Red Dead Online Preview

Valse start?

Titel Red Dead Online
Platform Xbox One, PlayStation 4
Ontwikkelaar Rockstar Games
Uitgever Rockstar Games
Releasedatum 30 november 2018 (bèta)

Hoe wild wil je het Wilde Westen hebben? Dat is misschien wel de voornaamste vraag die we onszelf stellen na de eerste periode die we hebben doorgebracht in Red Dead Online. De multiplayer-component van Red Dead Redemption 2 kwam een kleine maand na de release van het spel online en draait inmiddels enkele weken. Ontwikkelaar Rockstar Games benadrukt dat het hier gaat om een bètaversie van het spel en dat er nog veel aan kan veranderen, afhankelijk van de feedback van de spelers. Anders gezegd: verwacht fouten en oneffenheden, het is 'werk in uitvoering'.

Net als GTA Online, de online kant van Grand Theft Auto V, begint Red Dead Online met een kort stukje singleplayer-content waarin een aantal non-playable characters je wegwijs maakt. Wat is het geval? Je bent een veroordeelde gevangene en wordt op een goed moment bevrijd door een groepje onbekende mensen. Vanaf dat moment werk je voor hen, maar daarnaast doe je ook nog andere dingen. Net als in de singleplayer-modus van Red Dead Redemption 2 heb je na de openingsfase veel vrijheid, maar er is ook een setting en een verhaal. Beide steken van tijd tot de tijd de kop op in de verhaalmissies in Red Dead Online.

In de openingsfase speel je al enkele van dat soort missies, die net als in Red Dead Redemption 2 worden aangegeven met een geel icoontje op je kaart. De map is daarnaast gevuld met icoontjes die aangeven waar je losse missies van vreemdelingen kunt accepteren of waar je kunt deelnemen aan competitieve gameplay, of dat nu in raceverband is of door op elkaar te schieten. Buiten de missies, Strangers en competitieve playlists biedt de wereld van Red Dead Online ook nog allerlei zaken die je al kent van Red Dead Redemption 2. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om een potje te gokken of om inkopen te doen bij allerlei winkels.

De rol van microtransacties

Bij die inkopen komen we meteen een heikel punt tegen. Het gaat daarbij om iets waar Rockstar zelf van zegt dat er nog flink aan gesleuteld kan worden en dat nog naar de balans kan worden gekeken. Feit is echter dat het mogelijk is om met echt geld een betaalmiddel - goudstaven - te kopen en met die goudstaven wapens en andere upgrades aan te schaffen. Je kunt dat goud ook bij elkaar sparen door heel veel te spelen, maar er is zeker sprake van een duidelijk voordeel voor gamers die een paar tientjes extra willen spenderen. Het is met microtransacties soms lastig om de lijn te trekken tussen wat verwerpelijk is en wat niet. Met aankopen gericht op cosmetica hebben wij bijvoorbeeld geen probleem. Zodra de gameplay noemenswaardig wordt beïnvloed door wat je zou kunnen kopen met echt geld, zéker bij een game die toch al voor de volle mep in de winkels ligt, wordt er wat ons betreft echter een grens gepasseerd. Denk ter illustratie maar aan het geweer dat je aanvankelijk alleen met microtransacties snel te pakken kon krijgen in de vorm van het 'Darth Vader-kaartje' uit Battlefront II.

Er is één strohalm die Rockstar nog kan vastgrijpen om de op handen zijnde storm te voorkomen, namelijk de werking van microtransacties schrappen of verregaand aanpassen. Er is momenteel nog geen kalf verdronken, want de winkel waarin je het goud met echt geld kunt kopen, is nog niet open zolang Red Dead Online in het bèta-stadium verkeert. Er is dus nog steeds een kans dat de makers van de game de nu ontstane kritiek ter harte nemen en met een beter alternatief komen.