Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Grand Theft Auto IV is om onbekende reden niet meer te koop

Grand Theft Auto IV, de bekende openwereldgame uit 2008, is sinds dit weekend niet meer te koop op Steam. Op de Steam Store-pagina is de prijs en de koopknop simpelweg verdwenen. De dlc, Episodes from Liberty City, is nog wel te koop.

Gamemedia als Neowin hebben ontwikkelaar Rockstar Games om commentaar gevraagd omtrent de verkoopstop, maar die heeft nog niet gereageerd. Ook de Complete Edition van het spel is niet verkrijgbaar. Het kan mogelijk met rechten te maken hebben: gelicentieerde muziek mag een beperkte tijdsduur in een game gebruikt worden voordat het er weer uit moet. Waarschijnlijk om die reden kreeg GTA IV bijvoorbeeld een patch in april van 2018, maar de muziek werd in augustus van vorig jaar ook weer teruggebracht zonder tekst en uitleg.

Ook in de officiële Rockstar-winkel en de Rockstar-launcher is GTA IV niet te vinden, maar oudere games als GTA: Vice City en GTA 3 zijn wel van de partij. Wel werkt de url voor GTA IV bij Rockstar nog, maar het kopen van de digitale pc-editie lukt niet. Het is onduidelijk sinds wanneer dat is.

Gebruikers die de game al op Steam hebben, zullen deze in ieder geval nog wel kunnen installeren en spelen, zoals dat altijd bij Steam gaat. Nieuwe digitale exemplaren van de game kunnen momenteel nog wel bij winkels van derden gekocht worden.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

12-01-2020 • 14:42

199 Linkedin Google+

Reacties (199)

Wijzig sortering
Ik blijf het maar een apart dingetje vinden. Dat muziek licenties bij games maar voor een paar jaar gelden. Uit een film of serie wordt toch ook niet achteraf nog de muziek er uit geknipt als het product een bepaalde leeftijd heeft bereikt.

Vanwaar dit onderscheid? Zal een track in een game een hogere prijs hebben; doordat het een interactief product is. Of is dit puur een Rockstar dingetje. Bij Guitar Hero gaan de tracks na een bepaalde tijd ook niet weg.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 12 januari 2020 14:55]

"Uit een film of serie wordt toch ook niet achteraf nog de muziek er uit geknipt als het product een bepaalde leeftijd heeft bereikt."

Dat gebeurt wel degelijk. In dat geval wordt er bij nieuwe uitgaves op dvd/blu-ray/stream andere muziek in gemonteerd.

Zie bijvoorbeeld dit voorbeeld van de verschillen tussen de originele dvd-uitgave van Scrubs en de Netflix-versie: https://www.reddit.com/r/...netflix_song_differences/
Tour of Duty DVD's hebben ze met dit soort praktijken flink vernaggeld in ieder geval. Niet meer om naar te kijken zonder die vette jaren 60 hits.
En dan vinden ze het heel gek dat mensen naar piraterij grijpen om toch de originele releases nog terug te kunnen vinden.
Dat is toch een beetje het manco van bijna de hele digitale entertainment industrie? Aan de ene kant de benadeelde partij uithangen als men door dit soort geintjes elders het materiaal haalt. Aan de andere kant steken ze ook geen vinger uit om tot een (centraal) systeem te komen wat voor de consument/klant wel bruikbaar c.q. betaalbaar is. Lekker hypocriet.

Wat ik me in deze afvraag, Rockstar is al een aantal keer in het nieuws geweest dat door muziekrechten er muziek ingame aangepast/verwijderd moest worden. Echter andere games kan ik zo niet echt naar voren halen. Hebben zij nou een bepaalde afspraak of heeft dat meer te maken met de naamsbekendheid van GTA?
Dit kan gemakkelijk voorkomen worden moest Rockstar wat meer geld in pompen in hun radio's. adios maken een groot deel uit van de GTA content. Ze kunnen artiesten betalen om songs te,laten maken voor GTA V en dan is het probleem opgelost.
Ik denk dat de vibe van een game als Vice City of San Andreas niet hetzelfde zou zijn als je original artists muziek laat maken voor dat tijdperk. De kracht van Vice City is juist om met Michael Jackson, Toto en Quiet Riot mensen aan te rijden. Ditto voor San Andreas met de hele 'gangsta rap'.

Niet dat de game anders zou spelen, maar het is wel de icing on the cake voor de GTA ervaring.
Met het budget dat Rockstar heeft moet dat wel mogelijk zijn. Natuurlijk moet er een Michael Jackson in zo'n vice city maar er zijn zoveel radio stations dat je door een paar artiesten wel de sfeer van die tijd er in kan krijgen. Zo creëer je ook nieuwe hits. Wat ze nu doen is gewoon wat muziek in licentie nemen. En geen eigen werk. Zet een paar artiesten zoals Daft Punk, The weekend en zo in om songs voor je te maken en je hebt direct een sound track met de sfeer van de 80's. Wanneer de licentie van Michael Jackson vervalt dan is er toch tenminste nog een 80's soundtrack die overblijft.

Radio's zijn zo'n belangrijk aspect van GTA dat het jammer is dat ze daar niet wat meer geld in pompen het is niet dat ze het niet terug verdienen.
Die deceptie heb ik, jaren geleden inmiddels, ook meegemaakt. Was super happy dat ik de de gehele serie als een fraaie box-set (in ammo-box vorm) had weten te bemachtigen, wat ToD is voor mij echt jeugd-sentiment (samen met mijn vader gekeken, was voor mij de eerste R-rated serie). Dus meteen de eerste episode aangezet, en wat krijg ik te horen: een of ander non-descript stukje muzak in plaats van het iconische Paint it Black. Weg sfeer, weg nostalgie, alsof de ziel, het hart uit de serie was gesloopt: heb toen de DVD stopgezet, opgeborgen, en er ook nooit meer naar omgekeken...

Heb om dezelfde reden ook nooit de "opgeschoonde" versie van Scrubs (een van mijn all-time favoriete series) op Netflix kunnen, willen kijken.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 13 januari 2020 10:19]

Ik blijf het apart vinden dat er een bepaalde generatie is die dankzij ToD Paint it Black altijd direct met de Vietnamoorlog zal associëren, terwijl anderen die associatie totaal niet zullen hebben. :)
ToD was voor mij de eerste echte "volwassen" serie die ik mocht kijken, en het maakte indertijd veel indruk op mij. En ik denk op velen anderen met mij: ToD is ergens wel een beetje een spirituele voorvader van series als Band of Brothers en Generation Kill, aangezien het een van de eerste series was die de kijker een nauwe band gaf met een gevechtseenheid en de dingen die zij als voetsoldaten (gewone jongens waarmee een gemiddeld persoon zich kan identificeren) doormaakten op het slagveld (MASH speelde zich meer aan de rand van de Koreaanse Oorlog af). Daarnaast had (en heeft) de Vietnamoorlog toch wel een bepaalde aantrekkingskracht en omringd met een bepaalde mate van mystiek (tropische setting, onzichtbare vijand, eerste echte media-oorlog dus veel archiefmateriaal).
Voeg vervolgens nog een scheutje Pavlov (dezelfde, steeds terugkerende soundtrack die sterke associaties oproept met iets dat indruk heeft gemaakt) aan de mix toe, en voila - Paint it Black en ToD zijn voor velen onlosmakelijk met elkaar verbonden.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 13 januari 2020 17:02]

Amen.

Edit: eigenlijk zou ik graag willen dat je doorging met je relaas. Ik herken mij er 100% in. ToD hoorde bij opgroeien in de 80's. Van Micro Machines tot He-man tot Transformers. ToD was voor mij of meer de poort van kind-zijn naar een jonge volwassene (die ik op dat moment nog lang niet was), en bij die poort klinkt Painted Black. Om na een heftige aflevering luidkeels Born to be wild (of iets dat er fonetisch op leek) mee te schreeuwen om te ontladen.

Zou mooi zijn als er naast The toys that made us en The movies that made us ook een Series that made us op Netflix komt.

[Reactie gewijzigd door KlaasjeNL op 13 januari 2020 21:12]

amai, ....talk about a flashback.... (voelt zich oud )
ik werd inderdaad niet echt blij toen ik die vage synthesizer covers hoorde in Tour of Duty toen ik uit nostalgie de serie weer eens opgezocht had. :'(
Ik wed dat als het kon, ze het achteraf nog uit een online-DRM blu-ray disk zouden halen.
Nieuwere versies van de blu-ray hebben wel andere muziek erin gemonteerd. Als je alles via streaming doet (zoals 99% van de mensheid gok ik) krijg je ook de nieuwe muziek.
Scrubs was ook het eerste voorbeeld waar ik aan moest denken :).
Inderdaad wordt dit wel degelijk gedaan, en het heeft in het geval van Scrubs ook nog invloed op de scenes, waardoor de muziek niet meer mooi past bij de scene.
Oh nee niet Scrubs :O de soundtrack was zo goed en zo belangrijk voor die serie
Jep. Ik ga hem ook maar snel veiligstellen voor mijzelf..
In een film of serie hoor je niet het gehele nummer en de stukken die je hoort zijn gemengd met overige geluiden.
Dat laatste is in een game natuurlijk ook zo. Tenzij het zo’n jaren vijftig zwart wit film idee is waar alles met die tekst plaatjes tussendoor komt ;)
Nee, bij een game kun je 9/10 keer de muziek in losse files vinden
Maar we hebben het nu ook over horen. Dus dat de bestanden er los inzitten maakt dan niet zoveel uit. Zeker niet als ze er al tien jaar inzitten. Het is nou niet zo dat je ze nu dan ineens nergens meer kan vinden op het internet ofzo.

Daarnaast gaat het natuurlijk over de algemene gemiddelde Jan <insert korte achternaam>. Die gaat dat niet zomaar ff doen.
Neehoor, in veel games kan je alle audio uitzetten op de muziek na ;) Daarnaast kan je die audio files gewoon uit de bestanden rippen mocht je het echt willen, (en dus verspreiden) Nog meer argumenten waarom een game licentie dus meer zou kosten.
Jij vind het raar maar ik, de rechthebbende, vind het doodnormaal dat als jouw leverancier rockstar maar voor 5 jaar wil betalen dat je ook maar 5 jaar krijgt. Voor deze voor jou onbegrijpelijk rare situatie moet je bij jouw leverancier (rockstar) zijn en meer kan ik er als rechthebbende van de muziek er niet van maken.

Ik als rockstar zijnde zou de muziek licentie afdwingen 'voor altijd *binnen de game* tegen redelijke prijs' of andere muziek uitzoeken. Maarja als mijn klanten muziek x verwachten en ik x niet oneindig kan krijgen sta ik dus voor lastige keuzes.

En jazeker wel zo dat dit bij films/series ook wel eens gebeurt

Kut systeem

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13 januari 2020 05:00]

Maar waarom hanteer jij, als rechthebbende, een andere prijs voor een licentie van 10 jaar of een licentie voor onbepaalde tijd? De (economische) levensduur van een game ligt ver onder die 10 jaar. Het is alleen om je portfolio en franchise levend te houden dat je wilt dat de muziek er voor altijd in zit.
Because I can. Wil je de licentie of niet? Ik sluit al een compromis met jou, jij wilt mijn normale onbepaalde tijd tarief niet betalen dus bied ik je korting voor tijds beperking zodat jij alsnog mijn track in de hoogtijdagen van jouw game kan hebben. Ik ben vast een klootzak maar jij zit ook op je centjes.

Of misschien bied ik wel helemaal geen onbepaalde tijd aan omdat ik dat om wat voor reden dan ook niet wil.

Waar het precies ligt bij deze deals weten we niet, maar ik vind überhaupt de vraag 'waarom kost voor altijd meer dan tijdelijk' nogal een.. Tjah..

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13 januari 2020 12:44]

Wij hoeven het onderhandel spelletje niet te spelen. Ik stel een licentie van 10 jaar gelijk aan onbepaalde tijd en ben van mening dat dit voor games helemaal niet rare beredenatie is.

Het is de licentie houder schijnbaar wel gelukt om periode van 10 jaar aan te houden. Maar als ik aan de onderhandelingstafel zat dan had ik als Rockstar gezegd take it or leave it.

Hoeveel "korting" zou jij geven op een 10 jaars licentie ipv onbepaalde tijd?
50% als ik de klant toch wel graag wil hebben ondanks dat de klant niet volledig stelt te kunnen betalen, of ik zou zeggen stik er in als je mijn tarief niet wil betalen, ligt aan van alles, misschien ook wel aan met welke mate van arrogantie rockstar naar mij toe stapt. (met jouw arrogantie zitten we eerder aan stik er in, en bij een rockstar die om de tafel zit met het verhaal dat ze ergens kosten moeten besparen en interesse hebben in goedkopere korter dan onbepaalde tijd licentie zou beter vallen te praten) Maar wat maakt het uit wat ik zou doen? 'Jij' wilt EN minder betalen EN jij wilt dat ik als rechthebbende mijn rechten als minderwaardig moet zien omdat dat jou na 10-12 jaar beter uit komt. Ach wat zeik ik nou dat jij mijn muziek zonder geldige licentie nog 'een beetje' blijft gebruiken (en verkopen).

Het punt blijft: Rockstar heeft om wat voor reden dan ook de licentie NIET meer maar dus wel tijdelijk betaald en tijdelijk gehad. Zo zit het en zo is het gegaan. Jij vind dat blijkbaar raar omdat '10 jaar al oneindig lang is dus doenouniezoraar rechthebbende' ik kan het goed begrijpen vanuit beide kanten dat men tot dit punt is gekomen en de afspraken moeten gewoon worden nagekomen hoe sneu een van de partijen dat wellicht achteraf ziet. (hoewel ik betwijfel dat Rockstar jouw mening deelt, die zijn blij dat het spel zo lang relevant is gebleven tegen eigen voorspelling in maar weten prima wat er ondertekend is en waarom)

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13 januari 2020 19:11]

Wat is jou achtergrond en dat vraag ik vriendelijk; op een of andere manier heb ik een arrogante houding :). Heb jij ervaring met het licentiëren van muziek (in games)? Ik begon mijn eerste post door te zeggen dat ik het een apart verhaal vind. Ik heb nu de discussie wat ouder is niet het idee gekregen dat het normaal is dat in games licenties maar voor bepaalde tijd wordt afgegeven.

Wat ik wel veel lees is dat licenties bij films/muziek op basis van lokalisatie of informatiedrager wordt vergeven. Maar ja, dat slaat dus niet op gaming en het bovengenoemde heeft er dus niet mee te maken. Er is dus een moment zijn geweest in de onderhandeling waarbij die 10 jaar is uitgerold. Dit wijkt dus af van wat normaal in dit soort contracten wordt afgesproken. Daaruit concludeer ik dus dat onbepaalde tijd het standaard tarief is. Wat voor mij als consument gewoon het fijnst is.
50% als ik de klant toch wel graag wil hebben ondanks dat de klant niet volledig stelt te kunnen betalen, of ik zou zeggen stik er in als je mijn tarief niet wil betalen, ligt aan van alles, misschien ook wel aan met welke mate van arrogantie rockstar naar mij toe stapt.
Je hecht wel veel waarde aan licentie voor onbepaalde tijd. Ben je het niet met mij eens dat in gaming je 10 jaar gelijk kunt stellen aan onbepaalde tijd. Wat zo'n game na 10 jaar doet is voor Rockstar als jij als rechthebbende toch niet interessant. Het geld is al lang verdient. Ik denk dat veel bedrijven wel zin hebben in die 50% korting als dat de normale gang van zaken was.
Er zijn afspraken gemaakt, die kom je na, daar gaat heel mijn verhaal over. Maak andere afspraken als je problemen hebt met deze afspraak.

Je lijkt ook geen erkenning te geven aan het feit dat hoe triviaal het voor jou lijkt er wel degelijk een verschil is tussen 10 jaar en onbepaalde tijd. Jij vind van 'Mwah niet echt' maar de heren en dames rond te tafel blijkbaar wel.
Afspraak is afspraak. Ik beweer nergens iets anders. Het is een vreemde/unieke deal. Ik concludeer door gebrek aan andere voorbeelden dat de standaard licentie dus wel voor onbepaalde tijd is. En dat het dus niet gebruikelijk is om die onbepaalde tijd te verkorten naar 10 jaar. De industrie maakt dat onderscheid zelf ook niet.

Maar als ik fout zit hoor ik dat graag. Vandaar dat ik bij jou informeerde of je praktijkkennis/ervaring hebt om te delen.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 13 januari 2020 20:46]

Nee geen idee wat dat betreft, ik vermoed ook dat onbepaalde tijd de standaard is, en ik vermoed dat er specifiek minder is betaald in ruil voor deze 10j
Omdat je games standaard een levenslange licentie moeten zijn...zou mooi zijn als alles ineens een timer heeft.

Oh, graphic assets... daar zit 4 jaar op... ineens overal 'missing error' textures, precies hetzelfde met Muziek en media in games..je veranderd de helegame met veranderd van muziek.

Stel dat ik bij Resident Evil ineens muziek moet gaan kiezen en overal Benny Hill theme onder ga zetten, dan klopt er toch ook niks meer van de intentie van het product (spanning.horror?)
Dat zouden ze willen als het zou kunnen van een bestaand schijfje. Sterker nog, het gebeurt bij remasters. Zoals bijvoorbeeld Tour of Duty:
https://nostalgieweb.nl/tour-of-duty-ging-er-mis-muziek/
Miami Vice is ook een voorbeeld waarbij het tot 2005 heeft geduurd tot ze hem op DVD konden uitbrengen daar Universal hem niet uitbracht tot alle muziek gelicenceerd was. Vervolgens is paar jaar geleden pas de blu-ray versie uitgekomen, daar begon het hele licentie verhaal opnieuw.

Wel een voorbeeld waarin ze de serie niet vernaggelde door hem uit te brengen met "vervang muziek"

[Reactie gewijzigd door sjanssen15 op 12 januari 2020 15:27]

"Married with children" heeft een nieuwe intro, dus het is niet ongehoord. https://www.youtube.com/watch?v=xad-StH-7BY. intro is niet alleen voor dvd maar ook tv.
Origineel is een frank Sinatra toch? Tjah.. Zo werkt het met deze rechten..
Een licentie voor bepaalde tijd kopen is doorgaans goedkoper dan een voor onbepaalde tijd. Toen Rockstar onderhandelde over de rechten voor de muziek hebben ze dat waarschijnlijk gedaan op basis van een voorspelde economische levensduur van het spel. In andere woorden: ze hadden niet verwacht dat dit spel na 12 jaar nog veel verkocht zou worden en dat het dus (wellicht) verstandig was om voor langere tijd een licentie af te nemen.

Daarnaast zou de vlucht van digitale verkoop in plaats van games op CD er iets mee te maken kunnen hebben gehad. Cd's kun je nog snel drukken en verkopen waarna het auteursrecht uitgeput is. Bij digitale verkoop werkt dit (in beginsel) iets anders.
Een licentie voor bepaalde tijd kopen is doorgaans goedkoper dan een voor onbepaalde tijd. Toen Rockstar onderhandelde over de rechten voor de muziek hebben ze dat waarschijnlijk gedaan op basis van een voorspelde economische levensduur van het spel. In andere woorden: ze hadden niet verwacht dat dit spel na 12 jaar nog veel verkocht zou worden en dat het dus (wellicht) verstandig was om voor langere tijd een licentie af te nemen.
Rockstar is in overtreding mocht het zelfs maar één exemplaar zonder licentie verkopen. Ik zie geen verschil in economische waarde van een (AAA) singleplayergame als die 12 jaar oud is of 70 jaar (wanneer het auteursrecht afgelopen). De economische waarde van een game zit hem in de eerste jaren.

Daarom vind ik het ook zo frappant dat dit nu 12 jaar na dato speelt. Gezever over een paar centen, terwijl het voor de rechthebbende van de muziek geen drol meer uitmaakt. Voor Rockstar is het natuurlijk wel belangrijk om je hele portenfolie speelbaar te houden.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 13 januari 2020 11:38]

De enigste manier is dan de game via minder legale bronnen bemachtigen met alle muziek erin. dat is dan de enigste optie die overblijft.
Of je kan de Xbox 360 versie tweedehands kopen. Stop hem in je xbox one en het werkt perfect inclusief alle muziek. Of anders de ps3 versie tweedehands kopen. Dit is toch wel het nadeel van games niet meer fysiek kopen. Alles kan er gewoon tussendoor uitgehaald worden.

Hoe zit het eigenlijk als je het spel al op steam hebt gekocht? En dan opnieuw download? Is dan die muziek er ook uit? Je hebt immers gewoon voor betaald....
In 2020 de xbox360 of PS3 versie van GTA IV spelen is wel een enorme stap terug. Je speelt dan op 720p of zelfs lager op de PS3. De framerate is ook om van te wenen, consistent 20fps op bepaalde stukken is gewoon de norm.

Het is toch echt wel aan te raden om GTA IV op PC te spelen voor de ideale ervaring. Zelfs op een wat verouderde PC kan je het nu gewoon vlotjes op 1080p60 of hoger draaien, met de graphics (quasi) voluit. Gebruik een Xbox controller als je dat wil, en je hebt gewoon de ideale ervaring voor dit spel.

Nu ik vermoed wel dat de meeste mensen hem al op PC hebben ondertussen. Je kon GTA IV in het verleden regelmatig voor 5 euro oppikken. Geen geld voor een spel zoals dit. Als je ook maar een greintje interesse had dan zul je het al wel hebben. Neemt niet weg dat het lullig is dat ze het niet meer verkopen, maar als je het echt wilt spelen op PC dan zal je wel een manier vinden.
Is inmiddels GTA IV op de pc soepel te draaien? Pfff toen der tijd liep het voor geen meter op high end pc
Ik heb voor de grap GTA IV nog eens geïnstalleerd. 1080P, settings vol open. Veelal kreeg ik 60fps (vsync staat altijd aan) maar er zijn ook stukken (zonder actie) waarbij mijn systeem maar 30fps trok.

Mijn specs:
Core i7 6700, 3,4Ghz
16GB DDR4 RAM
GTX 1060, 6GB

Waar gaat het dan mis?
Optimalisatie in de RAGE engine (vermoed ik). De devs hebben na de release van GTA V een boekje open gedaan over de development van GTA IV. Ze gaven toe dat ze tijdens de ontwikkeling van GTA IV zelf ook (nog) niet helemaal wisten wat ze het beste konden doen en/of hoe ze de engine het beste konden gebruiken. Het was volgens devs echt een rommeltje. Iets wat ze in GTA V stukken beter hebben aangepakt. In GTA V schaalt de RAGE engine stukken beter.

Toch jammer dat ik, 12 jaar na mijn originele aankoop, de game nog niet op z'n knieën krijg wat grafische pracht betreft en mijn hedendaags systeem alsnog moeite heeft.

@Bjorn89
Het is maar net welke eisen je stelt aan de term "fatsoenlijk".
Hardware is zo krachtig geworden ten opzichte van 12 jaar geleden dat het zelfs de meest rommelige engines enigszins goed kan draaien. Maar Zeker niet fatsoenlijk in mijn persoonlijke mening. Ik heb oprecht het idee dat de game code van GTA IV door onkunde vol staat met nutteloze/inefficiënte regels code.

[Reactie gewijzigd door EasyBoarder op 12 januari 2020 22:17]

Je fps kakt in naar 30 vanweg3 vwync aan.... Het is 60 of 30 dan.
Met vsync aan capt de game op 59fps (vreemd) en als ik richting het gedeelte kijk waar je aan het begin nog niet kon komen (richting het water) kakt het in naar 30fps.

Met vsync krijg je een kleine performance hit, maar dit is werkelijk absurd.
59fps kan komen omdat je GPU ook letterlijk op 59fps draait. sommige monitoren ronden eht naar beneden af.

Het is double buffering Vsync. Dit houdt in dat het of op 60fps draait om 1 frame per refresh te tonen of naar 30fps in kakt en dan 1 frame per 2 refreshes toon en dus je framerate halveerd. Dat komt niet door de game zelf maar door de settings. Vsync uitzetten zal dit verhelpen en in het algemeen waarschijnlijk beter draaien.
Ik begrijp je uitleg.
Zojuist zonder vsync geprobeerd en ook dan kakt het in naar 30-ish. De graphics zijn sowieso niet top of the line meer tegenwoordi. Ik schroef het wel wat naar beneden om op 60 te blijven :)
Komt waarschijnlijk doordat de meeste monitoren op 59Hz werken. Vsync trekt je fps gelijk aan de refresh rate van je monitor (59Hz dus), om screen tearing te voorkomen. Als je gpu dat dan nog niet aankan wordt de fps gehalveerd, en komt het op ongeveer 30 fps. Je krijgt een beetje meer performance als je vsync uitzet, en je fps limiteert op 59 fps. Ik weet niet precies of vsync altijd van 59Hz uit gaat, of dat het ook op 120 fps gaat werken als je scherm 120Hz ondersteund, maar dat is vast wel ergens te vinden.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 13 januari 2020 08:25]

Ik heb voor de grap GTA IV nog eens geïnstalleerd. 1080P, settings vol open. Veelal kreeg ik 60fps (vsync staat altijd aan) maar er zijn ook stukken (zonder actie) waarbij mijn systeem maar 30fps trok.

Mijn specs:
Core i7 6700, 3,4Ghz
16GB DDR4 RAM
GTX 1060, 6GB

Waar gaat het dan mis?
Vermoedelijk bij je begrip van v-sync. Wanneer je bij v-sync de fps niet haalt dan gaat hij halveren. Bij 60 Hz / 60 FPS wordt dat dus 30.

Verder vraag ik mij af of die game wel zo slecht loopt. In die tijd viel het mee, mits je de verkeers slider op dezelfde waarde als die van de consoles instelde. Dan haalde je toen al 60+ fps. Als ik me niet vergis 21.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 13 januari 2020 00:19]

60 fps met een 390, meer dan zat voor een GTA game. Voor een snelle online shooter zou dat niet genoeg zijn, maar voor games as The Witcher en GTA meer dan genoeg :)
Je hebt een krachtige systeem. Zet DSR aan in je nVidia CP en in-game zet je de resolutie op 2160p. Haarscherp en heel erg mooi ook. En de enigste manier om de onregelmatige framerates op te lossen is de framerate locken op 30 of 35. Is wel klote maar s wel fijner dan onregelmatige framerates. 1080p is hartstikke zonde voor zulke oude spellen.
We zijn twaalf jaar verder, normaal moet dat met een moderne pc wel lukken.
Als een spel normaal werkte om mee te beginnen ja.

Dat spel was een zooitje op Pc's destijds, en dat hebben ze nooit opgelost dus ja het draait prima tegenwoordig maar niet zo goed als je zou verwachten van een 12 jaar oud spel.

@Amdwarrior gezien hoe krachtig de videokaarten zijn tegenwoordig draait het ok, maar het kon beter.

Echter je blijft nog steeds opgeschept met dat hele Windows Live for Games zooi, anders kun je het spel niet eens opslaan (of hebben ze dat inmiddels opgelost?)

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 12 januari 2020 16:56]

GFWL is eruit gesloopt
Kan ook zijn dat de engine gewoon bagger is. Sommige warcraft 3 maps gaan bij bepaalde momenten gewoon laggen. En dan maakt het niet uit of het met een i3 2xxx gebruikt. Of de duurste intel. De game engine trekt het gewoon niet. Dat kan bij GTA 4 ook het geval zijn.
Ja, op het begin was het heel erg maar nu naar meerdere patches en geupdate hardware draait het fatsoenlijk :)
Heb toevallig de laatste paar dagen wat gespeeld uit nosalgie. GTX 1070 + 3700x op 1440p volledig maxed out. Hier draait het toch een pak beter dan bij @EasyBoarder. Hebben een 144Hz Freesync scherm dus heb Vsync gewoon uit staan. FPS schommelt wat tussen de 90 en 120 op de meeste plaatsen (zelfs als ik zeer snel rond rij). Het zou leuk zijn moest het steady 144 FPS halen, maar al bij al is het wel in orde. Het is een zeer slecht geoptimaliseerd spel, maar met mijn hardware maakt het dus niet veel uit.

Ik heb zelfs eerder problemen dat ik een te hoge FPS heb. De animaties in cutscenes zijn niet voorzien op zo'n hoge framerate en die hebben daardoor precies een haparend ghosting achtig effect. Het is moeilijk om te beschrijven, heb het nog niet in andere spellen gezien. Dat is wel storend. Met de FPS limiter op 60 is het probleem weg, maar dat doe ik dus liever niet... Dan heb ik liever vlotte gameplay in de rest van het spel.
Ik bedenk me nu:

Omdat ik al jaren geen dvd drive meer in de pc heb, was er geen enkele mogelijkheid voor mij om de game legaal te installeren. Met mijn fysiek legaal kopie naast me op het bureau, heb ik lang gezocht naar een digitale installer waar ik GTA IV kon downloaden en mijn key kon invoeren. Helaas bestaat dit niet. Op steam kon ik de key ook niet invoeren. Ik heb dan ook een versie gedownload waarvan ik niet weet welke update die bevatte.

Toch goed om te horen dat het bij jou beter draaide, al heb je wat krachtigere hardware.
Geen enkele mogelijkheid? Er zijn anders nog zat optische drives te koop hoor O-)

Een cdkey heeft naar mijn weten nooit de mogelijkheid gegeven tot een digitale kopie.
Er zijn wel veel games geweest waar je wel de cdkey kon gebruiken om een illegaal verkregen digitale kopie te actieveren.
@EasyBoarder: een andere mogelijkheid is om een iso te maken van de dvd (op een pc met dvd drive uiteraard), en dan die iso te gebruiken om de game te installeren. Deze iso kun je namelijk heel gemakkelijk koppelen in Windows 8+ door te dubbelklikken op het bestand.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 13 januari 2020 08:28]

Klopt inderdaad helemaal, dat is ook nog een optie. De image gemount houden is ook minder gedoe dan een spinnende dvd in je drive. Het proberen waard!
Mijn punt is meer dat ik geen optische drive wil. Ik heb het nergens meer voor nodig, los van deze game. Voor GTA V heeft Rockstar een downloader gemaakt zodat je met de originele key (gekoppeld aan je online account) de game alsnog kunt downloaden.

Omdat je tot voor kort nog wel digitale (downloadable) versies van GTA IV kon kopen, vond ik het vreemd dat ik het niet via die weg kon doen.
Vandaar dat ik als eerste ook al aangaf dat je de Xbox 360 versie in de Xbox One kan stoppen. Hierdoor heb je ook een hogere resolutie en hogere fps. Deze doet niet onder voor de pc versie.

Edit: in dit geval is trouwens de beste ervaring op de one x. Dan heb je 60fps

[Reactie gewijzigd door snefkens op 12 januari 2020 16:06]

Had over de "one" heen gelezen... Foutje van mij, mijn excuses!

Ik wist niet dat je ook echt een upgrade kreeg op de Xbox One. Ik dacht dat de meeste games exact zo draaide zoals op de 360, met eventueel een iets stabielere framerate. Dat is wel leuk dat ze hun tijd er hebben in gestoken om het even op te poetsen.
Niet te vergeten dat je geen modding opties meer hebt
Alleen de digitale versie is gepatcht, de disc versie niet
Dat klopt. Echter werkt het verrekt onhandig om een ongepatchte game te spelen op de apparaten. Volgens mij moet je ook bij Xbox One de update installeren.
Dan moet je wel een Xbox 360 , PS3 of One hebben natuurlijk.

Persoonlijk heb ik hem destijds op de 360 gespeeld maar die heb ik allang weggedaan.
Ja maar datzelfde geldt natuurlijk ook voor een pc. Zonder pc kan je hem ook niet spelen.
Hoe zit het eigenlijk als je het spel al op steam hebt gekocht? En dan opnieuw download? Is dan die muziek er ook uit? Je hebt immers gewoon voor betaald....
Je kunt hem gewoon downloaden als je reeds betaald hebt en krijgt dan de game inclusief muziek.
(Zie ook het artikel)
Zo enig vind ik dat niet. Maar misschien bedoelde je 'enige'?
Enige.

Verder is het inderdaad wel jammer dat door dit soort rechten series verknipt worden.
Zoals hierboven aangehaald wordt, scrubs.

Die serie moet je niet achteraf nog om klooien
De enigste manier is dan de game via minder legale bronnen bemachtigen met alle muziek erin. dat is dan de enigste optie die overblijft.
Nou ja spelen zonder muziek is ook gewoon een optie natuurlijk. De game “illegaal” verkrijgen is nooit de enige optie, je hebt geen recht op het spelen namelijk.
Heb ik er geen recht op? Ik heb betaald voor de game (in mijn geval GTA:SA) op Steam vorig jaar. Volgens mij heb ik dan recht op het product dat ik verwacht te krijgen, namelijk een gezonde dosis jeugdsentiment. Of met andere woorden, dezelfde game als ik vroeger (mijn middelbare schooltijd) speelde bij klasgenootjes thuis. Inclusief dezelfde muziek. Eindeloos rondjes rijden met de in-game radio aan is voor mij een groot deel van het plezier.

Maar dat heb ik dus niet gekregen. Volgens mij is dat false advertising. Ze doen alsof ze dezelfde game verkopen als 14 jaar terug, maar doen dat niet. Ik heb op z'n minst het gevoel dat ik genaaid ben, niet heb gekregen waar ik voor betaald heb. Volgens mij heb ik oprecht niet gekregen waar ik recht op heb.
Je hebt een gelimiteerde licentie gekregen en de licentie houder behoudt alle rechten op de software.
Ze mogen doen wat ze er mee willen. Als je dat niet bevalt kan je hem refunden of Take Two aanschrijven.
Dit staat allemaal in de licentie overeenkomst.

Het is niet leuk, maar het is nou eenmaal zo. Je zou kunnen kijken naar een boxed versie 2e hands met alle muziek van destijds er op als alternatief.
Niet alles wat in de EULA staat is rechtsgeldig. Consumentenbeschermingswetgeving gaat gelukkig gewoon voor.

Of dit ene ding in de EULA staat heb ik niet gecheckt (IANAL) en als het er in staat weet ik niet of dit stand zou houden in een zaak (again, IANAL) maar het is zeker niet zo dat ze in de EULA kunnen opschrijven dat ik maar een deel van het geadverteerde product krijg en dat ik daar maar mee moet dealen.

And then again, recht hebben != recht krijgen. Zolang ik niet naar een rechter stap is bovenstaande niet heel relevant. Maar dat geld voor hun ook. Als ik mijn minder legale completere kopie van de game speel dan is dat pas een echt praktisch probleem zodra zij naar de rechter stappen om mij te pakken. En ik denk niet dat iemand dat ooit gaat doen.
Klopt. Alleen betekent het niet dat omdat ze je voor X aanklagen je maar ook voor Y kan aanklagen. Als zij je voor X aanklagen. Kan je je verdedigen waarom je Y gedaan hebt. En denk dat omdat zij Y gedaan hebben doe ik X niet ver zal komen bij een rechtzaak.
Ik zeg ook helemaal niet dat ik "Jamaar het origineel mist de muziek" ga gebruiken als verdediging in een zaak over illegale downloads. Ik zeg alleen dat ik denk dat zo'n zaak er niet gaat komen omdat ze niet achter individuele downloaders aan willen omdat het ze veel minder oplevert dat het ze kost in tijd en moeite (en advocatenuurloon).
Games weet ik niet. Maar als je kijkt naar duitsland dan verdienen ze flink aan de individuele download. DFW wil maar al te graag achter de individuele downloader aan gaan. Brein ziet meer in mensen opvoeden. Gelukkig.
Dat zijn geen rechtszaken, maar schikkingsvoorstellen. De kans daarop is inderdaad aanwezig, maar daar heb ik me tot nu toe totaal niet in verdiept.

Ik kan wel toevoegen dat ik helemaal niet blij ben met Brein en hun wens mensen voor te lichten met feitelijke onjuistheden.
Klopt. Maar er zijn een paar in duitsland die het wel geprobeert hebben om door de rechter te beoordelen. En die waren ex gerechtelijke kosten ongeveer 3x zoveel kwijt. Dus dat is helemaal geen oplossing.
Met jouw logica heb je dus ook geen recht op updates, immers is het spel dat je kocht inclusief de bugs, dus als ze de bugs weghalen is het niet meer het spel dat je kocht...
Nou nee want het is normaal om updates te verwachten bij een stuk software. Sterker nog, als het aan de Consumentenbond ligt heb je binnenkort zelfs specifiek wel recht op updates, juist wanneer de fabrikant zegt van niet.
Dat gaat over hardware, niet software.
Je hebt een gelimiteerde licentie gekregen en de licentie houder behoudt alle rechten op de software.
Ze mogen doen wat ze er mee willen. Als je dat niet bevalt kan je hem refunden of Take Two aanschrijven.
Dit staat allemaal in de licentie overeenkomst.

Het is niet leuk, maar het is nou eenmaal zo. Je zou kunnen kijken naar een boxed versie 2e hands met alle muziek van destijds er op als alternatief.
Vanaf 2022 is dat onder de nieuwe EU richtlijn dus niet meer zo.
De leverancier moet op dat moment ervoor garant staan dat aagekochte digitale content niet (deels) ontoegankelijk gemaakt wordt vanwege bijv. intellectueel eigendom rechten van derden.

En 'ze mogen ermee doen wat ze willen' geldt nu ook al niet. Het soort contractuele clausule wat de levarancier eenzijdig volledig recht geeft om ten nadele van de consument contractuele voorwaarden te wijzigen of het aangeschafte goed of afgenomen service te wijzigen, staat al lang op een zwarte lijst.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 12 januari 2020 16:43]

Vanaf 2022 is dat onder de nieuwe EU richtlijn dus niet meer zo.
De leverancier moet op dat moment ervoor garant staan dat aagekochte digitale content niet (deels) ontoegankelijk gemaakt wordt vanwege bijv. intellectueel eigendom rechten van derden.
De vraag die dan blijft, is of dit ook geldt voor een inwisselbaar achtergrond liedje.
Het technische spel veranderd er niet door. Ook al vervang je het door K3...
Dat is content, en daar geldt het dus ook voor.
als dit zo is moet de game-maker ook toch voor alle oude spellen een EULA patch geven zodat ze GDPR compliant zijn.
Ik zie dit ook gewoon als contractbreuk naar de consument, het verwachte product wordt niet geleverd. Ben echt aan het wachten tot ze een keer flink gestraft worden voor hun anti-consumenten praktijken
Dat is een hele andere discussie natuurlijk maar dat je ooit een licentie nam op een game/software geeft alsnog geen vrijbrief op illegale download.

Overigens is de game gewoon te downloaden voor mensen die de game al gekocht hebben maar daar heb je even overheen gelezen begrijp ik, je kunt vanmiddag nog gewoon jeugdsentiment opdoen dus.

Zie ook het artikel:
Gebruikers die de game al op Steam hebben, zullen deze in ieder geval nog wel kunnen installeren en spelen,
GTA IV bijvoorbeeld een patch in april van 2018, maar de muziek werd in augustus van vorig jaar ook weer teruggebracht zonder tekst en uitleg.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 12 januari 2020 15:48]

Nee, jij hebt eroverheen gelezen dat ik het over een andere game heb dan het artikel. Maar dat is voor deze comment-thread niet relevant.

Nog even jouw vorige comment in stukjes delen en beantwoorden.
Nou ja spelen zonder muziek is ook gewoon een optie natuurlijk.
Technisch correct, praktisch niet. De game zonder de muziek is niet dezelfde game.
De game “illegaal” verkrijgen is nooit de enige optie,
Juridisch gezien is het geen optie. Praktisch gezien gezien is het (voor GTA IV) dus weldegelijk de enige optie, iig voor mensen die het nog niet al eerder gekocht hebben.
je hebt geen recht op het spelen namelijk.
Nouja, jawel (ik heb het nu weer over het muziek-in-GTA:SA voorbeeld). Nadat je voor de game betaald hebt, dan heb je recht op het product zoals geadverteerd. Consumentenbeschermingswetten enzo. Er stond nooit op de doos in 2006 dat de muziek een einddatum heeft. En er stond nooit op de steam pagina in 2019 dat de muziek voor de helft ontbreekt. Dus volgens mij heb ik (twee keer zelfs) recht op de game met muziek zoals geadverteerd.
Aah je haalde er een andere game bij, daar heb ik inderdaad even overheen gelezen.

Nou goed originele punt staat nog steeds. Illegaal downloaden is niet de enige optie.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 12 januari 2020 16:16]

Downloaden wat je al hebt is wel degelijk een optie. Scenario: je hebt een game op cd/dvd, maar je machine heeft geen werkende speler. Wél beschikking over een glasvezelverbinding met internet.
Dan mag je wel zeker downloaden.
Nee hoor dat mag niet, want de bron van je download is niet legaal.

Om nog maar te zwijgen over het omzeilen van de beveiliging.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 12 januari 2020 18:22]

Nee hoor dat mag niet, want de bron van je download is niet legaal.

Om nog maar te zwijgen over het omzeilen van de beveiliging.
Foei allemaal!!! En dat mag inderdaad allemaal niet.

...en dat heb je ons in diverse postings In deze thread toch maar weer eens fijntjes onder ’den neusch’ gewreven.

Derhalve: Driewerf hulde voor zoveel uitingen (uit het hart, ongetwijfeld) van politieke correctheid. Chapeau!!!
Scenario: je hebt een game op cd/dvd, maar je machine heeft geen werkende speler. Wél beschikking over een glasvezelverbinding met internet.
Dan mag je wel zeker downloaden.
Nee. Dan dien je een externe disc drive te kopen en de game op die manier te installeren. Kost drie tientjes.
En wie verdient er aan als je een orginele boxes versie koopt van GTA IV? Alleen de orginele owner verdient geld aan een 2e hands game. Niet de publisher in elk geval.

Dus hoe je het ook went of keert. Take 2 en Rockstar kan in elk geval niks verdienen aan je.

En is het illegaal? Tja wettelijk gezien wel. Maar het is niet zo dat je Roclstar enorme schade aanbrengt.
Dit klinkt best aannemelijk. Bij films & series heb je het over korte stukjes met soms andere geluiden er doorheen. In tegenstelling tot een game waarbij je toegang hebt tot volledige nummers.
Je hebt ook films waar de volledige stukjes zonder tussengeluid inzitten 🤔 zal dat echt de reden zijn?
Waarschijnlijk gaat het in de film dan maar om één nummer. Dat kopen ze dan voor altijd af. In een game zoals GTA heb je meerdere 'radio zenders' met meerdere volledige nummers.

Ik vermoed dat één nummer voor altijd afkopen minder kost dan een hele rits aan volledige nummers in een game.
Niet altijd maar één nummer. Eén serie op Amazon Prime momenteel gebruikt meerdere volledige nummers. En wat te denken van bijv. Glee? Daar draaide het juist om volledige covers, nagenoeg elke aflevering weer.

En zo kan ik nog wel series opnoemen waar volledige nummers gebruikt werden.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 12 januari 2020 17:23]

Enige*

en daar komt het wel op neer eigenlijk, maar ik denk dat het vooral komt door het ouderwetse model van de muziekindustrie.
War is er ouderwets aan? Dat jij het niet eens bent met dat licentiesysteem maakt het systeem nog niet ouderwets.
Snap ik, dat is m'n punt ook niet, maar het model is al decennia oud, en er zijn gewoon nieuwere vormen van hoe het media gebruikt wordt..

Dus in die zin ouderwets.
Of je haalt de CD / DVD versie tweedehands. Die krijgt geen verplichte updates en zal de muziek dus altijd houden ...
Alles is digital only, je kan geen '2dehands' games kopen op steam. Ik heb het spel ook volledig, maar zou nu ook voor de 'torrent' versie gaan, puur omdat 2k games contractbreuk met mij pleegt. Waarom zou ik mij wel houden aan mijn plichten dan? (Bovendien bezit ik de game dus mag ik hem zo vaak kopieren als ik wil).

Jij knikt altijd Ja, als er onrecht aangedaan wordt?

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 12 januari 2020 18:46]

Ik heb het spel ook volledig, maar zou nu ook voor de 'torrent' versie gaan, puur omdat 2k games contractbreuk met mij pleegt.
Wat voor contractbreuk plegen ze dan? Je kan het spel toch nog steeds spelen? Nog steeds helemaal uitspelen? Nergens in jouw 'koopcontract' staat iets vermeld over de content.
Bovendien bezit ik de game dus mag ik hem zo vaak kopieren als ik wil
Erm, nee. Volgens de wet mag je 1 kopie als back-up hebben. En dan ook alleen zolang je het origineel bezit.
voor eigen gebruik mag je gewoon kopiëren, en ja mits je het origineel hebt(wat nu dus niet meer waar is omdat de muziek veranderd wordt, dus bezit je het origineel niet meer ;-)

Dus als jij een toyota besteld en je krijgt een fiat moet je dat ook maar slikken?
Dus als jij een toyota besteld en je krijgt een fiat moet je dat ook maar slikken?
Die opmerking raakt kant noch wal. Een Toyota en een Fiat zijn twee compleet verschillende voertuigen.

Een beter analoog had geweest dat je een Toyota met alle mogelijke opties had besteld, maar in plaats van lichtmetalen velgen wieldoppen geleverd kreeg. Functioneel werkt alles, echter krijg je niet de waarde waar je voor betaald hebt.

Nu is alleen het verschil dat je in het geval van GTA IV initieel het volledige spel kreeg, maar dat er na een update bepaalde muziek mist. Dat zou gelijkstaan aan dat na een onderhoudsbeurt opeens de radio niet meer werkt ofzo. Of, beter, de PS3 OtherOS saga. Weet alleen niet meer uit mijn hoofd wat daar nu uiteindelijk het resultaat van was, maar het zou me niets verbazen als de consument aan het kortste einde heeft getrokken.

Dit soort dingen staat echter _niet_ in een koopcontract, en dus heb je geen poot om op te staan. En ook geen recht om te doen wat jij suggereert. Daarnaast is torrenten geen back-up...
ik geef nu een voorbeeld voor films:

stel je wilt oude disney films kijken die zij in de doofpot/kluis hebben gedaan
{song of the south} is een goed voorbeeld.
de propoganda oorlogfilms van disney zijn een ander goed voorbeeld.
hoe moet jij als je deze film wilt bekijken de films dan bemachtigen?
een paar duizend betalen per film voor de enigste verkoper op EBAY die nog een kopie heeft waarvan je niet weet of dit een download is.

of kies je dan voor minder legale bronnen.
Disney heeft jaren geleden zgn. Treasurs uitgebracht. Deze bevatten veel van dit soort materiaal. Toegegeven: niet alles.
Koop dan een tweede-hands.
Hoe dacht je dat te doen?
In GTA IV en V zit behoorlijk veel muziek en van een beperkt aantal nummers zijn de muziek rechten voor "bepaalde tijd"(10 jaar) verkocht.
Heeft te maken met de keuze van de spelmakers,en recht-houders van gebruikte muziek. Het spel zonder muziek-hits uitbrengen, of wel maar wel beperkt aantal jaar.
Gebeurt zeker wel. Sterker nog, in de Nederlandse bioscoopversie van de Penoza film moest er een aantal bestaande nummers vervangen worden voor de internationale versie. Heeft allemaal met rechten te maken.

En vervangen kan soms een extra uitdaging geven, omdat het vervangende nummer ineens een ander tempo of timing heeft.
Volgens mij is de muziek van de eerste Peaky Blinders seizoenen die op Netflix staat anders dan de originele uitzendingen die op tv zijn uitgezonden.

Zelfde met Bassie en Adriaan, de dvd versies verschillen soms ook met de originele uitzendingen :)

[Reactie gewijzigd door d-russo op 13 januari 2020 07:12]

We weten nog niet zeker dat de game vanwege de muziek niet meer te koop is heh ;)
Is overigens niet alleen met muziek zo.
Vorig jaar werden ineens ook alle Lord of the Rings LEGO games uit de verkoop gehaald, ook omwille van rechten van bepaalde duur. Zie: nieuws: Lego Lord of the Rings-games zijn niet meer te koop in downloadwinkels
Toch kwalijk allemaal, vind ik. Je koopt iets, maar je bent niet zeker of je het 5 jaar later nog zal kunnen spelen zoals bedoeld.
Als je het hebt gekocht kan je het gewoon blijven spelen, je kan de spellen alleen niet nieuwe aankopen. Zoals ook in het artikel staat
Dit is eigenlijk voor het beste. Om GTA IV via Steam te kunnen spelen moet je een crack gebuiken. Rockstar Games heeft de Games for Windows Live DRM nooit eruit gepatcht dus was praktisch onspeelbaar. Kwestie van een DLL bestand in de game folder stoppen en dan werkt het wel. Maar dit verwacht je gewoon niet van een legale versie van een spel dat tot voor kort gewoon nog werd verkocht.
Ik heb dan wel de boxed-niet-steam versie maar die is gewoon speelbaar inclusief met de Games For Windows Live functionaliteit, wat overigens nog steeds werkt.
Je moet er waarschijnlijk wel eerst de GFWL marketplace voor installeren op de PC.
Alleen je moet bij de installatie vanaf de DVD rekening houden dat de release-date check van Securom niet goed functioneert, je moet hierdoor je systeemtijd naar 2012 of 2013 terugzetten anders werkt het niet.

Wel is het zo dat de Securom DRM (en Safedisc?) via patch KB3086255 op Windows 7 is uitgeschakeld en deze DRM nooit uit het spel is gehaald wat dus voor problemen kan zorgen, bij Windows 10 is dit al standaard het geval. (mogelijk niet van toepassing op de Steam versie)

Zelf heb ik die patch echter uitgezonderd dus daar heb ik geen last van maar anders kom je waarschijnlijk niet onder een 'gepatchde' game uit om te spelen.

Nadeel is dan echter dat in mijn geval dat tijdens het opstarten Social Club geskipt wordt, als je dan niet eerder bent ingelogd na de installatie van het spel zul je dus niet online kunnen spelen, wat nu nog wel werkt maar amper nog spelers heeft.

Hoe je het ook went of keert, Rockstar Games heeft bij GTA IV flink de plank misgeslagen qua ondersteuning nadat het spel is uitgebracht, en dan hebben we het nog niet over de cheats/aanpassingen in het multiplayer gedeelte die de controle van andere spelers kon overnemen of hun spel kon laten crashen. Nooit is er ook maar iemand gebanned via GFWL voor die cheats of het aanpassen van gamefiles.

Ja er zit een verificatie check op de game files als deze zijn aangepast en je wordt dan in een modders-online gedeelte gegooid, als jij de host bent van de lobby kunnen vanilla-spelers dus niet meer joinen en volgens mij zie jij ook enkel lobbies van cheaters.
Maar die verificatie is gedeeltelijk makkelijk om de tuin te leiden waardoor modders dus wel met aangepaste bestanden de vanilla spelers weer het leven zuur konden maken.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 12 januari 2020 15:29]

Bijzonder dat GFWL voor jou wel werkt. Voor de Steam gebruiker dus niet omdat Microsoft de servers ervan heeft uitgeschakeld.
Er is een tijdje terug wat 'nieuws' geweest dat Microsoft het GFWL systeem zou uitschakelen, maar dat lijkt dus vooralsnog niet het geval.
Wel zijn er enkele spellen zoals DiRT2 uit voorzorg overgestapt naar de Steam functionaliteit als ik het goed herinner.

Het lijkt me vrij stug dat ze voor de Steam versie aanpassingen hebben gemaakt want Steam en Social Club verzorgen geen online-lobby functionaliteit in GTA IV, een vriend heeft het spel ook op Steam en kon altijd via GFWL spelen.

Edit:
Mogelijk dat ik het verkeerd heb herinnert dat er via de Steam versie samen gespeeld werd, deze is maar 0,3 uur gebruikt bij die persoon welke ook de boxed-versie heeft.
Maar goed, het werkt dus wel nog voor de originele versie van het spel dan.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 12 januari 2020 15:41]

Xliveless installeren, dan wordt de GFWL dll vervangen en kun je GTA4 gewoon installeren en spelen.
Man man. Fantastisch die DRM. Heel verhaal om je game te kunnen installeren. Omdat na een paar jaar niks keer wordt ondersteund.
Het was ook een heel verhaal toen het nog wel "werkte". GFWL was echt een drama.
Dit was een samenwerking tussen Rockstar in de 'PC gaming is dood' tijd, en Microsoft in de Windows Vista tijd. Brakke software bovenop brakke software.
Grand Theft Auto IV moest jij dan ook spelen op Windows XP, en niet op Windows Vista.
Ja GTA games op Steam zijn nogal drama.

Ik heb pas Vice City gekocht omdat ik die nooit heb gespeeld vroeger. Bleek dat ik allerlei vage plugins moest installeren voor hij uberhaupt werkte op Windows 10. Jammer dat dat niet gewoon wordt bijgewerkt.
De oplossing daarvoor is als volgt: een DLL-bestand verplaatsen naar de spelmap van Grand Theft Auto Vice City. Ik weet niet meer welk DLL-bestand dit was en ik weet ook niet waar jij deze kunt vinden. Ik weet alleen dat de oplossing heel simpel is.
Dit bestand heet DINPUT8.DLL en is volop te vinden op internet. Bij mij werkt een paar keer op <ESC> drukken ook, dus ik heb me nog niet gewaagd aan die DLL.
Shit... Deze heb ik destijds op Xbox 360 gespeeld maar nooit voor PC gekocht. Inmiddels heb ik geen consoles meer.

Niettemin vond ik het verhaal nogal deprimerend en de personages waren irritant. Ik vond eigenlijk alleen the ballad of gay tony leuk.. Zo had het hele spel moeten zijn :P Niettemin had ik GTA IV nog wel eens willen herspelen denk ik. Nouja...

Edit: The CDKeys versie gekocht die @dMaestr055 aanraadde, dit is de volledige versie inclusief DLC en is nog te activeren op steam. Maar, deze bevat niet de 2 DLC's zoals op de CDkeys.com pagina genoemd wordt. En je moet per se op Xbox live for Windows inloggen om te kunnen saven.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 januari 2020 17:31]

https://gtaforums.com/topic/388658-relgtaiv-xliveless/

Dit zal je handig vinden als je niet van GWFL wil gebruik maken.
Ik denk dat GTA IV een rerelease gaat krijgen omdat deze de volgende in de rij is om op mobile gereleased te worden, toen san andreas jaren geleden uitkwam gebeurde dit ook en werd er op pc een versie uitgebracht die op vele vlakker met de mobile versie overeenkwam kwa engine
Zou cool zijn, maar waarom dan de originele versie down halen? Zo'n rerelease levert juist vaak weer nieuwe interesse op en weer nieuwe aankopen op andere platformen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 januari 2020 19:37]

Hopelijk dat het nu een goede remake wordt dan, de mobile remakes (die vervolgens weer op console/pc werden gereleased) hadden veel gekke bugs en dergelijk (zeker op xbox). Voor mobile indertijd wel wat logische keuzes, maar op grote schermen een duidelijke achteruitgang.
Een mobile release is misschien nog te veel gevraagd, tenzij ze de graphics heel erg verlagen, maar dan is het niet echt een upgrade meer tov de huidige versie, en dus geen reden om de huidige weg te halen.
Ook niet echt logisch om de non-mobile versie weg te halen als je een mobile versie gaat aankondigen.
Denk ook niet dat ze veel moeite gaan steken in een mobile game die standaard geen microtransactions heeft en waar ze geen $60 voor kunnen vragen op de app/play store.

Dus ALS ze iets van plan zijn dan is het waarschijnlijk een remaster/graphics upgrade voor consoles en pc.
Want ze willen niet dat mensen nu de oude versie kopen en daarna om een refund vragen als de nieuwe er is.
"toen san andreas jaren geleden uitkwam gebeurde dit ook en werd er op pc een versie uitgebracht die op vele vlakker met de mobile versie overeenkwam kwa engine"

En was dat een vooruitgang? Was er merkbaar verschil tussen de PC versies?
Dat er überhaupt nog mensen ziin die dit deel zouden willen kopen. Veruit het slechtste deel.
Ik vond dit deel leuker dan GTA V. Vooral de filmachtige duistere sfeer maakte dit voor mij zo geweldig. Als ik nadenk heb ik de story wel 4 of 5 keer uitgespeeld bij GTA IV, en ook de Liberty Stories allebei een paar keer.
Met GTA V ben ik op 1,5 keer uitspelen blijven haken.

Maarja smaken verschillen :)
Het verhaal sprak mij juist totaal niet aan. Maar inderdaad smaken verschillen. Ik speel single player modes sowieso nooit vaker dan 1 keer, dan ken ik het wel. Ik werd vooral helemaal gek van die telefoon die maar bleef gaan.
Die kon je uit zetten ;). Maar het was wel vernieuwend voor mij.
Om een gigantisch groot spel zo vaak uit te spelen... Ik zou bijna denken dat jij behalve Grand Theft Auto IV en V helemaal niks anders speelt. :)
Als je niet afgeleid zou raken is de story relatief snel uit te spelen volgens mij. :) En je moet je realiseren dat dit spel al vrij oud is, ik heb hem een paar maanden geleden nog weer gespeeld.

Edit: pro-tip: elke missie de taxi nemen en de reis skippen scheelt heel veel reistijd in GTA.

[Reactie gewijzigd door Orphu op 13 januari 2020 07:43]

Ja? Ik kwam maar niet door San Andreas heen, en al dat eten en extra dingen eromheen vond ik zo vervelend... maar goed, smaken verschillen.
Oh GTA San Andreas vond ik juist het leukste qua verhaal! Smaken verschillen idd.
Het slechtste deel vind ik ofwel Grand Theft Auto San Andreas, of Grand Theft Auto V.

Grand Theft Auto San Andreas heeft een voor mij erg nare sfeer; er wordt alleen maar in gescholden. Zelfs bevriende personages schelden elkaar de huid vol. Dat hele gangstergedoe met graffiti spuiten en willekeurige mensen doodknuppelen vind ik ook maar niks.

Aan de ene kant biedt dit spel heel veel nieuwe mogelijkheden (zwemmen, jezelf kleden, auto modificeren, eten, conditie bijhouden enzovoort); aan de andere kant vind ik het spel qua verhaallijn en sfeer mislukt.

Grand Theft Auto V vind ik eigenlijk nog erger. Behalve overdreven gescheld en het vermoorden van mensen zonder reden, zie ik hier totaal geen verhaallijn in. Dit spel is ook heel beperkt, nog beperkter dan bijvoorbeeld Grand Theft Auto Vice City. De opdrachten waar jij als politieman, taxichauffeur of ziekenwagenchauffeur werkt, zijn volledig verdwenen, alsook de "Kill Frenzy"/"Rampage" opdrachten. De politie schiet op jou zonder reden; de tanks zijn verdwenen (ik heb nooit meer dan vijf sterren...) en jij kunt heel veel gebouwen niet in. Ten opzichte van de voorloper heeft Grand Theft Auto V nog meer regressies, zoals: dingen niet kunnen oppakken, geen specifieke deuken meer kunnen hebben in jouw auto en de vuistgevechten slaan nergens meer op. Mensen vallen in één klap dood neer als jij hen slaat, terwijl in Grand Theft Auto IV de mensen een klap meestal overleven, waarna zij terugvechten of wegrennen.
Dat zijn nu net mijn 2 favorieten en ook in die volgorde. Maar vooral San Andreas had een goede fibe en muziek. Deel vier mag dan meer deuken enzo hebben maar die had totaal geen leuk verhaal of caracters. Een caracter moet je leuk vinden of haten maar bij deel 4 kreeg ik totaal geen gevoel of band.

[Reactie gewijzigd door Finger op 13 januari 2020 16:46]

Ik vond 4 juist een van de leukste. Maar ja Chinatown Wars op de DS vond ik de allerleukste, dus misschien ben ik dan ook niet de doorsnee GTA speler. Deel V kon ik toch nooit goed in komen.
Dat vind ik dus niet, vond het een erg toffe game. Zie ook maar eens https://youtu.be/GWVtZJo-HqI
Ik kan er eigenlijk niet zo wakker van liggen. Het is een oude game intussen en zal wellicht zoveel niet meer verkopen. Wellicht zal GTA V goedkoper worden nu.

Ik ga zelf nooit meer Rockstar producten kopen , bij de Rodkstar games die ik heb, was mijn account bij de een daags na de launch van GTA V gehacked, enige wat men kon doen was een gratis nickchange aanbieden, 2FA was nog niet eens beschikbaar toen.

Voor RDR2 heb ik de vraag gesteld of de key gewisseld kan worden voor een Steam-key, zodat Rockstar Launcher enkel DRM doet en ik de game/content gewoon via Steam heb (voorkeur), maar goed, ik wacht al drie weken...

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 12 januari 2020 20:28]

RDR 2 is inmiddels ook gewoon op Steam beschikbaar, je hebt de Rockstar launcher niet nodig.
Rockstar Launcher is zover ik begreep voor de Steam versie nog altijd nodig voor de DRM, net als uPlay bij Ubisoft-games. Echter heb ik een Rockstar launcher key gekregen. Die versie heeft weliswaar minder issues in vergelijking met de Steam versie, maar ik weiger mezelf zomaar over te geven aan Rockstar en wil het liefste al mijn content in mijn Steam library hebben staan, maar de key die ik kreeg (toffe kerstman gehad afgelopen jaar), werkt dus niet op Steam. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 12 januari 2020 22:06]

Ben ik blij dat ik de fysieke versie bezit. Das nou 1 van de redenen dat ik heel die platformen keiharde bullshit vind want je ziet wel weer waar dat toe leidt. Dat heb je met fysiek niet.
Want? Ze kunnen ook een fysieke stop op de verkoop van het spel zetten.
Heeft totaal niets met de online platformen te maken.
Gamemedia als NeoWin hebben ontwikkelaar Rockstar Games om commentaar gevraagd omtrent de verkoopstop , maar die heeft nog niet gereageerd.
Nogal logisch, Rockstar Games is de maker van het spel. TakeTwo brengt het spel uit.

Vraag een Nederlandse boer waarom courgettes niet gefolieerd worden en komkommers wel. Die zal het ook niet meteen weten (of het een zorg wezen).
En daarom dus fysieke media.
Zou top zijn als ze de game echt naar Steam integreren en GFWL compleet verwijderen uit de installatiebestanden. Misschien dat ze het nu eindelijk gaan doen en dat dat de reden is dat de game niet meer beschikbaar is.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True