Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties
Bron: Gametrailers

Op de E3-beurs is een demo van het spel Killzone 2 aan de pers getoond. Ontwikkelaar Guerilla Games maakte met een speelsessie duidelijk dat het stadium van cutscenes en artwork gepasseerd is: de demo is 'the real thing'.

Killzone 2 - boxartHet Amsterdamse Guerilla Games wilde helderheid creŰren over de getoonde beelden, omdat de eerste Killzone-trailer op de E3 in 2005 alleen vooraf gerenderde cutscenes bleek te tonen. Ditmaal heeft het bedrijf echter heuse in-game beelden van zijn nieuwe Playstation 3-titel kunnen laten zien. Zoals in de trailer te zien is, spelen weersomstandigheden een belangrijke rol in de game, die zich afspeelt op de Helghast-planeet. De speler zal op het weer moeten letten en kan gebruik maken van wapens met weerseffecten. De ontwikkelaars van Guerilla Games lieten weten dat elk afzonderlijk level niet minder dan 2GB aan data in beslag neemt. De trailer, die hier te zien is, begint met een in-game cutscene, waarna delen van de te spelen levels worden getoond.

Killzone 2 - ingame beelden
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Killzone draait op een eigen engine van guerilla en sony. De engine blijft ook intern en word niet aan derden verkocht.

Guerilla kwam een keer bij ons op school namelijk en vertelden dat ;)

Ik denk dat we als dutch men proud op ons volk kunnen zijn toch!
Hij moet nu alleen nog een goede gameplay hebben maar dat moet wel goed komen
het team wat er aan werkt en de uitgereide testfase met gebruikers die ze er voor er hebben uitgetrokken is immens en heb ik voorheen nog nooit gezien.
Als dan ook alle nederlanders zoveel mogelijk nederlands proberen te praten kunnen we misschien wel trots blijven ja.
Kijk, dit zie ik nou graag. Geen geneuzel met mooie non-realtime renders, maar gewoon het echte werk. :)
Ingame waren de laatste paar sec, hoop dat in-game ook wat van die fantastisch weidse landschappen te 'spelen' zijn. Want het "closed perimiter" genre is sinds Far Cry een beetje verbleekt.

Toch wel aardig dat het klimaat in Killzone2, net als in Crysis, een grote rol is toebedeeld. Al Gore sponsort? ;)
de gehele trailer is IN-GAME, check IGN etc.
Damn, dan is het wel strak!

[Reactie gewijzigd door jjkewl op 11 juli 2007 16:13]

alles is ingame. daarmee wordt niet bedoeld dat je op het moment ook echt aan het spelen bent, maar dat je computer het zelf zal renderen. geen vooraf gerenderde filmpjes dus.
Tjeemig, maar dan is het dus geen cut scene maar zijn het scripted events... gezien je dan blijkbaar wel rond kan kijken toch? Anders zie ik het nut niet om het live te renderen want een cut scene is (per definitie?) niet interaktief.
Het nut is dat je nooit 'uit het spel' raakt omdat de overgang tussen film en zelf spelen zo vloeiend verloopt.
Ik vind het toch tegenvallen, in vergelijking met de trailer. De explosies zijn minder vol, en de omgeving doet wat blurry aan.
waarschijnlijk heb je de 'niet hd' gezien

De hd versie staat er nu ook op..
http://www.gametrailers.com/player/21504.html
we kijken naar een lo-res highlycompressed trailer, wacht tot je het spel in HD/realtime bekijkt. maar ik geef je toch gelijk.
Ik ben het met je eens.. snap Sony wat dat betreft ook niet echt. Eerst super mooie gerenderde beelden laten zien en dan een jaar later zie het "echte" spel en dan is het toch altijd weer teleurstellend.
telleurstellend? ik vindt het er een stuk beter uit zien dan bv GoW....
Bedoel je nu God of War of Gear of War??

Beter als Gears vind ik hem zeker niet, maar ook zeker niet slechter.

Als ik de trailer zo bekijk dan vind ik dat de games elkaar niet zo veel ontlopen.
Gears heeft iets meer kleur, en in de Killzone trailer steken sommige objecten zoals muren en dozen iets te veel af tegen de achtergrond, alsof ze in de scene geplaatst zijn ipv dat ze er toe behoren(ook in HD).

Maar van de andere kant heb ik het idee dat de units in Killzone iets gedetaileerder zijn wbt polygonen.

Ik ben van mening dat Gears en Killzone zeer aan elkaar gewaagd zijn.

Maar van de andere kant, Killzone komt bijna 1 jaar later als Gears.

Voor mij is het afwachten tot hij uit zodat ik hem eens kan spelen op een goede HD-beamer en dan kan ik pas een volledige mening vormen. Want looks zijn ook niet alles, de gameplay moet ook lekker vlot werken en dat doet het in Gears zeker.
Guerilla zelf heeft gezegd dat de game niet eens in pre-alpha versie is aangekomen maar nog in de pre-pre-alpha, dus het kan kloppen dat het er nog niet zo goed uit ziet (bron: http://ps3only.nl/nieuwsitem.php?nid=5228)

Anyway, ik vindt dit spel wel erg veel op Gears of War lijken, qua graphics lijken ze erg veel op elkaar alleen de gameplay steekt wat anders in elkaar volgens mij. Het ziet er voorlopig nog erg goed uit, alleen vondt ik idd ook de explosies en vlammen zee niet hellemaal realistisch, ik hoop dat ze dat nog gaan veranderen ;)
2 gig per level? ik weet niet hoeveel levels erin zitten... maar ik ga uit van 10 levels..

Dat is dus zeker 20 gig.
Microsoft beweerde dat spellen nooit groter zouden worden dan 10...
Als het nu al, in het begin van deze media al rond de 20 gig ligt, denk ik dat blu-ray (lees playstation) toch zeker een verstandige keuze is..
Zucht, je snapt hoop ik toch wel dat dit pure marketing is voor Blu-ray.. Het is complete onzin dat slecht 1 level 2GB zou moeten zijn.. Bovendien kan de PS3 zulke grote high-res textures niet eens aan.. Ze gebruiken waarschijnlijk gewoon express minder compressie om zo grotere bestanden te creeren.. Sony wil graag dit soort berichten verspreiden om Blu-ray te promoten, het is echter voorlopig nog echt niet nodig om Blu-ray voor games te gebruiken..

Gelukkig heb je op de PC ook helemaal geen last van van die onzin marketing van de consolebouwers, mijn DVD-drive voldoet voorlopig nog prima ook bij nieuwe aankomende PC games die helemaal de vloer gaan aanvegen met dit Killzone 2.. Sorry als ik een beetje assertief overkom, maar ik word een beetje moe van die mensen die steeds maar weer in de Blu-ray is nodig voor games marketing van Sony & co blijven trappen.. Dan blijf je in mij ogen een beetje onwetend consolevolk die je alles kan wijsmaken, sorry..

En desnoods gebruik je 2 of meer DVD's bij sommige games, big deal.. Ik ga pas over op zo'n "next-gen" drive als ze normaal betaalbaar zijn, net zoals ik niet meteen over was van CD naar DVD..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 11 juli 2007 13:55]

Uhm.. wel een groot verschil met de PC, want bij de PC installeer je de game vanaf DVD waarna het wel heel wat groter is... Maar bij consoles moet het dus op runtime geladen worden, en bv voor GTA4 zou dat voor de xbox360 al wat problemen geven omdat ze dus beperkt zijn tot de dvd..
En bij de 2GB per level zullen ook wel de cutscenes bij inbegrepen zijn..
En jij bent blijkbaar te narrowminded om in te zien dat spellen alleen maar groter worden, NU is het misschien nog niet nodig om bv een 25GB BD te gebruiken tegenover een 9GB dvd.. Ik denk dus eerder dat jij degene bent die onwetend is..
OK, ik heb me lang genoeg ingehouden, maar nu moet ik er toch echt wat van zeggen.
Wie denk jij in godsnaam wel niet die je bent om mensen dom en onwetend te noemen omdat ze niet blindelings achter Sony aanlopen.
Ik heb je nu al een aantal keer van dit soort posts zien doen, zowel hier als op gamer.nl en eerlijk gezegd kots ik van mannetjes zoals jij.
Wat maakt nou dat jij zo verheven bent boven andere mensen? Een Blu-Ray speler?
Alsjeblieft zeg.
Prima als jij een mening hebt over de PS3 of Blu-Ray, maar laat andere mensen ook alsjeblieft in hun waarde.
Relax dude, ik vond ook dat Inflatable behoorlijk kortzichtig bezig was en erg een stempel op ons aan het zetten was met:

"Dan blijf je in mij ogen een beetje onwetend consolevolk die je alles kan wijsmaken, sorry.."

Ik vind je reactie behoorlijk onprofessioneel ocmerius, het is dat ik hier al gepost heb en niet meer kan modereren ;)
O-) *HALLELUJA* O-) _/-\o_

Mijn mening is dat de PC de max blijft......Consoles zijn voor.......laat maar. Anders krijg ik jou op mn dak :P

ik denk dat Crysis beter zal zijn
De makers van MGS4 bijvoorbeeld hadden het al over 18GB aan content destijds, op 1 DVD zou dat spel niet op gaan, hier bij killzone gaan ze dezelfde kant uit en ik vermoed dat er wel meerdere games zijn die deze richting uitgaan. De BD is echt wel een noodzakelijkheid.

Ook mensen die voor de 360 aan het developen zijn hebben al laten verstaan dat een DVD in feite te weinig is om in de toekomst vlot te kunnen blijvenn werken.

Als je dan ook nog bedenkt dat er voor de PS2 enkele games zijn verschenen die reeds meerdere DVDs in beslag namen dan weet je wel dat een DVD niet genoeg zal blijven zijn voor de komende jaren.

Ooit was 1 CD ook nog genoeg, en pas toen er games kwamen die 5 a 6 CDs in beslag namen is de industrie van PC games op de kar van de DVD gesprongen.
"Het is complete onzin dat slecht 1 level 2GB zou moeten zijn"

Natuurlijk past 2GB niet in het geheugen, het level wordt dan ook niet in 1 keer in het geheugen geladen. Een level bestaat daarom uit verschillende stukjes die worden ingestreamed. Hierdoor kan er een hoger detail per stukje level worden gecreeerd.

Dus denk eens na voordat je het over "onzin marketing" hebt voordat je post.

(Ik werk voor Guerrilla trouwens)

[edit] "Ze gebruiken waarschijnlijk gewoon express minder compressie om zo grotere bestanden te creeren"

Doe eens normaal zeg :z

[Reactie gewijzigd door Vich op 11 juli 2007 14:41]

:) UT2K7 gebruikte ook heel wat per level (misschien wel 600MB) als je de generieke textures meer rekent kom je snel op 2GB per level met next gen content, maar staat er op de total cd maar een gig of 9 :)
En uiteraard is ongecompimeerd het streamen veel minder belastend voor de processor. Wat weer extra rekenkracht overlaat voor de andere elementen van de game. Dit allemaal leidt weer tot meer vrijheid voor de developers in het creeŰren van een vette game!

Dus meer ruimte(zoals op een Blu-Ray) is echt wel welkom!

BTW voor Vich, in de trailer zie je dat de ogen heel statisch een richting op kijken. Als wij mensen ergens naar kijken, dan is vaak je ene oog iets meer gedraait dan de ander, behalve als je focus point voor je is. Ik vond de expressies juist zo kicke van de personages. Maar de ogen zijn zo storend. Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel. De ogen staren meer dan dat ze ergens op focussen ;)
het vermelden van 2gb per level doen ze puur als marketing voor de PS3
mss wel, maar het is guerilla zelf die dit zegt.. en niet Sony.
Of staat deze ontwikkelaar nu onder contract van Sony..?
Ze staan onder contract bij sony.

Maargoed ik denk wel dat ze het voor de marketing vermelden ja, maargoed het is echt niet voor niets zo groot, blu ray heeft op het gebied van games dus wel voordelen..
Het is Sony sinds enige tijd :).
Misschien dat het pure marketing is, maar hoe je het ook wend of keert om de kwaliteit te kunnen benaderen die zij blijkbaar doen heb je dus wel BR nodig. Zowel de PS3 als de Xbox moeten het sterk hebben van de mooie graphics en daarbij behoort een stevig medium. Hiermee valt de PS3 dan ook ten volle te benutten.
Wat ik me afvraag als ze zoveel data op een dvd'tje pakken, hoe zijn ze van plan om bv zoals Steam om aparte onderdelen via het internet te leveren. Dit lijkt me voor Killzone met zulke massale hoeveelheden aan data niet zozeer een optie?
Kunnen we tegenwoordig niet meer op meerdere disc's branden? En wat is er met HD-30 / HD-45 (Single Sided Dual en Tripple Layer) gebeurd?
Denk dat het op zich nog wel mee zal vallen. Tuurlijk, met Blu-Ray zal "makkelijker" zijn omdat je geen Dual of Tripple layer nodig hebt, of maar 1 Blu-Ray Disc ipv 2 HD-DVD's, maar "nodig", nee...

Overigens een ontzettend mooi spel, helaas alleen voor de PS3 :/ Ik heb het niet zo op consoles...
Je kan een game inderdaad spreiden over meerdere discs op een console, maar dit heeft dan ook weer een hoop nadelen. Niet alleen is het vervelend voor de speler dat hij van schijf moet wisselen ook moet je een groot gedeelte van je gegevens op elke schijf zetten aangezien een deel van de bronnen gedeeld worden.
Dus max 50Gb op een Blu-Ray disc is (50/2) 25 levels max :) Klinkt goed, ik ben nu nog de HD-Trailer aan het downen, maar het zag er fraai uit.

Wat mij wel erg stoort, is dat de gezichten erg naar beneden kijken, of ligt dan nou aan mij? :o
Denk dat je ervan uit kan gaan dat die 2GB uncompressed is en niet daadwerkelijk 2GB schrijfruimte inneemt.
2 gb per level en dat zal dan zijn + curscenes (hd filmpjes) en zonder texturecompressie. Ja zo kom je snel aan 2 GB natuurlijk. :)
2GB per level is _echt_ niets om trots op te zijn, imo.

Het doet weer pijn om te zien dat een Nederlands project met zo'n budget ($40.000.000) totaal geen gebruik maakt van cutting-edge technieken, maar puur weer alleen voor het oude trucje van dure artwork studio's en veel kwantiteit e.d. gaat. Maar veel nieuws krijg je dan ook niet wanneer je een kant-en-klare engine van bij wijze van spreken $5.000.000 aanschaft.

Ik ben zelf echt klaar met al die spellen van mega-budgets van tegenwoordig die voortborduren op achterhaalde ideeen, een Unreal of Source Engine gewoon ergens compleet inkopen en zo dus eigenlijk gewoon een soort dure veredelde modificatie maken. Dit spel zal wat graphics-technieken betreft dan ook vrijwel niets vernieuwends brengen. Maar hopelijk kan iemand mij hierop verbeteren.

Neem als voorbeeld maar weer eens de kkrieger shooter van 180kb, of de laatste demo (96kb) van .theprodukkt; geen 1000:1 compressie, maar volledig (procedurally) gegenereerde high-res textures en meshes. Of iets als gedeeltelijk raytraced surfaces, om maar iets te noemen.

En nee, ik zeg niet dat Guerilla Games zijn spellen weer op floppy mag gaan uitbrengen.. maar die 2GB aan data per level is toch wel belachelijk veel (ervan uitgaande dat deze bestaat uit bijv. high-res textures en model data). Of kom gewoon een keer met iets nieuws.

[Reactie gewijzigd door IJs op 11 juli 2007 17:42]

is die kkrieger shooter nou echt virusvrij? Want Avast zegt dat er idd een trojan in zit. (ze kunnen wel zeggen dat het niet zo is, maar ja, moet je dat geloven?)
Guerilla heeft denk ik wel iets om trots op te zijn als het af is. Doet me deugd dat een nederlands bedrijf zulke dingen kan maken en kwa kwaliteit mee kan komen met the big boys.
Totdat Guerilla ook weer verkocht word aan een buitenlands bedrijf en de topmannen een paar miljoen opstrijken...
waren ze verleden keer al niet door Sony overgenomen? en verder gegaan als een dochterondeerneming van hen?
Jan Pietersz bedoeld dan ook Sony.
Ja met veel geld van sony, Maar dan ziet het er ook goed uit. Killzone 1 voor de ps2 was gelukje, de psp versie was top en als alles uit die game in firstperson terug komt in ps3 versie kan er weinig fout gaan. Hebben wij nederlandse games iets om trots op te zijn 8-)
Net als in de voetbalwereld met geld kan je bijna alles.
Maar zoals je weet Guerilla games was eerst Lost Boys.
is weer samengegaan met volgens mij nog een andere corp. etc (allemaal te lezen op de guerilla site)
Alleen de mensen weten dondersgoed dat Sony, hun op de kaart hebben gebracht en zoveel hebben geinvesteerd in hun er werken nu zelfs meer dan 135 mensen bij Guerilla.
Ze hebben van Sony een kans gekregen om aan zo lang en duur project te kunnen werken.

Ze zullen dan niet 1,2,3 switchen naar de concurrent.

Zelf zie ik ook liever dat op de 360 Killzone 2 uitkomt en Halo 3 op ps3 zodat we via Internet elkaar kunnen afslachten met een doelgroep groter dan ooit.
Maar helaas :(

[Reactie gewijzigd door jzoin2 op 11 juli 2007 13:06]

probleem van dat redelijk idealistisch beeld is dat de concurrentie op zo'n momenten totaal wegvalt..
uiteindelijk krijg je dan gewoon 1 console (de beste) waarop alles uitkomt. Deze heeft dan monopolie en hoeft niet meer 'te vechten voor zijn plek'.


(persoonlijk zou voor mij de enige reden om een xbox te halen Halo 3 en PGR zijn).
Uhm dan moet MS dus heel Sony overkopen , aangezien Guerilla van Sony is.. http://nl.wikipedia.org/wiki/Guerrilla_Games
En wat moet ik me erbij voorstellen dat de speler op het weer moet letten? Bij regen geen vlammenwerper gebruiken? :X
Het blijkt dat de vijand het klimaat kan manipuleren, bv een soort Katrina op je af sturen om je zwaar gepantserde tank in de rivier te blazen en dergelijke
speler zal op het weer moeten letten en kan gebruik maken van wapens met weerseffecten
er zullen wel speciale wapen die het alleen doen of extra effectief zijn bij bepaald weer

[Reactie gewijzigd door Sinester op 11 juli 2007 12:44]

als je zo de trailer bekijkt, hebben de mannen het koud... en waar is Hitler tegen aan gelopen toen ie Rusland binnen wilde vallen? Inderdaad de kou!
Kou zou bijvoorbeeld je machinegeweer kunnen doen bevriezen...
Ja, en daardoor kan het zijn dat het wapen niet werkt, of dat hij opblaast in je eigen gezicht. Tenminste in het echt zou het kunnen, vooral met wat oudere wapens.
idd, ik kan me er wel enkele dingen bij voorstellen:
-als het regent is alles nat, dus elektrische wapens hebben extra effect, of een het water kan in ieder geval in enige mate geleiden.
-modder kan ervoor zorgen dat je trager loopt, of zelfs wegglijden.
-op ijs kan je uitglijden :+
Veelbelovend! Op welke engine draait Killzone 2?
sorry ik sloop de thread hoe haal ik mijn reacties weg :'(

maargoed hier de goede reactie...

een inhouse engine de naam is me even ontschoten maar hij wordt wel licenceerbaar dacht ik

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True