Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Pc-spelers Red Dead Redemption 2 klagen ook na update over opstartproblemen

Pc-spelers van Red Dead Redemption 2 klagen over opstartproblemen met de Rockstar Games Launcher. Allerlei spelers zeggen dat ze hierdoor het spel niet kunnen spelen. Rockstar heeft een update voor de Launcher uitgebracht, maar meerdere spelers melden dat dat niet geholpen heeft.

De ontwikkelaar meldt in de releasenotes van de Launcher-update dat verschillende problemen zouden moeten zijn opgelost, waaronder het issue waarbij tijdens het starten van het spel de foutmelding 'The Rockstar Games Launcher exited unexpectedly' in beeld komt. Veel spelers melden onder meer last te hebben van dit probleem, waardoor ze Red Dead Redemption 2 in zijn geheel niet kunnen spelen. Rockstar zegt dat het een vijftal issues rondom het starten van het spel vanuit de Rockstar Games Launcher heeft opgelost met de update.

Op Twitter melden verschillende spelers echter dat deze update geen positieve effecten heeft opgeleverd. Zo zegt een speler dat hij de Launcher-update heeft binnengehaald, alle Windows-, gpu- en bios-updates heeft doorgevoerd en verschillende tips van Reddit heeft geprobeerd, maar nog steeds met crashes te maken krijgt. Andere spelers melden ook dat ze nog steeds de foutmelding krijgen dat de Launcher onverwacht is afgesloten. De ondersteuningsafdeling van Rockstar vraagt deze spelers om een ticket in te dienen, in een poging om de problemen een-op-een op te lossen. Op een speciale pagina geeft Rockstar een paar algemene tips om deze problemen op te lossen, zoals het updaten van de gpu-drivers, het tijdelijk uitschakelen van de antivirussoftware en het herstarten van de Launcher.

Op een groot Reddit-verzameltopic over de problemen wordt ook melding gemaakt van prestatieproblemen, zoals de nodige haperingen die regelmatig optreden. Meerdere spelers melden dat ze erin slagen om dit probleem met de freezes te verhelpen door het gebruik van de cpu voor het Red Dead Redemption 2-proces op 98 of 95 procent te zetten. Ook is er een gebruiker die stelt dat het uitschakelen van twee cores helpt om van de stotteringen en freezes af te komen, al staat daar wel een lagere framerate tegenover.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

06-11-2019 • 09:23

191 Linkedin Google+

Reacties (191)

Wijzig sortering
Tot nu toe heb ik geen enkel probleem. Alles is perfect verlopen en ik kan perfect spelen.
Waar ik me wel ENORM aan stoor is de UI. Deze is NIET aangepast naar 'keyboard and mouse'.
Zo heeft elke handeling meerdere knoppen naargelang de situatie waardoor je helemaal niet intuïtief kunt spelen.Bvb: raap je hoed op met TAB maar raap je wapen op met E. Loot met E maar niet als je een kast opent want dan is het R.
De interface is identiek aan die van de consoles maar dat is dus echt geen pluspunt. Je moet steeds je hele toetsenbord gebruiken wat enorm frustrerend is. Bvb: Hou TAB ingedrukt, druk dan op R en selecteer met E en A (of Q qwerty)...
Verder is het spel nog steeds de prachtige game die ik al speelde op Xbox One X maar gewoon nog mooier...
De interface moet je erbij nemen :s
De controls zijn inderdaad complete chaos met keyboard & mouse.

Ik begrijp niet waarom er overal push & hold mechanics gebruikt worden terwijl daar op een keyboard helemaal geen reden voor is.

Als je de knoppen aanpast zodat de niet meer overlappen moet je helaas nog steeds de knoppen vasthouden.

Quick wheel is mss nog wel het ergste.. Houd Tab vast druk R om naar het item menu te gaan of nog een keer R om naar het horse menu te gaan en gebruik Q en E om tussen specifieke items te schakelen..
Weet niet wie dat zo bedacht heeft maar het werkt niet handig.

Verder werkt de game nu goed hier, bij de launch ongeveer 3 uur gestoeid met crashes tot ik erachter kwam dat het bij mij aan Comodo lag.
Wellicht is een push & hold mechanic juist handig zodat je niet per ongeluk ongewenste acties uitvoert. Dus bijvoorbeeld iemand loot midden in een stad waardoor je honor naar beneden dropt.

Ik ben het wel met @Starr0w eens dat de controls echt chaotisch zijn, ene keer weer tab om iets op te pakken, dan weer E, dan weer R. Het is elke keer anders.

Wat me tevens ook opvalt, is dat wanneer je op B drukt en je inventory bekijkt, en moet je muis over de items gaat de informatie (onderaan de dialog) niet aanpast. Dat gebeurd alleen als je gebruikt maakt van je pijltjes toetsen, maar dat is niet effectief, dan kun je 100x op je pijltjes toetsen drukken om de juiste item te vinden...

Verder draait ze game best netjes op 60FPS op een GTX 970 :)

P.S. Iemand een idee hoe je de huidige objectives kan bekijken (ik dacht dat ik op de tooltip alt zag staan, maar ik zie het daar nergens terug komen)
En iemand een idee waar je kunt zien wat je honor op dit moment is?

[Reactie gewijzigd door kevinkrs op 6 november 2019 21:38]

Ah, ik heb net een RTX 2070 SUPER aangeschaft omdat ik dacht mijn GTX 970 het spel op 3440x1440 niet zou trekken, en dat daarom die launcher bleef crashen... Op welke resolutie speel jij?
Ik heb een 4K monitor, maar ik speel op fullscreen met de game resolutie op 1080p. 1440P (mijn 2e monitor) ook getest, maar dat trekt de kaart inderdaad niet. Maar 1080 is ook prima opzicht hoor :)
Net als gta ging ik er al vanuit dat ik sws met een xbox controller ging spelen... naar mijn mening zijn sommige games er gewoon geschikter voor en ik vind het dan wel prima.
Zeer bedankt voor deze info.
Dan wacht ik de aanschaf nog even af, totdat ze dit gefixed hebben.
(Overgens erg teleurstellend, ze hebben er ruim lang genoeg de tijd voor gehad al)

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 6 november 2019 20:42]

Thanks! Zelfde ervaring hier, maar ik dacht nog dat het evt aan mij lag.
GTA V kampt met exact dezelfde problemen. Deze zijn nooit opgelost en op tickets wordt niet meer gereageerd door Rockstar.

Ik heb zelf een nieuwe PC laatst gebouwd, het eerste wat ik probeerde was GTA V te installeren als een soort benchmark. Game crasht uit zichzelf zonder reden. "..crashed unexpectedly." Blijkt dus al jaren een probleem te zijn. Verschillende oplossingen helpen bij sommigen een beetje, maar echte fix is er dus nooit gekomen. Klachten hierover zijn heel makkelijk te googlen, maar ondertussen beetje weggevallen omdat mensen het gewoon opgegeven hebben.

Recent voorbeeld
https://www.reddit.com/r/...r_20_minutes_or/?sort=new

(Is overigens in online zowel als offline modus)

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 6 november 2019 09:48]

Ik speel al een tijdje geen GTA V meer, maar ik volg op reddit/r/nvidia het topic rondom de nieuwe Nvidia drivers wanneer er een nieuwe driver is. En als ik het goed heb begrepen zijn alle drivers na versie 436.02 niet stabiel i.c.m. GTA V. Je zou kunnen proberen die te installeren en te testen, is misschien geen fijne oplossing maar als je bijvoorbeeld alleen GTA V en wat andere games van voor die tijd en niet 'echt' de game ready drivers van nieuwe releases nodig hebt is het misschien een optie.

Persoonlijk weet ik niet of het werkt, maar veel mensen daar klagen inderdaad al een paar maanden dat GTA V nog steeds crasht op vele pc configs.

Edit: Mocht je het willen proberen zou ik wel adviseren om eerst je oude drivers met DDU te deïnstalleren en vervolgens versie 436.02 te installeren.

[Reactie gewijzigd door QPeter op 6 november 2019 15:23]

Ok, dit was mij niet bekend en ik zal het eens proberen. Heb het al tijd niet gespeeld.
Ik heb hier dus ook opeens last van bij GTA5. Lees dat het bij veel mensen begonnen is met die nieuwe Launcher. Lekker dan :(

Nog geen kans gehad om RDR2 te proberen, hopelijk daar niet hetzelfde euvel.
Zie de reactie van QPeter

QPeter in 'nieuws: Pc-spelers Red Dead Redemption 2 klagen ook na update over...

Hopelijk helpt je dat. Ik heb inderdaad toen een verouderde driver gebruikt en dat heeft deels geholpen. Gegarandeerde crash elke 20 minuten is nu een random crash ergens tussen een half en 4 uur.
Bedankt. En dan is het weer de vraag of RDR2 werkt met oude drivers....zucht.
Ik heb het opgelost door de NVIDIA drivers te veranderen met oudere.....

436.48-desktop-win10-64bit-international-dch-whql

Speel al uur zonder crashes nu......

[Reactie gewijzigd door jeroenvanlier op 7 november 2019 12:07]

Als je Bitdefender hebt en je crashed bij het horen van een gunshot na het eerste laadscherm, dan dien je een uitzondering toe te voegen bij "Advanced Threat Defense" voor rdr2.exe

Daarna kon ik direct opstarten.
Ja ik ook, ik merk zelf dat ATD van Bitdefender heel veel laast veroorzaakt met spelen opstarten.
Klopt, Bitdefender is de laatste jaren iets te enthousiast met het blokkeren van .exe bestanden.

Best practice is om na het installeren van een spel gelijk een uitzondering in Bitdefender aan te maken.
Zakelijke is de Bitdefender engine top, maar de consumenten versie/interface is zo slecht geworden dat ik deze heb verwijderd, Bitfdefender support is ook bijzonder slecht (ik draai tegenwoordig F-secure).
Best practice is om na het installeren van een spel gelijk een uitzondering in Bitdefender aan te maken.
Waarom zou je dan uberhaupt BitDefender nog draaien?
Omdat het verder prima werkt ;)
Tja, als je het overal voor uitschakelt dan werkt het prima omdat het niets te doen heeft :)

In games etc kan net zo goed een virus of malware zitten net zoals in alle software.
Klopt, maar ik installeer alleen games uit vertrouwde bronnen.
En ik zet alleen die specifieke files op de whitelist, dus de rest van de beveiliging werkt prima
Dat is wel enorm advanced, bescherming tegen geweerschoten. :+
Had hier hetzelfde probleem, verholpen door Comodo AV volledig te uninstallen (disablen alleen was niet voldoende!).
Bij AVAST precies hetzelfde. Wat ook hielp is de Launcher en rdr2.exe als administrator uit te voeren.
That did the trick! THX

Frustraties begonnen wel op te lopen, maar kan je de devs niet kwalijk nemen als het uiteindelijk de antivirus is die moeilijk doet...
Vroeger, toen ik dacht dat het zinvol was om geld uit te geven aan anti-malware oplossingen, had ik altijd de hele schijf waar ik spellen en launchers (zoals Steam) op had staan, uitgesloten staan. Bitdefender is een prachtig product maar op een gegeven moment leverde het meer problemen dan gemak op.
Ik had de game al pre-loaded. Gisteren moest hij decrypten, vervolgens nog een update installeren. Bij het opstarten van de game kreeg ik de melding dat mijn aankoop niet kon verifiëren.

Mocht een van jullie het hebben kan je via de accountinstellingen van de rockstar launcher het lokale profiel weggooien, dit heeft voor mij geholpen.

Edit: spelfout

[Reactie gewijzigd door 12erik1234 op 6 november 2019 09:29]

Jammer dat RDR2 zo'n matige release heeft. GTA5 was destijds prima speelbaar bij de launch. RDR2 is zo lang uitgesteld voordat het op de PC uitkomt en dan krijgen ze het nog niet voor elkaar om een goed werkend product af te leveren. Zonde, zeker omdat de problemen veroorzaakt worden door hun eigen slechte launcher. DRM zit de legale eigenaren wederom in de weg.
Snap niet dat je gemind wordt, dit is gewoon een feit. De game draait op verschillende high-end hardware gewoon ruk, iets wat je van een dikke pc niet mag verwachten.

Ze zullen dit allemaal wel gaan patchen maar nu lijkt de game gewoon gerushed, iets wat echt niet nodig was geweest.
Ik weet niet of je kan stellen dat het gerushed is. Ik vind het vooral een beetje 'Hoge bomen vangen veel wind'. Er zijn daarnaast ook mensen heel mondig op internet natuurlijk. Bij mij, en bij vrienden was er geen enkel probleem. Sterker nog, ik ben zeer onder de indruk, alles op high, 60fps met een dipje naar 49. Ik ben helemaal klaar om deze game weer helemaal door te spelen.
60 fps met een dipje naar 49? Dit zegt natuurlijk helemaal niks. Welke hardware, welke instellingen?

Ik vind de game redelijk grof performen. Heb zelf een 3600X icm. een 2070 super. Draai de game op balanced met settings op ultra / high en hier en daar medium op 1080p en zit tussen de 50 en 60 fps.
Niet verschrikkelijk veel voor een videokaart van 550 euro. Het is een mooie game, maar had er qua performance meer van verwacht. Het is all over the place. Lees veel dat het voor mensen niet uitmaakt of ze op low of ultra spelen, de performance blijft hetzelfde.

Naast natuurlijk alle problemen met het opstarten, heb zelf mijn bios moeten updaten om de game werkende te krijgen, natuurlijk belachelijk.
Heb zelf een 3600X icm. een 2070 super. Draai de game op balanced met settings op ultra / high en hier en daar medium op 1080p en zit tussen de 50 en 60 fps.
Holy shit... Dan wil ik niet eens weten wat voor een belabberde resultaten ik krijg op een i7-4gen in combinatie met 1070 ti op een Qhd-75hz scherm :'(

Sorry maar vind dat inderdaad wel teleurstellende resultaten, ik wacht nog wel even met de aankoop tot in ieder geval mijn cpu vervangen is. Hopelijk hebben ze dan ook wat meer optimalisaties gedaan.

Edit: Is het een AMD dingetje? Ik lees hier onder veel mensen die alles op ultra kunnen zetten met hoge resoluties, intel i7-7gen en gtx1080 of vergelijkbaar...

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 6 november 2019 14:12]

Tja, vergeet niet dat de PS4 hem ook kan draaien. En een PS4 staat geloof ik gelijk aan een Phenomx4 en een GTX 760.

Het is niet zo zeer dat de game te groot is, maar de optalisatie is gewoon ruk. Gewoon een week of 3/4 wachten en dan zal het wel gefixt zijn.
Dat een ps4 of xbox hem zou kunnen draaien is totaal niet relevant.
Daar heb je lagere texture resoluties missende effecten lagere resolutie die geupscaled word (vaak voor 1080p maar 960p en soms zelfs 720p (division 2).
In realiteit draait hij op een console gewoon met veel en veel lagere graphics.
Als ik the dividion 2 van de buurman op de playstation naast die van mij op de pc leg dan is het een wereld van verschil en ziet het er op de playstation ineens niet meer uit.
Een console is vele malen efficiënter dan een PC. Kijk even naar de minimum specs van de PC versie en de hardware van de Xbox one (niet de X). En dan eens alles op low zetten. Wedden dat dr xbox versie er beter uitziet
Dat was misschien ooit zo maar id volgens mij al lang achterhaald. leg pc en console graphics naast elkaar en je ziet wat er grafisch allemaal ontbreekt.
Probleem is dat je dit soort dingen vaak op de pc helemaal niet uit kan zetten en je nooit zo goed kan balanceren als op de console voor je gedaan is.
Er zijn overigens al vergelijkingen online te vinden die rdr2 op low vs ultra weergeven en dan mis je niet eens zo heel veel dus ik durf wel te zeggen dat het er gegarandeerd beter uit ziet op een pc ma beide even bekeken te hebben(dan dat met youtube compressie. maar wat wil je consoles zijn ondertussen 8 jaar oud met bijna 10 jaar oude hardware....

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 8 november 2019 11:26]

Pc-spelers Red Dead Redemption 2 klagen ook na update over opstartproblemen
En dit is nou de rede dat ik nooit een spel koop als hij net uit is en absoluut niet een spel koop voordat hij uitgekomen is, en dat als je 3 a 6 maanden wacht de spel ook nog is VEEL goedkoper is, en alle patches gehad heeft.
Als een game tegenwoordig patches krijgt want er worden maar wat veel games uitgebracht die nooit meer een patch ontvangen en gewoon brak blijven.
Een console is vele malen efficiënter dan een PC. Kijk even naar de minimum specs van de PC versie en de hardware van de Xbox one (niet de X). En dan eens alles op low zetten. Wedden dat dr xbox versie er beter uitziet
Vreemd want Digital Foundry en vele andere YouTubers hebben al duidelijk laten zien dat wat jij zegt totaal onzin is, Dat een €400+ PC met een Radeon RX 470 met gemak een PS4 PRO kon na doen en vaak sneller, wanneer een PS4 PRO toen ongeveer net zo duur was, zelfde met als een Xbox One X en een PC met met een GTX 1060, wat ook niet duur is/was.

https://www.youtube.com/watch?v=5yJUNyOS95o&t=217s

https://www.youtube.com/watch?v=dGa_7Ds13Ls
Dat zou waar zijn als RDR2 op low/medium wel goed zou draaien. Echter op low/med draait RDR2 op veel systemen ook als een zak logge stront. En ik denk niet dat low RDR2 beter is dan PS4 pro.

Ik wijs mijn vingertje naar de DRM en slechte optimalisatie.
Ik heb een i7 7740X (vergelijkbaar met 7700K) en een RTX 2070, en heb dezelfde ervaring als Swoutr. Voornamelijk de settings op High en Ultra, met hier en daar wat op Normal. Wel heb ik zelf MSAA uitgeschakeld, qua visueel zie ik namelijk geen verschil. Alleen wel een FPS boost. (1080p)

Over het algemeen blijft mijn spel op de 60FPS, met soms (wanneer druk/actie) schiet ie naar ongeveer 55. In de beginmissies merk je wel dat het spel zwaarder is dan in de freeplay.
Ik draai hem hier op alles high op een 5 1600x 3.8GHz OC uiteraard met een RX 580 op 60-75fps...

Mijn vorige pc (i5 5th-gen met n 10606gb medium 50fps max)
ow ja sorry: Ryzen 1700 | Inno3D iChill GTX 1080 X3 | 16GB
Settings op balanced, wat eigenlijk alles op High zet, wel de motion blur uitgezet en shadows en reflections naar medium.
Ben heel erg tevreden eigenlijk met de performance. Zeker omdat het niet onder de 50 (ja nvidia zegt echt 49) Het blijft ook meest van de tijd op 62 (ook beetje raar nummer) hangen.
En dat je je bios moet updaten is wel apart ja, maar ach, alles op to date houden is nooit een slecht idee toch?
Wow dat zijn redenen om de game niet te kopen. Dat is gewoon onacceptabel.
Division 2 is het zwaarste spel dat ik tot nu toe gespeeld heb en daar krijg ik nog betere fps in met een 1070.
Heb zelf een i5 9600k, en een 2070 super. Alles op Ultra is gewoon niet te doen, zelfs op 1080p niet.
En al helemaal niet als je MSAA ook nog is op 8x zet :/

High/Ultra detail is wel te doen. Maar dropt af en toe nog onder de 60fps.. met MSAA uit natuurlijk!
Verder nog niet veel gekke dingen tegen gekomen.

[Reactie gewijzigd door MikeGerrits1992 op 7 november 2019 15:37]

Als ze hun eigen launcher niet eens goed werkend krijgen vind ik dat je zeker wel kunt stellen dat het spel te snel uitgebracht is. Dat jij toevallig geluk had is natuurlijk hartstikke mooi.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 6 november 2019 10:16]

Als je performance problemen hebt, heb je nog geluk want dat betekent dat je het spel al kunt opstarten! Dat is voor veel kopers helaas niet eens het geval...
Ja dit lees ik keer op keer bij veel grote titels die voor de pc komen. Dit is al sinds ik mij het pc-gamen kan herinneren zo.
Althans, vroeger toen ik games via floppy speelde ging het overal wel goed.
GTA5 had ook genoeg issues bij de launch op de pc en daar zat zelfs meer tijd tussen de console en de pc release. Wel lijken de issues nu iets meer wijdverspreid.

Persoonlijk had ik geen problemen met GTA5 bij de launch en nu bij RDR2 ook niet. Wel moest ik mijn videokaart drivers even updaten.

Ik vind het nog wel meevallen ten opzichte van bijvoorbeeld de gemiddelde Bethesda launch.
Heb GTA V voor de PC bij launch gekocht en heb 2 maanden moeten wachten voordat ik uberhaupt kon spelen.

Kon gelukkig in die tijd nog aan de gang met mijn PS3 versie (Ja sorry, ik was toen nog zo dom), maar claimen dat de launch van GTA V op de PC soepel verliep is onzin.
Fallout 4 en Fallout 76 konden gewoon gespeeld worden op de dag dat ze uitkwamen, alleen de console versies hadden wat problemen met performance. Ik ben nu 24 uur verder met RDR2 en heb alle voorgestelde oplossingen geprobeerd, zelfs voor het eerste mijn BIOS geupdate, maar het spel wil maar niet starten. Dus nee, het valt niet mee.
Ik verwacht toch wel beter van Rockstar. Ze hadden in ieder geval genoeg tijd.
Waarom zouden ze nog moeite doen als ze nog miljoenen binnen harken via GTA Online?
Exact wat jij zegt. Ik wacht wel tot CODEX of een andere boevenbende met een betere release komt. ;) Met DMC5 liep het spel zelfs 30 tot 40% sneller dan met een gekochte versie 8)7

[Reactie gewijzigd door Relatief op 6 november 2019 12:34]

Inmiddels zijn we weer enkele jaren en ontelbare configuraties verder, en de engine is ook weer complexer geworden. PC development is gewoonweg helemaal niet zo simpel als jij blijkbaar denkt, zeker niet des te meer geavanceerde dingen je doet/gebruikt. Ik zie het al met simpele kantoorapplicaties die helemaal niet echt iets speciaals gebruiken, maar toch op bepaalde configuraties van klanten crashen.
Het is jammer dat deze problemen er zijn, maar het draait er nu dan verder om hoe snel Rockstar de meeste problemen kan oplossen.
Als het nou alleen performance problemen waren...

Je komt met allerlei goede smoesjes maar niet goed genoeg voor een gigant als Rockstar. Van een kleinere (jongere, armere) ontwikkelaar had ik ze misschien geaccepteerd. Ze harken zo enorm veel geld naar binnen met GTA Online en RDR2 dat we inmiddels wel mogen verwachten dat ze nou een keer de zaakjes op orde hebben. Blijkbaar is Rockstar niet zo'n goede ontwikkelaar als we van ze mogen verwachten.

Zeker hun eigen launcher zou gewoon moeten functioneren... Als je DRM wilt toepassen prima, maar ga niet zo ver dat je betalende klanten daar onder lijden. Daar is gewoon geen goed excuus voor te bedenken.

Dit soort faal acties brengen het PC platform ook altijd ernstige imago schade toe. Nog meer munitie voor de console fanboys. Heel erg jammer.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 6 november 2019 21:55]

Ik vind je wel echt heel naief als je denkt dat een groot bedrijf wel makkelijk zulke problemen kan ondervangen dan een klein bedrijf, terwijl bij een klein bedrijf vaak sowieso de uitrol maar zeer beperkt is, en juist bij zulke grote titels vanaf dag 1 miljoenen spelers het spel installeren en spelen.
Het is jammer dat het gebeurd, maar developen voor PC's is gewoon zeer complex, daar doet een groot team weinig aan totdat het product bij de klant op hun systeem draait. En DAN kan een groot team wel een verschil maken, doordat problemen dan mogelijk sneller opgelost kunnen worden wanneer men de situatie kan nabootsen.
De mate van complexiteit is voor mij als consument niet relevant en het is geen goed excuus voor een bedrijf als Rockstar. Zo'n slecht argument kun je m.i. niet aan je klanten verkopen, ik zou er in ieder geval niet mee op de proppen durven te komen. Als de DRM zo complex gemaakt is dat het niet werkt moeten ze het niet gebruiken. DRM is er om piraterij tegen te gaan, niet om je klanten dwars te zitten (ook al is dat wel te vaak het resultaat).

Games met slechte DRM verdienen het om gekraakt en illegaal verspreid te worden.
Je zegt DRM, maar wie zegt dat het aan de DRM ligt. Daar ga jij zomaar van uit, maar genoeg games zonder DRM die ook technische problemen hebben bij release..
En tja, dat de mate van complexiteit voor jou als consument niet relevant is, is hetzelfde als je kop in het zand stoppen, het is wel degelijk relevant voor je, want jij hebt er last van. Bij de 1e update is een groot deel verholpen met problemen die veroorzaakt werden door anti-virus applicaties, dat zijn applicaties die wel vaker juist de boel verneuken omdat DIE juist dingen doen die niet standaard zijn, die maken soms ook beslissingen dat jij iets niet mag doen terwijl daar niets mee mis is (bv applicatie verplaatsten naar quarantine omdat vanuit de applicatie databasebestanden (die door de applicatie gecreeerd zijn) snel achter elkaar verwijderd, en dat terwijl de applicatie dus draait, tja, dan kun je wel verwachten dat een applicatie crasht, terwijl de applicatie dus helemaal niets fout doet maar de antivirus dus wel).
De launcher (oftewel de DRM) laat kopers van het spel het spel niet opstarten. De Launcher start helemaal niet, loopt vast of geeft de koper van het spel de melding dat de activatie mislukt is.

Overigens wel heel raar dat het aan de antivirus programma's zou liggen, dit soort problemen ben ik namelijk nog nooit tegengekomen met andere DRM en ik draai altijd een antivirus. Ik denk dat het probleem eerder bij Rockstar ligt. Blijkbaar doet de Rockstar Launcher iets wat niet helemaal koosjer is en vinden de antivirus programma's dat niet leuk.

Ik hoop dat Rockstar leert van de fouten die ze gemaakt hebben... Maar ik vermoed dat we over een paar jaar dezelfde shit hebben met de PC versie van GTA6.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 8 november 2019 00:05]

Nou, ik heb uit eigen ervaring als developer vaak genoeg meegemaakt dat bepaalde versies van verschillende antivirus applicaties voor problemen kunnen zorgen, terwijl wij helemaal geen gekke dingen doen, ik gaf je al een voorbeeld. Genoeg applicaties die problemen hebben door anti-malware/-virus, dat jij toevallig het geluk hebt gehad dat je er geen last van hebt is een ander verhaal,,
GTA 5 hebben wel bijna 2 jaar op gewacht maar die werkte te minste! Ik was verbaast dat RDR2 al achter een jaar uit komt. Maar nja het resultaat is er ook wel naar. Vin dit erg jammer dit! Ik kan de game wel spelen maar om de 1 a 2 min staat mijn beeld voor x tal seconden vast met dx12 gebeurt het wel minder of met vulkan. want met vulkan stond het beeld stil om de 10 sec of zo! En ik dan nog zo mooi wachten van bach RDR2 op me ps4 pro is maar 30 fps, ik wacht wel ff tot ie op pc uit komt. Heb ik nu constant freezes |:(
En btw ligt dit nu aan mij of hebben meerdere AAA games last van slechte launch days dat de game stuttert en etc?

[Reactie gewijzigd door yhsper op 6 november 2019 22:23]

AAA games hebben helaas regelmatig allerlei problemen. Dit is volgens mij gewoon een gevolg van de pre-order cultuur die er ontstaan is. Het maakt eigenlijk niet uit wat de AAA ontwikkelaars op de markt brengen, de schapen fans kopen het toch wel. Zie hier het resultaat.
hoor precies jaytwocents spreken XD. Maar is wel een beetje zo. En ik durf me wel ook en keer doen wel al veel minder dan vroeger. Maar ze prijzen dat allemaal zo mooi aan eh! Je krijgt en mooie gun met en skin 500 gold en weet ik allemaal wat om je dan toch maar te laten kopen!
Ik wil de beta-testers op de epic game store en de rockstar launcher alvast bedanken voor het vinden van de problemen voordat het spel op steam uit komt.
Helaas zal de Steam versie gewoon de Rockstar launcher openen. Maarja, hopelijk zijn dan alle problemen opgelost.
Paar patches later, en hij draait als een zonnetje. En hij is wat goedkoper te halen.
Nooit op day-one spelen.
Tja dacht iedereen maar zo.
Dan was gamen goedkoper en was er meer kwaliteit bij de release.
Dag 1 gamers, preorders en ingame transacties zijn de reden dat de staat van gamen is waar hij is vandaag de dag.
Inderdaad 😂 wacht ook op de steam release.
Ik heb het spel gisteren middag gekocht vlak voor de launch. Op een aantal disconnects na werkte alles prima.

Ik haal trouwens stabiel 70fps met GTX1070 en i-7700. Beiden niet overclocked.

[Reactie gewijzigd door daniellook op 6 november 2019 09:42]

Ja merk ik zelf ook dat online af en toe slecht ging. Bij GTAV heb ik dit ook gehad en dus gestopt met spelen en naar een jaar terug was alles prima.

RDR2 heeft wat tijd nodig denk ik.
Zelfde hier. i7-7700k met GTX1080. Eergisteren gekocht, gisteren na launch pas gedownload (dus geen preload gedaan). Op een verse win10 installatie zonder een ander programma geïnstalleerd. Werkt vlekkeloos en soepel. Op 3440x1440 met slider op ultra. Gsync helpt mee, is goed speelbaar. Mooi spel ook! Mijn eerste ervaring met RDR.
hoeveel FPS haal je hier mee?
Laag, maar wel genoeg. De benchmark zegt gemiddeld 35 fps. Het is ingame gelukkig iets meer en met gsync is het spel vanaf 40 fps goed te spelen. Ook omdat de gameplay vrij traag is.
Ja de game werkt in het totaal niet, heb alle handelingen uitgevoerd die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren .Heb het al voor de derde keer geïnstalleerd dit is niet te doen 113 gb.
Heb instellingen verander etc er gebeurt niets, ben al 20 uur bezig dit op te lossen .Dit is een slechte zaak de update heeft geen enkel effect voor het opstarten game game is freezing,En het is toch wel kompleet idioot om cores te gaan uitschakelen. Ga het vandaag nog eens proberen anders wil ik mijn geld terug.
Deze vorm van professioneel amateurisme kan met gestolen worden. Mocht er iemand een oplossing hebben hoor ik het graag.

Nexiam
Stappen waarmee het tot nu toe op te lossen lijkt, ook voor mij, en 2 anderen direct in mijn kenissenkring(2 windows release 1809, 1x 1903)

Symptoom 1, wel het intro(gedeeltelijk), antivirus zit in de weg(bij mij Avast, bij anderen AVG), deze tijdelijk disablen en de game runt.

Symptoom 2, game crasht gelijk naar desktop, video driver(bij AMD staan ze nog optioneel want de versie die Rockstar aanraadde was de dag voor de release datum uitgebracht)

[Reactie gewijzigd door mjansen2016 op 6 november 2019 12:17]

Beide heeft bij mij niet geholpen helaas. Alles is up to date, uitzonderingen in AVG en de firewall, maar na 0.5 seconden in het intro filmpje crasht hij naar de desktop. Some loopt het filmpje langer door, maar dan komt er een exeption error van de launcher. Ik heb de meest recente launcher update. i7 6700, GTX 1060, 16GB RAM
De API wijzigen van Vulkan naar DX12 deed voor mij wonderen zowel wat betreft stabiliteit als hogere fps en véél betere textures ( GTX 1070 en i7 6700k)

[Reactie gewijzigd door Croqy op 6 november 2019 09:44]

Is het niet vreemd dat als de game de DirectX12 API gebruikt dat de textures er veel beter uitzien?
Je zou toch juist denken dat het resultaat hetzelfde is, alleen de manier hoe hij daar op uitkomt anders is.
Grappig bij mij is het precies het tegenover gestelde.
Ik speelde de game eerst op DX12 maar kreeg elk uur wel een crash toen terug gegaan naar Vulkan en sindsdien nergens meer last van..
Best gek want ik heb een Nvidia kaart (1080ti) dus Vulkan leek mij niet direct de beste keus.
1 2 3 ... 7


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True