niet zoveel verschil met de meeste consoles.
en dat betekent tegelijk dat we dus helemaal niet zoveel tijd aan optimalisatie hoeven te besteden.
Dit is de foute instelling, als ze wel optimaliseren kunnen ze het nog beter maken aangezien ze de hardware nog beter kunnen benutten.
Volledig akkoord, wat een bedroevende visie...

"Waarom betere code schrijven als de hardware toch performanter wordt"... :|
Het punt is juist dat optimaliseren te veel kost in verhouding tot de opbrengsten op mobiles/pads. Lijkt me dus geen 'foute instelling' voor een commercieel bedrijf.
Ach jah foute isntelling voor de een een marktsucces voor de ander..
Heb je liever 3 geoptimaliseerde spellen of 15 minder geoptimaliseerde spellen die ook gewoon speelbaar zijn ? Het drukt enorm de kosten (in tijd) en dan is het mogelijk voor een groter bedrijf om meerdere producten uit te brengen en wordt de treshold voor een kleiner bedrijf om ook iets uit te brengen veel kleiner...
Doe mij dan maar de keuze uit 15 spellen, en tsjah wie bepaalt of dat de verkeerde instelling is ?
Maar wat hij niet verteld is.. dat als je een spel maakt voor de nieuwe generatie.. bijv.. iPad3, je die nooit kan spelen om een iPad of iPad2 omdat die simpelweg veel langzamer zijn.. dan de nieuwe generatie tablet..
Ik ben bang dat als de Ipad'sphonespods etc elkaar zo snel zullen blijven opvolgen dat systeemeisen erg belangrijk worden voor Apps. (Zie je nu eigenlijk al: 'alleen voor iPhone4') Jammer wel
Maarja de PS3 en Xbox zijn alweer wat jaartjes oud.
Dadelijk als de nieuwe generatie consoles eraan komt, ben ik benieuwd of de Ipad2 nog half zo krachtig is of misschien wel net zo krachtig. (Ipad3 of Ipad4)
Nou elk jaar wordt alles ongeveer 2x zo snel, als je dat door trekt naar de console dan is een 5 jaar later uitgebrachte xbox dus 25 zo snel als de oude...

Dus 32x zo snel als de oude xbox en aangezien de ipad half zo snel is is die dus 64x zo langzaam als een nieuwe console :)

En dan ga ik uit van 5 jaar terwijl de xbox 360 volgens mij nog ouder is (te lui om op te zoeken en 5 rekend wel makkelijk)...

edit: thanks dirk, verbeterd :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 augustus 2011 13:27]

Maarja de PS3 en Xbox zijn alweer wat jaartjes oud.
Dadelijk als de nieuwe generatie consoles eraan komt,
Aan consoles wordt relatief goed verdiend juist omdat maar om de zoveel jaar een snellere versie van de hardware wordt ontwikkeld; eens in de zoveel jaar ontwikkel- en productie kosten vd hardware, en dan jaren lang winst maken op de verkoop van games.

Daardoor is er volop gelegendheid voor andere platforms om qua performance consoles in te halen. Van smartphones en tablets verschijnen veel vaker sneller modellen dan van game consoles.
Het grootste probleem zit hem in verspreiding van de games en vooral in de opslagruimte die er is op mobiele apparaten."
Wat is er mis met het distribueren van mobiele games op (readonly) (micro)sd. Dit lijkt me een voor de hand liggende oplossing voor mobiel gamen, als de games te groot zijn om te kunnen downloaden.
Dan moet Apple dat wel gaan ondersteunen, en hoewel het een geweldige business decision voor ze zou zijn, Apple wil niets met games doen.
Hoezo een probleem van opslagruimte? Mijn iPad2 heeft al 64GB, dat zal alleen nog maar meer worden. Daar moet je toch wel wat spellen op kwijt kunnen. (Ik neem aan dat textures etc veel kleiner zullen zijn dan op bv de PS3. Scheelt een hoop ruimte).

Overigens vind ik het leuk hoor, zoveel rekenkracht, maar wat moet ik er mee. Ik zie mezelf geen hardcore games op dat ding spelen. Hoewel, als er draadloos een toetsenbord+muis of een gamecontroller op gebruikt kan worden, misschien dat het dan nog wat wordt. Dan moet je jezelf wel afvragen hoe draagbaar zo'n systeem nog wordt. Gamen op mobiele apparaten is leuk voor even in de wachtkamer bij de dokter ofzo, lijkt me niet dat je daar nog een hoop randapparatuur tevoorschijn gaat halen.
Apple kan toch ook een ipad maken met een paar knopjes? Kan je een stuk lekkerder gamen lijkt mij.
dan worden ze misschien eindelijk zelf een keer met iets belachelijks aangeklaagd omdat hij dan teveel gaat lijken op een PSP of nintendo DS

"ja maar hij heeft knoppen das een spelinterface, dat hebben wij al".......
Ik zou het wel fijn vinden hoor als tablets de kracht van een PC hebben, dan kan ik de tablet onderweg gebruiken en thuis in de dock met muis en tobo plaatsen, en misschien nog een groter scherm aan het dock :)

Heb je dus gewoon een game-pc die je ook prima als tablet kan gebruiken voor op de bank :)
Daar zie ik zeker de voordelen van in. Slechts één apparaat voor alles. Maar ja, dan gaat je tablet kapot en moet je 6 weken wachten tot de garantie is afgewikkeld... Bij een pc steek je er een vervangend onderdeel in en je kunt verder. Nee die desktop-pc zie ik nog niet zo snel verdwijnen. Geen lol aan ook zonder, wat blijft er dan nog over voor de hardwareTweakers ;)
FPS zonder muis.. Dat gaat het niet worden.

Gamen met zo´n plaat in je hand lijkt me niet echt prettig.
Tevens is dat ook niet het doel van die dingen
Precies. Je hebt al 1 hand nodig om dat ding vast te houden en je andere hand voor je bediening. Lijkt me ook niet echt een hele fijne bedoening.
Ik kan me ook niet voorstellen dat een tablet op de markt is gebracht om games te spelen. Ik geloof dat ze daar dedicated devices voor hebben bedacht en daarmee de klant willen bedienen.
Denk trouwens ook dat de hardware van een tablet het uiteindelijk niet zo leuk zal vinden om flink te worden gestressed met games. Die zal aardig heet worden, zonder enige echte heatsink.
Precies. Je hebt al 1 hand nodig om dat ding vast te houden en je andere hand voor je bediening. Lijkt me ook niet echt een hele fijne bedoening.
Ik kan me ook niet voorstellen dat een tablet op de markt is gebracht om games te spelen. Ik geloof dat ze daar dedicated devices voor hebben bedacht en daarmee de klant willen bedienen.
De PC, consoles en portables. Ik zie niet in waarom tablets niet geschikt voor spelletjes zijn. Spelletjes voor portables zijn er immers speciaal voor gemaakt en daar hoor je niemand over klagen en die dingen hebben ook weinig tot geen koeling.

Zou leuk zijn als Apple een standaard "controller pack" voor de iPad maakt waar de tablet ingeklikt kan worden. Dat opent een zee aan mogelijkheden. Op Android tablets is dit wat lastiger of eigenlijk zelfs onmogelijk omdat ze verschillende afmetingen hebben en er geen propriëtaire aansluting voor bestaat, behalve dan een USB aansluiting op een niet-gespecificeerde locatie en zonder gespecificeerde specs.
Op de casual markt (console fps) is het al lange tijd normaal dat gebruikers content zijn met beperktere controls (en de bijbehorencd beperkingen in de gameplay), die markt is zeer groot dus je kunt verwachten dat zoiets ook op tablets gaat werken.

Let wel op, net als op consoles betreft dit een volkomen andere groep gebruikers dan traditionele gamers.
Het is nog maar 32bit tenslotte.
MultiCore 64bit iOS, niet mis mee ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True