E3: Killzone 3

Grotere levels

Hermen Hulst, directeur van de Amsterdamse ontwikkelaar Guerilla Games, was hoogstpersoonlijk in Los Angeles aanwezig om een toelichting te geven op Killzone 3, de shooter in 2011 moet verschijnen. Hulst had het enorme podium voor zich alleen tijdens de persconferentie van Sony, waar hij het aanwezige publiek de game in 3d liet bekijken op een scherm met een diagonaal van een meter of tien. Later in de week was Hulst aanwezig op de E3-stand van de uitgever, waar hij dieper inging op de materie. Op de stand was de game bovendien speelbaar, zowel in 2d als in 3d.

In zijn presentatie liet Hulst vooral merken dat hij trots was op de technische vooruitgang die zijn team geboekt heeft. Zo is de in eigen huis ontwikkelde engine van het spel flink opgevoerd, waardoor levels in Killzone 3 tot tien keer zo groot kunnen zijn als in de voorganger. Die grotere levels zijn er niet alleen maar voor de sier; de leveldesigners gebruiken de extra ruimte om in elk level verschillende routes aan te leggen waarlangs spelers hun doel kunnen bereiken.

* Plaatsing

De verbeteringen maken niet alleen grotere levels mogelijk, maar zorgen er ook voor dat er veel meer objecten in levels geplaatst kunnen worden. Dat zou de aankleding sfeervoller en realistischer moeten maken. En er zijn meer technische verbeteringen, zoals de vier streaming-systemen in de engine. Daarvan is er een speciaal voor audio, zodat Guerrilla geluiden nu veel beter in de ruimte kan plaatsen, zo vertelde de trotse directeur.

Hulst deed ook alvast de grote lijnen van het verhaal van Killzone 3 uit de doeken. De gebeurtenissen in het nieuwe deel sluiten naadloos aan op die in het tweede deel. Visari, de leider van de Helghast, is dan wel verslagen, zijn leger is dat allerminst. Na het wegvallen van de keizer is een machtsstrijd uitgebroken tussen de twee belangrijkste generaals uit zijn leger. Deze strijd zorgt ervoor dat de Helghast in rap tempo nieuwe technologieën ontwikkelen. Dat maakt weer dat de overgebleven ISA-troepen nauwelijks de vruchten van hun overwinning kunnen plukken - integendeel, ze krijgen het alleen maar zwaarder.

Killzone 3 Review van 25 februari 2011
Killzone 3 Video van 31 januari 2011
Killzone 3 Video van 10 januari 2011