Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

De Amsterdamse ontwikkelstudio Guerrilla Games werkt aan een nieuwe game. De studio maakte wereldwijd faam met Killzone 2 en werkt nog aan Killzone 3, maar ontwikkelt nu ook een game die niet binnen deze franchise valt.

Guerrilla GamesHoewel de ontwikkeling van PlayStation 3-toptitel Killzone 3 nog in volle gang is, richt de studio zich ook al op een ander project, zo laat Guerrilla Games-managing director Hermen Hulst aan Control weten. "We zijn volop bezig met een nieuw IP, en we staan nu op het punt om daar een aantal key players op te zetten", legde Hulst uit aan Control. Volgens Hulst zit het nieuwe project nog in de conceptfase, maar zal er binnenkort een opschaling plaatsvinden.

"De conceptfase is een heel leuke tijd voor de studio. Typisch voor de Guerrilla-cultuur is dat het hele bedrijf betrokken wordt bij het project. We hebben een uitgebreide briefing rondgestuurd en iedereen uitgenodigd om concepten te pitchen. Daar zijn zoveel ideeën uit gekomen." Welk van deze ideeën tot een nieuwe game zal leiden, meldde Hulst niet. Wel gaf hij Control mee dat het intern wel duidelijk is welke kant de studio op wil, maar dat het nog veel te vroeg is om daarover te praten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Nou, leuk om te lezen dat er ook eens iets anders van Nederlandse bodem kan komen dan alleen de Killzone reeks. Met die faillissementen van de afgelopen maanden zou je zeggen dat het einde nabij is voor échte class AAA games die hier worden gemaakt.
Landen zoals Zweden heb dan toch wat meer vingers in de pap (met studio's zoals Dice).

[Reactie gewijzigd door XanderDrake op 30 juli 2010 12:22]

Nou, leuk om te lezen dat er ook eens iets anders van Nederlandse bodem kan komen dan alleen de Killzone reeks
Misschien moet je je eens verdiepen in de Nederlandse gamehistorie, want er zijn wel meer internationaal geprezen games van Nederlandse bodem gekomen. Denk bijvoorbeeld aan Age of Wonders en Overlord van Triumph Studio's, of Toki Tori van Two Tribes. En Jazz Jackrabbit niet te vergeten ;).

Verder ontwikkeld Nederland ook een hoop middleware. Zo verzorgt het Utrechtse Nixxes bijvoorbeeld ports en de technologie (3d engine, content management tools) voor games als Deus Ex 3, de afgelopen 3 Tomb Raiders en de Legacy of Kain serie (Soul Reaver, Blood Omen, Defiance)
Het idee achter de The Blob(Wii) komt ook uit Nederland.
dat wordt smullen :P *O* GG

@jantje.vlaam; vrees dat je hoop te vergeefs is, Sony heeft een dikke vinger in de pap bij GG. Het bedrijf is groot geworden door de investeringen van Sony. Ik acht de kans minimaal dat zij met een game op de proppen gaan komen anders dan voor de PS3

Je kunt je overigens hier aanmelden voor tester van 't nieuwe project

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 30 juli 2010 12:08]

Guerrilla Games is van Sony volgens mij, dus lijkt me helemaal sterk als ze hem voor de PC uitbrengen.
Hopen dat de volgende ook een knaller wordt. Anders is het zo'n studio die maar 1 ding goed kan doen. Verwacht veel van ze.
Vreemd nieuws dit. Eigenlijk zeggen ze: "Als we klaar zijn met Killzone 3 gaan we weer een nieuwe game maken." Open deur en niet nieuwswaardig.
Hmm voor de hand zou dan liggen we zijn bezig met concept Killzone 4, een nieuwe game titel is in mijn optiek een veel groter risico en daardoor zeker wel nieuwswaardig en interessant.
Ze geven aan naast Killzone 3 aan een nieuwe game te werken buiten hun reeds bekende Killzone-universum.
Hopen dat ze ook voor de PC ontwikkelen. Gamen op de PS3 zuigt.
Guerrilla Games is onderdeel van Sony, het zal dus gewoon weer een PS3 (of eventueel PSP) titel worden.
Onzin. Veel games/genres werken beter op een controller dan een keyboard+mouse. FPS misschien niet, maar dan vervang je gewoon 1 van de analog sticks door een mouse, met bijvoorbeeld de splitfish. http://uk.gear.ign.com/articles/799/799262p1.html Werkt uitstekend. Jammer dat Sony/MS/Nintendo zelf niet zo een controller hebben uitgebracht.
- shooters, strategiespellen, role playing games met meer dan 4 spells, moba's(heroes of newerth etc) werken beter met muis+toetsenbord op een PC.
- racespellen werken beter met bijvoorbeeld een G20 stuurwiel+pedalen.

Platform spellen werken beter op een console met controller, maar dan heb je het ook gehad.
Heb je recentelijk nog op een console gespeeld? Een controller heeft tegenwoordig meer dan 4 knoppen. Ok dat een racespel beter speelt met een stuurwiel, maar die zijn beschikbaar voor pc en consoles, en de standaardsetup (keyboard, muis tegenover controller) is op de consoles vele malen beter dan op PC.

Ik ben akkoord dat shooters en strategiespellen veel tot veel beter spelen op PC, maar de meeste games spelen lekkerder met een controller, denk maar aan alle sportspellen. Tot voor kort was ik ook vooral PC gamer, maar ik ben daarvan afgestapt. Een console is daadwerkelijk goedkoper, en alles werkt meteen. Geef mij veel liever een laptop en een console dan een game-desktop.
Ik zal daarom ook komende jaren geen zware pc meer bouwen, omdat PC gamen sowieso veel minder begint te worden. Veel boeiende games zijn er niet op de pc en als ze er zijn dan koop ik ze voor de PS3. Consoles produceren nog steeds hele mooie graphics en de gameplay is ook gewoon stukken beter. Geen gehannis met installaties en al teveel onnodige settings! Gewoon direct spelen en de ondersteuning is ook nog eens beter.

PC gamers die een haat hebben naar consoles, die missen naar mijn mening de echte top games.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 30 juli 2010 16:04]

Ik zal daarom ook komende jaren geen nieuwe console meer kopen, omdat console gamen sowieso veel minder begint te worden. Veel boeiende games zijn er niet op de console en als ze er zijn dan koop ik ze voor de PC. High-end PC's produceren nog steeds de beste graphics en de gameplay is ook gewoon stukken beter. Geen gehannis met XBOX live of PSN! Ook lekker de vrijheid om je eigen instellingen te bepalen.

Console gamers die een haat hebben naar PC's, die missen naar mijn mening de echte top games.


Klopt wel niet helemaal 1:1 maar ik denk dat mijn punt duidelijk is, iets met een pot en een ketel ;)

Even serieus, PCgaming en Console gaming zijn dingen die je eigenlijk niet goed kunt vergelijken. Beide hebben hun sterke punten en zwakke punten en voor een deel vangen die elkaar op. Ikzelf beperk me niet tot een van de twee, ik heb een PC en een PS3 en koop de games die ik interessant vind. Daardoor koop ik misschien minder games in totaal maar aan de games die ik koop beleef ik een hoop lol en ik heb tenminste geen stapel games liggen die ik eigenlijk wel gekocht heb maar nog niet speel.

Voor iedereen is een ideale situatie maar die is voor bijna geen 2 mensen hetzelfde, dus erover discussieren is nutteloos, er komt toch geen universele waarheid uit want die is er nu eenmaal niet dus het zorgt enkel voor weerstand tussen mensen.
En wat dacht je van een RPG met een skillbar? Daar heb je niet genoeg knoppen voor. En een RTS lijkt me ook niet zo fijn spelen met controller. Voor realistische vliegtuigspellen heb je ook niet genoeg knoppen en zo kan ik nog wel meer voorbeelden verzinnen.
een 2D platformer met Muis en toetsenbord? Een game als God of War? Devil May Cry? 3d palformer Super Mario Galaxy? Fable? Race-spel? Stealth game zoals Splinter-Cell? Ik kan nog wel even doorgaan waarbij een digitaal toetsenbordje en muis gewoon behelpen is..
Zucht... dan hang je toch een controller aan je PC? Die mogelijkheid bestaat al sinds DirectX versie 3 als ik het me goed herinner. Het is gewoon een feit dat spellen op een PC veel beter tot hun recht kunnen komen door met >60 fps op een resolutie van 1920*1200 op het scherm getoverd te worden, zonder dat je maar een karteltje ziet door 4 voudige AA. Daar waar een console moeite heeft met 720p, 30 fps en 2-voudige blur AA.

PC blijft wat dat betreft het superieure platform voor de gamer, maar helaas niet voor de ontwikkelaar, waardoor je wel een console aan moet schaffen voor zulke games. Uiteindelijk valt ook aan de graphics uit 2005 weer te wennen, maar het is gewoon jammer dat je de keuze niet hebt.
wat een onzin!

Ooit gehoord van gebruikersgemak? Achter een tv gamen met een PC is en blijft behelpen! Een controller wordt ook vaak niet eens (goed) ondersteund. Online is het een rommeltje met veels te veel cheaters.

Bovendien heb je het nu over desktops. Laptops en netbooks zijn veel populairder geworden dan die lelijke bakken. Op een gemiddelde laptop van 700 euro kun je niet een fatsoenlijk game draaien, laat staan op 920*1200 met 60 fps

Je stelt het allemaal heel rooskleurig voor maar je weet zelf ook dat PC-gamen alles behalve ideaal is!
Nog diepere zucht..

> 60fps op 1920x1200 haalt 90% (als het niet meer is) niet op zijn PC.

Alleen als je een paar honderd euries extra uitgeeft op je dell/hp/acer whatever pc kan je misschien dit soort dingen halen.
Daarnaast hangt het af van welk merk kaart je hebt, want de ene keer is het beter op de ene, dan weer op de andere.

bij de console is het gewoon, iedereen hetzelfde...
De gelijkheid valt wat voor te zeggen, op de console is het voor iedereen dezelfde lage kwaliteit. Maar om de graphics van een PS3 of Xbox 360 op het scherm te toveren ben je met een videokaart van 100 Euro in een redelijk recente PC met 2GB geheugen al klaar. De situatie die ik omschreef kan met een wat recentere videokaart, het kost inmiddels geen kapitaal meer en er zijn genoeg mensen die er ook zo over denken. Juist Tweakers, zoals jantje.vlaam. Je moet alleen net weten wát je aanschaft en voor welke prijs, wat nu net de hobby van velen is hier.
wat een onzin!

Ooit gehoord van gebruikersgemak? Achter een tv gamen met een PC is en blijft behelpen! Een controller wordt ook vaak niet eens (goed) ondersteund. Online is het een rommeltje met veels te veel cheaters.

Bovendien heb je het nu over desktops. Laptops en netbooks zijn veel populairder geworden dan die lelijke bakken. Op een gemiddelde laptop van 700 euro kun je niet een fatsoenlijk game draaien, laat staan op 920*1200 met 60 fps

Je stelt het allemaal heel rooskleurig voor maar je weet zelf ook dat PC-gamen alles behalve ideaal is!
PC gamen doe je aan je bureau, wat vele PC gamers geen probleem vinden, daar staan vervolgens nog de eerder genoemde voordelen tegenover. Sinds een aantal jaar wordt met name de X360 controller zeer goed ondersteund op de PC, ook een non-argument dus. Online is vaak ook goed te doen, rappe servers en meer mogelijkheden voor de geavanceerde gebruiker, cheaters heb ik zelf zelden last van.

Maar goed, je hebt een punt, onderuit op de bank is lekker, maar aan je bureau met precieze besturing en een stuk betere graphics, daar tekent menig PC gamer voor. En juist daarom is het jammer dat die mogelijkheid er vaak niet is. In de ideale situatie kon iedere game op ieder platform, voor iedereen ;)
Sinds een aantal jaar wordt met name de X360 controller zeer goed ondersteund op de PC, ook een non-argument dus.
non-argument? Probeer eens een controller in te stellen bij een gemiddelde game...een kriem!!!!

Zet je roze bril eens af!

[Reactie gewijzigd door Hubman op 30 juli 2010 13:49]

@ Hubman: Spellen onder het "Games for Windows" label ondersteunen allen de 360 controller. Mocht je de gamepad controls niet kunnen wijzigen, dan staan ze nog steeds op dezelfde mapping als op de console zelf. Leg mij dan maar uit hoe de besturing op een console dan überhaupt beter zou kunnen zijn?

Ik heb geen roze bril, maar ben met gewoon goed bewust waartoe de moderne PC in staat is en dat deze niet onder hoeft de doen voor een console qua spelervaring of besturing. Andersom lijkt dat bewustzijn nog niet echt goed te zijn doorgedrongen blijkt wel uit de reacties. Ik onderken het gemak van een console, maar het is jammer dat je daarmee de graphics op de koop toe moet nemen wanneer een game veel beter tot zijn recht "had kunnen" komen indien er ook een PC versie van was. Maar goed, ik stel ook niet dat PC gamen ideaal is, enkel dat het gemis van keuze erg jammer is.

Ten slotte, dan hebben we het niet over een laptop. Maar over het apparaat wat de PC Gamer heeft: Een desktop met degelijke videokaart. Laptops, uitgezonderd van de echt luxe modellen, zijn leuk voor de casual games, en dat is ook iets waar iedere serieuze PC gamer echt wel van op de hoogte is, zeker Tweakers.
Nog diepere zucht..

> 60fps op 1920x1200 haalt 90% (als het niet meer is) niet op zijn PC.

Alleen als je een paar honderd euries extra uitgeeft op je dell/hp/acer whatever pc kan je misschien dit soort dingen halen.
Daarnaast hangt het af van welk merk kaart je hebt, want de ene keer is het beter op de ene, dan weer op de andere.

bij de console is het gewoon, iedereen hetzelfde...
op een stabiele framerate ook nog eens..probeer dat maar eens op een PC :+
Paar honderd? Voor 150€ heb je al een videokaart die veel betere beelden geeft als gelijk welke console

Welk merk kaart? Nee hoor als je er weinig vanaf weet zou ik er geen commentaar op geven. Je kan die PC ook gewoon upgraden iets wat je met een console niet kan . Gaat er 1 onderdeeltje kapot buiten garantie: vervangen weeral met een console pech,...

Nee dank U geef mij maar gamen op PC.
Zucht... dan hang je toch een controller aan je PC? Die mogelijkheid bestaat al sinds DirectX versie 3 als ik het me goed herinner.
Sterker nog, controllers op de PC bestaan al langer als DirectX zélf. De eerste PC controller - bij mijn weten - was de Gravis PC Gamepad uit 1991. DX1 kwam pas vier jaar later rond de release van Win95. Dat ding was zowat onmisbaar voor games als Commander Keen, Jazz Jackrabbit en One Must Fall 2097.
offtopic:
In welke wereld precies?
Laat ik iedereen uit de droom helpen, koop dit product NIET.
Het werkt slecht en het product is in feite een hack: Het wil de code voor de sticks `omzetten´ naar muiscode voor de splitfish.
probleempje: de sticks hebben een absoluut bereik en een muis heeft oneindig bereik.
Dat de 2 zaken niet compatible zijn is goed te merken tijdens het spelen: bagger control.
platform games, hack & slash en race games, dan houd het wel op (ik heb ook een console maar het is gewoon treurig hoe slecht fps/rpg etc games op zo'n gedateerde pc draaien - om nog maar niet te spreken van het feit dat het enorm gesloten systemen zijn)
Onzin. Veel games/genres werken beter op een controller dan een keyboard+mouse. FPS misschien niet, maar dan vervang je gewoon 1 van de analog sticks door een mouse, met bijvoorbeeld de splitfish. http://uk.gear.ign.com/articles/799/799262p1.html Werkt uitstekend. Jammer dat Sony/MS/Nintendo zelf niet zo een controller hebben uitgebracht.
Ook op de PC zijn er dergelijke 'controller' accessoires hoor... :) Alleen heet het dan een gamepad... ;)
Sluit dan een USB toetsenbord en muis aan op een ps3, heb je hetzelfde :)
Niet dus.
Er zijn maar enkele games (ik ken er maar 1: Unreal Tournament) die expliciet muis ondersteuning hebben in de gamecode.
Er zijn ook producten op de markt (SplitFish) die de controller functionaliteit omzetten naar een muis en nunchuk (wat geweldig ZOU KUNNEN werken) maar wat totale bagger is.
En ik kan het weten. Ik heb zo´n ding en het is ruk.

bottom line: Geen toetsenbord en muis op PS3.

En inderdaad....controller van PS3 is een stuk minder snel spelen dan muis en toetsenbord wat enigzins schaamtelijk is als je bedenkt dat een toetsenbord en muis niet eens gemaakt is voor gaming per-se.
Omdat jij het ruk vindt wil het nog niet zeggen dat het ruk is.
Een vriend van me heeft de FrafFX (splitfisch zuigt) en hij kan volgens mij zich makkelijk meten tegen de PC gamers.

Ik heb mijn FragFX vandaag binnen gekregen en ben nu nog aan het wennen.
Na een tijdje verwacht ik even goed te spelen als op PC (vroeger veel UT en ET gespeeld op pc).

Het is een kwestie van wennen...
Hij zal zich niet kunnen meten aan PC gamers (no flame intended!).

Hiermee heeft Microsoft laatst namelijk nog een test gedaan om XBOX Live te koppelen tussen PC en XBOX360 gebruikers. Dit hebben ze direct maar weer van de baan geschoven, omdat er tijdens enkele tests al naar voren kwam dat de beste XBOX 360 FPS gamers compleet werden afgemaakt door middelmatige PC gamers. Er zijn teveel beperkingen m.b.t. de huidige consoles t.o.v. een PC.
Typisch een uitspraak van een PC-gamer.
Dat jij niet kunt gamen op een console maakt het platform niet slecht.
Het feit dat jij niet op een console kunt gamen maakt jou gewoon een slechte(re) gamer!
De PC als platform is immers lekker simpel qua besturing en wil je het jezelf niet te moeilijk maken dan is de PC in dit geval het juiste platform voor jou. ;)
Ik game op PC en consoles.

Het is echt appels met peren vergelijken,
mijn persoonlijke voorkeur op dit moment gaat uit naar de consoles en dan naar de PS3. Die heeft gewoon de meest vloeiende bewegingen van characters en objecten in full HD omgevingen met alle special FX's enabled, 48bpp kleurdiepte, vloeiend mooie Special FX's ingame -constant, 1080p HD op HDMI als standaard, en 3DHD graphics als enige platform waarop dit als native voor word ontwikkeld, en de controller is super om maar een paar punten te noemen.

De PC kan hogere framerates genereren waardoor shooters sneller reageren, en hogere resolutie textures als je een flink intern geheugen hebt. Daarmee stopt de PC in de punten waarop de PC de overhand heeft. Toch blijven de bewegingen van characters heel houterig inplaats van mooi vloeiende bewegingen, de kleuren erg flets als je eenmaal aan 48bpp van echte HD bent gewend, en ook special FX's in games halen het niet bij wat de consoles op je beeld laten verschijnen.

De bandwith van DVI komt niet in de buurt van HDMI, en zelfs de betere videokaarten zijn niet zo scherp op HDMI dan dat ze op DVI zijn. Wat toch echt inhoud dat videokaarten tekort komen om de bandwith van HDMI te kunnen gebruiken. In tegenstelling tot consoles die HDMI als standaard gebruiken.

De rekenkracht van de Cell is nog lang niet achterhaald, zelfs niet door duurdere Intels en ook grafisch 1080p HD als standaard, met de volledige bandwith van HDMI erachter, is met een pixel resolutie niet lekker na te bootsen. Gewoonweg omdat DVI de bandwith van HDMI niet haalt.

Ik zou zeggen laat mensen eerst hun huiswerk doen voordat ze zomaar dingen gaan roepen. Als je alles goed kan vergelijken en goed spul ook thuis hebt staan om die vergelijking te kunnen maken, dan zie je zelf wel wat mooier is.

[Reactie gewijzigd door Zaxon op 30 juli 2010 22:46]

Ik zou zeggen laat mensen eerst hun huiswerk doen voordat ze zomaar dingen gaan roepen. Als je alles goed kan vergelijken en goed spul ook thuis hebt staan om die vergelijking te kunnen maken, dan zie je zelf wel wat mooier is.
Doe zelf je huiswerk eerst maar eens, want er klopt bar weinig van een hoop van de dingen die je zegt.
  • Ten eerste zijn er maar heel erg weinig PS3 games die daadwerkelijk op 1080p gerenderd worden.
  • Ten tweede ondersteunt de PC ook gewoon 3D.
  • Ten derde is 'de controller is super' 100% subjectief.
  • Ten vierde heeft het wel of niet vloeiend zijn van de bewegingen van characters niets te maken met het PS3 platform vs. het PC platform. Op beide systemen zijn genoeg voorbeelden van beide (vloeiend en 'heel houterig')
  • Ten vijfde maakt DVI vs. HDMI helemaal niets uit. En HDMI vs HDMI al helemaal niet. Dit ligt volledig aan de gebruikte videokaart en recente grafische kaarten beschikbaar voor PC zijn ver superieur in vergelijking met de PS3, evenals de grafische pracht die er mee mogelijk is.
Kijk, dat je zelf een enorme fan van PS3 bent, is verder prima. Maar hou je illusies a.u.b. voor je en doe ze hier niet voor als feit.

Kwa technische mogelijkheden (beeld, geluid, randapparatuur) zal het PC platform altijd voorlopen op console platformen in het algemeen. Dat is ook logisch, aangezien console platformen gedurende hun levensduur nooit veranderen, terwijl de techniek in rap tempo wordt verbeterd. Aangezien 'de PC' als concept eenvoudig gezegd altijd up to date kan blijven wat dit betreft... goed ik hoop dat ik het niet verder hoef uit te leggen :-)

Een grote bottleneck van de PS3 is overigens het beschikbare geheugen van 256MB video en 256MB systeem.....

Niet dat Final Fantasy XIII, Killzone 2 of Uncharted 2 er niet fantastisch uitzien verder.

Dit staat natuurlijk verder allemaal los van de kwaliteiten van de PC, of PS3, als gameplatform. Uiteindelijk komt het vooral neer op je eigen voorkeuren kwa beschikbare spellen, controller en speelomgeving.

Zo heb ik zelf op het moment geen game PC omdat het me de laatste jaren niet echt geboeit heeft, hoewel ik er wel weer aan zit te denken na de release van StarCraft II. Heb ook een X360 (lange tijd favoriet) maar zit nu meer op de PS3 omdat de exclusives eindelijk een beetje beginnen te komen. De gene die ik persoonlijk leuk vind dan...

Wacht eens even, ging het niet over de nieuwe game van Guerilla Games? Sorry.
Ik heb mijn huiswerk goed gedaan, zomaar roepen dat er bar weinig klopt van de dingen die ik zeg, nou nou...
Ik schreef al dat ik op beide platformen game, maar goed.

1)Er zijn tientallen spellen op de PS3 die 1080p als native resolutie renderen.
Jij hebt zeker geen PS3 naast je PC anders wist je dat wel.
2)Ondersteunt de PC ook 3D, de PS3 is een platform waar 3D als native op ontwikkeld word, heb je niet gelezen wat game developers op de E3 allemaal hebben aangekondigd. PC werd daarbij niet genoemd hoor
3)Ja inderdaad, ik schreef al dat het mijn persoonlijke voorkeur was ;)
4)Heel houterig op de PS3? Op mijn PC zal je bedoelen, gelimiteerde bandwith he.
Nu weet ik zeker dat jij niet op beide platformen gamed, bewegingen van characters en interactie met de omgeving is op de PS3 zoveel vloeiender, dat is eigenlijk niet te vergelijken zo groot is dat verschil.
5)DVI en HDMI zijn allebei digitale beeldsignalen, daarmee houd de vergelijking op.
DVI is een 165mhz signaal en HDMI 1.3c is een 340mhz signaal.

PS3 intern geheugen een bottleneck? Dat is echt voor het eerst dat ik dat lees.
XDR geheugen @ 3,2GHZ is echt geen bottleneck :P
Wel eens van de von neuman bottleneck gehoord, daar heeft de PS3 geen last van.
Bij een PS3 komt de data niet vanaf de HDD, maar rechtstreeks vanaf je 54GB Bluray disc, alles word in real time gestreamed gecrunched gerenderd, en laadtijden zijn nihil. Met real time schaduw en belichting en mist en rook en nog zoveel meer aan grafische effecten...
Die streaming technologie komt niet eens voor op mijn PC van vandaag de dag terwijl de PS3 in 2006 uitkwam. vooruit lopen...

Pas met Direct X 11 komt Tesselation naar het PC platform, wat eigenlijk niets anders inhoud als het gebruiken van displacement maps om hoge resolutie details in real time te renderen.
Dit kan de PS3 al sinds die uitkwam, niks bijzonders eigenlijk, maar voor de PC komt het als big news...
En zo zijn er nog veel meer grafische technieken waar PC development nog niet over mee kan praten.

Mijn PC heeft ook een paar leuke dingen, maar de hoge resolutie textures en de hoge framerates zijn toch echt de troeven. Op andere grafische SFX's loopt de PC behoorlijk achter Console technologie aan. De SFX's die Consoles on the fly in real time renderen met al de andere SFX's enabled in 1080p HD, dat is geen achteruitgang dat is de Next Gen technologie.

Hoeveel je ook voor je PC mag betalen.

Developers van vandaag de dag praten over Next Gen technologie, en games ontwikkelen voor de consoles. Dat zegt eigenlijk alles al...

[Reactie gewijzigd door Zaxon op 31 juli 2010 04:40]

Ik roep niet 'zo maar' dat er bar weinig klopt van de dingen die je zegt. Ik snap dat het wellicht kansloos is in een internet discussie, maar ik weet waar ik het over heb. Ik heb het idee dat ik die claim wel kan maken na jaren in de industrie gewerkt te hebben.
1)Er zijn tientallen spellen op de PS3 die 1080p als native resolutie renderen.
Klopt, ontken ik dat? Vooral veel PSN games. De grote retail klappers lopen bijna allemaal op lagere resolutie. Native dan. PS3 heeft leuke upscaling verder, daar niet van.
Jij hebt zeker geen PS3 naast je PC anders wist je dat wel.
Behalve thuis heb ik ze ook op m'n werk ;-)
2)Ondersteunt de PC ook 3D, de PS3 is een platform waar 3D als native op ontwikkeld word, heb je niet gelezen wat game developers op de E3 allemaal hebben aangekondigd. PC werd daarbij niet genoemd hoor
Wat bedoel je met native? Op PC worden ook spellen ontwikkeld voor 3D hoor. Op PS3 komen wellicht meer spellen, maar goed de PS3 is dan ook een populairder platform dan PC waar meer AAA spellen voor uit komen.
3)Ja inderdaad, ik schreef al dat het mijn persoonlijke voorkeur was ;)
Ok.
4)Heel houterig op de PS3? Op mijn PC zal je bedoelen, gelimiteerde bandwith he.
Nu weet ik zeker dat jij niet op beide platformen gamed, bewegingen van characters en interactie met de omgeving is op de PS3 zoveel vloeiender, dat is eigenlijk niet te vergelijken zo groot is dat verschil.
Mijn punt was dat dit niet aan het platform ligt, maar het spel. Gelimiteerde bandwidth waar op PC trouwens? Laat maar eigenlijk. Neem Unreal 3 engine, worden erg veel spellen mee ontwikkeld. Zowel voor PC als PS3. Deze spellen zien er allemaal beter uit PC, ik ga niet eens uitleggen waarom.
5)DVI en HDMI zijn allebei digitale beeldsignalen, daarmee houd de vergelijking op.
DVI is een 165mhz signaal en HDMI 1.3c is een 340mhz signaal.
En beiden zijn genoeg voor 1080p :-) Dat en veel van die extra bandbreedte is voor andere functies dan beeld, zoals HD audio codecs / linear PCM. Het doet er niet toe iig.
PS3 intern geheugen een bottleneck? Dat is echt voor het eerst dat ik dat lees.
XDR geheugen @ 3,2GHZ is echt geen bottleneck :P Wel eens van de von neuman bottleneck gehoord, daar heeft de PS3 geen last van.
Bij een PS3 komt de data niet vanaf de HDD, maar rechtstreeks vanaf je 54GB Bluray disc, alles word in real time gestreamed gecrunched gerenderd, en laadtijden zijn nihil. Met real time schaduw en belichting en mist en rook en nog zoveel meer aan grafische effecten...
Die streaming technologie komt niet eens voor op mijn PC van vandaag de dag terwijl de PS3 in 2006 uitkwam. vooruit lopen...
De snelheid van dat XDR geheugen is inderdaad lekker, het is alleen jammer dat er maar zo weinig van is. 256MB is niet echt veel. Daar past die 54GB blu-ray niet in of wel? Die blu-ray speler die een leessnelheid van 9MB/s heeft... laadtijden nihil? Lol? Waarom bieden veel spellen de optie om het spel te installeren op de HDD van de PS3 voor betere laadtijden? Koop voor de grap eens Bayonetta voor PS3 en speel het zonder install en kom dan terug.
Pas met Direct X 11 komt Tesselation naar het PC platform, wat eigenlijk niets anders inhoud als het gebruiken van displacement maps om hoge resolutie details in real time te renderen.
Dit kan de PS3 al sinds die uitkwam, niks bijzonders eigenlijk, maar voor de PC komt het als big news...
En zo zijn er nog veel meer grafische technieken waar PC development nog niet over mee kan praten.
Er zit gewoon een opgeleukte Nvidia Geforce 7800GTX in de PS3 hoor. Denk je nou echt dat Nvidia's recentere kaarten voor PC niet beter zijn?

PS3 heeft wel een aantal schitterende exclusives die er niet op PC zijn. Final Fantasy XIII bijvoorbeeld. In-game loopt dat spel overigens op 720p (1280x720) op PS3. ALS het ook op PC ontwikkeld was had het in principe op 3840x2160 kunnen draaien, zolang de PC maar zwaar genoeg is.

Zoals ik al zei, ik heb niets tegen de PS3. Mijn probleem is dat je gewoon onzin loopt te verkondigen. Ik speel zelfs liever op console dan PC en op het moment zelfs meer op PS3 dan op m'n X360. Persoonlijke voorkeuren he.

Naja het zal wel, ik weet eigenlijk niet waarom ik hier m'n tijd aan verspil.

[Reactie gewijzigd door arbulus op 31 juli 2010 15:05]

Mooie verhalen allemaal,
Ik heb ook proffesioneel 3D Animatie ervaring, voor als we dat erbij moeten betrekken.
Dus in welke industrie jij nu werkt weet ik niet, ik zei dat mijn persoonlijke voorkeur op dit moment de PS3 als gaming platform had.
En ik leg uit waarom, niet zomaar dingen lopen roepen zoals jijzelf wel doet.
Bottlenecks verzinnen, terwijl PS3 streaming data processing gebruikt, wat toch echt vooruit lopende technologie is. En pas over een paar jaar op een PC zal kunnen, of niet.
Teveel echte bottlenecks op die PC's, erkend door de industrie ook, maarja.

Nihile laadtijden, idd ja, heb jij geen Demon Souls gespeeld, 16mb op mijn HDD en vloeiende gameplay. En zo zijn er nog meer dan genoeg games die zonder HDD vloeiend spelen.
Of begrijp je gewoon echt niet wat die Rekenkracht om streaming te renderen van de PS3 nou inhoud.

Proffesionele workstations komen op dezelfde rekenkracht als een PS3, gewone PC's komen in de buurt van 30-40% daarvan. Ook met je peperdure nieuwe videokaart, en daarbij, om real time te renderen gebruik je meer je CPU dan je GPU.
Om zo snel streaming te renderen, met zoveel verschillende grafische FX's, FX's die nog niet eens voorkomen op PC's vandaag de dag, heb je echte Next Gen tech nodig. Vanaf je HDD spelen ondersteund door intern geheugen is nu al... 20+ jaar oud? Echt vooruitlopend ja.
Enviroments en objecten worden op de PC ge-Pre renderd en opgeslagen en niet in real time gerenderd.

Real time renderen van characters, enviroments, objecten en interactie tussen dat alles met een enorme hoeveelheid aan grafische SFX's full enabled, in 48bpp met de bandwith van HDMI standaard in 1080p HD, dat is technologie waar ik op mijn PC nog een paar jaar moet wachten.

En die video chip van de PS3, die is in samenwerking tussen Sony en Nvidia ontwikkeld, dus om de RSX om te dopen in een PC videokaart is wel erg kortzichtig en geeft blijk van slechte kennis van zaken. Dat Nvidia de architectuur grotendeels heeft geleverd gebaseerd op een van hun chips wil nog niet zeggen dat die chip gelijk is aan een videokaart van de PC.

Op mijn PC heb ik geeneens 48bpp kleurdiepte met een 5830HD, om special FX's er mooi uit te laten zien zijn die kleuren erg belangrijk, meer kleurdiepte -strakkere effecten. FFXIII blaast zoveel FX's op je beeldscherm dat is eigenlijk ongelooflijk wat dat spel aan grafisch geweld op je beeldscherm tovert. En of je Resolutie en Framerate nou hoger zouden kunnen op je PC, die FX's zou een PC van vandaag de dag niet half zo strak op een monitor zetten. Dat allemaal in real time renderen op je PC, droom lekker verder. En daarnaast heeft een PC geen 48bpp kleurdiepte, dus het zou er niet zo mooi uitzien, met de meest vooruitlopende videokaart.

Dat je zelf een enorme PC fanboi bent, dat is natuurlijk jouw goed recht, maar dat houd niet in dat de PS3 gewoon kan wat ie doet, en om dat in te halen, is de huis tuin en keuken PC nog wel een flinke tijd bezig.

Wat er ook voor mijn PC betaald is.

[Reactie gewijzigd door Zaxon op 2 augustus 2010 00:54]

Ik werk in de games industrie. Het maakt mij verder ook niet uit wie er het liefst op welk platform z'n spelletjes speelt. Wie ben ik verder om je tegen te spreken als jij je voorkeur voor PS3 uitspreekt. Ik stoor me er echter aan (wat ik wel vaker doe in 'fanboi' discussies) dat je daarbij heel veel fabeltjes als technische feiten doet voorkomen op een technische website. Dit staat voor mij los van 'wat is het beste gameplatform' wat een zinloze discussie is, omdat dat puur een kwestie van smaak is.

De huidige technische mogelijkheden zijn dat echter niet. Ik zie dat je alvast kanttekeningen begint te plaatsen door over de 'huis tuin en keuken PC' te beginnen maar daar hadden we het natuurlijk niet over. Dat de PS3 als dedicated game platform beter uit de verf komt in games dan bij wijze van spreken de office PC van m'n oma mogen duidelijk wezen. Dat het plafond van wat technisch mogelijk is op het PC platform tegenwoordig ver boven dat van de PS3 ligt echter, die ondertussen bijna 5 jaar oud is, leek mij persoonlijk ook duidelijk.

Ik vind het grappig dat je zegt dat ik een PC 'fanboi' ben, terwijl ik niet eens een game PC heb. Op het moment alleen laptop, met een 64MB geforce 7300 :-). Als ik daar zulke mooie plaatjes uit zou willen krijgen als uit m'n PS3 kon dat alleen in m'n dromen inderdaad.

Het lijkt wel alsof je mijn reacties puur als aanval op je PS3 opvat en als verheerlijking van 'mijn' PC platform. Mijn voorkeur gaat eigenlijk al jaren uit naar console gaming; veel exclusives die ik leuk vind, het gemak en het feit dat ik moe werd van upgraden, etc. De kwaliteit van console games, met name de exclusives, is over het algemeen eigenlijk ook beter. Voor console platforms zijn stricte technische keuringen waarbij bugs ervoor kunnen zorgen dat je geen licentie krijgt het spel uit te brengen. Bij PC is dit in de regel niet het geval ;-). Als grappige anekdote kan ik je toevertrouwen dat het testen van de PC versie van multiplatform titels vaak een 'afterthought' is omdat de gebruikers de problemen zelf maar oplossen/aankaarten en er daarna wel een patch voor komt. Dat en de markt is dermate veel kleiner dat er veel minder budget wordt gereserveerd.

Als je van mening bent dat ik bottlenecks verzin, zou ik zeggen onderbouw dat eens. "Streaming technologie" is geen magische toverspreuk die alle denkbare bottlenecks doet verdwijnen. Het feit dat de 2x blu-ray speler maar 9MB/s kan aanvoeren is gewoon een bottleneck. Dat hier goed mee om wordt gegaan en opgevangen door streaming bij veel spellen is zeker zo. Maar het is nog steeds een bottleneck in de aanvoer van data. Sinds de PS3 is uitgekomen zijn er snellere blu-ray spelers ontwikkeld, die je als je dat zou willen in een PC kan stoppen. Je kan ook SSDs kopen en het spel daarop installeren, wat meer dan een factor 10 sneller is.

Zelfs de X360 is hier onder bepaalde omstandigheden sneller omdat de 12x DVD speler een maximale leessnelheid heeft van bijna 16MB/s. Een belangrijk verschil in de techniek is dat blu-ray zijn maximale snelheid altijd haalt ongeacht de positie van de data op de disc, terwijl de snelheid bij DVD variabel is. Hier wordt voor geoptimaliseerd door data die snel en 'random' toegankelijk moeten zijn op de buitenkant van de disc te zetten en dingen als cutscenes op de binnenlaag staan omdat dit constant gestreamend kan worden.Op de PS3 wordt om streaming te bevorderen dezelfde data op meerde plaatsten gezet, omdat er toch zelden gebruik wordt gemaakt van de beschikbare opslagcapiciteit.

De X360 heeft natuurlijk wel de bottleneck dat er veel minder op 1 schijfje past. Hierdoor kan er bij PS3 games vaak gebruik worden gemaakt van echte 1080p cut-scenes, waarin ik wellicht moet toe geven dat het voorloopt op X360 en PC. Een groot voordeel van de standaardisering van console platformen is dat er vanuit gegaan kan worden dat iedere gebruiker daadwerkelijk een blu-ray speler heeft, het grote nadeel van PC is natuurlijk dat je nergens vanuit kunt gaan wat dit betreft.

Eigenlijk bewijs je m'n punt door je voorbeeld van Demon Souls. Dat spel werkt inderdaad misschien goed. Mijn specifieke voorbeeld Bayonetta inderdaad niet, de laadtijden zijn op PS3 verschrikkelijk. Op X360 trouwens niet. Kennenlijk hebben de ontwikkelaars van Bayonetta moeite gehad met de bottlenecks van de PS3 en die van Demon Souls niet. De ontwikkelaars van exclusives krijgen dan ook veel begeleiding van Sony om het maximale uit het systeem te halen. Dat laatste doet verder uiteraard niet af aan het eindresultaat.

Ook het hebben van 256MB systeem en 256MB grafisch geheugen is eveneens een grote bottleneck. Ook al is het nog zo snel. Bij de ontwikkeling van multiplatform games is dit zelfs vaak in het voordeel van de X360. Ondanks het feit dat het geheugen van de X360 minder snel is beschikt dit platform over 512MB shared geheugen voor systeem en grafisch. Wat als je op een bepaald moment in een spel 200MB systeem en 312MB grafisch nodig hebt? Op X360 is dat geen probleem maar op PS3 kom je in de problemen. 512MB is natuurlijk ook een bottleneck. Op de PC kan je er zo veel in proppen als je wil.

Voor alle bottlenecks zul je compromissen moeten sluiten door bepaalde functies of details te verlagen of vertragen in die scene. Uiteindelijk krijgen we het wel aan de praat hoor, daar niet van.

Ik doop de RSX niet om in een PC videokaart. Ik zeg dat het een opgeleukte GF-7800 is omdat het ontwerp gebaseerd is op de N47 GPU, met verbeteringen. Een leuke snelle chip verder, zeker toen die uitkwam maar wel ongeveer 5 jaar oud. De huidige Nvidia/ATI kaarten zijn veel sneller en geavanceerder. Dat is ook logisch, aangezien de techniek zich ontzettend snel heeft ontwikkeld de afgelopen 5 jaar.

Trouwens, HDD+RAM 20 jaar oud en loopt dus niet voor? Het is sneller dan streamen van een optische disc hoor, net als ten tijde van de PS1 of PS2. Over oud gesproken, zelfs voor de HDD standaard was werd er 'gestreamed' vanaf cassete bandjes op en later vanaf 5.25" floppies. Dat was pas vooruitlopen :-) En als je in 3D animatie werkt zou je toch moeten weten dat zeggen dat PC games niet real-time renderd maar 'pre-renderd' echt belachelijk is. Dan moet je me toch uitleggen hoe het dan toch interactief kan zijn. Dit is technisch niet eens mogelijk, op wat voor platform dan ook. Nog los van het feit dat je maar vast blijft houden aan '1080p' terwijl het meerendeel van de PS3 games op 720p (of zelfs minder!) draait.

Je houdt ook een heel verhaal op over 48bbp color depth, maar er zijn niet eens games op de PS3 die dit daadwerkelijk gebruiken voor zo ver ik weet. Indien jij games kent die dit wel native ondersteunen zie ik graag links of ander bewijs. De meeste games zijn 24bbp, wat overigens al erg dicht in de buurt komt van wat je met het blote oog kunt waarnemen. Een verhoging naar 48bbp zou meer dan het dubbele kosten aan rekenkracht en de PS3 is niet snel genoeg om realtime 3D graphics in 48bbp te renderen. Dat hij het wel kan uitsturen over z'n HDMI heb je dan weinig aan. Dat de PS3 7.1 ongecomprimeerde LPCM kan uitsturen maakt de Dolby Digital en DTS encoding die de meeste spellen gebruiken ook niet plotseling lossless.

Alle spellen die op zowel PC als PS3 (of X360) uitkomen kunnen, met de juiste hardware, er altijd mooier uit zien op PC. Ja, het ligt aan je PC, maar het kan. Bijvoorbeeld Modern Warfare 2, Batman: Arkam Asylum, Singularity. Spellen die ik zelfs trouwens allemaal op console speel. Natuurlijk zijn er aan de andere kant veel PS3 exclusives die er fantastisch uit zien. Die zijn speciaal ontwikkeld voor de PS3 en gaan optimaal om met de sterke en minder sterke punten van het platform. Het wordt lastig vergelijken omdat ze simpelweg niet op PC beschikbaar zijn, wat juist het voordeel van de PS3 is: het aanbod. En wat kan ik zeggen, het ziet er vaak geweldig uit! FF XIII was een verbluffende prestatie. Dat veranderd als nog niets aan de beperkingen van de onderliggende techniek.

[Reactie gewijzigd door arbulus op 2 augustus 2010 04:06]

Je vertelt leuke verhalen maar je technische kennis komt overduidelijk flink tekort.
Om weer eens zomaar te roepen dat de PC in real time renderd, nou nou
Enviroments en objecten worden allemaal ge-prerenderd op de PC, je character en beperkte interactiviteit worden in real time ge-renderd ja, maar omdat veel al ge-prerenderd is krijg je dat houterige in de beweging en interactiviteit. Hier zijn meerdere game developers het over eens, dat is nou eens een echte bottleneck.

Het is eigenlijk jammer dat je zo weinig kennis van zaken hebt en elke keer zomaar dingen gaat lopen roepen.
Lees eens een stukje hier van Sony zelf en probeer dat maar te weerleggen met na te roepen waar je zelf nooit echt over geleerd hebt.

The PS3 combines state-of-the-art technologies featuring Cell, a processor jointly developed by IBM, Sony Group and Toshiba Corporation, graphics processor (RSX) co-developed by NVIDIA Corporation and SCEI, and XDR memory developed by Rambus Inc. It also adopts BD-ROM (Blu-ray Disc ROM) with maximum storage capacity of 54 GB (dual layer) , enabling delivery of entertainment content in full high-definition (HD) quality, under a secure environment made possible through the most advanced copyright protection technology. To match the accelerating convergence of digital consumer electronics and computer technology, PS3 supports high quality display in resolution of 1080p as standard, which is far superior to 720p/1080i.

With an overwhelming computing power of 2 teraflops, entirely new graphical expressions that have never been seen before will become possible. In games, not only will movement of characters and objects be far more refined and realistic, but landscapes and virtual worlds can also be rendered in real-time, thereby elevating the freedom of graphics expression to levels not experienced in the past. Gamers will literally be able to dive into the realistic world seen in large screen movies and experience the excitement in real-time.


Maar misschien is zo'n versimpelde tech uitleg nog te moeilijk?

1080p is op PS3 standaard resolutie, wat developers ermee doen is hun zaak, maakt de PS3 toch echt niet een 720p platform. Technologisch blijft het een 1080p platform.

HDMI 1.3c is een 340mhz beeldsignaal met een bandwith van 10,6GB/s waarvan 8,16GB/s voor video is gereserveerd, daarnaast is HDMI ook 48bpp en niet 24bpp zoals jij zomaar loopt te roepen. Dit is volgens mij allemaal na te lezen op het internet als jij deze informatie ook een keer jezelf eigen wilt maken. DVI komt niet aan deze bandwith met 165mhz en 4,2GB/s op 24bpp die word geupscaled door je videokaart en monitor naar 32bpp. Dit is eigenlijk basis kennis voor iemand die in de games industrie werkt, maar jij weet dit soort dingen niet? HDMI is standaard de ondersteuning voor HD op de PS3.

Om 3D op je PS3 te kunnen afspelen moet je upgraden naar HDMI 1.4 waar 3DHD op word ondersteunt, maar zoals jij loopt te roepen het maakt allemaal niks uit al die verschillen in bandwith e.d. het blijft hetzelfde, ik kan net zo goed terug gaan naar mijn HDMI 1.3c Sony heeft het helemaal mis, ik hoefde niet te upgraden. ja...ok

Met de juiste hardware er mooier uitzien? De textures van de PC zijn idd in een hogere resolutie te zetten, dit kost dan wel gelijk framerate en een heleboel aan de beperkte SFX's van de PC die je dan gelijk ook uit kan zetten. Hoe meer SFX's je enabled hoe minder framerates je overhoud. Dit is echt algemeen bekent voor iedereen die wel eens op een PC speelt.
Daarnaast is dat ook gelijk een troef van de PC, hogere resolutie en geen maxed framerates.
Wil nog niet zeggen dat de PC grafisch over een PS3 komt. Als je hoog resolutie texture geil bent dan kom je nu nog misschien beter aan je trekken, maar wil je een overal plaatje dus ook advanced SFX's in je HD graphics dan kom je toch behoorlijk te kort.

Op SFX gebied loopt de PC nog altijd behoorlijk achter. Workstations halen Terraflops aan rekenkracht, normale PCs komen aan gigflops, niet eens aan 1 terraflop in rekenkracht. Om SFX's zo mooi en in real time te renderen daar heb je dikke rekenkracht voor nodig.

DX11 komt nu met ondersteuning voor Tesselation, of weet je soms ook niet wat dat nu eigenlijk inhoud? Ambient occlusion en Displacement mapping en nog een paar mooie features om high resolution details at render time te kunnen weergeven.
Iets wat de PS3 nu al een paar jaar doet.
Ook krijg je met DX11 motion blur FX's die de achtergronden van PC enviroments in de verte met minder details gaan weergeven. Krijg je ook wat meer filmische FX's op je PC inplaats van dat alles, voorgrond en achtergrond, in dezelfde scherpte word weergegeven.
Toch vreemd dat ze zo hard werken om dit soort technologie ook naar de PC te halen. Terwijl die zoveel vooruit loopt.

Maar Technologisch doet de PS3 dit soort dingen al sinds die uitkwam op 16 november 2006. 4 jaar november a.s.
Zucht. Je gaat niet eens in op wat ik zeg en vervolgens kom je aanzetten met een stukje van Sony's marketings departement om.... wat mee aan te tonen? Dat jij alles wat wordt aangeprezen in reclame koopt? Sony zei ook dat de PS2 vergelijkbare graphics had met de film Toy Story. Was dat waar?

Heb je uberhaupt gelezen wat ik heb geschreven? Je hebt het wel over 'zomaar iets roepen' maar ondertussen ben jij de enige die dat doet. Of wat is nou eigenlijk je onderbouwing? Ik leg uit hoe dingen echt werken, niet gewoon als een dwaas meegaan in Sony's marketing.

Welke game developers zijn het er allemaal over eens dat de PC real time 3D objecten en omgevingen weergeeft die volgens jou pre-renderd zijn, terwijl dit technisch niet eens mogelijk is? Namen van deze developers graag, wat is verder je onderbouwing voor zulke achterlijke claims?

Ik kan je een voorbeeld geven trouwens, Final Fantasy VII, dat spel had pre-rendered omgevingen waar realtime 3d karakters doorheen liepen. Iets dat in een spel 3D, interactief en beinvloed door shading/lightning, wordt per definitie real-time gerenderd. Anders kan dat helemaal niet. Als je alles kon pre-renderen en het toch interactief laten spelen zou dat fantastisch zijn natuurlijk, dan konden games er uit zien als films als Transformers of Avatar. Het voordeel van pre-renderen is namelijk dat het niet real-time hoeft te zijn, omdat het niet interactief hoeft te zijn. Daarom maakt het niet uit als je een heel cluster PS3s nodig zou hebben om het gedurende een maand te renderen, het gaat om het resultaat niet om de mogelijkheid tot interactie.

HDMI kan inderdaad best 48bpp dat weerleg ik verder toch niet? Alleen zijn er geen games op de PS3 die het gebruiken. Wat is dan het voordeel? Net als 1080p. Als de spellen het niet kunnen gebruiken, wat heb je er dan aan? Waarom denk je dat dat zo is? Omdat de PS3 niet krachtig genoeg is om recente AAA games in 1080p te renderen. Of heb je voorbeelden die mijn ongelijk bewijzen?

Een HD 5870 heeft trouwens meer dan 2.5 TFLOPS aan rekenkracht. Je weet niets.

Ik schrijf een heel verhaal, je leest niets (of snap het niet?) en gaat rustig door met het verkondigen van je onzin niet gehinderd door enige kennis van zaken buiten dingen die je op willekeurige internet pagina's leest. Ik geef het op want dit is zonde van m'n tijd, het is duidelijk hopeloos.
Het klinkt allemaal prachtig wat jij schrijft, maar volgens mij begrijp je het gewoon allemaal niet, gewoon blijven roepen. Jij legt uit hoe dingen werken? Je komt met een beetje bij elkaar geraapd gegoogle en loopt dat door te geven alsof je enige kennis van zaken hebt. Maar van eigen kennis over grafische features daar heb jij nul komma nul van. En dat schrijf ik niet zomaar, dat lees ik in jouw verhaaltjes.

Reageren? ok, de Unreal engine? Waar heb jij het over man, als je wat meer eigen kennis had wist je dat er al veel developers die engine te achterhaald vinden om voor Next Gen op te ontwikkelen, er word meer naar Havok en Frostbite en de nieuwe Crysis engine gekeken. En welke developers dat allemaal zijn? Ga dat lekker zelf uitzoeken.
Mijn info heb ik ook zelf vergaard, puur uit mijn eigen interesse en proffesionele ervaring met Grafisch 3D.
Ik weet -in tegenstelling tot jij waar ik het over heb, niet omdat ik eventjes wat bij elkaar google.

Marketingverhaal, had het even opgezocht, dan had je de technische onderbouwing erbij kunnen lezen.
nog even voor de duidelijkheid.
...not only will movement of characters and objects be far more refined and realistic, but landscapes and virtual worlds can also be rendered in real-time...
Dat alles vloeiender loopt is toch echt zelf waar te nemen, daar hoef je geen grafische genius voor te zijn, en dat HD kleuren voller zijn, dat wist men vanaf het begin al toen HD nog maar net om de hoek kwam kijken. En dat alles in real time.
Waar zat jij al die tijd dan toen dit alles op de markt verscheen.

Heb je wel eens de blog van Dice van Bad Company 2 doorgelezen, ik vond dat wel interressant toen al die verschillen van de Consoles en PC met het gebruik van de Frostbite engine werden aangetoond, kon er wel uit opmaken dat die engine wat te zwaar was voor de moderne PC. Er zijn verschillende grafische features die op de PC opnieuw geconstueerd moesten worden. Zou dat nou echt zijn omdat die PC met zoveel gemak alles in real time kan renderen. Volgens mij was het iets anders.

Een 5830HD komt net in de buurt van 500 gigaflops, wil je nou echt beweren dat die 5870HD 2.5 Teraflops haalt? Dat is pas een marketing verhaal, in wat voor precision schakeling dan? Volgens mij loop jij zelf marketing te verkopen, maar van echte kennis is geen sprake.
Workstations komen op teraflops rekenkracht, er is geen PC die daar in de buurt van komt. De Cell komt ook op 2 teraflops.

Jij schrijft hele verhalen ja, maar je info is allang achterhaald met een kennisbank van Google en dat verkopen alsof je zelf iets weet van waarom bepaalde technologie in werkelijkheid echt vooruitlopend is. En dan maar roepen dat ik er niet op reageer, nee natuurlijk niet man, ik zie toch allang hoe onsamenhangend jouw verhaal binnenkomt. Je weet echt niet waar je het over hebt.
Voorruit dan maar weer :-)

Je pre-renderd 'punt' reeds laten vallen zie ik?
Nog een reactie op de leessnelheid van de blu-ray speler? Of op de beperkingen van 256MB system en 256MB video?

Unreal 3 engine was ook maar een voorbeeld. En Havok (wat trouwens een animatie en physics engine is, geen graphics engine), Frostbite en Crysis draaien toch ook op PC? De Cell kan trouwens inderdaad erg goed omgaan met physics en Havok draait er fantastisch op.

De Cell is zeker een hele snelle chip, en 1 van de grote voordelen van het PS3 platform. Wellicht dat ik dat ook maar moet vermelden om niet als een PS3 hater over te komen. Elk platform heeft voor- en nadelen, maar jij komt over alsof alles aan de PS3 superieur is. De PS3 heeft ook nadelen en bottlenecks, maar dat lijkt je te ontkennen. Maar elk platform heeft bottlenecks, de PS3 maar ook de PC en X360.
...not only will movement of characters and objects be far more refined and realistic, but landscapes and virtual worlds can also be rendered in real-time...
Hoe 'ons product laat alles er super vet en realistisch uitzien in real-time' een technische onderbouwing is, is mij verder een raadsel. Dat werd ook gezegt over de Geforce 1 door Nvidia.

De 2.5 TFLOPS van de HD 5870 wordt inderdaad alleen bereikt in enkele precisie. Als GPU vind ik het toch moeilijk vergelijken met de Cell. Aangezien we het hebben over grafische pracht vegelijk ik hem met de RSX.

HD 5870:
# Texel fill rate (bilinear filtered): 68 Gigatexels/sec
# Pixel fill rate: 27.2 Gigapixels/sec
RSX:
o Maximum texel fillrate: 13.2 GigaTexels per second
* Peak pixel fillrate (theoretical): 4.4 Gigapixel per second

De grafische chip van de PS3 is dus significant langzamer. Logisch ook aangezien hij hier wordt vergelijken met een veel recentere chip en zo gaat dat nu eenmaal in hardware land. Daarbij als kanttekening, de Cell rekent natuurlijk ook mee met de graphics, met name bij exclusives, waardoor er inderdaad spellen zijn gemaakt voor PS3 die er geweldig uitzien zoals Uncharted 2 en Final Fantasy XIII.

De Cell maakt zeker erg vloeiende bewegingen en realistische physics mogelijk trouwens, wil ik verder ook niet ontkennen hoor. Dat is 1 van de dingen waar de Cell enorm sterk in is. en sneller dan wat mogelijk is op PC. Het kan alsnog op PC, maar hier zit wel een bottleneck kwa snelheid.

Een groot nadeel van de PC is het OS en de enorme hoeveelheid hardware profilen waar rekening mee moet worden gehouden. Daarom wordt de Cell niet toegepast in consumer PCs, omdat het niet compatibel is met Windows. Voor de PS3 is het feit dat het een uniek hardware platform is een groot voordeel, omdat er hierdoor specifiek voor ontwikkeld kan worden, daarbij gebruik makende van het potentieel van de chip.

Mijn werkervaring is vooral met multiplatform titels, waarin ik veel te maken heb met de technische voor en nadelen van de verschillende platforms. Deze spellen zien er altijd het beste uit op de PC, even los gezien van andere factoren waar de spelevaring uit bestaat. Kiik anders naar deze vergelijking van de graphics van Bad Company 2, om nog 1 van je eigen voorbeelden aan te halen: http://www.pcgames.de/scr...nal/2010/03/bc2_vgl_2.jpg Wees nou eens eerlijk, op welk platform ziet dit er het beste uit?

Spellen die exlusief worden ontwikkeld voor PS3 kunnen inderdaad erg mooi gemaakt worden. Zeker mooier dan wat bijvoorbeeld mogelijk is met een X360 exclusive. Spellen die exclusief gemaakt worden voor de PC, wat er wel een stuk minder zijn, kunnen er in mijn ervaring beter uitzien dan welk console spel dan ook. Multiplatform wint de PC grafisch gezien altijd. Als je bereid bent daarvoor te betalen dan, wat ik zelf niet echt ben en daarom heb ik ook zelf de voorkeur voor console.

"Ik heb ook proffesioneel 3D Animatie ervaring"
"Proffesionele workstationspuur"
"uit mijn eigen interesse en proffesionele ervaring met Grafisch 3D."

Je komt trouwens niet erg professioneel over indien je 'professioneel' nooit correct spelt :-)
/flauw

[Reactie gewijzigd door arbulus op 3 augustus 2010 01:54]

Je bent wel grappig, mijn pre-renderd punt laten vallen?
...pre-renderd zijn, terwijl dit technisch niet eens mogelijk is...
Ik heb er gewoonweg niet op gereageerd omdat het direct aangeeft dat jij je info googled en daarna hier gaat verkopen alsof je echte know how hebt. Ikzelf ben ook geen guru die alles weet, maar zo dom uit de hoek komen...

De Unreal engine dan weer FFVII aanhalen en dan roepen dat pre-renderd graphics technisch niet mogelijk zijn? En dan echt denken dat je punten schrijft die de PS3 plotseling niet laten doen wat ie elke dag gewoon aan het doen is? Of zie jij dat zelf niet op jouw HD beeld als een echte PS3 gamer (lees schijnheilige PC fanboi)

Er is n.l. een heel era geweest waarin graphics voornamelijk ge-prerenderd werden.
Bijna een decade lang werden games gespeeld met voornamelijk pre-renderd graphics. Die opmerking dat pre-renderd gamen onmogelijk is van jouw, geeft zo erg aan dat je niks afweet van al de dingen die je aan het opschrijven bent. Real time renderen van characters, enviroments, objecten en interactie daartussen is heel erg Next Gen. Vroeger was Pre-renderd standaard. Maar dat wist jij als echte multiplatform games developer niet?

Ik zie dat je weer hebt gegoogled, en dat je nu weer wat meer weet over de Cell en de RSX. Wat vind je nu eigenlijk van die VMX vector unit per core op de Cell of die Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines op de RSX?
En ik was niet eens begonnen over advanced Physics, maar goed dat je daar zelf over gelezen hebt. Is dat technologie die op de PC voorkomt eigenlijk, weet je ook het verschil tussen paralelle en seriele schakeling. Want die fill rate vergelijking van je is leuk, maar de PS3 resolutie is maxed op 1080p HD, dus waarom zou die RSX een grotere fillrate nodig hebben dan? Begrijp je zelf eigenlijk wel wat je allemaal googled?
Hogere resolutie vrijheid zoals op de PC heb je niet. Framerates en Resoluties hebben een max op Consoles.

Deze spellen zien er altijd het best uit op de PC
Ik denk dat jouw bril verkeerd omzat, een BFBC werd in eerste instantie niet eens gereleased op de PC omdat de Frostbite 1.0 te zwaar was voor moderne PC's. Lees Dice hun blog eens dan kom je er zelf wel achter wat een Next Gen engine voor problemen op de PC geeft. Dat ze zelfs SFX's niet zoals op de consoles kunnen renderen en naar nieuwe oplossingen moesten zoeken. Het is heel leerzaam om dat een keer door te lezen en wat meer over die verschillen te leren.

En BFBC2 vergelijken valt helemaal in het water. Op de PC op een 5830HD lopen characters heel houterig, niet zo vloeiend als op de PS3. Het lijkt wel alsof er houten mannetjes op mijn PC rondlopen, Vooral als ze interactie hebben is het ongelooflijk slecht. Je eigen character en interactie daaromheen renderd goed en vloeiend, maar de rest echt niet. Textures zijn mooi, maar de SFX's op de PC zijn erg flets en niet al de SFX's zie je terug in de PC versie. Daarnaast word de PC versie slecht ondersteund, al de patches updates etc, komen zoveel later dan op de Consoles. Als alles zoveel beter draaide op de PC, zou het toch niet zoveel tijd nodig hebben?

Multiplatformers, WINT de PC?
Zoals ik al zei, als je Texture geil bent, en die hoge resoluties jouw ding zijn, dan is dat ook echt je ding. Wil je toch wat meer zien, Zoals je zelf opbrengt, Advanced Physics vloeiende bewegingen en een enorm arsenaal aan SFX's die allemaal constant enabled zijn en real time in mooi 1080p HD renderen, dan moet je toch iets verder kijken.

En daarnaast, vernieuwende grafische technologie die nu naar de PC komt en een heleboel grafische features die consoles al een paar jaar real time renderen op de PC wil gaan introduceren met Tesselation. Als die PC zo goed draait waarom dan toch zo hard werken om motion blur ambient lighting en displacement mapping te introduceren op real time render levels? Dat geeft toch duidelijk aan dat ze ook dezelfde grafische SFX's willen gaan leveren, maar dat nog niet hebben op real time render levels.

Ik denk trouwens, Persoonlijk -mijn mening, dat het niet mogelijk gaat zijn zonder de nieuwe generatie CPU's. Die APU van AMD die ze op hun Fusion processor aanbrengen lijkt verdacht veel op een VMX unit van de Cell. Hij gaat ongeveer hetzelfde doen. Het is er geloof ik maar 1 voor de hele processor maar het is een stap in de goede richting. Die homogene processors zijn nog steeds winstgevend vandaar dat die productie maar niet stopt. Maar het is wel te erg verouderd zo langzamerhand. Word tijd voor Heterogene processors, komen we eindelijk een stap vooruit, technologisch.

En dan ook nog eens beweren dat ik overkom alsof de PS3 in alle opzichten superieur is, dan heb je echt niet begrepen wat ik allemaal geschreven heb. Ikzelf heb geen developer horen klagen over console development, behalve jijzelf als multi platform game developer. Nergens niet gelezen, wel dat ze met de steeds nieuwere firmware meer uit de PS3 kunnen halen, en dat het einde voorlopig nog niet in zicht is.

Ook heb ik veel gelezen over Bottlenecks op de PC, of het nu om grafische 3D animatie studio's en software gaat of game development. Northbridge -southbridge controllers -limited bandwith, directe communicatie beperkingen tussen CPU en GPU etc. Bottlenecks op de PC. Ik weet het na zoveel jaar te hebben gelezen inmiddels wel.

Maar ik heb ook duidelijk aangehaald op welke punten een PC de overhand heeft.
Hoge resolutie textures, en een uncapped Fps rate.
Dat is capped op consoles, maar ik vind zelf dat de caps hoog genoeg liggen voor vloeiende gameplay en graphic FX's van hoog niveau, iets wat ik graag terug zie in de toekomst op mijn PC.

Maar mijn eigen voorkeur gaat op dit moment uit naar de PS3, mede door de grafisch vooruitlopende technologie.
En goed spellen heb jij nodig om te googelen, dan krijg jij betere hits.

[Reactie gewijzigd door Zaxon op 3 augustus 2010 03:46]

Je kan wel een halve zin van me quoten en dan doen alsof ik iets anders beweer dan ik zei maar dan houd je jezelf gewoon voor de gek hoor. Tuurlijk is pre-renderen technisch mogelijk, dat geef ik toch zelf in mijn voorbeelden duidelijk aan?

Jij bent de gene die dit zei:
Om weer eens zomaar te roepen dat de PC in real time renderd, nou nou
Enviroments en objecten worden allemaal ge-prerenderd op de PC
Ik wees je erop dat dit onzin is. En dat het voor real-time 3D omgevingen (lees, alle moderne games) technisch niet eens mogelijk is om dit te pre-renderen. Ik geef een voorbeeld van een spel waarin achtergronden wel pre-rendered waren, FF VII, behoorlijk oud ondertussen.

Vervolgens zeg jij:
Er is n.l. een heel era geweest waarin graphics voornamelijk ge-prerenderd werden.
Bijna een decade lang werden games gespeeld met voornamelijk pre-renderd graphics. Die opmerking dat pre-renderd gamen onmogelijk is van jouw, geeft zo erg aan dat je niks afweet van al de dingen die je aan het opschrijven bent. Real time renderen van characters, enviroments, objecten en interactie daartussen is heel erg Next Gen. Vroeger was Pre-renderd standaard. Maar dat wist jij als echte multiplatform games developer niet?
Dat ontken ik dan toch helemaal niet? Ik geef zelfs een voorbeeld van een 10 jaar oud spel dat dit deed. Je snapt gewoon duidelijk niet wat m'n punt hier was; namelijk enkel dat die eerdere opmerking van je onzin was.

Heb je uberhaupt naar die screenshot gekeken van BC2? Het is toch gewoon duidelijk dat het er grafisch beter uit kan zien op PC met de juiste hardware?

"Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines" rechtstreeds uit de specifications gecopy&paste, klinkt mooi hoor. Ik ben geen low level hardware designer, dus verlicht me dan maar en leg me eens haarfijn uit hoe dat precies werkt aan de hand van jouw technische kennis, lijkt me interessant om te lezen. Ik heb hier trouwens heel wat gedetailleerdere specifications en informatie over de RSX en Cell liggen, maar dit kan ik helaas niet met je delen omdat dit confidential eigendom is van Sony, Nvidia en IBM en ik ga natuurlijk niet m'n NDA breachen om een discussie op het internet te winnen van een PS3 fanboy.

Wederom heb ik geen enkele problemen met je voorkeuren, enkel met het feit dat je gewoon onzin verkoopt. Je beschuldigt mij wel van googlen maar ik probeer tenminste een uitleg te geven van welke problemen bepaalde bottlenecks en nadelen van de verschillende platformen hebben. Jij gooit wel met veel technische termen, maar ik zie maar heel weinig onderbouwing en uitleg van hoe je denkt dat dit van toepassing/invloed is.

Je voorkeur is verder jouw keuze, een keuze die ik zelfs deel. Hoewel ik niet zo'n fan ben de -2 triggers op PS3 en XMB en PSN minder goed vind dan 360 dashboard en Live gaat mijn voorkeur op het moment naar de PS3. Veel meer exclusives die me aanspreken, die er nog fantastisch uitzien ook. En het einde is zeker niet in zicht, ze zullen er nog veel meer uit weten te persen. Wat de PS3 kan is erg indrukwekkend, daar zijn we het verder gewoon altijd over eens geweest.

Aardig dat je me nu al weer een 'PC fanboi' noemt trouwens. Het enige wat dat aantoont is dat je zelf een PS3 fanboy bent :-) Ik heb helemaal niets met PC gaming tegenwoordig. Mij boeit het namelijk geen zier dat de graphics op PC beter zijn tegenover de andere voordelen van de console platforms. Bovendien heb je weinig aan de technische voordelen van de PC als de spellen die je wilt spelen exclusive zijn op PS3 :-D

[Reactie gewijzigd door arbulus op 3 augustus 2010 12:29]

Ach zo, Pre-renderen is nu ineens wel lange tijd technisch gezien mogelijk geweest, maar ik lees dat je beweert dat het NU allemaal technisch niet meer mogelijk is. Terwijl rekenkracht van Next Gen platforms wel meer dan vertienvoudigd is. En voor Grafische bandwith hetzelfde. Om hoge mate van interactiviteit te bereiken is dat idd niet mogelijk met pre-renderd graphics. Maar om Pre-renderen als technisch gezien als niet mogelijk te verklaren, Wat jij dus wel hebt gedaan ook al draai je plotseling een andere richting op, is gewoon onzin.

Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines
Komt idd uit de specs die Sony voor de release had uitgebracht. De technische specs die volgens jouw alleen uit het openings verhaal bestonden. Ik heb idd niet die specs eronder gezet en er verder niet op gereageerd omdat een multi platform games developer zoals jijzelf dat zeker had moeten herkennen, ook de technische specs die erop volgden maar niet door mij eronder zijn gezet, dat had je zelf moeten herkennen het stond n.l. op tientallen websites voor 11 november 2006, en daarnaast heb jij zo'n innige band met Sony. Had dat nou eens gegoogeld, had je de onderbouwing van het openings verhaal zelf eens kunnen lezen.

Zoek verder zelf maar uit hoe dat allemaal werkt, gebruik daarbij je gedetaileerde specificaties van de tech die jouw multi platform gaming development bedrijf in bezit schijnt te hebben, dan kom je er zeker wel uit. Toshiba corporation niet vergeten in je NDA. Toshiba corporation heeft een slordige $500 miljoen in development van de Cell gestopt, om die zomaar te vergeten als Multi Platform games developer, nou nou

Wel jammer dat je informatie uit je gedetaileerde specificaties over de Cell en RSX die je van Sony, Nvidia, IBM en natuurlijk Toshiba corporation hebt gekregen niet kan delen, en niet eens versimpeld kan uitleggen zonder je NDA te breachen hoe die SFX's op de PS3 in real time renderen, en wat je er nu allemaal voor nodig hebt om dat te kunnen. Of een terugkoppeling kan geven over SFX's die de PS3 in real time -constant weet te renderen en waarom het PC platform zo hard werkt om ook op render niveau zulke SFX's te kunnen weergeven. En welke technologie het PC platform daarvoor gaat inzetten maar nog niet heeft. Dat zou je toch op zijn minst versimpeld moeten kunnen terugkoppelen, als een multi platform games developer.

Je manier van schrijven, zogenaamd gewichtig omdat je zoveel know how hebt uit de Multi Platform Games development industrie, maar grafisch-technisch niets kan onderbouwen met eigen kennis van zaken, behalve dan dat je af en toe wat googled en met vergelijkingen komt die helemaal nergens over gaan. Heeft allang aangegeven wat jij nou eigenlijk bent.

Ik heb die screenshot van jouw idd gewoon genegeerd. Ik kan ook PC games in full detail laten draaien voor een paar minuten en flink wat screenshots maken, zien die er mooi uit dan, maar framerate en playability daar moeten we het dan even niet over hebben. Staat je PS3 op SD resolutie dat je zelf niet ziet dat die HD graphics op PS3 helemaal niks tekort komen en dat gameplay met al SFX's enabled op een constante framerate vloeiend verloopt.
Hoe komt het dat je dat zelf niet waarneemt?

Wat zijn dat voor zogenaamde voorbeelden? Unreal engine, FFVII, Pre-renderen is onmogelijk, screenshots die nergens over gaan, fill rates vergelijken, PS3 bestaat 5 jaar, en dat voor een game developer die contacten heeft met Sony etc... Bayonetta? Sony heeft die Patch voor Bayonetta zelf ontwikkeld en uitgebracht, Sega wist er in eerste instantie niet eens vanaf. Ik heb Bayonetta sinds release en om van baanbrekende vooruitgang in laadtijd te spreken sinds de patch, wat een onzin, laadtijd verschil is iets sneller maar valt bijna niet eens op. Je hebt dat verhaal zeker ergens gegoogled en niet zelf ervaren, daar twijfel ik niet eens aan.

Ik reageer gewoon niet op dit soort onzin omdat het de plank helemaal mis slaat en niets maar dan ook niets aantoont. En daarna verkoop je deze totale onzin alsof je know how hebt uit de multi platform gaming development industrie? Wat lieg je nou man, als je echt zulke know how had, had je zeker met veel betere antwoorden en onderbouwing op de proppen kunnen komen. En zeker grafisch technisch gezien had je meer info dan ikzelf kunnen tonen. Ik ben maar een simpele 3D Animator en werk niet eens in games development.

Jij wilt aantonen dat de PC grafisch superieur is, kom dan met wat technische grafische SFX's van het PC platform, ikzelf kan er wel een paar voor je bedenken, maar ik blijf niet aan de gang. Jouw voorbeelden en antwoorden gaan helemaal nergens over en tonen niet aan waarom Hogere texture resolutie en een uncapped FPS rate voor betere graphics moeten zorgen. Ik geef zelfs nieuwe tech die naar de PC komt, en zelfs daar weet jij geen terugkoppeling aan te geven of over ook maar enig inzicht en kennis van zaken te spreken.

En dat voor een Multi Platform Games developer.
Ik weet wel wat jij eigenlijk bent.
Google nog even verder, jij leert er wel van natuurlijk, dat kan ik teruglezen in wat je over de Cell en RSX geleerd hebt.

[Reactie gewijzigd door Zaxon op 3 augustus 2010 23:00]

Tuurlijk is pre-renderen mogelijk. Het ligt er alleen aan voor welke toepassing. In Final Fantasy VII waren de omgevingen pre-renderd in 3D. Dit pre-renderd plaatje werd vervolgens als een 2D achtergrond gebruikt, waar de karakters die wel real-time gerenderd werden doorheen liepen. Dit werd gedaan, om zo een mooie en gedetaillerde achtergrond weer te geven zonder veel rekenkracht te hoeven gebruiken. Rekenkracht die de PS1 bevoorbeeld niet had. Omdat het plaatje van te voren gerenderd is, is het dus niet mogelijk om de camera vrij besturen waarbij de achtergrond van perspectief zou veranderen. De scene is namelijk maar vanuit een enkel perspectief gerenderd. Ook betekende dit dat shaduw en licht effecten niet in 3D toegepast konden worden op de achtergrond.

Een spel als Quake renderde in die tijd wel in real-time de omgeving, maar die bruine gangen waar je vrij en snel in kon bewegen in 1st person hadden natuurlijk niet zoveel detail en objecten als de achtergronden van Final Fantasy VII met z'n statische top-down view.

In 1996 was het dus al mogelijk omgevingen real-time te renderen op (onder andere) de PC:
The Quake engine is the game engine that was written to power 1996's Quake, written by id Software. It featured true 3D real-time rendering and is now licensed under the terms of the GNU General Public License (GPL).

Nu wil ik Quake kwa graphics natuurlijk niet vergelijken met huidgie games. Maar bij praktisch alle moderne 3D engines, worden mooie omgevingen nu real-time gerenderd. Dit kan natuurlijk omdat de hardware ondertussen een stuk verder is. Wat echter helaas niet mogelijk is, is om met deze engines de omgevingen te pre-renderen. Dat lijkt mij persoonlijk er simpel te bevatten.

Vrij duidelijk lijkt me dat toch allemaal, maar wederom, wat zeg jij:
Om weer eens zomaar te roepen dat de PC in real time renderd, nou nou
Enviroments en objecten worden allemaal ge-prerenderd op de PC
En dat is dus klinkkare onzin :-)

Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. We kunnen dus wel nog dagen lang met allerlei termen heen en weer gooien maar als je al niet kan bevatten wat een simpel concept als pre-renderen inhoudt er waarom dit niet mogelijk is voor een 3D omgeving in moderne games heeft dit niet veel zin.

Net zoals de manier waarop je doet voorkomen dat PS3 games op 1080p bij 48bbp gerenderd worden, terwijl dit simpel weg niet waar is. Het gaat hier niet om wat de HDMI poort kan vervoeren maar om wat de hardware die daar achter zit kan AANvoeren. Een 10 jaar oude PC video kaart zou via zijn VGA poort misschien wel 1600x1200 bij 32bpp kunnen uitsturen, maar kan natuurlijk niet een modern spel met deze resolutie en kleurdiepte weergeven in 3D. Om het simpel te houden voor je, in mijn auto gaat de teller ook tot 250, maar helaas haalt de motor dat niet.

Grafisch complexe spellen zoals Final Fantasy XIII lopen bijvoorbeeld in-game native op 720p. Dat spel ziet er alsnog geweldig uit verder, maar de PS3 heeft niet genoeg rekenkracht om de 3D wereld real-time in 1080p te renderen. De cut-scenes echter, en je voelt het misschien aankomen, zijn pre-renderd en worden wel in 'echt' 1080p weergegeven. Hier kan pre-renderen omdat het niet real-time hoeft.

Er zijn wel games die native 1080p zijn op PS3 natuurlijk. In de meeste gevallen zijn dit games die grafisch simpeler zijn en minder geavanceerde lighting en shading technieken gebruiken, zoals veel PSN games bijvoorbeeld. Deze houden rekenkracht over om deze extra resolutie weer te geven.

Als een high-end PC hebt, kan je veel games in 1080p draaien die op de PS3 in 720p draaien. Of soms zelfs minder, zoals Modern Warfare 2 dat op zowel X360 als PS3 native op 600p loopt. Lees voor de grap eens dit zowaar op een PS3 site geplaatste artikel http://www.psxextreme.com/ps3-news/5535.html
Dit is dus een resolutie 1024x600. Terwijl een high end PC het spel makkelijk kan draaien in 2560x1600 met alle effecten, filtering en anti-aliasing op de hoogste stand. En voor de duidelijkheid, dit gaat niet alleen om de resolutie van textures maar de resolutie van alle 3D modellen in de spel wereld. Als de PS3 dit ook kon, hadden Infinity Ward en Activision hier natuurlijk wel gebruik van gemaakt.

Kijk je echter naar wat je voor zo'n PC betaald echter.. tja, zelf heb ik het er niet voor over. Maar ik heb het dan ook alleen over de technische mogelijkheden.

Jij kijkt alleen naar de specs van de PS3, ziet wat mooie termen staan en gaat er dan vanuit dat dit allemaal zo maar altijd kan werken, en gebruikt vervolgens diezelfde termen als 'bewijs' van technische mogelijkheden. Ik ben zelf ook geen hardware designer verder. Laten we aub niet gaan doen alsof we allebei precies snappen hoe CPUs en GPUs op een low-level niveau in elkaar steken. Ik weet wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van wat kan met de huidige hardware, niet hoe de chips inelkaar zitten verder.

Ben trouwens niet zozeer ontwikkelaar maar manager van een Quality Assurance lab. Dit houdt in de praktijk in dat ik verantwoordelijk ben voor het testen van games voor ze op de markt komen. Bij multi-platform games zie je dus altijd goed alle verschillen tussen de platformen voorbij komen, en de verschillende problemen die overwonnen moeten worden om het op elk platform goed en stabiel draaiend te krijgen.

[Reactie gewijzigd door arbulus op 3 augustus 2010 23:48]

Nou kom je weer met een onsamenhangend bij elkaar geraapt google verhaal wat weer nergens over gaat, geen enkele terug koppeling over real time SFX's op render level niveau's of vloeiende Physics, waar je toch eerder over had geleerd. Verhaaltjes over resoluties en ineens met "native" aankomen terwijl je hiervoor niet eens wist wat met native bedoelt werd.
...ik zeg alleen maar...
Ja dat klopt, jij zegt alleen, inderdaad ja.
Maar onderbouwen met een onsamenhangend bij elkaar geraapt google verhaal, dat slaat echt de plank mis. Ik vind jouw leerprocess wel erg langzaam trouwens, misschien omdat je teveel niet begrijpt.

Wel jammer dat je nu weer Quake hebt gegoogled en met zwaar verouderde info weer zwaargewichtig gaat lopen doen, die zwaargewichtige (lees simpele) verhaaltjes van jouw dat is al jaren verouderde info, en voor velen algemeen bekent. Maar jij leert het nu pas lees ik dus.

..Ik lees alleen specs..
Ik denk dat ik meer dan genoeg technische grafische kennis voor je uiteen hebt gelegd waar je geen enkel terugkoppeling op hebt gegeven, misschien omdat je te kort komt over dit soort zaken en dat je eigenlijk niet weet wat je allemaal googled.

Ik heb nergens beweert dat ik alles van Processors en communicatie daartussen afweet. Maar de dingen die ik wel weet en waar ik naar uitkijk, daar kan jij niet eens op reageren, ik heb toch denk ikzelf een redelijk goed inzicht over hoe het een en ander werkt in verhouding met elkaar. Daar hoef je echt geen TU voor te volgen.

Heb je nog steeds niet gelezen wat een echte Games Developer zoals Dice (want jij bent dat nu plotseling niet meer lees ik) voor problemen heeft gehad met Bad Company 2. Dat zou heel leerzaam voor jouw zijn om die Blog eens te googelen.
Bad Company 2 gebruikte trouwens 1,7GB aan intern geheugen, zou dat nu echt zijn omdat het allemaal in real time gerenderd word, heb je wel enig idee wat voor rekenkracht je nodig hebt voor real time renderen met alle SFX's enabled.
Aangezien je uit de Quality Assurance komt en beweert dat Sony, Nvidia, IBM en Toshiba jouw hun gedetaileerde specs van de Cell en RSX hebben opgestuurd zou je daar toch wel een goed inzicht in moeten hebben nu.

Ik vraag mij toch echt af hoe het komt dat een outhouse Q&A company, want een inhouse Q&A zal je wel niet zijn -daar heb je veels te weinig kennis voor, aan zulke info komt. Wat ikzelf had gelezen is dat bedrijven die een Cluster met een PS3 SDK kit aanschaffen, alleen training van Sony krijgen om het maximum uit de SDK te halen. En die trainingen worden op verschillende niveau's gegeven. Welk niveau heb jij nu eigenlijk gevolgd. Dat Developers gedetaileerde informatie over hoe de architectuur van de Cell en de RSX in elkaar zitten krijgen, daar heb ik nog niet eerder over gelezen en kan volgens mij direct naar fabeltjes land worden weggeschreven. En zeker dat Q&A companies zulke Copyright Protected Technologies in huis hebben. Jouw bedrijf is zeker heeeel speciaal.

Real time renderen daar heb je rekenkracht en bandwith voor nodig. Daar komt een normale PC flink te kort, je Northbridge heeft een gelimiteerde bandwith, je southbridge ook. Communicatie tussen je CPU en GPU is ook erg gelimiteerd. Ik vroeg het jouw al eerder, heb je wel enig idee wat de verschillen tussen seriele en paralelle schakeling zijn. En dan bedoel ik niet alleen de Cores, maar het geheel intern. Ik las ook nog eens dat Southbridges sinds 2003 op de DHCP5 architectuur niet eens zijn aangepast, pas nu komen ze met weer vernieuwde Southbridges.
Of ben ik je nu al kwijt, en moet je weer flink gaan googelen.

Full range HDMI word in 48bpp weergeven, laat de PS3 nou net full range HDMI ondersteunen als standaard, maar ...jij zegt dus... dat dat niet zo is. Ja mooi verhaal hoor, lees daarnaast eens van welk merk je ook een HD hebt, die handleiding eens door. Op HDMI, 48bpp kleurdiepte. Full range HDMI als standaard, zal dat nou echt inhouden dat die bandwith niet haalbaar is op de PS3 ...omdat jij dat zegt... oooh...zeg dat dan

Weet je welke kleursystemen de PS3 gebruikt en welke er op de PC mogelijk zijn. Wat de beperkingen zijn van de verschillende kleursystemen in bpp en kleurenpalleten. Dat zou jij met jouw gedetaileerde info over de RSX toch makkelijk moeten kunnen opzoeken. Jij hebt daar helemaal geen bal verstand van. De verhaaltjes die jij brabbelt gaan echt nergens over, gewoon blijven roepen maar niet weten waar je het over hebt.

Een High end PC draait 1080p
Het HDMI 1080 progressive beeldsignaal is primair een beeldlijnen resolutie en DVI werkt toch echt beter in pixel resoluties. Weet je eigenlijk wel wat vectors zijn, ik heb het al eerder gezegd, appels met peren vergelijken, maar jij komt zoveel tekort dat je daarom niet weet waar je het nu weer over hebt. Ook mijn videokaart op HDMI zetten geeft niet zo een scherp beeld als op DVI, gewoonweg omdat videokaarten bandwith tekort komen om HDMI bandwith te kunnen gebruiken. Die fletse kleuren en onscherp beeld op HDMI zie je gewoon direct zelf op je scherm, daar heb je geen specs voor nodig. Dat is pas specs en marketing over resoluties klakkeloos overnemen en daarna nog hard gaan roepen ook.

Videokaarten zijn direct gegimped het moment dat ze in de Socket van je Mobo worden geplaatst. Ineens afhankelijk van Sockets, Controllers, gelimiteerde bandwith het is echt tot aan de dag van vandaag bekend hoezeer die bottlenecks je PC's performance gimpen.

hogere resolutie modellen
Ik wilde er eigenlijk niet eens op reageren, want je gebrekkige kennis komt weer naar boven. Je haalt hogere textuur resoluties met hogere polygoon modellen count door elkaar, je hebt niet helemaal begrepen wat je zonet had gegoogled.

Ik vraag mij trouwens af wat jouw vergelijkend beeldmateriaal is waarop je die PC zoveel grafisch geweld ziet maken. Ikzelf heb een redelijk nieuwe Samsung HD voor mijn PS3 en gebruik een 5830HD op een LED monitor uit maart 2010 als vergelijkend materiaal. Jij vergelijkt je PS3 op SD met je Laptop geloof ik.
Nu is die 5830HD misschien niet de absolute top, maar een duurder model zal grafisch weinig extra's te bieden hebben, DAN een Hogere Resolutie en een Hogere FPS. Maar dat is eigenlijk algemeen bekent voor iedereen die al wat langer een PC thuis heeft staan.

De technische know how die een Q&A Games tester volgens mij toch echt in huis hoort te hebben, dat vind ik niet naar voren komen in jouw verhaaltjes. Jij weet helemaal niets van waar je het nu eigenlijk over hebt. Dat komt overduidelijk naar voren door dat gebrabbel wat je allemaal opschrijft en door elkaar haalt en de voorbeelden en vergelijkingen die jij gebruikt. Als ik zo jouw verhaaltjes lees zou ik er bijna uit opmaken dat jouw Lab was gebruikt om Modern Warfare te testen. Mooi verhaal hoor.

Ik denk eigenlijk dat je hier de Role Player aan het uithangen bent, zoveel dingen door elkaar halen die niet gerelateerd zijn, jouw Lab word misschien gebruikt voor software Quality Assurance van administratie bedrijven of helpdesks.
Dat je voor Game Developers Q&A test...luchtballon
Ik probeer alleen maar simpele voorbeelden te geven om een punt duidelijk te maken op een begrijpbare manier. Dit kun je vervolgens een "onsamenhangend bij elkaar geraapt google verhaal wat weer nergens over gaat" noemen, maar geef dan eens aan waar ik fout zit.

Je roept dat wat ik zeg onzin is, maar in plaats van dit te onderbouwen betrek je er telkens nieuwe technische termen bij en vraagt me om die uit te leggen. Omdat ik dit niet zou kunnen denk je dan gelijk te hebben over het originele punt? Ik zal proberen het maar bij een paar punten te houden; als jij in elke post mijn argumenten met betrekking tot bepaalde punten negeert en in plaats van er op te reageren weer nieuwe onderwerpen aanboord.... Ik ben er ook wel een paar begonnen eerder trouwens, eerlijk is eerlijk, maar dit gaat zo nergens heen. Laten we bij een paar dingen blijven.

Ik wil ook niet bewijzen hier dat ik 'alles over alles' weet hoor. Die behoefte heb ik niet. Dat en het is niet zo :-) Ik probeer alleen aan te tonen dat veel van jouw claims onzin waren. In plaats van dat je daar inhoudelijk op reageert begin je nu steeds nieuwe claims te maken en vraagt mij om die te weerleggen. Als ik elke term waar jij mee gooit tot in detail uit moet gaan leggen kan ik wel een heel boek gaan schrijven hier, en daar heb ik gewoon geen zin in.

Ik ga m'n reacties maar wat korter proberen te houden. Nog een poging dan maar:

Ja, Quake is erg oud en z'n engine verouderd. Bedankt dat je me daar op wijst ik dacht dat het gisteren nog 1996 was. Ik gebruik Quake als voorbeeld omdat dit zwaar verouderde spel z'n omgeving en objecten real-time renderde. Zonder nog een uur door te zeiken dan, zeg me eens "Waar" of "Niet waar" op je eigen stelling:
Om weer eens zomaar te roepen dat de PC in real time renderd, nou nou
Enviroments en objecten worden allemaal ge-prerenderd op de PC
Gewoon een simpel antwoord graag. Worden alle omgevingen en objecten in de 3D wereld op PC geprerenderd? Ja of nee, niet zo moeilijk toch?

Verder nog even over HDMI dan. Yep, full range HDMI kan 1080p 48bpp. Yep, de PS3 ondersteunt dit. Ontken ik dit dan? Nee toch? HDMI is maar een aansluiting echter, zoals ik eerder aangeef, en verstuurd wat het aangevoerd krijgt door de hardware die er achter zit. Als een spel niet daadwerkelijk native gerenderd wordt in 1920x1080 met 48bpp, wat is dan nog het voordeel hiervan wat betreft hoe het spel er uiteindelijk uitziet? Leg me dat eens uit, ik ben benieuwd.

Nog maar een voorbeeld dan... Je kan ook DVDs afspelen met je PS3, en die upscalen naar 1080p via HDMI. Dat maakt de DVD nog geen 1080p natuurlijk, de native res veranderd niet. HDMI kan ook de nieuwe DTS en Dolby HD audio formaten versturen. Puur omdat de aansluiting en kabel dit kunnen, wil niet zeggen dat al het geluid dat je via een HDMI poort vervoert magisch HD audio wordt. Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat jij dit laatste beweert, maar aangeven dat wat HDMI wel of niet kan niet vrij vertaald kan worden naar wat de PS3 wel of niet kan.

Jij leest in de spec wat het maximale is wat een HDMI aansluiting kan doorsturen, leest dat de PS3 de volledige HDMI spec ondersteunt en vervolgens trek je schijnbaar de conclusie dat spellen op PS3 hier dus maximaal gebruik van kunnen maken. Helaas is dit gewoon niet waar.

Hier nog een relevant en recent artikel uit MCV (game industrie magazine) trouwens:
http://www.mcvuk.com/news...ending-3D-resolution-drop

Om je toch nog een puntje te laten scoren dan:
hogere resolutie modellen
Ik wilde er eigenlijk niet eens op reageren, want je gebrekkige kennis komt weer naar boven. Je haalt hogere textuur resoluties met hogere polygoon modellen count door elkaar, je hebt niet helemaal begrepen wat je zonet had gegoogled.
Ik zie dat ik inderdaad toch een beetje op m'n woorden moet letten :-) Hier is m'n woordkeus inderdaad wat ongelukkig. Op hogere resoluties zien de randen van de polygonen er wel minder gekarteld uit, en dus ziet de modellen er mooier uit mijns inziens. Jij zal als 3D animator hier ongetwijfeld meer over weten dan ik verder. Ik ben trouwens best bereid om het toe te geven wanneer ik fout zit, nu jij nog :-)

[Reactie gewijzigd door arbulus op 4 augustus 2010 14:51]

Ik lees dat je al veel van je zware kennis opgebouwd via jouw Q&A Games testing Lab en met de gedetaileerde specs van de Cell en RSX van Sony, IBM, NVidia en natuurlijk Toshiba corporation niet zomaar vergeten, niet meer zo hard naar voren drukt. De zogenaamde simpele voorbeelden van je sloegen absoluut nergens op, en tonen of onderbouwen de dingen die je hardop loopt te roepen niet aan. Vandaar dat ik het meeste gewoonweg negeerde, je zit misschien niet fout in je gegoogelde verhalen maar het is gewoon ongerelateerd.

-mijn zogenaamde onzin beweringen-
...vloeiende bewegingen van characters en objecten in full HD omgevingen met alle special FX's enabled, 48bpp kleurdiepte, vloeiend mooie Special FX's ingame -constant, 1080p HD op HDMI als standaard, en 3DHD graphics als enige platform waarop dit als native voor word ontwikkeld...
Geen enkel punt heb je met onderbouwingen van wat voor aard dan ook weerlegt.
Je raakt kant noch wal met je voorbeelden en zogenaamde zwaarwichtige uitleg die helemaal niets maar dan ook niets aantonen.

1080p Full HD op 48bpp kleurdiepte dat is wat mijn HD scherm weergeeft als ik 1080p spellen afspeel. De 1080p HD resolutie, of die nu zogenaamd geupscaled wordt of niet, daar heb ik het niet over. Wat mijn HD scherm weergeeft is 1080p in 48bpp, en dat zie ik duidelijk terug in de kwaliteit.
Daarnaast is hetzelfde niet mogelijk op mijn PC. Dat het niet mogelijk is komt door verschillende factoren, waar we een gezellige technische discussie over kunnen gaan voeren, maar dan moeten mensen wel weten waar ze het over hebben. Ik heb een goede kennis van hardware, software en grafisch technische applicaties en weet toch wel waar ik het over heb. Niet over alles en ongelimiteerd, maar op de vlakken waarin ik interesse had om mijzelf wat kennis rijker te maken. Uiteindelijk denk ik dat als je de 2 platformen naast elkaar zet en die vergelijking zelf maakt, dat er niets is wat de feiten kan weerspreken.

Pre-renderen is technisch makkelijk haalbaar, en absoluut niet onmogelijk. Misschien dat de mate van pre-renderen op de PC wat minder is dan complete gamewerelden en alle objecten op je scherm, dat zou misschien een heel klein beetje overdreven kunnen zijn, maar dat het nog steeds word gebruikt weet je doordat je intern geheugen zo volop word benut en grafisch geheugen op Videokaarten alleen maar groter word.

Het vlak waarop pre-renderen technisch niet haalbaar is, is om hoge mate van vloeiende interactiviteit met de objecten en omgeving te realiseren. Interactiviteit met pre-renderd graphics is technisch moeilijk te bereiken, nu is het wel zo dat er voor -geprogameerde interacties met pre-renderd graphics allang zijn voorgekomen in games. Maar real time interactiviteit is niet mogelijk. Dus objecten die geen interactiviteit met characters en de omgeving hebben, kunnen nog steeds worden ge-prerenderd. Op de PS3 gebeurt dit helemaal niet, alles word in real time gerenderd, characters, objecten, de omgeving en al de SFX's worden in real time gecrunched, gestreamed en gerenderd.

Ik ben niet iemand die schijnbaar conclusies trekt, ik heb meer dan genoeg technisch kunnen onderbouwen, en ik heb ook genoeg versimpeld uit een gezet. Wat wel gerelateerd was tot mijn beginpunten en niet zomaar random onsamenhangend geroep.

HDMI en DVI zijn beeldsignalen en kunnen niet worden gedefinieerd door de plug of het stekkertje. Je hebt een bepaalde kabel nodig, idd ja, om een bepaald signaal te kunnen weergeven. Maar dat het beeldsignalen zijn met ieder hun eigen kenmerken, verschillen in Mhz en bandwith, en zelfs gebruikte kleursystemen met verschillen in bpp en kleurpaletten staat vast. Dat ze allebei digitaal zijn, daarmee houd de vergelijking op. DVI is primair 24bpp en HDMI 48bpp. Dat PS3 developers in 24bpp ontwikkelen daar geloof ik helemaal niks van, dat roep jij maar, developers gebruiken gewoon een kleursysteem dat ze willen gaan gebruiken en 2x HDMI kleursystemen die niet op DVI voorkomen zijn 48bpp.

Het moment dat je de PC of PS3 aanzet, word dat signaal gewoon gebruikt, met al zijn kenmerken en specificaties, maar dan moet je hardware dat wel volledig kunnen aansturen. Als er beperkingen zijn doordat b.v. een bepaald kleursysteem niet beschikbaar is, dan krijg je dat meteen te zien ook. Je hebt al eerder wat lopen roepen over dat kunnen aansturen, maar ik weet al dat jij niet weet wat je zelf allemaal door elkaar haalt, vandaar dat ik er niet op reageerde. En een hoger scherm resolutie maakt een spel niet mooier, je krijgt alleen meer van de environment te zien.

Hogere resoluties hebben niets te maken met de polygonen count van modellen. Hoe meer polygonen je gebruikt hoe strakker een model eruit komt te zien. Om hoog polygoon count modellen vloeiend neer te zetten, daar heb je hoge rekenkracht voor nodig. Textures kleden je model aan, hoge resolutie texture maps zorgen er in feite voor dat je model er mooier aangekleed uitziet. Een goede balans van Textures en Modellen zorgt voor het beste resultaat. Of je met textures alleen hetzelfde resultaat kan bereiken, daar kan je over discuseren, maar dat ga ik niet doen.

Ik heb gisteren trouwens Heavy Rain ontvangen.
Dat is pas een grafisch hoogstandje, ik dacht eerst dat het zo'n overhyped item was, maar nu ikzelf zo'n 30-40% van dat spel heb gezien ben ik toch behoorlijk onder de indruk van de grafische tech die deze studio even tentoonsteld. Denk overigens niet dat een hogere resolutie, het spel is in 720p, dit spel mooier zou maken. Dat doen kleuren en SFX's overigens wel.

[Reactie gewijzigd door Zaxon op 6 augustus 2010 02:34]

1)Er zijn tientallen spellen op de PS3 die 1080p als native resolutie renderen.
Jij hebt zeker geen PS3 naast je PC anders wist je dat wel.
Of jij weet niet dat de PS3 een heleboel renderd in 720p en dat vervolgens upscaled naar 1080p? :)

Noem anders maar eens een aantal games die 1080p als native output hebben... ;) Ik ken weinig tot geen console games die 1080p als native output hebben.

Het is leuk als het op de doos staat, dat die 1080p output heeft, maar dat wil natuurlijk niet gelijk zeggen dat ie native 1080p beelden uit kan poepen.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 1 augustus 2010 12:29]

• Ten vijfde maakt DVI vs. HDMI helemaal niets uit. En HDMI vs HDMI al helemaal niet. Dit ligt volledig aan de gebruikte videokaart en recente grafische kaarten beschikbaar voor PC zijn ver superieur in vergelijking met de PS3, evenals de grafische pracht die er mee mogelijk is.
Sterker nog: het signaal voor beeld in HDMI is gewoon een DVI signaal. Enige verschil met DVI en HDMI is dat HDMI er ook (digitaal) geluid bij heeft. :)
De trots van Nederland :D:D
Nja, naast Killzone hebben ze nog niet echt een topper uitgebracht volgens mij. Nee, neem dan Davilex met A2 racer.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 30 juli 2010 11:24]

Dat waren in ieder geval binnen Nederland best wel toppers hoor :P
Zowat iedereen die ik ken heeft ze wel gespeelt. Wel jammer dat die games meestal vol bugs zaten.
:D de aller eerste keer dat ik naar de HCC beurs ben geweest... Samen met mijn vader :P
Het spel was net uitgebracht en ik mocht hem kopen... Geweldig spel, super veel lol mee gehad!!!

Maar toch is Killzone 1 van de beste Nederlandse spel reeksen, miss wel de enigste met een Tripple A status

Edit:
Owh wacht ik lees net hieronder de eerste echte Tripple A game vanuit NL... Jazz Jackrabbit
Dom dat ik die ben vergeten

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 30 juli 2010 12:23]

Goh, Guerilla heeft best veel woorden nodig om uit te leggen dat ze wat met ideetjes aan het spelen waarvan het merendeel nooit het levenslicht zal zien.
Wat wordt hier bedoeld met een IP?

"We zijn volop bezig met een nieuw IP, en we staan nu op het punt om daar een aantal key players op te zetten"
"Intellectual Property"

http://en.wikipedia.org/wiki/Intellectual_property

[Reactie gewijzigd door LDenninger op 30 juli 2010 15:34]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True