Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Videokaartfabrikant PowerColor heeft wederom een zelf ontwikkelde HD 5770 uitgebracht. De videokaart wordt gekoeld door een enkelslotskoeler, zodat hij ook in behuizingen met weinig ruimte dienst kan doen.

PowerColor noemt de videokaart HD 5770 Single Slot Edition. De koeler van de HD 5770 neemt normaliter twee uitbreidingsslots in beslag, maar PowerColor besloot deze te vervangen voor een exemplaar dat slechts één slot in beslag neemt. Ondanks het geringere koelvermogen liet PowerColor de kloksnelheden intact; de gpu en het geheugen tikken op respectievelijk 850 en 4800MHz.

Vanwege het enkelslotskarakter verloor de HD 5770 een video-uitgang, maar desondanks zitten er nog steeds een dvi-, een hdmi- en een displayport-uitgang op. Zoals gebruikelijk moet de videokaart middels een zespins-pci-e-connector van stroom worden voorzien. Vanwege de kleinere koeler, met de erg kleine ventilator, valt te verwachten dat de koeler ook meer geluid produceert, maar PowerColor gaf geen getallen vrij.

PowerColor HD 5770 Single Slot Edition

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Ik vraag me af hoe dit in real-world gaat werken.. lijkt me een herriemonster en heethoofd met zo'n mini fannetje.. vooral gezien het feit dat het voor kleine ruimtes is bedoeld en dus waarschijnlijk in volle pc's geplaatst dient te worden.

Maargoed, powercolor heeft wel een naam hoog te houden dus misschien valt het mee.. iemand al een review gevonden?

[Reactie gewijzigd door 4g0ny op 30 juli 2010 11:39]

Ik denk dat je gelijk hebt het is een beetje een GF 6800GT/radeon 4850 stock principe wat al jaren toegepast wordt en nu met de laatste generaties kaarten langzaam aan ingeruild is voor wat sterkere dual slot koelers.
Hoewel dit type koeling wel redeljk uitgedacht is ten opzichte van voorgaande generaties aangezien de fan nu lucht aanzuigt en door de koel vinnen aan de achterkant naar buiten uit het blok blaast denk ik ook dat hij best hard zal moeten draaien om het geheel koel te houden.

Ik ben ook wel benieuwd naar de temperaturen en geluidsproductie.
Maar het kan goed mee vallen aangezien de 5770 niet echt een heet hoofd is eigenlijk meer een door ontwikkeling van de 48xx met wat tweaks en op een kleiner process.
De 4850 in de eerste instantie ook voorzien van een soort gelijke single slot koeler alleen dan een die minder lucht uit het blok blies.

Het is wel een mooi idee dat ze deze kaart uitgebracht hebben.
Het bespaard ruimte en slots in de kast.
Mijn 5770 is toch echt passief gekoeld en ik heb nooit problemen met hitte, dus dat deze videokaart een heethoofd is klopt niet :)
precies. het is een aardig koele chip.
Ik vindt het best knap dat hij op passief kan gezien de hoge game prestaties die hij levert.
Ik wist eerlijk gezegt niet dat er al een passieve variant was :D

:) Ik denk dat een binnenkort uit te komen 450GTS van Nvidia dat niet gouw na doet eerlijk gezegt. maar goed kan het mis hebben wie weet wordt dat ook wel een killer :D

[Reactie gewijzigd door Mietex op 30 juli 2010 14:58]

Oh dat is inderdaad wel netjes , had niet verwacht dat een midrange to highend kaart dat kan!
Welke uitgang is hij dan verloren?
t.o.v. het reference design mist hij 1 DVI poort zoals hierboven al vermeld is. Echter zijn er meer custom HD5770's te koop die het met 3 uitgangen moeten doen dan dat er reference designs zijn.

Daarnaast kan je met de HD5770 toch maar maximaal 3 monitoren aansturen volgens mij. Dus de 2e DVI poort is alleen voor gemak, zodat je geen (HDMI->DVI) verloopstekkertje hoeft te gebruiken.


Ik zit eigenlijk meer te wachten op een passief gekoelde versie, wat volgens mij makkelijk moet kunnen met de HD5770.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 30 juli 2010 13:41]

108Watt is wel aardig veel voor passief. Niet dat het niet kan, maar vanzelfsprekend is het niet.
DVI biedt nog altijd een voordeel tegenover HDMI welke maar tot 1920x1200 ondersteund.

In dit geval kan je dus maximaal schermen 2 schermen aansluiten met een resolutie hoger dan 1920x1200.
Dat zal dan toch geen enkelslots worden vrees ik
En DVI aansluiting moet deze kaart missen.
Waarschijnlijk de 2e DVI poort, meestal hebben die Radeons er 2 opzitten namelijk.
mijn msi R5770 hawk heeft ook maar 3 aansluitingen, zat als je het mij vraagt ;)
erg jammer dit design, blaast de warme lucht niet je kast uit.

Mist een DVI poort.

Wat wel weer zo is dat dit wel een grappige kaart is voor een mediacenter, tenminste als de fan stil is anders houd dit ook niet over.

Ik denk niet dat dit een goede zet is geweest om zo'n kaart te maken. En over Crossfire, ja leuk maar een enkele 59 serie maakt al gehakt van deze Crossfire setup dus ik zie het nut er niet van.
Een design waar de lucht in je kast gaat is veel efficienter te maken dan eentje waar de lucht langs achter weg moet. Gewoon zorgen dat je andere onderdelen er geen last van hebben en anders maar iets aan je ventilatie doen.

Sowieso is het een single slot kaart dus hoe ga je de lucht wegkrijgen op een bracket die al gevuld is met video outputs? Of wou je roepen ipv denken?
erg jammer dit design, blaast de warme lucht niet je kast uit.
Ja, maar niemand maakt zich druk dat een CPU in 95% van de gevallen hetzelfde doet...
Het is ook niet echt lekker mogelijk om met een single slot koeler de lucht uit de kast te blazen, tenzij je alle poorten aan de achter kant wil opofferen om ruimte vrij te maken.
Ik weet dat DVI-> HDMI met een simpele adapter kan. Kan het ook omgekeerd? Dan zie ik geen probleem. Tenzij je echt 3 schermen wil.

Edit: Blijkbaar bestaan ze, dus ik neem aan van wel. Misschien verlies je dan die HDCP?

[Reactie gewijzigd door m1dnigh7 op 30 juli 2010 11:36]

Nee, je verliest dan alleen audio... overige signalen hdmi en dvi zijn gelijk.
Vergeet niet dat in het geval van een AMD/ATi kaart DVI > HDMI ook gewoon audio leverd. AMD/ATi voert namelijk gewoon audio over de DVI poort. :)

Wanneer je van HDMI > DVI gaat zal audio wel vervallen omdat het scherm geen audio over de DVI poort accepteerd, daar zul ja dan inderdaad gelijk in hebben.
Ja, dat kan. DVI en HDMI zijn wat betreft beeldsignalen het zelfde, dus omvormen kan beide kanten op.
Vanwege de kleinere koeler, met de erg kleine ventilator, valt te verwachten dat de koeler ook meer geluid produceert, maar PowerColor gaf geen getallen vrij.
Niet zo gek. Dat zal een echt loei ding worden ben ik bang.
Verder is het wel goed dat de kaart een enkel slot gebruikt. Maximale benutting van de ruimte dacht ik zo :)

@hierboven. Ik gok een DVI poort. die zat er volgens mij nog op.

[Reactie gewijzigd door YaaD op 30 juli 2010 11:34]

op silentpcreview is er een topic te vinden met meer info over deze kaart
is handig voor crossfire lijkt mij zo, kan er dan zo 4 plaatsen. (ipv 2)
Crossfire is meestal zo opgezet dat je netaan 4 dualslot kaarten kunt plaatsen.. is alleen erg warm, moet je zeker een krachtige intake fan hebben (maar het kan)
Lijkt me een leuke gimmick voor bijvoorbeeld het derde x16 (x8?) slot op de Crosshair IV, zodat je nog een extra kaart in de x4 kan stoppen. (Of ondersteunt hij geen quad CF?)

Verder zie ik liever een design dat efficienter met de hitte omgaat. ntje die echt 100% van de lucht die hij aanzuigt naar de koeler toe blaast en vervolgens ook alles 100% naar buiten blaast. De meeste (lees "alle kaarten die ik ken") ontwerpen zijn zo lek als een mandje en blazen alsnog de helft van de warmte je kast in.

Of een low-profile ontwerp van zon midden-hoog segment graka uitbrengen, want dat kan deze ook niet, dus behalve voor de bovenstaande reden, zie ik niet waarvoor deze goed is.

[Reactie gewijzigd door martndemus op 30 juli 2010 13:28]

(Of ondersteunt hij geen quad CF?)
De kaart heeft 2 CrossFire connectors. Dus CrossFire X wordt ondersteund ja. :)
http://www.pcper.com/images/reviews/482/quad_2.jpg

[Reactie gewijzigd door MikeKiller op 30 juli 2010 14:08]

$185 Canadese Dollars. 1-op-1- zou dit €140 worden, maar ik verwacht zelf €169, in die richting.
hmm dat zou wel aan de prijs zijn zeg.
Ja dan ga ik toch liever voor de hawk als dat het geval zal zijn.
Verwacht dat het wel mee valt eigenlijk.
De prijzen zullen binnenkort toch wat meer onder druk komen te staan zodra in augustus de GTS450 komt http://www.bit-tech.net/n...s-450-due-end-of-august/1

Die zal de prijzen sowieso wel wat naar beneden doen gaan.
Wat nodig is is een wat completere line-up van Nvidia.
hopelijk komt er ook gouw een 384 GTX475 en dual variant dan is de line up compleet en moeten ze dat wel bij AMD.
Als een stofzuiger!
Die fan hadden ze toch wel wat groter kunnen maken?
Links is nog ruimte voor het koelblok, er zit wel een dingetje maar die moeten ze dan maar naar de achterkant verplaatsen.
Videokaartfabrikant PowerColor heeft wederom een zelf ontwikkelde HD 5770 uitgebracht.
Klopt niet, wordt pas 13 augustus uitgebracht.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 30 juli 2010 11:46]

Ik dacht dat powercolor al langer single slot 5770's had? Of is bij dat type de koeler wel dubbel slots, maar het bracket maar enkel?