×

Killzone 2

Door , 83 reacties

De invasie van Helghan

We gaan gebukt onder een economische crisis, maar de verkoopcijfers van de PlayStation 3 en de Xbox 360 zijn beter dan ooit. Althans, dat stellen de fabrikanten. Ieder rapport van marktonderzoeksbureau NPD wordt zowel door Microsoft als door Sony zo geïnterpreteerd, dat de cijfers positief zijn. Het zijn kleine speldenprikjes in de console-oorlog, die nog altijd voortduurt. De echte klappen worden uitgedeeld met de releases van games, en daarbij geeft Sony nu een flinke uppercut. Onze eerste speeluurtjes waren al lekker en nu we het spel uitvoerig hebben kunnen testen weten we het zeker: Killzone 2 is een topper!

Getest op: PlayStation 3 (exclusieve titel)

Killzone 2, dat het derde deel in de Killzone-serie is, neemt de speler mee naar Helghan, de planeet van de Helghast. Voordat we dieper ingaan op de gebeurtenissen in Killzone 2 kijken we eerst even terug naar het verhaal in de eerste twee games. De problemen begonnen toen de Helghast, een vijandig volk onder aanvoering van Scolar Visari, de Interplanetary Strategic Alliance aanviel op de planeet Vekta. Nadat die invasie was afgewend in de eerste Killzone, werd in het PSP-spel Killzone Liberation korte metten gemaakt met de Helghast die nog op Vekta waren. Hoewel de opmars was gestuit, controleerden de Helghast nog steeds flinke delen van de planeet. Na 'Liberation' was dat echter niet langer het geval, en de ISA kon zich opmaken voor een invasie van de planeet Helghan.

*Fascistische Helghast

Killzone 2 begint met een introfilmpje, waarin de boosaardige keizer Scolar Visari zijn onderdanen toespreekt. De fascistisch ingestelde leider laat er geen onduidelijkheid over bestaan: de Helghast zullen hun vijand verslaan en laten zien dat Helghan alleen van de Helghast is. Er staat je dus geen warm welkom te wachten. Al snel blijkt dat de invasie echter niet zo recht toe, recht aan zal verlopen als de bevelhebbers van de ISA vooraf hadden ingecalculeerd. Helghan blijkt een onstuimige, gevaarlijke planeet, en de Helghast hebben zich aan de omstandigheden aangepast, wat hen voordeel oplevert ten opzichte van de ISA.

Hoe hevig de weerstand ook mag zijn, de ISA zet aan het begin van de missie de aanval in op Pyrrhus, de hoofdstad van Helghan. De speler neemt de rol aan van sergeant Tomas 'Sev' Sevchenko, die erom bekend staat nog wel eens buiten zijn boekje te treden. Toch is hij een van de meest gevierde soldaten van de ISA, en mede daardoor een belangrijk onderdeel van het ISA Special Forces Alpha Team. Samen met teamgenoten Garza, Rico en Natko landt hij op Helghan.

*