The Elder Scrolls V: Skyrim, PC Review

wouter03 18 december 2011, laatste update op 18 december 2011, 4.164 views

The Elder Scrolls V: Skyrim, PC

Pluspunten

• Vrijheid om alles te doen wat je wil
  • Mooi vormgegeven levendige wereld
  • Goed vechtsysteem met bijbehorende skills
  • Eindeloos veel quests

Minpunten

• Van dichtbij grafisch gezien wat minder
  • Af en toe last van bugs en oneffenheden
  • Herhalingen in ontwerp van steden en dungeons
  • Vaak hetzelfde principe bij quests

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Update 18-12 (na drie patches)*

The Elder Scrolls V Skyrim is voor mij de game van het jaar, in deze review ga ik jullie vertellen waarom deze zo goed is.

Het begin
Het spel begint voor jou als speler op een door paarden getrokken wagen, je zit daar samen met een aantal mannen. Al snel kom je erachter dat het allemaal criminelen zijn die zullen worden gestraft en ook jijzelf wacht een bitter lot in het plaatsje Helgen. Eenmaal daar aangekomen staan alle gedetineerden op een rijtje, dit is het punt waarop je kan kiezen met welk ras je door wil spelen en hoe je er verder uitziet.
Na een aantal gebeurtenissen kom je al snel buiten de poorten van het kleine stadje om te gaan en te staan waar je wil.

Settings
Met de specs die ik hierboven heb vermeld kan ik dit spel spelen op ultra, weliswaar op een resolutie van 1440x900, dit is de max van m'n monitor. Als ik alle aliasing-dingen op z'n hoogst zet en ook de fade-afstanden vol opendraai heb ik over het algemeen 50 fps. Vaak heb ik echter last van wat frame-drops in schijbaar 'zware' gebieden of als ik me omdraai in het spel. Met de settings op high is de game met gemiddeld 58 fps erg vloeiend. Toch zijn er hier en daar wat drops en je merkt wel hier en daar dat de kwaliteit erop achteruitgaat. Zo zie je in de verte nog even wat bergen die worden gladgestreken en de schaduwen gaan er nog wat op achteruit, zo ook de textures. Toch vallen de system requirement me erg mee. Zelfs met een systeempje van zes/zevenhonderd euro kan je het spel gewoon heel mooi weergeven.

Grafisch
Dit is een goed moment om het te hebben over het grafische aspect van de game; deze is op het eerste gezicht erg mooi. De bergen met bomen in de verte, kabbelende riviertjes naast je terwijl je zelf op een stenen weg staat omringd door kleurrijk gras met hier en daar wat dieren. Onafhankelijk van de instellingen waarop je het spel speelt zie je soms ineens wat schaduwen verschijnen en wat andere pop-ups. Toch is dit niet heel storend en eigenlijk ook niet meer dan logisch, aangezien je in principe van de westkant helemaal naar de oostkant kunt lopen zonder ook maar iets te hoeven laden.
Kom je echter een dorpje of stadje binnen, dan wordt er wel even wat geladen en daar valt op dat de textures niet zo mooi zijn. Met name wanneer je een huis binnengaat of ergens dicht tegen aan staat ziet de game er wat verouderd uit. Ook zien de vele bewoners van de dorpjes er niet zo geweldig uit.
Wat overigens wel opvalt is dat bepaalde pekken op elkaar lijken. Zo is er in middelgroot dorp wel een herberg te vinden, deze zijn vaak op wat details na identiek qua bouwwerk en inrichting. Ook in dungeons kom je vaak hetzelfde principe tegen. Je begint de grot met een klein tunneltje naar de eerste open plek toe. Daar zie je vaak al waar je, wanneer je de dungeon gehaald hebt, je straks weer terug gaat komen. Dit is te zien aan een wat hogergelegen deel dat te hoog is om op te klimmen, maar waar wel een gangetje op uitmondt. Het gedeelte tussen het dit stuk en het einde is vaak wat afwisselender, al hoort dit thuis bij het kopje gameplay.

Skyrim, of eigenlijk The Elder Scrolls in het algemeen, heeft een enorme community. Ook bij dit deel is men al druk bezig te kijken hoe de game nog mooier wordt. Door simpele dingen als het versterken van schaduwen van water, of bomen in de verte krijgt het al wat meer diepgang. Al is het maar de vraag hoeveel je hier van gaat merken wanneer je er niet op let. Toch zijn er zat mensen die hun game optimaal uit willen laten zien. Ook zullen mods gemaakt worden die weer allerlei nieuwe dingen mogelijk maakt.

Gameplay
Hier valt natuurlijk enorm veel over te vertellen, ik zal het kort proberen te houden, te beginnen met je personage.
Je bezit een bijzondere gave, je bent namelijk een dragonborn. Het komt er op neer, dat wanneer je zo'n beest overwint in het door draken geteisterde Skyrim, je zijn 'soul' opneemt. Deze 'souls' geven je de mogelijkheid om een shout te leren die je overigens kunt vinden door het spelen van het spel. Op sommige plaatsen staat er op een muur geschreven in drakentaal, als je er dan bij gaat staan leer je de betreffende shout. Wanneer je via je inventory je shout activeert kan je deze met 'z' uitvoeren. Het is eigenlijk een soort magic, maar dan kost het geen magicka en kan je het maar eens in de zoveel tijd gebruiken. Dit is een leuk aspect van de game. Het geeft best wel een kick om zo'n draak te verslaan en de shouts bieden dan misschien niet zo veel mogelijkheden, het is leuk om tot je beschikking te hebben. Daarnaast kan je zo overal tegenkomen en zijn er meerdere soorten.

Een ander goed en misschien wel het beste punt van de game is het levelsysteem.
Dit gebeurt namelijk door het doen. Als ik beter wil worden in boogschieten dan ga ik boogschieten, als ik meer rendement wil halen uit het enchanten van wapens dan ga ik enchanten enzovoort. Behalve de levels van skills heb je ook een algemeen level, deze wordt telkens iets hoger naarmate je je skills levelt. Iedere keer als je algemene level stijgt heb je eerst de mogelijkheid om je stamina, magicka of health 10 punten te verhogen. Daarnaast krijg je een skillpoint om uit te geven aan skills. Dit gaat door middel van een 'tree'. Stel ik kies ervoor om mijn one-handed 20% sterker te maken, dan unlock ik de mogelijkheid tot een aantal nieuwe 'perks', zoals de perk die ervoor zorgt dat een powerattack (ingedrukt houden van de muis) minder stamina kost. Deze perks zijn overigens wel levelgebonden.
Dit hele systeem werkt erg prettig, al snel ontdek je wat de vaardigheden zijn waarin jij je tijd wil investeren en welke je in meer of mindere mate achterwege laat, in mijn geval was dat pickpocketing.

Het vechtsysteem werkt ook erg prettig, je hebt twee handen, deze kun je naar eigen wens inrichten. Ga je bijvoorbeeld voor een niet al te sterke, maar wel erg snelle dagger in de ene hand en een schild in de andere? Gebruik je een two-handed battle-axe of ken je een spell toe aan beide handen?
Via de inventory kan je favorieten aanvinken die je tijdens het spelen met 'Q' kunt oproepen. Er opent dan een klein schermpje linksonderin terwijl het spel wordt gepauzeerd. Dit werkt erg prettig.

Er zijn in het spel ontzettend veel quests te doen. Er zijn mainquests en sidequests overal over de map. Deze zijn over het algemeen afwisselend genoeg en je wordt bewust overal naartoe gestuurd. De ene keer wordt je gevraagd wat brieven heen en weer te brengen tussen twee mensen met een liefdesrelatie en de andere keer stuurt een dorpsbewoner je erop uit om haar verloren zoon te redden.
Na een tijdje echter, zijn er toch wel erg veel opdrachten beschikbaar met hetzelfde doel. Namelijk de quests waarin je naar een dungeon moet gaan en daar iets moet ophalen, iemand moet vermoorden of een combinatie hiervan. Dit maakt het nogal onoverzichtelijk, aangezien alle quests onder elkaar komen te staan bij de quest-log. Aan de andere kant is het ook wel begrijpelijk dat Bethesda dit doet, want op deze manier laten ze hun spelers alle uithoeken van Skyrim zien.

Buiten het uitvoeren van de quests kan je natuurlijk ook gewoon de stadspoorten uitlopen beginnen met lopen, er valt altijd wel wat te beleven. Onderweg lopen ook mensen rond, soms krijg je van hen weer een missie mee of ze verkopen iets. Vaak loopt dit soort ontmoetingen uit op een gevecht.

Een tamelijk groot deel van je speeltijd in Skyrim zal je bezig zijn in dungeons, vaak zijn dit grotten of kloven waarin je naar binnen kan. Hierin tref je van alles aan, veel 'undead', spinnen en skeletten. Maar ook kisten, verborgen kamers en andere spullen liggen door de hele grot verspreid. Hoewel het recept hetzelfde is blijft het best lang leuk om doorheen te ploeteren. Na een tijdje begin je toch wel wat herhaling te zien in de manier waarop die dungeons gepresenteerd worden.

De replaywaarde heb ik 'maar' drie sterren gegeven. Dat is omdat ik niet denk dat mensen heel snel bereid zijn om een nieuw avontuur te starten. Na tientallen uren, zo niet honderden uren gespeeld te hebben en elk hoekje te hebben uitgespit zal je niet zo snel new game aanklikken. Daarbij komt dat er naar mijn mening niet veel keuzes zijn die de rest van het spel beinvloeden. Wat ik me nog wel voor kan stellen is dat je dit spel na een aantal jaar weer even uit de kast haalt en dan een ander character aanmaakt dan je eerst had. Dit geeft toch wel een paar andere opties, zoals de guilds waar je lid van kan worden en de manier van spelen die je hanteert. Maar de game is zo groot en compleet dat je met een nieuw spel geen schokkende nieuwe dingen gaat meemaken die je met je huidige karakter zal missen.

Stabiliteit en bugs
De game is erg stabiel, heb nog geen vastlopers of uitschieters gehad. Van bugs heb ik daarentegen wat meer last gehad. Zo werd ik een keer onzichtbaar toen ik een paard besteeg en als ik na een stukje rijden er weer van af stapte kwam ik weer terecht waar ik er opging. Dit is nog een klein, enigszins onschuldig mankement. Een groter probleem was dat iemand mij continu bleef volgen en een conversatie aanging. Ik kon nergens heen, ook geen andere steden. Nadat ik even gekeken had op internet bleken wel meer mensen dit te hebben. Achteraf gezien is het prima te voorkomen, maar ik moest er dus wel even achteraan gaan om het op te lossen. Ten slotte is er nog het verschijnsel dat een 'giant' je in een klap honderd meter de lucht in slaat. Ik dacht eerst dat het de bedoeling was, gewoon een flauwe manier om aan te geven hoe zwak je aan het begin van het spel nog maar bent. Op internet wordt er echter gezegd dat het gaat om een bug.
Al met al heb ik maar liefst vier sterren toegekend aan deze categorie. Dat is in de eerste plaats omdat Bethesda binnenkort komt met een patch om de nodige problemen op te lossen. Daarnaast vind ik, dat gezien de grootte van de game, er relatief weinig problemen zijn geweest waar ik mee te maken kreeg. Ik dacht eerst aan drie sterren, maar vanwege het feit dat ik behalve de bugs geen last heb van stabiliteitsproblemen, heb ik toch maar voor vier gekozen.

De kracht van deze game is ongetwijfeld het grote scala aan mogelijkheden. Het leukste is nog wel om gewoon buiten de stadspoorten te gaan en de boel te verkennen. In de steden valt ook genoeg te doen, het voelt erg levendig aan omdat je niet de enige bent die erdoorheen loopt. Je hebt echt het gevoel deel te uit te maken van een wereld die grafisch best mooi oogt. Het levelsysteem en de manieren van combat zijn erg goed uitgedacht en zijn perfect voor de niet zo doorgewinterde RPG-speler. Dit is eigenlijk de eerste RPG die ik speel en na een aantal uur voelde ik mij helemaal heer en meester wat de opties betreft. Er zit een aantal bugs in de game, die maken het spel overigens niet onspeelbaar, je moet er alleen wel rekening meehouden soms. Gelukkig zijn patches onderweg. Ondanks dat er wat herhaling optreedt naarmate je verderkomt in het spel blijft het een uitdaging om steeds meer gebieden te ontdekken, personen te ontmoeten en spullen te vinden. In ieder geval genoeg om mij nog vele uren een mooie tijd te geven in Skyrim.

*Update 18-12
Inmiddels zijn er 3 patches verschenen voor de game. Ongetwijfeld hebben deze talloze bugs gefixt, maar toch kom je online zat mensen tegen die juist alleen maar meer problemen hebben ondervonden tijdens het spelen. Ook ik heb recentelijk een grote bug onder ogen moeten zien. In een van de main-questlines welteverstaan. Ik had het spel even weggelegd voor Battlefield 3, maar was toch wel benieuwd naar hoe het verhaal verderging. Daarom ben ik dit weekend toch weer aan de slag gegaan met de quest die ik al het langst had liggen, wat achteraf de hoofdverhaallijn bleek te zijn. Ondanks de drie patches die ik over het spel heen heb zitten werd mijn spelplezier getergd door een deur die niet openging, een belangrijk personage die wel praat, maar geen geluid maakt en een flink aantal gebeurtenissen waarbij de quest niet verdergaat. De deur heb ik moeten openen door een command te geven in de console (~-teken). Wanneer er iets hoort te gebeuren maar er gebeurt niks, dan ben je genoodzaakt om ergens heen te gaan waar een loadscreen voor nodig is. Bijvoorbeeld als je een deur of doorgang neemt. De persoon die bij deze quest erg belangrijk is heeft duidelijk wel tekst, je gaat meerdere malen een conversatie met hem aan. Het enige wat dan gebeurt is dat je heel snel de ondertiteling voorbij ziet komen, maar dat hij niks zegt.
Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat ik enigszins teleurgesteld ben in de support van Bethesda. Het feit dat er nog bugs zitten in de hoofdverhaallijn die naar mijn mening afbreuk doen aan het spelplezier, vind ik erg jammer. Het gevolg hiervan is een sterretje minder bij kwaliteit/stabiliteit, wat in mijn ogen nog tamelijk mild is. Na 3 patches moeten dergelijke grote bugs natuurlijk al lang zijn verholpen.

Los van de bug-oplossende patches komt Bethesda binnenkort met een patch enkel voor pc-gebruikers om het spel de mogelijkheid te geven meer RAM-geheugen in beslag te nemen. Hierdoor zou het spel vloeiender moeten lopen. Via onofficiŰle mods is dit al klaar te spelen echter.

Wat de mods betreft, ik heb er een aantal geprobeerd die de grafische ervaring mooier maakt. Bijvoorbeeld bliksem geluiden die duidelijker worden gemaakt, een vernieuwde lucht, een extra laag die de kleuren en helderheid be´vloeden en een die bepaalde steden meer texture geeft. De enige hiervan die bij mij wel een positieve invloed wist achter te laten was de FXAA Post Process injector. Deze tool geeft de mogelijkheid kleuren meer scherpte en diepte te geven en andere zaken die de grafische kant van het spel be´nvloeden. In tegenstelling tot de andere mods kun je bij deze direct verschil merken. Afhankelijk van de preset kan alles er wel wat verzadigd uit zien, bovendien komt het de framerate van het spel niet ten goede.

• AMD Radeon Sapphire HD6870
  • AMD Phenom II x4 945
  • 4 GB RAM
  • Windows 7

Heb jij ook een The Elder Scrolls V: Skyrim, PC?

Hij is alleen vlotter verkocht dan de rest, niet meer ;)

Heeft ook deels te maken met de tijd van nu, waarbij er via downloads makkelijker verkocht wordt dan via cd's

Vind zelf de graphics onwijs mooi :)
Heb alleen t gevoel dat mn trifire niet enabled staat, als ik bovengenoemde "50+ fps" op ultra etc zie langskomen met 1 kaart... (3x 5870 hier)
Moet ook wel bekennen dat het lijkt of de fps achteruit is gegaan na de updates, al is dit misschien gevoelsmatig zo. Speel inmiddels op high en 1440x900. Over het algemeen is dat perfect (om en nabij 50fps), maar in steden als Markarth ondervind ik toch wel wat lag. Sommige delen zijn niet zo goed geoptimaliseerd denk ik. Als de patch waar ik het aan het einde over heb goed zijn werk doet, kan dit soort dingen hopelijk ook worden verbeterd.
Knap van je dat je hier een review van maakt aangezien er over deze game echt uren valt te praten :P Ik ben het verder wel eens met zowel de positieve als negatieve punten die je naar voren laat komen.

Speel jij het trouwens nu op Ultra op 1440 x 900 of heb je hem nu op High staan? Mijn monitor gaat tot 1920 x 1080 en met dezelfde GPU als jij hebt ( XFX 6870 @ 990 en 1200 ) maar ik heb het toch maar weer op High gezet, met wat aanpassingen omhoog. Vond ik toch net wat lekkerder lopen!
Dankje :-)
Ik heb het een paar dagen op ultra gedaan, maar ben nu ook weer bezig op high. Vond dat er nog net wat te veel vertragingen waren. Soms rende mn karakter zelfs een stuk trager...
Op high gaat het prima. Misschien ga ik nog wat experimenteren met ultra en dan de AA wat naar beneden.
Ik heb nog van geen enkele bug last gehad, behalve die van quick switchen. Als ik van zwaard en schild in een keer dual wield magie wil hebben en ik druk twee keer op bijv hotkey 5, dan krijg ik maar een hand en verdwijnt de ander.
Even een tip: als je pc het aankan heb je al verschillende mods die de graphics veel mooier maken ( oa, FXAA, high-res package etc. ) Ziet er bij mij al een stuk beter uit, speel nu op 1600*1200
Heb die FXAA nu ook geinstalleerd, kleuren zijn veel mooier inderdaad. Wel even wennen, het beeld lijkt in sommige gevallen iets te verzadigd.

Heb ook de HD-mod geinstalleerd, die zou als het goed is twee steden wat scherper weergeven, weet nou niet of ik hier zo veel verandering in zie.

Verder zijn er ook dingen die aspecten van het spel zelf veranderen, zoals een andere inventory-weergave of dat je pannen en lepels en dergelijke kan omsmelten tot ruwe materialen. Deze wil ik het liefst zo lang mogelijk achterwege laten. Ben toch wel van plan om eerst het spel volledig te doorspelen op de manier waarop Bethesda het heeft bedoeld.
Leuke review :)
Je kan met afbeelding-tags je bijgevoegde afbeeldingen ook in de review plaatsen. Dat leest wat lekkerder vind ik :)
Als ik het goed heb onthouden zijn dat [afbeelding1], [afbeelding2] etc. Als je een fotoboek op Tweakers heb, kun je er natuurlijk nog meer bijvoegen (of gewoon via de [ img]URL[ /img] tags)

Ik speel hem op de PS3 en heb ook een review geschreven, want ik vind het ook het beste spel van het jaar!

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 16 december 2011 15:38]

Dankje, heb de jouwe ook gelezen. ;) , is echt ontzettend compleet!
Ben momenteel midden in een Skyrim-pauze. Maar ik ga absoluut weer een keer weer verder. Zit nu op level 33 geloof ik en ik heb bijna alle grote steden wel ontdekt.

Voor mij is het ook de game van het jaar en volgens mij vindt de rest van de wereld hetzelfde. Dit staat net op Tweakers:
Valve maakt bovendien bekend dat de rpg 'de snelst verkopende game in de geschiedenis van Steam' is.
Dat betekent dus dat ie meer is gedownload dan alle CoD-games, of Counterstrike.

Ik zal binnenkort nog wel even stoeien met de plaatjes, ziet er inderdaad mooier, maar wist eigenlijk nooit hoe ik het moest doen.

[Reactie gewijzigd door wouter03 op 16 december 2011 16:24]