Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bèta onlinemodus Red Dead Redemption 2 komt voor alle spelers op 30 november uit

De bètaperiode van de online multiplayermodus van Red Dead Redemption 2, genaamd Red Dead Online, komt op 30 november voor alle spelers beschikbaar. Een deel van de spelers heeft al vanaf dinsdag toegang tot Red Dead Online.

Rockstar Games laat onder meer aan Variety weten dat alle bezitters van Red Dead Redemption 2 in ieder geval vanaf vrijdag toegang hebben tot de online multiplayermodus. Een deel van de spelersgroep kan echter al enkele dagen daarvoor beginnen met het spelen van Red Dead Online, afhankelijk van enkele factoren.

Spelers die de Ultimate Edition van het spel hebben aangeschaft, krijgen op dinsdag al toegang. Vervolgens krijgt een ander deel van de spelers op woensdag toegang; dat geldt alleen voor hen die de game in ieder geval op de releasedatum van 26 oktober hebben gespeeld. Op donderdag kunnen degenen beginnen die de game tussen 26 en 29 oktober hebben gespeeld. En vervolgens staat Red Dead Online een dag later voor iedereen open.

Wanneer deze bètaperiode van Red Dead Online afgelopen is en officieel overgaat in een definitieve versie, is onbekend. Rockstar laat wel weten dat ze de bèta zien als 'een eerste stap in een voortdurend uitdijende en dynamische wereld'. Tijdens de bèta wil de maker problemen oplossen met de hulp van de community. De online multiplayermodus bevat weliswaar niet de verhaallijn uit de singleplayer, maar heeft wel een verhaal voor samenwerking en competitieve elementen.

De ontwikkelaar heeft onlangs al verschillende achievements uit de online multiplayermodus openbaar gemaakt. Daaruit blijkt dat 0,01 procent van de spelers de achievements had behaald, wat erop kan duiden dat Rockstar bezig is geweest met het testen van Red Dead Online. Deze multiplayer is gratis voor elke Xbox One- of PlayStation 4-speler die Red Dead Redemption 2 in bezit heeft.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

26-11-2018 • 20:22

44 Linkedin Google+

Reacties (44)

Wijzig sortering
Ik zal in ieder geval wel online te vinden zijn! Toffe game, ziet er goed uit. Ben het niet eens met alle keuzes van Rockstar maar vooruitgang is het zeker. Het schieten, paardrijden en de graphics zijn voor mij de punten met de grootste vooruitgang. Voorheen waren de paarden in de besturing erg onnatuurlijk en het schieten was veel te makkelijk (met auto-aim aan), graphics hoef ik niets over te vertellen. Ik had al vele uren in RDR online en deel 2 verheug ik me nu al op. Hopen dat de Beta een beetje speelbaar is nu.

Daarnaast weet tegenwoordig iedereen dat de hype voor games niet meer hetzelfde is als vroeger. De vooruitgang gaat langzamer en de industrie draait nu eenmaal om geld. Als je voor de 20e keer erin trapt dan moet je niet meer de gamecompanies de schuld geven... Games zijn gewoon niet meer zo bevredigend als vroeger merk ik 9 van de 10 keer.

Trouwens dat hele gezeur over dat je niet GTA online kan spelen zonder sharkcards is ook onzin, je krijgt zo vaak een half miljoen alleen al als je inlogt. Er zijn genoeg YouTube films waarin je een paar ton kan verdienen in minuten. Daarnaast zijn de Heists 50k tot 1,2 miljoen waard. Dus een paar miljoen verplicht moeten kopen voor 50 euro is echt een slecht excuus. Totaal niet noodzakelijk.
Daarnaast weet tegenwoordig iedereen dat de hype voor games niet meer hetzelfde is als vroeger. De vooruitgang gaat langzamer en de industrie draait nu eenmaal om geld. Als je voor de 20e keer erin trapt dan moet je niet meer de gamecompanies de schuld geven... Games zijn gewoon niet meer zo bevredigend als vroeger merk ik 9 van de 10 keer.
En wat weerhoudt een publisher ervan om miljoenen (of een miljard zoals GTA5) omzet te genereren met 1 knaller van een game? Dan zijn de gamers gelukkig en de aandeelhouders.

Overigens ben ik het deels met je eens dat we wel heel verwend worden qua games en de ‘member berries erg zoet en nostalgisch smaken.

Afgelopen 18-19 maanden is eigenlijk wel bizar goed geweest voor mij qua gaming op PS4;
NieR Automata
Horizon Zero Dawn
God of War
Farcry 5
Monster Hunter World
Dragon Quest 11
Spider-Man
Tomb Raider
Red Dead Redemption

Niets ten nadele van de rest maar ben minder op de hoogte van PC/XBox.
Games zijn gewoon niet meer zo bevredigend als vroeger merk ik 9 van de 10 keer.
Dat ligt aan jou, je wordt oud.

Verder gaat het "gezeur" van de 🦈 cards niet enkel om de grind. Door de lamballen die hun geld daaraan verspillen wordt Rockstar niet gemotiveerd om fatsoenlijke single player DLC uit te brengen. Hopelijk gaat dat hier anders.
Waarom is single player DLC een noodzaak? GTA5 had meer dan voldoende single player content en heeft replay value. Hetzelfde geldt dusver ook voor RDR2 (al heb ik die nog niet uitgespeeld natuurlijk).

Ik vind een volwaardige game met flink veel content bij release veel waardevoller dan later toevoegen van content via betaalde DLC (want daar komt het vaak wel op neer).
Omdat veel gta gamers single player DLC willen, daarom is het een noodzaak. Kijk even naar GTA 4 met The lost and the damned en The ballad of gay Tony. Losstaande extra verhalen waar niet eens de basis game voor nodig is. Topcontent in tegenstelling tot GTA online, daar kots ik op.
Vaag. De dlc van GTAIV was vrij bagger. Er zit zoveel energie in de standaard campaigns van GTA dat je dat niet even leuk uit kan breiden met een dlc. Single player gta spelers willen helemaal geen dlc, ze willen een nieuwe gta.
GTA online was een logische keuze, maar net als jij, heb ik jaren de andere kant opgekeken en iedereen verteld dat GTA online flut was.
Tot het moment dat ik het toch maar eens stiekem probeerde en nu vol ongeloof al een half jaar elke dag moet spelen.
GTA online is een natte droom.
Dat hoeft niet zo te zijn. Rockstar richt zich duidelijk op multiplayer games en ik en velen met mij vinden dat totaal niet erg. De story van RDR2 is leuk maar in m'n eentje vind ik het saai om uren achter elkaar te spelen. Online met vrienden lijkt me juist veel leuker.
Leuk voor jou en je vrienden, ik en mijn vrienden denken daar anders over. Ik hoef trouwens geen uren achter elkaar te spelen, ik heb nog meer te doen.
Dat ik oud word heeft er weinig mee te maken gamer ben je of je bent het niet, en op je telefoon PUBG spelen is voor mij geen game. Ik kan zelf ook nog steeds de mooie pareltjes eruit vissen. Kijk naar games als Inside, Bloodborne of Hellblade: Senua's Sacrifice, hier ben ik erg over te spreken. Dat zijn dus de 1/10 games die nog iets met je gevoel doen. Voorheen was dat gewoon veel vaker het geval dan nu en dat komt ook doordat er geen industrie was die maar games op de lopende band eruit moest pompen.

Ik denk ook dat je er gif op kan innemen dat er geen DLC voor Singleplayer komt. RDR2 gaat zich zeker richten op de Online wereld. Ik verwacht de standaard modes zoals deathmatch, battle royale, capture the flag,etc. Ook verwacht ik Undead Nightmare terug te zien en misschien Coop missies. Dat je blijft hopen op iets waar ze bij GTA5 al op teruggekomen zijn dat snap ik dus persoonlijk niet. Maarja dat zal dan wel wat met jouw leeftijd te maken hebben ;).
Ik blijf niet hopen, het is een kansloze zaak. Gelukkig is de single player top, ik ben er voorlopig wel even klaar mee. Speel hem nog wel eens als hij uitkomt op de pc en te modden is. Maar die online meuk, daar doe ik helemaal niks mee. En met battle royale nog minder. Zal idd wel de leeftijd zijn. Geen enkel spelletje op een mobile device vind ik trouwens een game. Wederom, waarschijnlijk te oud.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 28 november 2018 00:19]

Ik vind Red Dead Redemption II juist een uitzondering op de schijnbare langzame vooruitgang.

RDR2 heeft de lat op veel punten echt een stuk hoger gelegd. Ik ben behoorlijk onder de indruk wat Rockstar voor elkaar gekregen heeft, zeker op het gebied van animaties en beleving van de wereld.

Of de multi-player game beter ontworpen is dan GTA Online weet ik nog niet, maar ik denk dat Red Dead Redemption II zonder problemen de beste game van 2018 is, en ik ben normaal helemaal geen grote fan van dit type game. Ik speel meestal strategy games en city builders en zo.

Maar zelfs ik zie dat deze game echt heel goed is.
Neen dank u. Ik ga mijn dierbare herinneringen van deze prachtige game ervaring niet laten besmeren door 14 jarige griefers die je non-stop blijven spawnkillen :P
Lekker generaliserend ook. Zullen we eerst maar de bèta afwachten voor we conclusies trekken?
Gezien hoe GTA 5 gespeeld word is het zeer mogelijk en we moeten afwachten hoe RDR 2 online word maar er is ZEER veel grief ruimte en Rockstar is nou niet bepaald zo probleem / balans verhelpend als dat de meeste graag zouden zien.
RDR2 kocht ik voor de single player/verhaallijn, die absoluut geweldig was. Online zit ik na GTA Online totaal niet op te wachten.

Maar hey, voor wie het wel wil spelen, prima toch? Betekent waarschijnlijk een hoop extra money's voor de makers zodat de volgende titel weer zo goed van het zelfde (of nog beter) niveau zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Froggle op 26 november 2018 20:46]

Wat ik dan wel eventueel zorgwekkend vind is dat de makers volgende keer meer gaan richten op online omdat daar de meeste cash te halen valt. Maar tijd zal 't leren. :)
dit dus

zie bioware bvb , sterk met story driven rpg maar daar blijft in Anthem weinig van over.
alle pr praat ten spijt lijkt me dit nog steeds gewoon een destiny kloon te worden

als mensen hun best games lijstje doorgeven of awards worden toegekend zijn het vrijwel allemaal single play games. Maar toch worden ze constant schaarser omdat multi gewoon de cash cow is en recurring inkomsten bezorgd.
spijtige evolutie maar het zal er niet meer op beteren


gelukkig is er BC zodat ik nog een hele backlog kan wegwerken van sp games
Ik vermoed dat Rockstar door zal gaan met zeer goede single player content. Dit is waar ze hoge scores mee halen en zeer hoge verkopen qua games. Ik verwacht dat ze, wanneer zich enkel, of meer, gaan richten op online de playerbase zal afnemen en dus ook de inkomsten van initiële verkoop van de games.

Maar, tijd zal 't leren inderdaad... we zullen zien :)
'een eerste stap in een voortdurend uitdijende en dynamische wereld'
'een eerste stap in een wereld waarin nieuwe content steeds een beetje duurder wordt en de uren die je in de game moet steken om die content te kunnen kopen alsmaar blijven oplopen tenzij je met je echte geld ingame cash koopt'

Ik hoop écht dat bovenstaande prognose niet klopt. GTA Online is door dat soort praktijken wat mij betreft geen klap meer aan.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 26 november 2018 20:29]

Muah, heeft niks met zuur zijn te maken. Heb 450 uur in GTA (Online) zitten en heb met eigen ogen gezien hoe Rockstar het steeds meer richting de Shark Cards pushte. Die Shark Cards levert ze honderden miljoenen op dus ergens snap ik het wel maar de fun is voor mij wel redelijk verpest. De kans dat ze hetzelfde geintje flikken in RDR2 is dan ook zeker aanwezig. Geld is geld en aandeelhouders zijn aandeelhouders.

Ik hoop wel dat het online gedeelte leuk wordt natuurlijk en ik hoop dat ik het op een gegeven moment ook kan spelen op de PC. Hopelijk zetten ze niet direct in op het verdienmodel dat ze op dit moment in GTA Online hanteren.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 26 november 2018 20:35]

Ik vind het onrealistisch om te verwachten dat je voor ¤59,95 550 uur plezier (inclusief SP) krijgt.

Zo af en toe een tientje of twee betalen voor Shark cards is mij daarom helemaal niet vreemd.

Als het bij RDR2 (waar ik nu ongeveer op 100 uur SP zit) die kant op gaat vind ik dat daarom meer dan prima. Zeker als ze het zo blijven supporter als ze met GTA Online hebben gedaan.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 26 november 2018 20:55]

De eerste jaren van GTA waren 'ok', niets was overkill en je kon redelijk je eigen gang gaan. Was alleen daarna dat contact-missies op cooldown/non-repeatable werden, auto's steeds duurder, elke update steeds grotere focus op PVP kreeg. Als ik dan naar mijn absolute uren kijk en dit over de jaren, zaten al mijn piekuren in de 'betere' tijden en echt niet meer in de tijd dat sharkcards beetje de standaard werden.

Begin was een card nog wat waard, je reed een leukere auto of had een leuke heli, maar met de tijd van de nieuwere updates werd het steeds meer verhaal van 5 miljoen voor dit, 6 miljoen voor dat, enkel om weer wat geld te kunnen maken of uberhaubt nog wat online te doen. Contactmissies zijn dood, heists sporadisch dat je nog een degelijk volle team krijg die de hele setups/heists uitzitten.

Dat iets 'was', maakt het nog steeds niet dat het nog 'is', waar je vroeger met een Elegy (gratis) nog aardig mee kon in beetje race, heb je minimaal nu de full upgrade nodig, bij voorkeur de betere auto's. Freeroam missies? MK2 anders doe je niet eens meer mee.
Het is voor een groot deel wat je er zelf van maakt. Ik ga niet voor de futfic prullaria en vermaak me prima met alle resupply / sale missies. Af en toe een story line missie met vrienden (Lamar of Heist). Gister in een sessie met 10 man die allemaal via clans / vriendschappen verbonden waren.

En grievers/hakkers heb ik niet veel last van, gewoon een network disruption veroorzaken en je komt in een single session. Nodig je vrienden uit en klaar. Komt er een griever dan maken we er een sport van om ze net zo lang te killen tot ze disconecten. Zelfs als ze passive gaan hebben we wel truucs om ze omzeep te helpen.

Inflatie is wel duidelijk in het spel. Shark cards zijn nagenoeg waardeloos geworden. Je krijgt al meer geld met de promoties, was 1 week elke dag inloggen en dan krijg je iets van 1.3 mln. Afgelopen week wat veel gespeeld en meer dan 10mln bij elkaar geharkt.

Ander problem is de power creep. Oude voertuigen kunnen niet concurren met nieuwe wat vuurkracht en HP betreft. Echt een APC (nieuwere content) die wint van een main battle tank (Rhino, oude content)? Maar dat is alleen een probleem met pvp in pve kun je zo ongeveer alles gebruiken wat je leuk lijkt.

Grootste problem wat ik zie is dat er nooit een serieuze poging is gedaan om PvP te balanceren. Bij missies is die nagenoeg altijd in het voordeel van de aanvaller.
Zo af en toe een tientje of twee betalen voor Shark cards is mij daarom helemaal niet vreemd.
Dat zou prima zijn ware het niet dat je met die Shark Cards niet gek veel kunt. Inmiddels is de ingame content dermate duur dat je echt belachelijk veel geld moet betalen om een beetje mee te kunnen komen, of je moet er absurd veel tijd in steken.

Nee, dan zie ik liever óf betaalde optionele cosmetics óf daadwerkelijke uitbreidingen. Shark Cards is zo'n beetje de slechtste oplossing die er bestaat.
Mm vind dat allemaal wat overtrokken. Speel het nu niet meer maar toch dikke pret gehad met GTA Online en had nooit het idee niet mee te kunnen ofz.

Maar goed de meningen zijn hierin verdeelt online, je staat in ieder geval niet alleen.

Voor alsnog verwacht ik dat het wel goed komt.
Een shark-card ter waarde van 3,5miljoen in game kost je 38euro. je hebt 6,5miljoen nodig wil je een jacht kunnen kopen. Dat ding kan je niet eens zelf besturen. Is 1 voorbeeld, maar de meest recent uitgebrachte voertuigen kosten minimaal 1 a 2 miljoen (15 euro) Dikke pret heb ik zelf zeker zo nu en dan nog, maar de prijzen zouden redelijkerwijs lager mogen. Het zijn immers simpele aanvullingen of voertuigen die er vanaf het begin al in hadden moeten zitten.
Je punt is dat shark cards veel te duur zijn? Prima toch, je kan namelijk ook gewoon spelen, en dan kan je prima aan dingen komen.
Tja, het is een lastige afweging.

Rocket League heb ik zelf 1000+ uur in zitten en dat is een heel ander soort spel dan dit natuurlijk... en ook daar vind ik het niet erg om zo af en toe een tientje of twee neer te leggen om wat van mijn opstapelende lootcrates te kunnen unlocken voor cosmetische zooi.. maar dat doe ik meer omdat ik zoveel plezier aan het spel beleef dat ik het beschouw als een soort 'gewillige donatie' meer dan dat ik die cosmetische zooi móet hebben...

En dat is dan ook meteen waar bij mij de grens getrokken word. Zodra je móet bijbetalen omdat anders het spel niet leuk (genoeg) is dán vind ik het niet meer leuk, en haak ik af. Ik ben erg blij dat ik al jaren geen EA spel meer koop en GTA 5 ben ik gelukkig ook nooit aan begonnen.

De enige guilty pleasure die ik dan wél heb waar ik (veel te veel) geld in stop is Hearthstone, maar dat zie ik meer als een kaartverzamelspel (want dat is het ook :+ ) en daar vind ik het ook niet erg omdat je in Hearthstone prima F2P uit de voeten kan zolang je bereid ben dagelijks je quests te grinden/rerollen (wat eerlijk gezegd niet eens veel van je tijd vergt en je hoeft er vaak niks bijzonders voor te doen.. gewoon spelen) ;)
Heb met Diablo 3 voor dat bedrag al ruim 2000 uur plezier. Het kan wel.
Ja voor alles is een uitzondering. Ik heb al 400 uur in BoomBeach en die game is zelfs gratis.

Maakt mijn punt niet minder valide :)
Overwatch? Diablo?

Ondanks dat Blizz alles aan het verkloten is laatste tijd stonden hun games garant voor honderden uren speelplezier op pc/mac/console.

Dan hebben we ook nog Cities Skylines en Football manager.
Hm ja ik speel al sinds de release RDR2 (zit nu op ~90%) en vanaf dag 1 zit ik aan online te denken, hoe gaan ze dit doen en hoe zouden ze dit kunnen verpesten met ''shark cards''.. Maar ik kan mij niks indenken..
GTA V heb ik dan amper online gespeeld omdat het zo'n chaos spel is waarbij ik alleen maar geïrriteerd wordt door kinderen.

Maar zoals ik net ook al zei, ik zou niet weten wat ze bij RDR2 online kunnen doen waardoor andere je plezier kunnen verpesten.. Je hebt geen overpowered tanks of straaljagers of weet ik veel wat allemaal.

Wel zouden mensen bijv gelijk alle wapens en paarden enz kunnen vrijkopen, echter zou ik niet weten wat je daaraan hebt. Als je zelf speelt kan je sparen voor dat ene wapen wat je graag wilt of dat ene paard (met koets?).

Zolang er geen sterke producten komen die je alleen met euro's kan kopen is er in RDR2 niks aan de hand lijkt mij (bij GTA V zijn er ook geen unieke items die je alleen met euro's kan kopen, dacht ik?).

Dit is natuurlijk het voordeel van het tijdperk waar RDR2 zich afspeelt, er is weinig variatie op dit gebied waardoor de balans veel en veel beter is.

Dan de manier van ingame geld verdienen, bij GTA V sprak mij dit totaal niet aan, bij RDR2 vind ik het geweldig om te doen.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 27 november 2018 08:31]

Ik ben ook erg benieuwd hoe ze dat gaan doen. Dadelijk sta je met 100 man voor dezelfde trein om deze te beroven :P

Ik heb nu een steady 3k in het spel zonder gekke dingen te doen. Het is niet veel, maar kan niet zeggen dat ik ook veel meer nodig heb. (63%)

Enige wat ik me kan voorstellen, is dat ze bv machine guns op koetsen zetten of andere kogels toevoegen. Nieuwe wapens, extra mods op de wapens?
Het probleem van GTA Online is dat de game play slecht ontworpen is.
Maar zolang Rockstar er toch nog veel aan verdient wordt dat niet verbeterd.

Ik was wat dat betreft altijd een fan van Blizzard, omdat die heel erg lang de balance van hun games onderhielden.

GTA Online is wel erg leuk als je met wat gepruts aan firewalls het zo kunt regelen dat je alleen met je vrienden speelt. Anders wordt het zeker op de PC al snel een modder en griefer festijn.
Ik heb er ook zo'n 500 uur aan besteed ondertussen.
Dit is dus hoe je de economie verpest in het spel, zoals bij GTA V
Nooit last van gehad omdat ik alles kon/kan kopen :)

Ik snap je punt, en zonder geld in GTA vind ik het al geweldig, maar met is het toch nog leuker. Al geeft het waarschijnlijk meer voldoening als je een week bezig bent geweest met grinden voor een auto, bij mij staan er nogal wat waar ik nog nooit mee heb gereden :+
Nou niet dat ik van het glitchen ben (direct - xx aantal uur speelplezier voor mij), maar is er al bekend wat er met de progress gedurende de beta gebeurt?
Bij veel games worden alle stats gereset alvorens het spel officieel gaat, hoe gaat dit bij RDR2 Online?

Juist doordat ik niet van de glitches ben en er tijd en plezier in stop is het vervelend indien over 1 a 2 maanden alles weer op 0 gezet wordt..
Ik denk niet dat je je daar druk om hoeft te maken. GTA Online zit nog steeds in beta dus die kans lopen we daar anders ook.. :+
Mooi, laat ik nou net de Ultimate editie hebben. Vandaag eens kijken dus :)

EDIT: hier vanaf 14:30 vandaag dus.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 27 november 2018 09:42]

Same here ;) ik kijk er wel naar uit, laten we eerst maar eens zien hoe RDR2 online in elkaar steekt.
Ook ik had vele uren in RDR1 multiplayer zitten, deze was niet zo heel uitgebreid maar samen met mijn broertje hadden we toch erg veel lol, en dan speelden wij meestal in een private sessie waar we van niemand last hadden, ook de coop missies die er in zaten waren wel leuk om te doen.

Toch was online met/tegen anderen ook niet vervelend, geen griefers, tenminste daar hebben wij nooit last van gehad.
Ik heb zomaar het idee dat *R het toch anders gaat aanpakken dan met GTAV online, omdat ik denk dat wanneer ze een "kloon" maken ze GTAV online dan wellicht compleet de nek omdraaien en ik denk niet dat ze dat direct willen.

Maar goed we gaan het zien, vandaag...! }>
Ik hoop het dat ze het anders aanpakken...

Laten we GTA5 voor de kids houden die het leuk vinden om een met een vliegertje te vliegen of met een tank anderen te koeioneren.

Zodat RDR2 het volwassen broertje van GTA5 wordt. (hoop ik anders zal er de fun ook snel vanaf zijn, voor mij althans.)
Jammer dat ik met de ultimate edition op de Xbox One X nog niet kan spelen, iemand enig idee hoelaat hij gereleased zou moeten zijn vandaag? (Heb ook op launch day gespeeld.)

EDIT:

Na rond googlen kwam ik het volgende tegen: https://twitter.com/Rocks...tatus/1067428861485420544

[Reactie gewijzigd door xStunned op 27 november 2018 18:51]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True