• Quests zijn wat saai
  • Veel kleine tekortkomingen
  • Nog geen Auction House

Eindoordeel

Tweakers zegt: 7
Verkrijgbaar vanaf: € 59,64

De mmog die je wist dat zou komen is inmiddels alweer een paar weken op de markt. Lang genoeg om een voorzichtig oordeel te vellen, al blijft dat bij een mmog lastig. De spelwereld die Bethesda voor de diverse The Elder Scrolls-games heeft geschapen, lijkt wel speciaal gemaakt voor een mmog. Het is dus hooguit verbazingwekkend dat de online versie niet eerder verschenen is.

Sterker nog; eigenlijk is Bethesda rijkelijk laat met de game. De lucht lijkt een beetje uit de markt voor dit type games. Geen van de concurrenten heeft de hegemonie van World of Warcraft kunnen doorbreken, ondanks dat bij de marktleider de leegloop is begonnen. Het is dus wellicht meer de vraag of er nog belangstelling is voor een game als The Elder Scrolls Online, dan of de game wel of niet geslaagd is. Toch gaan we hier alleen die laatste vraag proberen te beantwoorden.

Wie eerder een Elder Scrolls-game heeft gespeeld, zal in TESO direct veel herkennen. Daarin is Zenimax Online Studios, de ontwikkelaar van de game, zeer goed geslaagd. Wat herkenbaarheid betreft - toch waar een game als deze het voor een groot gedeelte van moet hebben - voldoet TESO aan alle verwachtingen. De landkaart, de regio’s, de steden, de volkeren en het landschap zijn allemaal direct afkomstig uit voorgaande Elder Scrolls-games. Eigenlijk wordt in TESO alles wat je kent uit voorgaande games aan elkaar geplakt tot één grote spelwereld. Waar je in de voorgaande games steeds één enorme regio van Tamriel kon verkennen, kun je nu het hele continent betreden, waarbij de spelwereld verdeeld is in vier regio’s. Elk van de drie strijdende facties heeft een eigen gebied. De Almeri Dominion bezet het zuidwesten, met zones als Greenshade en Auridon. De Daggerfall Covenant is gevestigd in het noordwesten, met zones als Stormhaven en Rivenspire. De Ebonheart Pact is gevestigd in het noordoosten, in zones als Stonefalls, Deshaan en Shadowfen. Ook de indeling van de strijdende facties is zoals je die mag verwachten. De Aldmeri Dominion bestaat uit High Elf, Wood Elf en Khajiit, de Dagerfall Covenant uit Breton, Redguard en Orc en de Ebonheart Pact uit Nord, Dark Elf en Argonian.

Afgesloten delen

Overigens is nog lang niet heel Tamriel begaanbaar. Op dit moment is van elk van de drie regio’s maar een deel toegankelijk. De rest heeft de studio gereserveerd voor toekomstige uitbreidingen. Dat is een serieuze beperking, want het deel waarin je quests kunt vinden, is daarmee kleiner dan je bij een mmog zou verwachten. Dat heeft de studio mede zelf in de hand gewerkt. Deels door geen twee, maar drie strijdende facties op te voeren, waardoor het beschikbare land ook over drie facties verdeeld moet worden, maar deels ook doordat de studio een heel groot deel van Tamriel voor Player versus Player reserveert. Heel Cyrodiil, het centrale deel van Tamriel, is voor de clash tussen de drie facties gereserveerd. Daar nemen de drie groepen het tegen elkaar op, in een doorlopende strijd om de Ruby Throne.

Zo zijn er dus twee kanten aan The Elder Scrolls Online. In de uithoek van Tamriel waar je factie huist, strijd je tegen Molag Bal, de bad guy uit het verhaal achter de game die probeert Tamriel via het afschieten van Dark Anchors te verenigen met Coldharbour, zijn eigen duistere domein. Die campagne vindt bijna een millennium eerder plaats dan de gebeurtenissen uit de eerdere Elder Scrolls-games. Gelukkig kun je ook verder komen dan alleen de uithoek van je eigen factie. Als je daar de campagne hebt uitgespeeld, kun je opnieuw beginnen in het gebied van een andere factie, waar de moeilijkheidsgraad van quests en computergestuurde tegenstanders automatisch wordt aangepast. Zo kun je dus uiteindelijk alle zones doorlopen. Of althans; alle zones die op dit moment in de game zijn opgenomen. Geheel los daarvan staat de strijd in het uitgestrekte Cyrodiil, waar je het tegen andere spelers opneemt om de vacante Ruby Throne.

Zenimax geeft uitleg over de strijdende partijen.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.