Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Sony heeft een nieuwe, goedkopere versie uitgebracht van de speciale PlayStation 3 die ontwikkelaars gebruiken om hun games mee te bouwen. De bijbehorende software is ook vernieuwd om het renderen van beelden efficiënter te maken.

Killzone 2Sony biedt ontwikkelaars een nieuw Reference Tool-model van de PlayStation 3 aan, die bovendien goedkoper is dan de huidige versie. De nieuwe ontwikkel-consoles kosten 1700 euro. Volgens Sony kan het nieuwe model beelden efficiënter renderen. Hoe deze grotere efficiency bereikt wordt, is niet bekend.

Ook de bij de console behorende software is vernieuwd. De nieuwe 'SNC PPU toolchain for PlayStation 3' is bij een klein aantal ontwikkelaars al enige tijd in gebruik. Zo heeft het Amsterdamse Guerrilla Games de nieuwe tools kunnen gebruiken voor hun Killzone 2. De software is nu beschikbaar voor iedere ontwikkelaar met een PS3-licentie. Er zijn niet veel details van de nieuwe software bekend, al zou het pakket volgens Sony 'de kwaliteit en de productiviteit' verhogen. Ontwikkelaars krijgen deze maand ook nog beschikking over een nieuwe versie van de PhyreEngine. De nieuwe versie van deze physics engine is vooral beter in het renderen van bomen en planten, die daardoor realistischer zouden ogen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Ontwikkelaars krijgen deze maand ook nog beschikking over een nieuwe versie van de PhyreEngine. De nieuwe versie van deze physics engine is vooral beter in het renderen van bomen en planten, die daardoor realistischer zouden ogen.
Volgens WikiPedia en phyreengine.com is het geen physics engine, maar een 3D game engine framework (voornamelijk rendering). Voor physics zou er gebruik gemaakt kunnen worden van Bullet, Havok of PhysX.
Is dit niet een beetje erg laat?
Ligt eraan. Ik snap eerlijk gezegd sowieso niet hoe dit developers over de streep zou moeten trekken. Een paar devkits is niets op je totale ontwikkelbudget van je game. Wellicht is het voor indy developers nu wat interessanter. Bovendien wordt de ontwikkeling zelf er niet ineens makkelijker mee, integenstelling tot de reacties die hier onder het artikel erover leest. Het blijft immers dezelfde CPU en GPU. Ze kunnen de API wel iets verbeteren, maar dat maakt niet dat de hardware ineens substantieel anders werkt. Als het geen verandering met zich meebrengt, hoe kan het dan te laat zijn? :)

De PS3 is moeilijk voor te ontwikkelen door z'n hardware, niet echt door de slechte toold oid. En daar kan Sony momenteel weinig aan doen, anders dan de PS4 vervroegd releasen en de PS3 EOL te verklaren.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 maart 2009 13:22]

Sony biedt ontwikkelaars een nieuw Reference Tool-model van de PlayStation 3 aan, die bovendien goedkoper is dan de huidige versie. De nieuwe ontwikkel-consoles kosten 1700 euro.
Volgens mij klopt dit niet. Het gaat hier denk ik om testkits. De oude reference tool zag er niet uit als een normale PS3 en kostte ergens tussen de $15k en $20k. Het lijkt me stug dat deze nu ineens voor $1700, een factor 10 verschil, te krijgen is.

.edit: hmm misschien toch wel. De prijs was al eerder gedaald naar $7500. Desalniettemin, nog altijd een groot prijsverschil. Dan vraag ik me af wat testkits tegenwoordig kosten, aangezien dat in feite ook volwaardige development machines zijn en ~$2k kostte.

.edit2: yup, gamesindustry.biz bevestigt het

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 maart 2009 12:12]

De "reference tool" is gewoon een webinterface ( Heb hem hier liggen in mijn truecrypt partitie )

Bovendien is een "test" ps3 iets anders dan een "debug" ps3.
( Altijd al zo geweest )

De "test" ps3 is een "gewone" ps3, met debug firmware daarop.
De "debug" ps3 is een rackmountable model waar o.a meerdere HDD"s in geplaatst kunnen worden. Maar het meest belangrijke detail is dat er hypervisor dumps mee gemaakt kunnen worden. En het bied dus toegang tot een hoger "level" !

Ook is het interessant om te weten dat zowel de test als de debug modellen middels wat hacks&tools retail backups kunnen laden....

Het meest hardcore "debug" werk word overigens over de ethernet port gedaan, gebruik makend van een debug machine ( Ordinaire PC, meestal linux draaiende ) die "speciale" software draait.
Ik werk bijna dagelijks met een PS3 Reference Tool; hier wat aanvullingen op coretx z'n verhaal.

"test" ps3 = "Debugging Station", normale formaat van een PS3 met idd debug firmware
"debug" ps3 = "Reference Tool", (http://img238.imageshack.us/img238/8388/dsc0204wt9.jpg) deze bevat een extra interne pc die de hypervisor dumps kan maken

Echter ben ik het niet met je eens dat meestal met Linux gedebugd wordt. Er is namelijk ook gewoon Windows software beschikbaar (ProDG van SN Systems http://www.snsys.com/) deze wordt door veel studio's gebruikt. Ook met onze first-party titels voor Sony wordt hiermee gewerkt, zelfs bij Sony London intern wordt deze gebruikt. (SN Systems is dan ook onderdeel van Sony)

[Reactie gewijzigd door Kolky1 op 24 maart 2009 12:52]

De windows software mist functionaliteit die de linux software wel heeft.
Staat overigens ook in de documentatie vermeld.
De windows software is overigens wel 1000x keer meer gebruiksvriendelijk.

Ik plaats er geen link naar, omdat ik geen huisbezoek wil ontvangen.... Zoals onlangs bij SKFU is gebeurd :D

Edit : de "debug' heeft overigens ook 256mb meer ram en stond laatst voor 10.000 Dollar op E-bay...

[Reactie gewijzigd door coretx op 24 maart 2009 13:02]

Ja, ik wacht als 'amateurtje' nog steeds op de CellSDK voor windows, zodat ik in iedergeval de workflow vanuit windows kan handhaven ipv de hele tijd over te schakelen naar VM.. Maar als ik weer eens tijd heb ga ik weer verder met uitzoeken wat er allemaal precies nodig is om het compileren onder windows voor elkaar te krijgen, Eclipse werkt ook gewoon onder windows, en de plugins voor de SDK werken er ook mee... Jammer dat IBM alleen Linux ondersteund...
De "reference tool" is gewoon een webinterface ( Heb hem hier liggen in mijn truecrypt partitie )
Onzin, de "reference tool" is de officiele Sony naam van de PS3 devkit. (Heb 'm hier staan op m'n bureau. So there, I win :Y))
Het meest hardcore "debug" werk word overigens over de ethernet port gedaan, gebruik makend van een debug machine ( Ordinaire PC, meestal linux draaiende ) die "speciale" software draait.
Ook wel remote debugging genoemd, en dat hoeft helemaal niet onder linux. SN Systems heeft zijn tools ook naar Windows geport (dus ook de ProDG debugger), wat wel zo handig is als je ook voor de Xbox 360 ontwikkelt. Ik gok dat veruit de meeste developers gewoon Visual Studio daarvoor gebruiken. En natuurlijk debug je niet op de machine zelf, dat zou absurd zijn.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 maart 2009 13:01]

Jep, zie http://www.edepot.com/pla...tml#PS3_Model_Differences onder het kopje "Early PS3 Models". Waarschijnlijk zullen de nieuwe Reference Tools niet meer de versie DECR-1000 dragen, maar een nieuw nummer?
Er is ook een webinterface die de naam " Reference tool" draagt :)|
Vandaar de verwarring.

Ik loop overigens hoedanook achter de feiten aan als "homebrew" researcher :D
Maar wees vrij om mij te informeren ;)

Edit: p.s ik ben jaloers ! :9~

[Reactie gewijzigd door coretx op 24 maart 2009 13:30]

Een standaard PS3 dev kit boot gewoon retail Blu-rays hoor, daar zijn geen hacks voor nodig het enige dat je moet doen is de kit in system software booten.

EDIT: Zorgen dan gewoon dat je een ELF file hebt

[Reactie gewijzigd door NC83 op 24 maart 2009 13:02]

Lees! : BACKUPS Probeer dat maar eens zonder tricks ;)
( images van de hdd om precies te zijn )

Edit: Heb je er een paar voor me ? O+ Jigs is ook goed!

[Reactie gewijzigd door coretx op 24 maart 2009 13:26]

Er zijn al langer dev kits die er precies zo uitzien als gewone PS3's. Maar het klopt wel dat de eerste dev kits er anders uitzagen dan de consumenten-console.
Kan je laten zien welke jij bedoelt dan? Ik ken alleen de "test" kits die er als een retail ps3 uitzien afgezien van het woordje "test" bij het logo. Dit zijn dus geen devkits. De devkits zien er niet zo uit. Als dat wel zo is dan heb ik de nieuwste versie nog niet gezien, dus als jij meer weet kom maar op met die plaatjes en info.
Het is idd bullshit.

Hier kan je de "waarheid' vinden:
http://www.edepot.com/playstation3.html

Er is een "test/debug" en een "Tool/debug" ps3.
Wel worden beiden "devkits" genoemd.
Nou, lekkere "waarheid". Daar staat dat test kits geen retail games kunnen runnen. Ik kan je verzekeren dat het tegendeel waar is, wij runnen regelmatig retail games op testkits.

Waar je de term tool/debug vandaan haalt is me trouwens een raadsel. Je hebt testkits, ook wel "debug stations", en je hebt de devkits, ook wel "reference tools"

De officiele Sony quote is trouwens
Having the same form factor as the commercially available PS3, the new Reference Tool models allow advanced game programming and more efficient computer graphics rendering
Wat impliceert dat de nieuwe reference tool weldegelijk een normaal PS3 uiterlijk heeft. Dat die er al zo uitzagen betwijfel ik echter, ik heb ze zelf iig nog nooit eerder gezien noch iemand over gehoord.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 maart 2009 13:05]

Dat kan idd. Het ging echter om de uitlatingen van Hulsebosch over het uiterlijk van de modellen.
( Standaard draait RETAIL meuq overigens niet op debug firmware, key mismatch. )

EDIT: Volgens mij ben jij in overtreding van je NDA ;) Niet dat ik dat erg vind ! }>


EDIT2, als wat jij zegt correct is, dan betekend dat dat het rackmount/reference model tegenwoordig in een "console' jasje is gestoken, en dat is dan ook gelijk de "nieuwswaarde" van het bericht.

[Reactie gewijzigd door coretx op 24 maart 2009 13:05]

Waarmee overtreedt ik m'n NDA dan?

.edit: ik snap ook wel hoe m'n NDA in elkaar zit, maar de namen van de dev consoles en kun capaciteiten lijken me nauwelijks geheim, gezien het feit dat Sony hier ook gewoon naar het publiek toe over communiceert.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 maart 2009 13:24]

De bronnen van mijn "materiaal" melden dat ze helemaal GEEN dev info aan non devs mogen communiceren vanwegen een dik pak papier met een handtekening eronder; genaamd NDA.
Voor zover ik gelezen heb is de enige limitatie van test-devices voor retail-data PSN-gebruik en package-installatie, maar omdat ik geen 'developer' ben kan ik er naast zitten :)
Het feit dat er een nieuwe kit beschikbaar komt is goed, maar waarom zou het perse een goedkoper model moeten zijn?

Neem aan dat er genoeg geld omgaat in de gameindustrie, dat $7,5k het verschil niet gaat maken tussen wel of geen games developen voor de PS3 :?
Of dit helpt om meer games op de markt te brengen is maar de vraag. Sega heeft een zelfde stap gezet bij het beschikbaar maken van dev kits voor de Dreamcast. Goedkope dev kits om meer ontwikkelaars te trekken. Deze maatregel was echter geen oplossing voor de slecht verkopende Dreamcast.
Daarentegen zijn de verkopen van de PS3 nu niet zo dramatisch als destijds bij de Dreamcast. Het prijsverschil tussen een goed uitgeruste Xbox360 en de PS3 valt wel mee. Op dat gebied hebben ze de concurrentiestrijd dus nog niet echt verloren (hoewel ze vast een achterstand zullen hebben t.o.v. Microsoft).

Zoals ik al hierboven zei, zal een betere ontwikkeltool de drempel voor de door ontwikkelaars als "lastig" gekenmerkte PS3 verlagen. Hierdoor verwacht ik wel dat er meer partijen voor de PS3 gaan ontwikkelen.

Of daar echter ook kwaliteitsontwikkelaars bij zullen zitten is natuurlijk nog maar de vraag!
Daarnaast kan MS waarschijnlijk zeer snel een nieuwe Xbox op de markt zetten als de PS3 meer succes krijgt. Hierdoor loopt sony meteen een generatie achter en kan de PS3 als nog floppen. Dit is het voordeel van eerder je console releasen.

EDIT: Ik dacht meer aan het overstappen van de ontwikkelaars en het feit dat je al plannen kan maken voor je volgende console.

[Reactie gewijzigd door NC83 op 24 maart 2009 14:36]

Ik heb tot nu toe slechts weinig voordelen gezien van 'vroeg de console releasen'.

Tenzij je de absoluut belabberde hardwarekwaliteit als een voordeel wil zien? Slecht soldeersel die leidt tot minstens twee verschillende defecten (gpu/ana-chip) Warm wordende consoles en vooral lawaaierig.

Vroeg releasen heeft er ook voor gezorgd dat ze niet zijn ingestapt in een nieuw optisch formaat (behalve een belabberde poging om, in ware xbox stijl, een hd-dvd speler als afzonderlijke unit aan te smeren). Als ze ballen hadden gehad, zouden ze meteen van in het begin hd-dvd hebben kunnen helpen pushen. Nu gaan alle royalties van blu ray naar sony.

Sony was dan wel misschien te laat, maar in ruil krijg ik wel een lekker volwassen en goed uitgewerkte machine. Stil en met wifi, enz... Daarnaast heb ik nu één apparaat aan m'n tv staan dat alles doet: blu ray (gamen/film = 40/60 bij mij), dvd, gamen, stand-alone divx player, enz...

Wat mij betreft heeft die vroege release echt finaal gebackfired. Ja, ze hebben een voorsprong in de USA. De xbox laat echter al enige tijd weinig inspiratievolle dingen zijn. Ze teren nog op GoW2 en die Halo RTS. Je zal zien dat GDC en E3 niet veel zullen voorstellen qua aankondigingen.

En no way dat microsoft zich aan een nieuwe console zal branden zolang er geen sprake is van een ps4. Niet in dit economische klimaat en niet in de huidige mindset van consolebouwers. Dus zet dat uit je hoofd. Als de ps4 nog 4 jaar op zich laat wachten, dan zo ook de volgende xbox.
Al je argumenten slaan compleet de plank mis. Je beschrijft alleen maar waarom de PS3 voor jou persoonlijk een voordeel heeft. Een xbox 360 past niet in jouw smaak, prima, maar je kan niet ontkennen dat het vervroegd releasen van de 360 MS geen windeieren heeft gelegd. Wereldwijd zijn er 27.93 miljoen Xbox 360s verkocht, terwijl er van de PS3 "slechts" 21.3 miljoen in omloop zijn. Hoe je het ook wend of keert, Microsoft heeft gewoon een voorsprong. En vooralsnog klagen developers steen en been over de PS3 als ontwikkelplatform.
De xbox laat echter al enige tijd weinig inspiratievolle dingen zijn
Ten eerste is dat persoonlijke smaak, ten tweede heeft dat weer geen zak met de vervroegde release te maken, dus waarom je dat in die context plaatst is me een raadsel. Het is niet dat als ze de console later hadden uitgebracht er naar jouw maatstaven wel inspiratievolle games waren uitgebracht.
En no way dat microsoft zich aan een nieuwe console zal branden zolang er geen sprake is van een ps4. Niet in dit economische klimaat en niet in de huidige mindset van consolebouwers
Ik denk dat je dan behoorlijk bedrogen uitkomt. Sony is niet van plan een nieuwe console uit te brengen in de komende 5 jaar. MS zit ondertussen al wel rond de tafel voor de "Xbox 720", te releasen rond 2011-2012. Juist als Sony te lang wacht met hun PS4, wat vooralsnog wel de planning is, lukt het MS om tussentijds een nieuwe console uit te brengen, en wéér een nieuwe rond de tijd dat de PS4 uitkomt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 maart 2009 18:14]

De 32X en de Saturn waren ook al geen denderend succes voor ze, terwijl de nintendo64 en de playstation de markt domineerden, dus alleen aan de devkits zal het niet gelegen hebben.
Dit is wel een hele leuke ontwikkeling, weet één van jullie toevallig welke andere bijkomende kosten er nog zijn om je te registreren als PS3-developer ed. ? Want als 1700 Euro alles is moest ik maar een gaan praten met de directie van mijn opleiding (laat dat toevallig ook mijn mentor zijn) om zo'n ding aan te schaffen, ik denk dat we zoiets zeker kunnen gebruiken d:
Geen idee wat voor opleiding je doet, maar als student van de Fontys bent heb je toegang tot MSDNAA. Hier kan je een "XNA Creators Club Online Academic Subscription" aanvragen waarmee je toegang krijgt tot het ontwikkelen van spellen voor de Xbox360. Enige wat je dan hoefd te doen is wat goedekope Xboxjes kopen om je spelletjes op te testen.

[Reactie gewijzigd door Viperke op 24 maart 2009 13:17]

weet één van jullie toevallig welke andere bijkomende kosten er nog zijn om je te registreren als PS3-developer ed. ?
Bijkomende kosten zijn wel de minste van je problemen. Je zult een licensed developer moeten worden voordat je überhaupt een test- of devkit kunt kopen (en dan zou ik sowieso voor de testkit gaan, een stuk goedkoper en voldoende functionaliteit voor ontwikkeling), en dat zit er voor een school denk ik niet echt in.
@.oisyn,: Wat een onzin, developers mogen best eens gaan wennen aan nieuwe consoles. Het probleem ligt niet bij Sony maar bij de developer(s), ze moeten gewoon eens hun beste beentje voorzetten en er voor gaan.
Games op de consoles bouwen altijd op, als er wat games gereleased zijn dan leren de developers er mee om te gaan.
Je ziet altijd bij iedere console dat de laatste paar games de console tot over the limit pushen om alles uit de console te krijgen.

@Iedereen die denkt dat de xbox360 beter verkoopt: (hoger totaal aantal verkochte consoles)

Waren jullie misschien vergeten dat de xbox360 veel eerder uitgekomen is en daarom veel meer kans had om verkocht te worden?
De Playstation 3 zal de xbox360 binnenkort inhalen, dat weet ik zeker.

En al komt er een xbox720 uit dan krijgen we weer RROD's en alle leuke problemen die Microsoft aanbied.. en waarschijnlijk heeft de PS3 dan alsnog meer power.
En een beter medium dan de xbox360 namelijk Blu-Ray..
Erg netjes van Sony, zo kan er misschien nog veel meer kracht uit de PS3 worden getrokken :)
ergens heb ik een beetje een dubbel gevoel bij die plots "betere renderengines" nu op dezelfde hardware... noem me paranoïde, maar soms denk ik dat de kracht van zulke consoles bewust jaarlijks wordt 'open'geschroefd om zo de gamers keer op keer te blijven verbluffen, zodat ze de top-gfx nog niet beu zijn na 3 jaar of zo. :X

op zich niks mis mee natuurlijk :p ik blijf het ongelooflijk vinden wat voor grafische pracht ze heden ten dage kunnen toveren!
Dat blijft in mijn ogen altijd het mooie van een console. Keer op keer laten zien wat het weer kan laten zien. Op die manier heb je ook gewoon lekker lang plezier met je console en blijf je goedkoper dan elk jaar nieuw hardware voor je pc te kopen, en dan nog maar hopen dat het stabiel blijft draaien. Dat terwijl de betere games vanuit alle genres altijd op de consoles komen.
Het enige verschil is dat de games op de console ook voor de console gemaakt word. Echter word de pc voor de games gemaakt. Kijk maar naar Crysis, toen het spel uit kwam was het nog onmogelijk om zulke graphics te draaien. Daarbij is de inhaalslag van de PC allang weer gemaakt en over 3 jaar als een console weer verouderd is durf je de graphics nieteens meer met elkaar te vergelijken.

Noem mij trouwens paranoide maar volgens mij heeft Nvidia al weer 5 generaties aan gfx kaarten op de plank liggen wachtend op de inhaal slag van concurenten om ze daarna weer de grond in te boren. Altijd toevallig dat al die kaarten tegelijk uit komen vinden jullie ook niet? Maar dat er zijde

[Reactie gewijzigd door FricoRico op 24 maart 2009 14:15]

Het enige verschil is dat de games op de console ook voor de console gemaakt word.
Is dat niet een logische zin? Je bedoelt te zeggen dat de console alleen maar gemaakt wordt om spellen op te spelen, en een pc onder andere om games op te spelen maar meer functies heeft. En dat is onzin.

Folding @ Home heeft sinds de PS3 client release onwijs veel meer rekenkracht ter beschikking gekregen. Ga de statistieken maar eens bekijken dan zie je dat de pc juist ongelooflijk achter loopt. 1291 Teraflops voor de ps3 tegenover 291 voor de pc. En dat is pas 1 van de toepassingen die mogelijk is met de Cell processor!


Ik heb zelf geen consoles maar ik kan best snappen dat mensen ze onwijs handig en makkelijk vinden. Je koopt zon ding, koopt er een spel bij steekt hem in je apparaatje en gaan met die digitale banaan. Een pc werkt toch ff anders, en daar ligt de performance van een spel onwijs af van je hardware en loop je vaker of in ieder geval sneller tegen errors/issues aan dan met een console.

Daarbij komt het feit dat een leuke game pc nog altijd een stuk duurder is dan een console met een paar spellen, games op de console kan je ook spelen met/tegen mensen met een pc dus de game community is veel groter geworden en dat is alleen maar een verreiking voor iedereen.

Wat betreft je opmerking
Kijk maar naar Crysis, toen het spel uit kwam was het nog onmogelijk om zulke graphics te draaien.
Klopt voor geen meter. lees dit artikel uit November 2006 maar eens: Gamedevelopers kijken PS3-kat uit de boom
Het probleem zit hem voornamelijk in het feit dat de PS3 geen makkelijk platform is om voor te ontwikkelen - wat ook gold voor de Playstation 2. Zo heeft de console een complexe multicoreprocessor (genaamd 'Cell') en is de grafische processor grotendeels onbekend gebied voor spelontwikkelaars.
Met andere woorden, de kracht die men nodig had was al beschikbaar, alleen de tools en kennis over hoe die kracht te benutten ontbrak nog.Crysis werd pas een jaar later eind 2007 uitgebracht maar wat was er nou eerder? Een console waar je mooie games op kan maken maar die waren nog niet ontwikkeld, of een mooi spel op de pc waar de hardware nog niet voor geschikt was?

En zo maken we de cirkel met betrekking van dit topic weer rond:

Anno 2009 komt er een nieuwe ontwikkelmethode uit die het makkelijker moet maken om mooie dingen te maken met de ps3, waar het apparaat namelijk al jaren voor geschikt is.

--afteredit--
wat ik ook erg grappig vind is alle opmerkingen hier "Een pc is veel krachtiger dan de ps3". Tsja. Maar jouw pc gaat geen 8 jaar mee. Spellen die nu uitkomen kan jij niet spelen op een pc van 4 jaar oud. High-end spul van toen is nu niks meer waard. Voor deze console is dat dus wel anders gesteld!

[Reactie gewijzigd door dan0s op 24 maart 2009 15:20]

De tools voor de PS3 maken niet zoveel uit wat heel erg veel zou helpen bij de PS3 was als ze vanaf het begin van symmetrisch cores waren uitgegaan. Dat is nu namelijk het hele probleem waarom developers niet graag voor de PS3 werken, daarnaast brengt het ook een overhead met zich mee.
Waar in de X360 het os zorgt voor het verdelen van de threads moet je dit allemaal zelf doen op de PS3. Daarnaast komt nog eens het feit dat je niet alles op een SPU kunt doen en je dus heel erg specifieke taken op een SPU moet laten uitvoeren. Een 360 kun je bij wijze van spreke hetzelfde gebruiken als een multi-core CPU (heel even achterwegen latend dat een 360 in order execution heeft tov out of order op een PC).

[Reactie gewijzigd door NC83 op 24 maart 2009 22:49]

Folding @ Home heeft sinds de PS3 client release onwijs veel meer rekenkracht ter beschikking gekregen. Ga de statistieken maar eens bekijken dan zie je dat de pc juist ongelooflijk achter loopt. 1291 Teraflops voor de ps3 tegenover 291 voor de pc. En dat is pas 1 van de toepassingen die mogelijk is met de Cell processor!
nvidia gpu en ati gpu is ook pc :) dat maakt het wel iets meer dan de ps3.
:) Tsja. Het gaat onder andere om het aantal streaming processors in de GPU chip als ik het niet verkeerd heb. En aangezien de nieuwe videokaarten er onwijs veel aan boord hebben is het logisch dat de ps3 in vergelijking met de nieuwste hardware daar wel op achter blijft ja.

Bovendien vergeet je wel te vermelden dat in april 2008 de GPGPU software voor videokaarten werd herschreven waardoor het onwijs veel efficienter werd. Directx werd daarbij ook meegenomen.

Het gaat er meer om aan te geven dat de ps3 met zijn Cell processor meer kan doen dan alleen beeldjes voor spellen weergeven, en er dan nog goed in is ook. De software daarvoor werd in maart 2007 uitgegeven.
Dat terwijl de betere games vanuit alle genres tegenwoordig altijd op de consoles komen.
En minus FPS en RTS games. Vroegäh was de PC de shit, en nu nog steeds - nieuwe grapics, engines en technieken worden hoofdzakelijk eerst op / voor de PC ontwikkeld. De PC is ook al lang weer veel krachtiger (qua graphics) dan de gemiddelde console.

De betere games zullen tegenwoordig wel op consoles uitkomen, maar het belang van de PC moet zeker niet achterwege blijven.

Ik zie het zo gebeuren dat de ontwikkeling van nieuwe graphicsbibliotheken en vooral ook videokaarten binnen niet afzienbare tijd wegvalt. Immers, het is de PC waar de grote en nieuwe videokaartfabrikanten zich op richten, waarbij er elk jaar weer flinke verbeteringen te zien zijn. Consoles krijgen in het begin een grafische chip met misschien na 2/3 jaar een die-shrink oid, als consoles de innovatie voouit zouden moeten trekken zou de ontwikkeling ver achter blijven. Denk ik tenminste.
Ik heb niet het idee veel te missen op grafisch gebied als ik zo naar pc-games kijk wanneer je een xbox360 of ps3 hebt staan.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 24 maart 2009 19:05]

Klopt ook, ik heb zoiets via een cnet podcast gehoord, waar iemand van Sony werd gequote. De podcasters vonden dat ook belachelijk, iets moeilijk maken om het later vooer iedereen meer toegankelijk te laten zijn.
De podcasters hebben dan waarschijnlijk nooit een volledig nieuwe processorarchitectuur (met bijbehorende ontwikkeltechniek) ontwikkeld? Alle nieuwe technologie is moeilijk in het begin, maar dankzij de doorbijters wordt het uiteindelijk toegangkelijk voor de massa's.
Tja, daarom zitten we nu ook nog op x86 ;)
Volgens mij ben je niet paranoide... Aan het einde van het mooie leven van de PS2 waren de graphics ook bijzonder veel hoger dan de eerste games die ervoor uit kwamen. Vind ik persoonlijk dan tenminste. Maar misschien is dat dan ook wel omdat de makers beter de engine's hebben aan gestuurd of aan wisten te sturen?
Het is gewoon dat naarmate mensen met het systeem werkt men ook beter de kneepjes leert kennen.. Dit is juist het probleem van de huidige GPU's voor de PC, aangezien er telkens toch binnen een paar maanden een nieuwe snellere/betere GPU komt is er weinig animo om de huidige hardware tot het uiterste te benutten/leren kennen.. Dat is nou juist weer het voordeel dat de consoles hebben, die moet een paar jaar meegaan, dus men leert er beter mee om te gaan..
Als je ziet wat ze nu uit een standaard Commodore64 weten te trekken, daar droomde we vroeger van toen dat ding net uit was..
Het heeft dus niets te maken met kunstmatig de kwaliteit opschroeven zoals jij bedoelt..
Nog meer grafische pracht op de PS3? Wow ik dacht dat we met Killzone zowat de ultimate gezien hadden maar het is goed nieuws te horen dat er de komende jaren nog meer te wachten staat.
Maar laat dat nu net het grote "probleem" van de PS3 zijn. De cell processors schijnen behoorlijk complex te zijn om er optimaal gebruik van te kunnen maken.

Door deze nieuwe ontwikkeltool kunnen gameontwikkelaars mogelijk beter de hardware gebruiken waardoor er nog betere resultaten te bereiken zijn!
Killzone 2 maakt heel veel gebruik van de 6 special purpose units en laat relatief heel weinig door de GPU laten berekenen. De cell wordt vrijwel helemaal niet gebruikt voor de graphics. Die is daar dan ook niet geschikt voor. In de toekomst zal de GPU steeds minder gebruikt worden en de SPU's en CELL steeds meer geoptimaliseerd dmv nieuwe ontwikkel tools.
"De cell wordt vrijwel helemaal niet gebruikt voor de graphics. Die is daar dan ook niet geschikt voor."

Was het eerst niet de bedoeling om de cell ook de graphics te laten doen en is later toch een GPU aan het ontwerp toegevoegd?
In dat geval moet de cell goed voor graphics kunnen worden gebruikt.

Als de GPU in de toekomst steeds minder gaat worden gebruikt wat neemt het dan over? Toch de cell?
Nee, GPUs hebben een veel verder gaande vorm van parallellisatie, die veel beter geschikt is voor het renderen van beelden dan de CELL SPUs. Wel kunnen de SPUs goed gebruikt worden voor meer complexe taken zoals AI-berekeningen en dingen die niet zo goed parallelliseerbaar zijn, en wanneer ten volle benut kunnen ze gezamelijk vele malen krachtiger zijn dan de CPU.
raytracing gaat anders beter op een cell dan op een GPU, dus dat is ook speculatief.
er zijn zoveel dingen waar een cell sneller is als zowel een CPU als een GPU.
Nou, bij de PS3 wordt juist geadviseerd om toch bepaalde grafische handelingen via de SPU te doen omdat de GPU niet krachtig genoeg is.. Om tot de resultaten te komen zoals Killzone wordt er zeer goed gebruik gemaakt door beide te combineren voor het grafische werk..
Als de GPU ten volle benut wordt, dan kan je natuurlijk de SPUs inzetten om nog extra grafische rekenkracht verkrijgen. Wat ik alleen zeg is dat voor grafische handelingen, de GPU in principe sneller en efficiënter is dan de SPUs.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 25 maart 2009 11:56]

Het was eerst de bedoeling dat er een Cell based GPU in de PS3 zat dat is niet mogelijk gebleken en is daar door vervangen door de NVidia RSX.
Uhm.. de SPU's zijn onderdeel van de CELL proc, het zijn geen losse procs zoals jij denkt.. De SPU's samen met de PPU vormen de CELL processor..
je moet de PPU niet eens zien als een CPU, je moet hem eerder zien als een soort feeder/controller chip.
je gebruikt de PPU om zo'n efficiënt mogelijk gebruik te maken van de Spu's, de eerste PS3 games gebruikte de PPU als een standaard G5 PPC970 en niet als een soort uber-core.

je moet de cell zien als een soort mini-cray machine zien, waarbij je ook 1 bord hebt die een soort controller functie heeft voor de andere zwakkere componenten, om zo de workload beter te verdelen.
I know, maar terracide dacht dus dat het echt aparte procs waren..
Eerst beweer je dat je het er niet uit kan trekken, maar alsnog krijgt Sony complimenten..?
ik vermoed dat je het wat te negatief leest. Kracht die er niet inzit kun je er ook niet uitkrijgen. Dat is wat anders dan zeggen dat het geen krachtige console is.