Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Max Payne 3

Max neemt afscheid

Hoe maak je een nieuwe game in een serie die bij het tweede deel al bijna perfect was? Dat is de vraag waar Rockstar al sinds 2003 mee worstelt. De uitgever heeft in ieder geval de tijd genomen om over een vervolg op Max Payne 2 na te denken. Er wordt inmiddels echter hard aan een derde deel gewerkt, door teams verspreid over de verschillende studio's van de uitgever. Het Finse Remedy, dat de eerste twee delen in de serie afleverde, is niet bij de nieuwe game betrokken, de ontwikkeling is door Rockstar geheel in eigen hand genomen. Het spel wordt dus niet gemaakt door één bepaalde studio. Aangezien alle studio’s van Rockstar gewend zijn om met de eigen engine van de uitgever te werken, kan het werk gemakkelijk worden verdeeld over verschillende teams.

De techniek die Rockstar gebruikt is indrukwekkend genoeg en de studio’s van de uitgever hebben met games als Red Dead Redemption en Grand Theft Auto 4 genoeg ervaring om te weten hoe ze een fatsoenlijke game in elkaar moeten zetten. Toch is het afscheid van Remedy een gewaagde stap. De Finse studio was niet alleen verantwoordelijk voor het destijds indrukwekkende uiterlijk van beide delen Max Payne, met de bijbehorende technische vernieuwingen als Bullet Time. Misschien wel belangrijker is dat de Finnen op de proppen kwamen met een zeer gedenkwaardige hoofdrolspeler, een man die voor een gamepersonage ongewoon veel persoonlijkheid had en van de Finnen geweldige teksten meekreeg, die hij veelal vooral tegen zichzelf leek uit te spreken. Het zijn die teksten en het duistere verhaal daar omheen die beide delen van Max Payne zo gedenkwaardig maken. En waar technische foefjes als Bullet Time gemakkelijk zijn te kopiëren, is dat bij de eigenschappen van een personage als Max Payne minder eenvoudig. Gelukkig heeft Rockstar wel enige ervaring met het neerzetten van indrukwekkende hoofdrolspelers, dus als Max ergens in goede handen is, is het bij dit bedrijf.

* Welkom in 2011

De uitgever heeft ervoor gekozen om Max met zijn tijd mee te laten gaan. Het is in de nieuwe game dus gewoon 2011 en er zijn acht jaar verstreken sinds de gebeurtenissen uit de vorige game. Dat is ook duidelijk te zien is aan het uiterlijk van Payne. Hij heeft niet alleen meer groeven in zijn gezicht, hij is ook wat kilo’s aangekomen. Toch is er aan het begin van de game nog niet eens zo heel veel anders dan je gewend bent. Max werkt nog steeds bij de NYPD, drinkt nog steeds te veel, gebruikt nog steeds pijnstillers en drugs, rouwt nog steeds om de familieleden die hij verloren heeft en heeft nog steeds de neiging om zich in de nesten te werken.

Lees meer

Max Payne 3 - pc Video van 1 juni 2012
Max Payne 3 Review van 16 mei 2012
Max Payne 3: Bullet Time Video van 12 april 2012
Max Payne 3 multiplayer Review van 29 maart 2012
Max Payne 3 Review van 2 maart 2012
Max Payne 3 Video van 16 februari 2012
2011: bekende games en nieuwe speeltjes Review van 28 december 2011
Max Payne 3 verschijnt in maart 2012 Nieuws van 8 september 2011
Take-Two registreert nieuwe domeinnamen Nieuws van 28 februari 2011
Take-Two stelt Max Payne 3 uit Nieuws van 4 december 2009
Screenshots: Max Payne 3 Nieuws van 24 juni 2009
Max Payne 3 verschijnt deze winter Nieuws van 23 maart 2009

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True