Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 121 reacties
Submitter: SpitfireNL

Bethesda heeft bekendgemaakt dat 3 miljoen spelers zich hebben aangemeld voor de bèta van The Elder Scrolls Online. De bekendmaking volgt op het nieuws dat de mmorpg speelbaar wordt via een abonnement. In Europa gaan spelers 12,99 euro per maand betalen.

Matt Firor van ZeniMax Online Studio's, dat The Elder Scrolls Online ontwikkelt, zegt tegen PCGamesN dat slechts een beperkt deel van de aanmeldingen gehonoreerd wordt. "Je wil niet al te veel mensen vroeg toegang geven, want het spel is eerlijk gezegd nog niet echt goed in de vroege bèta en je wil niet veel mensen daarmee confronteren." Wel zegt hij dat het om tienduizenden mensen gaat. Het grote aantal aanmeldingen vormt een indicatie van de populariteit en PCGamesN maakt een vergelijking met Guild Wars 2, waarvan in totaal drie miljoen exemplaren werden verkocht.

Een negatief effect op The Elder Scrolls Online zou echter de aanwezigheid van een abonnementsysteem kunnen worden, waar veel uitgevers juist voor free-to-play kiezen bij mmo's. Woensdag maakte Bethesda bekend dat Europeanen 12,99 euro per maand gaan betalen om te mogen spelen. Firor denkt dat het merk The Elder Scrolls sterk genoeg is en het uitbrengen van maandelijkse updates moet spelers geïnteresseerd houden. Ook vindt hij dat volledige toegang tot de onlinewereld tegen een maandelijks bedrag beter werkt dan een systeem waarbij je moet betalen voor bepaalde features of toegang tot omgevingen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (121)

liever een abbo dan bijv. een itemstore
00:11 herinnerd me aan mijn 'Risk Your Life' verslaving oh wat kijk ik uit naar TESO

[Reactie gewijzigd door 500749 op 22 augustus 2013 15:26]

Eens, alleen vind ik ¤13 per maand echt belachelijk veel geld. Een 'normale' game kost je maximaal ¤60. Voor TES: Online kan je dus per jaar 2½ game kopen. Ze hebben het hoog in de bol. :/
Daar komen (tenzij je de PC-versie koopt) ook nog eens de kosten voor Playstation Plus / XBox Live Gold bij.

Kosten :
"The Elder Scrolls : Online" : ¤ 155,88 per jaar.
"XBox Live Gold" : ¤ 37,95 per jaar / Kosten "Playstation Plus" : ¤ 49,99 per jaar

Mogelijke kosten :
- Aanschafprijs "The Elder Scrolls : Online" (net als bij WoW)
- Aanschafprijs uitbreidingen / DLC (net als bij WoW)

Hiermee wil ik laten zien dat het toch een aardig prijskaartje mee gaat krijgen als je het over een jaar rekent. Voor de consoleversies ben je bij de XBox One ¤ 193,83 per jaar kwijt, bij de PS4 ¤ 205,87.

Het ligt er maar helemaal aan hoe fanatiek je dit spel gaat spelen en of het per maand op te zeggen is. Bij dergelijke spellen wil ik nooit langer als een maand aan een abonnement vast zitten, omdat de kans bestaat dat je het op een begeven moment wel hebt gehad en je andere spellen gaat spelen terwijl je wel blijft doorbetalen.
Als je xbox live en Playstation plus speciaal voor dit spel aangschaft, dan kan ik me deze berekening voorstellen. Maar ik denk dat de meeste met een xbox/ps toch gewoon een abbonnement hebben.

Anders moet je je kpn/ziggo/upc abonnement er ook nog bij tellen en eventueel de aanschaf van de xbox/playstation/computer ook.
Ik zou eigenlijk geen MMO spelen op een console, als er nu één genre is waar ik veel met hotkeys werk is dat het wel. Voor swtor vond ik mijn toetsenbord al te klein, laat staan dat je het met een controller moet doen (en tel er dus anders maar die mouse+keyboard adapter voor de console bij).
ook wel geinig om de verdiensten eens te berekenen, als er al 3 miljoen aanmeldingen zijn voor een beta, hoeveel abonnementen zouden er verkocht worden?

Grove schatting dat er 3 miljoen abonnementen per jaar actief zijn?

Dat is ruim 400 miljoen per jaar... aardige omzet.
Een normale game voor 60 euro haal je niet evenveel uren gameplay uit. Dat is dus niet echt een goede vergelijking.
Guild wars 1/2
Diablo 3
Starcraft 2

your point? Allemaal 60 euro games, allemaal games waar je 2000 uur aan kan besteden als je er zin in hebt.
Oké, maar bij die spellen krijg je niet eens per 3 maanden een update waar 100derden uren extra gameplay inzitten + items. Ik heb jaren wow gespeeld en als ik uitreken wat een tijd ik erin heb zitten is het het geld meer dan waard geweest.
Tja, zet er dan ook peggle neer. Als je 2000u in D3 kan stoppen ben je wel een enorme hamster/goudvis ;)

ik vind een subscription game helemaal niet erg, heb het bij Wow ook jaren gedaan en als je een periode niet wilt spelen zet je je abbonnement stil.
Als je 2000 uur in D3 kan stoppen ben je 'een hamster', maar als je 2000 uur in TES:Online of WoW stopt is het prima? Ehh...
Ja goed dan bieden die games meer waarde, maar dat zijn uitzonderingen. Kijk je naar andere games, dan kostte bv Dishonored ook 60 euro bij release en doe je daar geen 20 uur over. En het overgrote deel van de singleplayer games neigt meer naar die kant dan naar de Diablo kant (en zoals gezegd, dan ben je wel een hamster).

Wat Starcraft en Diablo betreft, dan ben jij misschien echt gebeten door die game, maar dat hangt van persoon tot persoon af. Guild Wars vond ik wel een goed concept, abonnement in de aanschafprijs en de uitbreidingen kosten evenveel als het origineel.
Tsja ik kan hier een een slechte subscription based game gaan neerzetten om mijn punt te bewijzen dat subscription models evil zijn.

De stelling was dat je in een normale 60 euro game nooit genoeg uren gameplay kon halen als uit een subscription model game. Heb je enig idee hoe lang mensen games als diablo 2, guild wars en starcraft hebben gespeeld? Vervolgens wordt er door verschillende mensen gedaan alsof je dan een hamster bent. Iemand die 2000 uur in diablo steekt is net zo min een hamster als iemand die 2000 uur in TES:Online steekt.
En vergeet alle delen van Call of Duty niet, en Battlefield, of de games van Westwood (red alert, tiberian sun) en natuurlijk niet te vergeten, super mario.
En als ik naar mijn zusje kijk geldt het ook voor The Sims en Roller Coaster Tycoon. En mijn moeder heeft volgens mij enkele honderden uren in patience zitten.

Elk spel kan je honderden, zo niet duizenden uren mee spelen, maar als het je genre niet is gaat dat niet lukken.
Helaas is het zo voor de mensen die van een MMORPG houden dat zij de duurste hobby hebben.
Beste voorbeeld is counterstrike, hoeveel uren daar sommige mensen niet hebben insteken
Dat is natuurlijk ook maar relatief. Door het spelen van o.a. WoW en beta's van andere MMO's (en diablo en sc2, maar dat zijn geen MMO's). Heb ik ook heel veel games laten lopen die ik anders ws wel gekocht had, maar nu het geld niet waaard vond vanwege de beperkte gameplay / speelduur.

WoW heeft me bijv. zeker meer dan 1000 euro gekost nu in totaal (+-8.5 jaar spelen nu) Maar ik heb ook zeker een AAA titel of 15 - 20 niet gekocht die ik anders wel gekocht zou hebben. Als ik dan alles vergelijk zijn de werkelijke kosten van WoW (in mijn geval iig) niet zo hoog. Paar keer naar de bioscoop en je bent het ook kwijt, voor imho minder plezier.
Het aantal spellen waar je effectief maar 6-15 uur uithaalt zijn echt wel in de meerderheid. Die paar games waar je wel een respectabel aantal uur gameplay kan uithalen zijn eerder de uitzondering die de regel bevestigt.
Meeste andere games waar je dan nog eens meerdere uren plezier kan utihalen, zijn allemaal online games. En daar komen zelden deftige content bij, of je moet die ook aan dure prijzen gaan kopen.
Geen van deze games waren half zo goed als WOW
Je moet het wel terugrekenen naar het aantal speeluren. Anders is het geen goede vergelijking.
Dat komt op het persoon aan. Ik ben niet iemand die 4 - 8 uur per dag spellen zit te spelen. Meestal heb ik het na een half uur tot een uur wel gehad. Daarom kun je het eigenlijk niet terug rekenen naar het aantal speeluren, omdat dit een relatief gegeven is.
Als een game vet is speel je wel langer door ;)
Zo, das behoorlijk wat. Ik wacht nu al een aantal maanden op een invite, maar helaas :( Overigens goed dat je per maand moet betalen, ben zelf namelijk geen fan van free-to-play/pay-to-win systemen.
Ik juist wel.
Bij het F2P systeem kan je inloggen wanneer je wilt. Het is bij mij namelijk dan ook het geval dat ik bijvoorbeeld een weekje een mmo speel en daarna het spel in geen maanden meer aanraak.
Bij een P2P systeem dan zou ik daar dus alleen maar meer geld verliezen als ik eens in de zoveel tijd het spel opstart.

Overigens is het gevalletje Pay-to-win meer een kwestie dat de developers verkeerde goederen in hun winkeltje zetten. Het is zeker niet zo dat elke F2P mmo ook pay-to-win is.
Wat is 12,99 (14?) nou per maand?

Ik vind het persoonlijk zo een onzin om te zeggen dat dit duur is.

Als je een spel koopt voor 50 euro heb je met geluk 10-15 uur speelplezier.

Zeg dat je ~4 maanden, van dat geld een sub kunt nemen. Dan is het toch niet zo heel duur gezien je vast wel meer dan 15 uur hebt qua speeltijd over 4 maanden.

Ik ben blij dat ze het subscription based uitbrengen, zo krijgen ze ook meer geld om goede content in het spel te plaatsen.
Ik zeg ook niet dat het duur is, ik vind het alleen zonde van mn geld als ik een spel maar 5 uur per maand speel, terwijl ik voor een hele maand betaal.

Tjaah, met BF3 heb ik ook 500+ uur ingestopt en de prijs was 50 euro spel + premium. Die zet ik tegenwoordig ook maar eens in de zoveel tijd aan. In ieder geval hangt het af van wat voor soort spel het is voordat je kan zeggen hoeveel speelplezier ik ermee heb.

Ze krijgen meer geld voor P2P? Ik meen ergens gelezen te hebben dat micro payments veel meer binnenbrengt dan subscriptions. Ik ga even de source daarvan opzoeken.
In mijn geval (en velen anderen) is het wel zo dat je meer geneigd bent om veel vaker kleinere betalingen te doen, dan per maand te betalen. Mischien duurt het wel wat langer voordat ze het geld binnenkrijgen, maar betekend zeker niet dat ze minder geld krijgen.
13 euro per maand is een enorme hoop geld. Ik weet niet waar je het idee weg haalt dat je met een spel van 50 euro maar 10 tot 15 uur speelplezier hebt. Mocht je daadwerkelijk het spel bij de duurste winkels kopen ben je inderdaad 50 euro kwijt. Toch is, ook als het spel nieuw is, een spel als Battlefield al snel te vinden voor ca 42 euro. Je gaat mij niet wijs maken dat de gemiddelde persoon die Battlefield speelt maar 10 tot 15 uur speelplezier heeft... Per weekend zul je waarschijnlijk bedoelen!
Een fps gaan vergelijken met een mmo is dan ook niet aan de orde. Ga het liever gaan vergelijken met andere mmo's, en dan kom je al snel tot de conclusie dat je voor een mmo best maandelijks betaalt. En als dat een goeie mmo is, dan zal dat idd meer dan 5eur per maand zijn.
Een enkele avond café kost al rap meer dan 13 euro. En zo zijn er nog heel veel vrijetijdsactiveiten die per dag/activiteit veel meer kosten dan dat 1 maand subscriptie kost.
(Als je niet veel gamed, dan lijkt 13eur idd veel geld, maar dan heb je ook helemaal niets te zoeken in een mmo, een mmo eist van nature een bepaalde "commitment")
Mee eens, overigens was de beste MMO ooit betaald en voor een soortgelijke ervaring zou ik, als arme student, best 25 euro per maand over hebben. Een avonstappen naar de bios of een dagje karten is al snel 25 euro of meer. In een goede MMO pomp ik als snel 20 uur per week en dat is meer dan de tijd die ik besteed aan mijn gadget van HTC voor 40,- per maand.
Gezien het feit dat allo abbo-vormen falen (na WoW 9 jaar geleden) is het kennelijk veel te veel. Al is het denk ik zoals ik eerder al aan gaf niet zozeer de prijs zelf maar het feit van maandelijkse kosten waarom het niet werkt.
De vraag is of het alleen aanbieden van vanity items ook winstgevend is voor de ontwikkelaar. Sommige F2P's komen alleen daarmee niet rond.
Dan speel je geen mmo, maar breng je af en toe eens een bezoekje. Dan kan je net zo goed bij die crappy p2w brol blijven. Of gewoon geen mmo's spelen. P2w mmo's hebben ZOVEEL problemen die uiteindelijk het genre en de community simpelweg in de weg gaan zitten.
Je vergeet dat elke MMORPG met een Economie dit soort problemen heeft. Als je geld hebt kan je aan alles komen, maakt niet uit voor welk spel. Goldfarmers hebben een gouden business of al die forums waar ze accounts/items verkopen.

Maar goed een P2W is als je alleen met echt geld de beste gear kan krijgen, wat overigens niet geld voor de meeste MMORPG's, dit zie je meer bij webbrowser games bijv.

Dat er een Auction House in het spel zit waar je de beste gear kan kopen maakt het geen P2W.

[Reactie gewijzigd door V-rg op 22 augustus 2013 16:14]

¤12,99/maand? Dat is ¤156/jaar. Daaag. Ik wil gewoon eenmalig 60 euro betalen dat ik het dan onbeperkt kan spelen. Desnoods 2 jaar (misschien zelfs 1 jaar) onbeperkt kan spelen... Maar ¤156/jaar? nee dat is echt te veel!
¤12,99/maand? Dat is ¤156/jaar. Daaag. Ik wil gewoon eenmalig 60 euro betalen dat ik het dan onbeperkt kan spelen. Desnoods 2 jaar (misschien zelfs 1 jaar) onbeperkt kan spelen... Maar ¤156/jaar? nee dat is echt te veel!
Das relatief natuurlijk. En elk zijn visie.
Voor een spel die je kan blijven boeien? Ok, dan geef ik je nog gelijk.
Maar hoeveel games worden er niet verkocht voor 50¤ of meer die na amper 2 a 3 dagen al uitgespeeld zijn en geen of een povere multiplayer hebben?
Das pas veel geld.
Een game die misschien wel 156¤ per jaar kost maar die je ook een heel jaar kan blijven boeien met af en toe nieuwe DLC is eigenlijk nog niet zoveel.
Hoeveel geef je niet uit bij een avondje uitgaan?

Komt er uiteindelijk op neer in hoeveel betaal je voor hoeveel tijd die je met een game zoet bent.
Persoonlijk heb ik liever 1 game waarbij ik mij kan blijven inleven dan elke maand/ 2 maand een nieuwe game om bij de stapel te leggen waar het kan stof vangen.
Dit komt uiteindelijk duurder uit en daar heb je ook minder aan.
En er worden nu eenmaal enorm veel games uitgebracht met een relatief korte speelduur. Dit is trouwens nog iets totaal anders dan een slecht spel. Een spel kan best leuk, boeiend en grafisch mooi zijn, maar gewoon te snel uitgespeeld voor de prijs de je ervoor betaald hebt.
Call of Duty MW2 heb ik voor ¤20 gekocht en zon 180 uur gespeeld (exclusief single player). Ik kan niet geloven dat dit spel 8 keer (¤156/¤20) meer waard is dan CoD MW2.

Ok, toegegeven, een avondje uitgaan kost relatief veel. Maar ik vind een goed feest wel veel memorabeler dan een vet spel spelen. Daarnaast zijn computer spellen in principe (of zoals ik het zie) goedkoop vermaak, zoals tv kijken.

Spellen uit de C&C reeks speel ik nog steeds af en toe, misschien een uur per maand, maar voor ¤13 per maand is dat erg pittig. Daarnaast ben ik echt geen hardcore gamer en dan heb je gewoon minder waar voor je geld.
180 uur is dan ook niets in een MMO als je serieus speelt. In vanilla wow (nu uiteraard niet meer) was je een behoorlijke baas als je in 4-5 dagen /played (dus daarwerkelijk rond de 100 uur gespeeld) 1 van tot 60 gespeeld had, en dan had je pas zo'n 10% van alle content gezien die bij release beschikbaar was. Je praat bij een MMO als je serieus speelt eerder over duizenden uren dan over honderden. Een engelse oud guildie van me die door een zwaar bedrijfsongeluk al jaren arbeidsongeschikt thuis zit heeft over 8.5 jaar tijd meer dan 10000 uur in WoW zitten, dit omdat het naast revalidatie een van de zaken is die hij zonder problemen makkelijk in zijn eentje zonder hulp kan doen.

Je moet het dan ook relatief bekijken. als je een gamer bent die een paar uurtjes per week speelt, ja dan is een sub based MMO misschien relatief duur (stel dat je gemiddeld een uurtje per dag speelt betaal je minder dan 50 cent per uur). Koop je dan een game als BF of CoD en speel je hetzelfde aantal uur ben je idd steeds goedkoper uit des te langer je speelt. Ga je echter voor AAA single player games (¤40 per stuk) die je in een uurtje of 20 uitspeelt betaal je echter al 2 euro per uur en ben je dus gemiddeld gezien al een stuk duurder uit als de game een lage replay factor heeft..

Andere vergelijking, vorige week ging ik naar de bios, 3 halve liters + 2 uur film en ik was dik ¤20 kwijt. De film was vermakelijk, echter had ik ook 1,5 maand van kunnen spelen. Beide is leuk, daarom doe ik ook beide. Maar ik zou er ook niet vreemd van kijken als iemand liever een MMO sub betaald, de film download en op die manier plezier heeft.
En dan nu zien of ze die 3 miljoen kunnen vasthouden :)
Heeft iemand al de beta key ontvangen?
Nope, nog niet, zal niet lang meer duren voordat de beta keys gaan komen denk ik... hoop ik... Er zijn al wel een aantal invite rondes geweest.

Zie hier:
http://elderscrollsonline.com/en/news/category/beta

Ik heb sterk het idee dat Europe nog niet massaal aan de beurt is geweest. De beta's beperken zich ook nog tot korte speelsessies, open beta zal sowieso nog wel een poosje duren, ik verwacht niet eerder dan een maand voor launch als hij er uberhaupt al komt (want: sub fee!).

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 augustus 2013 16:51]

En daar gaat weer een goede single-player RPG naar de haaien. Ik geloof nooit dat als ze eenmaal die overstap naar MMO met maandbedrag hebben gemaakt, ze hierna nog een TES6 gaan maken die dan weer net zo groot, gedetailleerd en uitgebreid gaat zijn als de vorige delen, én die nog solo-only te spelen zal zijn.

RIP The Elder Scrolls dus, ben ik bang.
Niet noodzakelijk.
Als het de zoveelste geflopte MMO op een rijtje wordt, is de kans groot dat Bethesda teruggrijpt naar de single-player versies die wél enorm veel geld opbrengen.
En als het wel succesvol blijkt, wil het zeggen dat Bethesda een pak meer geld binnenkrijgt voor iets waar amper nog ontwikkeling voor nodig is. En er is lang geen volledig team nodig om maandelijkse updates te ontwikkelen voor een reeds bestaande game.
Dat geld en team kan dan gebruikt worden om nieuwe games te ontwikkelen. En Skyrim heeft meer dan genoeg opgebracht om een vervolg van te willen uitbrengen.
Heel veel MMO's zijn prima solo te spelen.

Er zijn zelfs hele communities die er een punt van maken zoveel mogelijk content te kunnen 'soloen'.

Het is niet gezegd dat ESO opties zal gaan bieden om solo play te ondersteunen, maar het zou weldegelijk een slimme en begrijpelijke zet zijn, want de aard van de TES serie is toch wel het lone adventurer gevoel.
Ik durf er bijna gif op in te nemen dat TES Online na een jaar of twee ook wel F2P gaat, zo gaat het met de meeste MMO's tegenwoordig.
ik vind het nog steeds belachelijk dat er 13 euro per maand betaald dient te worden voor dit soort online spellen.
als je dus 2 jaar lang elke maand dat spel wil spelen, ben je dus gewoon 286 euro kwijt, excl de aankoop van het spel, mocht die er zijn.

Ik kan prima snappen dat je maandelijks moet betalen, ze blijven de game updaten, maar je zou denken dat het wel wat minder kan......ik betaal veel liever 1 keer een flink bedrag voor een game en daarna niet meer dan dit concept......echt vreselijk
Wat betaal je voor televisie? Hier heb je meer lol aan :)
Ik vind het allemaal wel meevallen eerlijk gezegd. Met p2w modellen betalen sommigen veel meer.

Mooist zou zijn als je het ABO tussendoor makkelijk kunt stopzetten ofzo, het door laten lopen vind ik wel een punt.
Maar als je een spel een paar uur per week met veel plezier speelt, de biertjes en chipjes die je erbij nuttigt kosten meer,
Star Wars Old Republic had 1,5 miljoen inschrijvingen en er was ook extreem veel interesse naar.
http://www.gamer.nl/nieuw...en-voor-old-republic-beta
Echter is het subscription systeem daar ook keihard gefaald en ik verwacht dat het voor The Elder Scrolls Online ook weer gaat falen. Enige die het nog echt kan doen(voorlopig) is World of Warcraft. Overige MMO's moeten er gewoon mee leren leven dat het niet meer mogelijk is voor ze.

Een betaal systeem zoals Eve heeft is dan wel weer leuk, je kan kiezen voor monthly subscription of met ingame currency PLEX kaarten kopen.
Wildstar een nieuwe MMORPG die nog moet uitkomen die gaat ook zo'n subscription model gebruiken, ziet er ook weer erg goed uit! http://www.wildstar-online.com/en/the-game/business-model/
Als the Elder Scrolls Online een wrede game is zal het niet falen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True