Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

Een roleplaying game is pas goed als hij er in slaagt om de speler het idee te geven zélf de hoofdpersoon te zijn. Niet 'het hoofdpersonage staat oog in oog met de draak' maar 'ik sta oog in oog met de draak' dus. Als dat gevoel een spel kan maken of breken, dan willen wij The Elder Scrolls V: Skyrim vast 'maken'. Want na ongeveer tweeënhalf uur gamen stonden wij, gewapend met wat spells en simpele wapens, oog in oog met een draak op een van Skyrim's uitgestrekte vlaktes.

Natuurlijk zeg je als gamer geen 'nee' als Bethesda Softworks je uitnodigt om in Londen langs te komen en er drie uur aan de gang te gaan met The Elder Scrolls V: Skyrim. Gek eigenlijk, want de nadelen zijn legio. Je moet vroeg je nest uit, hebt nauwelijks de kans fatsoenlijk te eten, bent laat op de avond pas thuis en 'spoilt' ondertussen ook nog eens een van de beste rpg's van het jaar voor jezelf, want de eerste paar quests kennen we straks natuurlijk al. Toch konden ook wij Skyrim niet weerstaan, want wat is die spelwereld weer immens, wat is de setting weer meeslepend, en wie wil er nu niet tegen een draak vechten?

*Character maken

Voordat je zo ver bent, wandel je natuurlijk eerst door het Character-creation gedeelte, en net als in Oblivion kun je daar wel even zoet mee zijn. Ervaren rpg-spelers zijn vaak best kieskeurig als het gaat om personages. Elk ras heeft bepaalde voordelen, en dat geldt natuurlijk net zo goed voor alle classes. Onlangs meldden we al in een nieuwsbericht dat iemand de moeite had genomen om al die keuzemogelijkheden in een lijstje te plaatsen, en dit lijkt ons een mooi moment om daar nog even naar te linken. Scheelt ons weer werk.

Met dank aan Sammu kunnen we dus direct de wijde wereld van Skyrim in. Onze sessie begon volgens de ontwikkelaars een klein uurtje na het begin van Skyrim. Het begin missen blijkt af en toe wat lastig, want diverse non-playable characters in de spelwereld refereren aan eerdere gebeurtenissen. Langzaam wordt duidelijk dat we iets met een aanval van een draak hebben gemist, waardoor in Skyrim het gerucht is ontstaan dat draken - uitgestorven gewaande wezens - zijn teruggekeerd. Wij zijn in Londen niet ver genoeg gekomen om Dragonborn in zijn rol te zien groeien, maar dat jij als ultieme drakendoder iets te maken krijgt met die terugkeer van de draken is nogal wiedes.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True