Killzone 3

Helghast versus ISA, ronde 3

PlayStation 3-bezitters zullen nu al een datum hebben aangevinkt op de kalender van 2011. Op 25 februari 2011 verschijnt Killzone 3, uiteraard weer van de hand van Guerrilla Games, de Amsterdamse ontwikkelstudio die met Killzone 2 wereldwijd hoge ogen gooide. Niet lang na het verschijnen van dat spel werd al duidelijk dat deel drie niet lang op zich zou laten wachten. Een kleine twee jaar na de release van Killzone 2 is het inderdaad bijna zover. Op de E3 mochten we al even aan Sony's nieuwe shooter ruiken en inmiddels hebben we opnieuw een deel van het spel kunnen spelen.

Getest op: PlayStation 3 (exclusieve titel)

Killzone 3 gaat door waar Killzone 2 ophield. Dat houdt in dat de mensheid in de vorm van de Interplanetary Strategic Alliance nog steeds oorlog voert met de Helghast, op de planeet Helgahn. De onderlinge verhoudingen zijn echter veranderd. Niet langer vechten de Helghast als een eenheid tegen de ISA. Na de dood van dictator Visari is het volk veranderd in een stuurloze bende, waarbij verschillende politieke partijen de controle proberen te krijgen over de planeet. Daarbij zorgt de ISA volgens hen alleen maar voor irritante afleiding, iets waar een oplossing voor moet worden gevonden.

*Verlenging

Van dit machtsspel krijgt de speler in de levels die wij tot nu toe hebben gespeeld nog niets mee. Voor zover wij het hebben ervaren, wijst de gameplay dan ook meer op een verlenging van Killzone 2 dan op een totaal ander spel. Natuurlijk is het zo dat Killzone 3 de nodige vernieuwingen met zich meebrengt, maar het feit blijft dat je met je ISA-maatjes hordes Helghast over de kling jaagt, wat uiteraard gepaard gaat met de nodige liters bloed en een orkaan aan geweld en geluid.