Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 173 reacties

Steam heeft het aantal van 6000 games in zijn digitale winkel overschreden. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van een klein jaar geleden, toen Valve aankondigde dat Steam meer dan 3700 titels aanbood. Bijna alle games zijn in ieder geval voor Windows beschikbaar.

Wie de browse-functie van de Steam Store gebruikt en alle games bekijkt, zal zien dat de teller op het moment op 6256 games staat. Met het Windows-filter aan komt de teller op 6254 uit. In totaal zijn dus twee games wél beschikbaar voor OS X of Linux, maar niet voor Windows. Voor Linux zijn 1448 games verkrijgbaar en voor OS X 2243 games. De getallen zijn exclusief games die niet meer aangeboden worden, maar nog wel in de libraries van spelers voor kunnen komen. Ter vergelijking heeft Origin iets meer dan 500 games, en GOG net boven de 1200.

Volgens SteamDB zijn er minstens zeven spelers die meer dan 6000 games in hun library hebben. De nummer één van die ranglijst heeft 6768 games en daarmee vertegenwoordigt zijn account een waarde van 70.398 dollar, of 62.403 euro.

Toen Valve in september vorig jaar nog 3700 games had, had het platform 100 miljoen gebruikers. Hoeveel dat er nu zijn, is niet bekend, maar in februari meldde Valve nog 125 miljoen gebruikers te hebben. Onduidelijk is welk aandeel van die gebruikers ook daadwerkelijk actief is.

Steam

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (173)

Die verdubbeling in een klein jaar is ook te danken aan al die waardeloze Early Access games die er zo gemakkelijk op komen. Vind ik zelf niet eerlijk om die als een volwaardige game te tellen.
Helemaal ontopic man.
Denk je inderdaad games te zoeken bij de library, is gewoon achterlijk veel early access etc.

Om eerlijk te zijn, heb er 1x aan mee gedaan (War of the Overworld), maar dat was specifiek omdat ik graag de nieuwe Dungeon Keeper wou supporten...
Ga het in ieder geval nooit meer doen, dat early access is gewoon drama.
En oude re-releases gewoon vreemde publisher die wat oude licenses bij elkaar gooien en soms tientallen spellen op de frontpage dumpen.

Terwijl die ene indie dev net die dag lanceert end at dus compleet zerzopen voor de browsende snelle bezoeker.
Wat ik ook slecht vind is oude games waarbij niet staat welke platforms ze ondersteunen. Bijv. Supreme Commander vond ik vroeger een topgame, jaar of anderhalf a twee geleden nog eens gekocht op Steam... kan ik het helemaal niet spelen op Windows 7.

Als er in Steam staat dat de game Windows support heeft dan verwacht ik ook recente Windows support. Als ze dat niet kunnen bieden moet dat er duidelijk bij staan.

GoG kan er bijv. wel voor zorgen dat oude games speelbaar worden op nieuwere platforms, waarom doet Valve die moeite niet met Steam.
Het platform Steam is gelanceerd als plek waar consumenten gemakkelijk het aanbod van ontwikkelaars kunnen vinden. Het is niet de verantwoordelijkheid van Steam om games te laten draaien op een bepaald soort besturingssysteem. Dat ligt namelijk bij de ontwikkelaar. Dat GoG dat dan bijvoorbeeld wel doet, is mooi meegenomen en een pluspunt van de service.
Het is misschien niet hun taak om een game te "fixen" voor oude Windows versies maar het is op z'n minst hun taak om te melden op welke versies van Windows het nog werkt.
Staat er ook gewoon bij op Steam, iets verder naar beneden scrollen voortaan ;)
Of anders kijk ik gewoon bij de desbetreffende forum of er evt een oplossing is. De meeste games zijn nl wel te fixen, zo moet mijn zoon een Starwars game spelen met de koptelefoon aangesloten op de microfoon, ja dit is echt. Ik kon dit ook niet geloven maar het werkt nu wel, op win8.1 incl het geluid.
toen steam net uitgebracht werd (voor 2003 toen het gold werd) was het eigenlijk bedoeld om de updates voor counterstrike snel en gemakkelijk te distribueren.
Daarna is pas de verkoop van valve games erbij gekomen, en daarna andere game develpers..
Heb een van de oudste steam accounts er is zodoende
Steam was eigenlijk de hele aanleiding om gecentraliseerd games in de toekomst aan te bieden, met o.a micropayments en DLC.

Er zit een gigantisch verdienmodel ook bij inbegrepen. Je hoeft immers niet meer te wachten totdat een game in de winkels ligt, maar kunt deze vaak net iets goedkoper via Steam aanschaffen omdat je geen doos en toebehoren meer hebt maar de game direct in je online library.

Een platform zoals steam is ideaal voor game-makers om hun game in te kunnen promoten. Dit gebeurd niet alleen hier op steam maar natuurlijk ook op andere platformen zoals IOS, Andriod store en wat nog meer. Het is funest voor kleine game-ontwikkelaars die niet anders kunnen dan aansluiten bij een partij zoals Steam omdat zij never nooit de middelen voor goede promotie niet hebben.

En dat heeft steam wel, met ? miljarden users die er dagelijks gebruik van maken. 6000 is een mooi nummertje op papier maar grotendeels met early access waar men weinig aan heeft.
Supreme Commander 1 en 2 (via Steam) draaien ook nog uitstekend op Windows 7 en 8 (10 nog niet geprobeerd, maar verwacht van wel).
Draait op prima op win 8 & 10
Ik kreeg SupCom niet draaiend op Win 7, uiteindelijk kwam ik online veel tegen dat je dan maar Forged Alliance moest draaien. Die zag ik ook in m'n library staan, en dus die maar ge´nstalleerd en dat werkte wel.

Maar dat neemt mijn kritiekpunt op Steam niet weg :).
FA is toch een stuk beter dan default SupCom :P
Huh, dat is wel raar. Is daar geen oplossing voor, zoals het spel uitvoeren in XP-modus? Heb je Steam al gevraagd of zij een oplossing hebben?
Als iets beschikbaar is op gog gaat daar mijn voorkeur naar uit, als je er niet tevreden mee bent beloven ze ook nog geld terug binnen een maand.
Bij steam kan je nu ook zeer makkelijk refunden!
Supreme Commander Forged Alliance kan je gewoon spelen via Steam, en beter nog via FAForever.
Fallout 3 heeft bijvoorbeeld wel een melding dat de game niet geoptimaliseerd is voor windows 7. Staat dat er dan niet bij?
Supreme commander doet het hier prima op zowel w7 als w8. Zelfs mn niet-game laptop draait t prima (heeft wel een losse gpu).

Ik heb ook enigszins slecht nieuws voor je: de cd key van vroeger kan je gewoon op steam invoeren en dan krijg je forged alliance er gratis bij. Helaas was dit noodzakelijk voor mij gezien de orginele schijf als niet legitiem werd gezien door de drm.
Gisteren toevallig nog Supreme Commander FA geinstalleerd via steam, op Windows 10. Zat in me library en idd vroeger stuk gespeeld. Behalve dat je cursor verdwijnt als je display scaling op 150% heb staan (dus ff ergens anders opzetten, opgelost) was er niks aan de hand en kon ik het gewoon prima spelen

Dus als ik het op Windows 10 kan spelen moet je dat zeer zeker op Windows 7 kunnen. Sterker nog ik speeldde het vroeger zelfs op Windows 7 dus ja weet wel zeker dat het kan. Even Googlen op je probleem zou ik zeggen.
Dit staat erbij op steam:

"Systeemeisen
RECOMMENDED:
OS: Windows« XP Service Pack 2, Windows« Vista
Processor: 3.0 GHz Intel or equivalent AMD processor or better
Memory: 1 GB RAM or better
Hard Disk Space: 8GB available hard drive space
Video Card: 256 MB video RAM, with DirectX 9 Vertex Shader / Pixel Shader 2.0 support (Nvidia 6800 or better)
MINIMUM:
OS: Windows« XP Service Pack 2, Windows« Vista
Processor: 1.8 GHz processor
Memory: 512 MB RAM
Hard Disk Space: 8GB available hard drive space
Video Card: 128 MB video RAM or greater, with DirectX 9 Vertex Shader / Pixel Shader 2.0 support (ATI 9600+, Nvidia 6200+) "

Lijkt mij toch redelijk duidelijk. ;)
Heb er ook 1 keer aan meegedaan, welliswaar via kickstarter, Carmageddon Reincarnation.
Ik had goede hoop, maar wat een aanfluiting is dat gebleken. Wat mij betreft de eerste en laatste keer dat crowdfunding.
Die lui van Carmageddon hadden het inderdaad vrij slecht aangepakt met maar enkele builds voor de release. Om nog maar te zwijgen over de teleurstellende main release. Ik hoop dat die patch van afgelopen week nog voor een verbetering heeft gezorgd.

Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal slecht is. Ik heb verder eigenlijk alleen maar goede ervaringen met early access, maar dat komt vooral omdat ik heel selectief ben in wat ik steun. Ontwikkelaars van titels als Space Engineers, 7 Days To Die en Kerbal Space Program laten namelijk zien hoe het wel moet. Elk op hun eigen manier, maar allemaal luisteren ze naar hun community en releasen ze geregeld nieuwe builds.
Ik twijfelde tussen die en WotW.
Moet zeggen dat WotW nu wel goed wegspeeld.

Nog steeds niets te spelen dan dat Carmageddon?
Heb er zelf ook niet zoveel mee, zeker nadat ik paar van die horrorverhalen heb gelezen over developers die het geld gewoon inpakken en d'r mee vandoor gaan.

Leuk spelletje waar ik dan wel aan meedoe is Besiege. Wordt goed aan doorontwikkeld. Concept is wel leuk: je mag zelf op welke manier je wil in elk level machines bouwen (vanaf level 1 heb je alle onderdelen die in het spel zitten tot je beschikking), die vliegen/lopen/rijden en eventueel tot de nok toe vol zitten met wapens in de vorm van bijlen, zwaarden, vlammewerpers etc. En dan moet je het einddoel zien te halen, wat meestal zoiets is als:
- Rij naar een bepaald doel toe (meestal zonder gesloopt te worden door kleine enemies die rondlopen/schieten)
- Sloop een x aantal vijanden/varkens/kippen
- Sloop deze gebouwen
-etc.

Is verder niet heel ingewikkeld/uitgebreid spel hoor. Leuk voor tijdverdrijf.

[Reactie gewijzigd door SebasC88 op 28 augustus 2015 13:29]

Dat is ook het enige spel wat ik early access gekocht heb! Inderdaad erg vermakelijk. Alleen waren er zo weinig levels nog.
Dat kan je toch ook verwachten van early access?

Wat ik overigens wel eerlijk vind is dat de prijs hoger wordt naarmate er meer content voor gemaakt is.
Je wordt beloond voor je vertrouwen om het spel in een vroeg stadium te kopen.
Ieder z'n eigen mening. Ik vind EA geweldig (Early Access, niet EA Games, just to be clear). Niets fijner dan iedere maand ofzo nieuwe content, mooie nieuwe dingen om mee te spelen, heerlijk. Zonder die updates ben ik zo uitgedaan met een spel.

Toegegeven, niet alle EA spellen zijn even eerlijk en geweldig, maar er zijn er meer dan genoeg die al jaren een volwaardig spel zijn, en alleen maar beter worden, gratis en voor niets.
Klopt, en bij sommige games (zoals wotw) kan je geluk hebben en het spel uiteindelijk goedkoper kopen.
Hij was in early access Ą19,99 en nu Ą27,99. Toch wel mooi meegenomen
Qua pre-orderen: Het hangt ook een beetje van de publisher af. Ik heb een aantal dagen geleden Dirt Rally gekocht en het spel is geweldig. Natuurlijk is het spel al een tijdje in de 'Early Access' stage waardoor er dus al veel verbetert is, maar het voelt completer aan dan bijvoorbeeld Project Cars.

Ik denk dat verder de hele markt volgepropt is met die Greenlight spelletjes van studenten die een horror spel proberen te maken in Unity... Als je af en toe die F2P spellen ziet staan als suggestie zakt mijn broek af van de 'kwaliteit'.
Zitten aantal released games tussen die zo matig zijn, ze amper volwaardig kunnen zijn. Daarbij zijn er bij behoorlijk wat games ook meerdere entries voor losse DLC of combo packs, CoH en CoH2 meteen al op de eerste pagina.

Edit, even correctie hierop, ik zat op een andere lijst te kijken. Link uit bericht geeft inderdaad de juiste 'verzamelnamen' weer, mijn fout. Hier en daar enkel een game die een heruitgave van een bundel heeft gedaan (zoals GW).

Ben benieuwd welke game het slechts heeft verkocht op steam :P

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 28 augustus 2015 13:44]

Company of heroes bestond uit 3 games, niet uit 1 game + 2DLC's.

Company of heroes 2 Serie bestaat uit 5 stand-alone games:
- Company of Heroes 2
- Ardennes assault
- Obercommando west
- US forces
- Britsh forces

Allemaal stand-alone games. dus volledig terecht dat het word geteld als 5 games.
Je hebt gelijk, mijn bericht aangepast, ik zat op de verkeerde lijst te kijken.
Het is echt niet alleen bagger Early Access games, er zijn ook zat bagger games die direct door uitgevers worden ingeschoten, want Valve checked niet op kwaliteit... Er komt op die manier meer baggertroep binnen dan via Early Access...
Prison architect, arma 3 , kerbal space program, allemaal in early acces gekochr, en bevallen goed, alleen bij arma 3 jammer dat er met dlc gegooid word, al tijdje niet gespeeld maar zag screensgots dat een type heli in mp niet te betreden was omdat de dlc buet geinstalleerd is, dat is echt schofterig van de devs
Waardeloze Early Access games vind ik wel wat kort door de bocht. OkÚ, er zit wat rommel tussen; maar sommige games zijn echt wel de moeite waard. Meer nog, ik zou Underrail -zelf in de huidige onvolledige vorm- tot een van de beste RPGs ooit tellen.
Edit: En waarschijnlijk had dit soort spellen zonder Early Access nooit kunnen bestaan.

[Reactie gewijzigd door Xzylvador op 28 augustus 2015 14:03]

Gewoon afstemmen. Ik vermoed dat veel mensen erg sympathiek zijn met de makers en vrij lichtzinnig voor een spel stemmen. Dat het er leuk uitziet betekent echter niet dat het ook leuk is. Ikzelf probeer altijd streng te zijn en eerlijk te kijken of er een kans is dat ik geld op tafel leg voor een dergelijk spel.... wat tot gevolg heeft dat de meeste spellen een nee-stem krijgen Dat is lullig voor de auteurs, maar niet voor niets. Als je ergens geld voor wilt vragen wordt een bepaald minimale kwaliteit verwacht. Ik wel iets soepeler voor spellen die men gratis wil aanbieden.
Inderdaad. Ik vind dat Valve hier een veel duidelijkere scheiding in mag aanbrengen. Early Access dient gewoon een eigen storefront te hebben eerlijk gezegd. Niet alleen omdat het dit soort tellingen verstoort, maar het is nogal wat om als bedrijf de producten die NIET AF ZIJN op je frontpage te knallen. Dat stinkt naar de misdaad.

Los van de vreemde plaatsing is het ook niet prettig als consument om elke derde titel die je aanklikt te ontdekken dat het een game is die niet af is. Het kost bakken met verspilde tijd bij het browsen, en het verstoort de shop-ervaring. Ik loop ook geen winkels binnen die alleen maar producten aanbieden die niet 'voorradig' zijn toch?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 augustus 2015 14:08]

Je kunt met de 'customize' knop Early-Access Products vrij aardig van de voor pagina verwijderen. Dat vond ik zelf een hele verademing.
Beste voorbeeld ooit: Journey of the Light wat gewoon een gigantische scam was en geen game.

Jim Sterling: https://www.youtube.com/watch?v=8LBG51Pafig

Helemaal mee eens maar eigenlijk zie ik liever een andere oplossing: dat games niet zo makkelijk in early access beschikbaar gesteld mogen worden. Laat ze dan een apart programma opzetten waar hobbyisten die maar wat aanklooien hun spullen kwijt kunnen, maar dat het niet tussen de reguliere "serieuze" games komt te staan. Dan krijgt greenlight wellicht ook weer wat bestaansrecht.

EDIT: faal, de game was niet eens early access, gewoon een normale "release". De andere scam game van dezelfde tiener was wel early access.

[Reactie gewijzigd door gimbal op 28 augustus 2015 13:33]

Sorry maar ik vind de early acces games daar vaak nog leuker als de gewond a(aa) titels. Mij hoor je niet klagen!
Zijn wel een aantal games die het goed bedoelen en via early access ervoor willen zorgen dat ze hun game kunnen blijven verder ontwikkelen. Maar je moet idd erg goed opletten want soms krijg je gewoon een buggy game die nergens op lijkt en nooit afraakt. Wacht altijd een tijdje eer je zo een game koopt wat de reacties zijn of controleer hoe vaak de game updates krijgt.

[Reactie gewijzigd door Grompie op 28 augustus 2015 13:32]

Ik denk dat het eerder ligt aan al die Greenlight games die erop komen; die slaan Early Access gewoon over. Dat is echte puinhoop en er zijn er al meerdere door Valve weer afgehaald omdat ze gewoon niet speelbaar waren.
Niet alleen dat, maar ook vele ports van mobiele games en een heel scala aan browsergames heeft zijn weg gevonden in Steam.

Vorig jaar was al te merken dat het kwantiteit over kwaliteit was, maar dat is nu nog meer waar geworden.
Early access is uiteindelijk een beetje als kickstarter. Je koopt een game dat nog volop in ontwikkeling is, op die manier krijgt de ontwikkelaar (vaak een indie) al geld binnen zodat er verder gewerkt kan worden aan het spel. Daarnaast is er ook tijdens de ontwikkeling feedback van spelers die de ontwikkeling kan helpen sturen.

In de basis is het een zeer goed principe, maar net zoals bij crowdfunding is er geen enkele garantie op het eindproduct en durft het soms wel eens slecht uitdraaien.
Ik vraag mij ook af of ze DLC's en remakes als volledige game tellen
Buiten dat veel indie-games die er op komen noem ik ook niet echr volwaardig.
En qua prijs ook niet :(

Ik kijk met regelmaat naar indie-games daar om ''te supporten'' maar er is haast niks te supporten.
Veel niet eens volwaardig etc, echt jammer dit.
Wat betreft die waardeloze Early Access games, daar is geen woord aan gelogen.
Koop ze dan niet. Ik was erg blij om ARK: Survival evolved's early access te spelen.

Het enige nadeel is dat een dev gewoon kan stoppen als ze binnen zijn, zonder Řberhaupt de game af te maken. Games hoeven zichzelf niet meer te bewijzen. Een leuke gimmick verzinnen en/of een spannende trailer en het is vaak genoeg om tonnen binnen te krijgen. Dan een game 'releasen' en naar de volgende.
Kan het er niet meer mee eens zijn, van de 6000 games zullen er echt minstens 3000 early access games die populaire indie iniatieve zoals minecraft na doen zijn. Deze spellen zijn alles behalve een meerwaarde voor het platform ze zijn misleidend omdat ze vaak nooit af komen en de beloftes erin onrealistisch zijn. Zo wordt het voor ons de consument moeilijker kiezen en geeft dit onzekerheid. Iets wat zoon platform als steam juist zou kunnen voorkomen. Slechte zaak slechte vooruitgang maarja das mijn stukje opinie.
Zelfs films via streaming. Als ze die rommel ook meetellen tikt het wel aan.
Mjah er zitten wel wat goede tussen maar ook veel projecten die met wat Unity Standard Assets in elkaar zijn geflanst en op steam zijn gezet, of projecten die nooit afgemaakt en verlaten zijn.

Ikzelf vind het ook erg jammer dat deze mogelijkheid er is.
Daarom ben ik blij dat je games kan refunden als ze niet bevallen :Y
het is duidelijk dat ze nu kwantiteit ipv kwaliteit promoten, zeker met hun steamboxes die er aan zitten te komen, die het merendeel van de high-end games toch niet kunnen draaien.

Onder de benaming "gamers" worden al lang niet meer de typische hardcore-gamers gerekend, maar ook de huismoedertjes en 6-jarigen die flash-spelletjes op facebook spelen, die willen ze aantrekken en uitmelken, omdat ze nog na´ef genoeg zijn om voor zo'n prullen te betalen.
En een mega bak aan greenlit onzin die uiteindelijk een gigantische bak aan negatieve reviews behouden.

om de kwaliteit van steam hoog te houden zou ik het toch niet verkeerd vinden als ze die "erg negatief" games uit de store schoppen.
De grote hoeveelheid spellen komt voornamelijk doordat het "hek van de dam" is. Iedere malloot kan zijn spel op Steam krijgen en dat is ook wel te zien aan de hoeveelheid slechte spellen. Er is geen kwaliteitscontrole.

Kijk maar eens op het Youtube kanaal van Jim Sterling, hij speelt de slechte spellen die op Steam staan (en verkocht worden).

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 28 augustus 2015 13:10]

Niet alleen op Steam trouwens, dit komt mede door de smartphone (en indie gaming) hype, het is even kort door de bocht te makkelijk geworden om een spelletje te maken.

En dan is het probleem wat daarvan in het verlengde ligt dat 'jan en alleman' spelletjes begint te maken vooral voor een leuk zakcentje, terwijl 'pietje die echt een leuk idee heeft' (en spelletjes maakt omdat ie het leuk vind) niet meer opgemerkt word omdat ie niet met veel hype en poespas een bestaand concept in een nieuw jasje propt.

Kijk naar games als angry birds, flappy birds, agar.io etc, allemaal leuk natuurlijk, maar allemaal ook behoorlijk inspiratieloos gebruik makend van bestaande gameplay concepten, kom je dan aan met je goed doordachte gameplay, dan raak je dat aan de straatstenen niet meer kwijt, tenzij je bereid bent allerlei partijen te gaan betalen voor marketing.
Voorheen was het op Steam geen probleem omdat je niet zomaar op Steam je spel mocht verkopen. Sinds er geen kwaliteitscontrole meer is, is het aantal games explosief gestegen en daarbij ook het aanbod crappy games.
Klopt ja, toen ze begonnen met Greenlight waren ze heel streng, maar nu lijken ze bijna blindelings gewoon een willekeurige 30-40 titels per week goed te keuren.
Gek dat je 0 krijgt want je hebt gelijk. Er zitten toppers AAA titels in als games van 5 cent. Die laatste categorie overheerst zelfs. Zelf heb ik een game of 100, waarvan de meeste FPS zijn van een beetje kwaliteit.

Wat overigens ook kwalijk is, is dat Steam spellen aanbiedt die externe DRM nodig hebben (e.g. Far Cry 3 waar je uplay voor nodig hebt). Sommige spellen werken ook gewoon niet. Bulletstorm bv heb je GfwL nodig die inmiddels al ter ziele is gegaan en werkt dan ook niet.
Dan moet je de makers van Bulletstorm aanschrijven om hun game te patchen. Dat is met meer games gebeurd toen GfwL ter ziele ging (goddank).
Inderdaad, het is aan de developers zelf om GFWL eruit te halen, zoals andere developers dat ook al gedaan hebben.

Hij heeft echter wel een punt, het is inderdaad vervelend dat spellen op Steam soms naast Steam nˇg een ander programma erbij moeten installeren om te werken.
Dat is inderdaad heel vervelend, daarom koop ik ook geen spellen met extra 3rd party DRM (zoals uplay). Enige manier om tot de botte harses van uitgevers door te dringen :)
Laat Steam AUB games van andere platformen blijven aanbieden, vind het al redelijk balen dat EA games alleen nog maar op Origin te krijgen zijn.
Ik wil juist niet 600 games op Steam, 30 games op Origin, 20 games op Uplay, 40 games op GOG hebben. Ik wil alles onder 1 kap, zo veel mogelijk. Ik heb wel een Origin account, met +/- 15 games erop, omdat ik die spelen gewoon graag wou. En dat zal waarschijnlijk ook wel met Uplay gebeuren wanneer Uplay hetzelfde gaat doen. Maar AUB, liever niet zeg..
Ik ook, alleen als je Far Cry 3 opstart onder Steam, start deze Uplay en vraagt hij om een account naam.
Offtopic : Game for Windows Live werkt nog prima, dit weekend windows 10 vers geinstalleerd, steam geinstalleerd, GFWL (gedownload van de xboxsite) geinstalleerd en werkt prima met Dirt 2


Steam is ook een makkelijke manier om al je spellen mooi bij elkaar te hebben. + met de regelmatige sales, een leuke manier om je (verzameling) spellen compleet te krijgen.
Je schijnt er inderdaad omheen te kunnen werken als je veel moeite doet (account aanmaken, dll's installeren). Zie http://steamcommunity.com...ons/0/626329820992861489/

Edit: taalfout

[Reactie gewijzigd door gast128 op 28 augustus 2015 19:48]

Ik heb echt alleen maar gedaan wat ik hiervoor type, geen dll's gecopy'd of wat dan ook, gewoon schone installaties ;)
En ja dat account tbv gfwl had ik al, dus alleen inloggen
Games of titels? Gezien al die kleine DLC pakketjes ook als losse titels worden gezien. En vallen de applicataties daaronder? Nogal een incompleet nieuwsbericht t.b.h.

Wel even mooie cijfers voor de linux/osx bashers die beweren dat je op die systemen niet kunt gamen.

1 op de 3 games komt ˇˇk voor de mac uit
1 op de 5 games komt ˇˇk voor linux uit

Dat zijn toch al veel hogere cijfers dan er altijd als argument wordt aangeboden, en ook cijfers die overeen komen met mijn eigen library. Ik verwacht dat de verschillen alleen nog maar kleiner zullen worden, helemaal omdat steeds meer mensen in de gaten krijgen dat Windows niet het enigste besturingssysteem is.
Games of titels? Gezien al die kleine DLC pakketjes ook als losse titels worden gezien. En vallen de applicataties daaronder? Nogal een incompleet nieuwsbericht t.b.h.
Games, dus zonder DLC, demo's, applicaties, etc maar echt alleen pure games. Je kan het eenvoudig zelf zien op http://store.steampowered.com .
Wel even mooie cijfers voor de linux/osx bashers die beweren dat je op die systemen niet kunt gamen.

1 op de 3 games komt ˇˇk voor de mac uit
1 op de 5 games komt ˇˇk voor linux uit
Het gaat inderdaad erg hard. Het is ook een groot contrast met de consoles die het zeker in hun eerste jaar met slechts een handvol releases moet doen. Zelfs voor Linux zijn er al meer games dan voor de xbox one en ps4 samen. Wel is het zo dat het aandeel AAA-games groter is op consoles. Hoe dan ook, er zijn inmiddels enorm veel games voor Mac en Linux, in ieder genre is er wel wat beschikbaar.

Extra fijn is dat je aankopen op steam niet platformgebonden zijn. Wie van het ene OS overstapt naar het ander kan zijn (ondersteunde) games gewoon meenemen en hoeft niet opnieuw te investeren om een collectie te beginnen.
Dus die top-owner heeft het voorbije jaar meer dan 3000 games (in ÚÚn jaar tijd!!) gekocht?!! Straf!

Edit: hoe kan die trouwens meer dan 6700 games hebben, als de Steam store er maar 6256 heeft? Of zijn er al honderden games uit de store gehaald?

[Reactie gewijzigd door PearlChoco op 28 augustus 2015 13:15]

Ja, zoals het artikel ook aangeeft. Een voorbeeld is bijvoorbeeld EA, die heeft op een gegeven moment zijn spellen weggehaald omdat ze Origin begonnen waren.
Dat is niet helemaal waar, er zijn nog steeds EA games op Steam zoals NFS tot en met Shift 2 (geen MW2012/Rivals) en Sims 3 met alle DLC
Ik vraag me af of daar niet een of meerdere testaccounts van Valve zelf bij zitten.
Yup, er zijn er al honderden verwijderd (zie ook http://removed.timekillerz.eu/games.php) en ik denk dat deze persoon er wel een aantal heeft. Daarnaast zijn er ook games die verborgen zijn en kan je meerdere dezelfde games op 1 account hebben, bijvoorbeeld omdat er een EU versie is en een US versie. Je kan deze 2 aanschaffen (via een omweg) en dan heb je er 2 volgens SteamDB terwijl de Steam Store natuurlijk gewoon 1 aangeeft.
Aan de ene kant leuk, zo'n grote game base, maar even er doorheen browsen om te kijken of leuke, onbekende spellen tussen zitten is er niet meer bij :-)

Als je ook kijkt naar de nummer 1 speler op SteamDB, die de meeste spellen heeft (https://steamdb.info/calculator/76561198000611224/) dan zie je dat hij "slechts" 14% van al zijn spellen gespeeld heeft.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je alle spellen die er zijn zou kopen...
Om eerlijk te zijn klopt het "x% gespeeld" niet goed. Ik heb genoeg spellen die ik wel gespeeld heb, maar waar 0 uur bij staat.
Vaak komt dit door een launcher die alvorens het spel het spel opstart
Steam meet dan de tijd dat die launcher geopend is geweest
Steam heeft ook vroeger niet de tijd gemeten. Half-Life 2 heb ik bijvoorbeeld via Steam gespeeld, maar deze staat als 0 uur gespeeld.
fijne zinloze berekening hieronder... :+

maar dan nog. Deze man of vrouw is 7 jaar lid bij Steam en heeft in die tijd 6768 games verzameld.
In 7 jaar tijd (2555 dagen), kom je er dan toe om gemiddeld maximaal 9 uur per spel gespeeld te hebben (als je alle spellen gespeeld hebt en totaal niet zou slapen ;-) )

Als je alle spellen minimaal een dag (16 uur) zou willen spelen, heb je ruim 12 jaar nodig.

Zijn totale speeltijd in 7 jaar is echter 4725 uur, dus gemiddeld een half uur per dag.
Zijn gemiddelde speeltijd (per spel toch?) is 5,2 uur, dus speelt hij/zij 10 dagen met ÚÚn spel.

In dat geval doe je met deze collectie zo'n 185 jaar voordat je alles gespeeld hebt (en je collectie verder niet uitbreid)


Dankzij Devin19 hieronder mijn rekenfoutje gezien, niet een half uur per dag, maar 2 uur per dag |:(

Dan ben je slechts 48 jaar aan het gamen :-)

[Reactie gewijzigd door scorpion-biker op 28 augustus 2015 14:41]

Gemiddeld 2 uur per dag ;)
Dit, de % en uren gespeeld statestieken 'bloeden uit', zo heb ik tot een paar jaar geleden jaren lang ontzettend veel Garrysmod gespeeld, en zat aan iets van 5400 uren, maar heb het nu al zon 2 jaar nauwelijks meer gespeeld, en nu schijn ik het maar 230 uur gespeeld te hebben. :?
Nee, dat klopt, ik vind dat de store echt op een verschrikkelijke manier ingericht is, zoeken is gewoon een ramp.. Ja kunt wat keywords selecteren, maar helaas niet juist uitsluiten.. Je moet moeite doen om gewoon een normale lijst te krijgen..
En hoeveel van deze games zijn nog in ontwikkeling? Pre-alpha/alpha/beta builds die hopelijk (maar niet zeker) afgemaakt worden. Steam wordt steeds meer het platform waar iedere indie dev zijn game kan dumpen, en alhoewel dat niet per se een slechte zaak is, wordt het wel steeds moeilijker om tussen de bomen en de DOTA clones het bos nog te zien...
573 op dit moment. Het aantal EA titels wordt zwaar overschat.

Natuurlijk zijn er ook een pak "afgewerkte" titels die eigenlijk nog steeds de titel early access of beta verdienen, maar ze worden tenminste aangeprezen als volwaardig product.
Je ziet dat een game bagger is voordat je 'm koopt. Die slechte games doen niemand kwaad, maar het is wel de prijs voor een open platform waar iedereen op kan publiceren.
Ik mag er van uit gaan dat dit -released- games betreft?... en dus niet alpha/beta/etc onzin?

Iemand die daar opheldering over kan geven?
In het artikel op Tweakers staat:
Wie de browse-functie van de Steam Store gebruikt en alle games bekijkt, zal zien dat de teller op het moment op 6256 games staat.
Als ik diezelfde lijst op Steam bekijk, dan zie ik daar sowieso Rust en DayZ tussen staan, waardoor ik er dus vrij zeker van ben dat hier gesproken wordt over het aantal games inclusief alle "alpha/beta/ect onzin"
Dit gaat over games die je kunt kopen. Aangezien je veel games in early access kunt kopen die dan nog alpha/beta zijn zal dit getal dus zeker die games bevatten.

Er zijn in de jaren trouwens ook allerlei games van Steam verdwenen die wel nog in mensen hun libraries zitten, het zijn er ook geen honderden hoor, maar zeker wel tientallen.

En dan zijn er nog de letterlijk 100en naamloze items in de steam library die niet in de store voorkomen (nog onuitgebrachte/nooit-uitgebrachte games etc)

Dus het getal (van games in Steam) leunt al met al waarschijnlijk al richting de 7000.
De getallen zijn exclusief games die niet meer aangeboden worden
Waarom zou je een game niet meer aan willen bieden? Of moeten aanbieders van games betalen om op Steam vermeld te worden? Dan kan ik mij er nog iets bij voorstellen.

Ik zou trouwens ook weleens een ranking willen zien van verkocht aantal per game (dus niet hoeveel spelers het momenteel spelen, wat wel te vinden is). :)

[Reactie gewijzigd door TimMer op 28 augustus 2015 14:09]

The first rule of steam-publishing is, we don't speak about steam-publishing ... what happens on the steam publishing platform, stays on the steam publishing platform ;-)

Van steam: "We don't discuss our revenue split publicly. Once your game goes through Steam Greenlight, we'll get to those details."

Via twitter lees ik wel regelmatig dat die split behoorlijk voordelig is voor steam, een reden waarom veel devs besluiten het zonder steam te proberen. Maar het is net de dragons denn, steam geeft je product wel enorm veel exposure.
je kan een lijst googlen die aangeeft wat er is verwijdert

http://www.google.nl/url?..._drOEA6JPKhj6fFz_wehCPSvg

het zijn met name early acces games die hun beloftes niet nakomen
Ik heb dan nu nog 4131 games te gaan om
Mijn libary VANDAAG compleet te maken

[Reactie gewijzigd door JBVisual op 28 augustus 2015 13:14]

En nog 100 extra jaren leven om ze ook echt daadwerkelijk allemaal uit te spelen? :+
Zou leuk zijn om de totale (gemiddelde) benodigde spelduur van je collectie te kunnen uitrekenen (ahv de data in howlongtobeat.com)! Handig om je pensioen te plannen :)
Misschien interpreteer ik je verkeerd, maar dat is al mogelijk. Precies ook op de website die jijzelf aangeeft. Als je naar howlongtobeat.com gaat, kan je jouw SteamID invullen, en dan berekent de site automatisch hoelang speeltijd je hebt met al je games (mits speelduur bekent is op de website, en zo zijn er ook games die je in principe nooit kan uitspelen (sandbox) die ook geen tijd meekrijgen).

Zo is mijn totaliteit: Time to Beat 442 Days 3 Hours.
haha daar komt het wel op neer. zo'n 90% heb ik nooit gespeeld. maar las ik een bundle aanschaf met 8 a 20 games en ik speel er elke keer maar 1...

Het apparte van dat een bundel met soms wel 20 games goedkoper is dan wanneer ik die ene game die ik juist wil via steam zelf aan schaf.

ik zou het persoonlijk wel zien zitten om een soort van "Steam unlimted" te zien. waarbij ik voor een vast bedrag per maand toegang heb tot de hele collectie, alle dlc etc...
een soort van netflix dus voor games :P (maar wel dat ik alles lokaal op mijn eigen pc heb staan)
Mooi voor Steam. :D

Dat origin er 'maar' 500 heeft komt omdat het bijna EA exclusive is. Ik merk ook dat EA uit punching power aan het runnen is; de nieuwe titels komen steeds minder snel uit met minder impact.
GoG moet ik nog heen kijken; ik hoor goede dingen en ze lijken we te groeien.

Wel is het zo dat veel op Steam vaak spellen zijn die opnieuw zijn uitgebracht in verschillende smaken (Kijk maar naar Doom of Duke Nukem). Maar ook veel pre-release en alpha's. Natuurlijk vind ik het leuk dat ik Commander Keen via Steam kan spelen. :P
Origin heeft bij velen geen voorkeur en wordt voornamelijk gebruikt omdat het 'moet' (bepaalde EA games zijn alleen maar via Origin te krijgen/spelen). Steam heeft bij velen de voorkeur (ook bij mij).

GOG is bekend en geaccepteerd geraakt vanwege de legio oude games die ze aanbieden die niemand anders legaal aanbied. Hun DRM free model is zo populair dat zo ook moderne titels zijn gaan aanbieden. Ik vind Steam nog steeds makkelijker, maar GOG gebruik ik voornamelijk voor de oude games.
Ik zie anders wel dat iedereen Origin aanprijst voor het customer support.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True