Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

The Elder Scrolls Online zal niet alleen op de Xbox One uitkomen, maar ook op de PlayStation 4 verschijnen, zo heeft ontwikkelaar Bethesda Softworks laten weten. Aanvankelijk leek de mmog alleen op de pc en Mac uit te komen, maar nu zullen ook de next-gen consoles bediend worden.

Bethesda Softworks sleutelt nog volop aan The Elder Scrolls Online. De developer liet tijdens de E3-persconferentie van Sony dinsdag weten dat de mmog niet alleen op de Xbox One maar ook op de PlayStation 4 uit zal komen. Tot nu toe leek het er op dat de mmo alleen op de pc en Mac uit zou komen, maar daar zijn dus de next-gen consoles Xbox One en PS4 nu bijgekomen. Bethesda Softworks denkt dat de game in de lente van 2014 op de twee consoles beschikbaar zal komen.

The Elder Scrolls Online speelt zich duizend jaar eerder af dan The Elder Scrolls V: Skyrim, de game die eind 2011 op de markt verscheen. Dat betekent dat de mmog zich afspeelt tijdens de Second Era van de The Elder Scrolls-verhaallijn en daarmee honderden jaren eerder dan de voorgaande games uit de serie. In de game is Tamriel opgenomen, inclusief bekende streken als Elsweyr en Skyrim.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Leuk dat een aantal grote mmo's nu ook naar de consoles lijken te komen, terwijl dat nu niet echt het geval is. World of Tanks, PlanetSide 2, Elder Scrolls ... Dergelijke games zijn vaak geschikt voor multiplatform multiplayer, en met het free to play model ook vaak populair.
Er zijn altijd een aantal issues met MMO's op een console:

1. Performance (maar dat is met next-gen waarschijnlijk geen issue meer)
2. Open netwerk vereist (MS vereiste altijd Live bijvoorbeeld, blijkbaar nu niet meer :?)
3. Een MMO draait om communicatie en toetsenborden zijn nog niet echt ingeburgerd op de consoles.

Ik blijf het dus lastig vinden om een MMO-game op de console voor me te zien, maar ben benieuwd wat ze ervan maken.

Ik verwacht losse console versies met hun eigen wereld/spelers (zoals Diablo3 voor PS), niet gekoppeld aan de rest, met een systeem minder gefocust op chat/community en meer op combat.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 11 juni 2013 22:52]

Tegenwoordig heeft iedereen wel internet en een headset op de console is ook zo aangeschaft. Hier en daar wat aanpassen dus en ik zie het wel lukken.
Ik denk dat het gebrek aan toetsen op je controller nog het grootste obstakel wordt, vooral als je in de game een arsenaal aan skills gaat krijgen zoals bijvoorbeeld in WoW.
Hierin verschilt The elder scrolls ook enorm van WoW.
Van wat ik heb begrepen (volg het redelijk actief) krijg je net als bij Skyrim een aantal skills waarmee je kunt spelen. Aangezien skyrim fijn speelbaar is met een controller, verwacht ik hier ook geen problemen.

Hierboven staat communicatie. Ik snap dat elke doos een headset kan gebruiken tuurlijk. Maar mijn ervaring (hele reeks mmo-s) is dat de meeste communicatie via de chat verloopt. Kortom ik ben benieuwd hoe ze dat aanpakken. Maar ik heb er wel vertrouwen in.
In mijn MMO-verleden zat ik toch altijd op TS, skype, ventrilo, mumble of raidcall :)
Dit is alleen nadat je een guild/clan ofzoiets gejoined bent. Voor pugs en gewoon mapchat is voice dus totaal idioot.

Je wilt niet in de maincity rondrennen en daar allerlei gasten horen kwebbelen over wat ze bijv afgelopen weekend hebben gedaan. :x

[Reactie gewijzigd door ErikRedbeard op 12 juni 2013 15:16]

Performance een probleem bij MMO's? Ik kan SWTOR spelen op mijn laptop met eerste generatie Core i3 (en zonder aparte gpu). Het laden gaat wel langzaam en de graphics moeten op minimum staan (en sommige spelwerelden haperen al wat meer dan andere), maar het werkt dus wel. De gpu van een Xbox360 of PS3 zijn vele malen krachtiger dan mijn laptopje. MMO's worden dus sowieso gemaakt om op bescheiden systemen te werken.

Wat bij de Xbox360 wel een probleem zou zijn is dat SWTOR meer dan 20GB aan installatieruimte in beslag neemt. Gecomprimeerd zou het nog steeds niet op één dvd passen denk ik.
Die laptop heeft waarschijnlijk meer dan 256 MB RAM ;)
Maar zijn embedded (laptop) GPU waarschijnlijk weer minder dan 256MB.
Een MMO draait om communicatie, ja, maar dat staat niet gelijk aan toestenbord ... Daarnaast is het zo dat mensen die in de doelgroep hiervoor zitten er niet echt een probleem van zullen maken om een toetsenbord aan te schaffen me dunkt. En qua performance zie ik evenmin issues. Naast de nieuwe consoles waar dat niet meteen een probleem moet zijn, is zeker niet iedere pc-gamer op een 2000 euro kostende high-end gaming rig bezig. Het is niet omdat je een MMO wilt spelen, dat je dat daarom in 4K met 16x MSAA moet doen :p

Ik zie niet het probleem bij multiplatform MMO, zolang het geen fps is, waar het ongeveer per definitie ongelijk opgaat tussen muis en controller. Er zijn best mogelijkheden om deze op consoles te draaien, en lijkt me enkel positief als je met vrienden kan samenspelen die op console spelen.
Ik heb een maat Skyrim zien spelen met zijn controller, hij moest met de 4-punts druk toets spells en wapens selecteren.
Met keybord en muis speel je op een veel hoger tempo ook qua reactie snelheid, cross platform en standaard stijl The elder scrolls zal hem niet worden.
De analoge stick en het menu scrollen kost te veel tijd, dat kun je nooit winnen.
Beetje twijfelachtig dan, ergens zou dat betekenen dat de MMO wéér omgezet wordt naar controller bediening, wat bij Defiance en DCU niet bepaald goed werkte, maar aan de andere kant is de kans dus ook groot dat de PC variant dus ook minder 'muis&keyboard' focused zal zijn, wat je steeds vaker ziet bij MMO's (zoals nieuwe Neverwinter bv).
Bethesda heeft al veel ervaring met het ontwikkelingen van RPGs voor consoles (Oblivion en Skyrim). Hoewel de gameplay en vechtsysteem natuurlijk wel wat anders zullen zijn dan deze games om het geschikt te maken voor een MMO, heb ik alle vertrouwen dat Bethesda ook deze game goed zal neerzetten op alle platformen.
Bethesda mag dan veel ervaring hebben, maar dat gaat niet veel helpen: Zenimax Media is de bouwer van Elder Scrolls Online.
Zenimax en bethesda zijn een en hetzelfde bedrijf xD.

Nooit gezien dat er altijd staat: Bethesda Softworks a Zenimax Media Company?
Het ligt iets ingewikkelder dan dat:

ZeniMax Media Company is een overkoepelende uitgever waarvan Bethesda Softworks een onderdeel is. Bethesda Softworks fungeert ook als uitgever en deze is bekend van The Elder Scrolls, die weer ontwikkeld is door de 'in-house' studio Bethesda Game Studios. ZeniMax heeft echter meerdere studios onder zich, waaronder ook id Software (Doom, Quake etc.) en Arkane Studios (Dishonored). Een andere studio is ZeniMax Online Studios, en dat is de studio die verantwoordelijk is voor The Elder Scrolls Online.

Dus, ondanks dat het uiteindelijk allemaal onder hetzelfde bedrijf valt, zijn de studios en diens medewerkers (en dus ideeën en inzichten) wel degelijk verschillend.

NB: Dit alles heb ik even opgezocht nadat Herko_ter_Horst me wees op het feit dat Bethesda Game Studios niet verantwoordelijk is voor deze game.
Het probleem was dat het vechtsysteem dan ook dramatisch was van Skyrim. Wat ik overigens heb gezien lijkt meer op Guild Wars 2 qua combat en dat zou dan wel weer kunnen werken. Ik vraag me alleen af hoe het gaat werken voor dingen zoals action-house en de in-game communicatie. Ik hoop niet dat je straks helemaal geen fatsoenlijke opties voor verschillende channels meer hebt, omdat consoles het toch niet gebruiken (Guild wars was daar al erg matig mee). De toevoeging van een goed in-game voice systeem zou wel weer fijn kunnen zijn. EVE Online is nog steeds één van de MMOs met toch wel een prima werkend VoiP optie er in, maar de meeste MMOs zijn hier erg slecht in. Sterker nog, in de meeste games wordt het gewoon totaal niet gebruikt omdat het voor geen meter werkt.
Zeker, daarom zijn er een ton aan mods om de belabberde PC interface van deze spellen te verbeteren.

Of was het past NA de eerste PC only expansie dat Morrowind echt gebruik maakte van al het geheugen van de PC en zich niet beperkte tot console geheugen limieten
En nu maar hopen dat de interface aan te passen is...

Zonder SkyUI is de besturing/werking van de interface van Skyrim echt een gedrocht op de PC.
Dit is natuurlijk een PC-first game. Heel verschil.
Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik word nou niet echt warm van de graphics van de gameplay die te zien is de trailer.. doet mij niet echt next-gen aan. Ik had minimaal het niveau van Skyrim graphics verwacht maar zelfs dat lijkt het niet te worden.


.
Is een MMO, die worden gebouwd om zo oud mogelijke hardware te ondersteunen en hebben ook gigantische werelden (qua renderen is dat geen excuus, maar artists hebben niet genoeg tijd om alles te vullen op het niveau van een AAA game als Skyrim).
Eigenlijk vind ik dit geen excuus. Ik heb me altijd geergert aan kale delen in sommige online games (zoals AION, machtig spel btw)
Dit zal wrs een domme vraag zijn :)

Maar aangezien de game crossplatform is, de "servers" dan ook? Waarmee ik bedoel dat ik een PC of PS4 gamer kan tegenkomen, als ik via de Xbox One zou spelen?

Dit zou me logisch lijken...
In het verleden was het niet de ontwikkelaar maar de fabrikant die dat tegenhield. Je ziet het op de PC al een beetje met Steam en Origin. Zo ook op de Xbox en PS. PSN en Xbox Live zijn dusdanig afgeschermd dat consoles onderling niet met elkaar kunnen praten. En ik ben bang dat dat niet veranderd met de next-gen consoles..
Het ligt niet aan de communicatie tussen de netwerken. Maar aan de patches die door sommige uitvoerig worden gecontroleerd, voordat het word uitgerold. En zo kan er al makkelijk 1 week verschil tussen de builds zijn. En daarmee dus ook abuses op een van de platformen plaats vinden.

Aan de communicatie ligt het niet 8-)

[Reactie gewijzigd door 291608 op 12 juni 2013 10:19]

Allesbehalve logisch. Dat is nog nooit eerder vertoond en ik gok dat dat ik de nabije toekomst ook niet zal gebeuren.
Ook zou dan de community waarschijnlijk eindeloos gaan zeuren over verschillen, bugs, muis beter dan analoge stick enz.
De community heeft wel een punt als ze zeuren over muis beter dan sticks. Het is namelijk al eens gedaan en getest, en bleek dat pc-gamers de vloer aanveegden met console-gamers.
artikel op PCGamer laat weten dat alle platformen gescheiden gaan worden
Deze graphics staan mij juist zeer goed aan.

Ik zeg dit omdat ik reeds verschillende MMO's heb gespeeld, en het lijkt mij dat dit een mooie balans is voor de kwaliteit tegen de variatie die je in de spelwereld tegen zal komen.

Verder draait het bij een MMO meer om gameplay dan ooit, dus dat de graphics niet 100% zijn is in mijn ogen niet relevant, echter is in de trailer te zien dat de graphics niet statisch zijn, dus de spelwereld zal er uiteindelijk toch nog best mooi uit gaan zien vergeleken met andere MMO's/spellen waar letterlijk niets beweegt.

Ik denk dat TESO best wel eens interessant kan gaan worden.
MMO's op consoles. Ik heb het altijd een beroerd idee gevonden. Waarschijnlijk zijn vooral de pc gamers dat met mij eens. Echter ben ik zeer benieuwd wat ze uit een controller kunnen halen. Het is nou eenmaal zeer beperkt maar ik vind MMO's lui op de bank toch wel heerlijk, World of Warcraft met draadloos toetsenbord en muis geeft wel nekpijn vanuit bed!. Zeker als je moet farmen of gebieden in gaat waar je niet zo boven op je spel hoeft te zitten. We zullen het zien!

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 11 juni 2013 20:27]

Als ze het nu eens zo maken dat console gamers en PC gamers in dezelfde wereld spelen :)

Al die console noobs janken dat het niet eerlijk is m.b.t. toetsenbord en muis voordelen t.o.v. z'n oncomfortabelle controller. De PC noobs vervolgens weer jammeren dat die bureaustoel niet lekker zit en een bank met vrienden lekkerder zou zitten.

Dus ondanks dat het iets wat oneerlijk zou kunnen zijn, gewoon doen. Daarnaast kan men sowieso de consoles bij elkaar gooien, ze hebben immers beiden een controller of zouden ze dan ook wel weer wat te janken hebben?

Immers is het voor PC gamers onderling nooit eerlijk m.b.t. de equipement die je ter beschikking hebt. Dus zowel randapparatuur, beeldscherm als de hardware zelf.

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 11 juni 2013 21:18]

Je kan gewoon je pc op de tv aansluiten en op de bank met vrienden spelen. Dat mensen die daarover klagen dit per se in hun gameroom op onfomfortabele bureaustoel willen doen, is niet de schuld van anderen toch ...

Wat je voorstelt is dan ook al gedaan, en afgevoerd, omdat gewoon bleek dat pc gamers de console gamers inmaakten (zelfs middelmatige pc gamers vs goede console). Zoek eens op Shadowrun en op tests die hieromtrent zijn uitgevoerd door MS.
Dat ging hem wel over shooters, ik denk niet dat je bij een mmo veel voordeel hebt als pc gamer
Het gaat in mijn reactie inderdaad specifiek over shooters. Ik ben zeker voorstander van MMO's en multiplatform gaming moest dat niet duidelijk zijn, enkel niet voor shooters :p MMO staat overigens voor massively multiplayer online. Niets zegt dat het al dan niet een fps is.
leuk!
ik lees dit terwijl ik skyrim aan het spelen ben op de ps3, en koop zeer waarschijnlijk een ps4. een online versie van skyrim kan ik zeer waarderen, maar gamen op een pc niet. dit nieuws doet mij dan ook goed.
Word helaas geen online versie van een SP TES.

Vrees dat de modding community door bethesda in de kou gaat worden gezet (zeldzaam bij bethesda)
Lijkt me ook vrij logisch als het spel online 'competitie' moet bevorderen dat je er dan geen console bij krijgt nee... Zit denk ik meer te wachten op het volgende echte TES deel. Hopen dat die ook wat lekkerder draait (iets verder 'geoptimaliseerd' enzo)
Bethesda is met iets anders bezig, dit is van een andere studio. Het zal nog wel aangekondigd worden wat Bethesda aan het maken is (ik vermoed Fallout 4).
Het is wel van Bethesda die met deze game bezig is Bethesda is een uitgever geen studio . Zenimax is de studio achter skyrim en fallout. (vergelijkbaar met battlefield -> is van EA, maar wordt ontwikkeld door DICE)
Incorrect.. Bethesda is zowel uitgever als ontwikkelaar van de singleplayer TES serie.

Bij TES Online is het een andere ontwikkelaar genaamd Zenimax.

Is het je nooit opgevallen dat games van Zenimax altijd een "A Zenimax Production" ergens hebben staan en dat Oblivion/Skyrim dit niet hebben?
Nu nog voor Linux (en Steam?) en ik ben verkocht!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True