Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

De PS4- en Xbox One-versie van de mmog The Elder Scrolls online is zes maanden uitgesteld. Een gerucht dat dit het geval zou zijn verscheen donderdag al op Reddit. Bethesda heeft het gerucht nu officieel bevestigd. Er 'wordt gesleuteld aan een aantal problemen'.

Op de faq-pagina van de game was donderdag al te lezen dat het ontwikkelen van de consoleversie zes maanden langer gaat duren. De mededeling werd echter snel weer verwijderd. In een persbericht dat later op de dag verstuurd werd, maakt Bethesda bekend dat console-versie van The Elder Scrolls Online inderdaad zes maanden later uitkomt dan gepland.

Bethesda laat ook weten dat gamers die de mmog voor eind juni op Windows of OS X spelen, hun character kunnen overzetten naar een console-versie van de game. Pc- en Mac-spelers hoeven niet twee keer de gehele prijs moeten betalen voor de game; voor 15 euro kunnen deze gamers een console-versie van de game aanschaffen.

Mmog The Elder Scrolls Online kwam 4 april uit voor Windows en OS X en zou oorspronkelijk in juni voor de next-gen consoles verschijnen. Eerder werd al bekend dat een PlayStation Plus-abonnement niet vereist is om The Elder Scrolls Online op de PlayStation 4 te spelen. Gamers die game op de Xbox One willen spelen, zullen echter wel Xbox Live Gold moeten hebben.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Eindelijk eens de rollen omgedraaid.
voor 15 euro kunnen deze gamers een console-versie van de game aanschaffen.
Waarom zou je als je het spel gekocht hebt voor de PC ook nog eens de game kopen voor de console? Het is toch gewoon precies dezelfde versie?
heeft het niet te maken met dat pc versie niet illegaal kan downloaden?
Het is een MMO en dus voor zowel console als pc is illegaal geen optie.
er zijn voor wow zelfs toch ook private servers te vinden? dus is denk ik toch mogelijk niet?
Ja leuk, server met een 'paar' mesen, late updates en support waar je niet op kan rekenen.
private servers zijn gemaakt door reverse engeneering van de netwerkcode, wat een zeer lang en ingewikkeld process is, en dan zelf de server code nagebouwd, een private server heeft nagenoeg nooit de stabiliteit enzo van de retail game en is ook nooit up-to-date, het heeft ook lang geduurt voor de eerste private-servers voor wow er waren
Hartelijk bedankt voor de info, weer wat bijgeleerd!
Omdat veel mensen het games om een console erg fijn vinden? Natuurlijk op een PC ziet het er iets vaker mooier uit...... Maar het gemak van een console in de had heeft ook zo z'n voordelen...

De afgelopen jaren hebben gewoon aangetoond dat consollegaming haar markt heeft gewonnen.

Wel opvallend dat weer een grote titel uitgesteld dient te worden..... Wat is dat toch, komen alle uitgevers met onrealistisch data of gaat het in het proces om een game definitief klaar te maken zoveel kijken dat men de eerder aangekondigde data niet gaat halen?

[Reactie gewijzigd door Bullet NL op 8 mei 2014 17:12]

Volgens mij vraagt Zanety zich niet af waarom mensen een console game zouden aanschaffen, maar meer waarom mensen die de PC game al in hun bezit hebben, dan ook nog eens de console game zouden willen kopen.
Omdat je dan als je in de stemming bent om eens te relaxen je console versie kunt opstarten en vanaf de bank of bed verder kunt gaan met spelen. Als je geen extra abbonnement hoeft te betalen dan vind ik dit wel een goede feature. Ik geef de voorkeur aan de pc versie voor roleplay en raiding, maar als ik gewoon in single player aan het questen ben dan is het wel lekker om vanaf de bank/bed te chillen op mn grote tv scherm.
Helaas.

De accounts van de PC en console versies zijn niet gedeeld. Dus wat je zegt kan niet. PC/Mac heeft zijn eigen server, net als de consoles.

Bethesda heeft het dan ook over een character overzetten. Niet over gedeelde servers. Dat lijkt mij dus meer een one-time job waarbij je dus overstapt op het spelen op console. Het is natuurlijk geen doen om constant characters te moeten 'ophalen' wanneer je toch weer eens op PC verder gaat.

Misschien een HTPC? Met een addon kun je prima X360 controllers gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 mei 2014 15:57]

Dit werkt niet om de simpele reden dat als je op de bank ligt te chillen met je joypad je nooit het niveau kan bereiken van iemand met keyboard/mouse. Het voordeel van aparte servers voor PS4 en PC is dat als je op je PS4 server speelt je zeker weet dat je niet benadeeld bent in vergelijking met andere spelers.

Op zich niet erg dus dat de servers gesplitst zijn. Ik zou in dit geval gewoon een alt op de ps4 hebben (ik ben toch altoholic). Wat wel erg zou zijn is als je 2x abbonement moet betalen en dat is mij nog niet helemaal duidelijk of dit het geval is.
Valt best mee, als je kijkt naar wat de game van de speler vraagt. Dit is geen shooter, en ik heb het zelf ook met controller gespeeld op de PC en dat is best te doen. Targeting gaat met de reticle, maar is erg vergevingsgezind en 'smart', herkenbaar van aim assist op consoles.

Zeker voor solo play is een gamepad eigenlijk een manier van spelen die erg goed bij deze MMO past, voor group dungeons is het met enige oefening niet zo gek veel verschil als muis/tobo, vooral ook omdat de hele UI en de keymapping al aardig op console afgestemd is, met een switch voor je alternatieve skillbar en slechts 6 skills per bar plus 1 key voor het nemen van een potion.

Enige wat overblijft is PvP in Cyrodiil, waar het snel om je as kunnen draaien veel meer van belang is, en dat is het enige dat met een controller gewoon niet gaat halen zonder gigantisch op precisie in te boeten.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 mei 2014 13:05]

Deze game gaat nooit iets worden (zeker niet op de consoles) met een maand abbo erbij...

Misschien voor de mmorpg die-hards, maar dat zal nooit veel meer zijn dan 50k spelers per next-gen console, en dat is te weinig voor een mmorpg...

Ze moeten het gratis maken, anders werkt het gewoon niet...
Probleem is dat ze dan niks verdienen, en servers draaiend houden voor niks, content maken voor niks. Ik denk niet dat dat wat gaat worden.
Kijk eens naar guildwars 1 & 2 1 malig aanschaffen en dan onbeperkt spelen.
Bij GW1 was er zelfs geen ingame shop, die is er enkel gekomen nadat ze besloten hadden om GW1 te stoppen (qua ontwikkeling , je kan die nog steeds spelen) en te beginnen met GW2.
GW2 beschikt wel over een ingame shop met cosmetische aankopen, er zijn wel ook booster te koop, maar ik heb 10 a 20 stuks van elk liggen zonder er ooit 1 gekocht te hebben.
Verbruik ze gewoon te weinig.
En je hoort nog zoveel mensen over Guild Wars 2, dus dat moet goed werken.
Je bedoeld op de consoles waar je reeds 35 euro per jaar betaald voor... onderhoud en servers? ;)

Daarnaast extra content... niemand vraagt (behalve de end-game-die-hards) om extra content... De game is af zoals hij nu is, er is genoeg anders te doen...

De meeste gamers willen gewoon, net als in Skyrim een beetje door de wereld zwerven en nu, i.t.t. Skyrim wat puur Single Player was (zonder coop), dit met meerdere personen uit hun vriendenkring doen...

Niemand heeft gevraagd om een constant updatende Elder-Scrolls MMO, men wilde gewoon een nieuwe Skyrim, maar dan niet zo no-life enkel in je eentje...

Wat men wel wilde was Single Player Coop... maarja... helaas...

Daarom gaan zo weinig mensen er voor betalen...

[Reactie gewijzigd door FiRePaTH op 8 mei 2014 17:45]

Ik vraag erom, dus "niemand" is lichtelijk overdreven? ;) Ik wil geen Skyrim spelen, ik wil een MMO spelen ( in het Elder Scrolls universe ) en bij een MMO horen nou eenmal content updates met nieuwe raids en end-game tiers.
Het is nooit de intentie geweest om van ESO een Skryim co-op game te maken, dit was vanaf het begin al duidelijk, daarnaast zou de Skyrim gameplay zich helemaal niet lenen voor een MMO opzet.

Als er geen updates zouden zijn, dan zou je na een aantal maanden helemaal uitgekeken zijn met je vrienden. Je hebt toch cht wel nieuwe en challenging content nodig. Jarenlang dezelfde dungeons zergen is allesbehalve spannend ( hence waarom er zoveel populaire quest en gameplay mods voor Skyrim zijn ). Nee wat dat betreft ben ik duidelijk een voorstander van een Pay2play model, GW2 is een borefest en F2P games zitten net als mobile games helemaal vol met money walls.. no thank you!

Ik vind dat de game veel te snel afgeschoten wordt, alsof het onspeelbaar is. Op launch day kon ik tenminste inloggen, laggy, maar speelbaar. Welke triple-a game lukt dat nog tegenwoordig? Persoonlijk vermaak ik me prima in de game en ik heb ook niet het idee dat de server te leeg is, altijd goed druk.

[Reactie gewijzigd door quintox op 8 mei 2014 19:07]

Wat een aannames allemaal zeg. Er is inderdaad een club TES fans die nog steeds denken en willen dat er een Skyrim/Morrowind/Oblivion ervaring als MMO kan bestaan en daarbij maar voorbij gaan aan de randvoorwaarden van een MMO die toch wat anders zijn als een single player ervaring.

Die club is overigens nu zwaar in de minderheid en heeft ondertussen ook wel ontdekt, al spelende, dat dat toch wat lastig zal zijn om te realiseren. ESO heeft wel een flink aantal features van de serie meegenomen, en een heel aantal komen daar nog bij (Thieves Guild/Dark Brotherhood, justice system etc.) waardoor het al weer wat elementen terugkrijgt van de single player games, maar dan met een MMO twist.

'Niemand vraagt om extra content'. Gw2 gemist zeker? Die game heeft te lang gewacht op endgame content en verloor daardoor kort na launch een enorm gedeelte van de actieve spelers. De 1.1 patch is weldegelijk positief en ook in mijn guild, en ook ikzelf, is het einde van de VR 10 content al wel in zicht hoor. De game is al bijna 6 weken uit. Er zijn reeds 8 mensen in onze guild die al een week of langer op VR10 zitten. Deze stelling van je is toch wel een duidelijk teken dat je gewoon aan het roepen bent vanaf de zijlijn en de game niet hebt gespeeld.

Kortom, je post slaat kant noch wal. Sowieso vind ik de gedachtegang van een gamer die een MMO koopt om een single player ervaring te krijgen en er 15 euro per maand voor neer wil leggen om te herkauwen wat in alle andere TES games al is langsgekomen, nou niet bepaald getuigen van realisme.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 mei 2014 15:45]

Verbaast me niet veel, volgens mij is het flink moeilijk zo een groot spel naar de console te porten (of andersom) zonder dat je op de weg naar de release wat enorme bugs vindt.

Vind het tot nu toe een tegenvallende MMORPG dus de vraag is of de consolegamers heel verdrietig moeten zijn...
Vergeet niet dat er bij de pc-versie op het moment ook nog veel bugs te vinden zijn. Het spel had eigenlijk voor alle platformen uitgesteld moeten worden vind ik.
Nog een slag voor deze MMO die het al te verduren heeft gekregen qua marketing.

Het subscription model is me alleen niet helemaal duidelijk. PC spelers betalen een maandelijkse bijdrage (subscription), PS4 spelers mogen gratis spelen en Xbox One spelers betalen enkel voor hun Xbox Live? Lijkt me wat krom of zie ik het verkeerd.
Nee, de PS4 en Xbone spelers moeten alsnog het maandelijkse bedrag aan Zenimax afdragen. Naast de kosten voor het online kunnen spelen van de console zelf voor de Xbox one dus (Xbox Live Gold).

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 8 mei 2014 16:58]

Ben benieuwd of Bethesda SteamOS gaat ondersteunen in de nabije toekomst. Voorzover ik weet hebben ze nog geen enkele titel dat daarop draait? Had gehoopt dat Elder Scrolls de eerste zou worden.
Och wie weet, zoveel werk zou het niet meer zijn lijkt mij. Ligt puur aan de animo denk ik.
Mooi, dan word het alweer winter!
Hoef ik me ook niet schuldig te voelen als kluizenaar :*)
Als ik zo naar de gameplay beelden heb gekeken en de kritiek vanuit de media is dit geen verassing. Het is duidelijk dat het spel te snel is uitgebracht om zoveel mogelijk geld binnen te halen van consumenten.

Zenimax heeft het zich zelf moeilijk gemaakt door dit spel niet F2P te brengen, niet dat ik van het F2P model hou maar tegenwoordig zijn er 3 modellen die kunnen worden aangehouden:

~ Full price game met Subscription (WOW/FFXIV RR)
~ F2P Model (SWTOR/LOTRO/TERA/)
~ Full price game zonder subscription (GW2)

Als ik de kritieken moet geloven van de media en me eigen ervaring met de beta valt er nog heel wat te verbeteren in dit spel. Ik zelf heb vorige week nog zitten twijfelen tussen ESO en FFXIV RR en heb al heel snel besloten dat FFXIV RR een completer spel is.

Ik gok dan ook dan ook dat het spel over een jaar wel F2P gaat, of ze moeten met zoveel verbeteringen komen dat mensen er voor willen blijven betalen.
Een groot aantal reviewers heeft vooral de game heel snel willen reviewen terwijl ESO nu juist een titel is, net als veel andere MMO's overigens, waarin je wat verder moet gaan en wat langer moet verblijven om de charme te gaan zien, vooral ook in de game mechanics en de systemen zoals crafting e.d. Daarnaast is het zo dat de beta build een zeer oude build was, echt dag en nacht verschil met de huidige stand van zaken (of die van de launch, want ook toen was het grotendeels prima speelbaar).

Verder bestaan er nogal wat misvattingen over deze game en over wat er allemaal mogelijk is, zoals ik ook heb gepoogd uit te leggen bij de review van ESO op Tweakers.

Erg jammer, maar Zenimax heeft ook wel aardig de bal laten liggen bij het promoten van deze game. F2P is een vurige wens van de mensen die graag vooral niets betalen, maar dat gaat echt nog niet gebeuren, ook binnen nu en 12 maanden niet, en zelfs binnen nu en 24 maanden zie ik het niet gebeuren. Er staat bizar veel content klaar en die gaat betaald worden met subs, die gestaag zullen gaan groeien in de toekomst. Veel mensen 'kijken het nog even aan' en dat begrijp ik best, maar de potentie van ESO is gigantisch en ik verwacht een 'langzaam groeiend success'.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 mei 2014 15:51]

Komt goed uit. Time to polish that turd!
t zal niet zoveel mensen boeien.. maar EINDELIJK doen ze iets goeds.. wat ze met GTA flikte door t niet uitbrengen op pc.. corrigeert zichzelf hier weer een beetje gelukkig.. laat die 'next gen' meuk maar mooi ff een paar maanden wachten.. pc zal toch altijd beter zijn gezien alle hardware eerst voor de pc uitkomt en daarna in mini ITX formaat of marcro chip formaat in zo'n 'nieuwe' xbox word gepropt..

eindelijk wat gerechtigheid
ik had het al aan zien komen . zelf speel ik de PC versie met erg veel plezier. maar de bugs hier en daar zijn soms vrij frustrerend. de mayor bugs zijn er onderhand uit, dat is erg per positief. maar nog steeds de kleine ergelijke dingen als re loggen om een Quest npc te laten spawnen is gewoon irritant. het verbaasd me niets dat de console versie uitgesteld is en ik hoop dat ze de release beter aanpakken dit keer. de PC release was ronduit schandalig slecht .
Lol Hoelang is deze MMO al uit? De game release was helemaal niet schandalig slecht. Er zitten nog wat quest bugs in ja, helaas ook zelf meegemaakt. Maar tot nu toe werden deze iedere keer weer vlot gepatched.

Tevens iedereen die moeilijk doet over 15 euro per maand, heeft inderdaad niets te zoeken bij dit soort betaalde MMO`S en zijn beter af hun handje op te houden bij de sociale dienst voor wat extra centen of een zak brood.
de communicatie rondom problemen e.d. was heel slecht. ook leek het dat je eerst 13 noest betalen voordat je kon gaan spelen. als de communicatie hierover goed was dan was er ook geen gezeik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True