Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Red Dead Redemption 2-update en Nvidia-hotfix moeten Vulkan-problemen oplossen

Rockstar Games heeft een nieuwe patch voor de pc-versie van Red Dead Redemption 2 uitgebracht. De update moet crashes bij het gebruik van quadcore- en hexacore-cpu's in combinatie met Nvidia-gpu's en de Vulkan-api oplossen. Nvidia heeft ook een hotfix uitgebracht.

Volgens Rockstar liep Red Dead Remption 2 vast bij gebruik van Nvidia-gpu's in combinatie met cpu's met vier of zes cores. Dit werd naar eigen zeggen veroorzaakt door een probleem met de drivers van Nvidia. Title Update 1.14 moet dit oplossen. Gebruikers dienen ook een nieuwe Nvidia-driver te installeren; versie 441.34 bevat een hotfix voor het probleem.

De nieuwe update lost ook problemen op met het tijdsverloop in het spel bij 'hoge framerates'. De consoleversie van de game draait op 30fps. Doordat de framerate van de pc-versie doorgaans hoger is, verliep de in-game tijd ook te snel. Hierdoor liepen de health cores van spelers op hoog tempo leeg, ongeacht hoeveel gebruikers aten in het spel. Bovendien klaagden gebruikers op Reddit over ondergewicht in het spel, doordat voedsel te snel werd 'verteerd'. Dergelijke problemen met hogere framerates zijn niet uniek. Dark Souls 2 had bij release een soortgelijk probleem, waarbij wapens te snel kapot gingen. Ook Skyrim en Fallout 4 hadden problemen boven de 60fps door een beperking in de game-engine.

Rockstar bood vorige week zijn excuses aan voor de problemen met de game in combinatie met Nvidia-gpu's en beloofde op korte termijn met een update te komen. De patch die dinsdag is uitgebracht, voegt ook nieuwe inhoud toe aan Red Dead Online, de multiplayermodus van de game. De ontwikkelaar heeft een nieuwe legendary bounty, nieuwe pijlen en nieuwe kleding aan de game toegevoegd.

Red Dead Redemption 2 kwam op 5 november uit voor de pc. Veel spelers hadden bij de release te maken met prestatieproblemen en crashes. Sommige spelers konden de game helemaal niet starten door een probleem met de Rockstar Launcher, dat inmiddels opgelost moet zijn.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

20-11-2019 • 12:02

119 Linkedin Google+

Reacties (119)

Wijzig sortering
En zijn alle grafische instellingen nu weer opeens ongedaan gemaakt (alles op Low?) waardoor ik weer weet-ik-hoe-lang kan gaan tweaken om alles weer goed te zetten?
Voor zo ver ik weet zijn deze game updates immers niet uit te stellen?
Je kunt de reset van de instellingen voorkomen door:

- Updaten maar de game nog niet starten
- Naar de Settings.xml te gaan In de documenten/documents folder van Windows -> Rockstar Games -> Red Dead Redemption 2 -> settings folder
(bij mij dus C:\Users\kipsofthemud\Documents\Rockstar Games\Red Dead Redemption 2\Settings )

- Open Settings.xml met bijv. wordpad notepad of een andere text editor
- Bovenaan in het document verander je <version value="36" /> naar <version value="37" /> in het geval van deze patch.
- Sla het bestand op en start de game

Ondanks dat nl noob zegt dat het gefixt moet zijn klopt dat voor een hele hoop gebruikers niet met het updaten van de huidige patch in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door kipsofthemud op 20 november 2019 13:35]

Dat is stiekem wel een beetje vragen om problemen. Wanneer de syntax van het bestand is/wordt aangepast dan is de vraag wat er gebeurd. Meestal is er een reden wanneer de boel gereset wordt op het moment dat er een version change is.
De syntax van dat settingsbestand had op releasemoment wel als definitief beschouwd mogen worden ;)

Vooral knudde dat, terwijl de versie van die settings-file evengoed bekend is, ze niet omgezet maar weggegooid worden. Hoofdzakelijk aan dat deel v/d structuur is niets gewijzigd.
Mwa er zijn genoeg games die later settings toevoegen. Zo kreeg f1 2019 recent ondersteuning voor Fidelity FX sharpening. Siege had bij launch bijvoorbeeld geen TAA en geen ultra textures.

Maar goed, alsnog is een volledige settings reset daarmee niet nodig. Dus daar mag je rockstar best op afrekenen.

Ik zou persoonlijk alleen niet een ini een andere versie geven zonder eerst een code comparison te doen tussen de nieuwe en de oude files om te controleren of er wat is bijgekomen.
Tuurlijk, maar ik vind het vooral zo nutteloos om wel een ini-file met versioning-number te hebben en er dan vervolgens niets mee te doen :p Ik had door de aanwezigheid van die variabele in ieder geval sterk gerekend op dat zoiets ook als "normaal" beschouwd zou zijn; waarom zou je anders überhaupt het nummer nog meenemen en niet bij elke update zondermeer de settings leegschoppen/opnieuw auto-detecten?
En dit is nou waarom ik een spel zo goed als nooit koopt als hij net uit is, en altijd wat maanden wacht, en dat je de pluspunt heb dat je spel aardig stuk goedkoper dan ook is, is het tegenwoordig zo moeilijk om te wachten?
Ook hier is een fix voor uitgebracht in de laatste update. Vanaf nu zullen je instellingen niet random gereset worden.
"Improvements to address an issue that resulted in all custom graphical settings reverting to a low preset when the game was updated"
In de volgende link zijn alle fixes (En andere toevoegingen) te lezen:
https://support.rockstarg...-14-Notes-PS4-Xbox-One-PC
Ik kan me voorstellen dat dat wel zo is, soms komen problemen door juist verschillende combinaties (of settings die dus in een nieuwe patch niet meer die waarde kunnen hebben).
Maar als je dit weet van tevoren, dan maak je nadat je de instellingen goed hebt gezet een screenshot (als het niet gewoon in een fatsoenlijke ini oid wordt opgeslagen) zodat je bij een volgende keer weer snel alles goed kunt instellen.
Rockstar weet dit ook van tevoren, en de versie van de settings staan ook in de file;
Waarom is het niet zo dat de settings ook gepatched worden, zodat missende waarden naar de eerstvolgende worden verzet? of als de game zo'n missing setting tegen komt de gebruiker eventjes langs het settings-menu stuurt? Lijkt me beiden minder storend dan gewoon de hele settings te discarden :)
Oh, daar ben ik het helemaal met je eens, maar helaas zijn er best veel developers die updaten van dit soort waarden niet de moeite waard vinden om daar aandacht aan te besteden en resetten dus de hele boel.
Je kunt in je Mijn Documenten > Rockstar Games > Settings (ongeveer)

De system.xml bovenin de versie van 37 naar 38 veranderen. Hiermee hou je wel je settings. Maar dat moet je dan wel doen voordat je het spel hebt opgestart na de update.
Zonder internet verbinding = geen updates, spel starten en screenshot maken van instellingen? De vraag is natuurlijk of deze nog optimaal zijn na de patches, maar het is wellicht een beter beginpunt dan weer van scratch te beginnen...

@SilverRST Je zou de storymode kunnen spelen volgens het 'internet'...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 20 november 2019 14:58]

Maar dan is er de vraag of je het spel nog überhaupt 'mag' spelen als je geen internetverbinding hebt. Althans, ik mag GTAV niet spelen als ik geen internetverbinding heb.
Dan moet R* dat ook gaan fixen want ik kan het spel niet spelen zonder internet.
Ja alles weer op de standaard instellingen.
De benchmark game van dit moment. Voor ultra settings met 60 fps is een quad core al niet meer genoeg. Qua GPU kom je niet meer weg met een 970.

Digital Foundry (interessant kijkvoer als je wilt weten welke hardware wat kan leveren)
https://www.youtube.com/watch?v=D1iNSyvIPaY

[Reactie gewijzigd door MetalSonic op 20 november 2019 12:16]

De benchmark game van dit moment. Voor ultra settings met 60 fps is een quad core al niet meer genoeg. Qua GPU kom je niet meer weg met een 970.
Lijkt me niet zo heel gek dat een mid/high range GPU van 3 generaties (>4 jaar) oud het spel niet fatsoenlijk op ultra kan spelen. Heb je liever dat het stil blijft staan en er géén voortgang is in de game industrie zodat je alle huidige spellen nog op ultra met een hoge FPS kan spelen op een verouderde GPU?

Zelf draai ik het spel op een GTX1080 met een i7 9700 en heb ik er moeite mee om het stabiel op 60FPS te houden. Maar met gsync en een FPS tussen de 50-75FPS (sinds de ena laatste update) vind ik het prima draaien.

[Reactie gewijzigd door jerheij op 20 november 2019 12:26]

Je moet je ook niet blind staren op ultra instellingen, dat ze dat bij benchmarks instellen op websites zoals tweakers is enkel om verschillende hardware met elkaar te kunnen vergelijken. Zo heb je instellingen in GTA V die zelfs een 2080ti niet aan kan. Echter zijn veel van die instellingen een marginale of soms zelfs ontbrekende toevoeging aan de grafische kwaliteit.

Bekijk daarom vooral uitvoerig video's als die 'Metal Sonic' plaatst (https://www.youtube.com/watch?v=D1iNSyvIPaY) om te ontdekken welke instellingen de moeite waard zijn. De moeite waard als in voegt wat toe en kost niet teveel performance.

Ik vind het zelf wel tof van Rockstar dat ze de settings zo uitgebreid maken dat hun PC games (géén ports meer te noemen) generaties mee gaan qua hardware. Crysis is er niets bij :D .

Ik zelf speel de game met een ryzen 2600 en vega56 kaart, met textures op ultra en de rest van de settings op high middels de vulkan engine. Ik zie de framerate nooit onder de 60 gaan, en draai gemiddeld 70-80fps met in sommige delen ~90fps. Dit op 1080p uiteraard.

De game ziet er werkelijk fenomenaal uit, als je naar het totaal plaatje kijkt. Een hogere resolutie zal weinig toevoegen met de puike anti-alliasing, óók iets om je niet blind op te staren. Meer is niet per definitie beter, die marginale grafische vooruitgang vraagt ook weer véél zwaardere hardware.
Ik zou de 2080ti eigenaren met een 4k scherm dan ook aanraden de game op 1080p te draaien met ultra settings, en eens een kijkje te nemen in de onderste sectie van de grafische instellingen bij RDR2. Zoals je in de gelinkte video kan zien zijn de belichting en schaduw instellingen bijvoorbeeld het gene waar je ronduit van gaat kwijlen zo goed dat het eruit ziet :9~ .

*spoiler alert*
Ik ben enkel wat grafische rariteiten tegengekomen bij een leeuw, de manen hadden een trillerige grafische glitch. Daarnaast kan de anti-alliasing soms wat raar doen icm bepaalde licht effecten. Vergeleken met msaa echter, doet TAA het véél beter

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 20 november 2019 13:08]

Ik heb de videos van Digital Foundry(die het spel in Saint denis op een 1060 draaide met 57 tot 60 fps locked) met Xbox1X vergelijkbare settings en Hardware unvobxed, HUB kijkt meer naar het visuele. Hun settings zagen een improvement van 65%. Dit was voor een aantal updates.

Ik ben het er mee eens dat TAA wél de beste keuze is, dit verminderd shimmering. Echter, op 1080P word (voor mij) TAA een ontzettende smeerbende. Het constante wazige ne het scherpstellen is iets waar ik zelf niet tegen kan. Waarbij MSAA x2 het dna op dat opzich het beter doet, maar meer performance in neemt. Dus ik heb hem op FXAA gehouden. met 10% Image Sharpening.

Edit: De game is inderdaad fenominaal, wanneer men de textures op Ultra laat, en de rest op Low zou zetten, ziet het er nogsteeds waanzinnig goed uit. Petje af!

(Ter verduidelijking, Ik heb gemekrt ik verscheidende games dat het gebruik van TAA mij vrij misselijk/hoofdpijn kan bezorgen door dat het zo smeert, dus vandaar dat ik daar wat moeite mee heb. Toegegeven helpt mij AOC 24G1 er niet bij. Misschien eens upgraden naar de nieuwere AOC 24G2..(Grootste verschil is VA vs IPS))

[Reactie gewijzigd door Indentical op 20 november 2019 13:35]

In combinatie met TAA sharpening, in de 'locked' instellingen onderaan, blijft het relatief scherp hier. FXAA geeft bij mij juist blurry graphics, maar ik begrijp ook dat je een nvidia kaart hebt, mogelijk zit daar het verschil.

Ik heb zelf een samsung c24fg73, en heb de eerste die ik binnenkreeg terug gestuurd, maar met de huidige geniet ik volop van de sterke contrast waardes van VA. Zou echt niet terug kunnen naar dat fletse grijzige van IPS.
Bij degene die ik terug gestuurd had, leek de monitor naast een flinke dooie pixel een rare grafische glitch te bezitten. Alles leek korrelig en uitgesmeerd, werkelijk niet om aan te zien. Mogelijk heeft jouw monitor wat van dergelijke probleempjes, gezien die waarschijnlijk hetzelfde samsung paneel gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 20 november 2019 13:50]

Ik heb nu ook een VA paneel, Echter is het gebruikte paneel voor deze monitor niet de snelste. Voor dat ik het scherm kocht wist ik dat er wat wazigheid/smearing kon voorkomen. Echter leek dat i nde reviews met overdrive op medium sterk verminderd. echter merk ik het nog wle goed op, al is het vaak niet storend. Wanneer het optreed ben ik evengoed al vlot in beweging en zie ik het meer bij fijne details gebeuren.

Ik heb ze;f nog geen monitor meegemaakt met Quatum Dot, helaas hebben ze die niet kort bij op display staan. Ik weet zo uit mijn hoofd niet meer wat het paneel Dit is de website die ik heb gebruikt voor ik hem aanschafte. Zelf heb ik geen korreligheid ervaren

Het paneel: TPV TPM236WF1-HP02 [Samsung panel with custom backlight] SVA (‘Super’ Vertical Alignment) LCD
Ik staar me nergens op blind. Er zijn wel meer games waar alles op "ultra" geen huidige gen PC fatsoenlijk aankan.

Op de instellingen waar ik het op speel (meeste settings high/ultra en wat extra fine tuning op 1080p) ziet het er al heel erg goed uit en laatste paar speel sessies eigenlijk geen issues gehad (voorheen CTDs en FPS drops). Heb ook heel wat sites doorgeworsteld om door te lezen welke instellingen wat doen, welke veel performance eisen en het uiteindelijke effect.

Okay, de launch is niet de beste geweest maar ik denk dat het spel het geld zeker waard is. Ik blijf ervan overtuigd dat het een fatsoenlijke port is waar heel veel instellingen vallen aan te passen die gericht zijn op PC gebruik.

Edit: wat verduidelijking

[Reactie gewijzigd door jerheij op 20 november 2019 14:09]

Was ook meer in het algemeen, maar idd als ik het zo terug lees lijkt het direct aan jouw gericht. Welke settings vind je echt de moeite waard om op ultra te zetten?

Zoals je kan zien heb ik opzich wel wat ruimte over qua framerate.

Oh en het is geen port, snap niet zo goed dat pc gamers die term blijven gebruiken. Heb hier ergens in de comments er al mijn beklag over gedaan :P

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 20 november 2019 14:11]

Zo heb je instellingen in GTA V die zelfs een 2080ti niet aan kan.
Wat is niet aankunnen? Er is slechts één ding wat dat kan veroorzaken, beeldscherm resolutie. Op mijn native 1440p resolutie kan hij dat aan.
Bedankt voor de link trouwens.
Advanced graphic settings en zware MSAA instellingen. Werkelijk ALLES op max instellen, en elke GPU vliegt wel spreekwoordelijk in de fik.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 20 november 2019 14:14]

Het gebrek aan optimalisatie ook; R* had vooral bij aardig wat van de sub-instellingen beter de naam "Max" dan "Ultra" kunnen gebruiken; negligible of géén duidelijke visuele impact voor wel zeer merkbare performance-impact.
Wat dat betreft vind ik vooral opvallend hoe bij de medium-preset alles erg gemakkelijk op de "medium" stand staat, terwijl dat enkel de 2e instelvariabele is voor die categorie; er lijkt ook hier geenszins een afweging in performance vs fidelity gemaakt te zijn, waardoor nu filmpjes die bestaan uit het uitleggen van instellingen en hun visual impact vs performance ineens zo hard nodig zijn (dit zie je nergens op vergelijkbare schaal bij een andere game...)

Je ziet dit bijvoobeeld pijnlijk duidelijk als je kijkt naar dingen zoals de water-instellingen; vaak is er wel nog visueel maar zo goed als geen performance-impact tussen low en medium; ik zou zodoende argumenteren dat de low-instelling relatief ongetest gekozen is (simpel gezegd; een developer die zegt. Nou, en voor low halveren we de sample-size nóg eens.).
Daar lijkt op zich niet zo veel mis mee, maar vervolgens blijkt bij soft-shadows dat de visuele kwaliteit aardig omhoog gaat tussen medium naar high met zo goed als onmeetbare performance-impact; waarom is dat dan niet medium?
Wat dat betreft spreken de presets elkaar eigenlijk zelfs behoorlijk tegen, of maken het in ieder geval wat verwarrend voor de gebruiker die een preset wil kiezen en gaat spelen, maar zo toch tegen wat gemiste grafische kwaliteit oploopt, en dan poogt naar high te switchen waar bij sommige instellingen ineens wél een behoorlijke performance impact benodigd is voor de winst en het idee krijgt dat de pc die degelijkere kwaliteit niet zou kunnen draaien.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 20 november 2019 18:08]

Eerlijk gezegd zijn mijn ervaringen met TAA heel anders. Zie bijvoorbeeld TAA in Siege: https://imgur.com/a/H8FVdRJ (foto dus IRL is het scherper, gaat even om de lijnen bij de jeep)

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 20 november 2019 16:56]

Hangt er eigenlijk vanaf hoe TAA geïmplementeerd is, bij sommige games krijg je idd "gratis" trailing e.d. maar persoonlijk vind ik Hitman 2 een goed voorbeeld waar de balans wél goed gekozen is.
Ook gedraagt TAA zich soms wat minder fijn icm SSR (Skyrim SE heeft hier énorm last van) wat een soort microstutter op kan leveren; daar ervaar ik TAA wél als storend en heb het uitgeschakeld.

Het lijkt van belang dat ook de developer zich realiseert dat TAA temporal is :p en zodoende als de filter te sterk wordt gemaakt (wss in een poging sterkere per-frame aa te krijgen), je allerlei neveneffecten krijgt. :)
Ook is in sommige gevallen het de moeite waard, indien framerate unlocked is en niet al tegen de 60 aanloopt, te proberen framerate te locken op 60fps en te kijken of dat de neveneffecten (iig ten-dele) cancelt :)

Een mooie oudere blogpost van de ontwikkeling van Assasin's Creed 4 laat zien hoe belangrijk het is TAA vroeg in je complete pipleine te verwerken om de problemen ook maar een béétje te voorkomen, maar dan is de winst er ook zéker. (https://bartwronski.com/2...ampling-and-antialiasing/)

Ik vind het wat gemakzuchtig om MSAA zondermeer superieur te noemen, MSAA heeft als individuele techniek de minste zwaktepunten afgezien performance-cost, maar juist daardoor is er zo veel te behalen met een goede balans van bijvoorbeeld wel TAA mét SMAA / SMAA mét TAA; wat je oplost met TAA kan voor een boel minder performance, waardoor ook SMAA minder zou hoeven tillen. Er zijn wat demo's geweest op developer-cons waar ze zéér goede resultaten haalden met sommige combinaties wat kan resulteren in vergelijkbare kwaliteit en mínder performance-cost dan MSAA op zichzelf.
Het lijkt me dat je allerhande aanname's hebt gedaan en niet zelf de verschillen bekeken hebt. Nogmaals er zit niet voor niets een 'taa sharpening' instelling bij die volledig open staat.
Leuk al die theorie, maar je ziet een aantal zaken over het hoofd.
https://www.youtube.com/watch?v=385eG1IEZMU 16:48, daarvoor komt TAA aanbod en MSAA.

Je bent gewoon vervelend, ik ga niet meer op je reageren. Kan iemand deze reacties ook een -1 modden, bij voorbaat dank.
edit: bedoelde ook mijn eigen reactie, maar een 0 is ook prima.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 20 november 2019 17:47]

Een quad core/quad thread is al even niet echt genoeg meer bij games als AC: Origins, BFV op DX12, en ook in bijvoorbeeld PUBG zag ik een flinke performance boost na het vervangen van een i5 4670k (op 4.4GHz) met een i7 4790k (stock, ondertussen ook overclockt).
Een GPU als een GTX980 (non Ti) kan nog mee op 1080p in veel games maar ook hier zien we op grotere levels gewoon flinke performance drops.

Toegegeven, dat is allemaal hardware van 5-6 jaar geleden! Vooruitgang mag ook.
Het zijn wel enkele specifieke games die éigenlijk niet cpu-intensiever hóren te zijn als enkele veel diepgaandere sims... Op het moment dat een game niet dieper gaat dan ARMA3 al doet/deed en er véél meer CPU bij nodig is, heb ik daar al m'n mening over klaar. Het is eigenlijk moeilijk te verdedigen dat 4+ kernen op 3.6+ ghz niet genoeg is voor een game als AC: Origins, voor BFV is er mogelijk wat meer te stellen maar alsnog gaat die game niet verder/dieper door in de simulatie dan Arma3; dus waar wordt die rekenkracht wél voor gebruikt en is dat wel zo nodig?

Eigenlijk als je vervolgens minder performance problemen krijgt bij een multithreaded, maar nagenoeg even-snelle CPU bevestigt dat eigenlijk dat de bestaande threads alles-behalve ideaal benut worden; un-optimized. Is helaas ook de enige reden dat ik nog steeds goed wegkom met een i7-3820, maar goed is het teken als je het mij vraagt gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 20 november 2019 17:33]

Waarom dan? Een Cities Skylines gaat door al de entities en de `simulated citizens` inderdaad best een partij cycles innemen in die bepaalde thread. Maar ook AC Origins heeft een 'levende wereld' met mensen die rondlopen en de acties die zij ondernemen (itt cims die enkel slapen, werken, ontspannen) zijn wat complexer. Pathfinding, line of sight, ...
Je hebt veelal ook gewoon een aantal threads. World thread, physics thread, AI thread, render thread om er een paar te noemen. Gewoon al die 4 zijn zowat de basis van een game, zonder een van die onderwerpen gaat het geen topgame zijn waarschijnlijk. Dan zit je dus al met je 4 threads.

En als ik betere performance krijg met een hyperthreaded CPU omdat ik meer thread pipelines heb, schuif ik dat niet af op 'slecht / niet geoptimaliseerd'. Nee, dan volstaat 4 hardwarematige threads gewoon niet meer om 60fps te halen.
Ter verduidelijking, Ubisoft gaf zelf aan dat 30 fps op 1080p het target was met een quad core/quad thread.
Bekijk het zo: switchen van thread/workload betekent dat je huidig spul weer in het geheugen moet zetten en ander spul eruit halen. Ook dat kost je tijd en cycles en eet dus wat van je 4 cores weg. Splits die cores op in hardwarematige 'pijpleidingen' zodat het beter kan worden gescheduled.

Je manier van denken komt over als "boooh vooruitgang en booooh nieuwe hardware moeten aanschaffen om een game te spelen"

Ik ben er verdomme blij om dat sommige games niet teveel 'terugkrabbelen' om de low-end specificaties ook te bedienen, puur voor verkopen te maximaliseren. Stimulatie om betere hardware te kopen -> meer geld voor AMD (en Intel en nVidia) dat ze weer kunnen steken in nieuwe R&D

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 21 november 2019 11:50]

Qua GPU kom je niet meer weg met een 970
Op ultra of op minimum?
Mijn i9 9900k hoeft niet veel te doen maar mijn GTX1070 heeft het inderdaad verdomd zwaar op ultra.
Ik denk trouwens dat ze veel geklaag en frustraties hadden kunnen voorkomen indien ze de grafische instelling anders benoemd hadden: wat nu medium noemt hadden ze 'high' moeten noemen, high wordt dan ultra en het huidige ultra wordt dan "crazy", "nextgen", ofzoiets.
Draai de game hier anders behoorlijk soepel op ultra met een I7 3770K icm 1080ti op 1440p. Vaak zelfs nog met een stream aan op 2e/3e scherm. CPU lijkt dat nog prima aan te kunnen, een vergelijking mbt een 970 kan ik anderzijds maar lastig maken. Game draait hier rondom de 70 fps op ultra settings, na wat tweaken van settings die imho niet veel impact hebben op de kwaliteit maar wel veel op performance draai ik nu stabiel 90+. Bij interesse kan ik best wat settings sharen.
Je draait 'm dus niet op Ultra :+
Een AMD Ryzen 9 3900X / i9-9900K met een AMD 5700XT of een RTX 2070 Super haalt op 1440p op High gemiddeld 75fps, dus niet eens op Ultra. Jouw settings zijn dus zeker interessant, want jij vindt dat je kwalitatief niet (echt) achteruit bent gegaan maar je hebt wel veel meer fps eruit weten te persen dan met Ultra - defaults met jouw hardware. Nice!
Game direct gehaald bij release, had hem al eens uitgespeeld op de One X. Eigenlijk spijt van mijn aankoop. Game is imo te traag om nogmaals volledig uit te spelen. Had ook gehoopt dat de game wat snappier aan zou voelen met muis & keyboard. Maar de vertraging zit er nog steeds enorm in (uiteraard onderdeel van de game) maar toch.
Ik vind het ook een erg stroperig spel. Het voegt wel wat toe qua sfeer, maar ik vind het hierdoor niet lekker spelen.
ik heb zelf geen laast van, spel loopt gewoon fijn bij mij en ik heb geen top end PC met een RTX2070.
Geen top end pc --> RTX2070 :X
Geen top end pc --> RTX2070 :X
ja met een i7 op 3,5 mhz geloof ik.
Die RTX2070 is te veel krachtig voor de rest. Nieuwe i5 9700k 9600k komt er aan met betere en snelle memory.

[Reactie gewijzigd door Optik op 20 november 2019 16:05]

Ik dénk dat je GHz bedoelt ipv MHz :)
Maar alsnog een huidige generatie i5 met 2070 zit redelijk aan de bovenzijde (bovenste 14% in benchmarks gebaseerd op 3dmark, waarbij de 2080 of hóger je pas naar de bovenste 10% zou tillen; ik zou dat gewoon als high-end beschouwen hoor.)
Ik moest ook lachen inderdaad. Top is 2080 Super of Ti, true. Maar toch... :)
Abom bedoelt denk ik dat de gameplay traag is. Niet de fps.
Het is ook niet dat de game niet goed draait, maar het voelt gewoon allemaal heel locht en zwaar. Daarmee doel ik niet op de framerate. Draai hem zelf op een 2070 super.
Het zou mooi geweest zijn als er een optie was om de animaties wat sneller te laten verlopen of zelfs helemaal over te slaan maar helaas kan dat niet. Ik heb de game ook op de Xbox One X uitgespeeld maar heb hem niet aangeschaft voor de PC precies om die reden. Een tweede playthrough heb ik op de One X al geprobeerd maar op een gegeven moment ging ik me steeds meer storen aan het feit dat alles zo onnodig lang duurt (iets kleins oppakken duurt al 2 a 3 seconden) dus toen was ik afgehaakt.

Misschien dat iemand ooit een mod maakt die de animaties van bepaalde dingen met 200 of 300% versneld, dat zou fantastisch zijn.
Die vertraging herken ik totaal niet. Mogelijk heb je vsync nog aanstaan? Zet die uit, en met de standaard instellingen voor muis en keyboard, zou je geen enkel vertraging moeten hebben.
Ik kan prima snappy headshots maken in de single-player iig. Het is meer dat het een bewegelijke game is, en ik geen 16 jarige puber meer ben }> .

Probeer anders online eens, ben er zelf nog niet aan begonnen maar helemaal in first person modus kan dat volgens mij best wel leuk zijn.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 20 november 2019 13:14]

Rockstar legt inderdaad de nadruk op realistische animaties waardoor de game een stuk trager aanvoelt.. Ik vind het juist wel mooi dat alles tot in de details is gemaakt, maakt het bijna een cowboy simulator.. 8-)
Dat is ook de reden dat ik mijn geld terug heb gevraagd. Zodra het spel geladen was reageerde alles snappy maar het leek wel alsof er na een seconde of 10 mouse smoothing werd ingeschakeld. Alle setting geprobeerd maar ik kreeg dit niet weg. Overigens was dit alleen in steden of gedeeltes waar in in gesprek met NPC's was.
Ik wil graag snel om me heen kunnen kijken in spellen en niet een halve seconde hoeven te wachten tot de camera bij is. Mateloos irritant...
Uitermate prettig dat de settings gereset zijn... Kan ik weer tig keer tweaken en opnieuw opstarten voordat de game draait zoals ik wil.
Je weet toch nog wel wat de settings waren? Ik ben echt uiterst vergeetachtig, en dat lukt mij nog wel.
Ongeveer wel, zo heb ik het ook weer ingesteld. Het lukt me echter niet meer om 'm zo in te stellen dat ie echt beweegt.
Top video, de vergelijkingen met xbox maken de andere gelinkte video's wat vermoeiend om naar te kijken.
Launcher problemen zijn nog steeds niet opgelost, daarnaast kan ik GTA 5 sinds de launch van RDR2 niet meer spelen, ondanks de diverse updates en beloften van RSG in hun ticket systeem.
Welke hardware heb je? Heb zelf de problemen opgelost na van alles en nog wat geprobeerd te hebben, kan je mogelijk een handje helpen.
AMD Ryzen 2 2600, MSI B350m Tomahawk, MSI GTX 970, Intel 660p 1TB nvme, Crucial MX500 512 GB SSD.
Ik had zelf de betreffende launcher problemen omdat ik de nieuwste bios versie op mijn msi b450 gaming pro carbon ac had geïnstalleerd. Downgraden naar een oudere versie bleek de oplossing, in mijn geval:
Version:
7B85v16
Release Date
2019-03-06
Had een hele serie aan bios versies op een bootable usb gezet, en telkens een versie lager geïnstalleerd tot de game opstarten.
Ik heb tevens een ryzen 2600.

Rechtermuisknop op de RDR2 executable, en dan bij compatibiliteit 'Dit programma als administrator uitvoeren' aanvinken.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 20 november 2019 14:20]

Heb alle bios'n al geprobeerd die mijn 2600 herkennen en draai RDR2 ook als admin. Maar bedankt voor het meedenken
Verdomme, dat is balen man. Hopelijk kan een van de laatste of toekomstige patches een uitkomst bieden.
Ook fijn, bij mij heb ik nu om het half uur/uur een freeze/CTD. Terwijl dit voorheen niet het geval was. Wel draait het spel nu met iets meer FPS.
Vanaf de launch draaide het spel gewoon top op m'n i7-8700 en GTX 1060 6GB. Geen problemen gehad, in tegenstelling tot veel anderen uiteraard. Ik draaide het spel op Vulkan omdat DX12 echt heel veel pop-in van objecten (dichtbij!) en texture loading problemen had bij mij.

2 (grote) patches verder en het spel crasht om de zo veel tijd. Hoe/wat/waarom kan je niet opzoeken/vinden.

Bedankt Rockstar...
Probeer DX12 nog eens, de pop-in en texture loading problemen zag ik tussen de fixes staan en Vulkan kan wat problematisch zijn zelfs op AMD hardware. CPU spikes die voor freezes zorgen bijvoorbeeld.

Zo was er een specifieke cutscene waar de game standaard vast liep met Vulkan, en met DX12 vrolijk doorging. Vulkan loopt echter een stuk sneller op mijn amd hardware, en heeft verder helemaal sinds de patches, probleemloos de game kunnen draaien.
Goeie, zal het binnenkort weer even om zetten! Want heb DX12 idd niet meer geprobeerd.

Bij mij liep het spel de hele tijd goed en na de (2) updates liep het spel constant vast op Chapter III, wanneer je op de trein die broers moet vangen. Zelfde punt, op de wagon. Ben er voorbij gekomen door tijdelijk even alle details op laagste van laagste te zetten. Maar zelfs dat liet het spel nog 1 x vastlopen in de free-roam daarna. Kon daarna de gfx weer terugzetten naar wat ik had en sindsdien om het (kleine) uur de CTD, maar ditmaal willekeurig.
Ik wacht nog wel tot de wintersalfe ofzo todat het gefixst is.

Hopelijk hebben we weer iets geleerd NIET PREORDEREN. Ik werd massaal gedownvote door rockstarfanboys toen ik nog zei dat het spel buggy kan zijn bij launch en er maar eerst naar reviewers geluisterd moest worden. "Nee dat gebeurd niet, Rockstar heeft geleerd van GTA IV, Rockstar maakt alleen kwaliteit" riep men in koor terwijl het meningmodden met -1's vrolijk verder ging (en nee, de modfunctie is niet bedoeld voor meningen).

Hier ziet u dat zelfs bedrijven als Rockstar de fout in kunnen gaan. Geef dan ook geen geld aan dit soort bedrijven todat je zeker weet dat de port playable is.
Maakt toch opzich niet uit? Dan wacht je nog even geduldig op een patch zodat het wel goed speelbaar wordt. Rockstar kennende komen ze heus wel met een oplossing. RDR2 is gewoon fantastisch (uit ervaring met de console versie) dus dat het niet meteen goed werkt maakt mij niet zoveel uit. Het is uiteraard wel slordig zo een release maar dat betekend niet voor mij dat het meteen op de brandstapel moet.
Kap nu eens met het een 'port' noemen, dat is echt compleet achterhaald vandaag de dag.
Hoezo? Het is toch gewoon een feit dat RDR2 PC een PC Port is?

Het lijkt me vrij onmogelijk dat de PC versie samen met de console versie in ontwikkeling is geweest zoals bij vele andere games. Rockstart heeft de ps4/xbox gepakt en deze compatibel gemaakt met PC, daarmee is het dus een PC port.

Dus nee, ik ga geen feiten verdraaien.
Rockstar heeft héél veel personeel die aan de game werkt. En een deel daarvan maakt de game geschikt voor de playstation's, een ander team houd zich bezig met de xbox en nog een team houd zich bezig met de PC. Console is voor dergelijke games een véél grotere markt, en heeft slechts 2 systemen per merk, dus die krijgt ongetwijfeld prioriteit.

Het is niet zoals vroeger, dat ze van een console versie het herprogrammeren naar een PC versie. Zo werkt dat allang niet meer joh. Ik principe worden alle assets op de PC(workstation) ontwikkeld, niet op een console. Dat begrijp je toch zelf ook wel?

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 20 november 2019 14:07]

Ik wil dit echt wel van je aannemen, maar je bewoording doet me vermoeden dat je zo maar wat zegt. DX12 zal ongetwijfeld anders zijn op de xbox, als in custom-made, maar hoezo is dat low-level en op de PC 'primitieve' high-level?!

Als je het allemaal zo goed weet: Leg deze noob eens in jip en janneke taal uit, hoe je de betreffende assets direct op een console creëert en ontwikkeld en niet op een workstation.
Ah, jazeker. Maar dat houd dan toch in dat je simpelweg véél meer uit de betreffende console hardware haalt dan PC hardware. Dat staat toch verder los van mijn punt dat de term 'port' niet meer van toepassing is?

edit: Overigens ben ik ook benieuwd naar de volgende generatie console's, die dit keer wel héle dikke upgrades krijgen.

Rockstar heeft zoals ik al zei, overigens alle grote studio's, een afdeling voor de xbox, voor de playstation en voor de PC. Het is niet dat ze de versie nemen van de xbox of playstation en die herprogrammeren naar de PC. Die worden los van elkaar ontwikkeld.
Alle assets als graphics/audio/animaties ect. worden op een workstation gecreëerd. Op eenzelfde workstation worden de console versies van de game geprogrammeerd, en daarnaast een PC versie. Waarom zouden ze nog, behoorlijk omslachtig, eerst de console versie programmeren en daaruit een PC versie. Ik zie daar de logica iig niet van in, je maakt zaken onnodig ingewikkeld en duur. Lijkt me dan ook niet dat het zo verloopt vandaag de dag.
Zo ook duidelijk waar mijn commentaar over ging? ;) Puur over de term 'port' dus, en word niets overgeheveld. Zoals je zelf ook al aangeeft.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 20 november 2019 17:15]

Ga er maar vanuit dat ze de Xbox one X versie als uitgangspunt hebben genomen voor de PC port. De PC versie bestond een jaar geleden niet en is afgelopen jaar gewoon ontwikkelt
Denk je? Hm je hebt er meer verstand van dan mij, laat ik het maar van je aannemen dan.
Het lijkt me zo persoonlijk zo onlogisch bedrijfstechnisch gezien, maar het zou prima kunnen dat ze pas een jaar geleden besloten hebben een PC versie te maken.
Maar wat is nu precies je probleem?

Het spel is gemaakt voor de console en niet voor de PC. Toen console een succes was hebben ze het uitgebracht voor PC en dat betekend dat ze de assets en code hebben omgezet naar PC code zodat het compatibel is voor PC.

Hoeveel tijd, extra features enz Rockstar er aan besteed maakt niet uit. Rockstar heeft de PS4/Xbox versie van RDR2 gepakt en deze compatibel gemaakt voor PC en daarom is het een port.

Dat er om het woordje ''port'' negatieve gevoelens hangen is dan jammer, maar een port blijft een port :)

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 20 november 2019 20:43]

Hoeveel tijd, extra features enz Rockstar er aan besteed maakt niet uit. Rockstar heeft de PS4/Xbox versie van RDR2 gepakt en deze compatibel gemaakt voor PC en daarom is het een port.
Daar had ik mijn twijfels bij, maar heb me er inmiddels al bij neergelegd. Het is ook maar een woordje :P
Ik heb gisteren de updates geïnstalleerd en geen haperingen meer gehad met de 'cut scenes' (dat was waar ik namelijk last van had)
Hetzelfde. Maar ik ervoer toch nog wel kleine bugs. Zo ondergaat Morgan tijdens het Dead-Eye systeem een soort exorcisme ritueel en is mijn paard ook niet altijd even handig meer tijdens het aan komen lopen als je naar hem fluit. Kan toeval zijn maar het probleem lijkt zich bij mij wat te hebben verplaatst.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 20 november 2019 16:16]

Ik ben nog in een afwachtende fase. Misschien is dit al gedeeld maar komen problemen ook voor op complete AMD hardware? AMD CPU met AMD GPU? :?
Met AMD hardware is het een redelijk veilige koop. Zorg wel met een ryzen 3000 cpu dat je bios up to date is, en met een ryzen 2000 serie juist de nieuwe bios versies niet installeren.

De game loopt met een ryzen 2600 en vega56 heerlijk soepel. Zoals aangegeven had ik een probleempje met nieuwe bios versie (ik hou alles up to date inc bios) die problemen gaf. Een downgrade naar oude versie was uiteindelijk de oplossing. Mogelijk hebben ze dat opgelost overigens.
Bedankt voor de tip. Zelf heb ik nog wel een oude bak hier. Ik heb een FX 8350 met een RX480. Dus ik ga waarschijnlijk een upgrade nodig hebben. Mijn voorkeur gaat voor een Ryzen 7 3rd gen GPU zit ik nog even te twijfelen tussen een Vega of the nieuwe 5000.
Even wachten tot de sales eind deze maand en in december, dan is de nieuwe 5000 serie vast voor een leuke prijs op te pakken.
Op dit moment is de vega56 wel een betere deal onder de €300, maar voor een leuke prijs zeker een van de nieuwe kaarten uitzoeken.
Ik heb zelf de Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G, en met een undervolt een erg stille en vlotte kaart. Maar niet zo zuinig, en vereist dus wel wat tweaking voor optimale werking.
Ik realiseer me dat er echt veel problemen zijn geweest, maar ook echt alleen maar omdat ik er veel over lees. Mijn eigen ervaring was echt vlekkeloos.

Heb de game een dag na de release gekocht (wetende dat er problemen waren), en tot mijn verbazing ging alles vlekkeloos. De klachten over crashende launchers vulden de boards, en ik was gewoon 4 uur lang non-stop, probleemloos en met vloeiende FPS aan het spelen op settings die bijna allemaal op de hoogste of één na hoogste mogelijkheid stonden.

Best wel een keer een dipje hier of daar, die voelbaar lager dan 60 fps was, maar de rest van de tijd prima. Elke patch werd dat eigenlijk beter, alhoewel ik de laatste patch nog niet heb geprobeerd, en ook de Vulcan Nvidia hotfix nog niet heb.

Wel erg irritant om elke keer de instellingen weer goed te moeten zetten.
Gelukkig had ik daar al een screenshotje van...

(i8600k @4.8Ghz, 16GB RAM, MSI GTX1080Ti Gaming X)
Wees gewaarschuwd... De laatste patch (die van ongeveer 3 GB) heeft veroorzaakt dat mijn vlekkeloze ervaring sinds launch day (had hem zelfs ge-preload), nu compleet over is... Elk uur een freeze/CTD. Daar voor nooit.
https://youtu.be/B-_fiio43HA


Zou het moeten fixen, fixte het bij mij en is 10 seconden werk.
Wauw. Dit heeft het inderdaad gefixt voor me!
Spel draait niet "15 fps beter" zoals de video zegt, maar ik heb nu echt geen crashes meer!
Vóór deze fix was het zelfs zo erg geworden dat als ik RDR online in ging, hij meteen crashte na het laadscherm. Na het toepassen is er geen crash meer geweest.

Onwijs bedankt! Ik ga deze opslaan voor m'n vrinden, mochten die ook problemen krijgen.
Ja idd, die fps boost is onzin maar Rockstar zelf kwam met de fix geloof het of niet, vertelde mensen dit zo te copy pasten in de launcher :P
Bijkomende gevolg van deze fix lijkt er op dat het spel zich ditmaal ook beter verdeelt over al m'n 12 (6 cores, 2 threads per core) cores. Maar dit weet ik niet zeker. CPU leek voorheen al niet zo'n last te hebben van t spel. (i7-8700)
Gezien wat de line impliceert, geloof ik dat gelijk.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True