Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

Volgens de artistiek leider van ontwikkelaar Id Software zal Hitler voorlopig niet terugkeren in de nieuwe Wolfenstein-game. De studio houdt de Duitse dictator achter de hand voor latere delen van de serie.

Kevin Cloud, lead artist van ontwikkelaar Id Software liet aan Eurogamer weten dat Hitler niet aanwezig zal zijn in Wolfenstein, het spel dat onder supervisie van Id wordt gemaakt door Raven Software. "We moeten iets bewaren voor toekomstige delen van Wolfenstein. We kunnen hem er nu nog niet aan toevoegen," aldus Cloud. Id Software maakte in 1992 het eerste deel van de serie, Wolfenstein 3D. Het nieuwe deel, dat simpelweg Wolfenstein heet, zal verschijnen voor de pc, de Xbox 360 en de Playstation 3. Hitler was één van de eindbazen in het eerste deel.

In het nieuwe spel keert hoofdrolspeler BJ Blazkowicz wel terug. Hij neemt het wederom op tegen nazi's die in de ban zijn van het occulte. Het spel voert de verhaallijn door van voorganger Return to Castle Wolfenstein uit 2001. In de nieuwe game hebben de nazi's een nieuwe bron van energie gevonden, de Black Sun, die ze in willen zetten om de wereld te veroveren. BJ weet echter ook gebruik te maken van de krachten die uit de Black Sun voortvloeien, en kan bijvoorbeeld de tijd vertragen tijdens gevechten.

Hitler in Wolfenstein 3D
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Voor alle mensen die graag de geschiedenis achter de mensen en het onstaan van Wolfenstein 3D willen weten, raad ik ze ten zeerste aan om het boek "Masters of Doom" te lezen. Dit beschrijft mooi hoe de twee ontwikkelaars John Carmack en John Romero elkaar hebben ontmoet, hoe ze op het idee zijn gekomen om Wolfenstein 3D te maken en wat voor problemen ze allemaal tegen aangelopen zijn. Ik zie her en der nog wel eens geklaag over Id Software, maar dit boek geeft een goed inzicht in hoe alles nou eigenlijk "werkelijk" is gegaan. Vooral als ontwikkelaar is het boek interessant om te lezen en misschien ook om van te leren. Echt een aanrader voor menig Tweaker. Ik heb geen aandelen of belangen bij dit boek trouwens.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 11 augustus 2008 10:10]

Dit artikel is ook heel interesant over het begin van id software.
De mensen die zeuren over het "zombie"gehalte van de nieuwe Wolfenstein delen, hebben blijkbaar de game uit 1992 niet gespeeld.

in het origineel waren algemuteerde wezens te vinden in de verschillende episodes . Helemaal in de sequal "Spear of Destiny" was het raak met bovennatuurlijke wezens.

Voortaan eerst gamen, dan oordelen graag...
Wolfenstein: Moeder aller (semi) realistische FPS schooters !
Ok, er waren andere voorbeelden in die tijd ... maar wolf3d .... _/-\o_
Weet nog hoe ik als 14 jarige manneke die floppy installeerde op mijn 286 (ja ik liep wat achter toen) en via de dos shell voor het eerst wofl3d uitvoerde.
:P Wat een tijd ..... (jammer dat ik toen nog geen kleurenscherm had)
En dan uren lang muren lopen terwijl je space inhield op die ene geheime gang te vinden zodat je 100% secrets had :+

En dan "Return to Castle Wolfenstein", echte leuke game. Op een paar dagen uitgespeeld.
En dan Enemy Territory, nog altijd een veel gespeelde gratis multiplayer game.

Laat maar komen die nieuwe game ! Next gen graphics boeit me niet echt bij een opvolger van een wolfenstein game. Als het er maar redelijk netjes uitziet ... goede performance heeft en je duitsers kunt afknallen O-)
Ik kan me nog Rise of the Triad herrinneren. Zelfde soort sfeertje als Wolfenstein en ongeveer uit dezelfde tijd geloof ik. Gespeeld met luidsprekers (was dat echt zo bijzonder?!).
ROTT was 3 jaar later, post DOOM 2 (1994)
als minimum requirement voor wolfenstein 3d was een 386 processor vereist. dus ik denk dat die 286 uit je herinnering in werkelijkheid toch al wel een 386 machine was!

http://www.idsoftware.com...x.php?game_section=sysreq

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 11 augustus 2008 09:56]

http://www.3drealms.com/wolf3d/index.html

Op een 286 werkt het wel degelijk, maar dan moest je niet full window doen ;)
Op mijn 286/16 draaide het anders prima.
Juist, die requirements kloppen ook altijd perfect hé.
Ik had ook 640 kb base ram en dus kon ik de game draaien.
Ik had geen muziek (had je soundblaster voor nodig of iets met midi) maar wel speaker sound ! En speelde het op een oude zwart wit monitor.
Samen met
Pinball Fantasies
Golf games.
Race games (World GP)
Te veel games om op te noemen !
Een 286 draaide best veel hoor !
Ik had geen muziek (had je soundblaster voor nodig of iets met midi) maar wel speaker sound !
Of EMS of XMS ;)
Vriend van me draaide het zelfs op zijn IBM 8086. Liep niet perfect maar het werkte wel.
Tja de systeemeisen van toen waren best makkelijk te omzeilen.. kon zelfs C&C best vlot op mijn 386DX spelen, terwijl de min. systeemeis 486DX was.
Andere vriend draaide Doom op een 286 die op 16 mhz liep :Y)

Liep voor ging meter maar gaat om het idee :P
Eigenlijk is Hovertank de moeder van het FPS genre. Daarna kwam nog Catacomb 3-D, en dan pas Wolfenstein 3D.
Note: deze 3 spellen zijn allemaal gemaakt door het id software Team: John Romero, Tom Hall, John Carmack, Adrian Carmack.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 11 augustus 2008 10:17]

Ach, voor deze games waren er nog zat anderen hoor.
Midi Maze bijvoorbeeld op de Atari ST, maar er zullen er vast nog wel meer voor hebben gezeten.
atari 800xl: alternate reality: the city, is voor mij eigenlijk het eerste spel, waarbij je het gevoel had 3d rond te lopen en waarbij de muren ook patronen, deuren etc hadden, gemaakt door Philip Price.

En ja, die heeft dus de eer van de eerste 3d textured map RPG spel, uitgegeven in 1985.
Die man was pas een genie, wat die klaargespeelt heeft met zo een simpele computer, jammer dat hij daarna de defensie industrie ingegaan is.
Alternate Reality: The City is turn based en nogal recht, als in lopen met stappen van 1 cell en draaien in hoeken van 90 graden. Dus die 2.5D texture mapped omgeving zal waarschijnlijk gewoon 2D zijn.
haha ik herken mezelf helemaal terug... doom1 op me 6de/7de via dos opstarten... ook de geheime gangen moest je daar zoeken langs de muren met je spacebar :P
Ach ja, Wolfenstein 3d...

"Spion"
"Ah, mein leben!"

Dat was nog eens vermaak.
Haha, inderdaad. Maar dat was alleen voor de mazzelaars die een Sound Blaster konden veroorloven ;) Ik heb het in eerste instantie altijd op mijn 386 12Mhz (25Mhz op Turbo modus!) gespeeld zonder geluidskaart.

Ik weet nog dat ik perplex stond toen ik het spelletje voor het eerst speelde met een Sound Blaster :) "Halt!" :+
Toen was het nog echt bijzonder om speakers te hebben op je PC.
Je kan nu echt haast niet voorstellen om alleen maar de speaker te gebruiken van de PC zelf.

Maar dat spel heeft aardig wat uren gekost om al die geheimen gangen te vinden.
Ik heb het ooit eens op de computer van mijn oom gespeeld met geluid. Ik schrok daar zo van dat ik uiteindelijk de speakers los heb gekoppeld... ;)
Als Tweaker zijnde draaide je natuurlijk de hack waarbij die Wolfenstein 3D geluiden ook via de PC Speaker ge-emuleert eruit kwamen, en dat klonk erg redelijk (werkte alleen op moederborden met de juiste chipset, maar 386 moederborden hadden die meestal wel, mijn 386 SX25 in ieder geval wel).
Had een covox... mooi was die tijd! :)
Dat brengt weer een hoop herinneringen naar boven. Ik heb hele dagen "Mein leben!" uit het PC speakertje horen komen. En toen ik cheats ging gebruiken (my bad, maar ik was pas 6!). En altijd met tegenzin de herdershonden neerschieten.

Mooie tijd :)
Die herdershonden zijn nog eens vervangen voor muizen omdat hondenverenigingen gingen klagen.

Soldaten neerschieten was blijkbaar oke maar wee o wee als je waakhonden in een spel stopt.
Only in America.
Waarom niet gewoon een soort (remake) vervolg op de eerste Wolfenstein? Want nu is het allemaal weer veel te futuristisch. Tijd vertragen tijdens gevechten door middel van "Black Sun" rond de 2e wereldoorlog... Juist... :/

Maarja dit zelfde heb ik met Doom. In Doom 3 was vrijwel niets terug te vinden uit Doom 1 en 2. En laten we het ook maar niet over Quake 3 en 4 hebben. Ook totaal niets terug te vinden uit de eerste delen.

Ik vind het jammer, want het was juist de gameplay die Wolfenstein, Doom 1 en 2, Quake 1 en 2 zo'n succes maakten...

Maar ik geef de hoop niet op. Het schijnt dat Doom 4 al weer iets mee "old-school" gaat worden...
Maarja dit zelfde heb ik met Doom. In Doom 3 was vrijwel niets terug te vinden uit Doom 1 en 2.
Je vergeet de vuurballen schietende vliegende braambessen!

Toegegeven, de toevoeging van zombies in RTCW vond ik ook maar niets. Loop je in dat lekkere WO2-sfeertje rond, zak je plots in een put vol ondood tuig en skeletten. Dan denk je toch dat ze op de iD redactie een vleugje inspiratie kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door bluppfisk op 11 augustus 2008 09:47]

Toegegeven, de toevoeging van zombies in RTCW vond ik ook maar niets
Toevoeging? Wat waren die lui in Wolfenstein 3D, groen geschminkte soldaten?
Waarom niet gewoon een soort (remake) vervolg op de eerste Wolfenstein? Want nu is het allemaal weer veel te futuristisch. Tijd vertragen tijdens gevechten door middel van "Black Sun" rond de 2e wereldoorlog... Juist... :/
Ja, want er zijn ten slotte veel te weinig realistische WO2 shooters... En dat robotpak van Hitler, de zombies met de plasmakanonnen enzovoort gaven Wolfenstein 3D allemaal net dat authentieke jaren '40 sfeertje, nietwaar? :P

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 11 augustus 2008 10:18]

Inderdaad. Ik wil gewoon nazi's vol lood pompen. Daar ging het toch om? Wolfenstein 3d had helemaal geen verhaal. Een goed spel heeft geen vaag verhaal nodig.
En laten we het ook maar niet over Quake 3 en 4 hebben. Ook totaal niets terug te vinden uit de eerste delen.
Quake 3 had inderdaad niets van de voorgaande delen, maar laten we wel wezen, het is nu, 9 jaar na release, nog steeds een van de allerbeste multiplayer shooters. Ik vergeef het id graag dat ze even een uitstapje hebben gemaakt buiten de serie om.
...In Doom3 zaten alle vijanden uit de originele Doom: de imps, de vliegende vleesballen, de hellknights, de klassieke zombies,...

Het enige verschil was natuurlijk dat ze nu in 3D zaten.

Voor het verhaal: De originele doom vond plaats op een van de manen van mars, Doom3 op mars zelf.
In beide spelen is de hel echter losgelaten door dezelfde reden: een teleportatie-experiment dat fout liep. (75%van de spelers had dit niet eens door want ze lazen het verhaal niet...)

Qua gameplay was Doom3, net zoals de originele Doom een scary-shooter, met vooral veel donkere plaatsen en geen random spawning, enkel vast geplande vijanden.

Nu vraag ik je dus: waarom zeg jij in godsnaam dat er in deel 3 niets terug te vinden is uit de originele episodes??? Doom 3 was één brok nostalgie overgoten met hedendaagse graphics en een duidelijker verhaal.
Gameplay van Doom 3 was anders en over het algemeen was de omgeving te donker. Ik heb het niet uitgespeeld, maar volgens mij kwam je ook niet in de Hel regionen terecht.
Er was weldegelijk een Hell level in Doom 3 (eindelijk wat afwisseling).
Je speelt in de mars basis (Mars City) en laboratoria (Alfa & Delta labs), op het Mars oppervlak (opgravingscites) en in de hel. Als je het helemaal niet weet moet je het dus ook niet beweren: 15 seconden op wikipedia oid konden dit vermijden...
Ja maar het mist de zelfde gevoelens uit Doom 1 en 2. En dat heeft allemaal met de Gameplay te maken...

Kan je niet precies vertellen wat het is, maar het is iets. Ik speel zo nu en dan nog steeds wel Doom 1 en 2. Puur om het geweldige sfeertje en wederom de Gameplay...

Doom 3 had gewoon teveel verhaal en dieptegang. (Niet dat ik het niet mooi vond, want ook dat was een goed spel) Alleen vergeleken met Doom 1 en 2 was het niks. Want met een paar dezelfde vijanden ben je er nog lang niet... Het is moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat je me snapt.
Ik snap je wel hoor: Doom3 is een totaal ander spel, maar dit komt vooral doordat de gameindustrie totaal veranderd is. een remake van de orginele doom, met eenzelfde oppervlakkig verhaal en dezelfde gameplay zou dan ook totaal neit meer verkopen behalve aan enkele die hard fans van vroeger.

Mijn punt was enkel dat Doom3 wel degelijk een groot aantal overeenkomsten heeft met de originele spellen, en dus niet, zoals jij beweerde, totaal iets anders is.
ik snap nooit dat mensen zo kunnen blijfen hangen bij oude games.
oke vroeger heb ik me er ook opperbest meevermaakt, maar als ik nu die oude meuk weer speel dat is het nix vergeleken met de nieuwe delen.
en ik kan me nu zeker veel beter vermaken met de nieuwe delen als met de oude versies.

Mensen vonden vroeger het spel zo tof, dat alles nu een teleurstelling lijkt.
maar die zelfde mensen vergeten dat je vroeger nog niet zo'n hoge lat had qua verwachtingen, graphics en gameplay

[Reactie gewijzigd door Sinester op 11 augustus 2008 11:58]

Dat is voornamelijk omdat mensen verlangen naar nog een leuke shooter met 'oh my god, DAT zijn veel monsters'-gameplay.

De laatste shooter die daarin geslaagd was, is serious sam 2. Serious sam heeft meer weg van doom1/2 dan doom3!
misschien omdat de meeste mensen goede herinningen aan die oude spellen hadden, dat waren ook de classiekers toen die tijd. Toen waren er nog echt games die echt leuk waren en die je niet na 1 keer spelen weer de hoek in gooit. Tegenwoordig is goed gameplay / spel vrij ver te vinden. Enigste wat telt zijn de graphics. Game devlopers denken als het spel goed eruit ziet dat het dan wel verkoopt. Ben daar totaal niet echt fan van. Speel liever een zeer in elkaar gestoken game met een goede idee, dan een spel wat waardeloos is en alleen uitblinkt in graphics.
Klopt toch eenvoudigweg niet. Doom3 was bedoeld als remake van Doom1. Of dat geslaagd is mag je zelf kiezen.

Quake 4 was letterlijk een vervolg op Quake2. En bovendien, als je het over "de eerste delen" hebt, mag je wel vermelden dat Quake en Quake2 buiten de naam niet veel gemeen hebben.

Maar bon, leve gameplay!
Maarja dit zelfde heb ik met Doom. In Doom 3 was vrijwel niets terug te vinden uit Doom 1 en 2.
Heb je dan wel goed gekeken? Bijna elk monster uit D1&2 is terug te vinden in D3!
Ja wat wil je nou.

Als ze teruggaan naar deel 1 en alleen de oude tegenstanders en wapens toevoegen, dan is de kritiek weer dat het niets toevoegd en dat ze niets innoveren of dat ze lui/gemakzuchtig zijn en alleen maar willen cashen.
En laten we het ook maar niet over Quake 3 en 4 hebben. Ook totaal niets terug te vinden uit de eerste delen.
Eeh, Quake 1 en Quake 2 hadden ook niet veel van elkaar weg. Quake 1 was een soort van horror shooter (zoals Doom) terwijl Quake 2 meer een sci-fi shooter was.
tja, Wolfenstein3d was ook een remake, dus om er dan nog 1tje te maken gaat wel erg ver...
Ik was al verrast toen ik het Horst-Wessel-lied (Die Fahne Hoch) hoorde in Return To Wolfenstein. Oftewel het nazi-volkslied.

p.s.
Eigenlijk moeten Eva en Blondi ook in het spel.
:)
Tijd vertragen. Doet me beetje te veel denken aan Timeshift. Maak gewoon een goede WOII-shooter met vooral goede gameplay zonder er overbodige concepten bij te halen om er toch maar iets uitgeperst te krijgen.
Ben benieuwd, hoop dat ze er alsnog iets goed van maken.
Maak gewoon een goede WOII-shooter met vooral goede gameplay zonder er overbodige concepten bij te halen om er toch maar iets uitgeperst te krijgen.
Wat een geweldig idee. De markt van realistische WOII-shooters is nog lang niet verzadigd, tenslotte.
De laatste tijd zijn er veel games die met de tijd spelen. Het is allemaal zo een beetje begonnen toen de film 'the matrix' uitkwam. Vertragingen in gevechten en zo. Zo had ook prince of persia een tijd manipulerende dolk.

Ik begin het afgezaagd vinden uigenlijk. Timeshift was een plezant spelleke maar meer als tijd manipuleren zat er eigenlijk niet in.
Je moet er ook niet zo'n bagger spel als Timeshift bij gaan halen. Neem dan zoiets als Max Payne, dat heb ik toch echt met heel veel plezier gespeeld. Ik ben dan weer zo'n mafketel die een bepaalde situatie net zolang opnieuw probeert totdat ik in vertraging door die deuropening kan springen en iedereen aan de andere kant kan neerleggen voordat ik de grond weer raak. Heerlijk! ;)
Argh, dit nieuwsbericht (en de reacties erop) halen echt een hoop mooie herinneringen naar boven. Met Desert Eagle (of waren het Beretta's?) door een deuropening duiken en in slowmotion alle bad guys afschieten.

*nostalgic mood* ;)
Wolfenstein.... mijn eerste ervaring met een 3d shooter.... AWESOME! Alleen werd je wel een beetje dol van al die zelfde texure-loze muren en deuren. Maar verder was het iets geweldigs. Gelukkig had de laatste versie heel wat meer artwork. En vette wapens. Willen we graag meer van zien.
Een vriend van me had daar snel een oplossing voor en heeft veel van de textures vervangen door plaatjes van dames :)

edit: wel was er nogal een beperkte hoeveelheid textures waardoor dezelfde dame dan nogal vaak langskwam...

[Reactie gewijzigd door Masterlans op 11 augustus 2008 11:02]

Alleen de plafonds en de vloeren waren texture loos, de muren en deuren hadden hele mooie low-res textures ;)
Tja ik weet het niet. Zelf als je de tegenstanders alleen als mensen uit WO2 houdt, kan je het met het onnatuurlijke nog alle kanten op laten gaan. De link van ID met het onnatuurlijke is natuurlijk niet te ontkennen en niet te vermijden, dus waarom er hier dan weer op reageren?

Hitler wel of niet in de game is een keuze van ID. Ik kan me voorstellen, omdat hij gewoon als centraal persoon voor een heel niet zo vrolijk tijdperk staat, dat ID ietwat schroomt om hem te gebruiken. Het is trouwens een spel en geen realistische weergave van die tijd. Voor mensen die dat willen zou ik zegen ga eens naar Auswitz, en denk ook eens aan al de Duitsers die het leven hebben gelaten in de oorlog.

Edit: PS. ID heeft mij met hun games regelmatig op het puntje van mijn stoel laten zitten dus ik wacht weer braaf af :9

[Reactie gewijzigd door Jouke74 op 11 augustus 2008 10:33]

offtopic:
Black Sun uit Supreme Commander, tijd vertragen uit timeshift/max payne/the matrix, beter goed gejat dan slecht bedacht?


Als Wolfenstein maar net zo mooi en grafisch vooruitstrevend is als Wolfenstein 3d was, dan wordt het gegarandeerd een topgame :+

[Reactie gewijzigd door Stefan_D op 11 augustus 2008 10:21]

De Black Sun is al wat ouder dan Supreme Commander. Het is een occult symbool dat onder andere in SS-kasteel Wewelsburg te vinden is. Meer dan toepasselijk voor een Wolfenstein-game, lijkt me dus. :)
Ah, dat wist ik dan weer niet. In dat geval, nog steeds jammer van dat tijdvertragen (al kan dat wel een leuk gameplay element zijn)
Beetje gepikt van Max Payne helaas...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True