Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Vanquish

07-11-2010 • 10:39

49

Multipage-opmaak

Op de knietjes

Het Japanse Platinum Games heeft de vaart er lekker in. Begin dit jaar zag Bayonetta het licht, en nu is het de beurt aan Vanquish, een poging van de Japanners om Gears of War te combineren met Halo en Metal Gear Solid. Een shooter dus, en heel veel goede shooters zijn er tot nu toe nog niet uit Japanse handen gekomen. Het al genoemde Metal Gear Solid is een eenzame uitzondering.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook beschikbaar voor: PlayStation 3

Over vaart gesproken, dat is ook precies wat Platinum Games met Vanquish probeert te bereiken: een lekker snelle shooter maken die voortborduurt op de schuil-en-schiet gameplay van Gears of War. Daarvoor heeft de hoofdpersoon een Augmented Reaction Suit gekregen, een lekker soepel metalen hanssopje waarmee hij zijn collega's uit het Bravo Team jaloers maakt. Het komt hem te staan op de nodige minachtende opmerkingen van Lieutenant-Colonel Robert Burns, de ijzervreter die de leiding heeft over het team. Burns en de rest van het team moeten het stellen met de logge metalen pakken die we kennen uit Gears of War en in vergelijking daarmee is het pak van Sam Gideon, de held uit Vanquish, een wonder van techniek.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Dat komt vooral doordat er mini-straalmotoren zijn ingebouwd, waardoor Sam zich razendsnel uit voeten kan maken. Of eigenlijk uit de knieën, want het pak geeft Sam de mogelijkheid om op zijn knieën in elke gewenste richting over de vloer te schuiven, voortgedreven door de straalmotoren. Dat Sam meer dan alleen voorwaarts kan glijden is overigens niet geheel overtuigend, want de straalmotoren zitten op zijn rug. De animatie is daar wel weer keurig netjes op aangepast, zodat je Sam op volle snelheid op je af ziet glijden.

* Obstakels

Verder is Vanquish dus een shooter die elementen heeft geleend van Gears of War. Zo liggen er in ieder level obstakels verspreid waar soldaten van beide partijen achter kunnen schuilen. Dat is ook precies de bedoeling. Als Sam trek je samen met Burns en de rest van Bravo Team door een enorm ruimteschip, op zoek naar Russische bad guys, waarbij je van obstakel naar obstakel in de richting van de vijandelijke troepen probeert op te schuiven. Dat is de bekende kant van de gameplay, en Platinum Games probeert daar dus variatie in snelheid aan toe te voegen.

* Kies je tempo

Het spel kent drie snelheden. Net als in elke shooter kun je rondrennen en schieten tegelijk. Vanquish voegt daar, niet geheel uitzonderlijk, bullet-time aan toe. Die wordt automatisch ingeschakeld als Sam zwaargewond raakt, zodat je wat extra tijd hebt om je belagers uit te schakelen. Je kunt bullet-time ook zelf inschakelen, al kan dat alleen tijdens het uitvoeren van een ontwijkende duikeling of tijdens het glijden. Die glijbeweging moet dus de snelheid in het spel brengen. Dat lukt ook wel, al maakt Platinum Games het je niet echt gemakkelijk. Zo liggen de vele obstakels, bedoeld om achter te schuilen, wat in de weg als je wilt glijden, vooral als je achterwaarts probeert te ontkomen en de diverse obstakels niet kunt zien. Verder is het logisch dat het glijden energie verbruikt, maar het is minder logisch dat dezelfde batterij aangesproken wordt bij slaande bewegingen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Batterijen op

Het zal wel betekenen dat de slagen van Sam extra hard aankomen, maar in de praktijk werkt het wat verlammend. Mocht je in het nauw worden gedreven door vijandelijke troepen en dus om je heen moeten slaan om je te bevrijden, dan heb je geen energie meer over om je al glijdend in veiligheid te brengen, wat toch een belangrijke functie is van de straalmotor. Na een beuk is glijdend wegvluchten er niet meer bij.

Het spelen op drie snelheden is inderdaad verfrissend. Het is prettig om af te kunnen wisselen en het is nog prettiger om van het snelle glijden naadloos over te kunnen schakelen in slow motion, de meest spectaculaire optie van het spel. Het heeft in Vanquish alleen niet zo heel veel nut. De mogelijkheid past niet goed bij de standaard Gears of War-gameplay waarbij je groepsgewijs langzaam van obstakel naar obstakel naar voren trekt.

* In de rug

De optie komt eigenlijk nog het best tot zijn recht in de bossfights die in het spel zijn opgenomen. Wie de demo van Vanquish heeft gespeeld, weet hoe groot en sterk de bosses uit het spel kunnen zijn. De demo maakt ook duidelijk hoe krachtig de wapens van de bosses zijn. De kogels en granaten vliegen letterlijk om je oren, wat zeker in slow motion een spectaculair gezicht is, vooral in combinatie met de laserstralen en de vlammen die bosses op je afsturen. Dan is het opeens heel handig om je razendsnel te kunnen verplaatsen, zodat je heel even uitzicht hebt op de rug van de logge boss in kwestie. Toch is het een beetje jammer dat het buiten die bossfights om niet zo heel veel nut heeft om de versneller en vertrager aan te zetten. Schuilen en inzoomen, wat met elk wapen kan, zijn de belangrijkste opties in Vanquish.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Je kunt drie wapens tegelijk meenemen, aangevuld met verschillende granaten. Er zijn uiteraard meer wapens en je moet dus kiezen welke je bij je wilt dragen. De heavy machine gun is verreweg het beste wapen, met de sniper rifle als handige aanvulling. Ook de rocket launcher of de shotgun kunnen een goede aanvulling zijn, al is voor de eerste, om begrijpelijke redenen, de munitie schaars. Er zijn exotischer wapens, zoals een wapen dat een soort cirkelzaagbladen afschiet, maar meerwaarde hebben die niet.

* Kwartje op

Bezwaarlijker is dat de opbouw van Vanquish wat te wensen overlaat. Al voor je op een kwart van de campagne bent aanbeland, ben je alle verschillende wapens tegengekomen. Alle vijanden eigenlijk ook wel, en daarmee alle gameplay. Het is in zeer beperkte mate mogelijk om wapens op te waarderen, maar daar houdt de ontwikkeling wel mee op. Aan de mogelijkheden van Sam en zijn Augmented Reaction Suit valt verder niet te sleutelen, wat betekent dat de rest van het spel eigenlijk weinig uitdaging meer biedt. Het wordt letterlijk meer van hetzelfde. Wapens, mogelijkheden, tegenstanders en situaties zijn vrijwel gelijk aan wat je in het eerste kwart, en eigenlijk al in de demo, kreeg voorgeschoteld. Er is een aardige missie op een rijdende trein, waarbij de vijand op eenzelfde trein niet alleen naast je je, maar ook boven je cirkelt, alsof je opeens in WipeOut terecht bent gekomen, maar veel spannender wordt het niet. Een goed multiplayer-gedeelte had dat volledig kunnen compenseren, maar multiplayer ontbreekt in Vanquish.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Uit de lucht geschoten

Dan doet Platinum Games het grafisch gezien beter. De game ziet er niet zo bijzonder uit als Bayonetta, maar heeft indrukwekkende trekjes. Zo is het erg mooi om in slow motion de kogels en granaten op je af te zien komen en rakelings langs te zien vliegen. Nog mooier is dat kogels en vooral ook granaten uit de lucht kunnen worden geschoten. Minder overtuigend is dat je computergestuurde teamgenoten ze net iets te vaak weten te raken, al maakt dat het leven wel gemakkelijk. Verder ziet vooral de hemel er erg goed uit. Het ontwerp van de game is echter wat minder geslaagd. Je mede- en tegenstanders zijn wat fantasieloos vormgegeven. Vooral je tegenstanders ogen als een wat vreemde mix van Halo en Gears of War, aangevuld met wat aliens die lijken te zijn weggelopen uit Half-Life en overdreven grote bosses voor de variatie. Ook de levels zijn niet echt bijzonder. Het geheel speelt zich af in een wat grijs ruimtestation van enorme proporties. De levels zijn over het algemeen ruim opgezet, zodat het Bravo Team het op kan nemen tegen een horde Russen en hun mechanische of gemuteerde vriendjes.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Wat ook al niet helpt, is dat Platinum Games een wel zeer mager verhaal voor het spel heeft verzonnen, over een groep ontspoorde Russen die een gigantisch Amerikaans ruimtestation kapen dat door een handjevol Amerikanen moet worden terugveroverd. Voeg daar de wel erg fantasieloze muziek aan toe en het plaatje is compleet.

* Conclusie

Vanquish is een dappere poging van het Japanse Platinum Games om het uitgekauwde genre van derde persoon-schietspellen op te frissen met broodnodige variatie. Geen slecht plan en de raketmotor op de rug van Sam is een interessante vondst. De uitwerking laat echter te wensen over. Zeker het moeiteloos overschakelen van glijden naar slo-mo levert memorabele momenten op, maar de optie komt in Vanquish te weinig tot zijn recht. Daarvoor lijkt de game teveel op Gears of War, met de talloze obstakels die nodig zijn om achter te schuilen, maar die in de weg liggen tijdens het glijden. Naast deze afwisseling in snelheid heeft het spel weinig te bieden. Het verhaal is om snel te vergeten en de opbouw is wat saai doordat op een kwart van het spel alle opties wel bekend zijn en het eigenlijk niet meer dan een herhaling van zetten wordt. Er valt vrijwel niets op te waarderen, wat ook betekent dat het nauwelijks interessant is om de game opnieuw te proberen, al helemaal niet omdat multiplayer ontbreekt. Zo blijft Vanquish een aardig idee in een middelmatige verpakking.

Pluspunten:

- Glijden op de knieën
- Variatie in tempo
- Kogels en granaten uit de lucht schieten

Minpunten:

- Slechte opbouw, op een kwart van het spel heb je het meeste gezien
- Weinig opwaardeermogelijkheden
- Verhaal saai

Eindcijfer: 6,5

Titel Vanquish
Vanquish box Xbox 360
Platform Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Platinum Games
Uitgever Sega
Releasedatum Reeds verschenen
VanquishVanquishVanquishVanquishVanquishVanquishVanquishVanquishVanquishVanquishVanquishVanquishVanquishVanquish




Laagste prijzen voor: Vanquish - Limited Edition, PS3

Reacties (49)

49
49
30
3
0
2
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Ik zelf was niet echt onder de indruk van de game en liep tegen wat probleempjes aan, zeker met betrekking tot het "batterij" gebruik:

Je moet eerst gliden voor je in bullet time terrecht komt, zeker als je meter al wat lager staat, verspil je kostbare seconden tijd, die je anders had kunnen gebruiken om de tijd te vertragen. Melee betekend in een keer je meter leeg, als dit nou 25% was, is dat prima, maar het grote probleem is niet dat je meter weer langzaam volloopt en dus weer kan gaan glijden, maar hij eerst een paar seconden overhit is. Pas als hij is afgekoeld kan je weer wat gaan doen.

Dit maakt dat als een vijand ongemerkt bij je is gekomen, je hem op zijn donder geeft en daarna een korte periode bijzonder kwetsbaar bent, zeker op hogere moeilijkheids graden is dit een probleem.

Verder is de game echt jammerlijk kort (ik zag daar trouwens niets over terug komen), zeker mensen die ervaring hebben met FPS games/Gears of War, zullen zonder al te veel moeite met 4-5 uur klaar zijn met de game. Behalve hogere moeilijkheids graden, biedt de game helemaal niets extra's.

De game doet verder niet veel vernieuwends, maar eerlijk is eerlijk, Bayonetta deed dit ook niet. Maar wat Bayonetta wel deed, is het bijzonder stijfvol en over de top brengen, met diepe gameplay. Door wapensets te switchen midden in een gevecht geven enorme diepte in de game. Maar Vanquish heeft niet echt een specefieke meerwaarde. Zoals eerder aangegeven, een van de dingen is het glijden met je suit. Echter is het redelijk beperkend, omdat er andere obstakels of troep ligt die je kan hinderen.

Misschien had ik wat hoge verwachtingen van het spel, omdat ik erg in mijn nopjes was met Bayonetta, maar 4-5 uurtjes gameplay is wel heel sumier. Zeker voor de volle prijs.

Begrijp me niet verkeerd, het is echt wel een leuke game, maar het biedt niets bijzonders/meerwaarde vergeleken met andere games die op de markt zijn, waar Bayonetta dit wel deed.
Ah ja alles moet een verhaal hebben, anders is het meteen al een slecht spel. Waar is de tijd gebleven dat je gewoon hersenloos een game kan spelen?

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 23 juli 2024 16:49]

In een spel zoals Unreal Tourment zal niemand klagen over verhaal. Gears of War had ook vrijwel geen verhaal en werd toch gewaardeerd. Maar bij Vanquish is er juist op de single-player een nadruk gelegd, en als die faalt dan heb je niets aan het spel.
Het gaat totaal niet om het verhaal, het gaat om 1 snelle rit naar het einde van de game (waar je nog best een tijdje over doet) en het is een kick om dit rit mee te maken (kan ik zeggen als waarsch 1 v/d weinige mensen die hem gespeeld heeft).

Het is voor mij daarom ook heel duidelijk dat de reviewer niet exact snapt wat voor spel het is. Wanneer je de vergelijking kan maken met Gears of War dan speel je het spel veelste makkelijk. Je moet echt op een hoog niveau spelen en dan is het schuilen nog maar in 1 van de 10 gevallen de beste oplossing. Je moet sliden, smacken en de tijd vertragen om ook maar kans te maken in sommige situaties. (als je wilt smacken als verdediging heb je het spel niet begrepen)

Daarnaast vind ik het compleet onzinnig dat de reviewer 2 wapens als beste uitkiest en het upgrade systeem beperkt noemt (en daarmee een erg belangrijk aspect vergeet.) Je wapen wordt steeds beter naar mate je hem gebruikt... Gebruik je je wapen niet wordt hij weer steeds slechter! Daarom was in mijn spel de assault rilfe het beste wapen TOTDAT ik mijn shotgun ging opwaarderen en er achterkwam dat hij bij long range ook goed gebruikt kan worden (na een bepaald niveau)

Daarnaast mist de reviewer nog de challenges die het spel nog langer kunnen laten duren en een echte uitdaging zijn (mits je niet op het laagste niveau speelt) en je kan makkelijk zeggen dat dit 1 van de langste singleplayer shooters zijn die op dit moment op de markt is.

Sorry een review is een eigen mening maar je mag je de volgende keer wel iets meer in het spel verdiepen voordat je een review gaat schrijven (zoals elke review al aangeeft is het een spel waar je je in moet verdiepen en waar de leercurve veel hoger ligt dan normaal en ik vind het jammer dat de reviewer de game niet heeft gespeeld zoals het zou moeten maar daar juist zijn eigen beperkte visie op los heeft gelaten wat gebasseerd is op gears of war en dat is veelste beperkt voor een game als deze)

Note: Ik heb kritiek op de review en niet het cijfer (imo is het een 7,5 tot 8). De review laat gewoon exact zien dat de schrijver zich niet in de game heeft verdiept (waarsch niet wilde en al een vooroordeel had.) Waar zien we dat je erg lang met deze game kan doen (veel langer dan een doorsnee shooter zonder MP?), waar zien we de uitgediepte functies van het opwaardeer systeem, waar krijgen we te zien dat het verhaal niet veel bevat maar wel een achtbaan rit is naar het einde (waarbij andere games erg traag lijken) en waar blijkt dat de manier van spelen heel speciaal is waardoor je hier echt van moet houden? (dit snapt de reviewer niet gezien zijn kritiek op het defensief slaan terwijl je dit alleen offensief zou moeten gebruiken). De functie van een goede review is toch dat de lezer zelf kan bepalen of de game iets voor hem / haar is ongeacht het cijfer van de reviewer? Hiervoor moet de review wel elk aspect van de game bespreken en niet zoiets zeggen van het is gears of war maar dan net iets anders (terwijl de gameplay van beide games flink verschillen) Kom op tweakers kom eens met echt goede reviews en maak je eigen mening duidelijk maar hou de ruimte om de lezer hun eigen keuze te maken

Voor de mensen die toch wat meer geintresseerd zijn in deze game raad ik aan om de volgende review te lezen. Deze geeft aan wat voor game het is en dat dit niet een game is voor iedereen maar de mensen die het leuk vinden zullen het een super game vinden:

http://uk.ps3.ign.com/articles/112/1128417p2.html

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 juli 2024 16:49]

Helemaal mee eens, dat gezemel over shooters met verhaal erin. Waarom spelen er dan zoveel mensen online? Da's ook niet voor het verhaal. De meeste shooter-fanaten willen gewoon KNALLEN!
Daar is niets mis mee, maar als een spel juist wel een verhaal opbouwt in het begin van het spel en daar op een kwart alles van laat vallen, is dat niet echt bevorderlijk voor je ervaringen met het spel. Als het spel hack'n'shoot moet voorstellen, dan hadden ze niet moeite moeten doen met het opbouwen van het verhaal. Maar omdat de groei in het spel, ook bij hack'n'shoot vooral komt van de nieuwe wapens en eventuele upgrades en nieuwe vijandjes en deze óók al afwezig zijn hou je niet veel spel meer over na het eerste deel.
[...] daar op een kwart alles van laat vallen [...]
En wat dan nog?
Waar zijn de tijden gebleven dat een slechterik de prinses ontvoerd had en jij als loodgieter haar moest redden? En als maar die tonnetjes en gaten in de grond ontwijken. Zomaar een voorbeeldje dat voor een fantastische gameplay een (uitgebreid) verhaal absoluut geen vereiste is.
Als het spel hack'n'shoot moet voorstellen, dan hadden ze niet moeite moeten doen met het opbouwen van het verhaal.
Als game developer moet je je dus aan zulke 'regels' houden? Beetje arrogant gesteld eerlijk gezegd :P
hou je niet veel spel meer over na het eerste deel.
Als het spel succesvol is, komt er vast een tweede deel. En misschien worden dan de kritieken meegenomen ;)

Over het spel zelf:
Altijd aardig, die gratuitous shots van Platinum games, net als bij Bayonetta.
De sfeer is ook lekker jaren tachtig. Naast de (technische) gelijkenissen met GoW, doet het me ook sterk denken aan dat machogepraat uit de A-team, beetje over-the-top, en de mechsuits van Robotech e.d. Niet alles hoeft netjes mee te marcheren met Killzone, Halo en Gears of War. Gelukkig maar :)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 23 juli 2024 16:49]

Probleem is alleen dat Vanquish niet online te spelen is, en als het verhaal dan niet zo indrukwekkend is, dan wordt het dus wat magertjes...
Dan moet je serious sam gaan spelen, of MAG. 'KNALLEN' is iets wat je onder casual gamen zal vinden, en dan is iets als TF2 beter geschikt. Misschien dat zelfs Counter Strike of Quake3 dan eerder in de smaak valt.

De mensen die meer van hun entertainment willen, hebben inderdaad hogere eisen, zoals een verhaal, goede mechanics, bruikbare opties enz.

'KNALLEN' is daarbij dan niet meer zo belangrijk.
Zit te wachten op bulletstorm :9
kan nog steeds hoor, maar dan moet je niet gaan zeiken als een reviewer dat een minpunt vindt. We leven niet meer in de NES tijd.

het werd wel eens een keer tijd dat een review hier ergens nog kritiek op durfde te leveren. Nu nog bij de grote gehypte games.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 23 juli 2024 16:49]

Ah dus nu is het verboden om kritiek te hebben?

Mijn ervaring is juist dat op Tweakers er nogal veel minpunten worden uitgedeeld over nietszeggende zaken en dat deze dan ook zwaar wegen.
Je kan toch de volledige review lezen? Dan kun je zelf bepalen wat je belangrijk vind en wat je als "nietszeggende zaken" ziet. Een review is uiteindelijk gebaseerd op de mening van de reviewer, je kan het er niet mee eens zijn, maar kritiek uiten op een mening is een beetje vreemd IMO.

Daarnaast wordt er kritiek geleverd op één minpunt, terwijl de uiteindelijke score niet enkel daarop is gebaseerd.
Moeten al de kritiek punten wel ergens gebaseerd op zijn
En in hoeverre is dat hier niet het geval? De minpunten zijn prima onderbouwt en zelfs in zo'n mate uitgelegd dat je zelf kan bedenken hoe zwaar die minpunten voor jou wegen. Lijkt me alles wat je van een review mag verwachten.
Oh maar Modern Warfare 2 is al een tijdje uit hoor, en Black Ops komt er ook aan. Je hoeft je geen zorgen te maken als je van arcade shooters houd. Persoonlijk vind ik dat shooters tegenwoordig bewijzen dat er nog weinig inspiratie op de FPS markt aanwezig is, en daar baal ik goed van gezien ik tegenwoordig niet eens meer shooters kan spelen, ze zijn gewoon niet meer compatible met mijn smaak.
Die tijd is niet weg, maar je moet er nu zelf naar zoeken.

Probeer Quake Live voor pompende DM actie. Als je iets meer structuur wilt hebben, probeer Skulltag. Deze source port bied Doom II (en aanverwante) in een moderne omgeving met alle luxe van oude games: Vette wapens, belachelijke levels en idiote monsters. Meest pure shooter die er te vinden is.
Helemaal mee eens.

Doom3 was ook een geweldige shooter zonder verhaal :+ (sorry moest even voor het verhaal :r hehe)

Ik vind wel dat een game in een bepaalde setting moet zijn gezet met iets van achtergrond info zoals bijvoorbeeld de Unreal series - Liandri miners blah blah en gewoon lekker knallen...

[Reactie gewijzigd door shades op 23 juli 2024 16:49]

Ik vond het juist een hele goede game! Lekker pretentie- en hersoonloos hardcode knallen op een hele spectaculaire manier. Ze zouden eens meer van dit soort games moeten maken ipv al die Call of Duty oorlogsgames!

[Reactie gewijzigd door hing op 23 juli 2024 16:49]

Jij vond het niet erg om 50 euro te betalen voor een game die je in een paar uur uitspeelt en dan nooit meer aanraakt?

Of had je hem op een minder legale manier en vond je het daarom allemaal wel best?

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 23 juli 2024 16:49]

[FLAME]We zijn niet allemaal levenlozen multiplay nerd die niks anders doen dan gamen :P[/FLAME]

Ik vond de game ook heel leuk om te spelen. Veel meer uitdaging dan andere games in dit genre en daarom heb ik met veel plezier 50 euro betaald en ervan heb genoten dat je geen multiplayer kan spelen (zie mijn reden in de flame.) :P Ik heb hem 1 keer uitgespeeld (wat voor mij sowieso al uniek is bij een game) en ga hem zeker nog 1x proberen op het geunlocked niveau (wat waarsch zo moeilijk is dat het niet gaat lukken :) )

Wat ik wil zeggen (en dit kan erg vreemd voor jou klinken) is dat over smaak niet te twisten valt en niet iedereen dezelfde smaak heeft zoals jij (gelukkig)
volgens mij was ie maar 39,95 ofzo iets, maar dat even ter zijde...

Hoezo nooit meer aanraakt? Heb hem opnieuw gedaan, maar dan gespecialiseerd in andere wapens upgrades. Is toch heel anders hoor!
En natuurlijk net zo vaak over doen totdat je je highscores verbetert.
Wow, een 6,5. Die zag ik niet aankomen.
[paranoïde]
Wellicht heeft Sega hier niet genoeg reclame geld geinvesteerd om een hoger cijfer te krijgen.
[/paranoïde]

We zitten juist altijd te zeiken dat spellen op Tweakers.net veel te hoog worden beoordeeld, nu doen ze eens iets anders en dan valt het erg op...
Heavy-Rain stijl...

Was voor mij een behoorlijke afknapper. Vond dat tweakers altijd wel neutraal en professioneel was. Ben blij dat er in ieder geval soms een game eerlijk wordt beoordeeld.
Heavy Rain was echt niet overgewaardeerd, dat krijg je als een game uniek is (dan krijg je een hoger cijfer, omdat het nog nooit gedaan was)

spellen zoals vanquish is er 1 uit een dozijn van fps's het is al gedaan, en daarom krijg je ook een lager cijfer.

[Reactie gewijzigd door stewie op 23 juli 2024 16:49]

en toch kan ik mij er prima mee vermaken, ik vind het eigenlijk een verademing, eens even iets anders dan de zoveelste WW2 of Moderne Oorlogsvoering 2 game/rip-off...

ja het is een shooter, nee het heeft weinig verhaal, maar ik vermaak me er prima mee :)

een 6,5 vind ikzelf dan wel vrij laag eigenlijk, maar smaken verschillen natuurlijk...
Na het eerste filmpje had ik geen 6.5 verwacht :P

Gameplay ziet er zeer tof uit, en voor liefhebbers van het genre kan ik me voorstellen dat een 6.5 wellicht wat mager is.
Dat het "er mooi uit ziet" zegt helaas helemaal niks over hoe het spel speelt ;)
Wat een but review zeg, het is wel te merken dat de reviewer het spel zelf niet tof vind.
Net als in de conclusie het "weinig opwaardeer momenten", dat is niet waar. Constant als je aan het spelen bent en ammo-pickups doet wordt je wapen geupgrade als je ammo vol is, anders is het gewoon ammo.

Ook al glij je er in 4 uurtjes doorheen, blijft Vanquish een leuke "hersenloze" third person shooter. Replay value is er ook omdat af en toe hersenloos glijden, schieten en big bosses knallen best leuk is op zijn tijd. De setting is goed en de gfx zijn best ok.

6,5 is te laag IMO, 7,5 zou ik me meer in kunnen vinden

In my book it beats GoW big time!
Ik hoop dat je GeoW bedoelt, want GoW beat het natuurlijk in de verre verte niet ;)
Waarom worden reviews met een slecht cijfer (terwijl de meeste reviewbronnen een beter cijfer geven) altijd gelijk afgekraakt? Je hoeft het niet eens te zijn met het cijfer, de reviewer geeft gewoon aan wat hij er van vind.

Ik vind het ook wel leuk om eens een review te lezen die het van een andere kant bekijkt ipv alle talloze 9.0 op Gamespot gebaseerde (control c, control v) reviews.
Minpunten zijn meer dan welkom, maar dan moeten ze ook de waardering consequent houden.

De reviews op Tweakers zijn enorm verschillend en er zit totaal geen systeem in van hoe je een game moet waarderen. OP Gametrailers hebben ze een mooi systeem: voor 4 elementen in een game een cijfer geven en dit geeft samen een bepaald gemiddelde cijfer. De cijfers op Tweakers.net worden letterlijk uit hun duim gezogen.
Misschien omdat ze daarin niet consequent zijn ?

Een Gow2 krijgt positieve punten op het verhaal gewoon omwille van het feit dat karakters emotionaliteit tonen. De stoere strijder die dan toch nog gevoelig blijkt te zijn en waar je een "band" mee schept. Eigenlijk een concept die al voor dood is uitgevoerd en niet echt origineel is. Je hebt wel altijd een protagonist, de stoere, ... .

Daarin tegen verhalen en shooters is een combinatie die nog weinig goed is uitgevoerd imho.
Ik zeg ook niet dat ik het met de review eens ben. En ik ben het met je eens dat er met de beargumentering nog wel eens wat mist bij t.net.

Ik zeg alleen dat veel reviews wel verdacht veel op elkaar lijken met vaak en 0.2 verschil in punten. Ik heb alleen over het algemeen het idee dat wanneer er een slecht cijfer ergens op wordt gegeven of een review die anders is dan bij de meeste websites dat er vooral door (fanboys?) veel gebashed wordt.
verschil is dat Gow2 toch net iets meer gehypt is door zo'n beetje het hele internet

zelfde reden als dat een nieuwe Halo sowieso wel minstens een 8 krijgt terwijl het niet meer dan een 14 in een dozijn shooter is.
Als je de trailer bekijkt, heb je naar mijn idee alle gameplay elementen gezien. als je meer verwacht kom je bedrogen uit. Het is hetzelfde met film trailers, hoe meer je van de film ziet in de trailer in slechter de film. Dit principe gaat ook op voor game trailers.

Shooters en verhalen, tja, je kan toch niet verwachten dat de Rambo films een goed verhaal hebben...
de originele Rambo had best een goed verhaal. Maar die heeft dan ook vrij weinig te maken met wat wij als "rambo films" zien 8)7
Laagste score die ik heb gezien zover in vergelijking met andere sites, zien we niet vaak bij tweakers.

Ik vraag me alleen af of het spel wel op zijn eigen merits is beoordeeld. Is het verhaal niet bedoeld als bubblegum Hollywood? Je kan je afvragen in hoeverre je dat dan moet accepteren, of zwaar moet minnen omdat het niet je stiel is.

Quotes als: "all game and no filler", en "It's silly, it's outrageous, it's campy – and it's perfect at being so. And in that way, despite its futuristic sheen, Vanquish is a child of the '80s more than anything else." maken mij stiekem toch wel nieuwsgierig!
Ik geloof dat mensen toch ook nog maar eens andere reviews moeten bekijken. Dit spel wordt namelijk op andere sites heel anders benaderd. Het schijnt juist een geweldig spel te zijn vol actie en uitdagingen. Ik zou zeggen, bekijk deze review eens:

http://www.gametrailers.com/video/review-vanquish/706374

Ik heb het spel laatst bij iemand {ps3} zitten spelen en vind het echt heel vet.
Het is dat BO komende nacht uitkomt, anders had ik hem zelf ook gehaald :9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.