Door Paul Hulsebosch

Redacteur

E3: Killzone 3

27-06-2010 • 09:00

29

Multipage-opmaak

Grotere levels

Hermen Hulst, directeur van de Amsterdamse ontwikkelaar Guerilla Games, was hoogstpersoonlijk in Los Angeles aanwezig om een toelichting te geven op Killzone 3, de shooter in 2011 moet verschijnen. Hulst had het enorme podium voor zich alleen tijdens de persconferentie van Sony, waar hij het aanwezige publiek de game in 3d liet bekijken op een scherm met een diagonaal van een meter of tien. Later in de week was Hulst aanwezig op de E3-stand van de uitgever, waar hij dieper inging op de materie. Op de stand was de game bovendien speelbaar, zowel in 2d als in 3d.

In zijn presentatie liet Hulst vooral merken dat hij trots was op de technische vooruitgang die zijn team geboekt heeft. Zo is de in eigen huis ontwikkelde engine van het spel flink opgevoerd, waardoor levels in Killzone 3 tot tien keer zo groot kunnen zijn als in de voorganger. Die grotere levels zijn er niet alleen maar voor de sier; de leveldesigners gebruiken de extra ruimte om in elk level verschillende routes aan te leggen waarlangs spelers hun doel kunnen bereiken.

Killzone 3

* Plaatsing

De verbeteringen maken niet alleen grotere levels mogelijk, maar zorgen er ook voor dat er veel meer objecten in levels geplaatst kunnen worden. Dat zou de aankleding sfeervoller en realistischer moeten maken. En er zijn meer technische verbeteringen, zoals de vier streaming-systemen in de engine. Daarvan is er een speciaal voor audio, zodat Guerrilla geluiden nu veel beter in de ruimte kan plaatsen, zo vertelde de trotse directeur.

Hulst deed ook alvast de grote lijnen van het verhaal van Killzone 3 uit de doeken. De gebeurtenissen in het nieuwe deel sluiten naadloos aan op die in het tweede deel. Visari, de leider van de Helghast, is dan wel verslagen, zijn leger is dat allerminst. Na het wegvallen van de keizer is een machtsstrijd uitgebroken tussen de twee belangrijkste generaals uit zijn leger. Deze strijd zorgt ervoor dat de Helghast in rap tempo nieuwe technologieën ontwikkelen. Dat maakt weer dat de overgebleven ISA-troepen nauwelijks de vruchten van hun overwinning kunnen plukken - integendeel, ze krijgen het alleen maar zwaarder.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Boorplatform

Als we Hulst mogen geloven, was het level dat op de E3 gespeeld kon worden, een flink deel van het vierde level van het spel. In dit level treffen we op een bergachtig en besneeuwd deel van Helghan een aantal olie-installaties van de Helghast aan. De basis die aangevallen dient te worden, is een enorm roestig platform vol buizen en kranen en Helghast-verdedigers.

De actie is direct hectisch, met mitrailleurvuur dat van verschillende kanten op je afkomt. Nadat de eerste tegenstanders zijn uitgeschakeld, duikt een Helghast-heli op, die met raketten neergehaald kan worden. De chopper boort zich vervolgens in het platform, wat tot een enorme ontploffing en dito ravage leidt, al is de vijand daar nog lang niet mee verslagen. In een volgend deel vlieg je zelf rond de basis, gezeten achter een ratelende mini-gun. Het doel is dan om een aantal stevige olieleidingen te vernielen, die langs het platform omhoog lopen.

* Jetpack

Boordschutter spelen is natuurlijk altijd leuk, maar het is nog veel leuker om zelf te kunnen vliegen, zeker als je tegelijkertijd kunt schieten. Daarvoor hebben de Helghast een zwaarbewapende jetpack ontwikkeld. Uiteraard krijg je in de loop van het spel de mogelijkheid om zelf zo'n pack op je rug te binden, en ook in onze demo was dat het geval. Het leverde verreweg de spannendste momenten op.

Guerrilla heeft goed nagedacht over de jetpack en er geen almachtig apparaat van gemaakt. In feite vlieg je er niet echt mee, maar wordt je door het ding een flink eind de lucht in geschoten. Eenmaal in de lucht kun je nog één keer een boost geven, wat je vooruit doet schieten. Het mooie is dat beide doseerbaar zijn, zodat je behoorlijk nauwkeurig kunt uitkienen waar je terechtkomt, al duurt het even voor je de besturing onder de knie hebt. Bovendien heeft de jetpack een stevige ondergrond nodig. Als je valt, kun je jezelf er dus niet mee redden, en vanaf water kun je ook niet starten. Logisch, want met zo'n brok metaal op je rug zou je eigenlijk als een baksteen moeten zinken.

Killzone 3

Naast uitstapjes met vliegtuig, chopper en jetpack zul je het grootste gedeelte van het spel te voet door de gebouwen van de Helghast zwerven. De meeste spanning in Killzone 3 zit zoals gebruikelijk weer in de close quarters combat. Hoewel er inderdaad verschillende routes door de levels zijn, heeft Guerrilla wel een aantal knelpunten ingebouwd waar je langs moet zien te komen.

Nieuw is wat Hulst het Brutal Melee System noemt, en dat systeem komt in de nauwe gangen goed van pas. Mochten een Helghast al te dichtbij gekomen zijn, dan kun je ze uitschakelen door de kolf van je geweer of de hiel van je laars in zijn gezicht te planten, en dat wordt natuurlijk allemaal smakelijk in beeld gebracht.

Kille wereld

Helghan ziet er in Killzone 3 nog steeds uit als de kille wereld van de vorige delen, met veel staal en veel koele kleuren. Wel heeft Guerrilla duidelijk meer detail in de wereld gestopt. Hulst beloofde wel dat er meer variatie in Killzone 3 komt en dat we niet alleen het vertrouwde ijzige deel van de planeet te zien krijgen. Bovendien zou de finale van het spel zich niet op het oppervlak van de planeet afspelen, maar ergens in de ruimte.

Killzone 3

* Diepte

Hoewel Killzone 3 nog lang niet af is, durfde Sony het aan om niet alleen de standaard-, maar ook de 3d-versie te laten spelen. We konden dezelfde demo op een andere console in 3d doorlopen, zodat er een goede vergelijking gemaakt kon worden. En ook in 3d ziet het spel er prima uit. Tijdens de E3 spraken we met Mick Hocking, hoofd van Sony's Stereoscopic 3D Team. Die maakte duidelijk dat de PlayStation 3 op dit moment alleen 3d-beelden met een resolutie van 720p uit kan sturen. Later dit jaar volgt een update waarmee 3d-beeld in 1080p bekeken kan worden, met een frequentie van 24Hz. Killzone 3 in 2d kan wel met 1080p-resolutie worden bekeken, maar de 3d-modus van het spel blijft beperkt tot 720p met upscaling.

In de praktijk is daar niets van te merken, al komt dat ook omdat kijken door een shutterbril toch een iets waziger beeld oplevert dan 2d. De dieptewerking is echter prima en voegt ook echt iets toe aan het spel. Zo zie je bloedspetters op je beeld als je geraakt wordt. Als je in 3d speelt, zie je dat die camera een bol is, die als een onzichtbare cocon om je heen hangt. Onrealistisch, maar het geeft wel een ruimtelijk gevoel, net als je crosshair, die in de lucht voor je zweeft.

* Lastig

Kijken in 3d geeft natuurlijk ook meer informatie over de positie van je tegenstanders en volgens Hulst wordt het mikken daardoor makkelijker. In theorie is dat vast waar, maar het komt niet helemaal overeen met onze ervaringen. Vooral het gevecht aan het einde van de demo, waarin je het opneemt tegen drie Helghast met jetpacks, was lastiger in 3d dan in 2d. Door de extra informatie die je krijgt, vonden wij het juist moeilijker om te mikken: volgens ons is het makkelijker om een punt in een 2d-vlak te kiezen dan in een 3d-ruimte, al kan dat natuurlijk een kwestie van wennen zijn. Killzone 3 is en blijft een hectisch spel, waarin je erg weinig tijd hebt om te reageren en misschien vergt het enige oefening om de diepte-informatie goed te gebruiken.

Killzone 3

Desolaat

In de demo was Helghan nog steeds koud, grijs, desolaat en bloederig, maar de wereld ziet er wel een stuk beter uit dan in de vorige delen. De verbeteringen aan de engine zijn duidelijk zichtbaar. Guerrilla's Herman Hulst beloofde meer afwisseling in het landschap, en dat maakt nieuwsgierig. De actie is er ondertussen alleen maar heftiger op geworden, met veel close quarters battle, waarbij je nu letterlijk tegenstanders van je af kunt slaan, en een erg geslaagde jetpack. De mogelijkheid om in 3d te spelen maakt het er alleen nog maar mooier op. Daarmee is Killzone 3 misschien wel de meest veelbelovende game van de hele E3 - het was in ieder geval de demonstratie die de meeste indruk op ons maakte.

Titel Killzone 3
Killzone 3
Platform PlayStation 3
Ontwikkelaar Guerrilla Games
Uitgever Sony
Releasedatum 2011
Killzone 3Killzone 3Killzone 3Killzone 3Killzone 3Killzone 3Killzone 3Killzone 3Killzone 3

Lees meer

Killzone 3
Killzone 3 Video van 31 januari 2011
Killzone 3
Killzone 3 Video van 10 januari 2011
Nieuwe beelden Killzone 3 uitgelekt
Nieuwe beelden Killzone 3 uitgelekt Nieuws van 6 december 2010
Killzone 3
Killzone 3 Video van 11 oktober 2010
Tweakers.net op de E3
Tweakers.net op de E3 .Geek van 13 juni 2010
Video: Killzone 3
Video: Killzone 3 Nieuws van 4 juni 2010
Sony bevestigt komst Killzone 3
Sony bevestigt komst Killzone 3 Nieuws van 22 maart 2010
Sony en Guerrilla lanceren Killzone 2
Sony en Guerrilla lanceren Killzone 2 Nieuws van 27 februari 2009
Is Killzone 2 wel echt zo goed?
Is Killzone 2 wel echt zo goed? .Geek van 27 februari 2009
Video: Killzone 2
Video: Killzone 2 Nieuws van 28 oktober 2008

Reacties (29)

29
29
6
0
0
4
Wijzig sortering
deze game ziet er echt prachtig uit,
zeer onde de indruk van de E3 presentatie.

de actie is scherp, hard en omdat de omgevingen wat groter zijn komt de AI inderdaad zichtbaar beter tot zijn recht.

afgezien van kirby epic yarn mijn favoriet op de show.
dat hij in 3D draait in indrukwekkend..
en al zal ik de eerste tijd geen 3D tv kopen blijft het erg knap van de ontwikkelaars.

lekker intens... moet dan alleen wel een ps3 kopen....
Ergens is het toch jammer dat zo'n mooie game als deze PS3 only is. Ik denk dat op de PC dit een leuke game zou zijn, qua multiplayer misschien wel net zo populair kan worden als toentertijd Counterstrike (als je ziet hoe populair KZ 2 was op de PS3, althans dat is het beeld wat ik erbij heb). Ziet er verder qua graphics wel oké uit, ik denk dat je op de PC misschien wel veel meer uit deze game zou kunnen halen qua graphics, denk aan Crysis bijv. :)

[Reactie gewijzigd door __1337__ op 27 juli 2024 00:27]

Ben ik helemaal met je eens en ik denk dat dit ook zelfs nog wel opgaat voor KZ 2, kunnen ze gelijk wat aan die inputlag doen en mischien ook daar qua graphics meer eruit halen. Maargoed voor Sony is het denk ik wel goed dat ze PS3 only games hebben, binden ze klanten mee of halen ze mischien wel mee over om een PS3 aan te schaffen..
Ik ben het met elmalonl eens...

Ik WIL enthousiast zijn voor deze game... Maar Killzone 2 heb ik ook niet echt iets mee gekund vanwege de enorm sluggish besturing ben ik het na een kwartiertje echt alweer zat... Er zit zelfs 'input lag' in de menu's in het spel :(

Er zijn veel mensen die claimen dat dat niet zo is... Maar die gamen denk ik altijd op een oude lcd tv die uit zichzelf al veel input lag heeft zodat ze 't niet merken ofzoiets.

+ 3D en mooie graphics zijn heel erg leuk... Maar game nu altijd op een native 1080p monitor, en die 720p games zien daar toch niet half zo leuk uit... Ze zien er zelfs minder goed uit dan op een native 720p scherm... Waarom zorgen ze niet eerst eens gewoon dat die games native op 1080p draaien! Al die 3D schermen zijn ook 1080p...

zie je het al voor je? net nieuwe 3d monitor, ps3 aangeschaft: ''YES, ff killzone 3 spelen! :) ''

''... oh shit... dat ziet er blurry uit... 720p game op 1080p monitor + 3d... BLURR''

:o
dus omdat je killzone 2 een kwartier hebt gespeeld is het slecht? ik was na 10 minuten wel gewend aan die input lag ( ja hij was er dus :O )

Nee ik game niet op een oude LCD, en als je niet kan spelen omdat er 2 ms verschil in de reactiesnelheid van je scherm zit moet je even naar de doctor om je bovennatuurlijke reflexen te laten testen want misschien krijg je wel een nobelprijs. :+

verder zeggen ze toch dat ze werken aan 1080p 3d op 24hz :? en wie zegt dat die wazigheid niet aan het scherm ligt? misschien ziet het er op die nieuwe Panasonic plasma tv met 3d er wel gewoon prachtig uit.

je post raakt kant nog wal, vooral als het spel pas in 2011 uitkomt en die update voor 1080p 3d er al lang is. 8)7

</troll>

[Reactie gewijzigd door Shakesbeer_NL op 27 juli 2024 00:27]

Ik heb killzone 2 wel langer gespeeld dan een kwartier... Ik zei niet dat ik het spel al na een kwartier zat was, maar misschien niet helemaal duidelijk :P

Maar als jij denkt dat de input lag maar 2 ms (zoek eens op hoe weinig dat is, je hebt mazzel als je scherm al werkelijk zo snel is) is, dan moet jij misschien ook even langs de arts ;)

Jullie moeten me niet verkeerd opvatten, Killzone 2 is voor zover ik hem heb gespeeld (steeds maar een kwartier tot twintig minuten dus :P) een heel tof spel, maar sorry hoor, zulke extreme sluggish controlls zijn gewoonweg niet nodig en gewoon een zwaar staaltje brak programmeerwerk... Hebben ze zelf uiteindelijk na maanden ' ontkennen dat 't er was ' ook zelf toegegeven...
En als je zoals ik van PC shooters afkomt, die meestal op 60 FPS draaien en helemaal geen input lag whatsoever hebben (meeste console games wel een klein beetje al) was KZ2 wel heel erg schrikken...

Dat ze werken aan 1080p heb ik niet gelezen, shame on me, dus dat punt trek ik direct terug! Ik bedoelde ook meer Ps3 spellen over 't algemeen: die mogen van mij best eerst allemaal eens netjes op 1080p gaan draaien, of nadenken over 60 fps en DAN pas nadenken over 3d... Omdat ik liever een soepel besturend/lopende 1080p game heb dan per se 3d ;) Laatstgenoemde lukt meeste devs zelfs vaak al niet op 720p, dus als deze jongens dat lukt met Killzone 3: heel veel respect! Zelfs zonder 3d zou ik dat al fantastisch vinden!

Als de controlls beter zijn (sorry jongens, voor mij gewoon belangrijker dan welke 3d functie dan ook) ben ik al van de partij. Ik wacht het alleen wel ffkes af ;) Ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door Brutal1ty op 27 juli 2024 00:27]

Na een kwartiertje? Wauw, je hebt wel echt je best gedaan hé? Ik keek geweldig uit naar Killzone 2, maar met de launch ebde dat aardig weg, tot een vriend de game meenam naar een LAN en ik aan één ruk door tot vier uur 's nachts heb zitten spelen: ik vond hem briljant. Misschien was er een inputlag, achteraf gezien is dat best mogelijk, maar omdat de hele game langzamer speelt (en onder andere daardoor veel realistischer dan bijv. COD4 of BF:BC2) heb ik er nergens last van gehad. Ook niet in multiplayer.
Je 1080p-3D-argument slaat natuurlijk hel-le-maal nergens op, bovendien vind ik het al een hele prestatie als ze de game grafisch zoveel hebben kunnen verbeteren als tweakers.net zegt, en hem toch nu al in 2d op 1080p kunnen laten draaien ipv de 720 van deel 2.
Ik snap de hele heisa rondom 1080p ook niet, het verschil met 720p ga je met het blote oog niet zien.

Voor de rest zal KZ3 dit keer echt met een verbeterde gameplay moeten komen dan KZ2 anders laat ik hem dit keer toch echt liggen en gaat mijn 60 euro naar een andere bestemming. De besturing was gewoon echt slecht, wobbly, indirect, gewoon gameplay verpestend.

Dat je ook een realistischere besturing kunt neerzetten heeft Dice met Bad Company wederom bewezen. Het hoeft niet zo te zijn als de COD serie, maar KZ2 was wel weer teveel de verkeerde kant op.
Het verschil tussen 720p en 1080p ga je niet ''goed'' zien misschien op huiskamer afstand op een redelijk kleine tv... Maar als je een 1080p tv hebt en daar 720p games op afspeelt, zie je dat gelijk... is ook een stuk minder mooi dan 720p op een 720p tv..

Dus dan zie je het op elke afstand zekerweten wel ;)

Zit je dichtbij je scherm of game je op een monitor zoals ik, zie je het verschil zoiezo al, en die 720p games op een 1080p scherm = fuzzy beeld helaas...

Gamen op niet-native resolutie is eigenlijk gewoon ruk. En elke gamer zal 't daar mee eens zijn.

Maarjah word toch wachten op next gen consoles en dan hopen op full-hd (eventueel 3d) en 60 fps spellen *kwijlt* tot die tijd doe ik 't wel met m'n fuzzy-ps3 en mn pc'tje.
als je de gamepklay verspest vond dan heb je de game gewoon geen kans gegeven en jezelf teveel aan de online anti-KZ2-besturingshype gegeven. Zonde je hebt één van de beste onine shooters ooit gemist door het geen kans te "willen" geven.
Ziet er goed uit. Beetje jammer dat sinds ik de flash player heb geüpdate de Hires filmpjes voor geen meter meer lopen... doe bijvoorbeeld eens silverlight player implementeren tweakers.
Bij mij draait ie ook echt slecht, en dat zou toch echt niet hoeven met mijn pc (amd955+ati5770+win7-64+firefox). Heb inderdaad net mijn flashplayer ge-update.
Het lijkt ook of mijn 20mbit internet het niet aan kan, maar als ik hem pauzeer dan pre-buffered die helemaal niet. Kan tweakers niet gewoon youtube gebruiken, werkt echt 100x beter
Yup, bij mij ook. Flash versie 10.1.
heb zelfs een speedtest gedaan omdat ik dacht dat mijn internet snelheid niet goed was. (had net ook een ziggo storing dus dacht... misschien nog niet alles ok...?) (gebruik flash 10.1 onder ubuntu 10.04). Maar please geen silverlight dan kan ik het helemaal wel vergeten onder ubuntu draait dat de helft van de tijd ook niet. beter <video> tags gebruiken in de toekomst??

hoe dan ook ik speel op dit moment killzone 2 dit is mijn eerste shooter game naar een lange tijd op een console (altijd op pc gespeeld, en nu nog steeds, maar een PS3 gekocht voor blu-ray en ook maar killzone erbij) los van dat ik mij erg dronken en erg onhandig voel met die joypad geen echte lag gemerkt. Ik vind het een leuk spel maar vind het minder dan de gameplay van bijv. MWbc2 of CoD maar wel vermakelijk. Online heb ik 1x geprobeerd en na 10 binnen een halve minuut dood te zijn gegaan maar even weer gelaten. hopenlijk ga ik wennen aan die controler anders exit shooters op console voor mij, en terug naar muis en toetsenbord. Toch lijkt deel 3 wel cool, geeft een beetje het gevoel van de winter scenes uit crysis qua gevoel.

[Reactie gewijzigd door DummyXL op 27 juli 2024 00:27]

Ja kan het filmpje ook niet normaal afspelen hier. Constant 100% CPU en hapert als een malle.
killzone 2 zag er ook wel mooi uit, niets mis mee, alleen gameplay was gewoon uien.
je had er vertraging bij de bewegingen die je maakte, voelde niet echt lekker aan. ga me niet weer door de gamehyp laten slepen,
Vertraging bij de bewegingen voelde bij mij juist aan als een verademing op die arcade bewegingen van, ik noem maar wat, een call of duty. GG, houdt die realistischere bewegingen aub!
ik vond die bewegingen ook prima, alleen vond ik het echt extreem gaar dat ik niet zelf de knopjes kon instellen. ik hoop maar dat ze die consolebetutteling er niet in blijven houden, maar ik vrees het ergste.
Nog niemand opgevallen dat meneer in een shirtje door de vrieskou loopt? Of ben ik te scherp voor de zondagochtend?

[Reactie gewijzigd door ozothebozo op 27 juli 2024 00:27]

Dat is idd op heel veel plekken opgemerkt. Maar je zult zien dat vele fans het zullen verdedigen als tough guy lol
Dat filmpje loopt echt zwaar ruk. Hier ook net een nieuwe java
dankzij 3D nu ook 1080P :)
het enige voordeel aan 3D voor 88% van de PS3 eigenaren, want die 88% kopen nooit een 3d tv behalve als hun tv over 8 jaar stuk gaat. :+
1080p in killzone 3...wat moet ik me daarbij voorstellen, ingame filmpjes ofzo? De hardware van de consoles is dusdanig achterhaald dat 720p al een groot probleem is met huidige graphics en 1080p dus volstrekt onhaalbaar lijkt me. Voor 3D zullen ze vast ook wel een hoop detail gaan inleveren. 1080p op consoles is alleen weggelegd voor niet al te veeleisende games en anders de PS4...
wat een onzin, je kan elke resolutie handhaven.
het licht er alleen aan hoe jij je game schrijft, als je een ps3 exlusive maakt is het veel eenvoudiger om 1080P/60fps te krijgen dan cross-platform (zie ook Gran Tursismo 1080P en 60fps)

gigantisch geklep in de ruimte want er zijn genoeg spellen die 1080P native zijn en een paar die ook nog eens 60fps zijn :+
ja op de xbox360 zijn bijna alle first-party spellen 567P en is 1080P eigenlijk alleen maar droom, aangezien de xbox360 origineel met EDRAM niet ontworpen is om meer dan 720P weer te geven.

[Reactie gewijzigd door stewie op 27 juli 2024 00:27]

Kom op zeg, ik kraam helemaal geen onzin uit want het overgrote deel is 720p (meestal dan, PS3 haalt dat niet eens altijd) en 1080p is vooral voor minder zware spellen als wipeout weggelegd. Exclusives als uncharted, god of war, heavy rain, motorstorm, killzone 2 etc. etc. zijn toch allemaal 720 p en zeker geen 60 fps...En ineens zou killzone 3 dat wel zijn. Lijkt me onwaarschijnlijk, en zoja ben ik benieuwd hoe ze dat doen met die hardware. En dan helemaal met 3D erbij wat ook extra zwaar is..

Zou wel mooi zijn hoor daar niet van, ik heb ook een PS3, hoewel niet voor shooters.
ja 720P op de PS3, terwijl haast alle xbox360 exlusives in 567P zijn.
er zijn maar weinig xbox360 spellen die 720P native zijn, terwijl het zo goed als standaard is op de PS3.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.