GTA IV: The Ballad of Gay Tony

Luis en zijn vrienden

Microsoft krijgt waar voor zijn geld. Naar verluidt betaalde de consolebouwer 50 miljoen dollar aan uitgever Rockstar voor twee uitbreidingen voor Grand Theft Auto IV. De game zelf is er ook voor de concurrerende PlayStation 3, maar de twee uitbreidingen verschijnen alleen voor de Xbox 360. The Ballad of Gay Tony vormt het sluitstuk van de deal en zeer waarschijnlijk ook het einde van GTA IV. Het is een spetterende finale geworden, waarin Rockstar alles uit de kast getrokken heeft. Waar in GTA alles al snel enigszins over de top is, wordt er in The Ballad of Gay Tony nog een schepje bovenop gegooid.

Getest op: Xbox 360 (exclusieve titel)

Anders dan de naam doet vermoeden is de hoofdrol in TBoGT niet weggelegd voor de overduidelijk homofiele Tony, maar voor zijn rechterhand Luis Lopez. Net als in GTA IV zelf en in The Lost and Damned, de eerste uitbreiding, heeft Rockstar opnieuw een dynamisch duo verzonnen van een oude rot met problemen en een onervaren nieuwkomer die ze op mag lossen. Na Niko Bellic die opziet tegen zijn neef Roman uit GTA IV, en Johnny Klebitz die een stap terug moet doen voor bendebaas Billy Grey in The Lost and Damned, is het nu de beurt aan Lopez en zijn vriend annex zakenpartner Tony Prince.

*Vuile handen

Dat 'zakenpartner' is hoe Luis het graag zou zien, maar in werkelijkheid staat het imperium van Tony maar op één naam en dat is niet die van Lopez. Tony sluit de deals. Hij maakt bovendien de vijanden en, geheel volgens de ongeschreven regels van Grand Theft Auto, is het aan Luis om de vuile klusjes op te knappen die nodig zijn om Tony in het zadel te houden. Het imperium van Tony bestaat uit twee nachtclubs, eentje voor hetero's en eentje voor homo's. De clubs zijn populair en dus gewild; niet alleen bij hip Liberty City, maar ook bij het louche publiek van de stad.

Zoals alle hoofdpersonages in GTA is Luis een redelijk blanco personage. Hij is niet zo nieuw in de stad als Niko Bellic, dus hij heeft al twee goede vrienden. Daar hoef je dus niet naar op zoek, al vraagt het spel wel van je dat je de vriendschap onderhoudt door met je maten op stap te gaan. Met Luis kun je ongeveer hetzelfde als wat Niko met zijn vrienden kan, maar de spannende kroegspelletjes die Johnny Klebitz met zijn maten kan spelen horen daar helaas niet bij. Toch kan het geen kwaad om tijd voor je vrienden te reserveren, want als het nodig is kan Luis hun hulp inroepen. Een telefoontje aan Armando en hij komt voorrijden met een busje vol wapens die Luis kan kopen. Henrique kan Luis elke auto leveren die hij maar wil.

Take-Two zoekt stemacteurs voor GTA Nieuws van 29 maart 2011
Grand Theft Auto-trilogie komt naar OS X Nieuws van 10 september 2010
Video GTAIV: The Ballad of Gay Tony Nieuws van 2 oktober 2009