Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Als je het concept hebt verzonnen voor Resident Evil - en daarmee voor het genre der survival-horrorgames - dan ben je een grote meneer in de wereld van de computergames. Als je dan ook nog betrokken bent geweest bij de ontwikkeling van vernieuwende games als Devil May Cry, Viewtiful Joe en Killer7, dan ben je zelfs een hele grote meneer. Sega is dan ook trots dat het Shinji Mikami, want over die meneer gaat het, heeft weten te strikken voor Vanquish, de futuristische shooter die het tegen het einde van dit jaar op de markt wil brengen. Je leest het goed, een futuristische shooter. Vanquish heeft weinig gemeen met de vele games waar Mikami tot nu toe aan heeft meegewerkt. De Japanner wil iets nieuws proberen. Voor hemzelf althans, want shooters zijn er natuurlijk genoeg, al wil Mikami uiteraard zijn eigen draai aan het genre geven.

Vanquish speelt zich af in de verre toekomst, in een tijd waar robots heel gewoon zijn. Ondanks dat zijn er nog steeds de aloude machtsblokken, en de VS en Rusland zijn nog steeds geen vrienden van elkaar, zeker niet nu de strijd om de laatste resten fossiele brandstof is losgebarsten. De Amerikanen denken de strijd om energie te winnen door een ruimteschip te lanceren dat zonne-energie opvangt. Daar denken de Russen anders over. Zij kapen het ruimteschip en gebruiken de opgeslagen energie om met een schokgolf heel San Francisco van de kaart te vegen. Dat is het moment waarop jij om de hoek komt kijken.

Vanquish

* Weinig woorden, veel actie

Jij kruipt in de huid van Sam Gideon, het gebruikelijke type 'ruwe bolster, blanke pit', en een man van weinig woorden maar wel veel actie.  Die actie vindt plaats aan boord van het Amerikaanse ruimtestation, dat is gekaapt door de Russen. Daar word je gedropt om orde op zaken te stellen, samen met een kleine eenheid. Vanquish is daarmee officieel een team-based shooter. Officieel, want tijdens de korte speelsessie bij Sega bleken je computergestuurde maten opvallend passief. Ze schieten wel, ze schieten zich zelfs een ongeluk, maar het lijkt weinig invloed te hebben. Je tegenstanders lijken er in ieder geval niet van onder de indruk, laat staan dat ze worden geraakt. Dat geeft jou wel weer alle ruimte om zelf de held uit te hangen. Je kunt je collega's overigens wel genezen, mochten ze vallen in de strijd, maar heel veel meerwaarde lijkt dat niet te hebben. Eigenlijk is het alleen van belang voor de statistieken die je aan het einde van elk level krijgt te zien.

Vanquish


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True