Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Het Amerikaanse blad GamePro heeft de eerste details gemeld van PlayStation 3-shooter Killzone 3, waarover tot nu toe nog weinig bekend was. Sony zal het spel waarschijnlijk op zijn E3-persconferentie voor het eerst tonen.

Killzone 3 gaat verder waar Killzone 2 ophield, concludeert Eurogamer uit scans van de Amerikaanse GamePro. Het spel richt zich op een klein groepje soldaten van de Interplanetary Strategic Alliance waarin onder meer oude bekenden Sev en Rico zitten. De ISA-soldaten staan voor een moeilijke opgave als ze met elkaar moeten zien te overleven tegenover een gehergroepeerd leger Helghast-soldaten. "Het is een verhaal als David tegen Goliath, alleen dit keer ben je David", omschreef Guerrilla Games managing director Hermen Hulst de setting in Killzone 3 tegenover GamePro.

In Killzone 3 zal er ook meer bekend worden over de Helghast zelf. Zo wordt duidelijk dat zij ooit heersten over Helghan en Vekta. Toen zij deze planeten echter zelfstandig wilden maken, verjaagden de mensen van de Aarde de Helghast echter van Vekta. Volgens Hulst houden de Helghast er nazistische trekjes op na; ze beschouwen elk menselijk ras buiten dat van henzelf als inferieur. Desondanks blijven zij zelf ook mensen, en in Killzone 3 komt volgens GamePro hun menselijk kant ook naar voren in hun strijd met de ISA.

De ISA-soldaten, die volgens Hulst een beetje gezien kunnen worden als de soldaten in de film Inglourious Basterds, krijgen een aantal nieuwe hulpmiddelen om de Helghast te bestrijden. Zo beschikken de soldaten over jetpacks, die volgens GamePro 'verrassend licht en wendbaar zijn' en voorzien zijn van een machinegun. Ook zullen de soldaten plaatsnemen achter het machinegeweer van een dropship en gebruik maken van een nieuw wapen genaamd 'The Wasp', dat een aantal raketten achter elkaar of tegelijkertijd kan afvuren. Ook kunnen de soldaten rake klappen uitdelen middels een nieuw melee-systeem.

De campagne speelt zich opnieuw af op de planeet Helghan, waar een aantal nieuwe omgevingen wordt bezocht. Een van de levels speelt zich af in een verijsde omgeving, waar de ISA-soldaten een gevangene moeten bevrijden uit een wapenlaboratorium van de Helghast. Dit alles kan ook gespeeld worden in 3d. Om van deze optie gebruik te maken moet de gamer wel centraal voor zijn 3d-televisie plaatsnemen en een speciale bril dragen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Vond Killzone 2 zeer vermakelijk. Vond hoe het bewoog en speelde toch wel een evolutie, het was toch een stukje realistischer dan de meestte shooters waar het lijkt alsof je lichaam geen massa lijkt te hebben
Het bewegen en richten was even wennen, maar de meeste (echte) consolegamers hebben daar niet zo'n problemen mee.
Killzone 2 is realistischer dan de meeste andere shooters, maar de meeste gamers gaan niet voor realisme.
Het moet lekker spelen en vooral niet te uitdagend zijn qua controls anders laten ze de game links liggen.
Hoe simpeler de gameplay des te beter de game verkoopt lijkt het.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik ben een shooterfan die vrijwel elke shooter waardeerd en speelt. Maar Killzone 2 realistisch noemen vind ik onzin. In welk opzicht is het realistisch? Het schieten? Zeker niet. In KZ2 kon je beter schieten vanuit de heup dan vanuit de loop, beslist niet realistisch. Het enige wat KZ2 de illusie gaf dat het realistisch was, was de traagheid. En dat was niet bedoeld, dat kwam door de input lag van 166ms. Geef elke willekeurige spel deze waarde aan input lag en ze worden allemaal 'realistisch'.
In welk opzicht is het realistisch?
- Grafisch
- Vanuit de heup beter schieten dan in de loop is realistischer; in de loop kun je o.a. je houding en ademhaling minder goed controleren.
- De snelheid; door het langzaam reageren van de controls is snel reageren van de speler noodzakelijk.
Het enige wat KZ2 de illusie gaf dat het realistisch was, was de traagheid. En dat was niet bedoeld, dat kwam door de input lag van 166ms.
Dat was niet zo bedoeld?
Eerst werd er gezegd dat er niets aan de controls gedaan zou worden ondanks het gezeur;
http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=209487
Daarna heeft producer Seb Downie alsnog een evaluatie aangekondigd door het aanhoudende gezeur erover;
nieuws: Guerrilla overweegt controls Killzone 2 te wijzigen
Uiteindelijk hebben ze een toch patch uitgebracht met de High precision controls-optie.
http://www.nu.nl/games/19...-verbetert-besturing.html
Deze optie maakt de analoge sticks op de controller gevoeliger, waardoor ze dus beter reageren. Na het installeren van die patch staat de optie standaard uit, omdat men niemand wilde verplichten tot de optie.
Grafisch is het alles behalve realistisch. Het ziet er wel erg goed uit, maar komt niet eens in de buurt van realisme. Het heeft zijn eigen stijltje.

En voor jouw geldt hetzelfde

http://www.eurogamer.net/...oundry-lag-factor-article

Killzone 2 heeft alsnog last van input lag. We kunnen erover discussieren wat we willen, maar het zit nou eenmaal in het spel en het hoort daar niet.
Kilzone 2 is alles behalve realistisch volgens jou?
Daar reageer ik maar niet op, omdat dat toch uitloopt op een zinloze wellus-niettus-discussie.

Wat betreft de link die jij gaf, het volgende staat onder het filmpje;
The video counts the frames for you, but all results need the three-frame lag of the display subtracted. In this case, Killzone 2 appears to have a 12-frame lag from button press to action on-screen shown here firing the gun. But judging the zero-frame is difficult so the measurement is only 'ballpark'...
Het is dus een grove schatting, geen feit.
Ook geeft de schrijver aan dat hij moeite had om het beginpunt voor de meting te vinden en deze heeft bepaald door een gemiddelde te nemen.
Niet bepaald nauwkeurig dus.

Nergens wordt gezegd dat Killzone 2 een input lag van 166 ms heeft, men heeft het daar over GTA IV. Er staat wel dat het vanaf 166 ms merkbaar is en waarschijnlijk zal Killzone 2 daar dichtbij zitten.
30FPS games have a minimum potential lag of 100ms, but many exceed this.
Call of Duty 4: Modern Warfare 67ms-84ms
Call of Duty: World at War 67ms-100ms
Grand Theft Auto IV 133ms-200ms
Halo 3 100ms-150ms
Left 4 Dead 100ms-133ms
Mirror's Edge 133ms
bron: http://www.eventhubs.com/...ring-input-latency-games/

[Reactie gewijzigd door OPSLAGHOND op 24 mei 2010 15:06]

Killzone 2 heeft geen "input lag". De originele controls zoals gepresenteerd in de demo hadden een zogenoemde "dead zone" en flinke acceleration. Dat wil zeggen dat je de analog stick iets kon bewegen naar links en rechts zonder effect, en dat je traag op gang kwam met draaien. De knoppen om te schieten etc zijn altijd instant geweest.

Later zijn deze controls aangepast voor in de uiteindelijke game, en op aandringen van de spelers (geloof ik) is er later nog een extra optie ingepatcht die "precise controls" heet, die alles nog wat directer maakt.

Persoonlijk vond ik de controls uit de demo goed werken, het zorgde er bij mij voor dat ik wat zuiniger was met mn health en meer van cover gebruik maakte, dus wat tactischer speelde.
geen input lag ?

Ik kan dit niet met 100 % vast stellen maar die control lag wordt in mijn opzicht bepaald door het TE hoog grafisch gehalte van het spel. Doordat ze tearing moesten voorkomen, hebben ze geforceerd vertical sync geaktiveerd.

Ik ben al sinds 1998 bezig met shooters op de pc en omdat ik altijd te lage specs had voor de spellen die ik wou spelen, heb ik altijd moeten tweaken als een mf.

1 van de effekten die je krijgt als je de video settings van je kaart te hoog zet op met 2-4 anti aliasing aan EN vertical sync is dus die exacte video lag als in killzone 2. Omdat je sneller beweegt dan de ps3 kan updaten krijg je dus die input lag die zo specifiek is.

Het effect laat zich goed beschrijven alsof je met een wapen onder water staat. Als je heel langzaam beweegt dan gaat deze synchroon mee maar zodra je snel beweegt gaat het wapen veel langzamer.

Verder hebben ze alle maps zo aangepast op de field of view die je maximaal kan hebben en wat ook heel opvallend was dat ze idd de field of view te dichtbij hebben geplaatst. Dit omdat je zo minder op het beeldscherm hoeft te renderen.

Dat was trouwens ook 1 groot probleem voor mij dat je zo dicht op je wapen zat. Zie het als je voor een 50 inch tv gaat zitten op 2 meter afstand.

Die aanpassing voor de controls genaamd de precise controls zijn volgens mij een aanpassing in het aktief aanpassen van de anti aliasing setting. Check maar is als je die aan en uit zet en heel dichtbij een object gaat staan.

Mijn theorie is gewoon dat ze van een probleem een feature hebben gemaakt.

Wat ook gek was dat toendertijd met de lancering van de demo, het ps3 forum werd overspoelt van klachten die gingen over die input lag. Eerst zei het management van Killzone 2 dat er geen probleem was. Toen na radio stilte kwam de melding dat er wel een issue misschien was. 1 week later opmerking dat het een probleem van de tv's waren. en toen na 3 weken was het opeens een feature.. Ja dank je de koekoek.

Als het een weight issue was die geimplemteerd was in het spel, waarom is dat probleem dan ook zo specifiek aanwezig als je bv een pistool pakt ? of een mes of zelfs in het menu ... echt revolutionair in het menu ook lag input....

Ik heb het vanaf het begin gevolgd en ik vind het toch op zijn minst opvallend hoe dit allemaal was verlopen.

My 2 cents
Killzone 2 heeft geen input lag? Controls en input lag zijn niet hetzelfde. De controls vind ik niks mis mee, speel zelf op Alternatief 2. Maar de input lag blijft.

http://www.eurogamer.net/...oundry-lag-factor-article

Lees het maar eens door.
het was realistischer als in een mens beweegt echt niet zoals het doet in MW2, zo statisch snel. Daarnaast was in de singleplayer mode via je sights schieten accurater dan vanuit de hip maar in de online modus kickte er nog welleens een auto aim functie met schieten vanuit de hip mee waar veel gebruikt van gemaakt werd.

Daarnaast gaf Killzone 2 vemroedelijk meer diepte omdat het beeld ietsjes ingezoomed was.

Ik vond de immersie van de game, hoe het bewoog, hoe het speelde en de actie iig goed utigevoerd. helaas dacht niet iedereen er zo over, odanks dat kreeg de game toch vrijwel overal hoge cijfers.
Het feit dat jij het zo hebt ervaren komt grotendeels door de input lag.
Vond deel 2 SP mooi en de MP vind ik zeker grafisch en qua realistisch gehalte vele malen beter dan MW2 waar velen rennen als wilden met hun mes en daarvoor nog worden beloond ook. Wat dat betreft zijn Battlefield 2 en Killzone 2 veel beter dan MW2. Veel tactischer en daardoor voor mij leuker. Hoop dat deel 3 daar nog een schepje bovenop kan doen al hoop ik niet dat die te snel uitkomt daar (edit, bad company 2 bedoel ik) nog maar net uit is ;-)

Snap ook niet waarom Killzone 2 2e hands niks meer opbrengt en de COD serie hoog in prijs blijft. Dat is imo echt gehyped en heeft niks met gameplay te maken.

[Reactie gewijzigd door Subbase op 24 mei 2010 13:06]

Battlefield 2 is al zo'n 5 jaar uit :P. Je bedoelt denk ik Bad Company 2.

Killzone is toch wel een pareltje. Maar ik denk niet dat ik er een console voor ga kopen.
Maar nog steeds is BF2 zeer goed, denk ik nog wel beter dan MW2! :)
Realistisch? Nee dat vind ik niet echt hoor, maar ik ben het wel met je eens dat het veel beter was. Toch ben ik blij dat er een deel 3 kwam, en dat had ik nooit verwacht eerlijk gezegd. Ik vind deel 1 heel zwak en deel 2 zeer goed.
In die laatste zin, bedoel je daar niet killzone 2? Battlefield 2 is namelijk al een tijdje uit.
Killzone 2 2ehands vergelijk je met de verkoopprijs van COD? Wat bedoel je nou? De huidige nieuwprijzen of de 2e hands prijzen.
More screen:

http://www.gamed.nl/view/76642

* Killzone 3 zal tonen dat de Helghast nog steeds iets van menselijkheid in zich hebben. Je krijgt zelfs een deel van hun cultuur te zien en hoort zelfs hun taal.
* De game benadrukt het gevoel dat je in een plaats ver van huis zit en dat je weinig kans maakt omdat de vijand ruim in de meerderheid is.
* De game moet aanvoelen als Inglorious Basterds.
* Op alle plaatjes in het blad zie je jetpacks, en de jetpacks in deze game zijn licht en snel. Ze voelen minder log aan dan in andere games. De jetpacks kunnen ook gebruikt worden als wapen. Als je een Helghast raakt met je jetpack zal hij ontploffen.
* De game bevat diverse locaties, waaronder sneeuw-levels.
* ISA kaptein Narville moet gered worden in deze game.
* De game is speelbaar in 3D, maar hiervoor moet je een 3D bril dragen en recht voor de PS3 zitten omdat de 3D effecten echt 'crazy' zijn. Deze mode zal Game Changer heten.
* De combat is niet veranderd ten opzichte van het vorige deel, volgens de preview, maar tegelijk is melee aangepast zodat je nu allerlei verschillende en brutale aanvallen aan elkaar kunt linken.
* Een nieuw wapen is de Wasp waarmee je een hoop rakketten op de vijanden afvuurt.

[Reactie gewijzigd door smilyfox op 24 mei 2010 12:46]

Moet je echt recht voor de PS3 zitten voor het 3D effect? Dat is wel een beetje bizar lijkt mij |:(
Recht voor de TV natuurlijk :p. Niks bizar's aan toch?
nooit een 3d effect gezien ? dat lijkt mij bizar..
Toegegeven de controls in KZ2 hadden een kleine learning curve maar eenmaal gewend een geweldige FPS shooter ervaring. Het is echt een ondergewaardeerde game.

Ik wil juist keuze van FPS'en. Als je KZ2 speelt en je verwacht Halo of COD ga dan lekker Halo of COD spelen. ;)

KZ3 in 3D! _/-\o_
Graag! Ik hoop dat ze het waar kunnen maken. De 3D technologie kan alleen geaccepteerd worden als er kwaliteit geleverd word. Ik hoop echt dat Hollywood, Games industry het niet gaan verknallen met half-assed 3D producten.

Er ligt ons een hele mooie entertainment toekomst te wachten. :)
nou ik ben nooit echt gewend geraakt aan de kniel-knop op L2. Ik vind het ook extreem slecht dat je het zelf niet kan aanpassen, maar dat is wel meer de trend van console games tegenwoordig, omdat ze anders meer werk moeten steken in de volstrekt overbodige en belachelijke "press A to jump" tutorials.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 24 mei 2010 16:59]

Waarom wordt dit niet aangekondigd op de E3?
Omdat het van Nederlandse afkomst is?
Het Amerikaanse blad GamePro heeft de eerste details gemeld van PlayStation 3-shooter Killzone 3, waarover tot nu toe nog weinig bekend was. Sony zal het spel waarschijnlijk op zijn E3-persconferentie voor het eerst tonen.
Voordat je reageert zou je in ieder geval de eerste 2 (dikgedrukte) regels moeten lezen.
Hij had het over aankondiging en hij heeft gelijk. Kz3 is formeel aangekondigd in het blad en dus niet meer op de e3
Niet de eerste keer, Littlebigplanet 2 is ook al aangekondigd. Terwijl je verwacht dat deze op de E3 komt. Maar goed dat een Nederlands spel zo populair is over de wereld!
Tonen != aankondigen.
Wat voor bullshit is dat nou weer. Het bedrijf achter Killzone is al heel lang geleden door Sony overgenomen. En Killzone 3 heeft een hele hoge reputatie over de hele wereld. Dus het is onzinnig om dat te concluderen.
Guerilla Games mag dan in handen van Sony zijn, het zit nog steeds in Amsterdam.
Ik ben benieuwd, killzone 2 zag er zeker mooi uit maar het was niet zo verslavend..Hij ligt hier nog altijd en heb net één singeplayer missie gedaan en een paar uurtjes online gameplay.
Online sprak me dan nog het meeste aan en was wel leuk uitgewerkt..

Voordat ik deze zal aanschaffen toch maar weer eens kz2 uit de kast halen..
Volgens deze site is er zelfs al een screenshot gelekt.

Hoewel ik zelf geen playstation heb, vond ik deel 1 en 2 toen ik het speelde erg leuk, ik hoop dat het ook deze keer weer een succes word.
Screenahot? Er zijn al stuk of 6 scans in de omloop van het blad in kwestie :p
Killzone2 was een pronkstukje om de 'kracht' van de PS3 te tonen. Nu wordt KillZone3 het pronkstukje om 3D te tonen. Nee bedankt. Reclame wil ik graag gratis ontvangen en niet 65 of 70 euro voor moeten betalen (in Nederland).
Om van deze optie gebruik te maken moet de gamer wel centraal voor zijn 3d-televisie plaatsnemen en een speciale bril dragen

[Reactie gewijzigd door Monda op 24 mei 2010 13:23]

Ik heb KZ2 bijna uitgespeeld maar haakte af. Ik werd helemaal gestoord van de logge besturing met de dualshock controller. Het speelt zo traag als dikke stront terwijl dit spel zo goed had kunnen zijn. De besturing maakt dit spel voor iemand die FPS op de PC is gewend absoluut onspeelbaar, hopelijk hebben de makers hier wat van geleerd in deel 3.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True