Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rockstar brengt eigen gamelauncher uit voor Windows

Rockstar Games Launcher is dinsdag uitgebracht. Vanuit het softwareprogramma voor Windows kunnen Rockstar-games gekocht en gespeeld worden. Ook is het mogelijk om Rockstar-games toe te voegen die ergens anders zijn gekocht.

De Rockstar Games Launcher heeft een cloudsavefunctie en bevat een Store-pagina waar Rockstar-games worden verkocht. Een dergelijke eigen launcher en winkel zou Rockstar kunnen gebruiken voor een pc-versie van Red Dead Redemption 2. Eerder dit jaar verscheen er in code van de Rockstar Social Club-website een verwijzing naar een mogelijke pc-versie.

Er zijn nog geen concrete aanwijzingen dat de ontwikkelaar de pc-versie van zijn westerngame via zijn eigen launcher wil verkopen, maar het zou Rockstar in staat stellen om de volledige omzet in eigen handen te houden. Dat in tegenstelling tot de verkoop via een platform als Steam of de Epic Games Store.

Zowel digitale als fysieke games van de ontwikkelaar zijn toe te voegen aan de launcher. Vooralsnog is de software alleen beschikbaar voor Windows. Of de launcher later ook naar andere besturingssystemen komt, is nog niet bekend. Rockstar geeft tijdelijk de game Grand Theft Auto: San Andreas weg aan gebruikers die de launcher installeren.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-09-2019 • 20:32

266 Linkedin

Lees meer

Reacties (266)

Wijzig sortering
Games van Rockstar moest je op de computer toch altijd al met een "launcher" starten? Is dit niet gewoon ter vervanging van Rockstar Social Club?
Dit dus. Snap dus het geklaag niet. Het is nu alleen maar uitgebreid. Ga straks ff testen. Wat ik namelijk wel een drama vond met social club is dat ik niet volledig mijn download snelheid kon benutten om 60 gb te downloaden.
Dit dus. Snap dus het geklaag niet.
Het geklaag was er toen ook al. Het begon met Games For Windows Live. En was me dat toch een partij een ramp... Iedereen blijft maar z'n eigen launcher uitbrengen en net als met Netflix alles trekken naar z'n eigen (of gekocht) platform. Nee, daar zijn we fan van exclusivities. Of je het een probleem vind is het zelfde argument als je zegt dat je: "niks te verbergen hebt" als we het over privacy hebben. Het zal velen weinig tot niks boeien tot ze de negatieve kant ervaren, en sommigen kunnen dat aan zien komen en hebben daar geen zin in. Zie hier het "geklaag".

Iedereen "haat" ook telkens op nieuwe uitvindingen - zoals de hyperloop - puur en alleen omdat ze vinden dat het onmogelijk is, maar dan is het ineens goed. Alleen... Het verschil tussen de hyperloop en dit exclusivity gekloot is dat de hyperloop voor een groot deel uit "eigen" zak betaald wordt en de ontwikkelingen alleen maar stimuleert. Dit exclusivity gedoe is alleen maar goed voor de bedrijven, wij als eindgebruiker moeten 6-7+ applicaties installeren die allemaal een account nodig hebben en ieder een betaalmethode van je willen en het liefst nog al je social media weten ook. Ik zie die link wel liggen naar privacy gevoeligheid. Het tegen argument dat dit innovatie wekt is natuurlijk een gegeven, maar dat zou de eindgebruiker niet moeten beïnvloeden; dat is gewoon lariekoek. Steam heeft een prachtig platform, en door een Epic, EA, Ubisoft, Discord of Blizzard liggen ze niet wakker. Waar ze wel wakker om liggen is het gekloot met hun gebruikers. Het klopt: Steam loopt wat achter met hun interface (al zijn daar de meningen over verdeeld: KISS om maar een voorbeeld te noemen), de algoritmes om een beetje bekent te worden op de voorpagina of aanbevolen worden is inderdaad kut, hun laatste vriendenlijst update was bagger slecht en ging m.i. ver achteruit. Steam is niet perfect, maar als ik daar honderden games heb en tientallen vrienden waar ik games mee speel dan is dat natuurlijk uitermate teleurstellend als iemand z'n GTA via Discord koopt, de ander via Epic en weer een via Origin en dan vervolgens via het Rockstar programma samen moet komen (eyyyy! dat is dus voor een ieder een extra account) om samen te spelen, of in die zin het vloeiend te laten verlopen.

Nee, verzin een goed platform zoals Playnite of GOG Galaxy 2.0 proberen te maken. Laat al dat exclusivity gekut lekker over aan die bedrijven en laat ons gewoon 1 interface bedienen; 1 vriendenlijst. Liefst open source zodat we mods en plugins kunnen gebruiken (mocht daar een nood voor zijn) of anders verbeteringen of features kunnen toevoegen zonder door 1 of ander mega bedrijf heen te moeten die alleen maar geld ziet.

[Reactie gewijzigd door sxbrentxs op 18 september 2019 18:13]

Dan speel je toch gewoon niet? Je wordt niet gedwongen om hierin mee te delen.

[Reactie gewijzigd door Anand op 22 september 2019 10:24]

En daarmee mis je het hele punt, maar goed.
Het was ook wel een heel lang punt, geen idee welk deel van dat lange stuk tekst het eigenlijke punt was.

Wat ik lees, gaat over privacy en over propriëtaire houding van bepaalde bedrijven. En jouw wens om een open source wereld.

Mijn punt: klagend en jammerend gebruikmaken van technologie waar je tegen bent, is mijns inziens niet heel coherent.

Start met het uitdragen van de verandering die je graag ziet gebeuren: verlaat die specifieke bedrijven.
Start met het uitdragen van de verandering die je graag ziet gebeuren: verlaat die specifieke bedrijven.
Yes, en voor niets gaat de zon op. Ook al gebruik ik een Playnite of de nieuwe GOG Galaxy 2.0, heb ik nog steeds al die accounts nodig wil ik een spelletje spelen. Dus naast het betalen om te mogen spelen willen ze het liefst ook graag een boel informatie van mij hebben. Zo'n zelfde geld voor een Whatsapp; LinkedIn als je een beetje een bedrijfsleven wilt kweken. Noem maar op. Bij die heb je ook geen keuze, want om bijvoorbeeld onbereikbaar te zijn is hetzelfde als sociaal dood zijn. Nee, daar zit je op te wachten als tiener/jongvolwassene.

Hoezo kan ik niet klagen over een baantje dat ik uitvoer maar helemaal niet leuk vind? Ga jij mij een andere baan aanbieden? Of misschien een beter voorbeeld: Ik klaag over de schoolboeken, maar ga jij mij dan een diploma geven aan het eind van de rit?

Iedereen doet net alsof ik iets zeg dat uit de doofpot komt. Sinds wanneer zijn we vergeten dat al die launchers enorm kut zijn? Vaak zelfs vereisen dat je je hardware en huidig draaiende programmalijst doorstuurt en anders geen gebruik kan maken van het spelletje dat je via de website hebt betaald met allemaal anti-tracker, fingerprint en adblockers?
- Steam
- Origin
- Uplay
- Battle.net
- Epic
- GoG
- Rockstar
M'n system tray puilt uit joh xD
Probeer PlayNite eens, een gratis game launcher die de games uit al je libraries combineert.
Gog Galaxy 2.0 doet dat trouwens ook heel mooi
Dat hoor ik vaker, maar die is nog niet beschikbaar voor iedereen. Is nog in Beta en na aanmelding kan het lang duren voor je toegang krijgt.
ik zit sinds kort in de beta en moet zeggen dat het echt netjes werkt.
Je hoeft ze ook niet allemaal tegelijk te draaien natuurlijk. :+

Aan de ene kant ben ik wel blij met concurrentie, maar prefereer toch eigenlijk de spellen te kunnen installeren zonder van een launcher in de achtergrond afhankelijk te zijn, zoals GoG doet. Bij de meesten is de launcher toch echt vereist tijdens het spelen en dat komt de performance niet ten goede.

GoG is meer zoals vroeger, je koopt een fysiek spel en installeert deze zonder extra poespas.

Laat staan dat deze launchers zich ook voordoen als demonische always-online DRM, want zonder Social Club kan je zelfs gedag zeggen tegen je offline spelervaring als deze er weer eens problemen heeft.
Je kan Origin en UPlay toch niet echt concurrenten noemen. Je ze starten beiden games op, maar games van Origin (EA) zijn niet beschikbaar op UPlay (UBI).

Aan de andere roept de Opta/Agentschap Telecom al jaren dat Ziggo geen monopolie heeft omdat je ook internet via DSL of glasvezel kunt krijgen.
Tja. Nog een gamelauncher kan er ook nog wel bij...
Toch jammer dat PC niet echt een platform is.
Het is een beetje als de video streaming diensten waarbij iedereen het wiel opnieuw uit moet vinden om het zelf maar in beheer te hebben, terwijl er al een partij is die het heel goed voor elkaar heeft (Steam vs Netflix).
Zijn we nu kwaad dat er concurrentie is?
Dit is geen concurrentie maar versplintering. Je kunt niet kiezen waar je je game koopt maar krijgt straks een hele lijst launchers en abo diensten door je strot geramd als je alle toptitels wil spelen.
Ik verwacht dat GOG deze zal gaan toevoegen aan Galaxy 2.0. Deze launcher kun je momenteel al gebruiken voor het installeren en beheren van al je GOG, Steam, Origin, etc games. Erg handig om alles op 1 plek te kunnen overzien. Is een absolute aanrader!

www.gogalaxy.com

Update: ik begrijp dat als je je inschrijft nog niet direct toegang krijgt. Bij mij duurde dit een maandje nadat men dit aankondigde van de zomer.

[Reactie gewijzigd door Blinkin op 18 september 2019 13:58]

"momenteel al" - correct me if I'm wrong, maar deze "all in one" functionaliteit is toch pas in 2.0 beschikbaar, en die is nog niet uit toch? (Zit er met smacht op te wachten :D)
Beta is al uit hoor. Daar link ik ook naar. Ik draai momenteel de derde versie van 2.0, sinds een maand heb ik daar toegang toe zo uit t hoofd. Maar denk dan dat nog niet iedereen die zich heeft aangemeld al de installer gehad heeft?
Dat denk ik dan. Ik heb me een paar maanden terug al aangemeld voor de beta maar nog niets gehoord :o
Oh wat apart, denk dat ze het gefaseerd doen dan.
Bepaalde delen staan wel op Github zie ik. Vanuit de Launcher is er een optie om te kijken naar Community integrations (van launchers van andere bedrijven dus). Deze bijvoorbeeld: https://github.com/gogcom/galaxy-integrations-python-api
Je noemt het alleen versplintering omdat er eerst een monopolie was, en er nu concurrentie komt.
Dis is gewoon concurrentie.
Concurrentie zou het zijn als elke launcher toegang had tot alle meest populaire titels.
Nu heb je voor praktisch elke uitgever een nieuwe launcher nodig(versplintering)
Het gaat hier niet om het recht te hebben iets te doen. De markt versplinteren mag gewoon maar is niet echt geweldig voor de consument.

En het gaat hier niet om de keuzevrijheid van de game dev die doen dit puur om meer geld in het laatje te brengen.

Daarnaast is het nu inplaats van Steam or die. A moet b or die. X moet Y or die.
Daarnaast is het nu inplaats van Steam or die. A moet b or die. X moet Y or die.
Hoezo? Als ik een game maak en dat wil plaatsen op Steam, Epic en UPlay, maar Epic biedt mij 1 miljoen extra voor exclusiviteit, dan mag ik toch gewoon een analyse maken van hoeveel winst dat opelevert en dan kiezen wat ik wil gaan doen?

Ik zie niet hoe ik hier evenveel keus heb als "Op Steam of geen game publishen". Je kan dan mogelijk zelf je game promoten en verkopen, maar dan heb je tenzij je echt een geweldige game hebt nooit zoveel winst als via Steam of soortgelijke platformen.

[Reactie gewijzigd door Parrotmaster op 18 september 2019 11:37]

Uiteraard hebben bedrijven het recht op exclusiviteit, of ze daar nu voor betalen of niet. Dat is ook het punt niet. Het gaat erom dat het voor de gemiddelde consument gewoon vervelend/nadelig is. Kijk naar wat die exclusiviteit heeft gedaan met het medicijn Daraprim voor een goed voorbeeld.

Wellicht dat je kunt stellen dat er concurrentie tussen de launchers/platformaanbieders is naar de publishers toe, maar als consument heb je daar weinig aan op het moment dat die ene game op je wishlist niet in een van de toch al talrijke launchers terechtkomt die je al op je PC hebt staan, en je dus wéér een nieuw stuk software/spyware/bloatware mag installeren.
Mensen die klagen om versplinteren zijn (misschien ontwetend) aan het klagen over de keuzevrijheid die game developers hierdoor krijgen. Voreger was het Steam or die.
Nee, dat is misschien een argument om te kiezen tussen bijvoorbeeld Epic en Steam, omdat beide inmiddels een respectabele userbase hebben, maar niet om met een eigen launcher te komen die van nul af aan moet beginnen. Dat is hetzelfde als de game buiten Steam om los publiceren, zonder eigen launcher. En dan vraag ik me af: waarom dat niet gewoon? Dan kan ik de game als non-Steam game aan mijn bestaande library toevoegen, in plaats van diens launcher.

Ik ben er wel een beetje klaar mee. Het beschikbaar zijn op de launchers die ik nu heb begint onderhand mee te wegen in aankoopbeslissingen. Ik heb geen zin in nog meer van die onzin. Elke launcher vindt zichzelf belangrijk genoeg om standaard met Windows mee op te starten (ja dat kun je uitzetten. Waarom moet ik ook alweer door dit soort hoepels springen?) Daarnaast zijn het zuilen: start je binnen launcher A een game op, dan zal die launcher het wel laten om updates te gaan downloaden/installeren, maar launcher B trekt op dat moment vrolijk je verbinding dicht omdat op dat platform geen game gestart is. Plus natuurlijk eventuele pop-ups die je uit je game trekken zodra launcher B klaar is met downloaden (eindelijk je verbinding/ping weer terug) en installeren (eindelijk je cpu/mem weer terug) en nu je PC wil herstarten.

Tldr: exclusiviteit is niet in het voordeel van de consument. Concurrentie is het pas op het moment dat je voor je game tussen verschillende platforms kunt kiezen: meerdere aanbieders per product.
Ik weet niet of het zo wenselijk is om bedrijven het recht te behouden op exclusiviteit.
Je geeft zelf al een paar goede voorbeelden waarom dit juist niet wenselijk is in een eerlijke open markt.

Ik zou zelf dit zowel in de pharma als in streaming en game industrie dit liever aan banden gelegd zien worden.
Er zit een verschil tussen legaal en wenselijk ;) ik ben er zelf ook geen voorstander van, en de uitwassen tonen inderdaad wel de noodzaak tot regelgeving aan.
Ik ben het met je eens dat het handiger voor mij als consument is om alles uit 1 launcher te halen.

Maar het probleem wat je schetst is niets anders met hoe ik "vroeger" al mn games van disk installeerde en een heel bureablad vol had met snelkoppelingen voor elke game. Dat zijn nu game launchers geworden...

Concurentie werkt inderdaad alleen als er daadwerkelijk van meerdere aanbieders games worden aangeboden op het platform. Een launcher als deze is meer als de blizzard launcher, je eigen IP's op 1 plek. Plus zoals eerder genoemd in dit topic, je start rockstar games nu al vanaf de social club launcher, dit is meer de upgrade er voor, zeker als RDR2 uit mocht komen op pc.
Het is wel degelijk anders. Vroeger was alles DRM-vrij en installeerde je alleen het spel dat je direct zonder tussenkomst van een extra programma kon starten. Nu heb je meerdere launchers nodig wat niet alleen extra schijfruimte maar ook geheugen kost. Goed, dat laatste is bij moderne pc's niet meer zo'n probleem maar toch.
Vroeger kreeg je bij een game een mooi blad met codes (soms in kleurtjes zodat de kopieermachine flipte).
Dan moest je elke keer bij het opstarten een code gaan opzoeken op het blad.

Daarna moest je voor het spelen van een game de cdrom in de pc steken.

DRM vrij? Ja, maar er was altijd een handeling.

Pas toen het goedkoop werd om cdrom's te kopieren is men met drm begonnen.
Toen had je ook al .exe files voor het cd-rom vrij opstarten van je game. Hoefde je ook niet meer steeds je cd-rom in je speler te stoppen. ;) :P
Nee, dat was pas later toen er "full install" mogelijk werd en er al DRM op zat (bv safedisc).
Toen ik mijn eerste cdrom game kocht was mijn harde schijf 400MB (en dat was toen een groot model!), dus dat ging niet lukken. Er zat toen geen kopieerbeveiliging op aangezien cdrom's kopiëren nog zeer duur was en harde schijven beperkt in capaciteit.
Er bestonden van sommige games wel illegale versies waar het geluid en video uitgesloopt werd om het kleiner te maken.
In die tijd had je ook cracks die dat mogelijk maakten. ;)

Heel vroeger hadden we nog floppy's :P

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 18 september 2019 11:06]

Pfft. Cassettebandjes, en dat was al een hele vooruitgang op ponskaarten.

Niet te nieuwerwets he? Met je floppy's. :P
> Goed, dat laatste is bij moderne pc's niet meer zo'n probleem maar toch.

Wel als je nog een budget pc hebt
Koppel dan alles met GOG
Er word helemaal niks door je strot geramd :). Of ben jij verplicht hun spellen te kopen?
Je kunt dit moeilijk concurentie noemen. Ze verkopen immers alleen hun eigen games. Het einde van de wereld is het niet, maar in het voordeel van de gamer ook allerminst. Kun je straks bij zowat elke game ook nog eens een launcher installeren...zit ik niet echt op te wachten.
De launcher bestond al alleen nu uitgebreider.
Dit is inderdaad geen concurrentie. Ik vindt het niet erg als Rockstart dit doet EN ze blijven hun games op Steam zetten. Maar dit zal natuurlijk niet gebeuren.

Als toekomstige games alleen op hun launcher komen, dan zal ik hun games niet meer op de PC spelen.

Ik heb honderden games op Steam en ik heb geen zin in een gefragmenteerde games bibliotheek.
Bibliotheek beheren vanuit playnite lost dat probleem op.
Op zich snap ik het wel. Op de pc wordt het meest gekraakte spelletjes gespeeld. Door deze stap hebben ze en controle op de uitgifte van de game en de gehele opbrengst in handen.

Ze waren bang voor het uitbrengen van red dead redemption 2 op de pc dat het meteen gekraakt zou worden en daarom minder zou verkopen. Hiermee lossen ze dat probleem op.

Laat maar komen die game, wil ik ook nog wel een extra launcher voor installeren... :) :9
Ze waren bang voor het uitbrengen van red dead redemption 2 op de pc dat het meteen gekraakt zou worden en daarom minder zou verkopen. Hiermee lossen ze dat probleem op.
Dat is i.m.o. een drogreden en enkel een smoes voor hun eigen store. Zullen er mensen zijn die het spel downloaden ipv kopen? Ja vast, maar het is niet zo dat iedere download een gemiste verkoop is. Verreweg het grootste deel van mensen die downloaden hadden de game anders toch niet gekocht.
Nee, maar het is wel een feit dat dat gedrag heeft geleid tot deze actie van Rockstar.
Een Feit? das wel een heftige aanname of zit je in de directie van Rockstar?
Uitspraken van Rockstar over piracy op de pc.
Weet bijna zeker dat het alleen te maken heeft met de winst maximaliseren, GTA heeft genoeg verkocht en opgebracht op PC dat ze daar geen zorgen over hoeven te maken, dus ze weten dat het op de PC goed verkoopt, hoe kunnen ze die winst nog hoger maken? simpel door het alleen zelf nog te verkopen
Ze waren bang voor het uitbrengen van red dead redemption 2 op de pc dat het meteen gekraakt zou worden en daarom minder zou verkopen. Hiermee lossen ze dat probleem op.
Hoe lossen ze daarmee dat probleem op? jij denkt dat als ze hem alleen zelf uitbrengen het spel niet gekraakt kan worden?
Nee, alleen voor consoles uitbrengen, wat ze nu ook gedaan hebben en er flink aan verdient hebben.
ik weet niet waar je nu reactie op geeft, maar als je denkt dat alleen voor consoles uitbrengen meer opbrengt dan ook voor de PC uitgeven, raad ik je aan eens in te lezen in het GTA IV verhaal
Ja, die kwam 1,5 jaar later, nadat de buit al binnen was....Dus....Ze doen het alleen als er meer winst valt te behalen, direct bij uitgifte van een game doen ze het dus niet vanwege piracy. Hier heeft Rockstar ook al uitspraken over gedaan. Dat is de reden waarom consoles voorrang krijgen.
Ja dat weet ik, dat is toch precies wat ik zeg? (Nog) meer geld binnen harken is de hoofdreden.
direct bij uitgifte van een game doen ze het dus niet vanwege piracy
Sure Piracy, maar de hoofd reden is nog steeds max geld binnen halen, Piracy is meer het smoesje wat ze naar buiten brengen imo

Piracy is allang niet meer zo'n groot probleem als dat vroeger was, en de winst uit PC sales is erg groot, vergelijkbaar met xbox en ps4 bij elkaar opgeteld
Winst kan groot worden voor Rockstar als ze de online problemen oplossen. Misschien wordt RDR2 daarom wel uitgesteld voor de pc daar de meeste pc gamers ook online gamen. Lijkt mij overigens wel leuk, 2-3 bendes die tegen elkaar spelen in RDR2... ;)

Schijnbaar denkt Rockstar daar anders over...Eerst consoles, daarna veel later de pc, als het ooit komt.
RDR1 is er nooit voor pc geweest. GTAV wel, daarom gaan ze er ook vanuit dat RDR2 ook voor de pc uitkomt. Als dit ook 1,5 jaar moet duren wordt het voorjaar 2020. Dan is de hype van online spelen e.d. allang voorbij ben ik bang.
Concurrentie op kwaliteit ben ik groot voorstander van. Op content wat minder.
Concurrentie zoals de Epic game store? De winkel die zei 'games kunnen nu goedkoper worden door de minder afgave van geld aan de winkel' waar de games evenveel kosten als op Steam?

Juist.....
Het gaat meer om die 30% inkomsten afdracht aan steam die ze willen voorkomen. ;)
Waardoor volgens Epic de games goedkoper aangeboden konden worden op hun eigen platform. Wat nu dus niet blijkt te zijn aangezien de hoofdprijs nog steeds gevraagd wordt.
Dat kan zeker wel. De publishers doen het alleen niet. Heeft Epic weinig mee te maken.

Sterker nog, toen Epic een sale op alle games in hun store had, EN ze het verschil in prijs uit eigen zak aan de uitgever betaalde waren er nog publishers die daar nee tegen zeiden en hun games meteen van de store haalden. Puur gewoon omdat zij die €60 als een prijs zien die kwaliteit uitstraalt en hun spellen niet als goedkoper willen zien
Ja het schijnt dat best veel mensen bijvoorbeeld isthereanydeal.com gebruiken en als de game ooit goedkoper is geweest in de history dan willen ze niet meer het volle pond betalen. Dus zeker als je nieuwe game gelijk afgeprijsd is dan kan dat op de lange termijn slecht uitpakken.
Ze willen allemaal zoveel mogelijk uit hun games halen. Logisch maar gaat wel ten koste van de flexibiliteit voor de gamers.
Mja, de walled gardens op de consoles worden haast aanlokkelijk, alles op 1 plek, je games gewoon voor je neus op een dashboard als je opstart, en geen ge-emmer met launcher updates (en volgens mij krijgt de X1 ook minder vaak een dashboard update dan windows updates krijgt)

Alleen jammer dat de prijzen op de console stores vaak toch vrij hoog zijn
Games die geinstalleerd staan via verschillende launchers kunnen volgens mij allemaal wel een snelkoppeling op het buroblad krijgen. Vanaf daar zou je een game dan gemakkelijk kunnen starten. Elke launcher is ook weer verborgen op te starten bij Windows opstart dus daar merk je dan verder vrij weinig van. Ze updaten zichzelf ook indien nodig.

Ik zie geen probleem zolang games via verschillende platforms aangeboden blijven worden. Een Borderlands 3 exclusive via Epic vind ik dan ook erg jammer. Anno 1800 had ik graag via Steam aangeschaft, maar uiteindelijk via de Ubisoft store op de kop kunnen tikken met 40% korting kort na release.
Inderdaad, ik vind het ook handig dat alles automatisch opstart. Kan ik ondertussen ff koffie zetten en een broodje smeren!

Als ik soms zie wat er bij sommige mensen meestart.... tjah geen wonder dat een pc traag is.
. Elke launcher is ook weer verborgen op te starten bij Windows opstart dus daar merk je dan verder vrij weinig van. Ze updaten zichzelf ook indien nodig.
Ik heb echt enorm een broertje dood aan zooi die automatisch opstart, misschien stamt dit nog uit de tijd dat mijn OS op ronddraaiend metaal stond, maar alles moet gewoon SNEL op en running zijn, en ik wil dus zo min mogelijk op de achtergrond de lucht in trekken. Ook services/launchers die in de achtergrond besluiten te gaan updaten... mijn computer is MIJN systeem, en ik bepaal wel wanneer steam iets mag doen.

Ik start ook lang niet altijd mn PC om te gamen, vaak genoeg is dat gewoon om te browsen of muziek op te zetten, dan heeft steam helemaal niks te willen.
Sommige mensen waarderen het feit dat Steam altijd opstart. Ookal ga jij alleen even Spotify gebruiken, de games die je op andere tijden wil spelen krijgen hun update gewoon. Dat betekent dat als jij de volgende keer weer lekker Ark o.i.d. wil spelen, je SNEL up en running bent.
Daarbij komt nog dat het automatisch opstarten optioneel is.

En kom op, wanneer heeft een systeem opstarten bij jou voor het laatst lang geduurd? Een SSDtje er in en je blijft sowieso onder de 15 sec..

[Reactie gewijzigd door Stephan1992 op 23 september 2019 14:49]

Die snap ik wel, en ja, mijn systeem is ook snel (want SSD), maar dat betekent nog niet dat alles dan maar zomaar in de achtergrond lekker zn ding mag doen.
Ik heb onlangs mijn oude 980 XE build vervangen en besloten om daar een mooie, frisse, installatie van te maken.

Het aantal launchers dat ik moest installeren was eigenlijk lachwekkend.
Steam, Gog, Origin, Epic store, Uplay, BattleNet... Als je dat achter elkaar moet installeren zie je goed hoe bizar het eigenlijk geworden is.
Ik wilde ook niet op 20 plaatsen mijn game bibliotheek bijhouden, dus uiteindelijk maar Playnite geïnstalleerd. (Dat is een applicatie die bibliotheken van die gamestores kan importeren en het launcher management voor je afhandelt.)

Je zou dus kunnen stellen dat ik een launcher voor m'n launchers heb. Maar inderdaad wel alles op 1 plek.
Wel, if it looks stupid, but it works...
Ik had nog nooit van Playnite gehoord, dus heb ik het maar even geGoogled. Ziet er interessant uit: https://playnite.link/
Ja maar je kan natuurlijk gewoon schijfjes kopen die vaak veel voordeliger zijn dan PS Store.
Enige nadeel is dat die schijf er wel in moet zitten wil je spelen.
Klopt, schijfjes is een aardige workaround voor de hogere prijs, maar je verliest inderdaad het gemak wat je met digitale distributie tegenwoordig zo gewend ben.

Nu scheelt het dat ik niet heel veel wissel kwa games, dus ik kan prima een paar maanden hetzelfde schijfje er in laten zitten, maar toch
Ja ben het met je eens, maar als t 20€ of meer scheelt met de Store dan weet ik t wel..
> Alleen jammer dat de prijzen op de console stores vaak toch vrij hoog zijn

Dat doen ze om de reguliere winkels te ontzien, immers waarom zou je nog een game bij een Gamemania oid halen als ie 10 euro goedkoper te verkrijgen is via de Playstation Store? Die prijzen houden ze artificieel hoog.
Netflix en Steam zijn geen hele goede vergelijking. Het is niet zo dat een mediagigant geld moet afstaan aan Netflix om hun content erop te hosten, nee Netflix moet de rechten (soms zelfs voor een specifiek land) kopen om de content te mogen hosten. In veel gevallen werkt het zo in ieder geval.

Steam is heel anders, daar lever je als uitgever 30% van je omzet van de verkoop op dat platform in aan Valve. Niet echt een goede vergelijking dus... :)
Het grote probleem is IMO dat deze launchers slecht "onzichtbaar" kunnen draaien, niet dat ze bestaan. Het is economisch gezien gewoon een sterke zet. De meeste grote uitgevers zoals Rockstar hebben prima de mensen om zo'n launcher op te zetten, hebben weinig afhankelijkheid van Steam en haar featurepakket, maar hebben wel de wens om een stuk "shared code" te hebben voor downloads, contactlijsten e.d.

Waar het fout gaat, is in de volgorde waarop we als gebruiker met de launcher moeten werken. We moeten dan namelijk eerste de launcher gebruiken om de game te installeren en te kopen, in plaats van dat de game direct de launcher mee installeert. Het mee installeren van afhankelijkheden als die nog niet bestaan bestaat al lang en werd vaak gebruikt voor bijvoorbeeld het .NET Framework.
Tja. Nog een gamelauncher kan er ook nog wel bij...
Je doet alsof dit de druppel is die de emmer doet overlopen... Bijna iedere online multiplayer game heeft een eigen gamelauncher, daar zijn er al honderden, zo niet duizenden van.

Het enige zorgelijke is mogelijk dat Red Dead Redemption 2 daar exclusief op beschikbaar komt. Echter is dat pure speculatie van Tweakers.net zelf. Er zijn immers zat gamelaunchers die ook hun games in Steam verkopen of zelfs via Epic.

Aan de ene kant heeft Rockstar met Grand Theft Auto 5 een mega geldverdiener in handen die zichzelf prima kan verkopen zonder Steam. Red Dead Redemption 2 heeft ook een bijzonder hoge reputatie, de vraag is echter of een dergelijk exclusieve release op zo een launcher wel voldoende zicht heeft en daarmee adoptie. Persoonlijk zou ik RDR2 echt niet bij release kopen, dat doe ik tegenwoordig bijna nooit meer (en met mij velen andere). Ik heb ongeveer 35% van de Rockstar game library op Steam, deze is aangeschaft via sales, deze zouden nooit zijn aangeschaft als deze niet op Steam hadden gestaan...

Het is niet alsof Rockstar voldoende titels heeft om een eigen store te vullen, de laatste game van ze is alweer bijna 2 jaar oud op Steam (VR game), die daarvoor alweer 6 jaar oud (GTA5)...
Als je de gamelauncher installeert en inlogt kan je gratis gta San Andreas claimen :)
Als je de gamelauncher installeert en inlogt kan je gratis gta San Andreas claimen :)
Geweldig spel! Het enige spel welke ik zonder cheats op 100% heb uitgespeeld. Toen had ik nog tijd.

Zelf hoef ik de gratis versie niet, ik heb de PC en Playstation editie beide nog liggen. Eigenlijk vind ik het wel prettig dat je de games bij hun zelf kan toevoegen. Zo ben je minder afhankelijk van bijvoorbeeld Steam, mochten zij ooit stoppen. Daarnaast een backup voor als je je disc kwijt raakt bij brand, al is dat een uitzonderlijke situatie.
Inderdaad het zelf toevoegen van spellen is een groot voordeel :).

Zelf heb ik het spel nooit gespeeld dus dit is wel fijn meegenomen.
Staat er een eindtijd op deze gratis SA? ik ben pas van het weekend weer in de buurt van mijn desktop.
Op dit moment staat er alleen:
"Download now and get a bonus FREE copy of Grand Theft Auto: San Andreas on PC for a limited time."
Kun je Hot Coffee ermee spelen?
Nee, dat is eruit gesloopt. Dan zou je mods moeten installeren.
Dank u voor de informatie. :) Ik heb het vroeger toen ik klein was echt helemaal kapot gespeeld (de disk was echt kapot gegaan). De tijd dat je in een luxe hotel nog game pc's had waarop je tegen betaling op kon spelen. Ja, ik was toen nog geen 18+, maar iedereen deed het, en doet het nog steeds. Ja, dan kijk ik de 18- personen ook even goed aan ;)

Daar heb ik echt goede herinneringen aan. En de map was groot! Dat is ook nog steeds de enigste GTA game waarin je een trein kunt besturen. Ik hoop dat dat terug komt in GTA VI. heerlijk om even met de trein door de stad te razen }>
Dat is ook nog steeds de enigste GTA game waarin je een trein kunt besturen.
Kan me toch herinneren dat dit in GTA of GTA2 ook mogelijk was ;)
Oh, echt? Dat wist ik niet. Dank u:)
GTA heb ik nog niet, en GTA 2 heb ik nog niet uitgespeeld. Ik had het wel voor de Gameboy toen ik nog klein was, en daar zat het niet in. Dus ik ging er doodleuk vanuit dat je in de andere 2D games ook geen trein kon besturen :9
Hahaha en nog een....... Straks 30 verschillende video diensten en 50 launchers, allemaal met hun eigen login id, passwords en cloud saves.

En kosten niet te vergeten.

[Reactie gewijzigd door Sandor_Clegane op 17 september 2019 20:39]

Want het kost je geld om een extra wrapper te installeren?
Ja, want die schijf in z`n computer was ook niet gratis.
Maar even zonder sarcasme, het is een totaal onnodige launcher. Veel mensen bijvoorbeeld de bestaande Rockstar games via via Steam gekocht dus hoezo zou je weer een aparte launcher moeten maken voor de bestaande situatie - ja je kan reeds gekochte games " importeren " maar je versplintert het gewoon. Het is puur de weg naar een Rockstar exclusive gamestore.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 17 september 2019 20:50]

Importeren zoals bij Uplay zeker. Als je een game opent in steam die "gekoppeld" is met Uplay moet je daar eerst inloggen voordat het spel opstart. Welkom in 2019 zullen we maar zeggen. Vroegah kon je nog gewoon 1x klikken en je spel startte op. Nu moet je eerst 2x inloggen bij verschillende diensten voordat dat gebeurd.
Ja het werkt hetzelfde als Uplay, ik heb de rockstar launcher zojuist geinstalleerd en de games "geimporteerd" maar als ik GTA V start, wordt de game alsnog gewoon via steam gestart dus heeft dit helemaal geen voordeel boven het direct via steam te launchen.
Ik denk dat het met microtransacties te maken kan hebben. Op steam zullen ook Valve moeten spekken.
Je betaald waarschijnlijk ook nog eens met data.
Tijd is geld, en dit is onzin wat mij weer extra tijd kost.
Als je bedenkt dat die launchers op de achtergrond (als Windows service) vrolijk verder draaien wel ja. Je machine verbruikt nou eenmaal meer energie erdoor. Op jaarbasis kan dat best het verschil maken.
zeker weten dat er dan een schil voor komt,
Zoals Steam dat was? Die tijd is geweest ben ik bang. Iedereen wil meedoen op de abo bandwagon en een store is een mooie manier om consumenten aan je platform te binden.
het lijkt op een golfbeweging.. en ik ben altijd aan het uitkijken naar het bootje wat mij op die woelige baren drijvende houdt. :)
Ik ben ook echt wel klaar met al die launchers. Een paar dagen terug weer zo'n ding moeten installeren want Borderlands 3 heeft de Epic launcher nodig.

Uplay voor de Far Cry games, Epic voor Borderlands, Origin voor Battlefield en dan nog Steam voor de rest. Daar komt er nu dus weer 1tje bij, geweldig.....
Nou echt, ik ben er helemaal klaar mee, wat een gezeur man.
Nu nog rdr2 op de pc!
Ik hoef 'm in ieder geval niet meer. Als het zo moet (PC gamers meer dan een jaar laten wachten, dubbele sales uitmelken, ...) dan laten ze het wat mij betreft maar zitten. Ik merk ook regelmatig in PC gaming communities het sentiment dat PC gamers dit niet in stand zouden moeten houden en de opzettelijk uitgestelde PC sale beter zouden boycotten. "vote with your wallet" gaat dus weer op. En dat ga ik bij Rockstar voortaan ook doen.

[Reactie gewijzigd door Division op 17 september 2019 20:43]

Bij GTA5 heeft Rockstar waanzinnig veel werk verricht om het naar de PC te brengen. Heel de engine omgebouwd en het spel zo'n beetje de volgende generatie in geholpen.

Als dat voor RDR2 ook op gaat, zie ik het probleem niet.
Onzin, het was gewoon een refresh.
https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Theft_Auto_V#Development
Als je er achter komt dat je gehele platform of engine op de schop moet voor een ander platform dan mag je wel eens op zoek gaan aan naar ander personeel want dan kunnen ze niet ver vooruit kijken...
Alle games worden op PC's gemaakt. Ook wordt vaak een Mac gebruikt voor graphics en rendering.
Het idee dat iemand een keyboard en muis op een game console aansluit en daar op zitten te programmeren is gewoon bizar. Consoles mogen dan wel geschikt zijn voor een gecompileerd dev engine maar dan nog zou het gewoon te lang duren. Dat hardware is gemaakt voor gaming voor een paar honderd euro terwijl de PC/Mac developer machines minimaal 5000+ per stuk kosten.
Een simpele compile naar een eigen framework is een fluitje van een cent.
Iedereen die zegt dat het "moeilijk" is liegt. Er zijn genoeg redenen om iets niet uit te brengen op een PC maar een compiler is daar zeker niet een van.
GTA 5 kwam oorspronkelijk uit voor de PlayStation 3. Aangezien die console een heel andere architectuur had dan de PC (o.a. door de Cell processor), kan ik mij voorstellen dat overzetten naar de PC niet zo eenvoudig ging als jij hier beschrijft.
En op de Xbox 360. Uiteraard zit daar een IBM power PC processor in. Maar het gebruikt wel een op PC vaak gebruikte DirectX API.
Uh huh.... Daarom was ten tijde van de release op pc voor een best lange tijd iedere aardappel boer die normaal de superieuriteit van de console van de daken schreeuwden niets meer te horen dan de oorverdovende stilte van hun shock and awe waarmee hun platform even in de hoek werd gezet. Niet alleen verschil in graphics maar ook in playabillity waren naar een glorieus niveua gerezen vergeleken met de aardappel versies.

Development zelf word zeker ook veelal op pc's gedaan, daar draaien de tools op van de devs. Maar het is wel degelijk een huge ass mf verschil of je voor een xbone/ps aardappel (en de daarvoor ontwikkelde engine) ontwikkeld, of voor een PC engine. En wat op een aardappel werkt wil niet zomaar op een PC werken, getuige de moeite waarmee alle emulators te kampen hebben, zeker bij een 'nieuwe' gen aardappel.

En nee, ik lieg niet!
En ook, blijkbaar in tegenstelling tot de schrijver van bovenstaande post, probeer ik niet eventuele antwoorden van beter ingelichten te ontmoedigen met krachtige termen die zo'n evt. antwoordende beticht van het bewust uitten van onwaarheden.
Getuige de emulators? Je bedoelt die dingen die alleen maar gebruik worden voor illegaal spelen? Waarom zou een game developer de tools vrij geven om dat knap maken? Dat spul is allemaal gemaakt middels reverse engineering ipv gewoon direct vanuit de broncode gecompileerd.....
Ga jij maar ergens anders dom ouwehoeren met je aardappels.
GOG Spyware? Je weet dat het installeren en gebruiken van hun launcher sowieso geheel optioneel is?
Optioneel, zeker. Eigen keuze, ten dele
Als iets optioneel is, dan is het 100% eigen keus.
Het gaat in deze context om de GOG launcher, je bent niet verplicht die te gebruiken om je GOG aankopen te spelen. De keuze is in dit geval 100% aan jou om de launcher wel of niet te installeren.
Je had toch niet verwacht dat hij eerder zou komen? Ik werd gedownvoted toen ik zei een console te overwegen, mensen zeiden nee hoeft niet over x aantal maanden komt hij op de pc uit. voor mij was het, en is het nog steeds duidelijk dat rdr2 de zelfde route als gta 5 ingaat. Game uitbrengen op current gen, 2+- jaar later op next gen console (2020) en vervolgens op de pc. Dit is voor mij totaal niet onverwachts. Dit zei ik jaar geleden ook al en vooralsnog heb ik geen ongelijk, ondanks mensen het niet mij eens zijn/waren.
Tsja, de pc markt is gigantisch, maar trekt doorgaans spelers naar een ander type game. Ik snap de keuze van rockstar om primair voor consoles te kiezen voor games als rdr en GTA.

Vergeet niet dat dit letterlijk de grootste game producties zijn die er bestaan, even een pc versie uitbrengen gaat gewoon wederom veel geld en tijd kosten. De verkoop van dit soort singleplayer games op pc kan mogelijk tegenvallen en die kosten niet terugverdienen, of nou ja, vast niet genoeg voor de (verschrikkelijke) aandeelhouders.

Ze gaan ongetwijfeld wachten op de next gen consoles en daar ook weer een nieuwe versie op uitbrengen, die zal dan gelijk ontwikkeld worden voor de pc met alle nieuwe grafische toeters en bellen die ze nu nog niet hebben kunnen gebruiken.

Het is gewoon de roadmap die zich eerder bewezen heeft: eerst consoles. Dan focus op online en zorgen dat daar spelers en inkomsten naartoe komen, daarna focus op een “next gen” versie waarop de pc mag meeliften.
Je had ook een jaar kunnen wachten, best wel een groot Teken dat RDR 2 nu naar PC komt(Nu de Rockstar Launcher is aangekondigt).
Heb mezelf mooi ingehouden, had hem opzich wel voor de Ps4 willen hebben daar niet van.
Maar de PC community heeft heel sterk naar RDR 1 verlangt en getrokken.

En als hij niet komt voor de PC dan haal ik hem wel 2de hands voor de console. Rockstar verdient idd meer dan genoeg geld.

Nu nog wachten op een Officiele aankondiging.

Paar games betreft Pc waar ik nog Full Price voor wil betalen zijn, Doom Eternal, Cyberpunk en RDR 2.
Control ook graag maar dan wel Retail.
De rest wacht ik lekker sales af etc. Consoles haal ik de nieuwe games ook niet meer op Release.(misschien dat er nog uitzonderingen zijn)
Je word helaas een dagje oudern en Tijd voor games word ook minder :(
Dit is precies waarom ik (als PC gamer) ook een PS4 Slim heb liggen.
Het sucked dat sommige bedrijven hun games pas veel later uitbrengen op PC, maar ik speel liever zo'n spel op een PS4 dan koppig jaren lang te wachten en te zeuren dat ze geen PC versie nog hebben gemaakt.

IPV te zeuren leg ik me er gewoon bij neer, en speel ik dergelijke spellen gewoon op een PS4. Tweedehands kosten die dingen geen 200eu. Gezien de meeste hier hun eigen PC bouwen voor 1K-5K mogen de kosten daarvoor ook geen dealbreaker zijn..

Gewoon PS4 of een XBOX ernaast zetten voor de exclusives, en geniet gewoon van alle games die uitkomen. Mocht er dan ook een PC versie komen (zoals Shadow of the Tomb Raider), gewoon lekker op de PC spelen!
"vote with your wallet"

rockstar kantoor: Hey PC sales leveren niets op, waarom porten we die games dan nog wat dik een jaar en vele miljoenen kost.....
Hier idem. Ik ga hem ook niet kopen. Met name door het lange wachten, maar ook wegens het gedrag van uitgever take two.
Had een mooi moment geweest op tegelijk uit te brengen om mensen een reden te geven omdat ding te installeren.
Dat duurt op z'n minst nog tot de nieuwe gen consoles...
Waarom zou de PC versie pas met de nieuwe generatie consoles uit moeten komen?
Omdat dat bij GTA5 ook zo was, en dat is ze wel bevallen gok ik...
Fantastisch! Precies wat we nodig hebben. Heb nu al met Uplay en Origin dat ik eerst de launcher mag updaten en dan de update van de game voor ik kan gaan spelen. Iets wat vol automatisch gaat bij Steam, maar ik ga natuurlijk niet al die launchers gelijk met Windows opstarten.

Daarnaast is GTA online nog steeds een zooitje na zoveel jaar. Ja het werkt, maar om nou te zeggen dat het een moderne online game is. Eerst de SP opstarten om een friends only of invite only server te starten, superlange wachttijden in 20+ speler servers.

Hopen dat ze een extern bedrijf hebben ingeschakeld voor deze launcher.
Je kan het zo instellen dat je direct in online uitkomt, zonder eerst een landing page of SP-mode. Initial boot duurt langer dan een minuut idd maar daarna draait het - hier althans - vlekkeloos.
Mogelijk kan Rockstar middels een launch via een eigen launcher de modders beter weren?
modders je bedoeld FiveM of bedoel je de mensen die met gemodde files bedoeld voor fivem in gta v gaan?

want FiveM is ooit offline gehaald door Rockstar en later weer met toezegging van Rockstar online gezet.
De methode waarbij er een .dll geinjecteerd wordt. Dat zou nu een niet-detecteerbare methode wezen, kon best eens kloppen maar te uitbundig gedrag op een server (veel geld ineens of veel voertuigen spawnen) kan buiten de deze methode alsnog worden gedetecteerd. Daarom hebben een aantal mod-menu's verschillende spawnopties tijdelijk uitgeschakeld vanwege een kennelijk gaande ban-wave. Dit weet ik van een vriend..
Voor een friends only / invite only sessie moet je wel degelijk steeds langs de SP gaan helaas.
Dan ben je dus niets met het rechtstreeks opstarten in MP.

Wie weet dat ze er iets op vinden met de launcher :)
Volledig mee eens. GTA Online is uiteindelijk echt een fiasco geworden. Lange laadtijden, lege lobby’s en connection issues maken het echt geen leuk pleziertje, wat het wel zou moeten kunnen zijn. Het concept leent zich er namelijk heel goed voor om een degelijke soort van MMO achtige ervaring te bieden.

En breek mij de bek niet open over de monetization in GTAO. Het is een feite een 60 euro game die behandeld wordt als een F2P game. Belachelijk.
60 euro voor GTA V SP + MP

was het toch echt zeker wel waard. zo'n waanzinnige game. indd jammer van de bugs in online en de lange laadtijden maarja de game zelf zit goed in elkaar.

In online hoef je niet shark cards te kopen. Waar je 80 euro voor neerlegt, grindde je binnen een paar uur bij elkaar.
Nou fiasco vind ik ook weer ver gaan, want ik heb er een hoop lol uitgehaald en de game op 3 platforms gekocht (1,5 maand speeltijd). Er zijn alleen heel veel dingen die beter hadden kunnen zijn en dan vooral het online gedeelte..

En tja de prijzen die gevraagd worden voor online items zijn onredelijk en de verdiensten zijn flink minder geworden dus je moet af en toe een beetje vals spelen om het oneerlijke systeem recht te trekken :+ Zal nooit een sharkcard kopen iig.
Steam, Epic game store, Origin, Rockstar Gameslauncher

Oké dan...

Juist een game store was om piraterij tegen te gaan. En nu gaan ze dit soort dingen doen.
Zelfde hoe het nu met de film en tv show streamingdiensten gaat. Publishers zijn niet blij met de percentages die ze af moesten staan en willen zelf meer controle en blijven hun eigen platform in de hoop hun content los aan te bieden en daardoor meer inkomsten per product te krijgen.
Probleem is dat het dan weer gecompliceerder en duurder wordt net als de tv boeren. Grappig is dat onlangs waargenomen is dat naarmate de streamingdiensten in aantal toenemen, neemt ook de piraterij weer toe.
Men wil betalen voor gemak en zodra het weer moeilijker wordt om content via legale wegen te krijgen zullen de illegale wegen weer aantrekkelijker worden.
Een website met alle content zal het altijd winnen van gefragmenteerde en daardoor dure content.
Maar ze boeken meer winst. En dat is hetgene wat de content owners boeit. Het zal die contentmakers een worst wezen dat er weer mensen gaan downloaden. (daar hebben ze de puppy's van b.v Brein voor) Zolang ze maar 10% extra winst maken op elke verkochte film/serie of abbo.
Daar heeft men VPN voor, laat die puppy's van brein maar lekker denken dat ze slim zijn.
Probleem is dat ze ipv die 10 procent ook een flink aantal extra klanten zouden hebben als het meer een universeel platform zou zijn n
Dit lees ik zo vaak. Ik klik gewoon icoontje aan. Wat maakt het in hemelsnaam uit welke wrapper eromheen zit?
Ben steeds meer geneigd mn Geforce experience launcher te gebruiken.. alles in 1. niet perfect .. maar getting there
Ik kan je echt Playnite aanraden: https://playnite.link/

Alles-in-een open source launcher die fantastisch werkt! :)
wow , weer een goede guru meditation, Tnx
-klik-

[edit]
ziet er veelbelovend uit, ga ik zker testen

[Reactie gewijzigd door Tweak3D op 18 september 2019 00:03]

Hoe ver het gekomen is een launchet om de launchers bij te houden extra meuk op de meuk.
Zoals windows 10 3th party nodig hebt om de oude gui terug te kunnen krijgen.
Waarom niet GOG Galaxy? Dat ziet er echt wel veelbelovend uit.
ow.. ga ik zeker ff checken.. tnx

https://www.gog.com/galaxy


Kan ik trouwens nu al mn rockstart titels[ ik heb GTA-V :) ] hier naar over zetten, moet het zelfs?
Ik zit er al niet op te wachten dat ik iedere keer m'n spel eerst moet updaten voordat ik het kan spelen. Nee nu mag ik ook nog eens per spel eerst iedere keer m'n launcher gaan updaten voordat ik uberhaupt het updaten van het spel kan starten 8)7
Ik heb eigenlijk nooit last van updates voor launchers? behalve steam, dat programma zoekt / installeert bij elke opstart weer een update. Reden waarom ik ook niet per se games hoef op steam, duurt altijd eeuwig. en games verwijderen? ja, moet hij ook opstarten. wat een irritant programma.
Dat zet je toch allemaal op automatisch in de nacht? Laatste x dat ik actief moest updaten was best een tijdje terug.
Ik ga toch mijn zeldzame zuurverdiende energie niet verstoken ten behoeve van die vele uitgevers.

1.Ik installeer een spel
2.Ik start deze wanneer ik zin heb door een dubbelklik
3.Ik sluit spel
4.Ik sluit pc
5.Ik start pc
6.Ik dubbelklik en speel weer.

7. Op consoles is het nog erger. De update is groter dan het hele spel bij release.

8. Gelukkig leef ik en doe ik tussendoor andere dingen.

9. Maar ik wilde toch gamen 8)7
Waarop basseer je 7?
In mijn geval, persoonlijke ervaring.

Meerder malen gezien dat het hele spel opnieuw wordt binnen gehaald plus de extra updates.
Ik speel op Xbox en heb het zelf nog nooit meegemaakt. Ik weet dat er een game is waarbij het zo is, maar bij alle games die erop heb gespeeld is dat niet het geval. De meeste updates varieren van 1 tot 10GB, net als op PC.
Xbox en PS hier. Op beiden ervaren dat 40 gb downloaden meer regel is dan uitzondering tegenwoordig. En helaas ben ik niet gezegend met snel internet dus kan het soms voorkomen dat ik een nieuw spel pas de volgende dag kan spelen :(
Helemaal geen last van. Ten eerst update de Xbox gewoon in de achtergrond als hij 'uit' staat (standby). Daarnaast ben ik nog nooit een update van 40GB tegengekomen. Bovendien is dit op PC niet anders, alleen dat ik niet in standby kan updaten. Ik heb dus op PC meer last van game-updates dan op Xbox.
De xbox update niet op de achtergrond als je het schijfje net hebt gekocht natuurlijk :+ Vreemd dat ik er maar twee heb kunnen vinden want ik zou zweren dat ik het vaker heb zien gebeuren maar ik kan het verkeerd hebben. Daarnaast is 10 gig voor mij al meer dan twee uur wachten dus alles vind ik te groot (I really, really hate my internet).

Day-one-Patches

Division 2, 48-52 GB
Fallout 76, 54 GB
Beide niet gespeeld. Maar goed, ik heb dan ook vlot internet (hoewel de Xbox de vervelende neiging heeft om maar een relatief klein deel van die bandbreedte te gebruiken). En dat 10GB eigenlijk al teveel is ben ik met je eens, zeker voor day one patches.
Probleem is dat PS4 een weg shitty netwerkkaart gebruikt of dat de downloads servers traag zijn en je dus een update van 10gb best een uur op kunt wachten
Mijn download snelheid is 7Mbps. Nuff said... 10 gig is dus voor mij 3+ uur. :'(
Waarom precies zou iemand precies de PC dag en nacht aan laten staan...? Also, game launchers killen zichzelf niet wanneer ze aanstaan om automatisch te updaten, dus ik zie even niet hoe dat werkt. Steam vraagt het mij altijd eerst netjes.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 17 september 2019 21:33]

Steam... -_- Dat wil mij op dit moment nogal wel eens storen.
Ruimte vind ik geen argument, schijven zijn groot zat. Maar in een tijd dat elk bedrijf zoveel mogelijk van je wil weten, ben ik blij wanneer ik het aantal applicaties tot een minimum kan beperken. Want de uitgever heeft er wél baat bij dat je zijn wrapper gebruikt, uit commercieel oogpunt. Ik wil gewoon de game spelen zonder eerst nog bestookt te worden met reclame. Dus óf gewoon compleet old school, of dan in ieder geval met de wrapper die ik wil en niet weer een stuk software wat meedraait zonder dat het voor mij als consument een meerwaarde biedt.

Daarnaast zit ik niet te wachten op weer een account met weer een wachtwoord en 2FA proces, of het risico om ook daar gehackt te worden wanneer ik de account links laat liggen, of waarvan de helpdesk niet zo prettig werkt in het geval dat daadwerkelijk gebeurd, zoals bij Ubisoft het geval was.
Ik heb ondertussen 5gb aan stores geinstalleerd op mijn duur betaalde nvme ssd. Als of we dat als acceptabel moeten vinden.
Nog even en elke studio heeft een launcher en moet ik 120gb aan launchers en 50 processen op de achtergrond hebben draaien en dus extra ram geheugen erin prikken om maar een game te kunnen spelen.
Boeit mij ook niet zoveel, maar weinig behoefte om zeven verschillende launchers op mijn pc te hebben voor een enkele game.
Op den duur heb je een apart programma nodig waar je de naam van het spel kan ingeven om te zien waar je het kan installeren en spelen... :+
Je bedoelt Google en als het geïnstalleerd staat op je systeem het....Start Menu? Windows-toets plus typen
Hoe kan Google weten waar je een spel gekocht hebt (je kan het meestal immers op meerdere, maar niet alle platformen kopen)?
Als het geïnstalleerd staat, is het natuurlijk geen probleem...

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 17 september 2019 21:25]

Fair enough. Nu speel ik zelf niet meer dan 3-4 games tegelijk op de PC, dus heb daar dan weer minder last van.
Die bestaan dus al, meta launchers. Volgens mij zijn er nog geen die heel fantastisch zijn. Had daar laatst een filmpje van gezien op YouTube even opsnorren dan voeg ik hem toe.

Van raycevick https://youtu.be/KY5229ZWxqM

[Reactie gewijzigd door daellat op 17 september 2019 21:30]

Elke extra, wellicht onnodige, applicatie is er een teveel. Zeker omdat het tegenwoordig vaak ook datagraaiers danwel trackers zijn.
Gekke reactie. Je bent liever een dief dan een klein, voor jou ongemakje accepteren. Lekker hoe mensen hier met wet en regelgeving omgaan.
Dat doe je door het niet te kopen, niet door het te stelen.
Ik vind het opvallend hoe vaak dit als excuus wordt gebruikt om te 'stelen'.
Het is zeker niet een excuus. Wel een oorzaak.
Ja het is fout om een spel gratis te verkrijgen terwijl er een bedrag voor wordt gevraagd.
Maar als het onnodig moeilijk wordt gemaakt en er is een makkelijkere optie dan is dat niet enkel de schuld van de consument dat er weer meer mensen piraten.
Dus iets op een andere plek te koop aanbieden i.p.v. Steam is onnodig moeilijk maken?
Downloaden met een torrent is meer moeite. Ik zie niet hoe het niet enkel de schuld van de 'consument' is.
Mijn comment had ook meer de focus op de markt van streamingdiensten.
En het gemak van een service als steam waar je alles op 1 plaats met 1 account hebt valt niet te onderschatten. Het heeft (mede dankzij de steamsales) piraterij van videogames behoorlijk doen afnemen.
Al die argumenten die jij opnoemt gelden ook voor de games zelf. Games kunnen onveilig zijn, zooi achterlaten en ondertussen even spy'en.

Verder kan ik het niet vinden in je argument over ram. De meeste launchers vreten amper 100 mb aan ram. Misschien vervelend als je nog op 4gb zit. Maar verder is dat ook een non-issue. Vram heb ik een launcher nog nooit zien vreten.

En een aantal mb's groot........ Gaan we serieus in 2019 het nog over mb's hebben op HDD? Als hier nog iemand is die nog gamed op een 80gb HDD mag je bij mij een gratis 250gb komen halen. Als je nog 60gb SSD hebt kan het misschien vervelend zijn.

Dus tja, ze zijn strontvervelend en ze kunnen verwarrend zijn. Maar meer kan ik me eigenlijk niet bedenken.
Al die argumenten die jij opnoemt gelden ook voor de games zelf. Games kunnen onveilig zijn, zooi achterlaten en ondertussen even spy'en.
Dat is wel whataboutisme ten top. Je verdedigt het zwakke punt van 1 ding, door de potentiele zwakte van iets compleet anders te noemen.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 18 september 2019 00:26]

Dat is geen whataboutismen. De problemen die jij noemt komen niet specifiek ''''''door'''''' de launchers , maar door gamestudio's die hun zooi niet op orde hebben. Is een game zonder launcher maar wel spyware/onveiligheid dan wel goed in jouw ogen? Want die games bestaan ook.

Daarom zijn de argumenten die jij noemt geen goede argumenten want zonder launchers bestaan deze problemen nog steeds.
Mensen die een drogredenatie maken vinden wel vaker dat ze geen drogredenatie maken.

Wij hebben het over de fouten van Pietje. Vervolgens zeg jij "ja maar Henk maakt misschien dezelfde fouten wel!". Dat is dus gewoon whataboutisme, wat jouw mening daar verder over is, maakt niet zoveel uit.

Daarbij gaat je argument niet op, want de developers van een game zijn niet dezelfde developers die een launcher bouwen. Een launcher is veelal een Electron app (zie https://www.howtogeek.com...-just-an-old-web-browser/) wat dus betekent dat een launcher een aangelegenheid is voor web-programmeurs. Dit zijn niet dezelfde mensen die een game programmeren in een C-taal. Intern zal in het bedrijf de launcher een heel andere tak/gebouw/afdeling zijn, met een eigen budget, managers, UXers en programmeurs. Dat zie ik in de praktijk zelfs bij kleinere developers en bedrijven. De gasten die de games maken, zijn ook niet dezelfde mensen die de voorpagina en de blog van het bedrijf programmeren. "omdat het werk van mensen uit afdeling x kut is, moet het werk van mensen uit afdeling y ook kut zijn"

Je maakt de ene logische fout na de ander.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 18 september 2019 16:36]

Je vergeet uplay en nog wel meer. Daarbij, hadden we ten tijde van GTA IV niet iets van Rockstar social club?
Uplay, battlenet...
En gratis gta san andreas te claimen na dowoaden en inloggen van de launcher
Ik denk dat er iemand bij Rockstar eens heeft zitten rekenen hoeveel ze aan Valve zouden moeten afdragen als ze straks RDR2 uitbrengen voor Windows via Steam. Nu een eigen launcher met eigen DRM lanceren brengt ze in een positie om het straks helemaal zelf te doen. Of daar in ieder geval een betere onderhandelingspositie met Valve mee af te dwingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True