Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties
Submitter: Zeror

Een Amerikaans tijdschrift heeft een nieuwe Wolfenstein groot op de voorkant staan en volgende week volgt een videoverslag van het nieuwe spel van Raven en id Software, de vermoedelijke ontwikkelaars.

Wolfenstein op Game InformerOp de cover van het augustus-nummer van het Amerikaanse tijdschrift Game Informer prijkt een nieuwe Wolfenstein. In het bijbehorende artikel zou naar voren komen dat het spel gemaakt wordt door Raven Software. Hoofdpersoon is nog steeds BJ Blazkowicz en die strijdt als vanouds tegen de nazi's tijdens de Tweede Wereldoorlog. De fascisten geloven weer in het occulte en Blazkowicz beschikt dit keer over bovennatuurlijke krachten om hen partij te bieden. Het spel speelt zich af in een stad die gedurende de gameplay steeds meer ontsloten wordt. Dezelfde stad bestaat ook in een alternatieve werkelijkheid en heet dan The Shroud. Blazkowicz wordt zo nu en dan bijgestaan door het verzet. De nieuwe Wolfenstein zou gemaakt worden met Tech 5, de nieuwe engine van id Software. De officiŽle aankondiging van samenwerking tussen id Software en Raven Software zal dinsdag 15 juli plaatsvinden, tijdens een uitzending van Spike tv.

Geruchten over een nieuwe versie van shooter Wolfenstein zijn er al jaren. Actrice Carrie Coon verklapte in 2007 dat ze model had gestaan in een motion capture-sessie voor een Wolfenstein-game van Raven Software. Raven maakte eerder Quake 4 in opdracht van id Software, die zelf de originele versies van zowel Wolfenstein als Quake gemaakt heeft. De nieuwe game is de opvolger van Return to Castle Wolfenstein uit 2001. Ook de ontwikkeling daarvan is door id uit handen gegeven. De game werd gemaakt door Gray Matter. Wolfenstein: Enemy Territory, de uitbreiding op RtCW, werd later gratis beschikbaar gesteld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Dat id software en raven software aan een nieuw Wolfenstein spel werkte was al bekend in 2005, toen ze het spel aangekondigd hebben op het X05 event.

Zie het derde artikel:
http://web.archive.org/we...ttp://www.idsoftware.com/

Overigens betwijfel ik het dat het spel op id Tech 5 draait, daar is het al veel te lang voor in ontwikkeling, en id Software heeft zelfs op hun technologie pagina staan dat het op idTech 4 draait: http://www.idsoftware.com/business/technology/
Kan niet wachten tot hij hier draait :D
RTCW was echt een van de betere spellen, die ook nog eens leuk speelde online.
Kan mij in ieder geval de kerst van 2001 nog goed herrineren.
Benieuwd wat die tech 5 er uit kan persen.

[Reactie gewijzigd door justifire op 13 juli 2008 12:43]

Tech5 engine info : http://en.wikipedia.org/wiki/Id_Tech_5

Persoonlijk vind ik de engine's niet zo belangrijk, niet zo belangrijk dat ik de game sfeer belangrijker vind. Garmack heeft destijds al bewezen met Doom dat je het grafisch allemaal wel zo mooi kunt maken maar de game miste de sfeer behoorlijk, waardoor Doom min of meer geflopt was.

Jammer dat Wolfenstein niet wat meer in het heden afspeelt en blijft voort borduren op een 60 jaar oude epos uit onze geschiedenis. Er zijn zat voorbeelden van erna en er is in fantasie land natuurlijk veel meer mogelijk. De film Hellboy heeft dat op zijn eigen unieke manier wel bewezen. De Tommygun en de Schmeisser ken ik nu wel en is wat outdated.

Enemy Territory heb ik destijds veel plezier aan beleefd en vond het 1 van de betere MP's, temeer omdat je hard moest knokken om een objective te behalen en of je nu in een public server zat maakte niet uit, teamplay was noodzakelijk en mijn ervaring was dat ET de teamplay feitelijk afdwong, waardoor je leuke online partijen had in publics.

En RTCW en ET hebben meer gebracht dan de hedendaagse games, met als enige goeie concurrent CoD4. Wel jammer dat UT2007 niet aanslaat maar misschien dat het wat tŽ modern is en er te weinig mappen beschikbaar zijn. Overigens is een spel als UT afhankelijk van een grote community support die zelf veel mappen maakt maar ik denk dat die dagen voorbij zijn tov. 5 jaar geleden.
Inderdaad, de engine maakt de game niet automatisch goed. Maar een slechte engine kan een goeie game wel in ťťn klap slecht maken.

Zo is schaduw erg belangrijk in dit soort setting, en de schaduwen in doom3 (met de tech4 engine) waren behoorlijk lelijk vanwege de scherpe rand, iets wat met de nieuwe engine niet meer hoeft.

En over de setting...
Tjah, als het niet over 2e wereldoorlog, nazi's en occulte gebeurtenissen gaat is het geen Wolfenstein. Een spel kan wel een beetje varrieren, maar als er te veel veranderd roepen de fans meteen "Het is geen $Naam_spel". Kijk maar naar de graphics van Daiblo3, en wat 'men' daar van vindt.

De game wereld is wel voor verrandering, maar niet binnen een serie. Nieuwe ideeen en concepten zijn goed, maar dan moet het wel een andere naam hebben.

[Reactie gewijzigd door Alcari op 13 juli 2008 13:49]

Ik vind het jammer dat er weer bovennatuurlijke krachten aan te pas moeten komen, vond het ouderwetse Nazi knallen toch leuker.
Bij mijn weten zat dat er al in sinds de eerste Wolfenstein 3D. De endbosses waren vaak ook genetisch gemanipuleerde nazi's, hoe blokkerig en pixelated ze ook waren.

Zoals zichtbaar in http://www.mobygames.com/...eenshots/gameShotId,34073 .

Hoort bij de serie.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 13 juli 2008 13:18]

Dat plaatje is juist niet echt een goed voorbeeld te noemen. Niks mechanized. Hij had gewoon een dikke armor aan, die +/- op de helft gewoon eraf viel en je hem met een meer bekend uniform zag. (edit: vooruit, je zou met zijn tekst in meerdere manieren kunnen interpreteren).

Genetisch gemanipuleerd? Nou nee. De eindbazen deden er wel aan, verhaal zijnde, maar zelf waren ze gewoon menselijk.

Alleen in de prequel 'Spear of Destiny' zou je de Angel of Death wel iets in die trand kunnen zeggen, maar dan nog...

Of dit bovennatuurlijke geneuzel van BJ een leuke game oplevert, sjah.. daar moeten we dan even op wachten en dan een echt oordeel over geven.

[Reactie gewijzigd door Vinnie op 13 juli 2008 16:09]

klopt, zombies waren ook van de partij.
Dat is nou eenmaal het "nadeel" van games die door id Software gemaakt worden. Nu wordt RTCW2 door Raven gemaakt, maar id Software zal daar een dikke vinger in hebben. Zelf vind ik dit soort games geweldig! Ben ook erg benieuwd naar dit spel.
Ach, anders doen we toch net als met Crysis, spelen we hem tot 50% uit, en dan uninstallen we hem weer ;) .
Hopelijk word de game niet te 'dromerig' en blijf het gewoon een keiharde shooter, maar gezien Raven Software zal dat wel goed zitten.
Doet me denken aan Mortyr. Was een leuke shooter maar totaal onrealistisch.
Ja of Soldier of Fortune 1, die was in die tijd geweldig, de wapens voelde perfect aan, was puur iedereen om ver knallen totdat er niks meer van ze over bleef, die goede oude tijd :)
Eigenlijk is die link naar bovennatuurlijke krachten niet raar. De Nazipartij is voortgekomen uit o.a. de Thule Gesellschaft en die hielden zich bezig met het occulte.
En ook toen de nazi's eenmaal aan de macht waren gingen ze goed los met allerlei occulte dingen. Maar er gaan wel meer vreemde geruchten rond over de nazi's. Ze zouden ook een geheime basis hebben op de zuidpool, waar ze vliegende schotels hebben rondvliegen. :P

Komt binnenkort ook een film uit over deze samenzweringstheorie: Iron Sky

Maar nu is het me wel duidelijk waarom Raven niet aan Soldier of Fortune 3 mocht werken, maar een eenofandere budget ontwikkelaar, die zijn naam (helaas) waarmaakte. Ze konden blijkbaar niet aan SoF3 werken. Als het net zo'n lomp (maar erg leuk) knalfestijn gaat worden als Soldier of Fortune dan ben ik blij, heel blij.
Wat dacht je van Hellboy? :)
Geweldig ik heb vroeger dat spel altijd gespeeld en ook met W:ET online met clans en competities. We keken toen altijd al uit naar een nieuwe versie en hij gaat er dan toch komen. De opvolger van W:ET, Enemy Territory Quake Wars was een teleurstelling voor meeste mensen in de Wolfenstein scene en meeste W:ET spelers zijn dan ook gebleven bij Wolfenstein : ET. Hopen dat deze game ook niet zal tegenvallen.
In mijn optiek is ET:QW dus echt de overtreffende trap op Wolf:ET in alle opzichten.
Raven zelf maakt het spel! :D
Dat moet goedkomen dus :)

Ik hoop wel dat deze game (ook) op pc komt, dat is toch het liefste waar ik een shooter speel. En hopelijk zit er dit keer WEL multiplayer bij ;)

Hier is wat meer informatie:
http://forum.teamxbox.com...40758ee0fd39f8a5&t=586831

EDIT hier de cover:
http://www.gameinformer.c...7/N08.0712.1718.28145.htm

[Reactie gewijzigd door FTI op 13 juli 2008 12:31]

Vŗst! Meer dan dat, gezien de makers van dit spel zal er ook wel een native linux-versie uitkomen! Voxelstein begint een beetje te vervelen... Enemy Territory blijft echter wel heel speelbaar, online. Grafisch misschien wat minder maar qua speelplezier en snelheid formidabel, net zoals het gratis te verkrijgen Sauerbraten. (Speelbaar op Linux, Windows en Mac.)

[Reactie gewijzigd door flark op 13 juli 2008 12:34]

mijn hemel, hebben ze dat voxelstein er nou express zo belabberd uit laten zien? Om het nog meer retro te maken?

Tuurlijk is voxels trager omdat het in software gaat, maar het hoeft er niet zo slecht uit te zien. Al in 1999 was er een commercieel spel met voxels dat er wel goed uit zag: Outcast.
Als je dan bedenkt hoeveel sneller de cpu's tegenwoordig zijn....

Wel leuk om te zien dat er mensen zijn die zich op compleet andere gameplay elementen storen. Hopelijk zit een commerciele developer het ook en brengt het ze op ideeen voor hun eigen spellen.
Raven zelf maakt het spel! :D
Dat moet goedkomen dus :)

Ik hoop wel dat deze game (ook) op pc komt, dat is toch het liefste waar ik een shooter speel. En hopelijk zit er dit keer WEL multiplayer bij ;)

Hier is wat meer informatie:
http://forum.teamxbox.com...40758ee0fd39f8a5&t=586831

EDIT hier de cover:
http://www.gameinformer.c...7/N08.0712.1718.28145.htm
RtCW had ook multiplayer.
Idd denk niet dat deze het gevoel geeft van het "oude" wolfenstein.
Volgens mij is dat ook onmogelijk.

Voorbeeld: Het gevoel wat ik had toen ik voor het eerst op de Acorn BBC het spelletje Elite speelde was overweldigend, niet omdat het grafisch zo interessant was maar omdat de gameplay zo goed in elkaar stak! Je werd als het ware "in het spel gezogen". Dan maakte het niet zoveel uit dat het maar simpele open polygonen zijn, voor jou zijn het op dat moment vijanden die je z.s.m. moet neerknallen met je militairy lasers....

Kortom: Games veranderen technisch gezien t.g.v. hardware-ontwikkelingen. Jij verandert t.g.v. levensontwikkelingen omdat je ouder wordt en meer (hebt) meegemaakt.

Alleen al daarom is het onmogelijk dit gevoel op te roepen. Misschien gamen onder hypnose? ;)
Misschien wordt het dan zoiets als in Brainscan :+ http://www.imdb.com/title/tt0109327/
Nu ook maar hopen dat de 3D engine niet al te goed is, zodat je lekker ouderwets misselijk kan worden van het wiegende gesjouw door bunkergangen.
Ja leuk man, der zijn maar weinig shooters die ik kan spelen zonder misselijk te worden helaas :( (vreemd genoeg bij de UT-reeks nergens last van)
Gah, ik heb eigenlijk precies hetzelfde.
Ik word echt kotsmisselijk bij Wolfenstein, Doom, etc. Zelfs Half-Life 2+ moet ik niet te lang achter elkaar spelen. Maar bij de UT-reeks nooit ergens last van.
Erg raar is dat en vraag me af waar dat door komt.

On-topic:
Maargoed, hopelijk is het wel een goede shooter, en geen dertien-in-een-dozijn, want die zijn er wel al genoeg vind ik zelf.
Hee herkenbaar, en ik maar denken dat dat aan mij lag :P

En inderdaad, alle UT-games gespeeld en daar nooit ergens last van!
Ik vraag het me ook echt af waar dat aan ligt.
Blijkbaar kun je je game(engine) daar op instellen, gezien het bij UT games bij mij echt nooit voorkomt.
Misselijkheid lijkt mij te komen als je je bewegingen/handelingen niet goed kan koppelen aan de visuele informatie. Welk detail het zal zijn weet ik niet head bobbing, niet of wel lineaire snelheids veranderingen focus voor achtergrond. Maar het is erg interessant om zelf te gaan testen/zoeken wat is het verschil in de engines/bewegingen/technologie/besturing. Mij krijg je bijna nooit misselijk, misschien een beetje tijdens zweefvliegen met enorme turbulentie, daar is de regel je ziet het niet (onvoorspelbaar) aankomen en kunt je er niet op voorbereiden.
Als je die laatste logica toepast kan het zijn dat er meer bewegings/visuele randomisatie worden gedaan in de engines waar je meer last van hebt (is maar een hypothese).
Als ik van Descent al niet misselijk kan worden word ik nergens misselijk van.
Het enige wat ik vroeger altijd had was wagenziekte, ik moest me echt concentreren op de horizon om niet misselijk te worden. Maar omdat ik meer opgegroeid ben met games inplaats van de buitenwereld is het voor mij een stuk moeilijker om van een virtuele wereld misselijk te worden. Het is bij mij dus precies andersom. Net zoals ik beter en langer van een beeldscherm kan lezen dan uit een boek. Een PC kan mij gewoonweg niet meer moe of misselijk maken.

De enige momenten dat spellen mijn evenwicht verstoorden was als ik hoge koorts had. Maar dan space je hem ook echt de pan uit en staat je hele wereld ineens op de kop. Briljante ervaring achteraf gezien. Ookal brak destijds het angstzweet me overal uit.
Dit komt doordat je visuele input (een 3d omgeving waarbij je alle kanten op rent/valt) strijdig is met de input van je evenwichtsorgaan (=je zit stil). Je hersenen krijgen conflicterende informatie en hierdoor kun je misselijk worden. Schokkende bewegingen, felle kleuren en contrasten kunnen dit evt nog erger maken.

Had er zelf vroeger al last van bij platform scrollers met wat al te freaky kleuren. Idem met 3d shooters waarbij het beeld erg schokte, of waar je regelmatig vast kwam te zitten in kleine ruimtes.
ik vermoed dat dat door het bobbing komt (bewegen tijdens het lopen) en dit kan je gewoon uitzetten.
De officiŽle aankondiging van samenwerking tussen id Software en Raven Software zal dinsdag 5 juli plaatsvinden, tijdens een uitzending van Spike tv.
Dinsdag 5 juli moet natuurlijk dinsdag 5 augustus zijn.
15 juli dus

[Reactie gewijzigd door Tweakenier op 13 juli 2008 12:43]

De officiŽle aankondiging van samenwerking tussen id Software en Raven Software zal dinsdag 5 juli plaatsvinden, ...
Het is 13 juli! Zal 15 juli zijn..

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 13 juli 2008 12:35]

Yep, 15 juli (komende dinsdag) is de juiste datum
De multiplayer van RTCW leverde geen problemen op, het was de Multiplayer van een geplande uitbreiding op RTCW die problemen opleverde! Dat werd Enemy Territory. Jammer genoeg zoog het inferieure ET, doordat het gratis was, wel de RTCW community leeg... :(

RTCW MP is zelfs de beste multiplayer game van het afgelopen decennium. (in my slightly biased opinion) :D
Indeed, het verhaal hierboven klopt niet helemaal. Zover ik weet zou Enemy Territory de opvolger zijn van rtcw maar omdat de singleplayer mislukte en alleen de multiplayer klaar was werd de game als multiplayerspel gratis vrijgegeven.

[Reactie gewijzigd door g3unes op 13 juli 2008 12:42]

De multiplayer was ook niet klaar, maar lag op schema. Volgens mij stonden er oorprokelijk 15 MP maps geplanned. SplashDamage heeft toen het online deel in zover afgemaakt dat eht echt speelbaar was als standalone game omdat het zonde was om het al gedane werk zo weg te gooien.

Een prima zet!
niet echt een opvolger, meer een (stand alone) expansion pack.