Door , , 90 reacties

"Hoe een klein land groot kan zijn", zong de overleden volkszanger André Hazes ooit. Het, heel toepasselijk, in Amsterdam gevestigde Guerrilla Games mag zichzelf een verwezenlijking van die zin toedichten. Zelden spelen Nederlandse bedrijven een internationale rol in de gamesindustrie, maar met Killzone 2 komt de grootste PlayStation 3-release van 2009 misschien wel van Nederlandse bodem. Hoewel je in verschillende media al reviews hebt kunnen lezen, verschijnt het spel pas eind deze maand in de winkel. Reden genoeg om alvast kort vooruit te blikken, naar het moois dat komen gaat.

Exclusief voor PlayStation 3

Killzone 2

Het originele Killzone, dat op de PlayStation 2 verscheen, werd destijds door Sony neergezet als een spel dat beter moest worden dan Halo op de Xbox - en die belofte zorgde eigenlijk voor de ondergang van de titel. Killzone was op zich geen slecht spel, maar het kon uiteindelijk niet aan de hooggespannen verwachtingen voldoen. Het gooide in grafisch opzicht geen hoge ogen en had last van een zeer matige kunstmatige intelligentie. Sony en Guerrilla lieten het er echter niet bij zitten en gingen aan de slag met een nieuw deel, bedoeld voor de PlayStation 3, dat het eerste deel weg zou moeten blazen. En dat lijkt, zo weten we een dikke vier jaar later, te zijn gelukt.

*Actie

Zeg je 'Killzone 2', dan zeg je 'actie'. Dat klinkt als een sappige marketingquote, maar het is in dit geval de simpele waarheid. Als speler leid je je team bij de invasie op Helgan. Dit is de thuisplaneet van de Helghast, een volk dat sterk aan de nazi's doet denken - maar dan op een andere planeet. De Helghast vielen in deel één jouw thuisplaneet Vekta aan, en nu is het tijd om ze dat betaald te zetten. Nog voordat je een schot hebt gelost, voel je al aan dat dat niet zo gemakkelijk zal gaan als de legerleiding wellicht hoopt.

Killzone 2

Nadat je op Helghan bent geland begint direct het gelazer. Vanaf het moment dat de Helghast jou voor het eerst aanvallen, zit je bijna voortdurend in een vuurgevecht. Achter elke hoek schuilt een nieuwe mogelijkheid voor een hinderlaag of wacht een nieuwe uitdaging, in de vorm van een verdekt opgestelde schutter of een tank. De intensiteit van de actie deed me denken aan games als Gears of War of Call of Duty, alleen gaat Killzone 2 daar nog even overheen. Uiteraard zijn niet alle passages even actierijk, maar het spel zorgt er veelvuldig voor dat je met ingehouden adem aan het knallen bent.

*Goede AI

Daarin sta je uiteraard niet alleen. Je hebt de leiding over een team van nog drie andere soldaten, en het is fijn om te merken dat het geen simpele wagonnetjes zijn die je mee moet trekken, maar dat ze zichzelf ook nuttig maken. Met de kunstmatige intelligentie is in Killzone 2 weinig mis. Vuurgevechten zijn soms pittig, omdat vijanden zich goed bewust lijken te zijn van hun omgeving. Zo zullen ze dankbaar gebruik maken van dekking, en kijken ze of ze je middels een omtrekkende beweging kunnen flankeren.