Max Payne 3 multiplayer

Solist zoekt collega's

Max Payne is natuurlijk de ultieme einzelgänger. Dat was hij althans in de eerste twee games. In Max Payne 3 is dat iets anders. Zo heeft hij in de vorm van Raul Passos iemand die zowaar op iets als 'een vriend' lijkt, al is dat in het vocabulaire van Max een vreemd woord. Hij heeft bovendien in de Braziliaanse familie Branco een opdrachtgever die bestaat uit een aantal bekende gezichten. Ook dat is voor Max al heel wat.

Om de pret compleet te maken, kan Max zijn leven nu ook nog delen met anderen, in de vorm van multiplayer. Anno 2012 is het natuurlijk al lang niet meer schokkend dat een game in multiplayer is te spelen, maar voor Max Payne is het nieuw. Remedy Entertainment, de Finse studio die de eerste twee delen afleverde, durfde het bij de beide voorgangers niet aan. Er waren plannen, voor beide games, maar daar bleef het bij. Max deed zijn werk tot nu toe alleen.

Bullet time

Daar wil Rockstar, dat het derde deel in eigen huis ontwikkelt, verandering in brengen. De uitgever zocht naar wegen om de karakteristieke elementen van de gameplay van Max Payne in multiplayer tot hun recht te laten komen, en heeft die naar eigen zeggen ook gevonden. Dat wil zeggen dat je bekende onderdelen zoals bullet time en shoot dodge ook in multiplayer gewoon kunt gebruiken. Dat is opvallend, want ontwikkelkaars schrokken tot nu juist terug van het gebruik van zoiets als bullet time, omdat het de speler zou bevoordelen die er gebruik van maakt.

Dat voordeel valt moeilijk te ontkennen. De speler met bullet time kan de tijd voor iedereen om hem heen langzamer laten verlopen, terwijl hij daar zelf niet of minder last van heeft. Dat is het hele idee achter bullet time en dat is in het multilayer-gedeelte van MP niet anders. Dat pakt als volgt uit: de speler die bullet time inzet heeft nog steeds het vertrouwde voordeel dat voor hem de tijd niet wordt vertraagd, maar voor iedereen om hem heen wel. Iedereen die hij kan zien, om precies te zijn. Rockstar gaat dus uit van de line of sight van de speler die bullet time gebruikt. Bij iedereen die buiten het blikveld van de 'bullet- timende' speler valt blijft de tijd normaal verlopen.

Max Payne 3, PS3 Review Productreview door Phusebox 3

+2 Score: 5

Max Payne 3 - pc Video van 1 juni 2012