Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 165 reacties
Submitter: Topster21

Het verkopen van mods in de Steam Workshop kan nu zonder tussenkomst van Valve of van de ontwikkelaar van de game waar de mod voor bedoeld is. De eerste game waarbij gebruik wordt gemaakt van een open markt is Skyrim.

Dat schrijft Valve vrijdag op de Steam-website. Dat juist The Elder Scrolls V: Skyrim de eerste game is waarbij mods verkocht kunnen worden via de Steam Workshop, is geen toeval stelt Valve. De game van Bethesda heeft een actieve mod-community. Om ervoor te zorgen dat de verkoop van mods gladjes verloopt, heeft Bethesda de Skyrim Creation Kit van een update voorzien. Daardoor kunnen mods in meer categorieën ingedeeld worden en is er geen restrictie meer op de bestandsgrootte.

Het proberen van een mod blijft gratis. Bovendien; als na aanschaf blijkt dat een mod niet goed werkt, is het mogelijk om binnen 24 uur na aanschaf de betaling retour te krijgen. Modmakers kunnen zelf een prijs bepalen, al wordt er wel een richtprijs vastgesteld. Valve probeert samenwerking te stimuleren; er is een optie om meerdere contribuanten toe te voegen.

Op moment van schrijven is Skyrim de enige game waarbij het open-markt-principe wordt toegepast. Het was al wel mogelijk om bij bepaalde games, zoals Team Fortress 2, te stemmen op door de community gemaakte items. Deze items of dlc moet dan wel eerst door de ontwikkelaar goedgekeurd worden. Het doel is de open markt de komende weken uit te breiden. Het is aan ontwikkelaars van games om te bepalen of ze dit model ook willen toepassen.

Update, 15:05: Ontwikkelaars of uitgevers blijken zelf te bepalen of ze een deel van de inkomsten van de mod willen ontvangen, blijkt uit een update van de gebruikersovereenkomst van Steam. Zo heeft Bethesda bij The Elder Scrolls V: Skyrim bepaald dat modmakers slechts 25% van de opbrengsten mogen houden. Valve eist bovendien dat mods eerst enige tijd worden getoond zonder optie tot koop. Hiermee probeert Valve het kopiëren van mods tegen te gaan. De community heeft zo enige tijd om copycats te ontmaskeren, voordat die geld verdienen aan hun gestolen waar, stelt Valve's woordvoerder Doug Lombardi in een interview met PC Gamer.
 

skyrim steam workshop

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (165)

Ik heb meer dan 8000 uren in de Creation Kit gelogd en enkele populaire mods gemaakt (Apocalypse Spells, Thunderchild Shouts, Wintermyst Enchantments enz.). Hier is een insider view:

Het merendeel van de feedback binnen de community is negatief. Men vreest dat de "spirit" van de hobby verloren gaat ten voordele van cynisch gegrabbel en winstmaximalisatie in het beste geval, diefstal en sabotage in het ergste geval. Dit is het internet en als er anoniem geld te verdienen valt, waarom zou je dan niet andermans scripts stelen of de grote concurrent 1 ster geven?

Anderen vinden dat je van je hobby moet kunnen leven of dat de vrije markt tot betere mods zal leiden. Het idee is dat DLC-sized mods (Falskaar, Arise, Le Roi C'est Moi) enorm veel tijd kosten en dat slechts weinigen bereid zijn om dit te doen zonder dat het hen persoonlijk iets oplevert.

Maar bijna iedereen is het ermee eens dat de 25% cut voor de modmaker gewoon diefstal bij klaarlichte dag is.

Dit is het internet, en het internet heeft zo zijn manier om ongenoegen te uiten: de modmakers die reeds op de kar zijn gesprongen, worden gebombardeerd met beledigingen en kritiek en krijgen pagina's vol Ascii-middenvingers naar het hoofd geslingerd. Het is moeilijk om dit soort reacties serieus te nemen.

Ondertussen zijn de goede mods die wellicht inderdaad enkele euro's waard zijn verdronken in een zee van belachelijke troll-inzendingen zoals de paardenpenis voor $100.

--

De algemene teneur is dat vandaag het begin van een nieuw tijdperk is, ten goede of ten kwade. Ook al moet de Workshop terugkrabbelen, Valve zal het met Fallout 4 opnieuw proberen en de Nexus is ook al aan het onderzoeken hoe modmakers vergoed kunnen worden. De geest is uit de fles.

Het worden nog enkele interessante weken, ook op legaal vlak. De Workshop beschikt niet over de mankracht om de onophoudelijke copyrightinbreuken en diefstal van mods tegen te gaan, en nu er echte benjamins rondgaan worden deze problemen een stuk stekeliger. Bovendien, zijn je gratis tools en resources wel degelijk gratis voor commercial use? Wellicht niet.

--

Ik denk dat ik zelf Thunderchild betalend zal maken bij wijze van experiment, gewoon om eens te zien wat er gebeurt. Door de updateperikelen met de Workshop heb ik toch de mod opnieuw moeten uploaden en ben ik alle gebruikers kwijtgeraakt, dus ik verlies er niets bij.

Uiteindelijk is de "spirit of sharing" heel mooi en edel, maar je moet wel een gigantisch uilskuiken zijn om neen te zeggen tegen gratis geld. Ik weet dat als iedereen het doet, de modscene dood en begraven is, maar dat zal Valve's schuld zijn, niet de mijne...


Edit: Nederlands

[Reactie gewijzigd door Enai op 24 april 2015 13:45]

Uiteindelijk is de "spirit of sharing" heel mooi en edel, maar je moet wel een gigantisch uilskuiken zijn om neen te zeggen tegen gratis geld. Ik weet dat als iedereen het doet, de modscene dood en begraven is, maar dat zal Valve's schuld zijn, niet de mijne...
Weet je wat het is, je hebt hier aan de ene kant volkomen gelijk, en aan de andere kant geef je perfect weer wat er nodig is om zo'n beweging te keren.

Het is hetzelfde als de grootbanken die nu weer lustig met bonussen strooien: de rest doet het, dus ik ook. Maar ondertussen is er eigenlijk niemand blij mee behalve de ontvanger. De klanten vertrekken, het maatschappelijk ongenoegen is gigantisch enz.enz.enz.

De modcommunity is eigenlijk hetzelfde. Het zal dankzij modders die tegen betaling modden meer en meer een belonings-georienteerde community worden, en dan geen beloning in de vorm van trots en het opbouwen van een naam, maar keiharde centen. Maar dat geld dient eigenlijk geen 'maatschappelijk doel', wat in dit geval een community gamers is die verslingerd zijn aan uitbreiding op een game. Doneren voor een mod is alweer een heel ander verhaal. Dankzij de vrijblijvendheid blijft het maatschappelijk doel gehandhaafd. Ga je er een betaalmodel aan hangen, dan vernietig je direct dat doel omdat er altijd mensen zijn die geld zien en ervoor gaan. Nog helemaal los van hoe nobel je zelf bent; op een gegeven moment ben JIJ de gekke henkie die alles voor niets doet.

Ik denk dat voor een modder de beloning moet liggen in waardering, naamsbekendheid, opbouw van een portefeuille en een opstap of ingang naar developer werk. Dat is een gezonde incentive. Een betaalmodel is een zeer ongezonde incentive.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 april 2015 20:02]

Erg jammer dat je jezelf laat overhalen om je mods op steam te zetten. Ik heb zelf een aantal mods van je gespeeld en ben hier zeker niet ontevreden over. Maar ik heb zelf weinig tijd om te spelen maar vindt het leuk om mijn skyrim te pimpen in mijn vrije tijd. Als met jou de meeste andere creators van de mods die ik gebruik overstappen naar workshop heb ik al gauw 200 euro aan mods op mun computer staan.

Ik ben best bereid om een paar euro te geven voor een mod. Maar naar mijn mening zou ik dan elke mod die ik gebruik moeten betalen omdat dit anders oneerlijk zou zijn voor de rest. Dit wordt voor mij gewoon te duur.

Allerlaatst heb ik mezelf voorgenomen om geen geld meer uit te geven aan steam en zijn geldgraaiende activiteiten. Wanneer ik het terecht vindt geef ik zelf wel een donatie aan mod ontwikkelaars maar ik laat me niets verplichten. Steam wil aanbieders die donaties accepteren vanuit andere sites gaan weren van de workshop om op die manier zijn greep op gebruikers als aanbieders te verstevigen. Dit heeft als logisch gevolg dat aanbieders alleen op de workshop actief zullen zijn. Wanneer dit echt aan/doorslaat dan is dit het einde van wat voor mijn een van de mooiste dingen aan pc gaming was.
Steam wil aanbieders die donaties accepteren vanuit andere sites gaan weren van de workshop om op die manier zijn greep op gebruikers als aanbieders te verstevigen
Mag ik vragen waar je deze informatie vandaan haalt?
Wanneer dit echt aan/doorslaat dan is dit het einde van wat voor mijn een van de mooiste dingen aan pc gaming was.
Je doet nu net als Steam geld gaat vragen voor Mods, de hele mod scene op de pc kapot gaat? je hebt anders altijd nog andere sites waar genoeg mods op te krijgen zijn.. in mijn ogen komt het aanbod in de Workshop niet in de buurt van Nexus

[Reactie gewijzigd door Sinester op 24 april 2015 15:08]

Ze verwijderen links die naar donaties verwijzen:

https://imgur.com/wW5j5yu

En ja, de hele mod scene gaat verrot door deze aanpak van steam. Modders die op andere sites hun werk plaatsen verhuizen naar steam omdat ze daar geld kunnen verdienen. En doordat steam links naar buiten weigerd blijft het wereldje heel klein.
For the record, dit is dus niet het geval.

Dit was of wel, zoals al van Valve hier aan geef een user die al dan niet perongeluk de verkeerde tekst heeft gekopieerd, of loopt te trollen. Of simpelweg een link die gebruikt werd (een URL shortener) en die worden veelal geweerd van Steam omdat ze gebruikt worden voor scams (en zijn natuurlijk ook overbodig als je gewoon BB-code hebt overal).

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 24 april 2015 19:59]

Erg jammer dat je jezelf laat overhalen om je mods op steam te zetten. Ik heb zelf een aantal mods van je gespeeld en ben hier zeker niet ontevreden over.
Bedankt. :)

Ik ben niet van plan om geld te vragen voor Apocalypse. Als het zover komt dat betaalde mods als "superior" of "premium" beschouwd worden, dan zal ik een versie met enkele extra spells uploaden voor §0.10 terwille van de exposure en mindshare. Hopelijk komt het niet zover en zal blijken dat Midas Magic zichzelf in de voet heeft geschoten door op de kar te springen, want dan wordt Apocalypse de #1 spell mod op de Workshop zoals het hoort.

Maar voor de rest wil ik niet toeteren over het nieuwe systeem zonder het zelf even uit te proberen. Het maakt echt wel een verschil of de modmaker 2 euro of 5000 euro per (goede) mod kan verwachten. En Thunderchild staat toch nergens op de Workshop omdat ik telkens opnieuw moet beginnen bij elke update, dus kan het weinig kwaad om eens een gokje te wagen, nietwaar?
Maar naar mijn mening zou ik dan elke mod die ik gebruik moeten betalen omdat dit anders oneerlijk zou zijn voor de rest. Dit wordt voor mij gewoon te duur.
Ik denk dat de prijs van een mod zal stabiliseren op ongeveer $0.39, of $0.19 voor kleine mods of $1.99 voor DLC sized content. Dan is het een stuk draaglijker om je load order vol te gooien met mods en de modmaker vangt nog steeds enkele cent per mod.
Bedankt voor de reactie, mijn opmerking van net was misschien een beetje overdreven. Ik weet dat de meeste modders meer verdienen dan ze daadwerkelijk krijgen. En een prijs van 2 euro voor een overhaul/dlc sized mod vindt ik zelf heel redelijk (mits kwalitatief goed en compatible met andere mods).

Dat steam zelf 75% van deze prijs inslikt vindt ik totaal onredelijk. 5% voor steam, misschien 10% voor de developer, en de rest voor de modmaker lijkt me veel redelijker. Maar zoals ik al zei, ik geef liever zelf een donatie.

Ik zal vanaaf eens ff thunderchild uitproberen. Maar wel gewoon van nexus, zoals voorheen. ;)
Dat steam zelf 75% van deze prijs inslikt vindt ik totaal onredelijk. 5% voor steam,
ik las dat het 45% voor Bethesda, 30% to Valve en 25% naar de gebruiker

[Reactie gewijzigd door Sinester op 24 april 2015 15:13]

Het blijft een feit dat de modmaker die het uiteindelijke werk doet hier het minste van terug ziet. Als deze bijvoorbeeld 2 euro zou willen vragen voor een mod zal je 8 neer moeten leggen omdat steam er 75% vanaf snoept voor andere groepen.
Er gaat uberhaupt al jaren het gerucht dat valve tot wel 75% van de inkomsten op strijkt van de game verkopen. Hoeveel weet niemand en zal wel afhangen per publisher... Toch zou die voor de ontwikkelaars gunstig zijn omdat er van een retail game in de winkel veel geld blijft hangen bij de winkel, groothandel en vervolgens de publisher. Er heeft ooit een artikel online gestaan die de hele keten bestudeerde en vervolgens stelde dat de ontwikkelaar iets van 1 euro per kopie over hield aan een retail game. Hybrids zoals rockstar verdienen natuurlijk meer (als ik me goed herriner werd dat op 15 euro per kopie gesteld). Helaas kan ik de link zo 1 ,2,3 niet meer vinden.

edit kon nog wel iets anders vinden:
Developer>§4>publisher>§30>distributor>§40>retailer>§50>consumers
http://innovation-regulat...mics-paris-13-09-2011.pdf
Dus stel dat een developer zelf op steam verkoopt voor "slechts" 25% van de opbrengst dan verdient hij nog een veelvoud dan onder het tradtionionele publisher/retail model.


Als de modmaker in dit geval 75% zou krijgen dan kan de ontwikkelaar beter mods gaan maken dan games :+ . (Edit: Het punt is dus dat het mij niets verbaasd dat er voor de modmaker maar 25% over blijft).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 26 april 2015 14:27]

Mods moet je niet gaan vergelijken met het ontwikkelen van een game. Skyrim is daarbij al 3/4 jaar oud, en door de meeste die het spelen al lang en breed betaald.

Het gewone spel Skyrim, staat niet eens in vergelijking met wat mods van het spel hebben gemaakt. En wat is hierbij hetgene dat dit mogelijk heeft gemaakt?

Geld? Nee!

Passie!!! En dat voel je bij elke mod die je speelt, de passie druipt er van af en is wat het mogelijk maakt om zoiets moois neer te zetten.

Dit is iets dat grote bedrijven zijn verloren op de weg naar groter, meer, en duurder. De passie om echt iets moois neer te zetten! En dat is nou eenmaal iets dat niet te bereiken is met geld. Dit is ook een van de redenen dat veel spellen van grote ontwikkelaars zo doods aanvoelen, er zit geen passie meer in!
Deze vergelijking gaat niet helemaal op:

De publisher neemt bij een traditioneel model wel een groot deel van het bedrag op zich maar hij draagt ook het risico over het succes en zorgt voor marketing. Buiten dit soort mods is er ook zat self published.

De distrubuteur / retailer zijn bij online verkoop domweg vervangen door de fixed fee van steam / andere online retailers.

Dus wat er over blijft is een 2/3 - 1/3 split tussen de maker van het oorspronkelijke spel waar jij gebruik van de assets en het ip mag maken en de 1/3 voor de developer die het volledige risico draagt over het wel of niet terug verdienen van development.
Nexus blijft in de voorzienbare toekomst gewoon gratis, dat heeft Dark0ne gezegd in een blog post.
Ik heb gezegd "de Nexus is ook al aan het onderzoeken hoe modmakers vergoed kunnen worden", niet dat de Nexus betalend wordt. Momenteel denkt men aan donaties of reclame.

Nu, als je geld kunt verdienen op de Workshop, waarom zou je dan nog voor de Nexus kiezen?
Er zijn nog steeds mensen die het niet voor het geld doen.
als speler: Er is veel meer op de Nexus. Mogelijk makkelijker te gebruiken. Veel meer filters, toppers historie en makkelijk combineren met alternatieve mod sites.

als modder: Het niet voor het geld doet. Je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken (en het beide doet).

De oplossing in mijn ogen: Donate buttons (geld? bitcoins? steam items?)
Ik ben het eens dat er de mogelijkheid moet zijn om mods aan te bieden voor geld, al is het optioneel via donaties. Het is hard werk, en misschien komen er dan meer van de prachtige beloftes ook echt binnen een normale tijd af.

Ik ben geen voorstander van paywalls, maar kan het begrijpen, en soms kan het ook de moeite waard zijn. Ik zal geen <1 euro neerleggen voor een nieuw model Zwaard, maar misschien wel 5-10 euro voor een soort expansion als Falkwaard(sp?).

De aanpak vind ik dus niet erg slim van Valve, waar nog eens bij komt dat zij 75% voor hun rekening nemen. Belachelijk.

Wat je zegt - ik denk dat het hele systeem zal falen puur door de gigantische hoeveelheid diefstal en 100-euro-paardenpenissen.
Uiteindelijk is de "spirit of sharing" heel mooi en edel, maar je moet wel een gigantisch uilskuiken zijn om neen te zeggen tegen gratis geld. Ik weet dat als iedereen het doet, de modscene dood en begraven is, maar dat zal Valve's schuld zijn, niet de mijne...
Pardon? Als JIJ je mod achter een paywall zet, ben JIJ verantwoordelijk voor het feit dat hij geen grote groep gebruikers zal krijgen. Niets weerhoud je ervan jouw mod gewoon aan te biden zoals dat altijd gebeurde: gratis, met een link erbij om vrijwillig te doneren. Je verantwoordelijkheid hiervoor ontlopen en het op evil bedrijven steken is straal belachelijk: de modder zelf kiest nog altijd hoe hij zijn werk verspreid.

Vertaald naar een 1980 DDR setting leest jouw laatste paragraaf:
Uiteindelijk is de "spirit of freedom" heel mooi en edel, maar je moet wel een gigantisch uilskuiken zijn om neen te zeggen tegen een mooi KGB loon om gewoon een paar mensen te laten verdwijnen. Ik weet dat als iedereen het doet, persoonlijke vrijheid dood en begraven is, maar dat zal mijn bazen hun schuld zijn, niet de mijne...
Als jij als modder jouw mods achter een paywall zet, ben jij wel degelijk eprsoonlijk mee verantwoordelijk om de modscene te veranderen. Los van of je dat goed of slecht vindt: je draagt wel degelijk verantwoordelijkheid voor je acties, ook al maak jij jezelf in de laatste paragraaf wijs dat dat niet zo is. Als jjo udat je een ebter gevoel geeft, so be it, maar ik vertel je: het is BS.

Ikzelf ben helemaal niet tegen het principe dat modders verdienen aan hun werk, maar slechts 25% naar de mod developer? wat een DIEFSTAL.

Een veel, veel betere aanpak vind ik om gewoon een patreon account op te zetten, waar je per mod of per maand betaald kunt worden door gebruikers, allemaal vrijblijvend. Op die manier krijg je als modder geld, EN iedereen die je mod wil gebruiken kan het. Als je denkt dat dat niet werkt, kijk dan eens naar deze modder voor cities skylines: https://www.patreon.com/gula?ty=a

Daarnaast: als je als modders echt hebberig bent en voor 25% je mod achter een paywal gaat zetten om toch maar dat beetje geld eruit te persen: dat gaat keihard falen. Mods worden populair doordat ze gedeeld worden, end at delen zal stoppen wanneer ervoor betaald moet worden. Zo ga ik geen geld aan een mod uitgeven die ik niet geprobeerd heb, en waarvan ik verdorie niet eens de garantie heb dat hij zal blijven werken.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 april 2015 15:55]

Oh, ben je Nederlands! Thunderchild en Apocalypse staan standaard in mijn load order!

Ik sta niet negatief tegenover betalen voor mods, je hebt er immers veel werk ingestoken en voor werk mag naar mijns inziens een vergoeding tegenover staan. Alleen het 25% gedeelte stuit mij tegen de borst.
Psychologisch is het ook een issue: mensen zijn meer gemotiveerd om tijd en energie te steken om iets moois te maken omdat ze het leuk vinden om iets moois te maken; gaan ze er geld voor krijgen wordt de motivatie minder (want extrinsiek)
Ik speel zelf geen skyrim, maar als mede-modder (met wellicht iets minder uren dan jij als ik een schatting moet maken) zou ik je bijna smeken om niet aan deze idioterie mee te werken. Natuurlijk ben ik het er mee eens dat jij best een compensatie mag ontvangen voor je werk, maar laat die compensatie dan op vrijwillige basis zijn, en op een dergelijke manier dat 100% van wat degene die jou wil steunen ook daadwerkelijk bij jou komt.

Ik zie veel mods op de steam workshop voor Cities: Skylines waar onderaan in de beschrijving een subtiele patreon link staat met een dergelijk bericht als: als je mijn mod leuk vind, en mij wil steunen in mijn werk (en misschien zelfs richting fulltime wil helpen), bied ik je hier deze mogelijkheid.

Deze mogelijkheid vind ik heerlijk, het is net zoiets als subscriber worden bij je favoriete streamer op twitch, of een donatie doorsturen. Je steunt een van je favoriete content creators, maar wel op vrijwillige basis.

Paywalls zijn m.i. te belachelijk voor woorden voor mods. Een echte mod maak je voor jezelf, omdat je zelf een verbetering in het spel aan wil brengen, zodat jij er zelf meer plezier mee kan hebben. Dat je daarna zo vriendelijk bent om je gemaakte content met de community te delen is natuurlijk geweldig, maar in geen enkele manier verplicht.
Wanneer je mods maakt uit 'verplichting', of om er geld mee te verdienen, dan kan je je beter afvragen of je wel met de goede intenties bezig bent.
Ten eerste, wanneer je zů goed bent dat je geld kan vragen voor wat jij als mod maakt, dan is het misschien een idee om bij een spelontwikkelaar te gaan werken, en daar meer te verdienen.
Ten tweede, als je er zelf geen plezier meer in hebt en puur doorgaat om de community tevreden te houden of om geld te verdienen, dan kan je je tijd beter in iets anders steken waar je wel gelukkig van wordt.
Ik verwacht dat dit in hun gezicht gaat opblazen.
Enkel trol mods gaan geupload worden.
99% van de gebruikers van de workshop gaan die verlaten.
En zelfs goeie mods die achter geld gaan vragen gaan gewoon vergeten worden.

Dan gaat Valve alles terug draaien en een donate button invoeren.
Ik verwacht dat dit in hun gezicht gaat opblazen.
Enkel trol mods gaan geupload worden.
Deze avond upload ik "I Am Rich". :D
Nu is er genoeg gesproken over voor een tegens voor betaling voor mods. Ik denk dat het een hele slechte ontwikkeling is.

Wat het ergste hiervan kan zijn is bijvoorbeeld bij Skyrim de unofficiele patches. Deze fixen heeeel veel bugs in de game zelf. Dus deze heb je "nodig" om de game goed te kunnen spelen.
Maar wat nou als de developers zeggen van hier heb je een game, met veel bugs en je moet nog een mod/patch van de community kopen om de game goed te spelen. (waar de devoloper het meeste geld voor krijgt)
Nu levert de modder(s) veel werk om een game beter te maken (in geval van patches afmaken) en het zou fijn zijn als deze persoon/personen hier een beloning voor krijgen. Maar mijn beslissing om die game te kopen zal erg veranderen en een grote kans om ervan af te zien.

Nu is dit bij bijna alle games niet het geval, maar Berthesda heeft er wel een handje van om games af te leveren vol met bugs en door de community te laten oplossen. (en mogelijk dat er nu meer gaan volgen) Zo betaal je voor een game vol met bugs om vervolgens nog meer te betalen voor een patch die de problemen oplossen. (waar Berthesda het meeste geld van krijgt)
Niet alleen dat.

Maar de auteurs van mods zoals de unofficial patches kunnen ook niet veel zonder de gigantische support (in de vorm van bug meldingen en testen) vanuit de community.
Maar wat nou als de developers zeggen van hier heb je een game, met veel bugs en je moet nog een mod/patch van de community kopen om de game goed te spelen. (waar de devoloper het meeste geld voor krijgt)
Inderdaad.

Veel mensen die Bethesda's games op de PC spelen nemen de bugs, quirks en tekortkomingen vaak voor lief er van uit gaande dat de community ze mettertijd wel zal fixen.

Als die fixes nu vervolgens ook weer geld gaan kosten dan zal de liefde voor Beteshda's games bij een groot deel van die groep snel tanen. De rij klagenden op de stoep van Bethesda zal groeien want het oude devies: "mods will fix it!". Gaat niet meer op, in ieder geval niet zonder nůg meer centen neer te moeten tellen.

Ik ben overigens wel van mening dat er altijd een grote groep modders (die het als hobby of passie zien) en gebruikers zal zijn die er voor zullen zorgen dat dat soort essentiŽle mods gewoon gratis zullen zijn.
Kun je via Steam mods installeren? ;-)

Serieus: ik maak al sinds jaar en dag gebruik van NMM, ik vind de Workshop erg onhandig voor het zoeken en installeren van mods.

Ik vraag me ook af of het werkt - een heleboel mensen zullen wel willen betalen, maar zou je als mod maker liever een groot publiek hebben met veel vraag en enthousiasme en dankbaarheid (wat er echt wel is naast de negatieve kanttekening die in het artikel word geschetst, of maak je een mod voor een handvol mensen die er voor willen betalen en waar je dus een paar euro aan overhoud?

Voor grote mods / overhauls / nieuwe content kan ik me er wel iets bij voorstellen c.q. daar zou ik best voor willen betalen, maar dan vind ik het weer lastig dat maar een klein deel bij de ontwikkelaar terecht komt.
ik vind de Workshop erg onhandig voor het zoeken en installeren van mods.
Het tweede deel van deze zin vind ik toch wel de grootste onzin die er is.
Het installeren van mods is nergens makkelijker dan op de workshop. Je klikt 1x op een knop, klaar. Heb je nog extra dingen nodig om de mod te laten werken, krijg je een popupje dat dat vermeldt, met netjes een link naar die onderdelen. Er bestaat zelfs de mogelijkheid om in 1x een hele verzameling te installeren, wanneer iemand een pakket heeft gemaakt van kleinere mods. Makkelijker dan dit kan echt niet hoor.

Ik ben het wel met je eens dat het zoeken naar mods op de workshop redelijk ruk is. Al typ je de exacte naam van een mod in, vaak staat deze toch niet bovenaan. Trefwoorden doen weinig, behalve nutteloze resultaten leveren
Ook het de-installeren van mods had iets beter gekund. Wanneer je er een stuk of 100 geÔnstalleerd hebt kan je al door flink wat pagina's bladeren. Jammer dat valve daar aan vast houdt, en niet gewoon in 1x als op 1 pagina zet, en de weergave al laat updaten als je ook masseer 1 letter in de zoekbox typt.

Nog een laatste ding waar ik extreem fan van ben is de update functionaliteit, heerlijk gewoon. Niet meer iedere dag op een forum kijken of er een nieuwe versie is, ze komen vanzelf. 2 dingen die me daarbij ergeren:
Je hebt niet de mogelijkheid om zelf terug te gaan naar een oudere versie.
Er staat bij de downloads in steam niet welke mod er geŁpdatet is.
2 kleine dingen die toch wel erg fijn zouden zijn.
Ja, ik bedoelde ook voornamelijk het zoeken. Installeren is idd 1 druk op de knop. Maar dat geldt voor de Nexus / NMM net zo goed.

Als ik jouw post zo lees heb jij nog nooit NMM gebruikt! Bijna alles wat jij aangeeft te missen zit daarin :) </schaamteloze promotie>
Ik moet eerlijk zeggen dat ik inderdaad nog nooit een van beide diensten gebruikt heb (of er Łberhaupt van gehoord heb), maar ik geloof ook niet dat ik een spel bezit waarvoor daar mods te vinden zijn. Desalniettemin zal ik zo eens kijken wat ze te bieden hebben, wie weet is t wel heel interessant.
+Bij NMM word je niet geforceerd te updaten, slechts een icoontje dat er een nieuwe versie van een mod is en een link naar modpagina (zodat je de changelog kan lezen).
+Oude versies van mods staan op de nexus.
+Er staat een datum van release update en installatie update op NMM.
+Zoeken is zeer gemakkelijk op de nexus.
-Nexus 3 clicks i.p.v. 1 click. click mod->download tab->download with NMM->activate mod versus click mod->subscribe

Het is mij met 40 maal de moeite gelukt 3 mods te installeren en laten werken met steam t.o.v. dezelfde mods op de nexus.
Er is een petitie gestart op change.org om Valve van gedachten te doen veranderen over het betalen voor mods. Op moment van schrijven hebben al 28464 mensen deze petitie al (digitaal) getekend.
Getekend. Geld vragen voor mods is verkeerd. Geld vragen voor het werk van anderen is al helemaal verwerpelijk. Steam moet dit besluit terugdraaien.
Lijkt me een slechte ontwikkeling... mods moeten community gedreven zijn, niet financieel gedreven. Als je al ziet hoeveel troepgames er tegenwoordig op steam verkocht wordt... met mods zal dat nog 10x zo erg zijn.

Mods zijn ook nog eens vaak onstabiel of werken slecht samen. Geen enkele kwaliteitscontrole. Vind het maar raar om daar geld voor te mogen vragen via Steam. Steam is zo populair omdat het een kwaliteitsplatform is, maar naar mijn idee is dat de laatste tijd echt flink aan het afbrokkelen...

[Reactie gewijzigd door Goron op 25 april 2015 11:03]

Bye bye workshop, ik ga never nooit niet betalen voor mods. Waarom willen ze dit nou weer zo graag kapot maken.

Dat is het gewoon niet waard, 9 van de 10 mods installeer ik om even te kijken wat het doet, maar het blijft door de community gebouwde aanvullingen die een hoog hobby gehalte blijven houden, hoe goed het ook moge zijn. ik ga toch geen 200,- betalen voor de 200+ mods die ik heb draaien.

Wat is er mis met de donatie knop, die heb ik wel meerdere malen gebruikt.
Die zorgt er tenminste nog voor dat men zich moeite doen om de mod zo goed mogelijk te maken want dan krijgen ze misschien meer gedoneerd, nu is het makkelijk geld verdienen.

En wat als de mods niet samen werken met elkaar.
Pff, ik kan wel door blijven gaan..

Mensen zien alleen maar dollar tekens als iets veel wordt gedaan.. oeh mods lopen wel heel goed, als we ze nou betaald maken dan verdienen we bakken met geld.

En dan krijgen ze de hele shitload aan commentaar over zich heen en zijn ze ook nog verbaasd.
Maar blijven ze het toch weer opnieuw proberen.
Ik heb dit ook op een ander forum gezegd: al gebruik ik zelf geen of bijna geen mods, door dit soort dingen ga ik er ook nooit aan beginnen. Tenzij je nu al in de modding scene zit en mods installeert, zul je over een flinke drempel heen moeten stappen, namelijk je creditcard gegevens invullen en modden zakelijk gaan benaderen. Het kinderlijke en onbezorgde is in ťťn klap weg.

Je kan het ook vergelijken met Linux. Er is mogelijkheid om te doneren, maar met uitzondering van enkele distributies is alles gratis.
Wat er ineens verandert, is dat alle toekomstige versies van Linux achter een paywall verdwijnen. Je kan nog de oude versie gebruiken, maar nieuwe versies betekenen pay or leave.
Het klinkt allemaal leuk, die betaalde mods, maar er zitten hier en daar nog wat haken en ogen aan.

- Niets houdt iemand tegen om een mod van iemand anders te uploaden en geld er voor te vragen. Niets houdt iemand tegen om gedeelten van een iemand anders mod te gebruiken in een eigen mod en hier geld voor te vragen.

-Het roept ook de vraag op of iemand die betaald heeft voor een mod recht heeft op support? In de mod-scene is het vaak zo dat het installeren en gebruiken op mods op eigen risico is.

-Is er verder enige quality controle over de mods? Als je ergens voor betaalt kun je een bepaalde standaard verwachten. Wie zet deze standaard?

Geen zwart-wit kwesties dus. Al met al denk ik dat iets van een donate-button een beter systeem is voor de modder om wat geld te verdienen.
De quality control is soort van ingebouwd doordat je binnen 24 uur hem terug kunt brengen - en natuurlijk kun je niet-werkende mods flaggen als zodanig, evenals een opmerking / review achterlaten in de comments. Check die dan ook voordat je een mod aan wilt kopen. Crowdsourced quality control.

[Reactie gewijzigd door YopY op 24 april 2015 12:24]

Veel mods hebben een slecht effect op de stabiliteit van Skyrim omdat ze voor een actie een script opstarten dat vervolgens niet wordt verwijderd en blijft bestaan in je save game.

Daardoor crasht het spel later met een save die niet meer te redden is maar dit kan veel langer duren dan 24 uur voordat het duidelijk is.

Crowd sourced quality control en betaalde content gaat niet samen. Of het is gratis en ik moet op de community vertrouwen of ik betaal en wil als een betalende klant geholpen worden.
De quality control is soort van ingebouwd doordat je binnen 24 uur hem terug kunt brengen
Dat geeft je geen refund van je centen. Het geeft je een refund in je Steam wallet. Je kunt je refund dus enkel en alleen op Steam uitgeven.

En 24 uur is bij lange na niet genoeg tijd om een mod te kunnen beoordelen als deze meer content biedt dan een armor setje. Als er meer content in zit, scripts, quests, etc, dan heb je meer tijd nodig de effecten proper te evalueren. Tevens kun je in 24 uur moeilijk een complexere mod evalueren op bugs, ongewenste edits, etc.
evenals een opmerking / review achterlaten in de comments.
Diegene die de mod uitbrengt heeft alle mogelijkheden comments te verwijderen.
Crowdsourced quality control.
Ja, we zien bij Greenlight en Early Acces hoe goed dat werkt..
Het probleem is dat de Workshop zich presenteert als een eenvoudige appstore maar Skyrim-mods echt niet zo eenvoudig zijn als apps.

In veel gevallen zijn er compatibility patches nodig om mods samen te laten werken. Je mag niet te veel script-intensieve mods draaien. Er is de memory limit van 3.1 GB. Enz.

De Workshop maakt zich er gemakkelijk van af door te stellen dat je bij problemen maar moet klagen bij de modmaker. Maar in veel gevallen kan de modmaker er geen fluit aan doen. Yes, I modified levelled list XYZ. Yes, the other mod does the same. Yes, a compatibility patch can be created, but I can't even get access to the other mod unless I pay §X of my own money and I can't upload compatibility patches to the Workshop anyway. What do you want me to do about it?

En de klager vraagt zijn geld terug, laat een 1-ster review achter en de modmaker schiet zich door de kop.

[Reactie gewijzigd door Enai op 24 april 2015 13:37]

Het is veilig op het moment dat je een mod koopt. Je weet alleen niet wat er na die 24 uur kan gebeuren. Een mod kan problematische consequenties hebben die zich pas na 24 uur voordoen bijvoorbeeld. Een update van de game kan zorgen dat een mod niet meer werkt. Een update in mod X kan er voor zorgen dat mod Y niet meer werkt. Etcetera..

Een opmerking/review achter laten helpt niet als je mod na 24 uur stopt met werken, damage is done, je geld ben je kwijt.
Op het internationale PC Gamer forum heb ik al mensen zien zeuren over de ''More Magic'' mod van 6 euro. Hij is buggy en is niet compatible met andere mods. Dus nee, er is zo te zien geen vorm van quality controle. :/
Dit is te gek voor woorden. Ten eerste kan iedereen zomaar mod content van een ander verkopen. Ten tweede neemt Steam 75% van het geld voor zichzelf en ten derde is er geen enkele vorm van garantie voor de eindgebruiker. Als een mod niet meer werkt heb je pech gehad.

Zeer foute beslissing van Valve. Een donatie knop zou 100x beter geweest zijn.

Krijgen we straks ook mod piracy en mod DRM 8)7 8)7 8)7
Ik heb een script dat checkt of een mod de officiŽle versie is, gebaseerd op de filename (die als unique identifier gebruikt wordt op de Workshop).

Iemand anders die de mod wil stelen kan niet anders dan de filename wijzigen om de mod te kunnen uploaden, en dan zorgt het script ervoor dat de mod niet meer werkt.

Mogelijke payload: een boodschap "[naam van uploader gestolen mod] IS A THIEF AND SCUMBAG" gevolgd door een zwart scherm. }:O
Ik heb een script dat checkt of een mod de officiŽle versie is, gebaseerd op de filename (die als unique identifier gebruikt wordt op de Workshop).
Een paar dingen:

- Een script is met de voor iedereen beschikbare tools redelijk eenvoudig te verwijderen. Het zal de persoon die het werk wil her-uploaden slechts een minuutje extra tijd kosten.

- Ook jouw script is met de voor iedereen beschikbare tools gemakkelijk aan te passen. Recompilen voor papyrus en klaar. Ook dat zal de persoon die met het werk van een ander wil cashen slechts een minuutje extra tijd kosten.

- Je vergeet dat de mod niet enkel en alleen maar op de Steam Workshop opnieuw geŁpload hoeft te worden. Daarvoor is geen andere bestandsnaam of wijziging in de mod nodig.
Niet als de code in een OnInit() staat en je de inhoud van \source uit je bsa hebt verwijderd.

Dat je de mod elders kunt uploaden, is waar. Maar gezien de huidige koers die Valve vaart, zal dit niet lang meer het geval zijn, en zeker niet meer voor Fallout 4.
Niet als de code in een OnInit() staat en je de inhoud van \source uit je bsa hebt verwijderd.
Alles wat je voor papyrus gecompiled hebt kan ook gedecompiled worden.
Denk niet dat je daarmee voor elkaar krijgt dat mensen je mod gaan kopen. Integendeel denk ik.

Zo'n melding zou mij er juist toe brengen om vooral jouw mod niet te kopen. Niet dat ik Łberhaupt ooit mods zou kopen. Een donatie zou ik overwegen, een betaling niet.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 24 april 2015 13:32]

Ik heb een script dat checkt of een mod de officiŽle versie is, gebaseerd op de filename (die als unique identifier gebruikt wordt op de Workshop).

Iemand anders die de mod wil stelen kan niet anders dan de filename wijzigen om de mod te kunnen uploaden, en dan zorgt het script ervoor dat de mod niet meer werkt.

Mogelijke payload: een boodschap "~[naam van uploader gestolen mod] IS A THIEF AND SCUMBAG" gevolgd door een zwart scherm. }:O
of
"if you paid for this, you have been ripped off"
"go to [jouw website] for the latest free version"
"please report [naam uploader gestolen mod] if you paid for [naam mod]"

[Reactie gewijzigd door SirJMO op 24 april 2015 14:35]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True