Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

De Amerikaanse ontwikkelaar id Software heeft twee games voor de iPhone in ontwikkeling, waarvan er één mogelijk de overstap maakt naar de Wii. John Carmack van id wil zelfs alle series van de ontwikkelaar vertalen naar de iPhone.

John Carmack van id SoftwareJohn Carmack, oprichter, eigenaar en vooral programmeur bij de Amerikaanse ontwikkelstudio id Software, is een groot fan van de Wii geworden, sinds hij er samen met zijn vierjarige zoontje op speelt. Carmack heeft naar eigen zeggen zelfs al meer uren achter zijn Wii gezeten dan achter een Xbox 360 of PlayStation 3. Hij wil dan ook graag games voor de console van Nintendo maken, zo vertelde hij aan MTV. Heel concreet zijn de plannen nog niet, maar dat kan snel veranderen, volgens Carmack.

Id Software heeft twee games in ontwikkeling voor de iPhone; een nieuwe versie van de Wolfenstein-rpg die al uit is voor Java-based mobiele telefoons en een nog onaangekondigd project waarvoor Carmack een nieuwe engine schrijft. De plannen voor de onaangekondigde iPhone-game zijn echter zo ambitieus, dat het moeite kost om dit spel voor dat platform gerealiseerd te krijgen. Carmack overweegt daarom om een spel met een vergelijkbaar concept te maken voor de Wii, waarop het wellicht beter tot zijn recht komt.

Carmack stelde eerder al dat hij een liefhebber is van de iPhone. Hij betreurt het zelfs dat id niet sneller is geweest met het uitbrengen van games voor de telefoon van Apple. Carmack wil uiteindelijk zowel van Wolfenstein en Doom, als van Quake een game voor de iPhone uitbrengen. Er wordt bij id al druk geëxperimenteerd met een versie van Quake III: Arena voor de iPhone. De ontwikkelaar heeft er een werkende versie van, maar Carmack vindt dat hij een nieuwe render-engine moet schrijven voordat het spel kan worden uitgebracht.

De games voor de Wii en de iPhone zijn echter nog steeds bijzaken. Carmack besteedt het grootste deel van zijn tijd aan Rage, de gewelddadige racegame die id in ontwikkeling heeft. Volgens Carmack is de engine die hij heeft geschreven nu goed in staat om met de beperkingen van zowel de Xbox 360 als de PlayStation 3 om te gaan. Het was zoeken naar een balans tussen geheugen en processorkracht; de PS3 heeft wat minder geheugen, maar iets meer processorkracht dan de Xbox 360, en daar houdt de engine rekening mee. Carmack experimenteert nog met verschillende compressiemethodes voor het opslaan van data op de schijf. Hij overweegt een ander systeem te gebruiken voor de Blu-Ray-schijf van de PS3 dan voor de DVD van de Xbox 360.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (34)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Ik snap niet dat ze spellen als Quake 3 op de Iphone uitbrengen.
Hoe kan je met een iphone überhaupt dit spel spelen?
Met je vingers(touch) aimen en dan de iphone tilten om naar voren te lopen?
Of ga je ondisplay knoppen krijgen, waardoor je lekker veel beeld vulling hebt?

[Reactie gewijzigd door Frag1le op 25 februari 2009 12:28]

Met je vingers(touch) aimen en dan de iphone tilten om naar voren te lopen?
Stoere bink die daarmee een rocketjump kan maken zonder z'n iPhone te laten flikkeren :)
Op de één of andere manier hebben al die iphone spelletjes iets met uitbundige bewegingen, misschien dat ze dit keer weer de g-sensor gebruiken om bewegingen te maken. Ook multitouch zou kunnen helpen met on display knoppen, maarja, dan zie je weer een stuk minder en dat is verrekte irritant.

Zo'n vijf jaar geleden hadden ze quake 3 geport naar windows mobile toestellen en die werd bestuurd met de stylus en wat hardware knopjes. De stylus voor het rondkijken en de knoppies om te schieten.

Bron: http://code.google.com/p/q3ce/

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 25 februari 2009 12:35]

Gewoon met onscreen controls dus. Dat werkt ook prima voor bijvoorbeeld Brothers in Arms en Real Soccer.

Ik had zelf ook vantevoren ook zoiets van: "laat maar zitten, dat werkt nooit." Maar het heeft mij positief verrast hoe goed dat dit werkt. BIA is echt een fantastische 3d shooter, waarvan de besturing, zeker voor een portable game device, gewoon erg soepel werkt. Hier kun je naar mijn mening dus ook prima Quake mee spelen, en kan eerlijk gezegd niet wachten.

Niet alle games voor de iPhone zijn dus gericht op de acceleratiesensor. Het multitouch scherm van de iphone heeft in zichzelf al genoeg nieuwe mogelijkheden voor games. De combinatie met de acceleratiesensor maakt het daarna nog iets indrukwekkender en geeft gameontwikkelaars al een aardige set aan mogelijke controls. In die zin is de iPhone dus best een serieus portable gameconsole. De hoeveelheid echte games (dus niet de pimpampet puzzlespelletjes) mag echter nog wel wat groter.
Vergelijkbaar met de Wii dus wat bewegingen betreft ;)
Kunnen ze die engine dan niet zo maken zodat die ook goed met de "beperkingen" van de Wii overweg kan?
De ps3 en xbox 360 liggen nog redelijk dicht bij elkaar kwa specificaties, maar de wii niet (ik schrok zelf ook van de brakke kwaliteit toen ik recent bij vrienden de wii op een fatsoenlijk hdtv in werking zag - overigens vind ik geen van de consoles interessant)

Ik hoop wel dat zn uitstapjes naar de consolemarkt niet id's werk op dezelfde manier beinvloeden als bijvoorbeeld bij epic (al lag het daar in grote mate aan de zak met geld die microsoft hun kant op deed gaan)
En ik schrik altijd van de kwaliteit van de X360 en PS3 als ik dat op een fatsoenlijke display zie (gebrek aan high res textures, hoge native resoluties, AA, AF, shader effecten). Dus laten we het niet over absolute prestaties gaan hebben ;). Ik heb er het volste vertrouwen in dat Carmack ervoor zorgt dat de game goed op een Wii zal draaien.
Valt wel beetje mee he ....
Meeste games renderen 1920x720 progressive (op PS3) en doen dus ietwat onder qua render resolutie vs een PC systeem van nu (ik draai 1920x1200 meestal) maar doen wat betreft textures, polycount en shading bijna niks onder voor het gemiddelde game PC systeem van nu.
Vergeet ook niet dat het gros van de games van nu voor console gemaakt is en vaak met datzelfde bronmateriaal op PC komt. Dus vaak KAN je texture resoluties niet eens hoger gooien dan op de console, simpelweg omdat deze niet voor handen zijn (uitzonderingen daargelaten, sommige "ports" hebben hogere res.. textures zoals GTA4)

Dus "ik schrik van de kwaliteit van PS3 en Xbox360".. beetje populistisch if you ask me.
De PS3 en XBOX 360 renderen nauwelijks op HD resoluties, zeker de XBOX 360 niet. Ze renderen op aanzienlijk lagere resolutie, ze upscalen het beeld alleen naar HD resoluties. Dat is qua beeldkwaliteit een stuk minder dan PC games op HD resolutie en hoge kwaliteit textures.

Zie ook: http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=46241

[Reactie gewijzigd door BCage op 25 februari 2009 18:34]

Het is gewoon een feit dat de consoles minder krachtig zijn dan pc's, zelfs mijn verouderde bak (e6600 + 8800GTX) doet het al beter dan de 2 snelste consoles. Elke keer als ik weer ergens een demopod zie staan valt het gelijk op dat het op mijn pctje een stuk beter te vertoeven is kwa aliasing. Er zijn amper console games die in native 1080p worden gerenderd, AA daaroverheen is gewoon teveel gevraagd voor een aangepaste 7800GTX (PS3) (zoek voor de grap eens de rendering mogelijkheden eens op van een 7800GTX en die van de nieuwere midrange kaartjes zoals de 4850). Crytek heeft al eens aangegeven dat ze problemen hadden met het gebrek aan geheugen op de consoles. Daarnaast is er ook nog zo dat het gros van de console games niet eens een stabiele hoge framerate heeft, nu kan je dat mierenneuken noemen maar als je gewend bent aan 60+ fps en gelijk ziet als het daaronder dropped is dat nogal irritant. Dat de textures niet hoog kunnen op de pc omdat het voor de console is ontwikkeld geeft juist aan dat ik gelijk heb ;). Natuurlijk is het zo dat kwa prijs/prestaties een console het beter doet, maar het is dan ook een dedicated machine. Maar puur kwa prestaties loopt het gewoon een paar jaar achter (wat ook meer dan logisch is aangezien ze al jaren op de markt zijn. Toen ze uitkwamen was het wat meer vergelijkbaar met hign-end pc's maar helemaal in de buurt kwam het nog net niet).
Klopt, maar mijn PC is ook een paar jaar oud.. dus...
Die super hoge kwaliteit haal je op een PC ook alleen maar met een redelijk recent exemplaar met een nette videokaart... En als je niet elk jaar een nieuwe koopt dan loopt je PC na een tijdje ook hopeloos achter.

Als je een eerlijke vergelijking wil maken dan moet je ten tijde van de release van de console een PC samenstellen die evenveel kost (excl monitor) en dát vergelijken. Andere vergelijkingen zijn zinloos.

Maar ja het succes van de Wii heeft nu IMHO wel bewezen dat graphics niet alles zijn; het gaat om de totaal ervaring. Op de PS3 zit je qua grafische kracht voorlopig nog wel even goed denk ik zo.
Dat is puur en alleen omdat de Wii geen HD-console is. Niemand zou dat ooit tegenspreken. Als ze de textures naar beneden schoeven (480i/480p) kan de Wii er gewoon mee overweg. Oké de Wii is qua CPU en RAM geen PS3 of XBOX 360, maar ik denk dat wanneer ze het echt willen, er wel een Wii versie van kunnen maken.
En de polycount omlaag, de shaders aanpassen en andere atmosferische effecten weg, maar dan moeten ze er wel weer wat anders voor in de plaats doen anders is de impact van het spel gewoon weg.
En toch vind mn ma doom nog steeds een tof spel.
Verbaast me niks, Carmack heeft immers al eens een spel voor de DS gemaakt.

http://www.orcsandelves.com/

Was best vermakelijk!
gamer.nl tijd hier of zo ?
en een nog onaangekondigd project waarvoor Carmack een nieuwe engine schrijft.
Goh, zijn ze weer opnieuw begonnen met Duke Nukem?
Beetje in de war met 3DRealms :)

Garmack weet verder gewoon niet, geen inspiratie, hoe nu verder te gaan na de flop van Doom3. Het zou handig geweest zijn om daar een extra verhaal voor uit te brengen voor weinig om de game toch nog wat meer te laten slagen, destijds, om zo wat meer omzet te creeeren. Voer dan een beetje door wat de community had gewild/verwacht. Ik denk dat voor op de PC we weinig hoeven te verwachten op de lange termijn. De Wii zal wat makkelijker en sneller te coden zijn voor hem, maarjah, wat dan wat een redelijke kans maakt ?
Denk niet dat John ooit een regel code voor Duke Nuke heeft geschreven.
ja id software met Mii's... onder wat voor steen heb jij de afgelopen 16 jaar geleefd? |:(
Mii's met groene helmpjes ;-)
ik huiver meer van jouw kortzichtige gedrag.

Nintendo heeft wel een doelgroep wakker gemaakt die tot dat moment geen game speelde.

dus, de gamewereld is in 1 klap 3 x zo groot geworden. Daar gaat de hele gameindustrie van profiteren.

Maar goed, jij wil blijkbaar liever het eeuwige verhaallijntje van Quake MMMMCXII, iplv dat er ECHT iets vernieuwends komt.
Volgens mij weet je niet precies wat voor games id software uitgebracht heeft in het verleden.
ik ben 27, heb al ongeveer 2 jaar een wii en speel er nog steeds regelmatig met veel plezier op.
val ik nu onder kinders, of ouderen???? (ga er vanuit dat huismoeder afvalt :) )
onder ouderen. De PS3/XBOX360 zijn meest geschikt voor iedereen tussen de 12 en de 24, de Wii is voor de rest.
Je kan dan toch ook stellen : de Wii voor iedereen. ps3/xbox is voor hardcore gamers.
het ligt nogal aan de definitie van hardcore-gamer...

als je een hardcore gamer definieert als iemand die geilt op resoluties,shaders e.d. en geen benul heeft van verhaallijnen... ja, dan is de wii voor iedereen en de ps3 en x360 voor hardcore gamers.

mijn definitie van hardcore gamers komt meer overeen met die van ClubMed, alleen ik ben van mening dat een game pas goed is als er een goede verhaallijn in zit, en het leuk speelbaar is. grafische kwaliteiten zijn niet belangrijk bij een spel.

wordt bijvoorbeeld pong beter als je het op een ps3 zet, en er allerlei grafisch geweld overheen gooit? of blijft het hetzelfde spel, en ziet het er alleen wat "mooier" uit?
Ik ben toevallig 24, maar heb een Wii sinds vlak na de lancering. Vroeger speelde ik DOOM of Quake tot ik er bij neer viel, maar nu ik tegenwoordig niet zo veel tijd meer heb om te gamen doe ik af en toe nog wat casual games zoals Super Mario Galaxy. Toch, als id een game uitbrengt voor de Wii wil ik best overwegen die te kopen, hoewel ik wel wat skeptisch ben over de besturing (die enkele keer dat ik nu nog wel eens Quake speel zweer ik toch bij toetsenbord en muis).

Enfin, onder m'n vrienden zie ik wel weer dat daar de XBox en de PS3 sterker vertegenwoordigd zijn, dus misschien heb je ook wel gelijk :) Wat ik alleen wil zeggen, het is in elk geval niet zo zwart-wit als veel mensen (gamers) stellen.
Alleen mensen die geen Wii hebben / willen / er fel tegen zijn stellen dat.

En ik begrijp niet waarom... Wat boeit het jou als hardcore gamer dat anderen het blijkbaar leuk vinden op een apparaat te spelen dat 'alleen voor kinderen is'? Waar komt dit venijn tegen de Wii toch vandaan? Jaloezie?

Zelf heb ik én een Wii én een PS3. Ik zou zelfs dit durven stellen:

"Als je écht zo'n hardcore gamer bent dan wil je alle spellen (kunnen) spelen en ga je dus voor een zo breed mogelijk aanbod: PC, XBox/PS3 en Wii"

Quintin Tarantino is een hardcore movie buff, maar wie denkt dat de beste man alleen hollywood films of juist alleen niche films kijkt heeft het mis. De man kijkt alle films (zoveel als ie kan zien).
Het punt is vooral dat veel je van leefstijdsgenoten ( me inc. ) voor de PS3 of 360 gaan. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar de wii is geen hardcore-console terwijl id-games redelijke hardcore-games maakt.

ik heb zelf overigens ook een wii, maar die staat al een jaar bij mijn neefjes van 4 en 6 ;)
Dus alleen "casual" games zijn succesvol op deze console.
Sorry, maar volgens mij was COD5 (World at war) toch behoorlijk populair op de Wii, en ik hoor iedereen maar roepen over Resident evil op de Wii. (dus die ga ik ook maar bekijken).

Het klopt dat de Wii meer geprofileerd is als een casual gamer console / family console, maar het betekend absoluut niet dat ie niet geschikt is voor het wat meer agressieve gamen. Ik speel zowat alles door elkaar op m'n Wii... en ik ben zo onderhand alweer bijna 32.
Zelda, resident evil 4 wii editie, manhunt 2...

idd echt games die kinderen bejaarden en huismoeders spelen...
Ik denk dat ik onder de groep 'ouderen' val, en zal met veel plezier quake spelen op een wii. Jeugdsentiment :)
ID heeft wel een aardig track record van kind onvriendelijke spellen.

Trouwens, 'wannabe' console? Is een console pas 'echt' als hij jou of hardcore gamers in het algemeen aanspreekt? Beetje kort door de bocht.
Erhm ... blijkbaar is er wel een doelgroep voor deze "rommel" want het verkoopt zeer goed.

Nintendo maakt zeker niet de game wereld kapot. Ze zijn juist behoorlijk innovatief geweest met nieuwe ideeen in tegenstelling tot de never-change-a-winning-formula mind set van andere grote jongens.

Maar goed ... die Wii met zijn casual rommel is ook niks voor mij :)
Ik bedoel eigenlijk wannabe next-gen console.
Wat is next-gen? De PS4 en de XBOX720? Dan ja.

De PS3, XBOX360 en Wii zijn current-gen.
Ik vind het grappig dat er zo op gereageerd word. Die casual crap games worden goed verkocht omdat blijkbaar veel mensen deze dus niet crap vinden.

Niet iedereen heeft de snelste en duurste console nodig met spellen die grafisch en technisch geweldig zijn maar vervolgens totaal niet vermaken. Want daarvoor zijn spellen er, om je te vermaken.
Nintendo maakt de game wereld kapot, er komen alleen maar steeds meer casual crap games
Buhahaha! Onder welke steen kom jij vandaan gekropen? Nintendo heeft de (console) game wereld gevormd. Zonder Nintendo zou die er heel anders uitzien.

Geloof je me niet? Ik zou zeggen, werp eens een blik op de controller van je huidige console (PS3 of XBox360, maakt niet uit):

* D-pad? Geïntroduceerd door Nintenod (NES)
* Trigger knoppen? Geïntroduceerd door Nintendo (SNES)
* Analoge stick? Geïntroduceerd door Nintendo (N64)
* Rumble functie? Geïntroduceerd door Nintendo (N64, rumble pack)
* Motion detection (alleen PS3)? Geïntroduceerd door Nintendo (Wii)
(bovenstaande geldt voor controllers van (mainstream) consoles)

Maar goed... ik ben het wel met je eens dat Nintendo de laatste tijd wel wat laat liggen op game gebied. Mario en Zelda lijken een beetje stil te staan en ze zijn idd een beetje overboard gegaan met de mini/party games. Maar als je zegt dat Nintendo de game wereld kapot heeft gemaakt dan ben je gewoon de geschiedenis aan het verkrachten!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True