The Elder Scrolls V: Skyrim

Tweeënhalf uur Skyrim

Een roleplaying game is pas goed als hij er in slaagt om de speler het idee te geven zélf de hoofdpersoon te zijn. Niet 'het hoofdpersonage staat oog in oog met de draak' maar 'ik sta oog in oog met de draak' dus. Als dat gevoel een spel kan maken of breken, dan willen wij The Elder Scrolls V: Skyrim vast 'maken'. Want na ongeveer tweeënhalf uur gamen stonden wij, gewapend met wat spells en simpele wapens, oog in oog met een draak op een van Skyrim's uitgestrekte vlaktes.

Natuurlijk zeg je als gamer geen 'nee' als Bethesda Softworks je uitnodigt om in Londen langs te komen en er drie uur aan de gang te gaan met The Elder Scrolls V: Skyrim. Gek eigenlijk, want de nadelen zijn legio. Je moet vroeg je nest uit, hebt nauwelijks de kans fatsoenlijk te eten, bent laat op de avond pas thuis en 'spoilt' ondertussen ook nog eens een van de beste rpg's van het jaar voor jezelf, want de eerste paar quests kennen we straks natuurlijk al. Toch konden ook wij Skyrim niet weerstaan, want wat is die spelwereld weer immens, wat is de setting weer meeslepend, en wie wil er nu niet tegen een draak vechten?

*Character maken

Voordat je zo ver bent, wandel je natuurlijk eerst door het Character-creation gedeelte, en net als in Oblivion kun je daar wel even zoet mee zijn. Ervaren rpg-spelers zijn vaak best kieskeurig als het gaat om personages. Elk ras heeft bepaalde voordelen, en dat geldt natuurlijk net zo goed voor alle classes. Onlangs meldden we al in een nieuwsbericht dat iemand de moeite had genomen om al die keuzemogelijkheden in een lijstje te plaatsen, en dit lijkt ons een mooi moment om daar nog even naar te linken. Scheelt ons weer werk.

Met dank aan Sammu kunnen we dus direct de wijde wereld van Skyrim in. Onze sessie begon volgens de ontwikkelaars een klein uurtje na het begin van Skyrim. Het begin missen blijkt af en toe wat lastig, want diverse non-playable characters in de spelwereld refereren aan eerdere gebeurtenissen. Langzaam wordt duidelijk dat we iets met een aanval van een draak hebben gemist, waardoor in Skyrim het gerucht is ontstaan dat draken - uitgestorven gewaande wezens - zijn teruggekeerd. Wij zijn in Londen niet ver genoeg gekomen om Dragonborn in zijn rol te zien groeien, maar dat jij als ultieme drakendoder iets te maken krijgt met die terugkeer van de draken is nogal wiedes.

The Elder Scrolls V: Skyrim Video van 4 november 2011
The Elder Scrolls V: Skyrim Video van 1 november 2011

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite