Red Dead Redemption 2 Review

Rockstar levert opnieuw klassieker af

De voorgeschiedenis van Red Dead Redemption

Red Dead Redemption 2

Je moet er altijd even op wachten, maar als Rockstar Games weer eens een nieuwe game uitbrengt, pakt de uitgever het steevast goed aan. Red Dead Redemption 2 biedt fijne gameplay met veel cowboy-actie, een werkelijk adembenemend mooie spelwereld met prachtige lichteffecten en beelden die fotorealisme soms behoorlijk goed benaderen. Er zit bovendien een verhaal in dat je gemakkelijk vijftig uur aan je console gekluisterd houdt. Een belangrijk deel van het succes komt voort uit de manier waarop dat verhaal wordt verteld, met cinematografische prestaties die het huidige niveau van elke game overstijgen. Er zijn meer games die een wat filmisch karakter hebben, maar geen van die games weet dat aspect zo goed te combineren met een vermakelijke inhoud en prima gameplay als Red Dead Redemption 2 dat doet. Enkele schoonheidsfoutjes bewijzen dat 'de perfecte game' niet bestaat, maar los daarvan is Red Dead Redemption 2 verplichte kost voor elke gamer met een PlayStation 4 of Xbox One.

Red Dead Redemption 2, PS4

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 53,50

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

Spoilerwaarschuwing: hoewel we bij Tweakers spoilers over het verhaal altijd proberen te vermijden, bevat de review in de tekst, de screenshots en de videobeelden uiteraard nieuwe informatie over Red Dead Redemption 2. Denk daarbij aan voorbeelden van missies uit het spel, voorbeelden van markante figuren die te vinden zijn in de spelwereld, en plaatsen waar je komt. We hebben daarbij de beelden die naar onze smaak te veel weggeven al weggehaald, maar kunnen uiteraard niet garanderen dat er zaken in deze review worden beschreven of getoond die je liever niet had willen zien.

Rockstar Games brengt niet heel vaak een nieuwe game uit, maar áls het gebeurt staat de hele wereld te trappelen van ongeduld om ermee aan de slag te gaan. Dat is niet zo vreemd, want vrijwel elke game die het Amerikaanse bedrijf op de markt brengt, zorgt voor veranderingen in die markt. Grand Theft Auto III zette de standaard voor third-person actiespellen, terwijl de diverse GTA's, maar ook Red Dead Redemption, standaard gelden als de beste openwereldgames die er zijn. Met Red Dead Redemption 2 voegt Rockstar weer een nieuw deel toe aan zijn indrukwekkende collectie games. De vraag is daarbij eigenlijk niet eens of Red Dead Redemption 2 een goede game is, maar vooral wat deze game nou zo goed of bijzonder maakt.

Foutje! In de intro van deze video hebben we het per ongeluk over 'het najaar van 2019'... we leven nog steeds in 2018, natuurlijk. Excuses!

Het antwoord op die vraag is enorm gelaagd, want uiteraard is het een samenspel van alle factoren die samen de game vormen. Het begint met een setting en een verhaal. Die setting komt overeen met het eerste deel dat in 2010 op de markt kwam. In dat spel volgden we het verhaal van John Marston, een voormalige outlaw die zijn leven probeerde te beteren, tot hij door de FBI werd gedwongen hen te helpen in de jacht op leden van de bende waar John ooit deel van uitmaakte. Die bende bestond onder meer uit leider Dutch van der Linde en leden Javier Escuella en Bill Williamson.

Arthur Morgan

Het verhaal van hoe John die gunslingers opspoorde, is bekend. Wat in dat spel echter niet duidelijk werd, is wat er precies is gebeurd in het verleden waardoor John ooit uit de bende is gestapt. Je voelt het aankomen, dat is precies waar Red Dead Redemption 2 over gaat. De speler beleeft de game door de ogen van Arthur Morgan, een vooraanstaand lid van de bende van Dutch van der Linde. Arthur werd als kleine jongen door Dutch onder zijn hoede genomen en geldt sindsdien als een van de meest betrouwbare kompanen van de bendeleider. De groep is echter letterlijk in zwaar weer beland. Nadat een roofoverval in het stadje Blackwater volledig is misgegaan, is de bende op de vlucht geslagen en de bergen in getrokken, waar heftige winterstormen het uiterste van het gezelschap vragen.

In deze ongure omstandigheden zetten spelers hun eerste stapjes als Arthur Morgan. Op en rond de besneeuwde bergtoppen leert de game de speler alle basisvaardigheden van het spel en introduceert hij de belangrijkste personages. Daar hoort uiteraard ook de eerste ontmoeting met John Marston himself bij, die net als Arthur een belangrijke rol heeft binnen de bende, al is hij een stuk jonger en daardoor ook wat minder 'hooggeplaatst' dan Arthur en Dutch. Al in die eerste minuten van de game slaagt Rockstar erin de onderlinge strubbelingen van de bendeleden in beeld te vangen. Micah, een snel schietend bendelid met een grote bek, beklaagt zich er bijvoorbeeld over dat hij in het tijdelijke onderkomen in de bergen geen eigen kamer heeft, en Arthur wel. Een voorbode van alles wat dan nog gaat komen.

De bende is echter wel eensgezind als het gaat om het einddoel. Het Wilde Westen is het Wilde Westen niet meer. De autoriteiten, geleid door de Pinkertons, zitten de laatste overblijvende outlaws steeds meer op de hielen. Dutch, Arthur en de rest realiseren zich dat het tijdperk van vrijbuiters er bijna op zit. Ze willen nog één keer een flinke smak geld verzamelen en dan voor altijd verdwijnen. De bergen worden achtergelaten en ingeruild voor een kamp in de nabijheid van het kleine plaatsje Valentine. Vanaf daar worden de eerste plannen gesmeed die de bende, als alles goed gaat, rijkdom en vrijheid op zullen leveren.

Dat dat anders verloopt dan gepland, is niet meer dan logisch. De bende wordt voortdurend opgejaagd door de sterke arm der wet, maar ook door leden van een rivaliserende gang. Als Dutch van der Linde namelijk ergens goed in is, dan is het in vijanden maken. Dat blijkt gaandeweg het avontuur maar al te vaak. Het noodzaakt de bende om de locatie van hun uitvalsbasis meermaals te verplaatsen, wat mooi illustreert hoe de outlaws meer en meer in het nauw worden gedreven.

Karakterontwikkeling

Het verloop van het verhaal is enerverend en staat bol van de memorabele momenten, met richting het einde van de game nog een verrassende plotwending. Daarnaast verdient de ontwikkeling van de personages zeker aandacht. Niet alleen Arthurs positie in de bende, maar ook de relaties die je als speler opbouwt met de diverse leden groeit en verandert gaandeweg. Zonder in details te treden vinden we met name de opbouw van Arthur, John en Sadie goede voorbeelden van hoe karakterontwikkeling er in een verhaal uit kan zien.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.