Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Sony wil ontwikkelaars stimuleren om games te maken voor de PlayStation 3. Wie een game maakt en die exclusief via het PlayStation Network wil aanbieden, krijgt van Sony de garantie dat het ontwikkelbudget vergoed wordt.

Sony heeft een nieuw programma gepresenteerd om ontwikkelaars te stimuleren hun games exclusief via het PlayStation Network te verspreiden. Sony's Chris Eden maakte het programma bekend op de Game Developers Conference. Het programma heet het Pub Fund en ontwikkelaars die ervoor kiezen hun game exclusief via het PlayStation network aan te bieden, krijgen hun ontwikkelbudget van Sony vergoed. In ruil daarvoor mag de game niet via andere kanalen worden aangeboden. De via Pub Fund betaalde games blijven echter eigendom van de maker; Sony claimt geen rechten op de titel en treedt ook niet op als uitgever.

Hoewel het fonds op de GDC werd aangekondigd, is het al actief. De Engelse ontwikkelaar Doublesix heeft een vergoeding gekregen voor de ontwikkeling van Burn Zombie Burn, dat op 26 maart op het PSN verschenen is. Het is niet bekend of er al andere ontwikkelaars geld uit het fonds gekregen hebben.

Video (BurnZombieBurn_Trailer.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

De via Pub Fund betaalde games blijven echter eigendom van de maker
Je behoud dus de rechten op de game, maar mag hem vervolgens nooit meer ergens anders aanbieden? Of verloopt de exclusiviteitsdeal na 3 jaar o.i.d?

Verder vraag ik me wel af hoe Sony hiermee wil omgaan. Er zal toch een zekere kwaliteitscheck plaats moeten vinden, voordat de ontwikkeling uberhaupt kan beginnen. Anders komen er allemaal game studio's op af die op deze manier goedkoop denken te kunnen scoren. Sony zal hier ongetwijfeld over nadenken, maar ben benieuwd hoe ze het doen.

Verder gewoon een slimme zet om wat leuke PSN games te scoren. Het geld verdienen ze wss toch wel terug door de downloads, behalve als een game echt tegenvalt.
waarschijnlijk zal sony wel gaan toetsen wat zij als toegevoegde waarde vinden voor de PS3
De details over de regels van het fonds zijn helaas (nog) bekend, dus ik weet of de deal "voor altijd" is, of voor een beperkt aantal jaren.
volgensmij mis jij nog een paar belangrijke lettergrepen/woorden in je zin.. LOL..
Dus een beetje als XNA en WiiWare :p (Alleen betalen MS/Nintendo de ontwikkelkosten niet)
Dit betalen door sony zorgt wel voor hogere kwaliteit.. Zo kan een game builder na zijn uren nog wat prullen en iets leuk in elkaar steken voor PS3 en Zo nog wat geld verdienne.
xna heeft nou niet bepaald iets bijgedragen aan indy-game development.
er zijn nu al meer indy's op de PS3 als op de xbox360.
Zijn er ook vergelijkende omzet cijfers voor XBL en PSN download games ?

Ik heb wel cijfers gezien die duiden op forse omzetten van downloadable games op XBL .
Het zal dus wel erg overtuigend moeten zijn om die markt te laten lopen en exclusief op het PSN netwerk je games aan te bieden
Het gaat alleen via de ontwikkelaars en sony. Als ze 50/50 doen verdient Sony het allemaal weer terug en verdient de ontwikkelaar meer als dat hij het via de winkels zou verkopen. In plaats van die hele ketting waar elk slot zijn prijs toevoegt.
Als Sony veel meer 'echte' games via het PSN wil gaan aanbieden, dan moet het ook met andere manieren komen om te betalen op het PSN. Er zijn zat mensen met een PS3, maar zonder een CC.

Dus een goed idee om meer games te krijgen in de PStore, maar dan moeten ze zorgen dat er iets dergelijks van een systeem net als bij de Wii en de Xbox 360 komt, dus met punten.
Dat is echt alleen in Nederland hoor. Meeste landen is het heel normaal om een credit card te hebben.
Ja idd las laatst in de spits volgens mij dat al de Amerikanen bij elkaar een credit cards schuld hebben van 860 Miljard... Blij dat het niet zo populair is bij ons haha

Geef mensen gewoon de mogelijkheid om te betalen via die pre paid cards (bijv. ene paysafecard) die je bij tank stations kan kopen.

Verder vind ik dit een super oplossing zo kan Sony zijn software schuur voller maken (wat ook best nodig is) en kunnen kleine ontwikkelaars makkelijker winst maken met hun kleine games 8-)
Ik wil totaal niet mierenneuken. Maar de schuld pp is ook in nederland behoorlijk hoog (vele malen hoger dan die van de VS bijvoorbeeld).
Howel het totaal off-topic is, is onthouden dat Amerika nog niet zo slecht bezig is, heel belangrijk.

bron:
http://www.nationmaster.c...-debt-external-per-capita


Ontopic.

Ik vind dit leuke arcade games, maar zal dit echt een gat in de markt zijn? Initiatieven steunen is heel leuk, maar dan moet het ook wat toevoegen. Nou vind ik zombies knallen heel leuk _maar_ in dit filmpje zag je drie levels en het poppetjes deed daar 3x precies hetzelfde.

Of je dit zo moet adverteren in zo een filmpje, zou ik niet durven zeggen. Komt saai op mij over.

[Reactie gewijzigd door EnzoMatrix op 27 maart 2009 14:23]

Als we dan off-topic gaan: de schuld in Nederland is zo hoog omdat Nederland zo ongeveer het hoogste percentage huizenbezit ter wereld heeft. Dit gaat natuurlijk samen met een enorme hoeveelheid hypotheken. In tegenstelling tot bijv. de VS, staan daar hier echter zeer degelijke onderpanden tegenover. De ene schuld is de andere dus duidelijk niet.

[Reactie gewijzigd door JeroenB op 27 maart 2009 14:53]

Heb je daar dan ook een bronnetje van? Een huis als onderpand in Nederland verkoopt een bank in deze tijden nog steeds heel lastig. Same in de VS dacht ik zo? In deze tijden is het verrassend om te zien dat banken all over de place, optimistisch zijn geweest met die onderpanden.
Dat het huizenbezit hier zo hoog is relatief is simpelweg het gevolg van de stimulering ervan door de Nederlandse overheid (bijv. dmv. hypotheekrenteaftrek). De degelijke onderpanden zijn niet alleen de huizen zelf, maar ook het feit dat je behoorlijk word doorgelicht voordat je een hypotheek krijgt (en de kans dat er dus een betalingsprobleem ontstaat dus uberhaupt laag is).
Geef mensen gewoon de mogelijkheid om te betalen via die pre paid cards (bijv. ene paysafecard) die je bij tank stations kan kopen.
Dat noemen ze hier in de US een debit card die hetzelfde werkt als een CC zolang er maar geld op je rekening staat. Zo'n kaart krijg je standaard bij elke bankrekening, een CC is optioneel.
Dat is dus niet het zelfde als een pre-paid kaart waar je vooraf betaald, debit kaarten zijn gewoon het zelfde als een bankpas als ik het goed begrijp.
bankpas+CC die alleen werkt als er geld op je rekening staat. Meeste US banken verstrekken Visa debit cards.
Sony heeft ook prepaid cards. Helaas bemoeilijkt de Europese regelgeving de introductie daarvan. Als je toch wat PSN games wil hebben kan je altijd naar ebay en daar een us card kopen. Even een Amerikaanse account aanmaken en downloaden die games (mag ik wipeout hd aanraden). Linkje voor de kaarten: http://shop.ebay.nl/?_fro..._sacat=See-All-Categories

Sony zou er wel goed aandoen om te kunnen betalen met Ideal of Paypal. Raar eigenlijk dat ze het niet doen, op hun eigen webshop op hun officiŽle site kan het wel.
Apple doet het toch met iTunes cards, waarom zou Sony in europa dan PSN cards kunnen aanbieden?
Waarom niet een aan je account een systeem koppelen waarop je credits (o.i.d.) kan zetten doormiddel van betaling via iDeal..

Snap nog steeds niet dat iDeal niet echt ruim gebruikt wordt, zo kon (kan?) je nog steeds bij veel MMO's niet betalen via iDeal, maar loop je te kloten met kraskaartjes.
Bij WoW kun je gewoon periodiek van je bankrekening af laten schrijven, zoals in NL gebruikelijk is...
Dit kan eigenlijk bij iedere degelijke MMO die veel in Europa gespeeld wordt. Zo ook AoC en Eve.
Een systeem dat enkel in nederland bestaat is ook niet echt aantrekkelijk voor ontwikkelaars. Als iDeal wereldwijd in gebruik zou zijn dan zou het misschien ook op meer systemen aanvaard worden.
wel een slimme zet van sony zo verdienen hun zelf er wat aan en de game (bouwer) krijgt wel mooi zijn geld terug voor het ontworpen spel.. aleen een nadeel dat het maar voor een game-console is en niet voor meerdere + je kan hem niet kope in de winkel voor een ander platform achja leuk verzonnen.
Doordat je je ontwikkelkosten terug krijgt is het niet zo'n probleem dat het PS3 only is. Alle inkomsten zijn dan namelijk meteen ook winst. Ik denk dat dit voornamelijk bedoeld is om het ontwikkelen van games voor de PS3 te stimuleren.

Er zijn al genoeg berichten geweest dat ontwikkelen voor de PS3 veel lastiger is dan voor andere platforms. Hierdoor zal je dus een game niet zo snel PS3 only maken omdat de kans dat je je kosten eruit haalt kleiner zijn, laat staan dat je er winst op maakt. Door het risico te spreiden over meerdere platforms is dit al weer een stuk aangenamer.

Door deze zet van Sony is die drempel een stuk lager geworden waardoor het aantal spellen dat PS3 only worden uitgebracht waarschijnlijk sneller toe zal nemen dan zonder deze zet!
Ik denk dat de xbox360 markt te groot is voor game developpers om te negeren. Zelfs tekken en FFXIII zijn niet meer exclusive.

Lijkt me dat het voor startende game makers wel interessant is aangezien ze met verminderd financieel risico de game kunnen maken. Dit gaat dan wel samen met potentieel minder hoge inkomsten.

Maar je krijgt waarschijnlijk alleen je kosten vergoed wanneer je besluit een goede game enkel op de psn te krijgen. En als je een goede game hebt tjah dan kun je er veel mee verdienen door het ook op de xbox te zetten
Flow, Flower, Echochrome en de Pixel Junk games zijn voorbeelden van leuke PSN games die tot nu toe zijn uitgekomen. Stuk voor stuk leuke "korte" en goedkope games die nog niet gepoort zijn naar de 360 of Wii en waarschijnlijk ook nooit gepoort gaan worden. Alhoewel flower op de Wii wel leuk zou zijn gezien de bestuuring.

Er zijn dus wel "indy" developers die exclusief voor de PS3 programeren en ik denk dat Sony dat type bedrijfjes wil aanmoedigen

[Reactie gewijzigd door Yellow op 27 maart 2009 14:40]

volgens mij was iig de Flow op de PSP zelf al een port/remake.

was het niet ergens een flash game ofzo?
Het is wel leuk dat er PSN only DLC komt, maar of dat nou de reden voor mensen kan zijn om specifiek een PS3 aan te gaan schaffen....

Momenteel staat mijn PS3 helaas stof te happen, aangezien ik GT5: Prologue nu ook wel gezien heb en de Square-Enix games nu toch eerst op de Xbox komen. Ik kan niet wachten op Star Ocean!
Pain, Vegas Poker en Bowling zijn volgens mij ook ps3 only.
hmm een installed base van 23 miljoen PS3 console tov 29 miljoen 360 consoles is niet al te veel verschil hoor. Dit weten de ontwikkelaars ook wel. De markt voor de 360 is niet te negeren maar die voor de Ps3 ook niet. Neem daarbij deze extra steun van Sony en je bent blij als je je game op het PSN mag zetten.
en piraterij is ondertussen een groter probleem op de Xbox360 als op de PS3.
wat spellen zoals GTA ook weer laten zien, aangezien die 50/50 zijn tussen de xbox360 en PS3 (wat volgens de gegevens niet hoort te kunnen).
Nou ja... als dit bedrag alleen low-rating games als deze aan zullen trekken ben ik bang dat het niet gaat lukken. Misschien toch wel goed aangezien ik dan minder 10-jarige kleuters op LIVE! zal tegenkomen.
achja, je moet gewoon er 1 kopen die voor jou het meest interessant is... wat is het nut van verschillende consoles als alles toch op alle consoles te koop is, dan kun je net zo goed bij je PC blijven..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True