Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rockstar biedt excuses aan voor problemen pc-versie Red Dead Redemption 2

Gamemaker Rockstar heeft excuses aangeboden voor de problemen die pc-gamers ervaren met Red Dead Redemption 2. Een nieuwe update die snel moet uitkomen, moet de problemen volgens de studio écht oplossen.

Er traden volgens Rockstar onvoorziene problemen op met de combinatie van bepaalde Nvidia-kaarten, Nvidia-drivers en processors. Spelers klagen dat recente updates de problemen met crashes van de launcher en haperingen in de game niet hebben opgelost. De update is op het moment van schrijven nog niet uit.

Het gaat om minimaal de derde update die problemen zou moeten oplossen. Vorige week kwamen er al twee updates uit die de problemen hadden moeten verhelpen. Rockstar claimt dat een relatief klein aantal spelers nog met de problemen te maken heeft. De release van Red Dead Redemption 2 verliep volgens veel pc-gamers allerminst vlekkeloos. Verschillende gebruikers meldden dat de game vaak crasht of zelfs helemaal niet start. De game kwam vorige week uit voor pc, na een release voor Xbox One en PS4 een jaar geleden.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

13-11-2019 • 19:54

134 Linkedin Google+

Reacties (134)

Wijzig sortering
Eigenlijk is 't ook volslagen belachelijk dat ze 't zo erg hebben laten versloffen en PC-gamers een beetje als "Oh ja, die willen wellicht ook nog spelen" behandelen.

Ze hebben gewoon meer dan een jaar de tijd gehad om dit soort dingen te voorkomen. En dan zo erg de plank mis slaan, om nog maar te zwijgen over het feit dat ze je verplichten dit spel te spelen via hun launcher in plaats van Steam. |:(

Ik vind het jammer, vooral omdat het toch een paar updates lijkt te kosten om alles te verhelpen.

Welkom in 'PC gamen anno nu. Betalen voor de beta'.
Tja... het is een console port. Dat is toch al wel een aantal jaren bekend dat daar nog wel eens problemen mee zijn. Persoonlijk was GTA4 mijn laatste console port die ik 'willy nilly' gekocht had bij launch (volle mep betaald), sinds dat moment weet ik wel beter... i.e. wáchten tot de reviews uit zijn en evt. kinderziektes verholpen zijn en dán kopen (het liefst níet voor de volle mep).

Overigens is dat 'betalen voor de beta' wel echt een PC Gaming iets ja.. of beter gezegd, betalen voor de alpha ;)
Console gamers hebben daar minder last van.. heel de Steam store staat vol met beta's, alpha's en pre-alpha meuk.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 13 november 2019 20:03]

Her verschil met een GTA4 is dat die generatie consoles nog op hardware niveau beduidend anders waren dan de PC. Bijvoorbeeld de Cell tripple core processor in de PS3 en de IBM PPC tiplecore CPU uit de Xbox 360.

De PS4 en Xbox maken beide gebruik van een custom AMD 8-core x86-64 CPU die in principe weinig verschilt met een desktop CPU uit een PC. Daarnaast draait de Xbox vziw ook een OS wat grotendeels of helemaal gelijk is aan W10. Poorten van een console game zou daarom bij deze generatie games aanzienlijk makkelijker moeten zijn en niet voor van die wanstaltig slecht geoptimaliseerde ports als GTA4 moeten zorgen.
Al heeft Rockstar er blijkbaar toch wel veel moeite mee zo te lezen :(
Ik durf in te zetten op slechte testprocedures/QA.
De meest vage problemen duiken nu op, ook in GTA V en een deel van de performanceissues bij RDR2 lijkt nu zelfs te wijten aan een (zelf al jaren bekende) threadingbug in de RAGE-engine zelf (https://www.youtube.com/watch?v=-pRTweQp2uw)

Als men beiden spellen op een redelijk scala aan hardware getest had (en niet enkel een tweetal cpu/gpu pairups zoals nu het meest redelijke vermoeden lijkt) dan hadden álle recente problemen (ook die aan de ryzen-zijde) pre-release al opgelost geweest.

Ik vind vooral opvallend dat men nu wel binnen een week publiekelijk excuses aanbiedt bij een game die vers gelaunched is en onderwijl een ándere game met nu al bijna 2mnd problemen het nog angstvallig stil blijft... [sarc]zal vast niks te maken gehad hebben met dat slechte PR mogelijk nóg minder pre-orders van deze geweldig functionerende game opgeleverd had [/sarc]...
Die spellen zijn prima getest. De mensen die beslissen van dit spel uit te brengen in deze staat, beslissen gewoon dat het "goed genoeg" is, ook al staan er nog duizenden kleine of grote bugs als onopgelost.
Hoe weet je dat de spellen wél prima zijn getest? Ik merk vooral op dat de laatste tijd een heleboel systemen buiten de 8e/9e intel-generatie en nvidia 1070+/rx580 aanzienlijk meer problemen hebben dan daarbuiten; ik heb zodoende een donkerbruin vermoeden dat een groot deel van die systemen precies zo'n configuratie hebben.

Dat is voor RDR2 misschien nog te verantwoorden, maar niet voor een game van 6 jaar oud (GTA V) die nog steeds geupdate wordt; je zal helaas moeten willen testen voor de mensen in je minimum/recommended-spec en vooral dit lijkt botweg uitgesloten; op zo'n manier kan je niet verwachten na de launch bugs bij te kunnen blijven lappen, als je testspectrum te bepertkt wordt ga je dan botweg moeten dweilen met de kraan open. Een verstandige AAA heeft dus vergelijkwaardige systemen behouden, al had het maar een klein aandeel geweest.

Het wordt vooral bevordert als je kijkt naar het feit dat nu al minstens 5 jaar dezelfde threading bug in de RAGE-engine heeft voortbestaan; die heeft vaak genoeg de kop op moeten steken als men afdoende had getest de afgelopen jaren, en het missen van een tip vanuit r* om max-fps te locken suggereert botweg het tegenovergestelde.

R* geeft bar weinig prijs over haar testproces, maar als je het mij vraagt spreken de resultaten (of vooral de gebreken daarbinnen) boekdelen.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 13 november 2019 21:36]

Omdat een spel dat slecht getest is, véél en véél slechter zou werken. Geloof je nu werkelijk dat de QA afdeling bij Rockstar gaat besparen op PC configuraties? Dat is een minimale kost voor zo'n bedrijf. De manuren QA kosten al wat meer, maar het zijn vooral de lonen die betaald moeten worden om de bugs op te lossen die snel de lucht in gaan.
In de meerderheid van de gevallen is iedere bug die in een spel gevonden wordt door spelers, op voorhand gevonden, gesimuleerd en gedocumenteerd door iemand van QA. Het is gewoon de vraag of men de bug belangrijk genoeg vond om deze op te lossen voor de release. En dan krijgt zo'n bug al snel de stempel "Known shippable", oftewel "we kennen de bug maar ze wordt niet opgelost".
En jij mag nu wel klagen over die threading bug, maar ik heb er nog nooit van gehoord, en 99% van de spelers ook niet. Net zoals er zoveel bugs zijn in een spel die niet vaak genoeg voorvallen, of gewoon geen prioriteit hebben. Die threading bug zullen ze heus wel bekeken hebben, maar de oplossing kost waarschijnlijk te veel tijd, om nog niet te spreken van de honderden andere, misschien veel ergere, bugs die de fix zou kunnen veroorzaken.

Het probleem is dat veel spelers denken dat een spel slecht getest is, omdat zij een bug hebben. Het ligt niet aan het testen, het ligt aan de wil en/of mogelijkheid om bugs op te lossen. Een bug is niet zomaar ergens een regel code die aangepast moet worden, men gaat niet ineens dit spel veel beter laten werken op oudere hardware, gewoon door het daar een keer op te testen. Zo zit geen enkele complexe software in elkaar. Geloof mij, je wil niet dat ze een spel zoals RDR2 volledig bugvrij maken want dan zou je het a) niet kunnen betalen en b) nooit uitkomen. Het is eerder een mirakel dat een dergelijk spel in zo'n goede staat verschijnt.

Stel jezelf eens in de plaats van Rockstar, en je QA afdeling komt met de melding dat er een bug is, die 0.1% van de spelers zal hebben, waardoor hun spel er in een heel specifieke en onwaarschijnlijke situatie uitknalt. Daarna zegt je developer dat het ongeveer een miljoen euro zal kosten om die bug op te lossen en dat de release date een maand achteruit geschoven moet worden. Ga jij dan zeggen dat die bug opgelost moet worden?
Stel je vervolgens voor, dat je QA team met tientallen, of in het geval van een spel als RDR2, honderden, duizenden van dergelijke bugs afkomt? Die moeten allemaal opgelost worden?

[Reactie gewijzigd door T0mBa op 13 november 2019 22:03]

"Omdat een spel dat slecht getest is, véél en véél slechter zou werken."
Bedankt voor de implicatie dat RDR2 goed werkt; dat is niet zondermeer zo en binnen een week hebben eindgebruikers dit al duidelijker naar voren gekregen dan dat testingproces; het is gewoon niet afdoende.
Er zijn configuraties waar het goed gaat, dat wel, maar alsnog als je vervolgens mede kijkt naar factoren zoals grafische kwaliteit vergeleken met vereiste grafische performance gaat ook het argument dat RDR2/De RAGE-engine goed werkt keihard onderuit.

Dat kan je proberen te verdedigen hoe je wil, maar in de praktijk is de situatie gewoon alles-behalve best.

Vervolgens blijkt dat performancebewaking achterwege moet zijn gebleven; een benchmarkfunctie die niet zelf zijn 1%-low bijhoudt? Wat is het doel daarvan geweest? Een benchmark draait nou eenmaal niet enkel om avg.-fps en hetzelfde geldt over hoe non-reproduceerbaar de resultaten zelfs buiten dat zijn; te veel deviatie om te stellen dat iemand het op hetzelfde systeem 30 keer heeft herhaald en ook zoiets lijkt mij een redelijk minimum.

We kunnen wel blijven aannemen maar wat we in de praktijk terugzien versterkt geen enkele van die aannames dusver; ik ben daar dus mee opgehouden en gezien problemen duidelijker naar voren komen dan average experiences, maar vooral sublieme performance ook weer achterblijft, lijkt mij de situatie eigenlijk wel verdomd duidelijk.

Niet alle bugs moeten opgelost worden maar alles wat dit soort vormen van frame-inconsistencies en CTD's kan opleveren zondermeer; ook met een 1% van configuraties gecombineerd, zij willen het product immers aan honderden miljoenen verkopen en niet enkele miljoenen.
Naarmate je meer spelers wil als AAA moet je botweg een veel strengere eis gaan stellen aan wat "kan"; zeker gezien het de bedoeling is dat de klant betaalt voor een product en niet de toegang tot iets wat nog getest moet worden; houd dat gewoon zo of neem de daadwerkelijke beslissing het niet te doen en doek op. Er is in zodoende gewoon geen excuus; je wilt dat mensen ervoor betalen, dus zorg er maar voor dat je aan de verwachtingen, zelfs als ze achterlijk hoog zijn, voldoet of doe het niet/release het voor een grotere groep gratis als je meer testing surface nodig hebt.
Ook dat zijn opties, maar klaarblijkelijk kiest R* vooral de laatste niet. En daar heeft ze gewoon haarzelf mee (hiermee verwijs ik mede naar niet de launcher beschikbaar stellen vooraf aan dat die verplicht werd voor GTA V; zelfde tendens en fouten).

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 13 november 2019 22:24]

Ik impliceer op geen enkel moment dat RDR2 goed werkt. Ik zeg niet dat die engine goed werkt, ik zeg niet dat de kwaliteit goed is, ik zeg niet dat de performance goed is. Ik heb geen idee waar jij dat allemaal leest. Ik zeg dat het (nog) slechter gewerkt had indien het slecht getest was.
En jij kan blijven beweren dat het testing proces bij Rockstar niet goed is, maar je hebt absoluut niets om dit op te baseren. Als jij weet op welke systemen Rockstar getest heeft en welke bugs ze allemaal gevonden hebben, mag je mij altijd dat rapport bezorgen, dan geef ik mijn ongelijk toe. Maar ik ben erg zeker dat je helemaal van niets weet, en je compleet fout redeneert. Het is niet omdat gebruikers een probleem hebben, dat men dit bij Rockstar niet wist. Zoals ik zeg, er is een groot verschil tussen problemen vinden tijdens QA, en deze ook oplossen. Bugs en problemen vinden is makkelijk en goedkoop, ze oplossen is moeilijk en duur. Logischerwijze is dat tweede het probleem.

Jij maakt allerlei aannaames en bedenkt eigenschappen die het spel zou moeten bezitten. In een vrije markt economie is jouw mening echter compleet irrelevant. Rockstar kan er prima mee leven dat jij je hier druk over maakt, en misschien nog duizenden anderen ook. Maar zolang jullie het volgende Rockstar spel gewoon opnieuw kopen, wil dat zeggen dat jullie de problemen er graag bijnemen, en heeft Rockstar 100% gelijk met zijn aanpak. Ze moeten absoluut geen rekening houden met achterlijk hoge verwachtingen, die doen mensen zichzelf aan. Iets van voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

Dat allemaal gezegd zijnde, ik speel RDR2 niet op PC. Om de eenvoudige reden dat men bij Rockstar bewust een spel is beginnen verkopen dat niet goed werkt. Ik wacht wel even tot ze hun problemen opgelost hebben en dan zie ik wel. Jij hebt blijkbaar wel een spel gekocht met die problemen, en aangezien de problemen vrij snel na release bekend waren, heb je dat ook gewoon jezelf aangedaan. Als mensen nu eens niet allemaal hals over kop games kochten, zouden uitgevers al snel meer belang zijn gaan hechten aan het oplossen van bugs.
Ik heb het spel niet gekocht en moeite moeten doen anderen zich in te laten houden die tot dusver daar blij mee zijn. Tot zover maar ééntje die eigenwijs was (en gelukkig zonder grote problemen, al valt de performance botweg tegen voor de daadwerkelijke beeldkwaliteit op zijn 1070)
Ik zag de bui inmiddels wel aankomen; maar je wil niet weten hoe veel mensen meer blind vertrouwen wouden hebben... of tenminste, ik ben bang dat jij dat ook wel kan raden gezien je je even veel lijkt te ergeren aan het hals over de kop kopen/pre-orderen van games.
En jij kan blijven beweren dat het testing proces bij Rockstar niet goed is, maar je hebt absoluut niets om dit op te baseren
Wat dacht je van het feit dat vele mensen last hebben van bugs?

Snap ook niet waarom je zo vel Rockstar verdedigd? je hele verhaal komt over als van het is niet de schuld van Rockstar, maar van de consument. Sure als er een bug is die paar % raakt en te veel kost om op te lossen kunnen ze overwegen om het niet op te lossen, echter lijkt me dit sterk dat het nu het geval is want er zijn Bugs die er voor zorgen dat het spel niet op te starten is

Dat is echt geen Bug waarvan je kan zeggen, laat maar zitten, en dat blijkt ook want Rockstar heeft nu een reputatie deuk opgelopen, ze moeten als nog geld uitgeven om dit op te lossen, en ze voelen zich zelf genoodzaakt hun excuses aan te bieden

[Reactie gewijzigd door Sinester op 14 november 2019 10:08]

Dat mensen last hebben van bugs ligt niet aan het testen.
Ik verdedig Rockstar niet, ik wijs gewoon iemand op het feit dat het niet aan het testen ligt.
Dat mensen last hebben van bugs ligt niet aan het testen.
Waar ligt dat dan aan volgens jouw? ligt idd niet aan het testen, wel aan het gebrek aan (diepgaand) testen

Nogmaals een bug waardoor een groot gedeelte het spel niet kan opstarten is gewoon een gevolg van slecht of beperkt testen, ik heb het niet over bugs die ingame zijn, daar moeten ze waarschijnlijk een grens trekken hoeveel ze daarvan fixen voor ze het uitbrengen (imo vind ik dat alsnog slecht)
ik wijs gewoon iemand op het feit dat het niet aan het testen ligt.
Hoezo is dit een feit? werk jij bij Rockstar? heb jij inside information? wat je roept is niks meer dan jouw mening, en als je reageerd, reageer aub om me hele post, niet alleen op geselecteerde zaken

[Reactie gewijzigd door Sinester op 14 november 2019 18:27]

Dat mensen bugs hebben ligt aan het feit dat men bij Rockstart de bugs niet oplost.

Testen is bugs vinden en rapporteren. Testen is niet bugs oplossen. Dàt is een feit.

Het merendeel van jouw post heeft niets te maken met wat ik zeg. Om één of andere reden zie je mij Rockstar verdedigen, wat ik op geen enkel moment doe; buiten het zeggen dat ze daar economisch gezien de juist beslissing genomen hebben omdat een spel vol bugs toch goed verkocht werd.
Vertel, wat heb ik gezegd dat niks te maken heeft met wat jij zegt? ik ben benieuwd
Dat mensen bugs hebben ligt aan het feit dat men bij Rockstart de bugs niet oplost.
Dus in andere woorden wil je beweren dat Rockstar wel wist dat vele mensen het spel niet zouden kunnen opstarten, maar het gewoon zo gelaten hebben?

Mogelijk, maar klinkt mij meer plausibel dat ze de bug nooit zijn tegen gekomen omdat "tromgeroffel" ze niet goed genoeg getest hebben

En misschien neem je de woorden niet in je mond, maar je hele posts komt bij mij over dat Rockstar wel ze werk goed heeft gedaan

[Reactie gewijzigd door Sinester op 14 november 2019 18:28]

Inderdaad, men wist prima bij Rockstar dat er veel technische problemen gingen zijn. Net zoals de uitgever dat bij elk spel al weet voor ze het beginnen verkopen. En de eenvoudige reden daarvoor is dat testen goedkoop is, en bugs oplossen duur. Er is niets makkelijker dan voor een paar honderduizend euro aan hardware materiaal kopen en daar wat automatische testen op los laten. Testen doe je gewoon door er geld tegenaan te gooien, bugs oplossen geeft risico's, vertragingen, en kost een veelvoud aan budget.

En hoe kom je erbij dat ik Rockstar verdedig? Jij verdedigt ze zelf meer. Volgens jou hebben ze gewoon wat te weinig getest en wisten ze niet dat er problemen waren, dus een vergissing. Ik zeg dat Rockstar prima wist dat ze een buggy spel gingen verkopen, dus ze hebben hun werk zeker niet goed gedaan.
Kom op man, hun launcher werkte bij mij geeneens. Ik heb een Ryzen configuratie met een Radeon 5700. Helemaal niets exotisch. Jevstaat voor één van de grote releases van het jaar, drukt bij deze release een eigen launcher door de strot van klanten en wanneer het zover is, blijkt deze launcher bij erg veel mensen niet te werken. Dat is toch een gebrek aan testen...
* Rockstar kan niet alle configuraties ter wereld testen
* Problemen die bij veel configuraties voorkomen, zijn ook bij het testen hoogstwaarschijnlijk naar boven gekomen. Dus het testen is in dat geval gelukt, want ze hebben gemerkt dat die launcher dan in sommige gevallen niet werkt. Die problemen zijn vervolgens niet opgelost, wat een bewuste keuze was van Rockstar.
klopt, maar de launcher die niet werkte, was een probleem bij erg veel configuraties. Als dat een bewuste keuze is, dan ben je niet goed bezig. Ik geloof nooit dat ze wisten dat het probleem zo groot was en dat is een gebrek aan testen.

Bovendien gaat het niet om rdr2 zelf, daar waren ook erg veel problemen, het gaat om de launcher. Als ze de echte impact hadden gekend, konden ze hem evengoed even achterwege laten.
Is er ooit een launcher op een aanvaardbare manier gelanceerd? Steam was in zijn begindagen ook niets dan ellende. Als grote bedrijven als Ubisoft, EA en zelfs MS geen launcher kunnen maken die vanaf dag 1 goed werkt, is het niet zo gek dat ze bij Rockstar ook dachten: "meh, goed genoeg om mee te beginnen".
Het gaat zo ongeveer zoals je omschrijft. Het gaat om kosten/baten.Veel mensen willen maar niet beseffen dat hun geliefde franchise of merk puur en alleen om geld draait.

Het probleem met dit soort discussies is altijd rede vs emotie. Waarbij de eerste bijna altijd het onderspit delft.
Omdat een spel dat slecht getest is, véél en véél slechter zou werken. Geloof je nu werkelijk dat de QA afdeling bij Rockstar gaat besparen op PC configuraties? Dat is een minimale kost voor zo'n bedrijf. De manuren QA kosten al wat meer, maar het zijn vooral de lonen die betaald moeten worden om de bugs op te lossen die snel de lucht in gaan.
Ach, gossie de lonen van Rockstar is het probleem. En nu mag niemand klagen.. Serieus?

De PC games zijn al jaren een ondergeschoven kindje bij Rockstar. Dat is geen mening, maar een feit.
Deze bugs verbazen me dan ook niets, het was eerder nieuws geweest als de PC port totaal bugvrij was.
Ik zeg: het testen is niet het probleem
Jij leest: er mag niemand klagen.

Je moet toch al zwaar je best doen om dat eruit te halen hoor... Van mij mogen mensen zeker klagen aangezien er veel technische problemen zijn met deze release.
Kan het wel met je eens zijn. Als je als developer voor een console game er geen rekening mee houdt dat er PCs zullen zijn (eerder of later) die jouw game gaan renderen op een hogere framerate dan de console versies ooit gaat doen, dan is je source code gewoon fout ...

Ik linkte naar dezelfde video hier biomass in 'nieuws: Rockstar biedt excuses aan voor problemen pc-versie Red D...
Zowel GTA V als RDR2 kunnen prima omgaan met hoge framerate's hoor?
bekijk de analyse van Gamers Nexus eens.
Ik doe mijn eigen analyse wel. Geen enkel probleem met hoge framerate gehad naar honderden uren GTA V en een uurtje of 20 in RDR2.

Veel plezier met je youtube filmpjes.
Eeh dat hij op jou PC goed loopt zegt NIKS over alle andere PC gamers, en daarom is analyse van Gamers Nexus zo goed, en ALL die andere mensen die problemen hebben met RDR2.

Zo dom om te zeggen, bij mij doet hij het wel goed, so what, dat hij het bij jou wel goed doet, jij bent niet de enige die dat spel spelen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 14 november 2019 18:44]

GTA 4 heb ik zelfs op hedendaagse hardware nog zoveel onverklaarbare framedrops en matige frametimes mee dat ik het niet eens meer speel op de pc. GTA V was dat ook een consoleport? Of heeft men die wel echt apart voor de pc gemaakt? Ik heb GTA V niet vanaf het absolute begin gespeeld (pas rond winter 2016) maar dat spel heeft altijd goed gedraaid vond ik.
Ik kan op mijn pc Ryzen 5 2600 en een 1070ti nog steeds geen stabiele 60 halen op 1080p met GTA IV, het is bijna lachwekkend.

GTA V draait daarentegen wel gewoon prima.
Dat dus. Zelfs niet na alle patches door de jaren heen. Erg jammer want is verder een prima game
Tja... met DirectX9 is het ook vragen om problemen in dat spel, simpelweg teveel drawcalls voor de API om te verwerken, en dan gaat alles onderuit in zwaardere scenes.
Ik heb RDR2 gekocht omdat ik dacht dat het zoals GTA5 ging zijn kwa stabiliteit.
Hoop dat het nog goed komt. Heb rdr2 nog niet gekocht. Ik kijk de kat uit de boom, en misschien koop ik hem een keer dan in de aanbieding.
Dat is ook mijn reden, helaas niet zo

Echter de game zelf is geweldig, alles is zoveel levendiger, missies zijn leuk, zoals story en side missions, zelfs random events zijn leuk

[Reactie gewijzigd door Enterprise1701 op 13 november 2019 22:41]

Ah ik heb 'em zelfs nog niet kunnen spelen met de benodigde opslag ruimte. Nog eventjes wachten op extra opslag 8)7
150GB is niet niks nee, maar een geweldig spel zover.
En tegelijkertijd zijn er veel mensen die 0 problemen hebben. Draait hier uit zichzelf op 4k met settings dat het vloeiend draait, geen crahses etc. Wel een gare launcher maar het is te doen.
Gebruik je het systeem uit de inventaris? Ik probeer specs van systemen mét en zónder problemen tegenover elkaar te leggen n.a.v. het zien van https://www.youtube.com/watch?v=-pRTweQp2uw
Met de pc in mijn tweakers-inventaris heb ik ook nog nul problemen gehad en al uren zonder stotter of crash gespeeld.
Ik heb als enige bijzonderheid vlak na release van rdr2 een verse installatie van win10 gedaan en daarna alleen nvidia drivers - win10 updates - gamelauncher - rdr2 geïnstalleerd.

Gezien GTA V op de pc zo soepel ging, is het best wel bijzonder dat RDR2 blijkbaar veel problemen heeft. Als het spel loopt zoals bedoeld, dan is het wel heel mooi in ieder geval. Bijna fotorealistisch en ik ben gek op trage gameplay.
Ja, ik speel op de pc van mijn tweakers inventaris.
I9-9900K, 16GB RAM, GeForce RTX2080 8GB @ 3440 x 1440

Game draait echt ruk.
Ik heb precies dezelfde specs, op 3440 x 1440, alleen dan met een 1080 Ti.

Game draait als een zonnetje moet ik zeggen.
Ryzen 5 3600, 32GB RAM, GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio 8 GB, MSI X470 Gaming Plux Max moederbord.

Speel op 1080p, meeste settings op ultra of high, één of twee op medium. Spel speelt soepel op 57-60 fps (met Vsync aan), maar crasht af en toe (90% van de keren is het in steden). Zolang ik steden vermijd kan ik uren zonder crash spelen. Zodra ik een stad/dorp in ga gaat het of goed, of hij crasht binnen een aantal seconden of minuten. Zeer irritant.
Sinds gisteren (voor de laatste patch) zijn het crashes geworden waar het geluid doorloopt maar het beeld bevriest (misschien moet ik langer wachten en ga ik te snel in task manager, geen idee). Voor gisteren waren het crashes to desktop met "RDR exited unexpectedly"

[Reactie gewijzigd door Weltschmerz op 14 november 2019 09:03]

Ryzen 5 3600X, 16GB RAM, GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio, Asus X570 TUF Gaming WiFi moederbord.

Kan het spel nog steeds niet spelen. Hij draait 'gewoon' op de achtergrond, kan ik horen, maar het scherm blijft zwart...
Hier ook 0 problemen, X570, 3900X en Vega 64. ~50fps op Vulkan,@ultra @2560x1440
Aan de andere kant zijn er toch dusdanig veel mensen met problemen dat dit bij het testen had moeten opvallen.

Komt meer over als: O ja, hun geld willen we ook nog.
Heb je dan ook geen korte haperingen in Saint Denis bijvoorbeeld? Dat is wat bij mij het grootste probleem is. Het lijkt elke keer even vast te lopen voor 5 seconden. Daarna loopt het weer, waarna het weer even vastloopt en daarna kan ik weer verder. Behoorlijk irritant.
Volgens gamernexus treed dat op als je framerate te hoog is. Ik draai op 4k en zit waarschijnlijk onder de 60 fps. Ik ben nog niet zo ver in de game (90 min speeltijd) maar na alle verhalen over fouten, bugs en crashes en stotters ben ik nog niks daarvan tegen gekomen. Prima te spelen, loopt soepel etc
Dat zou ik raar vinden. Juist in zo'n stad word het drukker. Hier zou mijn framerate niet omhoog van moeten gaan lijkt mij. Aan de andere kant zijn die enorme oppervlaktes met veel natuur natuurlijk ook niet een recept voor een hoge framterate. Ik zal het eens in de gaten houden als ik het spel weer opstart.
Klinkt net als Fallout 76, al gebeurt het daarin bij mij elke 15 seconden dat de game frames mist en bevriest ... dat hebben ze nog steeds niet gefixed ... op welk grafisch niveau ik het ook probeer, de 15 seconden freeze blijft ...
Ik heb nog steeds erg veel last van freezes, ben al overgeschakeld op de directx11 api ipv vulkan.
Ik ben nu juist naar vulkan over geschakeld. Met directx12 had ik soms last van freezes. Hoop dat die juist weg zijn met vulkan. Dacht misschien is vulkan beter omdat beide consoles amd hardware hebben. Ook heb ik dat zelf niet misschien draait het spel dan wel beter.
Bij mij staat hij standaard op vulcan. Vandaag pas geinstalleerd en geprobeerd dus heb alle fikses en updates dus.
Het is natuurlijk geen "ohja" geweest. Het is waarschijnlijk eerst een tijdje een exclusive geweest voor een bepaalde console. En daarna hebben ze een strategie vastgesteld wat de optimale wachttijd is, om zoveel mogelijk mensen die (niet konden wachten) het al op de console hadden gekocht, het nu ook voor de pc gaan kopen.

In de tussentijd gaan ze natuurlijk niet extra testen en optimaliseren. Dat levert niks op. Ditsoort crashes en bugs zijn tegenwoordig helaas acceptabel. Gewoon sorry zeggen en een patch er uit knallen.

Ik ben het er ook niet mee eens maar dit is gewoon bedrijfsvoering. Ik ben er wel redelijk vergevingsgezind over omdat ze wel de meest fantastische games maken
Nu moeten ze alsnog testen en optimaliseren en worden ze uitgekotst door hun klanten...klinkt niet als geniale bedrijfsvoering
Ik vermoed dat hun boekhouder het prima vindt zo. Ze hebben nu nog een berg geld binnengehaald, en die ontwikkelaars moesten ze toch al betalen. Als ze het spel eerst "afgewerkt" hadden, hadden ze waarschijnlijk niet direct iets te doen voor al die ontwikkelaars en hadden ze hun geld later.
Het is natuurlijk geen "ohja" geweest. Het is waarschijnlijk eerst een tijdje een exclusive geweest voor een bepaalde console. En daarna hebben ze een strategie vastgesteld wat de optimale wachttijd is, om zoveel mogelijk mensen die (niet konden wachten) het al op de console hadden gekocht, het nu ook voor de pc gaan kopen.
RDR2 kwam op beide consoles tegelijk uit, er was geen exclusiviteit.
Als je de digital foundry analyse bekijkt, dan zie je dat de pc versie allesbehalve een "afgeraffeld" versie is.
Ja er zijn een hoop problemen, maar dat er geen tijd en moeite in de PC versie is gestopt is gewoon weg niet waar idd.
[...]
Welkom in 'PC gamen anno nu. Betalen voor de beta'.
Dit alleen al is een grote reden waarom ik vrijwel nooit direct na release koop. Misschien voor multiplayer wat minder handig maar voor alle singleplayer ervaring is dat geen enkel probleem.
Op de release zou je toch ook gewoon een deftige game moeten kopen?

Die keuze van jouw is slim, maar het is spijtig dat deze keuze zelfs bestaat.
Wat een onzin zeg, zoals je tegenwoordig ziet heeft elke grote game de eerste weken wel technische problemen, en dat komt doordat dan ineens een hele grote groep mensen met ontelbare configuraties de game gaan spelen. De bugs die bij iedereen voorkomen en eigenlijk al meteen naar voren komt zonder dat je moeilijk doet, ja, dat zouden opgelost moeten zijn voor de release, maar technische bugs die veroorzaakt worden door bepaalde drivers etc, tja, die kun je alleen maar oplossen zodra je er tegen aan loopt, en als toevallig al jouw test machines niet zo'n combinatie hebben waarbij het fout gaat, tja, dan is het lastig oplossen, want wat je niet weet kun je niet oplossen (ga er maar van uit dat ze voor de release veel meer van dit soort bugs al hebben gehad die ze wel opgelost hebben)..
Als jij denkt dat het allemaal wel zo makkelijk is om zulke technische geavanceerde games probleemloos te kunnen uitbrengen, dan daag ik je uit om dat te doen, want als jij dat kunt, dan kun je heel veel geld verdienen in de development wereld..
Dit! Als je op alle configuraties vanaf de minimale systeemeisen zou moeten testen, dan zijn de combinaties eindeloos. 100% testen lukt (dan sowieso) gewoon niet en als het gros van de mensen het spel zonder problemen kan spelen, dan heb je het aardig gedaan. Ik zeg daarbij niet dat je niet mag klagen en dat het niet opgelost moet worden; zeker wel! Je hebt er voor betaald, dus je moet het ook op een goede manier kunnen spelen, maar je moet wel realistisch zijn.

De reden dat een iOS of het besturingssysteem van Tesla zo goed werken, is dat het aantal configuraties beperkt is qua hardware. Het is gelimiteerd en daarmee behapbaar. Dat geldt voor gaming echt minder, vanwege alle verschillende hardwareconfiguraties, maar ook nieuwe drivers, etc.
Nou Dre, dat scheelt mij weer een lang bericht typen.
En straks een 3e x cashen als het uitkomt voor de next gen consoles :+
Het feit dat ze het een jaar hebben laten liggen heeft niets met onwil te maken.. ze hebben exclusiviteitsdeals met Microsoft en Sony afgesproken.. de originele game heeft lang niet zo goed verkocht als het had kunnen doordat ze een exclusiviteitsdeal met Sony hadden.

Gelukkig stappen ze hier nu eindelijk een keer van af en denken ze ook aan hun grootste gaming markt in de westerse wereld, namelijk de PC markt. (China's mobiele gaming markt tel ik even niet mee, want dat is compleet niet relevant voor deze kant van de wereld)
Allereerst verplichten ze je niet het spel te spelen. Daarnaast, waarom zouden ze het aan moeten bieden op Steam? Buiten het feit dat Valve dan uiteraard ook een stuk van de taart zou vragen, komt het in mijn optiek op hetzelfde neer als nu; je hebt een launcher nodig om het te kunnen spelen. Ik zie juist liever dat het spel DRM-vrij wordt aangeboden. Ik ben niet alleen tegenstander van 10 verschillende launchers, maar tegenstander van launchers in z'n algemeenheid. Verder ben ik het overigens wel met je eens, ze hebben de plank behoorlijk misgeslagen bij deze launch.
om nog maar te zwijgen over het feit dat ze je verplichten dit spel te spelen via hun launcher in plaats van Steam. |:(
Dat is niet waar. Je hoeft niet verplicht de Launcher te gebruiken. Je kan de game (straks) via Steam of andere game platformen aanschaffen.
Dan alsnog heb je de rockstar launcher nodig...... Of je nu in de Epic store of Steam koopt. Je zal alsnog de launcher nodig hebben om het spel te starten.
en dat is al sinds GTA IV zo. Dat ze hun launcher hebben geupdate van social club naar r* launcher beziet iedereen hier maar als een nieuw ding.
Nee niet als nieuw ding, maar iedereen wilt het op Steam kopen omdat ze denken dat je dan geen launcher voor de kiezen krijgt terwijl dat toch werkelijk wel zo is.
Ah, ik wist niet dat die verplichting er was. Dan heb ik dat verkeerd begrepen. My bad.
Het is raar want toen het spel werd gereleased had ik als enige probleem dat ik de benchmark maar één keer kon draaien en het spel daarna opnieuw moest opstarten om de benchmark opnieuw te draaien.

Grafische instellingen op een mix tussen high-ultra gezet en kreeg 45-65FPS, op zich niet erg gezien ik een GTX1080 draai. Echter heb ik na de updated opeens wél problemen gehad met RDR2 en had ik regelmatig CTDs en heb ik nu het gevoel dat het iets minder soepel draait (ook al spreekt de FPS teller dat tegen).

Edit: heb het hier over een zelfbouw PC

[Reactie gewijzigd door jerheij op 14 november 2019 08:06]

Daarom heeft JayzTwoCents
gelijk. Gewoon de pre orders niet kopen. Want wat je krijgt met de pre orders weegt echt niet op tegen de launch problemen. Tegenwoordig hebben deze bedrijven het heel makkelijk met geld verdienen terwijl de game niet af is. Ik wacht wel totdat ze het gefixed hebben en ondertussen de prijs ook lekker gedaald is.

Edit: Video erbij gezet.
https://www.youtube.com/watch?v=1vIn8dtvMs4

[Reactie gewijzigd door MetalVegito85 op 14 november 2019 16:00]

Het is ronduit schandalig
Ik snap niet waarom R* dit spel heeft geadverteerd als "4K60 en hoger resoluties" en als de hedendaagse hardware al moeite heeft. Kom niet met "dit is voor de toekomstige hardware" want dat is simpelweg geen goede argument noch reden om dit spel zo slecht te laten lopen. Je betaalt ervoor en verwacht je dan ook terecht een deugdelijk product.
Dat kunnen ze best gefundeerd gedaan hebben. Volgens deze video van GN krijg je het stotterprobleem als je op 1080p speelt met een 8 thread systeem waarbij je meer dan 144 fps haalt. Met snelle hardware dus, en niet perse overclocked. Als ze de console port hebben getest op 4K met een snelle GPU en een willekeurige entrylevel pc met een 1080p GPU setting dan is de kans groot dat ze het issue gewoon niet gezien hebben. En dat is precies de reden waarom sommige mensen het wel even aanzien met kopen als de game oorspronkelijk gemaakt is voor een console.

https://www.youtube.com/watch?v=-pRTweQp2uw
Je zou toch denken dat ze minstens op een hele zaal vol verschillende systemen testen met het geld dat ze hebben?
Aannames ... :) Als je die GN video ziet zou je denken dat ze het in dat geval niet gemist moeten kunnen hebben? De framedrops komen daarvoor echt te vaak voorbij ;)
Als zelfs windows dit niet meer doet, vrees ik er wat voor :/
Heb zelf last van stotteringen, gtx 970 en i5 4690k. Je verhaal lijkt me niet waar.
Ik draai op 3440x1440 met een GTX1080 en het is volledig soepel op alle momenten. Draai het op medium-high settings (zoals bedoeld, alles op ultra is voor toekomstige hardware). Geen crash of stutter. Ik weet dat ik geluk heb, maar als het spel draait zoals bedoeld, is het vergelijkbaar met GTA V, maar dan nog betere graphics.
Wat is je cpu? Want ik heb ook een gtx1080 maar zegt niet veel zonder cpu te vermelding en andere hardware.
Klopt. Je kunt het in de inventaris zien ;) Maar het is een i7-7700k.
Same here.. zelfde videokaart op zelfde resolutie.. exact dezelfde ervaring, geen issues whatsoever.
Tjah zo kan ik een banaan ook recht lullen :)
Ik heb het spel afgelopen weekend gekocht en het was een drama om het aan de praat te krijgen zonder stotteringen of crashes.
Mijn machine is de 2017 5k Apple Imac met Radeon 580 Pro, 16gb ram en I5 3.8. Ruim voldoende boven de minimal specs.
Na het lezen van vele tips and tricks en het aanpassen van config files, file instellingen, het draaien van process lasso kan ik het spel spelen maar moet rekenen op ongeveer elk uur een crash.
Mijn leer les, ik ga voortaan grote titels een half jaar later aanschaffen ..
Of je speelt games op een gaming PC onder Windows ipv een iMac? Dat zou al een groot probleem kunnen voorkomen. Vanzelfsprekend dat het dan niet zo smooth loopt op een Mac. En al zéker niet op een 5k display met zo'n mindere hardware.

[Reactie gewijzigd door Burning02 op 14 november 2019 11:45]

Lees ik in je reactie een beetje Apple bashing?
Je kan momenteel RDR2 niet op Mac OSX spelen, dus ik gebruik Bootcamp.
Voor jouw info, sommige RDR2 problemen die mensen met perfecte "Game PC" hardware hebben, daar hebben Imac users ook last van.
Het gamen op een "Game PC" of Imac is bijna totaal gelijk getrokken de laatste jaren.
Natuurlijk voor 5k gaming is de iMac 2017 HW niet geschikt, maar dat is ook niet een resolutie waar ik normaal mijn games op speel.
Dus de vanzelfsprekendheid die jij benoemt zie ik totaal niet. Heb je wel eens een nieuwe iMac geprobeerd? Ik ben 12 jaar geleden geswitched van zelf bouw "High end Gaming PC" naar IMac puur en alleen omdat een iMac veel gebruiksvriendelijker is en ik geen tijd meer had om maandelijks aan mn rig te sleutelen. De hoeveelheid AAA+ games die perfect draaien op OSX via Steam zijn enorm toegenomen, slechts enkele AAA+ titels daargelaten en voor die switch ik alleen dan naar Bootcamp.

[Reactie gewijzigd door Luxurydiver op 15 november 2019 06:20]

Ik zie het probleem niet zo, op zich is dat bij elk spel tegenwoordig zo, vooral als een spel zo'n immense omvang heeft met veel opties en details. Er zijn zoveel processoren, moederborden en videokaarten combinaties mogelijk e.t.c. Dat er in het begin bugs in zitten vind ik niet echt schokkend, als het natuurlijk op den duur maar wordt gepatched. *nauurlijk snap ik dat je baalt als je het spel op dag 1 koopt en het niet (goed) werkt. Daarom wacht ik meestal ook een x aantal weken/maanden met aanschaffen. :)
Juist, dat er technische problemen zijn met bepaalde configuraties kun je op je klompen aanvoelen, maar het gaat er om hoe snel ze die problemen (kunnen) oplossen. En als de game vorige week gereleased is en na enkele dagen al het gros van de problemen hebben opgelost, en dan met een 3e update die (hopelijk voor veel mensen) deze week nog zou komen en daarmee dan ook nog de overige problemen hebben opgelost, dan is dat heel goed. En er zullen altijd wel mensen zijn waarbij de problemen niet opgelost kunnen worden (zonder dat er echt op hun systeem gedebugged wordt) of mensen die performance problemen zeggen te hebben, maar gewoon de instellingen op onrealistisch hoog hebben staan.
"Klein aantal spelers"? Gemiddeld geven de spelers de game een 3,7 op metacritic. De gameplay is prima dus dat is puur vanwege de technische problemen: https://www.metacritic.com/game/pc/red-dead-redemption-2
Degene die problemen ondervinden gaan veel sneller hun ervaringen willen delen dan diegene die er geen ondervinden. Zo'n kleine poule aan Metacritic users is echt niet representatief, hoor.
Hier geen enkel probleem gelukkig.

Maar wel slordig dat er blijkbaar zoveel problemen zijn, terwijl we al erg lang hebben moeten wachten om te kunnen spelen op de PC.
Ik moest mijn BIOS bijwerken om te game uberhaupt te kunnen launchen. Gelukkig werkte het daarna feiloos
Bizar hé, ik moest voor mijn 2600 juist de bios downgraden naar een oude versie, naar een versie zonder ryzen 3000 support.
Draait hier ook heerlijk soepel nu, maar wat een frustratie was dat. Alles uitgeprobeerd, en dan blijkt het zoeits stoms te zijn.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 14 november 2019 00:18]

Ik vind het al ronduit belachelijk dat je de bios moet updaten voor een game, je drivers enzo dat kan ik me voorstellen maar je bios nee. schande.
Ja luister, dat was al héél lang bekend dat je een bios update nodig zou moeten hebben om je ryzen 3000 serie op een b450/x470 moederbord te laten werken. Dat er nog wat gebreken in de bios bleken te zitten en daarvoor een update nodig hadden dat kun je rockstar amper kwalijk nemen. De schuld ligt dan net zo goed bij de fabrikanten van betreffende moederbord en enigszins AMD.

Dat je met de nieuwste bios en een ryzen 2000 serie, de boel moest downgraden, is ook uiterst eigenaardig. Maar ook hier kun je niet specifiek met je vingertje één kant op wijzen.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 14 november 2019 17:14]

Dat heb je goed gezegd je hebt idd gelijk je kan niet alles aan rockstar verwijten op dat gebied, maar bij veel mensen werkt het ook niet naar de update.
Nog steeds niet na de laatste update? Weer 2gb voor niets dus, waar is het toch fout gegaan.
Ze lijken er zoveel tijd en moeite ingestopt te hebben. Aan testers geen gebrek zou je zeggen.
Ik vind het al heel wat dat ze excuses hebben gemaakt voor hoe ze de PC game released hebben. Dat hebben ze nog niet gedaan voor de bugfest online versie voor consoles, waar ze vele issues nog steeds niet gefixed hebben.
De release van RDR2 op console was toch juist het voorbeeld van een vlekkeloze release? Beetje ironisch dat de PC release dan zo slecht verloopt een JAAR later. Gelukkig heb ik nog wat andere games om te spelen want ik ga geen geld uitgeven aan de zoveelste beta versie. Ik had toch meer van R* verwacht eerlijk gezegd..
Vanmorgen een antwoord gehad van Rockstar, ze zijn er druk mee bezig. Ik wacht nog even af want ik wil de game beleven zonder haperingen.

Kalab H. (Rockstar Support)

Nov 14, 02:30 EST

Hello

We recently released an update for Red Dead Redemption 2 on PC that addresses performance issues that some players have been having.

Click here for the Title Update Notes: https://support.rockstargames.com/articles/360038342293

In addition, we have identified an issue with certain NVIDIA graphics card drivers that cause significant stalls of several seconds on systems with 4-core and 6-core CPUs.

While we work with NVIDIA to improve driver performance, a temporary workaround can be added to the launch arguments of the game to re-balance workload on the CPU cores and avoid the conditions that may cause this issue.

Please see the following article for details: https://support.rockstargames.com/articles/360038940333

Please close RDR2 and the Rockstar Games Launcher restart them and allow all updates to apply.

If you have updated your game and are still having issues, please send us an updated version of the files in this article so that we can investigate: https://support.rockstargames.com/articles/200148686

Best regards,
Rockstar Support
Da's een copy-paste die iedereen met een ticket heeft gekregen. Hopen dat ze weer een paar duizend tickets kunnen sluiten, dan blijft er nog een groep (waaronder ik) over waarbij het nog steeds niks heeft geholpen, dan gaan ze misschien eens op individuele basis log files doornemen, maar uiteindelijk blijft er een groep over die te klein is om nog erg hard moeite voor te doen (d.w.z. patches komen niet meer wekelijks maar maandelijks of helemaal niet meer.. ). Dat scenario vrees ik althans.